Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Grafika wektorowa złożona jest z obiektów zapisanych matematycznie. Dlatego grafikę tę nazywa się również obiektową. Najprostszymi obiektami są prymitywy, czyli figury geometryczne typu koło, kwadrat, trójkąt. Nie jest to obraz złożony z pikseli. Obiekty nakładają się na siebie w określonej kolejności, którą można zmienić. Każdy z obiektów można osobno modyfikować. Powiększenie obrazu nie powoduje pogorszenia jakości. Dlatego mówi się, że jest to grafika, którą można skalować (powiększać lub pomniejszać) bez straty jakości obrazu. Jest ona projektowana przez użytkownika, nie ma bezpośredniego przełożenia na obraz rzeczywisty. Grafika wektorowa może być odwzorowaniem otaczającego nas świata. Istnieje możliwość przetworzenia obrazu rastrowegoP1FSvxFyLobrazu rastrowego na wektorowy. Proces ten nazywa się wektoryzacją lub trasowaniem. W przypadku fotografiiPnp0sLUaQfotografii efekt znacząco różni się od oryginału. Fotografia traci swoją niepowtarzalną głębię barw.

Poniżej znajdziesz galerię przykładowych grafik wektorowych.

Najczęściej wykorzystywanymi programami do tworzenia grafiki wektorowej są: Adobe Illustrator, CorelDRAW, Inkscape, Xara, 3D Studio Max, AutoCAD.
Grafikę wektorową można zapisać w formatach zewnętrznych – odczytywalnych przez różne programy, np. w formacie EPS, PDF, SVG, a także w formatach odczytywanych tylko przez konkretne programy do grafiki wektorowej, np. w CDR (Corel Draw), DWG (AutoCAD). Istnieje możliwość eksportu plików obrazów wektorowych do formatów plików grafiki rastrowejPckIlQmcDformatów plików grafiki rastrowej, np. TIFF, JPG lub GIF.

Proponujemy ci zapoznanie się z programem Inkscape. Jest to program darmowy, posiadający bogatą funkcjonalność. Za jego pomocą możesz:

  1. wstawiać i edytować różnego rodzaju kształty,

  2. wstawiać i edytować bryły,

  3. powlekać kształty różnymi kolorami, wzorami,

  4. tworzyć i edytować krzywe,

  5. edytować i formatować tekst,

  6. wykorzystać dużą liczbę filtrów do zmodyfikowania wstawionych obiektów,

  7. grupować obiekty,

  8. pracować na warstwach.

Aby wprowadzić cię w tajniki projektowania grafiki wektorowej, proponujemy ci wykonanie kilku zadań.

Aby wprowadzić cię w podstawy projektowania grafiki wektorowej, proponujemy ci wykonanie kilku zadań. Ćwiczenia są wykonywane w programie Inkscape, możesz pobrać go ze strony https://inkscape.org/release/inkscape-1.2.2/.

Ćwiczenie 1

Nałóż ozdobną warstwę na wybrane przez siebie zdjęcie. Forma, kształt, struktura tej warstwy powinna być twoją twórczą inwencją.

Jeśli nie posiadasz odpowiedniej fotografii, skorzystaj ze zdjęcia załączonego poniżej.

RVSEy3fECCQNH

Plik do pobrania zawierający zdjęcie zboża.

Plik do pobrania zawierający zdjęcie zboża
Źródło: Pexels, GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Plik PNG o rozmiarze 277.50 KB w języku polskim

Jeżeli napotkasz problemy z wykonaniem tego zadania, przeczytaj podpowiedź, w jaki sposób można je wykonać, wykorzystując program do grafiki wektorowej.

1
Ćwiczenie 2

Utwórz kształt wektorowy na podstawie zdjęcia rastrowego przedstawiającego wybrane zwierzę. Aby wykonać to zadanie pobierz plik z wybranym zwierzęciem lub wykorzystaj zdjęcie ze swoich zasobów.

Dokonaj importu wybranej fotografii do edytora grafiki wektorowej. Na kolejnej warstwie obrysuj kształt zwierzęcia. W tym celu skorzystaj z krzywych Béziera. Rysunek utworzy grafikę wektorową, którą dalej możesz przekształcać lub wypełniać kolorem.

R1NY2npJrRKzo

Plik do pobrania zawierający zdjęcia biegnącego psa z patykiem.

Plik do pobrania zawierający zdjęcia biegnącego psa z patykiem
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Plik PNG o rozmiarze 6.84 MB w języku polskim

Jeżeli napotkasz problemy z wykonaniem tego zadania, przeczytaj podpowiedź, w jaki sposób można je wykonać, wykorzystując program do grafiki wektorowej.

1
Ćwiczenie 3

Wykorzystując możliwości grafiki wektorowej, zaprojektuj ulotkę promującą warsztaty pierogarskie organizowane dla dzieci. Odpowiednie napisy i kształty umieść na tle fotografii.

Dokonaj importu wybranej fotografii do edytora grafiki wektorowej. Na kolejnych warstwach umieść kształty w wybranych kolorach pobranych z fotografii oraz teksty.

W celu wykonania zadania pobierz plik zamieszczony poniżej lub wykorzystaj własne zdjęcie.

RJrwjBvtZi9YZ

Plik do pobrania zawierający zdjęcie dzieci lepiących pierogi z jagodami.

Plik do pobrania zawierający zdjęcie dzieci lepiących pierogi z jagodami
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Plik PNG o rozmiarze 5.61 MB w języku polskim

Jeżeli napotkasz problemy z wykonaniem tego zadania, przeczytaj podpowiedź, w jaki sposób można je wykonać, wykorzystując program do grafiki wektorowej.

1
Ćwiczenie 4

Wykorzystując proste kształty, zaprojektuj zestaw znanych ci znaków drogowych, takich jak: ustąp pierwszeństwa przejazdu, droga jednokierunkowa, zakaz wjazdu. Jeśli nie pamiętasz, jak wyglądają, wyszukaj je w zasobach sieci internet. Każdy element graficzny znaku wykonaj w innej warstwie.

Do wykonania tego zadania wykorzystaj możliwość rysowania obiektów prostych. W dostępnych narzędziach wyszukaj odpowiednie kształty, za pomocą których narysujesz znaki drogowe. Wykorzystaj również paletę kolorów, aby zastosować właściwą kolorystykę znaków.

Jeżeli napotkasz problemy z wykonaniem tego zadania, przeczytaj podpowiedź, w jaki sposób można je wykonać, wykorzystując program do grafiki wektorowej.

Jeśli udało Ci się wykonać ćwiczenia i chcesz spróbować swoich sił w trudniejszych zadaniach - wykonaj poniższe polecenia.

2
Polecenie 1

Zaprojektuj ulotkę informującą o zbiórce nieużywanych już zabawek dla dzieci z domu dziecka. Na ulotce przedstaw pluszowego przyjaciela. Jego rysunek wykonaj za pomocą krzywych Béziera. Dodaj tekst i elementy graficzne podkreślające treść ulotki. Możesz wykorzystać dodatkowe efekty utrzymujące twoją pracę w określonym stylu. Pamiętaj, aby nie przeładować tego projektu niepotrzebnymi elementami zakłócającymi jego główną treść. Pracę wykonaj, wykorzystując układ wielu warstw.

2
Polecenie 2

Zaprojektuj plakat związany z akcją „Sprzątanie Ziemi”. Zachęć nim uczniów swojej szkoły do udziału w tej akcji. Do plakatu dodaj zdjęcia (elementy grafiki rastrowej) prezentujące piękno przyrody. Plakat zaprojektuj, wykorzystując układ wielu warstw.

Wykorzystaj poniższy dzienniczek do zapisania swoich notatek lub przemyśleń.

R1Y6t3IgUlB9i
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Grafika wektorowa składa się z obiektów zapisanych matematycznie. Jest skalowalna, czyli nie ma strat jakości obrazu w wyniku jej powiększania i pomniejszania. Nie posiada struktury bitmapowej charakterystycznej dla zdjęć wykonywanych aparatami cyfrowymi. Do tworzenia grafiki wektorowej stosowane są odpowiednie programy.

Krzywe Beziera1
Krzywe Beziera

Są obiektem wektorowym składającym się z węzłów i łączących je segmentów. Segmenty są łukami o różnej krzywiźnie. Można dokonać edycji krzywej - zmienić krzywiznę segmentu, przesuwając punkty kontrolne węzłów.