Świadomość stanów emocjonalnych a osiągnięcia w nauce szkolnej uczniów słabowidzących w okresie wczesnej adolescencji

Artykuł naukowo‑badawczy przedstawia zagadnienie inteligencji emocjonalnej osób dzieci/młodzieży słabowidzącej i jej znaczenie dla osiągnięć szkolnych. W projekcie badawczym odniesiono się do samoświadomości stanów emocjonalnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku i ich związku z osiągnięciami szkolnymi. Badaniu poddano w sposób uszczegółowiony takie zmienne emocjonalne jak: identyfikacja emocji, werbalizacja emocji, ujawnianie emocji, świadomość reakcji fizjologicznych organizmu, empatia i analiza własnych emocji. Badania ujawniają podobieństwa i różnice w tym zakresie uczniów z niepełnosprawnością wzroku i widzących. Wyniki wskazują na obszary różnic między badanymi grupami. Wiedza ta może mieć istotne znaczenie w przygotowywaniu programów profilaktycznych, zajęć, warsztatów dotyczących poznawania doświadczanych emocji, co będzie miało istotne znaczenie, nie tylko w obszarze osiągnięć szkolnych,  ale również relacji z innymi ludźmi.