Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGUm1jvAJILhs
Ilustracja przedstawiająca mapę konturową państwa polskiego, a w niej postaci: dziewczynka z farbkami, starszy pan z z laską, babcia z wnuczkiem, chłopiec w bluzie z cyfrą jeden, chłopiec w słuchawkach na uszach, chłopiec w niebieskiej bluzie.

Społeczeństwo polskie. Zróżnicowanie społeczne / problemy społeczne

Elementy państwa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wymień, jakie cechy charakteru, postawy, działania budzą podziw i szacunek twoich bliskich i znajomych. Które z kolei wręcz przeciwnie - wywołują u nich dezaprobatę czy nawet pogardę.

R1JKDfEdKRCW8
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Przedyskutuj problem z osobą siedzącą obok. Sprawdź, czy twoje wskazania są zbliżone, czy zupełnie różne. Zastanów się, kiedy i jak dalece ludzie mają prawo wyrażać swoją dezaprobatę czy brak szacunku wobec innych.

R18tyyiX3skPK
(Uzupełnij).
Ważne!

PAMIĘTAJ!

NIE KAŻDY CZŁOWIEK CIESZY SIĘ PRESTIŻEM SPOŁECZNYM, ALE KAŻDY CZŁOWIEK MA PRAWO, BY SZANOWANA BYŁA JEGO GODNOŚĆ I ŻYCIE.

t6R3MCmCHH_0000000J

Społeczeństwo polskie. Zróżnicowanie społeczne/problemy społeczne

RCR0bks3geMbL
Polsko‑amerykańska parada w Nowym Jorku
Źródło: Salon Nowojorski, licencja: CC BY-SA 2.0.
Co potrafię?
  • wyjaśnić, czym jest społeczeństwo,

  • wymienić różne rodzaje grup społecznych,

  • przedstawić przyczyny konfliktów występujących w grupach społecznych.

Nauczysz się
  • poznawania czynników różnicujących społeczeństwo,

  • rozróżniania podstawowych klas i warstw społecznych,

  • opisywania wybranych warstw społecznych i grup zawodowych,

  • opisywania problemów społeczno‑ekonomicznych społeczeństwa polskiego.

t6R3MCmCHH_0000001B

Struktura społeczna

struktura społeczna
Definicja: struktura społeczna

układ zależności między różnymi częściami społeczeństwa; owe części wyodrębnia się ze względu na liczne kryteria, np. urodzenia, poziomu zamożności, wykształcenia oraz różnice religijne i kulturowe

Istnieje wiele sposobów przedstawiania struktury społecznej. Występujące w społeczeństwie podziały i nierówności opisuje się najczęściej za pomocą pojęć: klasa społecznawarstwa społeczna. W socjologii nadaje się tym pojęciom różne znaczenie, tym samym trudno jest je jednoznacznie wytłumaczyć. Jednym z najbardziej znanych sposobów przedstawiania struktury społecznej jest podział społeczeństwa na  klasy: wyższą, średnią, niższą, ze względu na prestiż społeczny:

  • wyższa‑wyższa: ludzie bardzo zamożni zawdzięczający swoją pozycję pochodzeniu rodowemu,

  • wyższa‑niższa: ludzie bardzo bogaci, którzy dorobili się wielkiego majątku dzięki własnej przedsiębiorczości, wysiłkowi i szczęściu; wykazują tendencję do demonstracyjnego eksponowania własnego statusu materialnego,

  • średnia‑wyższa: osoby osiągające wysokie dochody ze względu na wysokie kwalifikacje zawodowe, np. lekarze, prawnicy oraz właściciele średnich przedsiębiorstw,

  • średnia‑niższa: określana mianem ,,ludzi w białych kołnierzykach”, zaliczamy do nich  urzędników, pracowników umysłowych, drobnych przedsiębiorców,

  • niższa‑wyższa: osoby pracujące fizycznie, robotnicy wykwalifikowani,

  • niższa‑niższa: do tej grupy zaliczane są jednostki bardzo ubogie, nieposiadające źródła dochodu ze stałej pracy;  grupę tę często określa się mianem marginesu społecznego (podklasa).

Warstwa społeczna może być definiowana na trzy sposoby:

  • jako część klasy społecznej (podział wewnętrzny),

  • jako kategoria społeczno‑zawodowa, wyodrębniona ze względu na rolę i miejsce w społeczeństwie,

  • grupa ludzi żyjąca w zbliżonych warunkach, tworząca pewną wspólnotę stylu życia.

socjologia
Definicja: socjologia

nauka o społeczeństwie; jej dział makrosocjologia  zajmuje się badaniem wielkich procesów i zjawisk społecznych

prestiż
Definicja: prestiż

poważanie i szacunek, jakim człowiek cieszy się w społeczeństwie

Ćwiczenie 2

Zastanów się, jaką wartość mają dla ciebie podane źródła prestiżu społecznego. Uporządkuj je, zaczynając od najistotniejszego dla Ciebie.

Wypisz inne, istotne we współczesnym społeczeństwie polskim, kryteria prestiżu społecznego

Kryteria prestiżu społecznego.

RU5w2tfjnbQVJ
Elementy do uszeregowania: 1.
władza (niekoniecznie polityczna), 2.
wykształcenie, 3.
zasługi dla państwa/lokalnej społeczności
, 4.
poziom dochodów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 3.0.
RzDhqwRZgrGXC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Porozmawiaj z rodzicami (opiekunami) i dziadkami. Dowiedz się, jakie grupy społeczne np. grupy zawodowe, zanikają we współczesnej Polsce, a jakie nowe się  pojawiają. Wskaż, z czego wynikają zauważone zmiany.

R16uGOG32O9B9
(Uzupełnij).
t6R3MCmCHH_0000002V

Jeśli chcesz wiedzieć więcej

R15eoFTQps9AU
Przemiany ustrojowe
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Oś czasu.

Na osi czasu umieszczono dwie daty: 1944, 1989 oraz napis: przemiany ustrojowe.

Nad datą 1944r. umieszczono informację:

Wprowadzenie władzy komunistycznej w Polsce.

Nad datą 1989r. umieszczoną informację:

Obrady Okrągłego Stołu.

Na końcu osi znajduje się napis: Przemiany ustrojowe.

Obrady Okrągłego Stołu to negocjacje prowadzone przez władze komunistyczne z częścią polskiej opozycji. Rozmowy zapoczątkowały upadek komunizmu i przemiany polityczne w Polsce. Zmiany dotyczyły wszystkich sfer funkcjonowania państwa: ustroju politycznego, gospodarki, społeczeństwa i kultury.

Struktura społeczeństwa polskiego po 1989 r. zmieniała się zgodnie z europejskimi trendami. W gospodarce światowej jest to czas przekształcania wysoko rozwiniętych społeczeństw przemysłowych, opartych na produkcji, w społeczeństwa poprzemysłowe, w których głównym sposobem uzyskiwania dochodu stają się usługi. Kolejnym etapem rozwoju, przewidywanym przez socjologów, będą społeczeństwa informacyjne, w których głównym źródłem dochodu narodowego stanie się informacja i sposoby jej wykorzystania. Podobne procesy możemy zauważyć w Polsce.

Rxu59IlwhyO77
Uczniowie z telefonami
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6R3MCmCHH_0000003B

Prestiż zawodów i funkcji w Polsce

W tabeli przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w ciągu kilkunastu lat. Poproszono wybrane osoby o określenie prestiżu podanych zawodów (funkcji). Respondenci wypełniali ankiety, zaznaczając odpowiednio odpowiedź: bardzo duży, duży, średni, mały, lub bardzo mały.
Opracowując wyniki ankiet, poszczególnym ocenom przypisano wartości liczbowe: bardzo duży - 100, duży - 75, średni - 50, mały - 25, bardzo mały – 0.
Następnie obliczono średnie wyniki dla podanych zawodów w poszczególnych latach.

Źródło: [Badanie CBOS pt. Prestiż zawodów, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_164_13.PDF]

Zawody i funkcje

1987

1999

2008

2013

2019

Profesor uniwersytetu

87

81

81

78

83

Robotnik wykwalifikowany, np. tokarz, murarz

64

58

72

76

84

Nauczyciel

79

71

73

73

77

Lekarz

82

73

74

72

80

Rolnik indywidualny na średnim gospodarstwie

66

56

69

71

76

Oficer zawodowy w randze kapitana

65

63

69

70

68

Właściciel małego sklepu

55

53

63

67

67

Dziennikarz

71

61

65

63

55

ankieta
Definicja: ankieta

metoda ta polega na uzyskiwaniu danych poprzez zadawanie pytań na podstawie specjalnie przygotowanego kwestionariusza; zbieranie informacji lub opinii na jakiś temat

respondent / respondentka
Definicja: respondent / respondentka

osoba odpowiadająca na pytania zawarte w ankiecie

Po uważnym przeczytaniu podanych wyżej informacji oraz na podstawie danych zawartych w tabeli wykonaj ćwiczenia interaktywne.

Ćwiczenie 4
R1cvh3DWw0VqP1
Wskaż profesję / funkcję, która w roku 1999 cieszyła się najmniejszym prestiżem społecznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Profesor uniwersytetu, 2. Robotnik wykwalifikowany, np. tokarz, murarz, 3. Nauczyciel, 4. Lekarz, 5. Rolnik indywidualny na średnim gospodarstwie, 6. Oficer zawodowy w randze kapitana, 7. Właściciel małego sklepu, 8. Dziennikarz
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1J33L1eA6oTQ1
Zaznacz liczbę, która prezentuje poziom prestiżu społecznego, jakim zawód nauczyciela cieszył się w 1999 r. Możliwe odpowiedzi: 1. 81, 2. 58, 3. 71, 4. 73, 5. 56
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RY4UAaQOiTM8L1
Wskaż rok, w którym zawód dziennikarza cieszył się najmniejszym prestiżem społecznym. Możliwe odpowiedzi: 1. 1987, 2. 1999, 3. 2008, 4. 2013, 5. 2019
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1GraLfUFYR2K1
Wskaż zawody (funkcje), których prestiż społeczny w XXI wieku wzrósł w porównaniu do okresu rządów komunistycznych w Polsce. Możliwe odpowiedzi: 1. Właściciel małego sklepu, 2. Dziennikarz, 3. Nauczyciel, 4. Robotnik wykwalifikowany, np: tokarz, murarz, 5. Rolnik indywidualny na średnim gospodarstwie, 6. Lekarz, 7. Oficer zawodowy w randze kapitana, 8. Profesor uniwersytetu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6R3MCmCHH_0000005V

Problemy społeczno‑ekonomiczne we współczesnej Polsce

Po okresie przemian ustrojowych i kształtowania się nowego systemu gospodarczego społeczeństwo polskie zdominowały następujące problemy:

Wybrane problemy społeczno‑ekonomiczne współczesnej Polski

  • bezrobocie,

  • poziom średniej płacy,

  • emigracja osób zdolnych do pracy,

  • niedostateczny poziom rodzimego kapitału ekonomicznego,

  • realizacja programów dot. wdrażania innowacji w gospodarce.

kapitał ekonomiczny
Definicja: kapitał ekonomiczny

środki finansowe / pieniężne

emigracja
Definicja: emigracja

wyjazd z ojczystego państwa

Istotnym problemem społecznym w Polsce jest  poziom bezrobocia. Obecność na rynku dużej grupy osób bezskutecznie poszukujących pracy wywiera negatywny wpływ na funkcjonowanie państwa, społeczeństwa i poszczególnych rodzin. Dlatego państwo powinno szukać skutecznych rozwiązań problemu bezrobocia, zwłaszcza trwałego. Zastanówmy się, jakie są przyczyny wysokiego poziomu bezrobocia.

Przyczyny bezrobocia

R1RKcxgRbTP59
Przyczyny wzrostu bezrobocia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja, która przedstawia przyczyny bezrobocia w Polsce.

Mężczyzna w garniturze, trzyma w dłoni walizkę z napisem bezrobocie, stoi przy tablicy ogłoszeń z ofertami pracy.

Za plecami mężczyzny umieszczono przyczyny wzrostu bezrobocia.

Wymienione przyczyny bezrobocia:

  • niedostosowanie struktury szkolnictwa do rynku pracy,

  • przekształcenia w strukturze gospodarki, np. zamykanie dużych zakładów pracy,

  • kryzys gospodarczy o zasięgu ogólnoświatowym,

  • przyzwyczajenie obywateli do życia z zasiłków i opieki społecznej.

Wybrane społeczne skutki bezrobocia.

  • emigracja zarobkowa charakterystyczna dla wszystkich grup zawodowych,

  • rozpad więzi rodzinnych, np. opuszczenie domu przez jednego z rodziców, przemoc,

  • nasilanie zjawisk patologicznych, np. uzależnienia, wzrost przestępczości,

  • odkładanie decyzji o posiadaniu potomstwa; zmniejszanie się przyrostu naturalnego.

Problemy społeczne, jakie mogą wystąpić w gminie.

  1. Problemy dotyczące opieki społecznej: ubóstwo, bezrobocie, euro‑sieroctwo, przemoc w rodzinie, bariery architektoniczne.

  2. Nierówne szanse w życiu społecznym osób z rodzin dysfunkcyjnych.

  3. Problemy dotyczące zdrowia i opieki: niska świadomość społeczna potrzeby uprawiania sportu, brak nawyków u wielu młodych osób zdrowego stylu życia, brak infrastruktury sportowej w  dla mieszkańców, uboga oferta sportowo - rekreacyjna dla dzieci i młodzieży, osób dorosłych i seniorów.

  4. Problemy dotyczące kultury: mały dostęp do kultury, brak tzw. kultury wysokiej, mała oferta dla seniorów, brak szacunku i tolerancji.

  5. Problemy dotyczące edukacji i rynku pracy: bezrobocie - gmina typowo rolnicza, niewielkie zaplecze przemysłowo‑gospodarcze dające zatrudnienie, uboga informacja na temat rynku pracy, nieodpowiednie wykorzystanie funduszy z zewnątrz, niechęć mieszkańców do zakładania własnej działalności gospodarczej, brak możliwości dokształcania i przekwalifikowania się.

R1IsAgrygJfHS
Ćwiczenie 8
Wskaż problem przedstawiony w opisie ilustracji
Problemy społeczne
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t6R3MCmCHH_0000007B

Podsumowanie

Współczesne społeczeństwo polskie boryka się z wieloma różnorodnymi problemami. Niektóre są konsekwencją wcześniejszego systemu polityczno‑gospodarczego, inne - efektem rozwoju społeczno‑gospodarczego współczesnego świata. Wszystkie jednak powinny być rozwiązywane, ponieważ mogą prowadzić do rozpadu więzi społecznych.

stopa bezrobocia
Definicja: stopa bezrobocia

stosunek liczby bezrobotnych do liczby ludności aktywnej zawodowo ogółem

Stopa bezrobocia w Polsce – stan pod koniec marzec 2021

Nazwa województwa

Stopa bezrobocia podana (w %)

dolnośląskie

5,8

kujawsko‑pomorskie

9,1

lubelskie

8,3

lubuskie

6,2

łódzkie

6,5

małopolskie

5,5

mazowieckie

5,3

opolskie

7,0

podkarpackie

9,2

podlaskie

8,0

pomorskie

6,3

śląskie

5,1

świętokrzyskie

8,6

warmińsko‑mazurskie

10,5

wielkopolskie

3,9

zachodniopomorskie

8,6

Źródło: Główny Urząd Statystyczny

Ćwiczenie 9

Na podstawie danych przedstawionych w tabeli, podaj dwa województwa z największą i najmniejszą stopą bezrobocia w marcu 2021 r.

Rmh2gmVwb3Cf0
(Uzupełnij).

Powody braku dostępu do internetu (2019 r.)

Powód

Gospodarstwa domowe bez dostępu do internetu (w %)

Brak potrzeby korzystania z internetu

67,6

Brak umiejętności

52,0

Zbyt wysokie koszty sprzętu

21,6

Zbyt wysokie koszty dostępu

14,7

Niechęć do Internetu

13,7

Źródło: GUS Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 r.

1
Ćwiczenie 10
R1N224K6fiUtZ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Na podstawie danych przedstawionych w tabeli, podaj jaki procent osób wskazuje zbyt wysokie koszty sprzętu.

R1JLBUhkT4VPd
(Uzupełnij).
t6R3MCmCHH_000EX001

Projekt edukacyjny: rozwiązujemy problem społeczny

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
  1. Pytanie: Zastanów się, jakie problemy społeczne, ważne dla waszych rówieśników, dostrzegasz w twojej miejscowości. Nazwij je, np. brak miejsc do uprawiania sportu, brak zorganizowanych propozycji spędzania wolnego czasu, zagrożenia uzależnieniami, bezrobocie w twojej miejscowości itp.

  2. Zadanie: Wybierz jeden, ważny dla was, problem społeczny dotykający młodych ludzi, opisz go, uwzględniając realia waszej miejscowości, oraz rozważcie możliwe sposoby rozwiązania tego problemu.

  3. Realizacja:

    • praca w grupach,

    • czas trwania: 3 tygodnie,

    • prezentacja (w wybranej formie) na forum klasy.

R1Vg58JjhMPAI
(Uzupełnij).