Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RgcZXvxacILJF1
Kolorowa ilustracja przedstawia grupę siedmiu osób - rodzinę (babcię, dziadka, mamę, tatę, dziewczynkę i dwóch chłopców) trzymającą ogromną ramę do zdjęcia. Wszyscy są uśmiechnięci. Rodzinie towarzyszy kot leżący na ramie.
Rodzina_rysunek
Źródło: Katarzyna Kołodziej, licencja: CC BY 3.0. Uniwersytet Wrocławski.

Rozważania i dyskusje o wartościachj00000000BB1v50_000tp001wartościach pomagają w kształtowaniu życiowych postaw. Niektórzy badacze i filozofowie nazywają cechy ludzi, którzy potrafią określić swoją postawę wobec innych, 'wyczuciem na wartość' i wskazują na ich emocjonalny charakter. Wyrażanie uczuć i nazywanie ich stanowi ważny, często pierwszy czynnik kształtujący proces porozumiewania się w rodzinie. Dopiero w następnym etapie pojawia się poznanie intelektualne. Nauka o wartościach i kryteriach wartościowania nazywana jest aksjologią.

j00000000BB1v50_0000000J
Już wiesz

1) Przygotuj zdjęcia, ilustracje oraz reprodukcje obrazów, na których znajduje się rodzina.

2) Przygotuj się do dyskusji na temat rodziny. Uzupełnij poniższą mapę myśli.

R1ZgD7tFfqXm0
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu mapy myśli do hasła "rodzina".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przygotuj się do dyskusji na temat rodziny. W tym celu zgromadź słownictwo zgodnie ze wzorem:
1. Członkowie rodziny - mama, syn, ...
2. Wyrazy bliskoznaczne do słowa rodzina - ród, dynastia, ...
3. Modele rodziny - pełna, zastępcza, ...
4. Motyw rodziny w literaturze - Kwiat kalafiora, ...

R1TWODwIhfE4d
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000000BB1v50_000tp001
1
Polecenie 1

Weź udział w klasowej dyskusji na temat rodziny. Posłuchaj wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zastanów się, czy zgadzasz się z ich stanowiskiem? Wyraź swoje zdanie.

uzupełnij treść
j00000000BB1v50_0000000J
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kwiat kalafiora Małgorzaty Musierowiczj00000000BB1v50_000tp002Małgorzaty Musierowicz

RcdyoItT0fADV1
Małgorzata Musierowicz
Źródło: Emilia Kiereś, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Kwiat kalafioraMałgorzata Musierowicz
Małgorzata Musierowicz Kwiat kalafiora

Każdy, kto był [w mieszkaniu Borejków] choćby pół godziny, wychodził pełen uznania dla jego przytulności, urody i nieokreślonego wdzięku, jakim oddychał tu każdy kąt. Nie zdawano sobie przy tym sprawy, że podobne cechy miałoby każde mieszkanie tej rodziny i że wrażenie przytulności nie rodziło się bynajmniej w umeblowaniu czy dywanach. Przytulnie było po prostu z tymi ludźmi – niezamożnymi, niezaradnymi i pozbawionymi siły przebicia. To dlatego goście u Borejków siedzieli zawsze dłużej, niż wypadało, a niejeden z nich zasiedział się i do późnej nocy, choć często jako jedyny poczęstunek wjeżdżała na stół herbata i chleb z dżemem.
Zresztą fakt, że w nowym mieszkaniu było więcej miejsca i że nareszcie można było zapraszać wszystkich gości, jakich miało się ochotę zobaczyć, stanowił dla każdego z Borejków źródło nieustającej uciechy. A to się czuło. […]
Był już czas, bo czajnik zaczął gwizdać. Ojciec zgasił pod nim płomień gazowy i dalej wiódł pogawędkę z mamą, która przygotowywała kolację. Patrzył przy tym na jej małe i zniszczone ręce, których każdy ruch był celowy i precyzyjny. Mama krajała duże ilości chleba, smarowała je masłem roślinnym, pastą twarogową, kładła na to plasterek kiełbasy i zdobiła wszystko hojnie szczypiorkiem i kminkiem. Patrzyła przy tym czule na swego męża, który opierał się bokiem o ścianę przy kuchennym stole i opowiadał, co było w pracy, podjadając przy tym po kawałeczku to tego, to owego. Ojciec Borejko był przygarbionym i posiwiałym rudzielcem o ciepłych brązowych oczach i subtelnym uśmiechu. Jego wrodzoną i wykształconą z latami melancholię spowijał woal zadumy, pozwalający mu izolować się ochronną otoczką od oceanu kobiecości przewalającego się przy tym domu. Tata Borejko wolał od dawna zachowywać rozsądne milczenie, a jeśli już mówić, to jakby do siebie, nie zwracając szczególnej uwagi na to, czy ktoś go w ogóle słucha. Ze spokojem prawdziwego filozofa tkwił w toczących się burzliwych kłótniach, w razie potrzeby schodząc po prostu z toru zamieci. Jednakże, kiedy akurat w pobliżu nie tętniło życie którejś z córek, tato stawał się bardziej wymowny. […]

[Mama Borejko trafia do szpitala i rodzina musi radzić sobie sama – przyp. red.]

Do dziś wszystkie poranki w rodzinie Borejków wyglądały jednakowo. Mama wstawała pierwsza. Tym, co budziło co dzień Gabrielę, były dźwięki – brzękały w kuchni naczynia i sztućce, stukały mamine obcasy, gwizdał czajnik, dzwoniły butelki z mlekiem, w łazience huczał piecyk, a mama przebiegała z pokoju do kuchni i z kuchni do łazienki, podśpiewywała i nawoływała despotycznie, żeby wstawać. Kto zaś wstał wreszcie, miał sposobność ujrzeć w kuchni uwijającą się mamę, a na desce stos świeżo wyprasowanej bielizny lub zwitki pocerowanych skarpet w koszyku. Na stole czekało już śniadanie, a mama była rześka i wyspana jak skowronek, mimo że poprzedniego dnia położyła się najpóźniej ze wszystkich. […] Miejsce taty przy jadalnym stole w kuchni znajdowało się przy ścianie. Nad jego głową wisiały przyklejone taśmą krótkie utwory i aforyzmy, stworzone indywidualnie lub zbiorowo przez cztery Borejkówny. 'Kto mlaszcze, dostanie w paszczę' – głosiły te niechlujne świstki, albo: 'Kto siorbie, dostanie po torbie',
'Kto oblizuje nóż, ten nie przemówi już'. […]

j00000000BB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Małgorzata Musierowicz, Kwiat kalafiora, Łódź 2008.

Po przeczytaniu fragmentu powieści Kwiat kalafiora wykonaj następujące polecenia:

j00000000BB1v50_0000000J
1
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj atmosferę panującą w domu Borejków.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jaką rolę pełnią w tej rodzinie matka i ojciec.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Wskaż we fragmencie tekstu przykład wypowiedzi zawierającej kolokwializmykolokwializmkolokwializmy. Określ jej charakter, a następnie zaproponuj wersję literacką wypowiedzi.

uzupełnij treść
RkOk1DmrW9pXK
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do związków frazeologicznych z kolumny lewej och objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R18TYceX4fawM
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przeciągnięciu wyrazów do jednej z trzech kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 2

Określ, pracując w grupie z koleżankami/kolegami z klasy, w jaki sposób rozumiesz pojęcie gościnności. Następnie przygotujcie scenkę dramową, której tematem będzie sposób witania gości w waszych domach.

uzupełnij treść
aforyzm
Definicja: aforyzm

maksyma, sentencja, złota myśl; zwięzła wypowiedź, formułująca w błyskotliwej formie ogólne spostrzeżenie, myśl filozoficzną, moralną

j00000000BB1v50_000tp002
kolokwializm
JPOL_E3_E4_Konteksty

Dyskusyjna Grupa
'Eksperymentalny Sygnał Dobra'

Młodzi bohaterowie książki, rozmawiając o rozprawie Arystotelesaj00000000BB1v50_000tp003Arystotelesa O cnotach i wadach, próbują nazywać wartości i dyskutować o odróżnianiu dobra od zła. Zastanawiają się między innymi nad pojęciami niesprawiedliwości i nikczemności, szczerości i szlachetności, prawdomówności i obłudy. Eksperyment, jaki młodzież przygotowuje, polega na rozsyłaniu uśmiechów (sygnałów dobra) do ludzi przypadkowo spotkanych na ulicy.

Oto częściowe sprawozdanie z wyników eksperymentu napisane przez jednego z członków Dyskusyjnej Grupy 'Eksperymentalny Sygnał Dobra' – Roberta Rojka:

Kwiat kalafioraMałgorzata Musierowicz
Małgorzata Musierowicz Kwiat kalafiora

W eksperyment włożyłem wiele serca i wysiłku! Przetestowałem niemal każdego przechodnia! Przetestowałem nawet kontrolera w tramwaju nr 8 (bardzo znamienny przypadek! Jechałem na gapę, a on, mimo że nie miałem forsy na zapłacenie kary, zareagował na ESD przychylnie, odpowiadając mi ojcowskim sygnałem, po czym mrugnął i dał mi prztyczka w nos), a także – sierżanta MOj00000000BB1v50_000tp004MO, który na mój widok najpierw odruchowo chwycił się za bok, a potem się roześmiał, co prawda nieszczerze. Wyniki: Pozytywnych osiemnaście, negatywnych dwa, nieokreślonych dwa, w sumie eksperymentów dwadzieścia dwa. […]

Raport innego członka grupy ESD – Janusza Pyziaka:

Przede wszystkim wnoszę, żeby członkinie ESD nie ograniczały się do rozsyłania promiennych uśmiechów w obce strony, a pomyślały trochę o towarzyszach z grupy. Więcej ciepła! Teraz do rzeczy. W myśl obietnicy uśmiech mój napoiłem słodyczą i strzelałem nim wyłącznie w stronę panów, narażając się na niewymyślne docinki. Za trzecim razem duch we mnie osłabł, bo o mało nie dostałem w gębę. Wobec tego przeszedłem na eksperymentalne sygnały obojętności (patrz: znieczulica). Mój występ uznajcie więc za całkowite fiasko.

j00000000BB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Małgorzata Musierowicz, Kwiat kalafiora, Łódź 2008.

Po przeczytaniu powyższego tekstu odpowiedz na pytania:

1
Ćwiczenie 6

Oceń działalność Dyskusyjnej Grupy 'Eksperymentalny Sygnał Dobra'? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Opisz, w jaki sposób okazujesz ludziom życzliwość.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij - odwołując się do rozmaitych źródeł wiedzy – następujące pojęcia: niesprawiedliwość, donosicielstwo, szczerość, szlachetność, prawdomówność, obłuda, życzliwość.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Przeczytaj uważnie poniższe cytaty, których autorami są Leszek Kołakowskij00000000BB1v50_000tp005Leszek Kołakowski, Francis Scott Fitzgeraldj00000000BB1v50_000tp006Francis Scott Fitzgerald oraz Virginia Woolfj00000000BB1v50_000tp007Virginia Woolf. Wyjaśnij swoimi słowami ich sens.

Leszek Kołakowski Mini-wykłady o maxi-sprawach

Ale naprawdę tym, czego duch świata od nas oczekuje, nie jest wcale sprawiedliwość, ale życzliwość dla bliźnich, przyjaźń i miłosierdzie, a więc takie jakości, których ze sprawiedliwości niepodobna wyprowadzić.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Leszek Kołakowski, Mini-wykłady o maxi-sprawach, Kraków 2003.
Francis Scott Fitzgerald Wielki Gatsby

Uśmiechnął się wyrozumiale, więcej niż wyrozumiale. Był to jeden z tych rzadkich uśmiechów dających pewność i otuchę na zawsze, uśmiech, który można spotkać w życiu cztery albo pięć razy. Obejmował albo zdawał się obejmować na moment calusieńki nieskończony świat, a potem koncentrował się na tobie z nieodpartą życzliwością. Było w nim akurat tyle zrozumienia, ile sam chciałbyś mieć; uśmiech ten zapewniał cię, że wywarłeś takie wrażenie, jakie w najkorzystniejszych okolicznościach chciałbyś wywrzeć.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Francis Scott Fitzgerald, Wielki Gatsby, tłum. Jacek Dehnel, Kraków 2013.
Wirginia Woolf Orlando

Często zatem, gdzie umysł jest największy, tam serce, zmysły, wielkoduszność, miłość, wyrozumienie, życzliwość i cała reszta ledwie mają czym oddychać.

unikatowy_nr_id_wpisu_03 Źródło: Wirginia Woolf, Orlando, tłum. Tomasz Bieroń, Kraków 2006.
uzupełnij treść
Dla zainteresowanych

Wybierz jeden z powyższych cytatów, a następnie oddaj jego sens w formie pracy plastycznej (np. rysunku) lub krótkiego opowiadania.

j00000000BB1v50_000tp003
j00000000BB1v50_000tp004
j00000000BB1v50_000tp005
j00000000BB1v50_000tp006
j00000000BB1v50_000tp007
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 4

W parze z koleżanką/kolegą stwórz rymowane aforyzmy, których tematem będzie 'codzienne życie rodziny'.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Ułóż samodzielnie bądź razem z koleżanką lub kolegą z ławki scenki dialogowe, których tematem będzie życzliwość.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Narysuj scenkę rodzinną osadzoną we współczesnym świecie i opisz ją.

uzupełnij treść
Polecenie 6

Wyobraź sobie scenkę rodzinną osadzoną we współczesnym świecie i opisz ją.

R1A0rQsspZqE2
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 7

Napisz wiersz, którego tematem będzie uśmiech.

uzupełnij treść
j00000000BB1v50_0000002Q
RT2r4qsrLzhf11
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: rodzina, wartości, emocje.

R1HwK83sh7o8D
Miejsce na notatkę ucznia.