Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ten materiał poświęcony jest zadaniom związanym z działaniami na ułamkach dziesiętnych. Jeżeli chcesz sobie przypomnieć podstawowe wiadomości na temat wykonywania takich działań, zajrzyj do materiału Działania na liczbach dziesiętnychP9Y2q8fYzDziałania na liczbach dziesiętnych.

R1Z0M8EXRu2c01
Animacja pokazuje, że na liczbach dziesiętnych możemy wykonywać różne działania.

Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych

Przypomnijmy, jak wykonujemy dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych.

Przykład 1
RcjszRCkeS9YO1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego dodawania liczb dziesiętnych.
Przykład 2
R1JdS6s1bf6g61
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego odejmowania liczb dziesiętnych.
RNJ07nLvK1Vin1
Ćwiczenie 1
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 1,2+0,8= Tu uzupełnij0,3+1,2= Tu uzupełnij2,5+3,5= Tu uzupełnij0,01+2,1= Tu uzupełnij3,1+4,2+2,3= Tu uzupełnij0,7+0,8+0,9= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5XQGkl5BqcIN11
Ćwiczenie 2
Poniżej przedstawiono pewne działania oraz ich rozwiązania. Połącz w pary wyrażenie z poprawnym wynikiem. 0,25+1,34 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,59, 2. 11,82, 3. 16,42, 4. 25,142, 5. 2,775, 6. 18,231 12,54 + 3,88 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,59, 2. 11,82, 3. 16,42, 4. 25,142, 5. 2,775, 6. 18,231 9,45+2,37 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,59, 2. 11,82, 3. 16,42, 4. 25,142, 5. 2,775, 6. 18,231 17,001+1,23 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,59, 2. 11,82, 3. 16,42, 4. 25,142, 5. 2,775, 6. 18,231 25,13+0,012 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,59, 2. 11,82, 3. 16,42, 4. 25,142, 5. 2,775, 6. 18,231 2,5+0,25+0,025 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,59, 2. 11,82, 3. 16,42, 4. 25,142, 5. 2,775, 6. 18,231
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1lcJ52MpSY5j1
Ćwiczenie 3
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 2,5-0,3= Tu uzupełnij14,5-7= Tu uzupełnij100-3,5= Tu uzupełnij1,35-0,3= Tu uzupełnij0,7-0,5-0,1= Tu uzupełnij2,3-0,3-0,8= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfAvMkdKCxtmb11
Ćwiczenie 4
Poniżej przedstawiono pewne działania oraz ich rozwiązania. Połącz w pary wyrażenie z poprawnym wynikiem. 12,3-2,8 Możliwe odpowiedzi: 1. 101,7, 2. 0,315, 3. 1,57, 4. 13,48, 5. 100,8, 6. 9,5 103,5-2,7 Możliwe odpowiedzi: 1. 101,7, 2. 0,315, 3. 1,57, 4. 13,48, 5. 100,8, 6. 9,5 13,5-0,02 Możliwe odpowiedzi: 1. 101,7, 2. 0,315, 3. 1,57, 4. 13,48, 5. 100,8, 6. 9,5 0,375-0,06 Możliwe odpowiedzi: 1. 101,7, 2. 0,315, 3. 1,57, 4. 13,48, 5. 100,8, 6. 9,5 104,8-2,3-0,8 Możliwe odpowiedzi: 1. 101,7, 2. 0,315, 3. 1,57, 4. 13,48, 5. 100,8, 6. 9,5 32,8-30,03-1,2 Możliwe odpowiedzi: 1. 101,7, 2. 0,315, 3. 1,57, 4. 13,48, 5. 100,8, 6. 9,5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rl44XLcSWsuLP2
Ćwiczenie 5
Która z poniższych liczb jest największa?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 3,6-1,1, 2. 1,2+1,1, 3. 4,6-2,2, 4. 0,9+2,3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JvzIV8pyBH62
Ćwiczenie 6
Zosia kupiła 3,6 kg owoców: 2,3 kg jabłek, 0,8 kg gruszek oraz czereśnie. Ile ważyły czereśnie?
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 0,5 kg, 2. 1,2 kg, 3. 3,1 kg, 4. 0,6 kg
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1LZyHE4zIdjv2
Ćwiczenie 7
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Liczba 2,8 jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. 4,6-2,8, 2. 7,2-4,4, 3. 6,3-3,4, 4. 1,9+0,8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RrpaJOzJp1t082
Ćwiczenie 8
Kupujesz w sklepie ser za 2,30 , chleb za 4,60 , masło za 3,80  i dżem za 4,30 .
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Na zakupy wystarczy 15 ., 2. Za zakupy zapłacisz 15 ., 3. Za zakupy zapłacisz banknotem 10  oraz monetami 2 , 1 50 gr., 4. Dokupujesz jeszcze sól za 2,20 . Płacisz banknotem 20 . Zostanie 1,80  reszty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1IbOTZczIDkJ2
Ćwiczenie 9
O ile suma liczb 3,451,68 jest większa od ich różnicy?
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Suma liczb 3,451,68 jest większa od ich różnicy o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R116rPh4ZhjCz2
Ćwiczenie 10
Temperatura ciała zdrowego człowieka wynosi 36,6°C, a przeciętna temperatura ciała psa to 38,8°C. O ile stopni Celsjusza pies ma wyższą temperaturę ciała niż człowiek?
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Pies ma wyższą temperaturę od człowieka o Tu uzupełnij°C.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXt44shkBkAYl2
Ćwiczenie 11
Ania za jabłka zapłaciła 3,30 , a za gruszki 5,40 . Kupiła także banany za 7,60  i winogrona za 6,90 . Ile zostało jej pieniędzy, jeżeli miała na zakupy 30 ?
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Ani zostało Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12
R113oJhpknIus2
Ciasto sporządzono z  0,25 kg mąki, 0,125 kg cukru, 0,08 kg jajek, 0,01 kg proszku do pieczenia i 0,5 kg owoców. Ile waży to ciasto, jeżeli w trakcie pieczenia straciło ok. 0,1 kg swojej masy?
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Ciasto waży Tu uzupełnij kg.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych

Przykład 3
R1XeTG84sxfqI1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego mnożenia liczb dziesiętnych.
Przykład 4
R1NSviiWZvTfN1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego dzielenia liczb dziesiętnych.
R1KJbhvyuveu02
Ćwiczenie 13
Oblicz w pamięci.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. 12,5·10= Tu uzupełnij 0,375·100= Tu uzupełnij 15,285·1 000= Tu uzupełnij 18,25·0,1= Tu uzupełnij 1315·0,01= Tu uzupełnij 0,16·0,001= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1J20vrgVTZWm2
Ćwiczenie 14
Oblicz w pamięci.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. 134:10= Tu uzupełnij 12:100= Tu uzupełnij 0,26:1 000= Tu uzupełnij 34,5:0,1= Tu uzupełnij 1456:0,01= Tu uzupełnij 3 400:0,001= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzQiY2K4uIDQu2
Ćwiczenie 15
Oblicz w pamięci.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. 1,2·2= Tu uzupełnij 0,3·4= Tu uzupełnij 0,25·5= Tu uzupełnij 12·0,5= Tu uzupełnij 0,3·0,4·2= Tu uzupełnij 0,5·6·0,01= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROt67l22ht8a121
Ćwiczenie 16
Poniżej przedstawiono pewne działania oraz ich rozwiązania. Połącz w pary wyrażenie z poprawnym wynikiem. 1,35·2,5 Możliwe odpowiedzi: 1. 69,006, 2. 0,0009, 3. 0,614, 4. 0,6, 5. 3,375, 6. 44,66 3,07·0,2 Możliwe odpowiedzi: 1. 69,006, 2. 0,0009, 3. 0,614, 4. 0,6, 5. 3,375, 6. 44,66 14,5·3,08 Możliwe odpowiedzi: 1. 69,006, 2. 0,0009, 3. 0,614, 4. 0,6, 5. 3,375, 6. 44,66 12·0,05 Możliwe odpowiedzi: 1. 69,006, 2. 0,0009, 3. 0,614, 4. 0,6, 5. 3,375, 6. 44,66 0,3·0,003 Możliwe odpowiedzi: 1. 69,006, 2. 0,0009, 3. 0,614, 4. 0,6, 5. 3,375, 6. 44,66 3,1·4,2·5,3 Możliwe odpowiedzi: 1. 69,006, 2. 0,0009, 3. 0,614, 4. 0,6, 5. 3,375, 6. 44,66
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19aRwOCnlNQl2
Ćwiczenie 17
Oblicz w pamięci.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. 1,2:2= Tu uzupełnij 0,36:3= Tu uzupełnij 1,5:0,1= Tu uzupełnij 30:0,3= Tu uzupełnij 50:0,05= Tu uzupełnij 0,25:0,5= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rz63GFmHoQ3Kf21
Ćwiczenie 18
Poniżej przedstawiono pewne działania oraz ich rozwiązania. Połącz w pary wyrażenie z poprawnym wynikiem. 1,4:0,2 Możliwe odpowiedzi: 1. 310, 2. 7, 3. 300, 4. 0,9, 5. 0,3, 6. 200 0,27:0,3 Możliwe odpowiedzi: 1. 310, 2. 7, 3. 300, 4. 0,9, 5. 0,3, 6. 200 0,51:1,7 Możliwe odpowiedzi: 1. 310, 2. 7, 3. 300, 4. 0,9, 5. 0,3, 6. 200 12:0,06 Możliwe odpowiedzi: 1. 310, 2. 7, 3. 300, 4. 0,9, 5. 0,3, 6. 200 0,3:0,001 Możliwe odpowiedzi: 1. 310, 2. 7, 3. 300, 4. 0,9, 5. 0,3, 6. 200 15,5:0,5:0,1 Możliwe odpowiedzi: 1. 310, 2. 7, 3. 300, 4. 0,9, 5. 0,3, 6. 200
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqDy6SzM0q6Nx2
Ćwiczenie 19
Która liczba jest największa?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 12·0,1, 2. 1,2·100, 3. 120·0,001, 4. 0,12·0,1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCs20i0oVKJzb2
Ćwiczenie 20
Woda stanowi około 0,65 masy ciała Zuzi. Ile waży dziewczynka, jeżeli woda w jej organizmie waży 18,2 kg?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 28 kg, 2. 12 kg, 3. 32 kg, 4. 15 kg
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1e9knrwaJSr32
Ćwiczenie 21
Za 0,4 kg sera żółtego zapłacono 9,60 . Ile kosztuje 2,5 kg tego sera?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 24 , 2. 40 , 3. 60 , 4. 18 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDIj0A0xKjqg52
Ćwiczenie 22
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeżeli 0,25 kg ciastek kosztuje 4 , to 1 kilogram kosztuje 12 ., 2. Iloraz liczb 0,640,4 jest równy 1,6., 3. Jeżeli w 200 g sera jest 40 g tłuszczu, to w 10 g sera są 2 g tłuszczu., 4. Za 25  można kupić co najwyżej 11 biletów po 2,30 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 23
RCGWMvYC7mykZ3
Właściciel sklepu zakupił 54 kilogramy jabłek w cenie 2,75  za 1 kilogram. Następnego dnia okazało się, że cena jabłek wzrosła do 3,20  za 1 kilogram. Ile złotych więcej zapłaciłby właściciel sklepu, gdyby kupił jabłka następnego dnia?
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Właściciel zapłaciłby Tu uzupełnij więcej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 24
R1KypeIKwiRQW3
Linę o długości 3,6 m przecięto na dwie części w taki sposób, że jedna część jest o 1,4 m dłuższa od drugiej.
Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Jaką długość mają powstałe kawałki liny?
Odpowiedź: Kawałki liny mają długości 1. 1,1, 2. 2,5, 3. 327, 4. 2132, 5. 1227, 6. 2536, 7. 4512, 8. 2311 m i 1. 1,1, 2. 2,5, 3. 327, 4. 2132, 5. 1227, 6. 2536, 7. 4512, 8. 2311 m.Jaką cześć pierwotnej liny stanowi dłuższy kawałek?
Odpowiedź: Dłuższy kawałek stanowi 1. 1,1, 2. 2,5, 3. 327, 4. 2132, 5. 1227, 6. 2536, 7. 4512, 8. 2311 część pierwotnej liny. Jaką częścią krótszego kawałka jest dłuższy kawałek liny?
Odpowiedź: Dłuższy kawałek jest 1. 1,1, 2. 2,5, 3. 327, 4. 2132, 5. 1227, 6. 2536, 7. 4512, 8. 2311 częścią krótszego kawałka liny.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MwMfoXLzxsG3
Ćwiczenie 25
Julka zebrała już 0,4 całej kwoty potrzebnej na wyjazd na zieloną szkołę.
Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Jaką kwotę ma już odłożoną, jeżeli brakuje jej jeszcze 480 ?
Odpowiedź: Julka ma 1. 320, 2. 16, 3. 340, 4. 350, 5. 23, 6. 34, 7. 310, 8. 58 . Jaką część brakującej kwoty stanowi część pieniędzy, którą Julka już zaoszczędziła?
Odpowiedź: Julka zaoszczędziła 1. 320, 2. 16, 3. 340, 4. 350, 5. 23, 6. 34, 7. 310, 8. 58 brakującej kwoty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 26

Sporządź diagram tygodniowych wydatków Twojej rodziny. Zaznacz na diagramie rodzaje i kwoty wydatków.

RqwkxQxwfgJ4Y
Szkicownik.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zapisz wszystkie tygodniowe wydatki Twojej rodziny. Uwzględnij rodzaje i kwoty wydatków.

R1RFc2Hyx4Ey8
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.