Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUyUOTLUmFOEG
Obraz przedstawia medalion z  portretem kobiety zawieszony na łańcuszku. Kobieta ma ciemne, upięte włosy. Na głowie znajduje się złota siatka ozdobiona perłami. W uszach ma długie, perłowe kolczyki, a na szyi korale z pereł ze złotym, okrągłym wisiorkiem zakończonym perłą. Kobieta ma na ramionach złotą siatkę ozdobioną perłami. Jest przedstawiona na granatowym tle.

Tajemnice portretu

Portret
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Choć trudno w to uwierzyć, do początku XX wieku małżeństwa były aranżowane, a przed wynalezieniem fotografii (1839) o urodzie i zdrowiu wybranków zaświadczały specjalnie zamawiane z tej okazji portrety. Malowane wizerunki pełniły też wiele innych ważnych funkcji. Obok tych reprezentacyjnych, oficjalnych (portrety władców) i kommemoratywnych (upamiętniających sławne i zasłużone osoby) portrety miały charakter emocjonalny (symbolicznie zastępowały w domu np. wydaną za mąż córkę) lub użytkowy (prezentowanie rodzinnych rodowodów). Istniały też podobizny rytualne (pogrzebowe, trumienne) oraz magiczne, które wykorzystywano
np. w egzekucjach in effigiej0000000CPB1v38_000tp001egzekucjach in effigie (wykonanie kary na wizerunku osoby skazanej – zmarłej lub zbiegłej przed egzekucją).

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia:

  • poszukaj w bibliotece dowolnego albumu z malarstwem renesansowym
    lub przejrzyj internetową galerię obrazów;

  • zapoznaj się z portretami renesansowymi i wybierz te, które najbardziej Ci się podobają;

  • wynotuj podstawowe informacje na temat wyszukanych dzieł, dotyczące autora, datowania, miejsca przechowywania, techniki i pierwotnego przeznaczenia obrazów.

R15eY20rILkJx
(Uzupełnij).
j0000000CPB1v38_000tp001
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Mistrzowie portretu: Leonardo da VinciLeonardo da ViniciLeonardo da VinciDama z gronostajem

Leonardo da Vinci15191452
RfL3Cbz5XZTsh
Autoportret
Źródło: Leonardo da Vinci, rysunek sangwiną na papierze, 33,5 x 21,6 cm, Biblioteca Reale, Turyn, domena publiczna.

Leonardo da Vinci

– czołowy artysta dojrzałego renesansu, wszechstronnie utalentowany w wielu dziedzinach. Autor Traktatu o malarstwie i kanonu proporcji ciała ludzkiego (tzw. Człowiek witruwiański, ok. 1492). Inżynier wojskowy, wynalazca machin wojennych i konstruktor fortyfikacji, znawca optyki, mechaniki, hydrologii, fauny i flory oraz anatomii człowieka, wybitny malarz. Nauka i sztuka stanowiły dla niego źródło poznania rzeczywistości, jej zasad, prawidłowości i zjawisk. Leonardo był autorem obrazów olejnych, fresków, rzeźb, projektów architektonicznych i urbanistycznych. Do jego najwybitniejszych dzieł należą: Mona Lisa (1503‑1506), Madonna w grocie (1483‑1486), Ostatnia Wieczerza (1495‑1498) i Święta Anna Samotrzeć (ok. 1510).

Ćwiczenie 1
RUHf2V7A13XBf
Z rozsypanych elementów ułóż obraz Leonarda da Vinci.
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem, ok. 1490, olej na desce, 54,8 x 40,3 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie – Kolekcja Książąt Czartoryskich, domena publiczna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, co symbolizuje gronostaj, którego trzyma na rękach dama.

R1DAylxxrzapL
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Określ, jaką funkcję spełnia wyszukany przez ciebie renesansowy portret: reprezentacyjną, ceremonialną, użytkową, komemoratywnąkomemoracjakomemoratywną, magiczną, rytualną, symboliczną, alegoryczną. Wybierz spośród wskazanych lub podaj własne określenia funkcji portretu.

R1FshIaF6dKms
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, co szczególnie zainteresowało cię w wybranym dziele.

R1dXaAhhCNcN0
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wskaż kryteria, które posłużyły ci do oceny wybranego portretu.

  • oddanie podobieństwa modela;

  • stopień biegłości warsztatowej malarza (kunszt artystyczny);

  • idealizacja urody;

  • wiernie odtworzone strój, akcesoria i rekwizyty;

  • ciekawe ujęcie tematu;

  • interesująca poza;

  • umiejętność oddania psychiki modela;

  • inne.

R1BtvH5fo4NRN
(Uzupełnij).
Leonardo da Vinici
komemoracja

O dziele

Damę z gronostajem uznaje się za najcenniejszy obraz w zbiorach polskichj0000000CPB1v38_000tp002zbiorach polskich i jeden z najpiękniejszych portretów renesansowych w ogóle. Malarzowi pozowała do niego Cecilia GalleraniCecilia GalleraniCecilia Gallerani – młodziutka faworyta księcia mediolańskiego Ludovica SforzyLudovico SforzaLudovica Sforzy. Artysta ukazał ją w sukni alla spagnuolaalla spagnuolaalla spagnuola (na modę hiszpańską), z przepaską na czole, z ciasno związanymi włosami i sznurem ciemnych korali ozdabiającym wysmukłą szyję. W ramionach trzyma ona naturalistycznie przedstawionego gronostaja. Kompozycja portretu w popiersiu, w ujęciu en trois quartsen trois quartsen trois quarts (zwróconego w trzech czwartych do widza), z dyskretnym półobrotem torsu i zwrotem twarzy modelki w prawo wydaje się prosta, w istocie jest jednak niezwykle wyrafinowana. Artysta połączył tu statyczną formę z naturalną lekkością i elegancją pozy. Całość spaja wyszukana gra barw i światła, czytelna do dnia dzisiejszego pomimo domalowanego na początku XIX wieku czarnego, płaskiego tła. Przesłoniło ono prawdopodobnie jasnobłękitną przestrzeń, modelowaną w manierze chiaroscuroj0000000CPB1v38_000tp003chiaroscuro. Ta „brutalna” ingerencja nie zniszczyła, na szczęście, charakterystycznego dla Leonarda miękkiego modelunku światłocieniowego. Wykorzystując w mistrzowski sposób technikę olejnych laserunkówj0000000CPB1v38_000tp004laserunków, artysta dążył do efektu sfumatosfumatosfumato – dzięki któremu np. pięknie ukształtowana dłoń modelki związała się z sensualnym przedstawieniem gronostaja. Na jego miękkim i delikatnym futerku widoczne są specyficzne pociągnięcia pędzla, wykonywane lewą dłonią, które są znakiem rozpoznawczym Leonarda.

Ciekawostka

Sfumato

Nowy styl w malarstwie polegający odrzuceniu wyrazistej linearności, konturu obrysowującego każdą formę […]. Leonardo nie zamazuje granic formy, ale kształtuje ją przede wszystkim światłocieniem, o skali bardzo szerokiej, wielostopniowej, i o przejściach bardzo delikatnych i łagodnych, od waloru bardzo ciemnego poprzez skalę walorów coraz słabszych, subtelniejszych, „rozwiewanych niczym dym”. Jest to słynne sfumato, przypominające mroczny, przejrzysty welon. […] Cień służy nie tylko wyodrębnieniu przedmiotów od tła, ale także wzajemnemu ich powiązaniu między sobą. Mroczny, przejrzysty welon sfumata nadaje obrazom Leonarda jedność, wspólnotę pomiędzy tym, co pełne, a tym, co puste, pomiędzy rzeczami a przestrzenią. Rozległa skala cienia nadaje jego malarstwu także walor poetycki nieznanego dotychczas gatunku. Współcześni Leonardowi zauważyli przede wszystkim, że jego światłocień nadaje figurom plastyczność, wdzięk i miękkość.

en trois quarts
alla spagnuola
sfumato
Cecilia Gallerani
Ludovico Sforza
Ciekawostka

Jakie stworzenie towarzyszy damie na obrazie?
Rola, a także właściwa nazwa zwierzątka były przedmiotem dyskusji. W literaturze włoskiej określane jest jako: fainafainafaina, martoramartoramartora, ermellinoermellinoermellino, furetto. […] Nazwy: gronostaj, łasica, nie są zresztą ze sobą sprzeczne. Gronostaj jest to gatunek łasicy w szacie zimowej. Jednakowoż historycy przeciwstawiają sobie znaczenie faina (łasica) oraz ermellino (gronostaj). Twierdzą, że łasica jest symbolem rozwiązłości, gronostaj zaś w dawnej emblematyceemblematykaemblematyce oznaczał czystość […]. Później zauważono, że greckie słowo galègalègalè, oznaczające gronostaja, wchodzi w skład nazwiska GalleraniGalleraniGallerani
.

Polecenie 4.1

Rozważ, czy podoba Ci się portret Damy z gronostajem. Jakimi słowami można
go określić: smutny, symboliczny, piękny, mistrzowski, klasyczny, wyważony, subtelny, niejednoznaczny, tajemniczy, dostojny, olśniewający, nieciekawy? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R12dVGNWZZmtj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R1KuFNOs6dxQj
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000000CPB1v38_000tp002
j0000000CPB1v38_000tp003
j0000000CPB1v38_000tp004
emblematyka
faina
martora
ermellino
galè
Gallerani
JPOL_E3_E4_Konteksty

Renesansowy humanizm

Odejście od średniowiecznego teocentryzmuteocentryzmteocentryzmu i skupienie się na podmiotowości człowieka, jego potrzebach duchowych i materialnych oraz możliwościach umysłu miało kolosalny wpływ na sztukę. Artyści renesansowi dążyli do realistycznego przedstawienia postaci w trójwymiarowej przestrzeni, zgodnie z zasadami perspektywy linearnej i barwnej. Pomocna okazała się gruntowna znajomość anatomii, proporcji i mechaniki ruchów ciała ludzkiego.

R19XRHXSKyAvY
Portret Erazma z Rotterdamu
Źródło: Hans Holbein mł., 1523, olej na desce, 76 x 51 cm, National Gallery, Longfort Castle Collection, Londyn, domena publiczna.
R1JxVun9UPcC5
Portret Georga Gisze
Źródło: Hans Holbein młodszy, 1532, olej na desce, 86,2 x 33,9 cm, Gemäldegalerie, Berlin, domena publiczna.
Rf3EKq7HMwsOJ
Portret Agnola Doniego
Źródło: Rafael Santi, 1506, olej na desce, 63 x 45 cm, Galleria Palatina Palazzo Pitti, Florencja, domena publiczna.
R16dkfwdbIu6H
Portret Maddaleny Strozzi
Źródło: Rafael Santi, olej na desce, 63 x 45 cm, Galleria Palatina Palazzo Pitti, Florencja, domena publiczna.

Na ilustracjach 1. i 2. widać dzieła Hansa Holbeina młodszegoHans HolbeinHansa Holbeina młodszego (ok. 1497‑1543), wybitnego niemieckiego portrecisty, autora m.in. słynnego wizerunku króla Anglii Henryka VIII. Pierwszy z zaprezentowanych obrazów przedstawia Erazma z Rotterdamu – najsławniejszego w XVI‑wiecznej Europie humanisty, teologa i filologa. Pisarza przedstawiono w szubie podbitej futrem, w półfigurze, w ujęciu en trois quarts. Siedzi on przy pulpicie, na którym leży księga – atrybut uczonego. Na niej umieszczony jest grecki napis herakleioi ponoiherakleioi ponoiherakleioi ponoi (heraklejskie trudy), będący aluzją do wysiłku intelektualnego i dyskusji z oponentami w filozoficznych dysputach. Widoczny po lewej stronie obrazu pilaster z kapitelempilaster z kapitelempilaster z kapitelem świadczy o fascynacji i zainteresowaniu antykiem.

Drugi obraz Holbeina (ilustracja 2.) przedstawia gdańskiego kupca Georga Giszego w kantorze, gdzie znajdują się liczne przedmioty i atrybuty związane z uprawianą przez niego profesją (księgi rachunkowe, listy przewozowe, waga i pieniądze). Ciekawym wątkiem ikonograficznym jest szklany wazon z gałązkami ziół i kwiatów, wśród których rozpoznać można różowe goździki. Były one symbolem zaręczyn i miłości – stąd hipoteza, że dzieło było wizerunkiem potrzebnym do zawarcia kontraktu ślubnego. Oba dzieła Holbeina są realistyczne, w obu artysta z niemal fotograficzną dokładnością odwzorował nie tylko ludzkie oblicza, lecz także materie i faktury przedmiotów. Nagromadzenie szczegółów i tzw. symboliczny realizm to typowe cechy sztuki niderlandzkiej i niemieckiej.

Portrety włoskie są bardziej syntetyczne i oszczędne w detalach, co widać na ilustracjach 3. i 4. Obrazy Rafaela Santi (1483‑1520) przedstawiają parę małżonków – bogatego kupca i mecenasa sztuki, Agnola DoniegoAgnolo DoniAgnola DoniegoMaddalenę StrozziMaddalena StrozziMaddalenę Strozzi. Modele ujęto w podobnej pozie, jak na obrazach Holbeina, jednak ukazano ich nie we wnętrzu, lecz na tle rozległego pejzażu. Takie rozwiązanie Rafael zaczerpnął ze sztuki Leonarda, najprawdopodobniej – z Mony Lisy. Omawiane dzieła można określić jako portrety psychologiczne, ponieważ oddają charakter i usposobienie postaci. Głębię psychologiczną widać zwłaszcza w przenikliwym spojrzeniu kupca pewnego siebie i swojej pozycji. Oba portrety cechuje renesansowa harmonia, przejawiająca się w zrównoważonej kompozycji, rozproszonym świetle i czystych, nasyconych barwach.

Ćwiczenie 3

Wypisz różnice między renesansowymi portretami niemieckimi i niderlandzkimi, a włoskimi.

RlIOAqsiCkuX1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wymień co najmniej trzy cechy wspólne wszystkim zaprezentowanym portretom.

R8Ay0xGc9YgrZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R1ev045zpPvnz
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Hans Holbein
Agnolo Doni
Maddalena Strozzi
herakleioi ponoi
teocentryzm
pilaster z kapitelem
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wizerunek artysty

W renesansie zmieniła się społeczna pozycja artysty, który z anonimowego rzemieślnika cechowego przemienił się w świadomego kreatora. Najwybitniejsi twórcy – Leonardo da Vinci, Albrecht DürerAlbrecht DürerAlbrecht Dürer czy Leon Battista AlbertiLeon Battista AlbertiLeon Battista Alberti – pisali również traktaty i zajmowali się teorią sztuki.

R13Xihgzf31BX
Autoportret z mikołajkiem
Źródło: Albrecht Dürer, 1493, olej na desce, 57 x 45 cm, Musée du Louvre, Paryż, domena publiczna.
RbH6EvIUzKBh1
Autoportret
Źródło: Albrecht Dürer, 1498, olej na desce, 52 x 41 cm, Museo del Prado, Madryt, domena publiczna.
R1Xq0gb3kEMCH
Autoportret w futrze
Źródło: Albrecht Dürer, 1500, olej na desce, 67 x 49 cm, Alte Pinakothek, Monachium, domena publiczna.
Twarze z portretówJoanna Guze
Joanna Guze Twarze z portretów

[Dürer] przedstawiał siebie od wczesnej młodości, z rzadkim upodobaniem studiując twarz własną w lustrze. Był piękny i takim chciał się widzieć. […] Miał 21 lat, gdy namalował siebie, czarującego młodzieńca z włosami spadającymi na ramiona i symboliczną roślinkąj0000000CPB1v38_000tp005roślinką – zapowiedzią szczęścia małżeńskiego – w  mistrzowsko wymodelowanej ręce, aby posłać ten wizerunek Agnes FreyAgnes FreyAgnes Frey, swojej przyszłej żonie (autoportret z Luwru). W 1498, po pierwszej podróży do Wenecji, namalował sławny autoportret z Prado: jest to triumfalne przedstawienie własnej osoby, świadomej tego, kim jest i co jej się należy, gdy rozporządza humanistyczną kulturą, pańskim wzięciem i wysoką profesją artysty; portret eleganta z trefionym włosem, w wykwintnym stroju, o spojrzeniu przenikliwym i pełnym samowiedzy; portret niemal pyszny, a w każdym razie maksymalnie pochlebny; renesansowe arcydzieło, które nosi napis: „Namalowałem to według mego wyglądu, kiedy miałem 26 lat”. Ten uduchowiony Narcyz jest skrupulatny.

W dwa lata później (1500) powstaje autoportret monachijski. Model, niezmiennie piękny, jest piękny urodą Chrystusa‑Zbawiciela albo Chrystusa z chusty św. Weroniki. Choć napis na obrazie głosi: Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effingebam coloribus aetatis anno XXVIIIAlbertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effingebam coloribus aetatis anno XXVIIIAlbertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effingebam coloribus aetatis anno XXVIII (Albrecht Dürer Norymberczyk / tak dobrymi farbami przedstawiłem siebie samego w wieku lat dwudziestu ośmiu), spojrzenie jest nieodparte, skoro postać została wyobrażona wedle przyjętego schematu ikonograficznego Salvator Mundij0000000CPB1v38_000tp006Salvator Mundi, z drugiej zaś strony nikt nigdy nie namalował siebie w taki sposób […].

j0000000CPB1v38_00000_BIB_003 Źródło: Joanna Guze, Twarze z portretów, Warszawa 1974, s. 134–135.
Ćwiczenie 6

Określ na podstawie fragmentu tekstu Twarze z trzech portretów, co wyraża i akcentuje Autoportret z Prado.

R13j5xwCOR3Cy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czemu służyła stylizacja artysty na Chrystusa. Rozważ, czy można ją traktować jako rodzaj bluźnierstwa.

RcTXC41jUTkct
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Ustal, czy ostatni z zaprezentowanych autoportretów Albrechta Dürera można uznać za obraz alegoryczny.

Rtn5dlUecIJUx
(Uzupełnij).
j0000000CPB1v38_000tp005
j0000000CPB1v38_000tp006
Albrecht Dürer
Leon Battista Alberti
Agnes Frey
Albertus Durerus Noricus / ipsum me propriis sic effingebam coloribus aetatis anno XXVIII
j0000000CPB1v38_0000005J
JPOL_E3_E4_Konteksty

Portret alegoryczny

Brzydka księżniczka to obraz, który od wieków intryguje badaczy. Nie ustają spekulacje, kim była owa dama i dlaczego wygląda tak karykaturalnie. Czy niderlandzki malarz Quentin MassysQuentin MassysQuentin Massys (1465‑1530) sportretował konkretną osobę, a może raczej w komiczny sposób zobrazował rozpaczliwe próby kobiet, by zachować urodę i wieczną młodość? Kobieta w pięknej sukni z epoki, w czepcu siodłowym na głowie, eksponuje swój dekolt i szpetną twarz. Zniekształcone rysy przypominają wizerunek starszego mężczyzny. Ma obwisłe policzki, wąskie, zaciśnięte usta, wypukłe czoło i rzadkie rude włosy. Pomarszczona szyja i dekolt wyraźnie podkreślają szpetną urodę kobiety, która nie zważając na swój wiek, kokietuje głębokim dekoltem z uwydatnionymi piersiami. Ciekawostką jest fakt, że Leonardo da Vinci stworzył niemal identyczny wizerunekj0000000CPB1v38_000tp007wizerunek. Wiadomo, że obaj artyści wymieniali się rysunkami. Obaj też studiowali dysproporcje i deformacje ciała oraz możliwość ich zastosowania w sztuce bez uszczerbku dla prawdopodobieństwa podobizny.

Ćwiczenie 9
R1Ua5ScyMEfff
Z rozsypanych elementów ułóż obraz Quentina Massysa.
Źródło: Quentin Massys [czyt. kłintyn mases], Stara kobieta (Brzydka księżniczka), ok. 1513, olej na desce, 64,2 x 45,5 cm, National Gallery, Londyn, domena publiczna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, na podstawie dostępnych źródeł, dlaczego kobieta na obrazie Brzydka księżniczka ma brzydką twarz.

R11et7rIlRYRY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
R19pC6JFdsCne
Z rozsypanych elementów ułóż obraz Giuseppego Arcimbolda.
Giuseppe ArcimboldoCesarz Rudolf II jako Wertumnus, ok. 1590, olej na desce, 68 x 56 cm, Skoklosters slott, Bålsta, domena publiczna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, co symbolizuje bogactwo owoców, warzyw, kwiatów i zbóż na obrazie Cesarz Rudolf II jako Wertumnus.

RNV0yB04kSfPe
(Uzupełnij).

Drugi z zaprezentowanych obrazów Cesarz Rudolf II jako Vertumnus to wizerunek cesarza z rodu Habsburgów. Giuseppe ArcimboldoGiuseppe ArcimboldoGiuseppe Arcimboldo (1527‑1593) przedstawił go jako Wertumnusa: etrusko‑rzymskiego boga przemian, pór roku, opiekuna roślinności odpowiedzialnego za dojrzewanie plonów. Portret jest alegorią dobrego władcy i opiekuna cesarstwa. Jest też przykładem tzw. podwójnego widzenia, związanego z istnieniem na jednej płaszczyźnie płótna kilku obrazów. Postać i twarz człowieka złożona jest z wiernie odtworzonych i precyzyjnie namalowanych płodów natury. Na przykład twarz została skomponowana z owoców i warzyw. Policzki są z jabłek, nos z gruszki, oczy z jeżyn i cebulek, powieki ze strączków zielonego groszku, brwi z kłosów zboża. Gałki oczne tworzą dojrzałe wiśnie i cebulki, usta to dwie czereśnie i ziarenka granatu, bokobrody tworzą owoce morwy, wąsy zaś młode orzechy laskowe. Włosy są ułożone w kiści ciemnych winogron, a na miejscu czoła namalowana została dynia. Każdy owoc czy warzywo to jest odrębny malarski byt. Kompozycja nabiera sensu dopiero widziana z dystansu, gdy wszystkie drobne elementy składają się na oblicze człowieka. Portrety tego typu budziły zachwyt w XVI wieku, później stały się inspiracją dla malarzy surrealistów.

Ćwiczenie 11

Na przykładzie Brzydkiej księżniczki wymień cechy karykatury.

RS3oOiYIrxqWa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Rozważ, czy obraz Brzydka Księżniczka można uznać za alegorię próżności.

R16SPrZ60QdZz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Odpowiedz na pytanie, czy obraz Giuseppego Arcimbolda Cesarz Rudolf II jako Wertumnus przedstawia martwą naturę.

R1Cr2cgKqdwag
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Odpowiedz na pytanie, czy obraz  Giuseppego Arcimbolda Cesarz Rudolf II jako Wertumnus przedstawia martwą naturę.

R1SKzKKArlgU3
(Uzupełnij).
j0000000CPB1v38_000tp007
Quentin Massys
Giuseppe Arcimboldo
JPOL_E3_E4_Konteksty

Mona Lisa

RBfARwbPmeAkB
Mona Lisa (La Gioconda)
Źródło: Leonardo da Vinci, 1503, olej na desce, 77 x 53 cm, Musée du Louvre, Paryż, domena publiczna.

Mona LisaMona LisaMona Lisa jest bez wątpienia najsłynniejszym obrazem świata, arcydziełem poddawanym wielu interpretacjom i reinterpretacjom w sztuce, poezji czy literaturze. Leonardo zaproponował w nim nowatorskie i optymalne rozwiązanie formalne portretu renesansowego. Wertykalna oś ciała równoważona jest przez horyzontalne rytmy pejzażu, co przekłada się na harmonijne przedstawienie postaci na tle lekko odrealnionego krajobrazu. Artysta zastosował w dziele perspektywę malarskąj0000000CPB1v38_000tp008perspektywę malarską oraz sfumato nadające figurze plastyczność i wdzięk. Ważnym elementem charakteryzującym postać są starannie ukształtowane i mistrzowsko namalowane dłonie. GiocondaGiocondaGioconda jest wizerunkiem‑zagadką i wielowymiarowym symbolem sztuki malarskiej z jej zdolnością do tworzenia iluzji. Bohaterkę obrazu można postrzegać jako nowożytnego Sfinksa, wciąż stawiającego zagadkę dotyczącą własnej tożsamości. Leonardo ukazał ją w „pejzażu osobliwym, jakby księżycowym, którego obcość i daleki dystans jest zapewne rozmyślnie dobranym akompaniamentem do owego uśmiechu, błąkającego się po całej twarzy modelki, uśmiechu, którego finezja, wieloznaczność i lekka ironia były tylekroć opiewane”. [cyt. za: M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1991, s. 88].

Giocondy tajemniczy uśmiech (do Leonarda da Vinci)Zofia Szydzik
Zofia Szydzik Giocondy tajemniczy uśmiech (do Leonarda da Vinci)

Tajemnicę ukryłeś MISTRZU w ust konturze,
czy to może zniekształcony werniksem grymas?
Niewzruszona piękność na topolowej fakturze,
prawdę sprzed stuleci w swym uśmiechu ukrywa.

Czymże jest uśmiech delikatny, pełen czaru?
Pogardą dla grzechów Borgiów i rzymskiej mierzwy,
świętością spływających rynsztoków i ich oparów
w Lateranie, na tle zniewolonej strachem ciżby?

Mądrze kierowałeś swym niełatwym losem.
Geniuszem w obłudę – spisałeś się gracko!
Inkwizycji gorset – ciasny, straszył stosem,
czułeś nie raz na swym karku lepkie macki.

Kimże była owa Dama?... jak święta – mówią!
Hołdując pięknu – niezły z Pana przechera,
zadrwiłeś z nas pielgrzymujących do Luwru,
czy to kobieta?... Czy… Salaìj0000000CPB1v38_000tp009Salaì… od Jana Chrzcicielaj0000000CPB1v38_000tp00AJana Chrzciciela?

j0000000CPB1v38_00000_BIB_004 Źródło: Zofia Szydzik, Giocondy tajemniczy uśmiech (do Leonarda da Vinci), [w:] tejże, Z muzealnej galerii. Ekfrazy poetyckie, Pieszyce 2019.
Mona Lisa
Gioconda
Ćwiczenie 14.1

Wyszukaj w tekście wiersza sformułowania odnoszące się bezpośrednio
do malarstwa.

RZnwjX8KTE4Z4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14.2

Określ, w jaki sposób poetka opisała sławny uśmiech Giocondy.

R1SbzoyVSWKVK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14.3

Wyjaśnij, dlaczego autorka zdecydowała się na zastosowanie nietypowej pisowni słowa „MISTRZU”.

RgfrT0IMoXNrV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14.4

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: „zadrwiłeś z nas pielgrzymujących do Luwru”.

R52VOsQr1R9Ea
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14.5

Skonfrontuj opis portretu Mony Lisy z wierszem Zofii Szydzik Giocondy tajemniczy uśmiech (do Leonarda da Vinci). Wskaż podobieństwa.

RGfcTSOdVTOOY
(Uzupełnij).
j0000000CPB1v38_000tp008
j0000000CPB1v38_000tp009
j0000000CPB1v38_000tp00A
j0000000CPB1v38_0000007N
JPOL_E3_E4_Preteksty

Ikony popkultury

Ry6M4bUAg153q
Guerrillero Heroico (Potrtret Che Guevary)
Źródło: Alberto Korda, 1960, Museo Che Guevara, Havana, domena publiczna.
R1DbVy5M4i2Nj
Mural poświęcony Che Guevarze
Źródło: Isaias Moraga Hernande, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Współczesna kultura często traktuje osobę i jej portret jako medium do wyrażenia lub unaocznienia idei. Przykładem takiego wizerunku jest kultowa już podobizna pisarza argentyńskiego i dowódcy lewicowych oddziałów partyzanckich, Ernesta Rafaela Guevary de la SernaErnesto Rafael Guevara de la SernErnesta Rafaela Guevary de la Serna, znanego powszechnie jako Che GuevaraChe GuevaraChe Guevara (1928‑1967), która stała się symbolem rewolucji kubańskiej. Portret ma więc znaczenie konkretne (upamiętnienie bojownika) i przenośne (przedstawienie mitycznego wyzwoliciela, bohatera ucieleśniającego ideały wolności i hasła radykalnych ruchów lewicowych w Ameryce Łacińskiej). Che Guevara stał się idolem i ikoną popkultury, a jego podobizny umieszczane są na pomnikach, murach, koszulkach i gadżetach.
Ten swoisty kult przesłonił, niestety, niechlubne fakty z jego życia (zwłaszcza – z działalności politycznej).

Polecenie 5.1

Przygotuj się do dyskusji na temat: „Co to znaczy ikona popkultury?”.

RXDW7TtYOAjv1
(Uzupełnij).
Polecenie 5.2

Wskaż inne postacie, których wizerunek stał się ikoną popkultury.

R1BpTpv3WBmva
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15.1

Określ, kogo dziś można nazwać idolem popkultury.

RwoWpynMLoyke
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15.2

Rozważ, czy każdy idol staje się automatycznie wizerunkiem‑ikoną.

R15pLV2KjGHe3
(Uzupełnij).
Che Guevara
Ernesto Rafael Guevara de la Sern
j0000000CPB1v38_0000008G

Zadaniowo

Polecenie 6

Sporządź opis formalny wybranego portretu renesansowego.

ReodPPiq12SRK
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RG2SJKkC9YAx11
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami‑kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa‑klucze: ikona popkultury, portret alegoryczny, karykatura, autoportret, Mona Lisa, Leonardo da Vinci, portret renesansowy, Dama z gronostajem, Albrecht Dürer, Quentin Massys, Giuseppe Arcimboldo, Che Guevara.

R163M2vWbUvhs
(Uzupełnij).