Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RvyfIu9fJawCP
Zdjęcie przedstawia rozłożone skrzydło orła bielika, przypomina sztandar. Brązowe i szare pióra ułożone w rządkach – od najkrótszych na górze do najdłuższych na dole.

Marzenia o lataniu

Skrzydło orła bielika
Źródło: Conty, licencja: CC BY 3.0.

Ludzie od wieków zazdrościli ptakom i marzyli o lataniu. Sen o wzbijaniu się w przestworza to jedno z najpopularniejszych marzeń sennych. Leonardo da Vinci, renesansowy artysta i konstruktor, już ponad pół tysiąca lat temu stworzył projekty maszyn latających. Jednak marzenie to mogło się spełnić dopiero na początku XX wieku.

1
Polecenie 1
  • Wymień wynalazki, które umożliwiły ludziom opanowanie przestworzy.

  • Jaki związek z rozwojem lotnictwa mają Leonardo da Vincida vinciLeonardo da Vincibracia Wrightbracia Wrightbracia Wright? Jeśli nie wiesz, poszukaj informacji na ten temat w internecie.

uzupełnij treść
da vinci
1
Polecenie 2

Jak dziś można realizować marzenia o lataniu? Zapisz swoje spostrzeżenia w polu poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Dedal i IkarJan Parandowski
Jan Parandowski Dedal i Ikar

Tymczasem Minos panował na Krecie. Był to rozumny król, który swoją potęgę umiał rozszerzyć bez podbojów, jedynie przez umiejętne współżycie z innymi krajami, skąd ciągnął zyski rozległym handlem. Miał wielką flotęj0000008H7B5v22_000tp002flotę i był prawdziwym władcą mórz. Nie było jednak szczęścia w jego domu. Jego żona, Pazyfae, urodziła dziecko, które miało kształt byka i człowieka. Ten syn szkaradny wyrósł na groźnego potwora i nazwano go Minotaurem. Król, obawiając się, aby straszydło nie szkodziło jego poddanym, postanowił je zamknąć w jakimś bezpiecznym miejscu. W tym celu wybudowano wspaniały gmach, labirynt, o niezliczonej liczbie pokoi, z których gmatwaniny Minotaur wyplątać się nie mógł. [...]

Budowę labiryntu prowadził Ateńczyk Dedal [...]. Był on mistrzem we wszystkich sztukach. Miasta zamawiały u niego posągi bogów i bohaterów i ludzie zjeżdżali się z daleka, na uroczyste święta, aby podziwiać kunszt tego artysty, o którym mówiono, że umie w drzewo lub kamień tchnąć duszę żywą, tak iż ma się wrażenie, jakby postacie jego ruszały się, chodziły, patrzyły. W niektórych świątyniach kapłani przywiązywali jego statuyj0000008H7B5v22_000tp003statuy łańcuchami w obawie, żeby nie uciekły. [...]

Tym bardziej że był godny sławy, ponieważ wynalazł mnóstwo rzeczy pożytecznych, na przykład świder, grundwagęj0000008H7B5v22_000tp004grundwagę. Król kochał go tak bardzo, że nie chciał się z nim rozstać nawet wtedy, gdy Dedal, trapiony tęsknotą za ojczyzną, usilnie prosił o pozwolenie wyjazdu. Król nie pozwolił. Miał w tym trochę słuszności, gdyż Dedal zbyt długo był jego powiernikiem i zbyt dobrze znał różne tajemnice państwowe: taki człowiek za granicą mógł łatwo stać się niebezpieczny.

Wówczas Dedal wymyślił nowy i niesłychany sposób ucieczki. Z piór ptasich, sklejonych woskiem, sporządził olbrzymie skrzydła dla siebie i dla swego syna, Ikara. Obaj przytwierdzili sobie skrzydła do ramion, a zanim ruszyli w drogę, rzekł ojciec do syna: 'Pamiętaj, synu, żebyś zawsze latał środkiem, między morzem a niebem. Nie wolno ci zbyt wysoko szybować, gdyż gorąco promieni słonecznych roztopi wosk, który spaja skrzydła; ani nie zlatuj zbyt nisko, aby wilgocią wody nie nasiąknęły pióra'.

Dedal leciał pierwszy i pokazywał drogę synowi. Rybak, który zakładał sieci wśród sitowia, pasterz idący za swymi trzodamij0000008H7B5v22_000tp005trzodami, oraczj0000008H7B5v22_000tp006oracz postępujący za pługiemj0000008H7B5v22_000tp007pługiem – wszyscy podnosili zdziwione oczy ku niebu, gdzie w obłokach szybowali ci dwaj niezwyczajni latawcy. Zdumienie ogarnęło ludzi na widok czarodzieja, który ptakom wydarł tajemnicę lotu i pokonał powietrze, dotychczas niedostępne dla mieszkańców ziemi. Minęli wkrótce wyspę Samosj0000008H7B5v22_000tp008Samos, Parosj0000008H7B5v22_000tp009Paros. Lecz Ikar, uniesiony zachwytem nad potęgą wynalazku, zapomniał o przestrogach ojca i coraz wyżej wzbijał się w błękitne przestworza. I wówczas stało się to, co przewidział Dedal. Pod wpływem żaru słonecznego wosk stopniał i pióra, jedno po drugim, zaczęły opadać. Ikar, jak gromem rażony, runął z wysokości na ziemię i zabił się na miejscu. Po długich poszukiwaniach odnalazł ojciec żałosne szczątki syna. Wyspę, na którą spadł Ikar, nazwano Ikarią, a morze dookoła niej – Morzem Ikaryjskim. [...]

Dedal pochował syna, a sam udał się w dalszą drogę.

ID_1 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia: wierzenia i podania Grekow i Rzymian, Londyn 1992, s. 213–215.
Ćwiczenie 1
R1ElIZRb3uBF7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi nagłówkami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób Dedal i Ikar zrealizowali odwieczne marzenie ludzkości.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Na podstawie mitu oraz poniższej mapy zaznacz prawidłowe wyrazy w zdaniach.

R9edmU0JSylID
Ikaria
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FiGwgmLfR2B
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SOYMLAixc2J
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1MrlI9PAG2a2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, na czym polega związek wyrażenia 'złoty środek' z mitem o Dedalu i Ikarze.

Złoty środek - związek frazeologiczny oznaczający umiar, umiarkowanie; zasada zalecająca unikanie skrajnych zachowań.

Znaleźć złoty środek - znaleźć rozwiązanie zadowalające wszystkich zainteresowanych.

Trzymać się reguły złotego środka - zachowywać się z umiarem, nie przesadzać.

Pamiętać o regule złotego środka - pamiętać o tym, aby zachowywać się z umiarem.

R1Og31RM62JVA
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 6

Zapisz poniżej lub w zeszycie swoją definicję wyrażenia ikarowy lot. Porównaj ją z tą, która znajduje się w słowniku frazeologicznym.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się obrazowi Herberta Jamesa Draperaj0000008H7B5v22_000tp00AHerberta Jamesa Drapera pt. 'Opłakiwanie Ikara', a następnie odpowiedz na pytania:

  • Kim jest postać przedstawiona na pierwszym planie?

  • Co ułatwiło ci zidentyfikowanie tej postaci?

  • Co wyrażają gesty i mimika twarzy postaci przedstawionych na obrazie? Nazwij ich uczucia.

Rw9aDi9O0PnXR
Opłakiwanie Ikara
Źródło: Herbert James Draper, 1898, domena publiczna.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Nazwij uczucia, które towarzyszyły Dedalowi, gdy zauważył upadek syna do morza.

RODJMjk05Ud4U
(Uzupełnij).
1
Polecenie 3
  • Przygotujcie w kilkuosobowych grupach kilka fragmentów utworów muzycznych, które będą ilustracją wybranych wydarzeń mitu o Dedalu i Ikarze, np. spokojny lot ojca i syna, zachwyt i upojenie lotem Ikara, upadek i śmierć.

  • Wysłuchajcie przygotowanych przez wszystkie grupy zestawów.

  • Wybierzcie najciekawsze fragmenty ilustrujące kolejne wydarzenia mitu.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Przygotujcie w kilkuosobowych grupach przykłady tekstów kultury (np. utworów literackich, dzieł malarskich, filmów), które nawiązują do mitu o Dedalu i Ikarze.

Przedstawcie znalezione przez siebie przykłady.

R1HUumVle8OmT
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że jesteś Ikarem i z zachwytem spoglądasz na świat z góry. Przedstaw swoje emocje związane z lotem. Możesz zastosować wykrzyknienia, równoważniki zdań lub zdania urwane.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że jesteś Ikarem i na skrzydłach wzbijasz się w przestworza. Co czujesz? Zapisz swoje emocje związane z lotem. Pamiętaj o zdaniach urwanych, wykrzyknikach, równoważnikach zdań.

R1bQ45oeDzKKy
Miejsce na notatkę ucznia.

Pejzaż z upadkiem Ikara

Jednym z najbardziej znanych dzieł sztuki poświęconych mitologicznemu Ikarowi jest Pejzaż z upadkiem Ikara. Obraz został namalowany około 1558 r. przez Pietera BrueglaPieter BruegelPietera Bruegla.

Pieter Bruegel
R1GFTk0uuuDNu1
Pejzaż z upadkiem Ikara
Źródło: Pieter Bruegel, domena publiczna.
Ćwiczenie 8
R1XI46cmfO48G
Zadanie interaktywne polega na podpisaniu elementów obrazu.
Pieter Bruegel, Pejzaż z upadkiem Ikara
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WYHIxC3jSka
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RL6BMeX2Jan36
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RZi0ohgRMTO8p
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1VVtA4Lx8QmX
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, dlaczego malarz ukazał postać Ikara jako nieistotny element krajobrazu. Uzasadnij swoje zdanie.

RvQFPE3ZqTlbQ
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 12

Odczytaj z rozsypanych liter nazwy bogów greckich, którzy mieli skrzydła. Wyjaśnij, do czego im służyły.

R1FdRb1O9i5Tx
Źródło: Uniwersytet Wrocławski, zpe.pl, licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 12

Odczytaj z rozsypanych liter nazwy bogów greckich, którzy mieli skrzydła. Wyjaśnij, do czego im służyły.

S, H, O, A, M, R, T, E, S, O, E, S, T, A, N, R, E

RyHGa0MsoRwiU
Miejsce na notatki ucznia.
bracia Wright
j0000008H7B5v22_000tp002
j0000008H7B5v22_000tp003
j0000008H7B5v22_000tp004
j0000008H7B5v22_000tp005
j0000008H7B5v22_000tp006
j0000008H7B5v22_000tp007
j0000008H7B5v22_000tp008
j0000008H7B5v22_000tp009
j0000008H7B5v22_000tp00A