Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1G10Y7w7bO8Y
Malowidło przedstawiające scenę z życia starożytnych Greków. Kobieta stojąca na dwóch nogach, odziana w szatę do kostek i czepek wiąże węzeł na sznurach. Po lewej stronie ilustracji widoczna harfa. Po prawej mężczyzna w todze prawą ręką sięga po węzeł, nad nim znajduje się podwieszone na sznurze naczynie. Scena wpisana jest w otok składający się z geometrycznych kształtów znanych na greckich wazach.

Starożytna Grecja – powtórzenie

Malowidło greckie z ok. 490 r. p.n.e., British Museum
Źródło: domena publiczna.

Wstęp

Dzieje starożytnej Grecji ukształtowały podstawy cywilizacji europejskiej. Z basenu Morza Śródziemnego płynęły prądy intelektualne, które decydowały o rozwoju innych regionów starożytnej i średniowiecznej Europy. Dzieła filozofów, umiłowanie kultury i sztuki, bogactwo architektury - te i inne elementy składały się na dziedzictwo ludzkości, mające szeroki wymiar także we współczesnym świecie.

Ważne!

Aby rozwiązać zadania w tej lekcji wykorzystaj wiedzę zaczerpnię z następujących materiałów: Początki cywilizacji greckiej - Sparta i Ateny, Kultura i wierzenia starożytnych Greków

Polecenie 1

Przyjrzyj się poniższej mapie, przedstawiającej obszary skolonizowane przez Greków. Jaki wpływ miały warunki naturalne na wybór miejsc, w których zakładano kolonie? Wskaż tereny, na których Grecy założyli ich najwięcej.

RzLACfDosNTC2
(Uzupełnij).
RhSVhUNjmv1Lk1
Kolonizacja grecka i fenicka
Źródło: Krystian Chariza i zespół.
Polecenie 2

Przypomnij, jakie obszary były kolonizowane przez Greków w VIII w. p.n.e.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
tKzxbTPTAM_0000000J
1
Polecenie 2

Poniżej zamieszczono plan Efezu na wybrzeżu Azji Mniejszej. Przeanalizuj plan i wskaż na nim co najmniej trzy elementy charakterystyczne dla położenia i kształtu greckich miast.

RwQYsWcnblGWo1
Plan starożytnego Efezu
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
RpicEq7vs5TSp
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przypomnij, jakie obiekty były charakterystyczne dla greckich miast i jakie było ich przeznaczenie.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3

Na poniższej ilustracji znajdują się trzy znane ci elementy starożytnego teatru greckiego. Nazwij je. Opowiedz, w jaki sposób starożytni Grecy przygotowywali się do wystawienia sztuki i jak wyglądała gra aktorów w takim teatrze.

R10eFFXHJwjCv
(Uzupełnij).
Rc0WIuiIgDz4d1
Tak mogło wyglądać przedstawienie w starożytnym teatrze greckim. Grafika przedstawia scenę starożytnego teatru wraz z aktorami. Po lewej i prawej stronie ilustracji widoczni artyści, którzy śpiewają chórem. W centralnej części ilustracji widoczna nastawa, przed którą stoi aktor w masce i todze. Kieruje lewą rękę w stronę zbudowanej scenografii. Obok niego w pozycji półleżącej znajduje się drugi aktor. Trzeci z kolei jest umieszczony w koszu i opuszczany do sceny przy pomocy drewnianego ramienia dźwigowego. Cała konstrukcja wbudowana jest w scenografię. Dookoła sceny rozstawiono naczynia z rozpalonym ogniem.
Tak mogło wyglądać przedstawienie w starożytnym teatrze greckim
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Sol90, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Polecenie 4

Przypomnij jak wyglądało przedstawienie teatralne w starożytnej Grecji. Czym dysponowali aktorzy w trakcie sztuki?

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
tKzxbTPTAM_00000013
1
1
Ćwiczenie 1
RWM4ZA9FvTudV1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Przypomnij, w jaki sposób walczyli na polach bitew starożytni Grecy.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
tKzxbTPTAM_0000001D
RcEAqKcsEyRuy
Ćwiczenie 2
Spośród poniższych ilustracji wybierz te, które przedstawiają dyscypliny sportowe rozgrywane podczas starożytnych olimpiad.
Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Przypomnij, jakie dyscypliny sportowe były rozgrywane w czasach starożytnych olimpiad.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Przeczytaj poniższy tekst. Powiedz, którego miasta‑państwa greckiego dotyczy i jak do dziś nazywamy opisany w nim model wychowania.

Podstawowym celem wychowania w tym mieście było jak najlepsze przygotowanie militarne. Wszyscy obywatele podlegali tej samej dyscyplinie. Mieli być bezwzględnie posłuszni i lojalni względem swojego państwa. Prawdopodobnie w wieku 12 lub nawet 7 lat przyszli chłopcy opuszczali rodzinne domy i przenosili się do koszar, w których mieszkali do trzydziestego roku życia. Nad ich edukacją, wychowaniem i wyszkoleniem czuwało państwo. Celem było uczynienie z nich jak najlepszych żołnierzy. Warunki panujące w koszarach były wymagające, a zasady tam panujące – bardzo surowe.

R1TOoaanvu5ZK
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Powiedz, jak nazywa się przedmiot przedstawiony na ilustracji oraz gdzie i do czego był używany.

RcJtAXRIqB3E91
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
R1eNcE8xpj6O4
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij czym był ostrakon i do czego służył.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Wytłumacz, co oznacza stwierdzenie, że religia grecka była politeistyczna.

uzupełnij treść
1
R9GGwq25cks5K
Ćwiczenie 4
Spośród poniższych ilustracji wybierz tę, która przedstawia brata Zeusa. Wskaż jego atrybut.
Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Przywołaj imiona dowolnie wybranych przez Ciebie trzech greckich bóstw i przypomnij jakie były ich atrybuty.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.