Wstęp
Dzieje starożytnej Grecji ukształtowały podstawy cywilizacji europejskiej. Z basenu Morza Śródziemnego płynęły prądy intelektualne, które decydowały o rozwoju innych regionów starożytnej i średniowiecznej Europy. Dzieła filozofów, umiłowanie kultury i sztuki, bogactwo architektury - te i inne elementy składały się na dziedzictwo ludzkości, mające szeroki wymiar także we współczesnym świecie.
Aby rozwiązać zadania w tej lekcji wykorzystaj wiedzę zaczerpnię z następujących materiałów: Początki cywilizacji greckiej - Sparta i Ateny, Kultura i wierzenia starożytnych Greków
Przyjrzyj się poniższej mapie, przedstawiającej obszary skolonizowane przez Greków. Jaki wpływ miały warunki naturalne na wybór miejsc, w których zakładano kolonie? Wskaż tereny, na których Grecy założyli ich najwięcej.
Przypomnij, jakie obszary były kolonizowane przez Greków w VIII w. p.n.e.
Poniżej zamieszczono plan Efezu na wybrzeżu Azji Mniejszej. Przeanalizuj plan i wskaż na nim co najmniej trzy elementy charakterystyczne dla położenia i kształtu greckich miast.
Przypomnij, jakie obiekty były charakterystyczne dla greckich miast i jakie było ich przeznaczenie.
Na poniższej ilustracji znajdują się trzy znane ci elementy starożytnego teatru greckiego. Nazwij je. Opowiedz, w jaki sposób starożytni Grecy przygotowywali się do wystawienia sztuki i jak wyglądała gra aktorów w takim teatrze.
Przypomnij jak wyglądało przedstawienie teatralne w starożytnej Grecji. Czym dysponowali aktorzy w trakcie sztuki?
Przypomnij, w jaki sposób walczyli na polach bitew starożytni Grecy.
Przypomnij, jakie dyscypliny sportowe były rozgrywane w czasach starożytnych olimpiad.
Przeczytaj poniższy tekst. Powiedz, którego miasta‑państwa greckiego dotyczy i jak do dziś nazywamy opisany w nim model wychowania.
Podstawowym celem wychowania w tym mieście było jak najlepsze przygotowanie militarne. Wszyscy obywatele podlegali tej samej dyscyplinie. Mieli być bezwzględnie posłuszni i lojalni względem swojego państwa. Prawdopodobnie w wieku 12 lub nawet 7 lat przyszli chłopcy opuszczali rodzinne domy i przenosili się do koszar, w których mieszkali do trzydziestego roku życia. Nad ich edukacją, wychowaniem i wyszkoleniem czuwało państwo. Celem było uczynienie z nich jak najlepszych żołnierzy. Warunki panujące w koszarach były wymagające, a zasady tam panujące – bardzo surowe.
Powiedz, jak nazywa się przedmiot przedstawiony na ilustracji oraz gdzie i do czego był używany.
Wyjaśnij czym był ostrakon i do czego służył.
Wytłumacz, co oznacza stwierdzenie, że religia grecka była politeistyczna.
Przywołaj imiona dowolnie wybranych przez Ciebie trzech greckich bóstw i przypomnij jakie były ich atrybuty.