Choć trudno w to uwierzyć, do początku XX wieku małżeństwa były aranżowane, a przed wynalezieniem fotografii (1839) o urodzie i zdrowiu wybranków zaświadczały specjalnie zamawiane z tej okazji portrety. Malowane wizerunki pełniły też wiele innych ważnych funkcji. Obok tych reprezentacyjnych, oficjalnych (portrety władców) i kommemoratywnych (upamiętniających sławne i zasłużone osoby) portrety miały charakter emocjonalny (symbolicznie zastępowały w domu np. wydaną za mąż córkę) lub użytkowy (prezentowanie rodzinnych rodowodów). Istniały też podobizny rytualne (pogrzebowe, trumienne) oraz magiczne, które wykorzystywano
np. w egzekucjach in effigieegzekucjach in effigie (wykonanie kary na wizerunku osoby skazanej – zmarłej lub zbiegłej przed egzekucją).
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia:
poszukaj w bibliotece dowolnego albumu z malarstwem renesansowym
lub przejrzyj internetową galerię obrazów;zapoznaj się z portretami renesansowymi i wybierz te, które najbardziej Ci się podobają;
wynotuj podstawowe informacje na temat wyszukanych dzieł, dotyczące autora, datowania, miejsca przechowywania, techniki i pierwotnego przeznaczenia obrazów.
Mistrzowie portretu: Leonardo da VinciLeonardo da Vinci – Dama z gronostajem
Leonardo da Vinci
– czołowy artysta dojrzałego renesansu, wszechstronnie utalentowany w wielu dziedzinach. Autor Traktatu o malarstwie i kanonu proporcji ciała ludzkiego (tzw. Człowiek witruwiański, ok. 1492). Inżynier wojskowy, wynalazca machin wojennych i konstruktor fortyfikacji, znawca optyki, mechaniki, hydrologii, fauny i flory oraz anatomii człowieka, wybitny malarz. Nauka i sztuka stanowiły dla niego źródło poznania rzeczywistości, jej zasad, prawidłowości i zjawisk. Leonardo był autorem obrazów olejnych, fresków, rzeźb, projektów architektonicznych i urbanistycznych. Do jego najwybitniejszych dzieł należą: Mona Lisa (1503‑1506), Madonna w grocie (1483‑1486), Ostatnia Wieczerza (1495‑1498) i Święta Anna Samotrzeć (ok. 1510).
Wyjaśnij, co symbolizuje gronostaj, którego trzyma na rękach dama.
Określ, jaką funkcję spełnia wyszukany przez ciebie renesansowy portret: reprezentacyjną, ceremonialną, użytkową, komemoratywnąkomemoratywną, magiczną, rytualną, symboliczną, alegoryczną. Wybierz spośród wskazanych lub podaj własne określenia funkcji portretu.
Wyjaśnij, co szczególnie zainteresowało cię w wybranym dziele.
Wskaż kryteria, które posłużyły ci do oceny wybranego portretu.
oddanie podobieństwa modela;
stopień biegłości warsztatowej malarza (kunszt artystyczny);
idealizacja urody;
wiernie odtworzone strój, akcesoria i rekwizyty;
ciekawe ujęcie tematu;
interesująca poza;
umiejętność oddania psychiki modela;
inne.
O dziele
Damę z gronostajem uznaje się za najcenniejszy obraz w zbiorach polskichzbiorach polskich i jeden z najpiękniejszych portretów renesansowych w ogóle. Malarzowi pozowała do niego Cecilia GalleraniCecilia Gallerani – młodziutka faworyta księcia mediolańskiego Ludovica SforzyLudovica Sforzy. Artysta ukazał ją w sukni alla spagnuolaalla spagnuola (na modę hiszpańską), z przepaską na czole, z ciasno związanymi włosami i sznurem ciemnych korali ozdabiającym wysmukłą szyję. W ramionach trzyma ona naturalistycznie przedstawionego gronostaja. Kompozycja portretu w popiersiu, w ujęciu en trois quartsen trois quarts (zwróconego w trzech czwartych do widza), z dyskretnym półobrotem torsu i zwrotem twarzy modelki w prawo wydaje się prosta, w istocie jest jednak niezwykle wyrafinowana. Artysta połączył tu statyczną formę z naturalną lekkością i elegancją pozy. Całość spaja wyszukana gra barw i światła, czytelna do dnia dzisiejszego pomimo domalowanego na początku XIX wieku czarnego, płaskiego tła. Przesłoniło ono prawdopodobnie jasnobłękitną przestrzeń, modelowaną w manierze chiaroscurochiaroscuro. Ta „brutalna” ingerencja nie zniszczyła, na szczęście, charakterystycznego dla Leonarda miękkiego modelunku światłocieniowego. Wykorzystując w mistrzowski sposób technikę olejnych laserunkówlaserunków, artysta dążył do efektu sfumatosfumato – dzięki któremu np. pięknie ukształtowana dłoń modelki związała się z sensualnym przedstawieniem gronostaja. Na jego miękkim i delikatnym futerku widoczne są specyficzne pociągnięcia pędzla, wykonywane lewą dłonią, które są znakiem rozpoznawczym Leonarda.
Sfumato
Nowy styl w malarstwie polegający odrzuceniu wyrazistej linearności, konturu obrysowującego każdą formę […]. Leonardo nie zamazuje granic formy, ale kształtuje ją przede wszystkim światłocieniem, o skali bardzo szerokiej, wielostopniowej, i o przejściach bardzo delikatnych i łagodnych, od waloru bardzo ciemnego poprzez skalę walorów coraz słabszych, subtelniejszych, „rozwiewanych niczym dym”. Jest to słynne sfumato, przypominające mroczny, przejrzysty welon. […] Cień służy nie tylko wyodrębnieniu przedmiotów od tła, ale także wzajemnemu ich powiązaniu między sobą. Mroczny, przejrzysty welon sfumata nadaje obrazom Leonarda jedność, wspólnotę pomiędzy tym, co pełne, a tym, co puste, pomiędzy rzeczami a przestrzenią. Rozległa skala cienia nadaje jego malarstwu także walor poetycki nieznanego dotychczas gatunku. Współcześni Leonardowi zauważyli przede wszystkim, że jego światłocień nadaje figurom plastyczność, wdzięk i miękkość.
Jakie stworzenie towarzyszy damie na obrazie?
.
Rola, a także właściwa nazwa zwierzątka były przedmiotem dyskusji. W literaturze włoskiej określane jest jako: fainafaina, martoramartora, ermellinoermellino, furetto. […] Nazwy: gronostaj, łasica, nie są zresztą ze sobą sprzeczne. Gronostaj jest to gatunek łasicy w szacie zimowej. Jednakowoż historycy przeciwstawiają sobie znaczenie faina (łasica) oraz ermellino (gronostaj). Twierdzą, że łasica jest symbolem rozwiązłości, gronostaj zaś w dawnej emblematyceemblematyce oznaczał czystość […]. Później zauważono, że greckie słowo galègalè, oznaczające gronostaja, wchodzi w skład nazwiska GalleraniGallerani
Rozważ, czy podoba Ci się portret Damy z gronostajem. Jakimi słowami można
go określić: smutny, symboliczny, piękny, mistrzowski, klasyczny, wyważony, subtelny, niejednoznaczny, tajemniczy, dostojny, olśniewający, nieciekawy? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Przyporządkuj do podanych zagadnień określenia służące opisowi formalnemu obrazu, czyli takiemu, który uwzględnia jego wizualne i materialne cechy, a pomija kontekst i interpretację.
portret, ruch ledwie sugerowany przez delikatny skręt ciała, Muzeum Czartoryskich w Krakowie, zrównoważona ekspresja, jednoelementowa, <em>sfumato</em>, miękki modelunek światłocieniowy, Leonardo da Vinci, kolory naturalne, głębokie, postać w popiersiu, laserunki, ujęcie <em>en trois quarts</em> (w ¾ do widza), czarne i płaskie tło, olej, deska, 54,8 x 40,3 cm, statyczna, ok. 1490, osiowa, delikatne ślady pędzla, pionowa, <em>Dama z gronostajem (Portret Cecilii Gallerani)</em>, jednorodna i gładka powierzchnia, wytworne gesty dłoni
Podstawowe informacje (autor dzieła, tytuł, datowanie, technika, wymiary, miejsce przechowywania) | |
---|---|
Gatunek malarski | |
Kompozycja (struktura, ułożenie poszczególnych elementów dzieła) | |
Kolorystyka i światłocień | |
Ruch, dynamika, ekspresja | |
Faktura (sposób kształtowania powierzchni dzieła, zależny od tworzywa, techniki i narzędzi) |
Renesansowy humanizm
Odejście od średniowiecznego teocentryzmuteocentryzmu i skupienie się na podmiotowości człowieka, jego potrzebach duchowych i materialnych oraz możliwościach umysłu miało kolosalny wpływ na sztukę. Artyści renesansowi dążyli do realistycznego przedstawienia postaci w trójwymiarowej przestrzeni, zgodnie z zasadami perspektywy linearnej i barwnej. Pomocna okazała się gruntowna znajomość anatomii, proporcji i mechaniki ruchów ciała ludzkiego.
Na ilustracjach 1. i 2. widać dzieła Hansa Holbeina młodszegoHansa Holbeina młodszego (ok. 1497‑1543), wybitnego niemieckiego portrecisty, autora m.in. słynnego wizerunku króla Anglii Henryka VIII. Pierwszy z zaprezentowanych obrazów przedstawia Erazma z Rotterdamu – najsławniejszego w XVI‑wiecznej Europie humanisty, teologa i filologa. Pisarza przedstawiono w szubie podbitej futrem, w półfigurze, w ujęciu en trois quarts. Siedzi on przy pulpicie, na którym leży księga – atrybut uczonego. Na niej umieszczony jest grecki napis herakleioi ponoiherakleioi ponoi (heraklejskie trudy), będący aluzją do wysiłku intelektualnego i dyskusji z oponentami w filozoficznych dysputach. Widoczny po lewej stronie obrazu pilaster z kapitelempilaster z kapitelem świadczy o fascynacji i zainteresowaniu antykiem.
Drugi obraz Holbeina (ilustracja 2.) przedstawia gdańskiego kupca Georga Giszego w kantorze, gdzie znajdują się liczne przedmioty i atrybuty związane z uprawianą przez niego profesją (księgi rachunkowe, listy przewozowe, waga i pieniądze). Ciekawym wątkiem ikonograficznym jest szklany wazon z gałązkami ziół i kwiatów, wśród których rozpoznać można różowe goździki. Były one symbolem zaręczyn i miłości – stąd hipoteza, że dzieło było wizerunkiem potrzebnym do zawarcia kontraktu ślubnego. Oba dzieła Holbeina są realistyczne, w obu artysta z niemal fotograficzną dokładnością odwzorował nie tylko ludzkie oblicza, lecz także materie i faktury przedmiotów. Nagromadzenie szczegółów i tzw. symboliczny realizm to typowe cechy sztuki niderlandzkiej i niemieckiej.
Portrety włoskie są bardziej syntetyczne i oszczędne w detalach, co widać na ilustracjach 3. i 4. Obrazy Rafaela Santi (1483‑1520) przedstawiają parę małżonków – bogatego kupca i mecenasa sztuki, Agnola DoniegoAgnola Doniego i Maddalenę StrozziMaddalenę Strozzi. Modele ujęto w podobnej pozie, jak na obrazach Holbeina, jednak ukazano ich nie we wnętrzu, lecz na tle rozległego pejzażu. Takie rozwiązanie Rafael zaczerpnął ze sztuki Leonarda, najprawdopodobniej – z Mony Lisy. Omawiane dzieła można określić jako portrety psychologiczne, ponieważ oddają charakter i usposobienie postaci. Głębię psychologiczną widać zwłaszcza w przenikliwym spojrzeniu kupca pewnego siebie i swojej pozycji. Oba portrety cechuje renesansowa harmonia, przejawiająca się w zrównoważonej kompozycji, rozproszonym świetle i czystych, nasyconych barwach.
Wypisz różnice między renesansowymi portretami niemieckimi i niderlandzkimi, a włoskimi.
Wymień co najmniej trzy cechy wspólne wszystkim zaprezentowanym portretom.
Wizerunek artysty
W renesansie zmieniła się społeczna pozycja artysty, który z anonimowego rzemieślnika cechowego przemienił się w świadomego kreatora. Najwybitniejsi twórcy – Leonardo da Vinci, Albrecht DürerAlbrecht Dürer czy Leon Battista AlbertiLeon Battista Alberti – pisali również traktaty i zajmowali się teorią sztuki.
Twarze z portretów[Dürer] przedstawiał siebie od wczesnej młodości, z rzadkim upodobaniem studiując twarz własną w lustrze. Był piękny i takim chciał się widzieć. […] Miał 21 lat, gdy namalował siebie, czarującego młodzieńca z włosami spadającymi na ramiona i symboliczną roślinkąroślinką – zapowiedzią szczęścia małżeńskiego – w mistrzowsko wymodelowanej ręce, aby posłać ten wizerunek Agnes FreyAgnes Frey, swojej przyszłej żonie (autoportret z Luwru). W 1498, po pierwszej podróży do Wenecji, namalował sławny autoportret z Prado: jest to triumfalne przedstawienie własnej osoby, świadomej tego, kim jest i co jej się należy, gdy rozporządza humanistyczną kulturą, pańskim wzięciem i wysoką profesją artysty; portret eleganta z trefionym włosem, w wykwintnym stroju, o spojrzeniu przenikliwym i pełnym samowiedzy; portret niemal pyszny, a w każdym razie maksymalnie pochlebny; renesansowe arcydzieło, które nosi napis: „Namalowałem to według mego wyglądu, kiedy miałem 26 lat”. Ten uduchowiony Narcyz jest skrupulatny.
W dwa lata później (1500) powstaje autoportret monachijski. Model, niezmiennie piękny, jest piękny urodą Chrystusa‑Zbawiciela albo Chrystusa z chusty św. Weroniki. Choć napis na obrazie głosi: Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effingebam coloribus aetatis anno XXVIIIAlbertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effingebam coloribus aetatis anno XXVIII (Albrecht Dürer Norymberczyk / tak dobrymi farbami przedstawiłem siebie samego w wieku lat dwudziestu ośmiu), spojrzenie jest nieodparte, skoro postać została wyobrażona wedle przyjętego schematu ikonograficznego Salvator MundiSalvator Mundi, z drugiej zaś strony nikt nigdy nie namalował siebie w taki sposób […].
Określ na podstawie fragmentu tekstu Twarze z trzech portretów, co wyraża i akcentuje Autoportret z Prado.
Wyjaśnij, czemu służyła stylizacja artysty na Chrystusa. Rozważ, czy można ją traktować jako rodzaj bluźnierstwa.
Ustal, czy ostatni z zaprezentowanych autoportretów Albrechta Dürera można uznać za obraz alegoryczny.
Portret alegoryczny
Brzydka księżniczka to obraz, który od wieków intryguje badaczy. Nie ustają spekulacje, kim była owa dama i dlaczego wygląda tak karykaturalnie. Czy niderlandzki malarz Quentin MassysQuentin Massys (1465‑1530) sportretował konkretną osobę, a może raczej w komiczny sposób zobrazował rozpaczliwe próby kobiet, by zachować urodę i wieczną młodość? Kobieta w pięknej sukni z epoki, w czepcu siodłowym na głowie, eksponuje swój dekolt i szpetną twarz. Zniekształcone rysy przypominają wizerunek starszego mężczyzny. Ma obwisłe policzki, wąskie, zaciśnięte usta, wypukłe czoło i rzadkie rude włosy. Pomarszczona szyja i dekolt wyraźnie podkreślają szpetną urodę kobiety, która nie zważając na swój wiek, kokietuje głębokim dekoltem z uwydatnionymi piersiami. Ciekawostką jest fakt, że Leonardo da Vinci stworzył niemal identyczny wizerunekwizerunek. Wiadomo, że obaj artyści wymieniali się rysunkami. Obaj też studiowali dysproporcje i deformacje ciała oraz możliwość ich zastosowania w sztuce bez uszczerbku dla prawdopodobieństwa podobizny.
Wyjaśnij, na podstawie dostępnych źródeł, dlaczego kobieta na obrazie Brzydka księżniczka ma brzydką twarz.
Wyjaśnij, co symbolizuje bogactwo owoców, warzyw, kwiatów i zbóż na obrazie Cesarz Rudolf II jako Wertumnus.
Drugi z zaprezentowanych obrazów Cesarz Rudolf II jako Vertumnus to wizerunek cesarza z rodu Habsburgów. Giuseppe ArcimboldoGiuseppe Arcimboldo (1527‑1593) przedstawił go jako Wertumnusa: etrusko‑rzymskiego boga przemian, pór roku, opiekuna roślinności odpowiedzialnego za dojrzewanie plonów. Portret jest alegorią dobrego władcy i opiekuna cesarstwa. Jest też przykładem tzw. podwójnego widzenia, związanego z istnieniem na jednej płaszczyźnie płótna kilku obrazów. Postać i twarz człowieka złożona jest z wiernie odtworzonych i precyzyjnie namalowanych płodów natury. Na przykład twarz została skomponowana z owoców i warzyw. Policzki są z jabłek, nos z gruszki, oczy z jeżyn i cebulek, powieki ze strączków zielonego groszku, brwi z kłosów zboża. Gałki oczne tworzą dojrzałe wiśnie i cebulki, usta to dwie czereśnie i ziarenka granatu, bokobrody tworzą owoce morwy, wąsy zaś młode orzechy laskowe. Włosy są ułożone w kiści ciemnych winogron, a na miejscu czoła namalowana została dynia. Każdy owoc czy warzywo to jest odrębny malarski byt. Kompozycja nabiera sensu dopiero widziana z dystansu, gdy wszystkie drobne elementy składają się na oblicze człowieka. Portrety tego typu budziły zachwyt w XVI wieku, później stały się inspiracją dla malarzy surrealistów.
Na przykładzie Brzydkiej księżniczki wymień cechy karykatury.
Rozważ, czy obraz Brzydka Księżniczka można uznać za alegorię próżności.
Odpowiedz na pytanie, czy obraz Giuseppego Arcimbolda Cesarz Rudolf II jako Wertumnus przedstawia martwą naturę.
Odpowiedz na pytanie, czy obraz Giuseppego Arcimbolda Cesarz Rudolf II jako Wertumnus przedstawia martwą naturę.
Mona Lisa
Mona LisaMona Lisa jest bez wątpienia najsłynniejszym obrazem świata, arcydziełem poddawanym wielu interpretacjom i reinterpretacjom w sztuce, poezji czy literaturze. Leonardo zaproponował w nim nowatorskie i optymalne rozwiązanie formalne portretu renesansowego. Wertykalna oś ciała równoważona jest przez horyzontalne rytmy pejzażu, co przekłada się na harmonijne przedstawienie postaci na tle lekko odrealnionego krajobrazu. Artysta zastosował w dziele perspektywę malarskąperspektywę malarską oraz sfumato nadające figurze plastyczność i wdzięk. Ważnym elementem charakteryzującym postać są starannie ukształtowane i mistrzowsko namalowane dłonie. GiocondaGioconda jest wizerunkiem‑zagadką i wielowymiarowym symbolem sztuki malarskiej z jej zdolnością do tworzenia iluzji. Bohaterkę obrazu można postrzegać jako nowożytnego Sfinksa, wciąż stawiającego zagadkę dotyczącą własnej tożsamości. Leonardo ukazał ją w „pejzażu osobliwym, jakby księżycowym, którego obcość i daleki dystans jest zapewne rozmyślnie dobranym akompaniamentem do owego uśmiechu, błąkającego się po całej twarzy modelki, uśmiechu, którego finezja, wieloznaczność i lekka ironia były tylekroć opiewane”. [cyt. za: M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1991, s. 88].
Giocondy tajemniczy uśmiech (do Leonarda da Vinci)Tajemnicę ukryłeś MISTRZU w ust konturze,
czy to może zniekształcony werniksem grymas?
Niewzruszona piękność na topolowej fakturze,
prawdę sprzed stuleci w swym uśmiechu ukrywa.Czymże jest uśmiech delikatny, pełen czaru?
Pogardą dla grzechów Borgiów i rzymskiej mierzwy,
świętością spływających rynsztoków i ich oparów
w Lateranie, na tle zniewolonej strachem ciżby?Mądrze kierowałeś swym niełatwym losem.
Geniuszem w obłudę – spisałeś się gracko!
Inkwizycji gorset – ciasny, straszył stosem,
czułeś nie raz na swym karku lepkie macki.Kimże była owa Dama?... jak święta – mówią!
Hołdując pięknu – niezły z Pana przechera,
zadrwiłeś z nas pielgrzymujących do Luwru,
czy to kobieta?... Czy… SalaìSalaì… od Jana ChrzcicielaJana Chrzciciela?
Wyszukaj w tekście wiersza sformułowania odnoszące się bezpośrednio
do malarstwa.
Określ, w jaki sposób poetka opisała sławny uśmiech Giocondy.
Wyjaśnij, dlaczego autorka zdecydowała się na zastosowanie nietypowej pisowni słowa „MISTRZU”.
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: „zadrwiłeś z nas pielgrzymujących do Luwru”.
Skonfrontuj opis portretu Mony Lisy z wierszem Zofii Szydzik Giocondy tajemniczy uśmiech (do Leonarda da Vinci). Wskaż podobieństwa.
Ikony popkultury
Współczesna kultura często traktuje osobę i jej portret jako medium do wyrażenia lub unaocznienia idei. Przykładem takiego wizerunku jest kultowa już podobizna pisarza argentyńskiego i dowódcy lewicowych oddziałów partyzanckich, Ernesta Rafaela Guevary de la SernaErnesta Rafaela Guevary de la Serna, znanego powszechnie jako Che GuevaraChe Guevara (1928‑1967), która stała się symbolem rewolucji kubańskiej. Portret ma więc znaczenie konkretne (upamiętnienie bojownika) i przenośne (przedstawienie mitycznego wyzwoliciela, bohatera ucieleśniającego ideały wolności i hasła radykalnych ruchów lewicowych w Ameryce Łacińskiej). Che Guevara stał się idolem i ikoną popkultury, a jego podobizny umieszczane są na pomnikach, murach, koszulkach i gadżetach.
Ten swoisty kult przesłonił, niestety, niechlubne fakty z jego życia (zwłaszcza – z działalności politycznej).
Przygotuj się do dyskusji na temat: „Co to znaczy ikona popkultury?”.
Wskaż inne postacie, których wizerunek stał się ikoną popkultury.
Określ, kogo dziś można nazwać idolem popkultury.
Rozważ, czy każdy idol staje się automatycznie wizerunkiem‑ikoną.
Zadaniowo
Sporządź opis formalny wybranego portretu renesansowego.
Zapoznaj się z poniższymi słowami‑kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa‑klucze: ikona popkultury, portret alegoryczny, karykatura, autoportret, Mona Lisa, Leonardo da Vinci, portret renesansowy, Dama z gronostajem, Albrecht Dürer, Quentin Massys, Giuseppe Arcimboldo, Che Guevara.