Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFNRzh3lbNk2Y1
Ilustracja przedstawia dwadzieścia konturowych, czarno‑białych sylwetek ludzi, którzy stoją lub siedzą, w parach, grupach lub pojedynczo. Mężczyźni mają założone koszule, krawaty, spodnie garniturowe, marynarki. Kobiety - bluzki, spódnice lub spodnie. Wykonują różne gesty, np. stoją z dłońmi wspartymi na biodrach, trzymają ręce w górze (w geście powitalnym), stoją z założonymi rękoma, piszą na tablicy, stoją z nogą wspartą na podwyższeniu, siedzą blisko siebie. Nad głowami przedstawionych osób znajdują się kolorowe dymki komiksowe.
Komunikacja
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Logiczne i poprawne budowanie wypowiedzi jest sztuką, której trzeba się nauczyć. Nie wystarczy po prostu mówić, by inni nas zrozumieli. Cudzoziemcy rozpoczynający naukę języka polskiego popełniają na początku wiele błędów. Ich pomyłki często utrudniają nam dotarcie do sensu wypowiedzi. Mogą prowadzić również do wielu zabawnych sytuacji, np.: Po drugiej stronie pokoju jest drzwi, obok jakich znajduje się szafa. Prawidłowe brzmienie zdania to: Po drugiej stronie pokoju są drzwi, obok których znajduje się szafa.

Zastanów się, czy ty zawsze mówisz poprawnie.

Już wiesz

Wybierz audycję radiową lub ulubiony program telewizyjny i zwróć uwagę na wypowiedzi dziennikarzy oraz gości. Zanotuj przykłady sformułowań nielogicznych lub niepoprawnych gramatycznie. Podaj przyczynę popełniania tego typu błędów.

RZd0GYXxdwQX5
Miejsce na notatkę ucznia.

Wybierz ulubiony program telewizyjny, audycję radiową lub wywiad. Zwróć uwagę na wypowiedzi dziennikarzy oraz gości. Zanotuj przykłady sformułowań nielogicznych lub niepoprawnych gramatycznie. Zastanów się, czy znasz przyczynę popełniania tego typu błędów.

RzaXn4xOkv2o3
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007VTB2v27_0000000G

Błąd a zabawa językowa

Czy wiesz, że nielogiczne wypowiedzi często układa się dla rozrywki? Przykładem mogą być łamańce językowe, które śmieszą z powodu trudności w ich przeczytaniu. Nie zawsze są zrozumiałe i sensowne. Dzięki nim jednak ćwiczymy poprawną wymowę, a przy okazji dobrze się bawimy, np. Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

Masło maślane

W języku polskim istnieje wiele nielogicznych połączeń wyrazowych, których często nieświadomie używamy. Czy mówisz na przykład: schodzę po schodach w dół, cofam się do tyłu, biegam szybko i prędko? Jeśli tak, to znaczy, że popełniasz błąd logiczno‑językowy, który nazywa się pleonazmem lub tautologiąj0000007VTB2v27_000tp001pleonazmem lub tautologią, a potocznie określany jest jako tzw. masło maślane. Te konstrukcje językowe często niepotrzebnie wydłużają nasze wypowiedzi.

Pamiętaj jednak, że istnieje również wiele sformułowań, które są poprawne, np. mówimy, że słońce wschodzi i zachodzi, a przecież to Ziemia obraca się wokół Słońca, a nie odwrotnie. Ta wypowiedź jest sensowna, ale nie odzwierciedla praw świata, jaki znamy.

j0000007VTB2v27_000tp001
j0000007VTB2v27_000tp002
j0000007VTB2v27_0000000X

Dlaczego popełniamy błędy?

Przyczyn popełniania błędów może być wiele. Czasem mówiący jest bardzo zmęczony lub rozkojarzony, a czasem jego umiejętności językowe są zbyt małe
i nie potrafi budować poprawnych zdań. Niekiedy się spieszy albo nie dba o dobór słów.

Co ciekawe, według dorosłych małe dzieci tworzą wiele nielogicznych wypowiedzi.
W rzeczywistości jednak poprzez naśladowanie usłyszanych wypowiedzi, przekształcanie ich i tworzenie nowych zdań, dzieci nabywają kompetencji językowych. Uczą się, jak mówić poprawnie. Proces ten sprzyja rozwojowi ich mowyj0000007VTB2v27_000tp003mowy.

Również osoby uczące się języka obcego tworzą wiele niepoprawnych pod względem gramatycznym wypowiedzi. Dzieje się tak dlatego, że nie znają jeszcze wszystkich reguł gramatycznych lub nie potrafią ich prawidłowo używać, więc często się mylą.

Kiedy mówimy szybko, chaotycznie, pod wpływem silnych emocji, nie zastanawiamy się nad treścią i budową swojej wypowiedzi. Formułujemy wówczas zdania, które zwykle są nielogicznie i niepoprawnie zbudowane.

j0000007VTB2v27_000tp003
j0000007VTB2v27_00000013

Błędy składniowe

Błędy składniowej0000007VTB2v27_000tp004Błędy składniowe bywają trudne do uchwycenia. Trzeba sporo wiedzieć o języku, jego gramatyce, by je zauważyć. Poniżej znajdują się przykłady częstych błędów składniowych.

1) Często nieświadomie zmieniamy szyk wyrazów w zdaniu, tworząc wypowiedzi niepoprawne, np.:
Postanowiłem systematycznie uczyć się. (zamiast: Postanowiłem systematycznie się uczyć.)
Nie interesowało to jej. (zamiast: Nie interesowało jej to.)

2) Zapominamy, że po niektórych czasownikach pojawia się dopełniacz, a nie biernik, jak w zdaniach: 
Używam pastę do zębów. (zamiast: Używam pasty do zębów.)
Szukam klasę 5B. (zamiast: Szukam klasy 5B.)

3) Niekiedy stosujemy nieprawidłowe formy gramatyczne wyrazów, powodując zaburzenie poprawnościj0000007VTB2v27_000tp005poprawności wypowiedzi:
Ile chłopców jest w twojej klasie? (zamiast: Ilu chłopców jest w twojej klasie?)
Nie ufaj osobom, którzy tak postępują. (zamiast: Nie ufaj osobom, które tak postępują.)

4) Łączymy ze sobą dwa zdania za pomocą niewłaściwych spójników lub zaimków, tworząc niepoprawną składniowo wypowiedź, np.:
Masz ochotę na frytki albo na ryż? (zamiast: Masz ochotę na frytki czy na ryż?)
Kurtka jest wygodna i przydatna o każdej porze roku, czyli klienci chętnie ją kupią.
(zamiast: Kurtka jest wygodna i przydatna o każdej porze roku, więc klienci chętnie 
ją kupią.)

Typy błędów logicznych i składniowych

RkT2rTLevCXRB
Tabela wyszczególnia 6 typów błędów logicznych i składniowych, podaje również przykłady.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007VTB2v27_000tp004
j0000007VTB2v27_000tp005
j0000007VTB2v27_0000001V

Zadaniowo

1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj w szybkim tempie poniższą bajkę. Wyjaśnij, w jakim celu została napisana.

Byli żyli trzej Japoni: Jach, Jachcendrach, Jachcendrachcendroni.
Były żyły trzy Japonki: Sipi, Sipidripi, Sipidripilampoponi.
Ożenili się: Jach – Sipi, Jachcendrach – Sipidripi, Jachcendrachcendroni – Sipidripilampomponi.
Jach miał córkę Szach, Jachcendrach miał córkę Szachszarach, Jachcendrachcendroni miał córkę Szachszarachszaroni Fudżi Fajkę. Kto powtórzy całą bajkę?

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Rozważ, jak tempo czytania wpływa na stopień zrozumienia powyższej bajki. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Polecenie 1

Przeczytaj kilka razy poniższe łamańce językowe. Zadbaj o wyraźną wymowę. Wskaż przykład, który jest twoim zdaniem najłatwiejszy do wymówienia i wyjaśnij, z czego to wynika.

I cóż, że się cieszysz, że się czeszesz w Szczebrzeszynie?
Trzy wszy, zaszywszy się w szwy, szły w szyku po trzy wszy.
Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Podaj dwa przykłady łamańców językowych. Wskaż w nich elementy, które sprawiają trudność podczas wymawiania.

uzupełnij treść
Ciekawostka

Trudne do wymówienia sformułowania i wierszyki są popularne również w innych językach. Dzieci w Wielkiej Brytanii uczą się w przedszkolu zabawnych rymowanek, np.:  green lorry, red lorry, green lorry, red lorry [czyt.: grin lori, red lori] - co oznacza: zielona ciężarówka, czerwona ciężarówka.

R13h1TO6RZjUl
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań prawidłowymi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Wśród wierszy znanych polskich twórców można również odnaleźć przykłady utworów, w których występuje nagromadzenie trudnych do wymówienia wyrazów. Przykładem takiego typu tekstu jest poniższa bajka Ignacego Krasickiego pt. Filozof.

Ćwiczenie 5
R1GEl5n3bp8It
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu czterech zdań w prawidłowej kolejności tak, aby powstała logiczna historia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RhmLeUgpjLTCY
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu wszystkich prawidłowych sformułowań funkcjonujących w języku polskim.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Przeczytaj rozmowę dziecka z rodzicem. Wyjaśnij, na czym polegają popełnione przez dziecko błędy.

Dziecko: Tato, pacz! Pan wygrał i stoi na podiumie.
Tata: Pan stoi na podium.
Dziecko: Podium.
Tata: Chcesz na deser ciastko z cukrem czy z czekoladą?
Dziecko: Ce z cukrem. Lubię cukr.
Tata: Cukier.
Dziecko: Tato!

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8
RY0Z0PsUjeO8O
Zadanie interaktywne polega zaznaczeniu poprawnych wypowiedzi cudzoziemców.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Na podstawie przykładów z ćwiczenia 8. wyjaśnij, co sprawia najwięcej problemów cudzoziemcom uczącym się języka polskiego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Przeczytaj zdania, a następnie zapisz ich prawidłowe wersje. Wyjaśnij, jaki efekt wywołuje brak logiki w tych wypowiedziach.

1) Wojtek samodzielnie chodzi po korytarzu.
2) Pisała ławką po piórze.
3) Uderzył kolegę po dzwonku.
4) Były ich tysiące, a nawet setki.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, na czym polegają błędy w poniższych sformułowaniach. Wskaż wyrazy, które są zbędne.

fakt autentyczny, cofać się do tyłu, spadać na dół, akwen wodny, wracać z powrotem

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

W poniższych sformułowaniach odszukaj i popraw błędy.

nadstawić ucho, iść po najmniejszej linii oporu, ciężki orzech do zgryzienia, odnieść klęskę, w każdym bądź razie, w cudzysłowiu

uzupełnij treść
j0000007VTB2v27_0000000G
R1GiMNCmgmzHD1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: pleonazm=tautologia, błędy logiczne, błędy składniowe, przejęzyczenia, łamańce językowe, zły szyk wyrazów.

R11xYIocL0PCT
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007VTB2v27_000tp006