Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rty7d6Nji1KP0
Zdjęcie przedstawia zimorodka siedzącego na gałęzi, bokiem do obiektywu, z dziobem skierowanym w lewą stronę zdjęcia. Skrzydła i głowa ptaka jest w kolorze turkusowym, a na brzuchu pióra zabarwione są na kolor pomarańczowy. Zimorodek przy oku ma pomarańczową i białą plamkę. Dziób ptaka jest czarny, a nogi w kolorze pomarańczowym. Tło jest rozmazane.

Wyobraźnia konstruująca: najmniej słów i nieskończone zamachy na Wszystkość

Zimorodek
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Twórcy wywodzący się z kręgu Awangardy Krakowskiej zakwestionowali zbędny model poetyckości: wymagali od poety oraz jego dzieła intelektualnego rygoru i logicznej konstrukcji, odrzucali bezpośredniość w wyrażaniu uczuć, a także podkreślali wartość metafory dla poetyckiego mówienia nie wprost.

Jednym z najciekawszych i najbardziej konsekwentnych praktyków tej twórczej metody był bez wątpienia Julian Przyboś. Bez uwzględnienia jego dorobku nie sposób zrozumieć przemian polskiej poezji XX wieku.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

skalę oddziaływania poetyki Juliana Przybosia na polską poezję XX wieku. Wyszukaj przykłady poetów, których twórczość świadczy o inspiracji metodą i poezją Juliana Przybosia.

R1ANgLjO7QdGd
Miejsce na przykłady ucznia.
j0000000FRB3v20_0000000F
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Julian Przyboś

Julian Przyboś19701901
RBddNu2OCQNtF1
Źródło: a. nn., Julian Przyboś, domena publiczna.

Julian Przyboś

Należał z pewnością do największych indywidualności polskiej poezji awangardowej. Urodził się w rodzinie chłopskiej. Debiutował sonetem Wschód słońca w 1917 roku. W pierwszej połowie lat dwudziestych włączył się w działania grupy skupionej wokół „Zwrotnicy” Tadeusza Peipera i w praktyce twórczej realizującej program sformułowany przez niego. Za swój właściwy debiut uznał wiersz Cieśle, opublikowany w 1922 roku w „Skamandrze”. Pierwszą książką poetycką był zbiór Śruby wydany w 1925 roku.
Przyboś wyraźnie zaznaczył swoją twórczą obecność zarówno w dwudziestoleciu międzywojennym oraz w trakcie II wojny światowej, jak i w kulturze Polski powojennej. Nie wahał się zabierać głosu w sporach estetycznych (czego jednym ze świadectw jest słynna Oda do turpistów z 1962 roku): konsekwentnie bronił uznanych przez siebie estetycznych idei i wzorców, a przede wszystkim walczył o poezję odkrywczą, oryginalną – poezję, która miałaby siłę inspirowania twórczej śmiałości, odkrywania i oryginalności.

W najwcześniejszych zachowanych wierszach poety wyraźny był jeszcze wpływ poetyki młodopolskiej, w niektórych z nich dostrzec można również oddziaływania twórczości Bolesława Leśmiana, którego Przyboś cenił. Wkrótce jednak – niewątpliwie wskazania Tadeusza Peipera odegrały tutaj istotną rolę – następuje w tej poezji przełom, który poprowadził od wierszy metafizyczno‑słowiańskich ku wierszom opiewającym miasto, pracę (i twórczy aktywizm w ogóle), osiągnięcia nowoczesnej cywilizacji. Tematy te dominują w dwóch pierwszych zbiorach poezji (Śruby, Oburącz). Indywidualność poetycka Przybosia nie mieściła się jednak w granicach wyznaczonych programem Awangardy Krakowskiej. U progu lat trzydziestych (począwszy od tomu Sponad) zakres tematów, wrażeń i emocji podlega w tej poezji wyraźnemu rozszerzeniu, ewoluują również rozwiązania konstrukcyjno‑formalne stosowane przez poetę.

komunikacie grupy a.r. z 1930 roku sformułował Przyboś definicję następującą: „poezja: jedność wizji, skondensowana w maksimum aluzji wyobrażeniowych i minimum słów, a nie kołysanka melodeklamacji”. Deklaracji tej można przyznać rangę poetyckiego credoAcredo autora. Poetyka konsekwentnie realizuje wzorzec poezji porządkowanej według intelektualnych rygorów, konstruującej rzeczywistość wywiedzioną z wyobraźni śmiałej i zdyscyplinowanej zarazem. Kondensuje sensy w zwartych, precyzyjnych, skrótowych konstrukcjach słownychj0000000FRB3v20_000tp001skrótowych konstrukcjach słownych, koduje rzeczywistość zewnętrzną i psychiczną w sekwencjach oryginalnie zorganizowanych metafor. Postulaty mówienia nie wprost oraz emocjonalnej powściągliwości i pośredniości wydają się w tej poezji zawsze aktualne i ściśle przestrzegane. Energiami dynamizującymi rzeczywistości kreowane przez poetę są zwłaszcza wielorako uobecniane ruch i światło; charakterystycznymi figurami jego wyobraźni: wertykalne i horyzontalne proste oraz łuki i okręgi. Jest to poezja zdobywcza, totalna w swych ambicjach, aktywnie zagarniająca świat w kreacyjnym akcie woli poety, afirmująca człowieka i słowo, eksplorująca możliwości języka i wyobraźni w ciągłym dążeniu do rozbudzania twórczego potencjału człowieka i inspirowania brawurowego przekraczania aktualnych ograniczeń i schematów świadomości. Znamienne brzmią w tym kontekście tytuły niektórych powojennych zbiorów wierszy: Najmniej słów (1955), Narzędzie ze światła (1958), Próba całości (1961).

Akt twórczy staje się w perspektywie tej poezji aktem egzystencji, istnienie i tworzenie motywują się wzajemnie. Wprawdzie Czesław Miłosz w Traktacie poetyckim z krytycznym dystansem oceniał wartość tak pojętego poetyckiego projektu; niemniej twórczość Przybosia pozostaje niewątpliwie jedną z najwyrazistszych i najkonsekwentniej realizowanych manifestacji przekonania, że poezja ma moc uczynienia człowieka kimś więcej niż ten jest.

j0000000FRB3v20_000tp001
A
j0000000FRB3v20_00000018
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Na kluczu sklepienia

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RifJcpLDbUrEF1
Zdjęcie przedstawia południową fasadę katedry Notre Dame w Paryżu. Widoczna jest nawa główna, transept, prezbiterium oraz dwie wieże zlokalizowane z lewej strony zdjęcia. Katedra jest bogato zdobiona i wzmocniona dodatkowymi podporami, jest częściowo zakryta zielonymi drzewami. U dołu zdjęcia widoczny jest murek, za którym jest deptak, po którym chodzą ludzie. Zdjęcie zostało zrobione w dzień, niebo jest bezchmurne.
Południowa fasada katedry Notre Dame [czyt. notr dam] w Paryżu
Źródło: Zuffe, licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Julian Przyboś Notre-Dame [czyt. notr dam]

Z miliona złożonych do modlitwy palców wzlatująca przestrzeń!

Lecz zdjęło mnie z iglicy jak z haka Wnętrze – przerażenie.

Wyszydzony i opluty śród poczwar rozdziawionych deszczem
wiem: Co znaczę ja żywy o krok od filarów!
Te mury z odrąbanych skał – jak łby ponade mnie
zmartwychwstają z sarkofagu.

Kto wstrząsnął tą ciemnością, nagiął – 
i ogarnął?

Wiem. Obciążone Jezusami krzyże
trzeba wyostrzyć w piony budowniczych drabin
i swoją wolę, zrównaną z niezgłębionym lazurem,
swoją śmierć
z ostrołuku
trafić –

– tam na kluczu sklepienia
drga zamknięty pęd strzał –
– i trwać pod hurgotem głazów szybujących coraz wyżej i wyżej,
aż je, nie skończone, nagły zawrót
stoczy ze szczytu
w dwie wieże, urwane dna.

Kto pomyślał tę przepaść i odrzucił ją w górę!

j0000000FRB3v20_00000_BIB_001 Źródło: Julian Przyboś, Notre-Dame [czyt. notr dam], [w:] tegoż, Utwory poetyckie, Kraków 1984, s. 144.
1
Ćwiczenie 1.1

Uważnie przeczytaj wiersz Notre‑Dame. Następnie omów sytuację liryczną i postawę, jaką przyjmuje w tej sytuacji podmiot liryczny w wierszu. Swoje rozpoznania uzasadnij cytatami z tekstu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.2

Wymień te zabiegi w konstrukcji tekstu, które świadczą o dynamicznym charakterze przedstawionej w nim rzeczywistości i o aktywnej postawie podmiotu lirycznego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.3

Znajdź w wierszu figury skonstruowane na zasadzie paradoksu‑kontrastu. Zinterpretuj ich sens.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.4

Zinterpretuj fragment:
„Wyszydzony i opluty śród poczwar rozdziawionych deszczem
wiem: Co znaczę ja żywy o krok od filarów!”.
Wyjaśnij, jaką postawę podmiotu lirycznego sugeruje tak sformułowana wypowiedź. Zwróć uwagę na zastosowaną interpunkcję.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.5

Zastanów się i wyjaśnij, na czym polega aktywność podmiotu lirycznego w tekście i do jakiego celu zmierza. Zwróć uwagę na zależność między postawionym pytaniem a okrzykiem z finału.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1.6
R3Vjdwl2RQb791
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1.7
R1KzCGDWbjleF1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1.8
RN7v2kkbBTL3g1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Odszukaj w źródłach internetowych animowany film Katedra, zrealizowany przez Tomasza Bagińskiego na podstawie opowiadania Jacka Dukaja i obejrzyj go. Napisz, czy dostrzegasz jakieś podobieństwa między poetycką kreacją katedry w wierszu Przybosia a wizualną kreacją w filmie Bagińskiego.

RYEiltQUhaZiT
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 1

Przypomnij sobie dzieła kultury, w których ukazane zostały budowle sakralne. Podaj swoje przykłady i napisz, czy dostrzegasz jakieś podobieństwa między poetycką kreacją katedry w wierszu Przybosia a Twoimi przykładami.

REiEFzP3neAyW
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000000FRB3v20_0000002N
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

...w granitowej trumnie Tatr...

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RN6f602b9XpcU1
Zdjęcie przedstawia Kozi Wierch w Tatrach. Z lewej strony zdjęcia uchwycony został szczyt Zamarła Turnia. Góry są kamienne, zielona roślinność jest widoczna jedynie w niektórych miejscach między skałami. Zdjęcie zostało zrobione w dzień. Niebo jest jasnoniebieskie i bezchmurne.
Kozi Wierch w Tatrach, pierwszy szczyt od lewej to Zamarła Turnia
Źródło: Jerzy Opioła, licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Z Tatr
Julian Przyboś Z Tatr

Pamięci taterniczki, która zginęła na Zamarłej Turni.

Słyszę: 
Kamienuje tę przestrzeń niewybuchły huk skał. 

To – wrzask wody obdzieranej siklawą z łożyska 

gromobicie ciszy. 

Ten świat, wzburzony przestraszonym spojrzeniem, 
uciszę, 
lecz - 

Nie pomieszczę twojej śmierci w granitowej trumnie Tatr. 

To zgrzyt 
czekana, 
okrzesany z echa, 
to tylko cały twój świat, 
skurczony w mojej garści na obrywie głazu; 
to – gwałtownym uderzeniem serca powalony szczyt. 
Na rozpacz – jakże go mało! 
A groza – wygórowana! 

Jak lekko 
turnię zawisłą na rękach 
utrzymać i nie paść, 
gdy 
w oczach przewraca się obnażona ziemia 
do góry dnem krajobrazu, 
niebo strącając w przepaść! 

Jak cicho 
w zatrzaśniętej pięści pochować Zamarłą.

j0000000FRB3v20_00000_BIB_002 Źródło: Julian Przyboś, Z Tatr, [w:] tegoż, Utwory poetyckie, Kraków 1984, s. 148.

6 października 1929 roku podczas zdobywania Zamarłej Turni zginęły siostry: osiemnastoletnia Marzena Skotnicówna i szesnastoletnia Lidia. Starsza z sióstr była uczennicą Przybosia w czasie, gdy poeta sprawował posadę nauczyciela w cieszyńskim gimnazjum. Prawdopodobnie łączyły ich bliskie więzi emocjonalne.

1
Ćwiczenie 2.1

Przeczytaj uważnie wiersz Z Tatr. Zwróć uwagę na dedykację. Przedstaw, do jakich wniosków prowokuje tak sformułowana dedykacja, jeśli uwzględnić prawdziwe okoliczności wypadku.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2.2

Zastanów się i napisz, czy podmiot liryczny w wierszu wyraża bezpośrednio uczucia, których doświadcza, czy też konstruuje dla nich poetycki ekwiwalent w swej wypowiedzi. Swoje rozpoznanie uzasadnij, przywołując odpowiednie fragmenty utworu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2.3
RCGdRk63tRaia1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2.4

Wyjaśnij funkcję rozpoznanych w poprzednim ćwiczeniu oksymoronów.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2.5

Wyjaśnij, w jaki sposób ukazanie tatrzańskiego pejzażu w początkowych partiach tekstu świadczy o stanie psychicznym podmiotu lirycznego. Zwróć uwagę na emocjonalne nacechowanie słów i figur poetyckich.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2.6

Zwróć uwagę na czasowy wymiar sytuacji lirycznej. Zastanów się, czy podmiot liryczny przeżywa tragedię (śmierć taterniczki) w czasie jej dziania się (czy jest zatem świadkiem zdarzenia), czy też doświadcza jej z perspektywy pewnego czasowego dystansu. Swoje rozpoznanie uzasadnij.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2.7

Przeczytaj wiersz ponownie. Przeanalizuj go i wymień, który ze zmysłów dominuje w doświadczeniu podmiotu lirycznego. Przywołaj odpowiednie fragmenty tekstu. Zastanów się, w jaki sposób zmysł ten organizuje całość wypowiedzi podmiotu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2.8

Posługując się odpowiednimi cytatami, wskaż w tekście dziedzinę, którą podmiot liryczny czuje się w mocy opanować, oraz tę, która się tej władzy wymyka.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2.9

Scharakteryzuj zabieg, jaki został zastosowany w strofach, które reprezentują rekonstruowaną w wyobraźni podmiotu lirycznego tragedię. Określ funkcję tego zabiegu.

uzupełnij treść
1
Wskazówka

Chodzi o zabieg „odwróconej perspektywy” lub „fałszywego sprawcy”: to świat jest w ruchu, a w takim razie człowiek‑taterniczka ulega unieruchomieniu, pozostaje w bezruchu. W rezultacie tego przesunięcia ruchu, z taterniczki na świat, unieruchomiona adresatka monologu („Zamarła”) w wyobraźni podmiotu nigdy nie spadnie, nigdy więc nie zginie. Tym sposobem podmiot wyeliminował z rozgrywającego się w jego wyobraźni dramatu jedyną siłę, która wymykała się jego władzy („Nie pomieszczę twojej śmierci w granitowej trumnie Tatr”.), a tym samym poetyckim wysiłkiem wyobraźni sprostał tragedii, porządkując swój świat wewnętrzny („jak cicho”). Warto zwrócić w tym kontekście uwagę na fakt, że w ostatnim słowie wiersza („Zamarłą”) skondensowany został sens potrójny: Zamarła reprezentuje zarówno zatrzymaną w ruchu – w wizji poetyckiej i wyobraźni podmiotu – taterniczkę, jak i miejsce tragedii (Zamarłą Turnię), wreszcie zaś – rzeczywiście zmarłą kobietę. W tym jednym słowie skumulował Przyboś kluczowe płaszczyzny znaczeniowe wiersza (zgodnie z postulatem: najmniej słów).

1
Ćwiczenie 3

Zastanów się nad emocjonalnym stanem podmiotu lirycznego wyrażonym w ostatniej strofie. Sformułuj wnioski.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Rozważ sensy zawarte w słowie „Zamarła” w ostatnim wersie tekstu.

uzupełnij treść
j0000000FRB3v20_0000004G
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty (I)

Artur Sandauer Polskie carmen figuratum (Jeszcze o Julianie Przybosiu)

Od początku widzimy Notre‑Dame w ruchu – jak powstaje na naszych oczach. Już pierwsze słowa – „z miliona złożonych do modlitwy palców wzlatująca przestrzeń” – ukazuje ją jako skondensowaną energię psychiczną. I nie jest prawdą – jak twierdzi Kazimierz Wyka – że jest to obraz tylko vwiedziany”. Przeciwnie, jest on wiedziany i widziany jednocześnie. Ta katedra to z jednej strony koncentrat modłów średniowiecznych, ale i swym kształtem zewnętrznym, mnogością wsporników mianowicie, przypomina ona stulone dłonie.
Notre‑Dame nie tylko jednak biernie powstaje, ale i zachowuje się czynnie w tym wierszu. Wnętrze, do którego poeta wchodzi, zdejmuje go jakby z iglicy, na której zawisł wzrokiem; opluwają go wodą deszczową chimery. Znów obraz o charakterze konkretnym i abstrakcyjnym jednocześnie. Nie tylko o cieknące rynny tu bowiem chodzi: to „oplucie” ma charakter moralny. Monument wiekowej kultury „wyszydza” tu syna upośledzonej warstwy chłopskiej, przybysza z zacofanej wsi, przedstawiciela kultury młodszej. Niejednego gościa z Europy wschodniej przyprawił widok Paryża o kompleks niższości. Reakcja Przybosia jest jednak odmienna od normalnej. Jego hasłem jest „nie dać się”; zamiast poddać się Paryżowi, chce mu sprostać. Zadanie o wadze życiowej: jeśliby nie sprostał, wróciłby do kraju z nieuleczalnym poczuciem niższości. Aby zagrożone samopoczucie ocalić, musi dokonać czegoś, co by go postawiło na wysokości owego arcydzieła wieków, musi „zrównać swą wolę z niezgłębionym lazurem”, do którego pną się katedralne iglice, musi na katedrę z głazów odpowiedzieć katedrą – ze słów. Jest to możliwe dzięki znanej nam już specyfice poezji, która jest nie tylko opisem, ale i kreacją. Następująca po sześciowierszowym wstępie, jak po przedsionku, główna część wiersza to właśnie próba – jak najdosłowniejszego – kreowania Notre‑Dame w materiale językowym.

j0000000FRB3v20_00000_BIB_003 Źródło: Artur Sandauer, Polskie carmen figuratum (Jeszcze o Julianie Przybosiu), [w:] tegoż, Poeci czterech pokoleń, Kraków 1977, s. 178–179.
1
Ćwiczenie 5.1

Scharakteryzuj przejawy wykorzystania przez Artura Sandauera metody biograficznej, które wprowadzające do interpretacji tekstu sensy bezpośrednio w wierszu niewyartykułowane.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Porównaj proponowane przez Artura Sandauera odczytanie wiersza Notre‑Dame z interpretacją sformułowaną przez ciebie. Jeśli dostrzegasz jakieś istotne podobieństwa lub różnice, wskaż je wszystkie.

RlxvmxOeDE70N
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000000FRB3v20_0000004X
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty (II)

JPOL_E3_E4_Konteksty
Rty7d6Nji1KP01
Zdjęcie przedstawia zimorodka siedzącego na gałęzi, bokiem do obiektywu, z dziobem skierowanym w lewą stronę zdjęcia. Skrzydła i głowa ptaka jest w kolorze turkusowym, a na brzuchu pióra zabarwione są na kolor pomarańczowy. Zimorodek przy oku ma pomarańczową i białą plamkę. Dziób ptaka jest czarny, a nogi w kolorze pomarańczowym. Tło jest rozmazane.
Zimorodek
Źródło: a. nn., domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ów halcyjonJulian Przyboś
Julian Przyboś Ów halcyjon

W roziskrzonym
z archaniołów gęsich dartym na puch śniegu
ów halcyjonBhalcyjon... ptak Słowackiego,
zimorodek…

Nad potokiem ściętym w cieniu cienkim lodem
z bugaju olch i wierzbiny
frunął nagle i ogniście
ów dziw… szafir skojarzony
przeciwbłyskiem
ze szmaragdem!

I rozwinął się diadem
zimowego horyzontu.

Leciał w swą istność złotą,
zwijał przestrzeń
i przemieniał,
wyświetlając sobą inny
świat: odlotny, z dala‑bliski –

Krzykiem ostrym zranił serce
do nerwicy dobrowieszczej:
czułem radość tak za wielką,
że z rozpaczy słodkiej tylko,
że już nie jest do zniesienia,
trwała jeszcze…
rzeczywiściej…

Dziw się zjawia tylko raz prawdziwie.
Zjawił mi się w pastuszym dzieciństwie
na znak:
Istniej!
Żyję w podziwie.

j0000000FRB3v20_00000_BIB_004 Źródło: Julian Przyboś, Ów halcyjon, [w:] tegoż, Na znak, Warszawa 1965.
Polecenie 3

Wysłuchaj nagrania wiersza Ów halcyjon na stronie Polskiego Radia. Zwróć uwagę na to, jak sam autor interpretuje swój utwór. Zapisz swoje spostrzeżenia.

R92xG2Ya3TnCb
Miejsce na spostrzeżenia ucznia.
Polecenie 3

Określ, jaki panuje nastrój w wierszu Ów halcyjon.

R2H4X3sq5PoK3
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 6.1

Scharakteryzuj sytuację liryczną w wierszu Ów halcyjon. Zwróć uwagę na zróżnicowanie płaszczyzn czasowych. Wskaż fragmenty wiersza, które o tym zróżnicowaniu (dystansie) bezpośrednio świadczą.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.2

Przywołując odpowiednie fragmenty wiersza, określ wartość, jaką dla podmiotu ma doświadczenie „spotkania” z zimorodkiem.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.3

Napisz, jakimi cechami zimorodka zachwycił się podmiot liryczny. Przywołaj odpowiednie fragmenty utworu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.4

Na podstawie przeczytanego utworu określ miejsce, w którym podmiot liryczny spotkał zimorodka.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6.5
RwRh8CEQNLbyP1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6.6

Zwróć uwagę na formę „rzeczywiściej” występującą w przedostatniej strofie wiersza. Określ słowotwórczą konstrukcję tej formy, a następnie zinterpretuj jej sens w wierszu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.7

Znajdź w wierszu formy, które słowotwórczo oparte zostały na podstawie dziw. Zinterpretuj znaczenie poszczególnych form.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.8

Na podstawie wniosków z poprzedniego zadania wyjaśnij, w jaki sposób ostatnia deklaracja podmiotu lirycznego („Żyję w podziwie”) może być odczytana na dwa – związane ze sobą – sposoby.

uzupełnij treść
1
Wskazówka

Analiza zastosowanych przez Przybosia zabiegów słowotwórczych powinna doprowadzić uczniów do rozpoznania w ostatnim wersie wiersza nie tylko sensu „żyję w podziwie” = „żyję w zachwyceniu”, ale również znaczenia „czasowego”: „żyję w po dziwie”, tzn. w czasie po zdarzeniu się dziwu i posiadania doświadczeń i przeżyć z tym związanym.

Dodatkowo można zwrócić uwagę uczniów na swoistą słowotwórczą analogię między formami „rzeczywiściej” oraz „istniej” i skłonić ich do próby interpretacji tego paralelizmu, a także na podobieństwo form językowych we fragmencie: „Dziw się zjawia tylko raz prawdziwie”. Taki zabieg to paronomazja.

B
j0000000FRB3v20_0000006F
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty (III)

Traktat poetycki (fragment)Czesław Miłosz
Czesław Miłosz Traktat poetycki (fragment)

Awangardzistów było bardzo wielu.
Podziwu godny z nich jest tylko Przyboś.
W sól, w popiół padły narody i kraje
A Przyboś został, tak jak był, Przybosiem.
Żadne szaleństwo serca mu nie zżarło.
Ludzkie – więc łatwiej takich się rozumie.
W czym jego sekret? Już w Anglii Szekspira
Kierunek powstał, tak zwany euphuismj0000000FRB3v20_000tp005euphuism:
Pisać doradzał tylko metaforą.
Pod spodem Przyboś był racjonalistą.
Uczucia miewał, jakie są wskazane
Dla rozsądnego członka społeczeństwa.
Równie mu obcy i smutek i humor.
On chciał w ruch puścić statyczne obrazy.

Awangardziści raczej się mylili.
Wskrzeszali stary krakowski obrządek,
Więcej powagi przypisując słowom
Niż słowa unieść mogą bez śmieszności.
Czuli, że z mocno zaciśniętej szczęki
Głos im wychodzi jakimś sztucznym basem,
I że wybiegiem zalęknionej sztuki
Jest ich marzenie o ludowej sile.

j0000000FRB3v20_00000_BIB_005 Źródło: Czesław Miłosz, Traktat poetycki (fragment), [w:] tegoż, Traktat poetycki, Kraków 1985, s. 17.
j0000000FRB3v20_000tp005
1
Ćwiczenie 7

Omów ocenę, jaką w przywołanym fragmencie objęta została twórczość Przybosia.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Zastanów się i napisz, czy poznane przez ciebie wiersze Przybosia uzasadniają tak sformułowaną ocenę, czy raczej jej przeczą.

RzNlFPTSjxMdI
Miejsce na ocenę ucznia.
1
Ćwiczenie 8

Określ względy, które motywują krytyczną ocenę poetyckiego projektu Awangardy Krakowskiej przedstawioną przez podmiot liryczny Traktatu poetyckiego Czesława Miłosza.

uzupełnij treść
j0000000FRB3v20_0000006V
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 5

Napisz rozprawkę na temat: „Emocjonalny poryw czy rygor intelektualnej konstrukcji – który z tych wariantów twórczości poetyckiej jest Ci bliższy?”. W pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej;

  • wiersza Notre‑Dame Juliana Przybosia;

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

R1Cl6yIh7zoje
Miejsce na rozprawkę ucznia.
R8gCXU4i3bKbD1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: Awangarda, minimum słów, konstruktywizm, skrótowe konstrukcje słowne, metafora, intelektualny rygor, logiczna konstrukcja.

R1CH0Phg9Ibt1
Miejsce na notatki ucznia.