R19CAIIsit7TD
Zdjęcie przedstawia otwartą książkę. Strony są pożółkłe. Na lewej stronie jest krótki tekst w języku angielskim. Na stronie prawej widoczne jest imię i nazwisko pisarza - Wiliam Szekspir, tytuł książki, duża czarno‑biała rycina przedstawiająca pisarza. Mężczyzna ma dłuższe włosy z łysiną na czubku głowy, ciemne oczy, długi nos, mały wąs. Ubrany jest w obcisły uniform z wysoko postawionym kołnierzykiem, okalającym jego twarz. Pod ryciną widoczny jest napis "Londyn" i nazwa wydawnictwa wraz z rokiem wydania. Okładka, która jest większa od stron, jest w kolorze ciemnobrązowym. Tło jednolite, czarne.

William Shakespeare – najsłynniejszy dramaturg w dziejach ludzkości

Tzw. Pierwsze folio
Źródło: Andreas Praefcke [czyt. andrejas prejfki], Mr William Shakespeare’s Comedies, Histories & Tragedies [czyt. myster łiljam szekspirs komedis, historis end tradżedis], 1623, Victoria and Albert Museum [czyt. wiktoria end albert mjuziem], Londyn, domena publiczna.

Zarówno w opinii znawców, jak i zwykłych czytelników, William Shakespearej0000007W8B3v28_000tp001William Shakespeare jest najsłynniejszym dramaturgiem w historii literatury, a niektórzy bohaterowie jego dzieł to najsłynniejsze postacie sceniczne: Hamlet, Makbet, król LearLearLear czy Romeo i Julia. Od początku XVII wieku nie było dnia, by w którymś z teatrów (najpierw w Anglii, później w całej Europie, a wreszcie – na świecie) nie grano jednej z niemal czterdziestu sztuk napisanych przez tego wielkiego dramaturga.

Już wiesz

Zapoznaj się z treścią dramatu Romeo i Julia Williama Shakespeare’a.

R5JUDbI5N2Lcu
Miejsce na notatki ucznia.
j0000007W8B3v28_000tp001
Lear
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

William Shakespeare – światowa gwiazda

Co ciekawe, nie ma absolutnej pewności, że William Shakespeare w ogóle żył. Niektórzy badacze uznają, że tym pseudonimem posłużył się autor, który z różnych przyczyn nie chciał działać oficjalnie, bo jako arystokracie nie wypadało mu pisać i drukować komedii czy tragedii pod własnym nazwiskiem. Wśród różnych (niepotwierdzonych) teorii jest i taka: William Shakespeare to arabski twórca nazywający się Sheikh al SubairSheikh al SubairSheikh al Subair (co po angielsku brzmiałoby: Sheikh‑pearSheikh‑pearSheikh‑pear). Wśród znawców literatury dawnej przeważają jednak ci, którzy są przekonani, że William Shakespearej0000007W8B3v28_000tp002Shakespeare to prawdziwy autor Hamleta, Makbeta, Burzy czy Romea i Julii. Jego nazwisko stało się prawdziwą marką, jednym z najlepiej rozpoznawanych 'produktów' na świecie.

Sheikh al Subair
Sheikh‑pear
Szekspir w proszkuAgnieszka Romanowska
Agnieszka Romanowska Szekspir w proszku

Szekspir w internecie, Makbet na DVD, komiks o Hamlecie, Romeo i Julia w wersji rap, kroniki historyczne jako serial telewizyjny. Ale także wizerunek słynnego stratfordczyka na podkładkach pod myszkę komputerową, cygarach, cukierkach odświeżających oddech, ręcznikach, filiżankach i bibelotach, a nawet w reklamie mieszanki mlecznej dla niemowląt. Wszystkie te oraz dziesiątki innych przykładów mieszczą się w wielkim worku z napisem 'Szekspir i kultura popularna'.

j0000007W8B3v28_00000_BIB_001 Źródło: Agnieszka Romanowska, Szekspir w proszku, „Teksty Drugie” 2010, nr 1-2.
Polecenie 1

Po przeczytaniu cytowanego fragmentu artykułu Szekspir w proszku znajdź w dostępnych źródłach zdjęcie dowolnego przedmiotu (poza książkami) z wizerunkiem Williama Shakespeare’a. Oceń, czy podoba ci się taki sposób wykorzystania wizerunku pisarza. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1IM8h8ZqV6Ga
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 1

Po przeczytaniu cytowanego fragmentu artykuły Szekspir w proszku odpowiedz, co myślisz o takim wykorzystywaniu wizerunku pisarza.

R1JI8dTwkFBKH
Miejsce na notatki ucznia.

Shakespeare stał się tak słynny, że można zdobyć popularność, chwaląc się nieznajomością jego dzieł!

Romeo i Julia, czyli miłość mocna jak śmierćKatarzyna Bomba
Katarzyna Bomba Romeo i Julia, czyli miłość mocna jak śmierć

Szekspira znają zatem chyba wszyscy […]. Więcej, w naszym zwariowanym świecie rządzonym przez mass mediamass mediamass media popularność wśród telewizyjnej publiczności można zdobyć deklaracją, że się nie wie, kto to jest Szekspir, że nigdy się tego nazwiska nie słyszało. Dzięki takiej mianowicie deklaracji pewien młody człowiek odniósł zwycięstwo w pierwszej holenderskiej edycji Big Brotherj0000007W8B3v28_000tp003Big Brother.

j0000007W8B3v28_00000_BIB_002 Źródło: Katarzyna Bomba, Romeo i Julia, czyli miłość mocna jak śmierć, Kraków 2002, s. 11.
mass media
1
Ćwiczenie 1

Po przeczytaniu powyższego fragmentu wyjaśnij mechanizm, który - twoim zdaniem - sprawił, że osoba nieznająca Shakespeare’a zwyciężyła w programie Big Brother.

uzupełnij treść
j0000007W8B3v28_000tp002
j0000007W8B3v28_000tp003
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kim był William Shakespeare?

William Shakespeare16161564
R1AFC5uYP1NVI1
Źródło: John Taylor [czyt. dżon tejlor] (prawdopodobnie), William Shakespeare, 1610, obraz olejny, National Portrait Gallery, Londyn, domena publiczna.

William Shakespeare

– z dokumentów wynika, że William Shakespearej0000007W8B3v28_000tp001William Shakespeare (po polsku: Szekspir) urodził się w 1564 roku w angielskim miasteczku Stratfordj0000007W8B3v28_000tp004Stratford (niedaleko BirminghamBirminghamBirmingham) w dość zamożnej rodzinie (jego ojciec był rękawicznikiem, a także lokalnym politykiem). Tam pisarz zdobył podstawy wykształcenia, którego najprawdopodobniej nie uzupełniał – jego konkurenci teatralni wyśmiewali go za brak studiów. W 1582 roku ożenił się ze starszą o osiem lat Anną HathawayHathawayHathaway, która najpierw urodziła mu córkę, a później bliźnięta. Kiedy dokładnie William Shakespeare przeniósł się do Londynu – nie wiadomo, ale w 1592 roku był już znanym twórcą. Nie zrobił kariery jako aktor (jego najwybitniejszą rolą był duch w Hamlecie, co nie najlepiej świadczy o jego talencie), ale zdobył wielką popularność dzięki dramatom (a także poezji) – pisał średnio dwa utwory sceniczne rocznie. Został też współwłaścicielem jednego z londyńskich teatrów, co przysporzyło mu sporego majątku, dzięki czemu mógł kupić dla rodziny wspaniały dom i ziemię w Stratfordzie. W roku 1612 wrócił do rodzinnego miasteczka liczącego niecałe 2000 mieszkańców. Tam zmarł w 1616 roku i został pochowany w miejscowym kościele, tym samym, w którym otrzymał chrzest.

Birmingham
Hathaway
1
Ćwiczenie 2

Wprawdzie nie ma pewności, czy powyższy portret ukazuje prawdziwą podobiznę Williama Shakespeare’a, przyjrzyj mu się jednak uważnie i na jego podstawie sporządź rysopis angielskiego dramaturga.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Odpowiedz, w jakiej epoce William Shakespeare został odkryty przez polskich pisarzy.

R1LjJ03bzpc1S
Miejsce na notatki ucznia.
j0000007W8B3v28_000tp004
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Czasy Williama Shakespeare’a

Shakespeare żył w czasach niezwykle ważnych dla Anglii. Przez większość jego życia panowała tam Elżbieta I, która w ciągu 45 lat rządów sprawiła, że Anglia – mimo kłopotów – stała się prawdziwym mocarstwem.

R1YRnDfIXzFOw
Królowa Elżbieta I
Źródło: William Segar (prawdopodobnie), The Ermine Portrait of Elizabeth I of England, obraz olejny, Hatfield House, prywatna kolekcja, domena publiczna.

Przeczytaj fragment tekstu Leslie Dunton–DownerLeslieLeslie Dunton–DownerAlana RidingaAlanAlana Ridinga.

Szekspir
Leslie Dunton-Downer, Alan Riding Szekspir

Królowa wielokrotnie udowodniła swą odwagę i zapał w czasach narodowego kryzysu, ale jej panowanie było zakłócane wybuchami dżumy, buntami (m.in. katolików), groźbami inwazji ze strony Hiszpanii i Francji, wojną w Niderlandach, problemami w Irlandii i rosnącą frustracją, że samotna królowa nie miała następcy. […] Akt supremacjiAkt supremacjiAkt supremacji (1559) ustanowił ją głową kościoła […]. Jako całość państwo było biedne i, przy ok. 3‑milionowej populacji za czasów Szekspira, słabo zaludnione. Przez większą część panowania Elżbiety I sytuacja ekonomiczna wyglądała nie najlepiej: osłabiała ją inflacja, klęski głodu i wysokie dzierżawy ziem rolnych. […] Jednak […] popularność Elżbiety I utrzymywała się w oderwaniu od sytuacji ekonomicznej.

j0000007W8B3v28_00000_BIB_003 Źródło: Leslie Dunton-Downer, Alan Riding, Szekspir, tłum. Dorota Koper, Rafał Morusiewicz, Warszawa 2005, s. 17–19.
Leslie
Alan
Akt supremacji

Drugim władcą Anglii, którego osobiście poznał William Shakespeare, był następca królowej Elżbiety I – Jakub I.

R1ZJVAeNKPHpw
Król Anglii Jakub I
Źródło: John de Critz the Elder lub Paul van Somer [czyt. dżon de krytz di elder albo pol wan samer], obraz olejny, Museo del Prado [czyt. museo del prado], Madryt, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Teatr Elżbiety I i Williama Shakespeare’a

Za panowania Elżbiety I i jej następcy Jakuba I teatr był zupełnie niezwykłym zjawiskiem. Od imienia królowej zwykło się go nazywać teatrem elżbietańskim. O jego znaczeniu świadczyć może to, że za czasów autora Romea i Julii w samym Londynie tworzyło około 300 dramaturgów. Królowa – mimo oporu ze strony tych, którzy uważali, że teatr to sztuka skłaniająca do grzechu – bardzo ceniła ten typ rozrywki. Dzięki temu zaczęły w stolicy powstawać pierwsze stacjonarne teatry. Wcześniej po karczmach występowali tylko amatorzy albo pojawiały się w mieście wędrowne zespoły aktorskie. Zresztą konstrukcja prawdziwych budynków teatralnych nieco przypominała wyglądem podwórza oberż. Najsłynniejszym stałym teatrem okazał się The GlobeGlobeThe Globe (Pod Kulą Ziemską). To właśnie tam występował Shakespeare i tam też wystawiano jego sztuki. Nazwa powstała od postawionej na dachu figury Herkulesa, trzymającego na barkach ziemski glob. Jednak umieszczony tam napis: Totus mundus agit histrionemTotusTotus mundus agit histrionem, czyli 'Cały świat gra jakąś rolę', należy łączyć z częstym u angielskiego dramaturga przeświadczeniem, że wszyscy jesteśmy aktorami na scenie świata i nie mamy wpływu na to, co zrobi z nami reżyser Los.

Globe
Totus
REWmVo8qY3hUX
Tak obecnie wygląda scena teatru The Globe, który działał w latach 1599–1642. Dwa lata po zamknięciu teatru budynek został zburzony, a zrekonstruowano go dopiero pod koniec XX w.
Źródło: Tony Hisgett, licencja: CC BY 2.0.
1
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się powyższemu zdjęciu i opisz zrekonstruowaną budowlę teatru The Globe. Następnie w dostępnych ci źródłach sprawdź, czy twój opis jest poprawny.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Wyszukaj w źródłach internetowych historię teatru The Globe i sporządź krótką notatkę.

Rkn3KHaSbHLK8
Miejsce na notatki ucznia.

Popularność teatru wśród możnowładców przejawiała się między innymi w tym, że zamożni protektorzy obejmowali opieką poszczególne zespoły aktorów. Gdy Shakespeare przybył do Londynu, trafił do trupy teatralnej, której patronował Henry Careyj0000007W8B3v28_000tp005Henry Carey – Lord Szambelan. Z tego powodu aktorów z jego zespołu nazywano Sługami Lorda Szambelana. Gdy władzę w Anglii przejął Jakub I, trupa ta – uchodząca za najlepszą w Londynie – została przemianowana na Sługi Jego Królewskiej Mości. Dzięki pieniądzom zarobionym w teatrze oraz znajomościom z możnowładcami Shakespeare otrzymał w 1596 roku tytuł szlachecki.

j0000007W8B3v28_000tp005
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Widzowie teatru elżbietańskiego

Giuseppe Tomasi di Lampedusa Szekspir

Tak więc teatr elżbietański wywodzi się z jednej strony z widowisk religijnych, podczas których przedstawiano scenki […] z Pisma Świętego i cudownych żywotów świętych, a ze strony drugiej, z ballad, które z czasem […] przekształciły się w utwory dramatyczne. […]

Te gospody‑teatry znajdowały się na prawym brzegu Tamizy [...]. A ich publiczność składała się w większości z marynarzy i tragarzy portowych, z bywalców tawern i prostytutek. […] Same wspaniałe typy, rozbójnicy nie mający ani ogłady, ani cienia skrupułów i bez wahania sięgający po noże […]. W roku 1597, to znaczy w roku wystawienia Henryka V i Juliusza Cezaraj0000007W8B3v28_000tp006Henryka V i Juliusza Cezara, w dwu teatrach londyńskich doszło dziewięciokrotnie do zabójstw w bójkach. Niemal każde przedstawienie poprzedzało zabicie na scenie cielęcia, którego dokonywał aktor, gdyż taka krwawa scena cieszyła się szczególnym powodzeniem u publiczności. […] Kiedy aktor lub dramat nie znajdował uznania, nie ograniczano się w dezaprobacie do okrzyków, ale rzucano na scenę zabite psy lub koty i zdechłe szczury […]. Jeżeli sztukę chciała obejrzeć królowa lub lordowie, zarządzano wystawienie jej w pałacu.

Był to teatr nie tyle dla ludu, co dla plebsu, i nie tyle nawet dla plebsu, co dla przestępczego półświatka.

O tym wszystkim nie powinno się zapominać, bo to pozwala usprawiedliwić i wytłumaczyć brak umiaru i okropności wielu dramatów elżbietańskich, prostactwo niektórych scen, również u Szekspira […].

j0000007W8B3v28_00000_BIB_004 Źródło: Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Szekspir, tłum. Stanisław Kasprzysiak, Warszawa 2001, s. 23–25.

Po przeczytaniu cytowanego fragmentu tekstu włoskiego pisarza Giuseppe Tomasiego di Lampedusyj0000007W8B3v28_000tp007Giuseppe Tomasiego di Lampedusy wykonaj ćwiczenia.

1
Ćwiczenie 4.1

Opisz zachowanie widzów w teatrze w czasach elżbietańskich i wyjaśnij, z czego ono wynikało.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4.2

Wyjaśnij, jaki wpływ na twórczość dramatopisarzy miał fakt, że odbiorcami ich sztuk była określona widownia.

uzupełnij treść

Dzieła Williama Shakespeare’a przetrwały do naszych czasów głównie dzięki wydaniu z 1623 roku, które nazywane jest Pierwszym folioj0000007W8B3v28_000tp008folio. Wydrukowano wówczas około 1000 egzemplarzy, z których do naszych czasów przetrwało ponad 200. Jedna książka z utworami stratfordczyka kosztowała wtedy 1 funt. Dziś ta cena dochodzi do 5,5 miliona funtów!

R19CAIIsit7TD
Tzw. Pierwsze folio
Źródło: Andreas Praefcke [czyt. andrejas prejfki], Mr William Shakespeare’s Comedies, Histories & Tragedies [czyt. myster łiljam szekspirs komedis, historis end tradżedis], 1623, Victoria and Albert Museum [czyt. wiktoria end albert mjuziem], Londyn, domena publiczna.
j0000007W8B3v28_000tp006
j0000007W8B3v28_000tp007
j0000007W8B3v28_000tp008
JPOL_E3_E4_Konteksty

Shakespeare – autor nadal modny

Najlepszy scenarzysta wszech czasówTomasz Raczek
Tomasz Raczek Najlepszy scenarzysta wszech czasów

Czy był/jest na świecie bardziej znany autor niż William Szekspir? Trudno byłoby znaleźć. Dzieła mistrza znad Avonu wystawiane są od ponad 400 lat i nadal cieszą się ogromną popularnością. Każde niemal pokolenie próbuje odczytać je po swojemu, znajdując w wydarzeniach opisanych na przełomie XVI i XVII wieku współczesne odniesienia. Wprawdzie do końca nie wiadomo, jak się to Szekspirowi udawało, że zarówno jego dramaty, jak i komedie zyskiwały tak wysoki poziom artystyczny i posłuch wśród mu współczesnych i następnych generacji […]. Nie wiadomo nawet, czy był autorem wszystkich przypisywanych mu dzieł. Lecz mimo to sygnowane jego nazwiskiem (jakkolwiek zapisywanym w jego czasach na blisko sto sposobów) uznawane są zarówno za kanon światowej literatury dramatycznej, jak i za wzorzec języka angielskiego swojej epoki. A była to epoka niezwykle ważna w dziejach Anglii i świata – okres panowania królowej Elżbiety I i króla Jakuba, czas aktywności takich osobistości, jak Giordano Bruno1Giordano Bruno, Michel de Montaigne2Michel de Montaigne czy Miguel Cervantes3Miguel Cervantes […]. Był to czas nie tylko budowania potęgi Anglii, ale i okres rozkwitu teatru. Szekspir – nie tylko dramaturg, lecz także aktor – znacznie do tego rozkwitu się przyczynił. Pozostawił około 40 sztuk o zaskakująco szerokim wachlarzu tematyki – od adaptacji zdarzeń antycznych (Juliusz Cezar) i obiegających Europę renesansowych nowel (Hamlet, Romeo i Julia, Otello), poprzez kroniki królewskie (Ryszard III), po zaskakujące dowcipem komedie obyczajowe (Poskromienie złośnicy) czy fantastyczne (Sen nocy letniej). Wystawiane w słynnym londyńskim teatrze Globe, którego był współwłaścicielem, przetrwały próbę czasu (zazwyczaj sztuki wystawiano przez trzy dni, by potem zmienić repertuar) i bawią (i wzruszają) do dziś, stając się niewyczerpanym źródłem inspiracji – dla widzów, ludzi teatru, a także dla filmowców. Nie przypadkiem w niedawnym plebiscycie u schyłku XX wieku Szekspira ogłoszono Anglikiem Tysiąclecia. Szekspir nie przestał być modnym scenarzystą: od roku 1899, kiedy to po raz pierwszy sięgnięto po jego utwór na potrzeby filmu, powstało co najmniej 700 filmów – kinowych i telewizyjnych – inspirowanych jego dziełami bądź na nich opartych. Szekspira filmowano w całości i we fragmentach, sięgając po jego bohaterów, w realiach współczesnych i w kostiumie z epoki, tradycyjnie i eksperymentalnie.

j0000007W8B3v28_00000_BIB_005 Źródło: Tomasz Raczek, Najlepszy scenarzysta wszech czasów, [w:] tekst w książeczce dodanej do płyty DVD z filmem, Zakochany Szekspir, reż. John Madden, 1998.
1
2
3

Po przeczytaniu cytowanego fragmentu tekstu Tomasza Raczka wykonaj ćwiczenia.

1
Ćwiczenie 5.1

Na podstawie powyższego fragmentu przedstaw argumenty potwierdzające, że twórczość Szekspira od kilku wieków jest źródłem inspiracji dla innych artystów. W argumentacji podaj przykładowe teksty kultury (np. z literatury, sztuki, muzyki, filmu czy teatru), które nawiązują do dzieł dramaturga.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5.2

Odwołując się do przytoczonego fragmentu tekstu Tomasza Raczka i własnych przemyśleń wynikających z lektury Szekspirowskich dramatów, wyjaśnij, na czym polega fenomen popularności dzieł dramaturga. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Preteksty

Co wpływa na ocenę dzieła?

Często o ocenie dzieła (np. literackiego) decyduje świadomość tego, kto jest jego autorem. Inaczej oglądamy obraz, gdy nie znamy nazwiska malarza, a inaczej, gdy okazuje się, że stworzył go Leonardo da VinciLeonardo da VinciLeonardo da Vinci, Pablo PicassoPablo PicassoPablo Picasso albo Salvador DaliSalvador DaliSalvador Dali

Leonardo da Vinci
Pablo Picasso
Salvador Dali
Polecenie 2

Napisz rozprawkę na temat: 'W dzisiejszych czasach czytelnicy wybierający lekturę kierują się modą na wybraną pozycję lub autora, a nie rzeczywistą wartością dzieła literackiego'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • fragmentu Najlepszy scenarzysta wszech czasów Tomasza Raczka;

  • wybranej lektury obowiązkowej;

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

R1ROSZ9TCf19U
Miejsce na notatki ucznia.
j0000007W8B3v28_00000049
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Przygotuj prezentację w formie notatki o życiu i twórczości WilliamShakespeare’a.

R2VvexvlhxCHL
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 4

Z dowolnego dzieła WilliamShakespeare’a wybierz fragment tekstu i naucz się go na pamięć. Przygotowując recytację, pamiętaj, by poprzedzić ją informacją o dziele oraz krótkim uzasadnieniem wyboru określonego fragmentu.

RULWwIp2dA05T
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 5
RVLoQwA6f4Dsw
Zadanie interaktywne polega na stworzeniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Wyobraź sobie, że masz możliwość przeprowadzenia wywiadu z Williamem Szekspirem. Przygotuj pięć pytań, które warto zadać mistrzowi.

RQFQ0o4BaEp55
Miejsce na notatki ucznia.
R1OjTxcb542O81
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: dramat, tragedia, komedia, teatr elżbietański.

RlXDtiGROlwLM
Miejsce na notatki ucznia.