Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGU9WhYbLM4YT
Zdjęcie przedstawia widok na fortyfikacje Carcassonne. Dwa rzędy murów, łączone za pomocą wysokich wież z kopułami o stożkowym zakończeniu, znajdują się w centrum fotografii. Widoczna centralna część fortyfikacji z zamkiem. Wieże i mury posiadają blanki i otwory strzelnicze. U dołu fotografii fragment pola uprawnego. Przy prawej dolnej krawędzi widoczne współczesne budynki, na wysokości przedzamcza.

Duchowni i świeccy – czytający i słuchający

Carcassonne – widok współczesny
Źródło: domena publiczna.

Jedna kultura czy wiele kultur?

Na przestrzeni stuleci widocznym jest, jak bardzo zróżnicowane były średniowieczne społeczeństwa. Składało się na to wiele czynników - politycznych, gospodarczych, a nawet położenie geograficzne. To wszystko razem sprawiało, że w każdym średniowiecznym państwie, gdzie kształtowały się poszczególne grupy społeczne,
ich przedstawiciele przyjmowali pewne wzorce postępowania względem siebie i innych. Wówczas też, opierając się na wspólnym dziedzictwie i wzorcach, formowała się kultura ówczesnych ludzi. Przejawiała się ona w piśmie, mowie i zwyczajach.
Każda z grup społecznych kształtowała ową komunikację w charakterystyczny dla siebie sposób.

Ważne!

Z poniższego nagrania dowiesz się, jak postrzegać strukturę społeczną średniowiecza i tworzoną w tym okresie kulturę. Zapoznaj się z materiałem.

R18PRJZn1LEkQ
Film omawiający strukturę społeczną średniowiecza.

Mowa i pismo

Wczesnośredniowieczne, europejskie społeczeństwo, w zakresie odczytywania i sporządzania tekstów, było bardzo ograniczone. Jedynie garstka intelektualistów, kształconych w klasztorach i na dworach, była zdolna do pisania i czytania w języku, który miał być uniwersalnym także w mowie – łacinie. Język łaciński był językiem ksiąg, także tej najważniejszej – Biblii – przedstawiającej porządek świata stworzony przez Boga. Ci nieliczni, zdolni do posługiwania się łaciną, starali się zarówno przechowywać zbiory tekstów dla potomnych, jak i kształcić nowych uczniów, by byli zdolni przekazać dalej pamięć o zrębach dawnych dziejów i podstawach ówczesnej cywilizacji. W przypadku duchowieństwa nie zawsze przynależność do tego stanu była związana z dobrą znajomością łaciny. Dużo zależało od czasu poświęconego na kształcenie, jak i dostępności księgozbiorów w danym ośrodku.

Oprócz przekazów duchownych na podstawie ksiąg i tekstów dużą rolę w kształtowaniu świadomości warstw społecznych wczesnego średniowiecza odgrywały przekazy ustne. Na pół prawdziwe, na pół legendarne - opowieści o czynach bohaterów, pokonujących swoich przeciwników i fantastyczne stwory, były inspiracją szczególnie dla przebywających na dworach wojów. Postaci z poematów i pieśni stawały się wzorem cnót niezbędnych w życiu wczesnośredniowiecznego rycerza - odwagi, mądrości, wierności władcy i towarzyszom. Opowieści te zmieniały się, zanikały, rodziły na nowo. Pomagały oswoić świat widziany w chwili bieżącej i umocnić więzy w obrębie własnej społeczności.

Ważne!

Najstarsze germańskie poematy i pieśni zostały spisane w VIII i IX wieku. Jednym z nich jest znany, choćby w popkulturze z adaptacji filmowej, tekst nieznanego autorstwa, spisany w języku anglosaskim pod koniec X wieku - Beowulf.

Pierwsze wersy poematu w oryginale są zapisane następująco:

Beowulf. Epos walki tyleż średniowiecznej co i współczesnej

Hwæt! wē Gār‑Dena in ġeār‑dagum,

þēod‑cyninga, þrym ġefrūnon,

hū ðā æþelingas ellen fremedon.

Co w języku polskim znaczy:

Posłuchajcie! Słyszeliśmy o majestacie Danów,

o tym królewskim narodzie w dniach chwały

i o tym, jak ci szlachetni wspierali cnotę.

006 Źródło: Beowulf. Epos walki tyleż średniowiecznej co i współczesnej, oprac. R. Stiller, Warszawa 2014.
Polecenie 1

Na podstawie powyższego fragmentu zastanów się, co autor w opowieści o Beowulfie uznał za ważne, aby przedstawić gronu słuchaczy. Przedstaw swoją opinię.

RaCKj6TOJCzll
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
RYgmjcZjsUpZl1
Poniżej znajdziesz kartę rękopisu Beowulfa. Zaznacz miejsca, w których zaczyna i kończy się jego pierwsze zdanie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY NC SA 4.0.
Ćwiczenie 1
RdqAJOZ5Robmo1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Pieśni i poematy występujące w przekazach ustnych stanowiły świadectwo pamięci społeczności żyjącej na danym obszarze. Ich treść jednak nie zawsze przekazywała wiedzę i uniwersalne prawdy, które pomogłaby porozumieć się z innymi ludźmi. Zwłaszcza sąsiadujące i wojujące ze sobą grupy miały swoje odrębne opowieści, a w nich sąsiadów często przedstawiano jako zawziętych wrogów. Pamięć o dawnych, antycznych korzeniach cywilizacji europejskiej funkcjonowała wśród tych, którzy czerpali wzorce i zasady tej samej kultury, posługiwali się uniwersalnym językiem. Stąd wynikała kluczowa rola duchowieństwa w średniowiecznym społeczeństwie. Odpowiadali za edukację na dworach możnych, jak i często uczestniczyli w życiu politycznym władcy – jako dyplomaci i doradcy. Będąc wysłannikami, zarówno papieża, jak i władców wczesnośredniowiecznych państw, często udawali się na misje głoszenia Słowa Bożego tym, którym było ono obce.

Ciekawostka

Wędrujący pasterze i uczeni

Jeden z największych intelektualistów czasów karolińskich, AlkuintKEJP6Ed1e_000tp002Alkuin, należał do wędrujących kapłanów. Duchowni z Wysp słynęli z podejmowania dalekich wędrówek w celu propagowania Słowa Bożego. Uważano ich za dobrze wyedukowanych duchownych, patrząc z perspektywy nauczania łaciny. Na Wyspach – przeciwnie niż na kontynencie – nauczano tego języka stosunkowo poprawnie. Tu także w klasztorach zachowało się wiele dzieł antycznych zapomnianych w Galii i Italii. Przybysze z Anglii i Irlandii często wybierali więc 'białe męczeństwo'. Polegało ono na wędrówce w obce, ale chrześcijańskie strony, w celu głoszenia nauki Chrystusa. Z kolei 'czerwonym' męczeństwem nazywano śmierć za wiarę z rąk pogan.

Należy jednak pamiętać, że kultywowanie pamięci o wydarzeniach z poprzednich stuleci nie było głównym celem działania duchownych. Ich podstawowe zadanie polegało na zapewnieniu chrześcijanom opieki duszpasterskiej, nawracaniu tych, którzy chrześcijanami nie byli, oraz dbanie, by nauczanie w całej wspólnocie było zgodne z tradycją Kościoła. Uważano, że tylko dzięki temu realizowane są zalecenia, które Chrystus dał swoim uczniom, a tym samym przybliża się ludziom najwyższe dobro - wieczne zbawienie. Ten duchowy wymiar działalności ludzi Kościoła, aprobowany przez większość mieszkańców Europy do końca średniowiecza, trzeba mieć stale na uwadze, obserwując ich poczynania.

tKEJP6Ed1e_000tp001

Praca kopistów

Aby zapewnić wiernym jednolite nauczanie prawd wiary, konieczne stało się nie tylko ustalenie wspólnego ich kształtu. Ważniejszym zadaniem duchownych było stworzenie warunków do wymiany myśli. Bez tego nie byłaby możliwa obrona głównej, ortodoksyjnejOrtodoksyjnyortodoksyjnej wersji chrześcijaństwa. Obieg informacji zapewniał wspólny język dyskusji, a także wspólne lektury, które ją kształtowały. W całej Europie w klasztorach i szkołach katedralnych uczono się z tych samych książek. Oprócz Biblii były to wybrane dzieła pisarzy antycznych, zwłaszcza chrześcijan, Ojców Kościoła. To, że można było do nich sięgać, zawdzięczano żmudnej pracy kopistów klasztornych.  Średniowieczny kopista nie dysponował ani klawiaturą, ani długopisem, ani nawet ołówkiem. Posługiwał się trzcinką lub (rzadziej) piórem i... nożykiem. Mnisi benedyktyńscy od momentu powstania zasad ich życia zakonnego, tak zwanej Reguły św. Benedykta, musieli codziennie słuchać czytania ksiąg lub sami je czytać. Książka była im więc niezbędna do wypełnienia powołania zakonnego. W każdym większym klasztorze powstawały skryptoria, miejsca, w których przepisywano księgi. Dzięki wysiłkowi mnichów możliwe stało się zachowanie ciągłości tradycji kulturowej ze starożytnością.

ortodoksyjny
Ważne!

Z poniższego nagrania poznasz genezę skryptorium. Zapoznaj się z materiałem.

RMmPyzQcmv1u81
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: „W średniowiecznym skryptorium”. Następnie pojawia się dr hab. Wojciech Mrozowicz z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o siwych włosach z wąsem siedzi w jasnym pomieszczeniu. W tle biała ściana, powieszone na niej fragmenty grafik, biała kanapa, wzorzyste poduszki. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Wojciech Mrozowicz, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego".
RVfY2hd1OGvwe11
Ćwiczenie 2
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RqRNReJKMgEa4
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
tKEJP6Ed1e_000tp002
Ciekawostka

W jednej z najpiękniejszych książek o książkach Umberto Eco opisał duszę średniowiecznego mnicha, miłośnika wiedzy. Kreślił jego rozterki od lat młodzieńczych, przez dojrzałość, aż do starości.

Z poniższego nagrania dowiesz się, w jaki sposób Umberto Eco przygotował swoją najsłynniejszą powieść. Zapoznaj się z materiałem.

RIsAb4RmwLLoR1
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: Praca skrybów w książce i filmie „Imię róży”. Następnie pojawia się dr hab. Wojciech Mrozowicz z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o siwych włosach z wąsem siedzi w jasnym pomieszczeniu. W tle biała ściana, powieszone na niej fragmenty grafik, biała kanapa, wzorzyste poduszki. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Wojciech Mrozowicz, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego".

Twórczość sakralna i świecka

Na całym kontynencie starano się wprowadzić dzieje władców i ludów w obręb świętej historii ludzkości utrwalonej w Biblii. Z biegiem czasu zainteresowały się tym świeckie elity władzy. Spisywane dzieje ludów zawierały odpowiadającą władcom wizję przeszłości, którą uwiarygodniało powiązanie z Boskim planem dziejów. A to z kolei uzasadniało wiele bieżących poczynań politycznych monarchów. Rozszerzał się w ten sposób krąg dzieł spisywanych przez duchownych, ale też tych, którzy je poznawali. Nie dlatego, że wszyscy zainteresowani uczyli się czytać. Wielu słuchało tego, co odczytywano lub co opowiadano na podstawie przeczytanych ksiąg. Początkowo świeccy w zdecydowanej większości mogli być tylko słuchaczami. Ale i oni coraz chętniej korzystali z pisma. Jego wykorzystanie do zarządzania państwem i mniejszymi wspólnotami poddanych stawało się coraz bardziej popularne od VIII wieku. Na szeroką skalę pismo pod postacią dokumentów, ksiąg sądowych i rachunkowych wkroczyło w życie świeckich Europejczyków w XII wieku.

Wielkim uproszczeniem jest widzenie średniowiecznego wykorzystywania pisma wyłącznie w odniesieniu do życia religijnego. Ten typ materiałów pisanych określa się mianem „piśmiennictwa sakralnego”. Obejmuje on wiele ksiąg i zapisków dotyczących liturgii i praktykowania wiary. Ale obok nich znajdowała się z biegiem czasu coraz liczniejsza grupa ksiąg, utworów, dokumentów, kart spisanych na potrzeby zarządzania różnymi elementami świeckiej sfery życia ludzi. Prawo, gospodarka, administracja – w każdej z tych dziedzin coraz częściej sięgano po pismo. Efektem tego była rosnąca liczba świadectw tworzących tak zwaną 'piśmienność pragmatyczną'. Wreszcie na pograniczu tych sfer znajdowały się dzieła literackie: kronikiKronikakroniki, rocznikiRocznikroczniki, ale także poematy i pieśni. Wiele z nich poprzez swoją treść było związanych ze sferą wiary, chociaż dotyczyły zjawisk i wydarzeń, które dziś uznalibyśmy za świeckie. Opisy wydarzeń politycznych, relacji między ludźmi, miłości i nienawiści, mogły jednak być mocno zakorzenione w prawdach wiary.

Kronika
Rocznik
R1GhJM8cF6wXH1
Ćwiczenie 3
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Cała historia zbawienia w drzwiach ujęta

Duchowni, zarówno zakonnicy, jak i księża diecezjalni, przede wszystkim mieli oddawać cześć Bogu. Robili to w swoim imieniu, ale też w imieniu wspólnoty, z którą byli związani: rodziny, wiernych z parafii, możnych patronów, całego królestwa lub księstwa. Czynili to głównie podczas liturgii, to jest zorganizowanych, powtarzalnych obrzędów, w których uczestniczyły wspólnoty wiernych. Aby wywiązać się z tego zobowiązania, potrzebowali odpowiedniego miejsca. Służyły do tego kościoły – domy Boże, które były nie tylko przestrzenią modlitwy, ale też wyrażały sposób postrzegania otaczającego świata. Stosownie do możliwości technicznych i liczebności wspólnoty budowle te zmieniały swoje rozmiary. Zarówno budynki, jak i ich wyposażenie miały jednak stałe zadanie – ukazać piękno Boga i nauczać chrześcijan podstawowych prawd ich wiary. Najlepiej widać to na przykładzie katedry w ChartresChartres Chartres [czyt.: szartr], której fragment przedstawiono na ilustracji poniżej.

Istotne były zdobienia i pieczołowicie wykonane motywy dekoracyjne, wykorzystane w konstrukcji tych budynków. Chodzi w tym miejscu o fasadytKEJP6Ed1e_000tp003fasady i portaletKEJP6Ed1e_000tp004portale. Bogato dekorowane wejścia prezentowane są od zachodu, północy i południa. Każde z nich zostało ozdobione zespołem rzeźb przedstawiających inny fragment drogi do zbawienia. Zachodni portal, tak zwany królewski, przedstawia w skrócie historię Chrystusa. Północny – historię Starego Testamentu i dzieje przed przyjściem Jezusa. Są tam król Salomon, prorocy i Jan Chrzciciel. Znaczące miejsce zajmuje postać Marii, matki Jezusa. Z kolei zdobienia portalu południowego akcentują dzieje znane z Nowego Testamentu, z życia Chrystusa – jego męczeństwo i powtórne przyjście. Najistotniejsze elementy drogi do zbawienia stawały się dostępne każdemu widzowi.

R3kMNmJbqEpKP1
Katedra w Chartres – Portal Królewski
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
RFcJxLkDsqui111
Ćwiczenie 4
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Zastanów się nad strukturą architektoniczną wejść do katedry w Chartres. O czym mogło świadczyć umieszczenie tak licznych przedstawień i symboli nawiązujących do tekstów Biblii? Napisz swoją odpowiedź.

RYjwMfIM3dyK0
(Uzupełnij).
tKEJP6Ed1e_000tp003
tKEJP6Ed1e_000tp004
Chartres 

Honor i wierność, czyli rycerska duma

Funkcjonowanie władzy w średniowiecznym państwie nie mogło odbywać się bez udziału zbrojnych rycerzy. Przez wieki podstawową formą ich działania były wspólnoty wolnych wojowników. To one odpowiadały za wyniesienie władców i utrzymywanie przez nich kontroli nad ludnością zamieszkującą wsie i nieliczne miasta. Chociaż byli oni – lub mieli wkrótce zostać – chrześcijanami, ich świat wartości zawierał cnoty znane jeszcze z czasów przed chrystianizacją Europy. Rycerstwo doceniało odwagę, siłę i umiejętności wojownika, a także wierność panu i towarzyszom. Przywiązywali dużą wagę do tradycji rodzinnych, choć o ich przekazywanie troszczyły się głównie kobiety. Ich zainteresowanie kulturą ograniczało się do przedmiotów i gestów związanych z okazywaniem szacunku potężniejszym siłom – Bogu i władcy – i wypełniania swoich powinności wobec nich.

tKEJP6Ed1e_000tp005
Ważne!

Symbol rycerza

Miecz mieczowi nie był równy. Dla wczesnośredniowiecznego wojownika miecz nie był tylko bronią, lecz także oznaką jego miejsca w społeczeństwie i najwierniejszym przyjacielem, od którego zależało życie. Mieczom nadawano imiona, a Germanie wierzyli, że w niektórych drzemała magiczna moc. Nie zawsze jednak napis wyryty na ostrzu miecza był jego imieniem. W całej Europie, a zwłaszcza na jej Północy i Wschodzie (ponad 90%), odnajdywane są pochodzące z VIII–XI wieku miecze z napisem 'Ulfberht' na klindzetKEJP6Ed1e_000tp005klindze. Łącznie odnaleziono ich około 170. Badania składu metalu wskazują, że powstawały one na ziemi Franków i były przedmiotem handlu.

RBnwbGXCQEh5H
Ćwiczenie 5
Zwróć uwagę na ilustrację, przedstawioną obok. Odpowiedz na pytanie: co w tym wypadku oznacza słowo "Ulfberht", sporządzone na głowni miecza?
Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, o czym miało świadczyć sygnowanie głowni miecza znakami lub imionami rzemieślników.

R1aB9LmTG0122
(Uzupełnij).

Ten prosty model życia wojownika, oparty na szacunku dla silniejszego, stopniowo jednak się zmieniał. Władcom coraz bardziej zależało na stabilizacji w ich państwach, na zakończeniu walki między możnymi, których pozycję w społeczeństwie wyznaczały miecze ich wojowników. O zmianę modelu wojownika zabiegał też Kościół. Duchowni w większości z niechęcią odnosili się do świata, w którym podstawowym argumentem była siła. Duże znaczenie miały też zmiany technologiczne w IX–X wieku. Wyposażenie wojownika stawało się coraz doskonalsze, ale też kosztowniejsze. Pieszych wojów zastępowali opancerzeni jeźdźcy. Aby zdobyć środki na zakup wyposażenia, musieli oni posiadać odpowiedniej wielkości dobra ziemskie, które należało chronić, jeśli miały przynosić dochód. Prowadzenie wojen we własnym kraju nie tylko szkodziło wizerunkowi władcy jako obrońcy pokoju, ale uniemożliwiało także utrzymanie się wojowników na odpowiednim poziomie zamożności.

Pokój Boży

W chwili słabnącego znaczenia autorytetu monarchów walki między wojownikami, ich rodzinami, poddanymi możnych seniorów stały się codziennością IX- i X‑wiecznej Europy. Ponieważ świeccy władcy nie potrafili ich ujarzmić, a możni nie chcieli tego zrobić, ludzie Kościoła odwołali się do społeczności lokalnych. Cała ludność, zarówno wojownicy, jak i zwykli wolni chłopi, składali przysięgę, zobowiązując się do zachowania pokoju między sobą w określonym czasie. Jedynie poza nim wolno było toczyć bratobójcze walki. Tego rodzaju związki służyły też wspólnemu zwalczaniu możnych szkodzących na dużą skalę ogółowi. W odruchu samoobrony zebrani z okolicy wojowie piesi i konni pod religijnymi sztandarami występowali w obronie Pokoju Bożego (Treuga Dei lub Pax Dei). Potrafili nawet zdobywać zamki.

Pokój Boży
  1. Od Bożego Narodzenia aż do poniedziałku najbliższego po święcie Trzech Króli, dalej od wielkiego postu aż po oktawę Zielonych Świąt, dalej we wszystkie wigilie i święta i przez trzy dni w każdym tygodniu, mianowicie od czwartku wieczora aż do świtu poniedziałku, niechaj pokój panuje wszędzie, by nikt nie uderzył nieprzyjaciela swego.

  2. Kto by zabił (w tym czasie), niechaj podlega wyrokowi śmierci. Kto by zranił, niechaj straci rękę. Kto by uderzył sztyletem, jeśli jest szlachetnie urodzony, niechaj librę (funt) srebra zapłaci, jeśli wolnym lub ministeriałem – 10 solidów, jeśli poddanym (niech będzie ukarany) na skórze i włosach [tj. wychłostany i ukarany hańbiącym obcięciem włosów].

  3. Każdy dom, dwór, niechaj [...] ma stały [tzn. także poza wskazanymi w punkcie 1 dniami] pokój. Niechaj nikt nie nachodzi (domu), nikt się nie włamuje, nikt niechaj nie śmie w określonych terminach gwałtem [...] najeżdżać. Kto by się ośmielił, jakiegokolwiek by był pochodzenia, głową (będzie) karany [tj. zostanie zabity].

  4. Jeśliby uciekający przed nieprzyjacielem wszedł do swojej lub czyjejś zagrody [domu], niechaj tam będzie bezpieczny. Kto by dzidę lub inną broń za nim do zagrody rzucił – niechaj rękę utraci.

007 Źródło: Pokój Boży, [w:] Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, red. J. Garbacik, K. Pieradzka, Kraków 1978.
RephK27lKVuaZ1
Ćwiczenie 6
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Postanowienia Pokoju Bożego wskazują na wartość, jaką dla średniowiecznych miało bezpieczeństwo we własnym domu. Stawał się on azylem, miejscem wyjątkowym. Każdy, kto kiedykolwiek chciałby zakłócić w jakikolwiek sposób ten spokój, miał być srogo karany. W pewnym sensie przekonanie o wyjątkowym charakterze domu przetrwało do dziś. Najpełniej ujawnia się ono w zaczerpniętym z języka angielskiego powiedzeniu: 'Mój dom jest moją twierdzą'. Choć podkreśla ono wyłączne prawo mieszkańca – właściciela do określania sposobu życia we własnym domu, to związane jest z widocznym wyżej przekonaniem o wyjątkowym miejscu domu w świecie społecznym targanym konfliktami. Do widocznej w przysiędze szczególnej ochrony domu nawiązuje dzisiejsze prawo, w którym stosuje się pojęcie miru domowego, pokoju domu. Za jego naruszenie w postaci zakłócenia spokoju mieszkańców, zwłaszcza zaś wejście bez ich zgody, grozi surowa kara. Ale pamiętajmy, że zarówno w średniowieczu, jak i dziś są to echa zasad prawa starożytnego, rzymskiego, którego nigdy nie zapomniano.

Szacunek ówczesnych ludzi należało więc zdobywać w inny sposób, niż pokonanie wszystkich sąsiadów bliższych i dalszych. Tę zmianę wspomagała też postępująca chrystianizacja zawodu wojownika. Od IX–X wieku ideałem przestał być bezlitosny zabójca, a stał się miles Christianus - rycerz chrześcijański. Niezmiennie jego podstawową cnotą była wierność – wobec swego pana, ale teraz także wobec Boga i Kościoła. Miał chronić i opiekować się przede wszystkim ludźmi słabszymi od siebie, wdowami i sierotami, sługami Kościoła. Po broń miał sięgać tylko w obronie własnej, swego pana lub swoich ludzi oraz potrzebujących. Nigdy zaś w celu napaści. Wojownik stawał się człowiekiem Boga, jemu ostatecznie służącym.

Miles Christianus

W pełnym średniowieczu jako temat w sztuce pojawił się obraz „rycerza Chrystusowego”. Było to symboliczne przedstawienie, w którym rycerz ubrany i uzbrojony był w cnoty dobrego chrześcijanina:

  • Słowo Boże (łac. verbum Domini),

  • miłość (łac. caritas),

  • pokorę (łac. humilitatem),

  • wytrwałość (łac. patientiam),

  • przestrzeganie zwyczajów czy wiarę chrześcijańską.

R16ofwdvYKkKz
Summa de virtutibus et vitiis, Guilelmus Peraldus (Anonimowa ilustracja z dzieła "Podsumowanie cnót i wad", którego autorem był francuski dominikanin Guilelmus Peraldus, 1190‑1270)
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 2

Zastanów się, jakie cnoty współczesnego człowieka można by przedstawić w taki sposób, jak na powyższym zdjęciu. Spróbuj stworzyć 'rycerza naszych czasów'. Sporządź jego opis i krótką notatkę.

R1AkiTVu5fJ3o
(Uzupełnij).

Ten surowy wizerunek rycerza zmienił się w XII–XIII wieku, pod wpływem wzorców kulturowych płynących początkowo z południa, a później z całego Królestwa Francji. Rycerz miał być już nie tylko pobożnym wojownikiem, ale też człowiekiem wielbiącym piękną, szlachetną Damę, znającym świat, umiejącym korzystać z kultury dla uprzyjemnienia życia w gronie sobie równych. Prestiż zdobywał nie ten, który był najsilniejszy i najpobożniejszy. Ceniono tego, który umiał przekazać te wartości w pięknej formie. Za godne pochwały uchodziły delikatność w relacjach z ludźmi, zwłaszcza kobietami, podkreślanie szacunku dla piękna i otaczanie się nim, współtworzenie pięknych dzieł ludzkich przez ich finansowanie lub własną działalność. Powszechnie akceptowano wyrażanie uczuć przez rycerza – rzecz jasna w stosownej formie. Ta nowa kultura rycerska panowała na dworach średniowiecznych do końca epoki. I była zupełnym przeciwieństwem pierwotnych ideałów wojowniczych.

Ważne!

Zmiany w kulturze rycerskiej, jakie zaszły na przełomie X‑XI i XIII - XIV wieku widać, gdy zestawimy reprezentacyjne przedstawienia słynnych rycerzy z tych czasów: GeoffreyatKEJP6Ed1e_000tp006Geoffreya [czyt.: dżeofreja] (płyta nagrobna z ok. połowy XII w.) oraz Berngera von HorheimtKEJP6Ed1e_000tp007Berngera von Horheim [czyt.: berngera fon horhajm] (wizerunek z Kodeksu z Manesse, początek XIV wieku).

RbS7jibybhSje1
Ćwiczenie 7
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rycerz i zamek

Nic lepiej nie oddawało zmiany, jak odmienność przestrzeni, w których działał dawny wojownik i późnośredniowieczny rycerz. Miejsce wojownika było na polu bitwy, w pościgu za nieprzyjacielem lub w wiosce wroga, którą akurat rabował. Rycerz swoje walory okazywał także na polu bitwy, lecz zdarzało się to dużo rzadziej. Przede wszystkim przebywał na dworze swego seniora, na jego zamku lub we własnej umocnionej siedzibie. Zamek i jego otoczenie były światem rycerzy. W XI–XII wieku zamki były przede wszystkim fortecami strzegącymi ziem będących własnością władcy. Ale od XIII–XIV wieku przekształciły się w siedziby szlachty, wspaniałe dwory. Ochrona przed napaścią już nie była ich wyłącznym zadaniem. W równej mierze miały zapewnić wygodne życie pięknym damom i eleganckim rycerzom.

tKEJP6Ed1e_000tp006
tKEJP6Ed1e_000tp007

W rękopisie Bardzo bogatych godzinek księcia de Berry [czyt. du beri] znajduje się przedstawienie młodej pary wymieniającej się pierścionkami.

R1GU9kQMOn2Ed1
Ćwiczenie 8
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób zmieniała się kultura rycerska w średniowieczu i to, kim stawał się rycerz. Był wyłącznie wojownikiem? A może dobrym panem i gospodarzem?. Napisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.

RWivtMXCIzE3t
(Uzupełnij).
R1dckvgCxU3dr1
Ćwiczenie 9
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Zastanów się nad cechami, które można określić jako rycerskie. Które z nich przetrwały do dnia dzisiejszego? Napisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.

R13kjXDKdyiwv
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Zamek idealny

Najpierw budowa, a później utrzymanie zamku było kosztowną inwestycją. Jeszcze więcej kosztowało utrzymanie dworu lub utrzymanie siebie na dworze. Rycerze coraz bardziej musieli więc troszczyć się o powiększanie swoich majątków. Z wojowników przekształcili się w posiadaczy ziemskich. Ich wartość na polu bitwy systematycznie spadała. Rosło natomiast ich znaczenie jako członków społeczeństwa dbających o stabilność i spokój, w tym szerzenie zasad kultury chrześcijańskiej wśród poddanych. Nie przypadkiem na terenie wielu zamków powstawały poza kaplicami, również niewielkie klasztory. Zamek stał się światem w miniaturze. A rolą rycerza – szlachcica było utrzymywanie niezmiennego, zgodnego z wolą Boga, kształtu tego świata.

Późnośredniowieczny zamek rzadko był budowany od podstaw. Najczęściej rozbudowywano starsze zabudowania. Dlatego często w jego centrum znajdowała się pozostałość po dawnych czasach: wieża, zwana twierdzą. W odróżnieniu od baszt stanowiących część murów obronnych, nie służyła ona obronie przed wrogiem znajdującym się pod zamkiem. Miała być ostatnim schronieniem, gdy wróg wtargnie już do siedziby.

W cieniu zamków i katedr. Miasto i mieszczanie

W Cesarstwie Rzymskim miasta pełniły funkcję głównych centrów administracyjnych. Tu koncentrowało się życie gospodarcze i kulturalne. Nie zmienił tego fakt, że ich znaczenie malało od III wieku na korzyść wielkich majątków ziemskich. Jednak koniec istnienia imperium na Zachodzie przyniósł upadek miast. Twórcy nowych państw nie potrzebowali ich. Wojownicy woleli przebywać w dobrach ziemskich, które stawały się samowystarczalne. Produkowano w nich żywność na użytek właścicieli, wyrabiano niezbędne produkty rzemieślnicze. Również urzędnicy królewscy przenieśli się do siedzib w swoich posiadłościach. W miastach pozostali biskupi. To oni często byli jedynymi opiekunami i zarządcami całych społeczności.

Polecenie 3

Do najlepiej zachowanych do dziś fortyfikacji miejskich należy francuskie Carcassonne [czyt.: karkasą]. Przyjrzyj się zdjęciom zamieszczonym w poniższej galerii mediów. Najedź kursorem na strzałki i przełączaj zdjęcia.

Następnie wykonaj polecenie, zamieszczone pod galerią mediów.

Mury miasta miały znaczenie symboliczne. Wyznaczały granicę między światem miejskim a naturą i wszystkim tym, co miastem nie jest. Czy mogły jednak pełnić także inną funkcję? Napisz swoją odpowiedź.

RJ9L9y0AedEQO
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, jak w średniowieczu zmieniała się rola miast. Napisz swoją odpowiedź.

RRoIvkyQ4rmKh
(Uzupełnij).

Szczególnym wyrazem wspólnego życia mieszczan były świątynie, najczęściej dużych rozmiarów, by mogły pomieścić wszystkich mieszkańców parafii. Były w nich miejsca uprzywilejowane, lepsze i gorsze, ale o dobro miasta modlono się wspólnie. Uważano, że grzech jednego z mieszczan szkodzi całemu miastu i że najmożniejsi powinni fundować w kościołach miejskich kaplice, ołtarze, wspierać świątynie finansowo. Nawet jeśli mieli w swoich pałacach kaplice, to nie zwalniało ich to od zobowiązań wobec kościoła miejskiego. Religijność miejska oznaczała traktowanie całej wspólnoty miejskiej jako osobnej grupy religijnej, z własnymi świętymi patronami, świętami i zwyczajami.

Jednocześnie stosunki mieszczan z Kościołem były skomplikowane. Dla wielu duchownych miasta stanowiły centrum grzechu i zwyrodnienia. Tu bowiem, jak sądzili, rządzi pieniądz. Naturalny porządek ustanowiony przez Boga był splamiony chciwością i nieuczciwością. Dotyczyło to zwłaszcza bankierów. Pożyczki uważano za sposób na zarabianie bez wkładu własnej pracy, a więc za kradzież. Zyskiem bankiera były bowiem odsetki płacone za czas, w którym pożyczający nie zwrócił pieniędzy. A czas nie był własnością człowieka, lecz Boga. Ponadto kupcy niczego nie wyrabiali, lecz jedynie sprzedawali towary przez kogoś wyprodukowane. W oczach niektórych duchownych: sprzedawali za zawyżoną cenę. A więc dopuszczali się oszustwa i kradzieży. Najmniej wątpliwości było wobec rzemieślników, którzy sami wyrabiali swe towary. Ale i ich oskarżano o celowe oszustwa kupujących.

Ciekawostka

Pozycja miast i mieszczan zmieniła się dopiero wtedy, gdy Europa przeżywała długi okres wielkiego rozwoju gospodarki w X–XIII wieku. Rozwój handlu dalekosiężnego i wprowadzenie pieniądza zamiast towaru w wymianie handlowej sprzyjały odbudowie znaczenia miast. Podobną rolę odegrało skupienie się mieszkańców wsi i właścicieli ziemskich na produkcji rolniczej. W efekcie potrzebowali oni targów jako miejsca wymiany swoich towarów na pieniądze. Zamożniejsi poszukiwali też możliwości zakupu towarów z innych regionów, czasem krajów. A ubożsi, sprzedając własne produkty, zyskiwali środki na zakup niezbędnych wyrobów specjalistycznego rzemiosła. Mieszczanie zaczęli zdobywać środki do życia poprzez pośrednictwo w handlu bliższym i dalszym (kupcy), ale także dzięki produkcji wyrobów rzemiosła o jakości wyższej niż ta, którą mieszkaniec wsi mógł osiągnąć, wyrabiając niezbędne produkty.

Rady miejskie

Wspólnoty miejskie stawały się coraz bogatsze. Mogły płacić większe podatki swoim właścicielom. Ci szybko docenili tę cechę mieszczan. Miasta otrzymywały specjalne przywileje zwiększające zakres wolności mieszczan. Wiele z nich stawało się wspólnotami samorządnymi, niezależnymi w swoich wewnętrznych sprawach od królów i książąt. Najzamożniejsze miasta włoskie – jak Wenecja, Mediolan, Florencja
– uzależniały od siebie swoje otoczenie, przekształcając się w państwa. Mury chroniące miasta przed napaścią wrogów były jednocześnie granicą obowiązywania prawa miejskiego. I dla osób z zewnątrz stawały się symbolem wolności mieszczan od obowiązków wobec arystokracji, rycerzy, panów Kościoła.

Zanim miastem rządzić zaczęły rady, władza spoczywała w ręku właściciela miasta. Król, książę, hrabia, biskup lub opat wyznaczali swojego urzędnika, który pilnował ich interesów w mieście. Rada mogła powstać dopiero wówczas, gdy właściciel zgodził się na większy wpływ mieszczan na prawo w ich mieście. Plastycznie oddaje powołanie pierwszej rady rocznik miasta Erfurt.

ROB20PoaPiddw1
Ćwiczenie 10
Na podstawie tekstu wyjaśnij, kto decydował o powołaniu pierwszej rady, a kto miał być do niej wybrany. Tekst: 1255 r. Tego roku obywatele, którzy uchodzą za znaczniejszych mieszczan, którym od przodków powierzona była piecza nad miastem, ustanowili,że corocznie wybiorą po dwunastu mężów różnego wieku, mianowicie starszych, średniego wieku i młodzieńców, zwanych konsulami(członkami rady – rajcami), a ponad nimi dwóch starszych, aby gdy coś większa ich część postanowi uczynić, za aprobatą tych dwóch przez wszystkich mieszkańców miasta było uznane za obowiązujące.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1KNx6YtZ5Qfx
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Mieszczanie nigdy jednak nie byli jednolitą wspólnotą. Zamożni kupcy i część osiadłego w miastach rycerstwa tworzyli elitę, tak zwany patrycjat. To z niej pochodzili ludzie rządzący miastem. Ich styl życia niewiele różnił się od rycerskiego. Od wojowników odróżniał ich jednak nie tylko brak obowiązku osobistego stawienia się w czasie wojny w armii seniora. Istotną różnicą był także stale podkreślany, ścisły związek życia jednostki z dobrem całej wspólnoty miejskiej. Nawet najzamożniejszy kupiec był jej członkiem. Jego los zależał od losu wspólnoty. Jeśli chciał spokojnie realizować swe ambicje, musiał się liczyć z głosem współmieszkańców. Szczególnie z rzemieślnikami, którzy byli zaliczani do tak zwanego pospólstwa (plebs), jednak od XIV wieku współrządzili miastami.

Cechy miejskie

Przez wiele wieków mieszczanie osobiście wykonywali prace właściwe dla różnych zawodów. Ograniczoną pomocą służyli im uczniowie (czeladnicy). Rzadko zatrudniano dodatkowych pracowników. Sytuacja zmieniała się dopiero w późnym średniowieczu, gdy powstawały wielkie kompanie handlowe. Mogły one prowadzić handel na wielką skalę dzięki temu, że zatrudniały pracowników administracji, transportu, przedstawicieli handlowych. W tym samym czasie zamożni mieszczanie starali się kupować majątki ziemskie, by upodobnić się do szlachciców. Miasta się zmieniły. Ale jedna cecha życia miejskiego pozostała niezmieniona, a mianowicie bycie we wspólnocie – wspólnocie zawodowej, ale także religijnej. Najważniejszymi instytucjami miasta były rozwijające się od XI wieku stowarzyszenia kupców (gildie) oraz zawiązywane w XIII wieku związki rzemieślników (cechy). Każda z tych grup posiadała własnego świętego patrona. A ich członków jednoczyło wspólne uczestniczenie w obrzędach religijnych. Czasami w osobnej, przeznaczonej tylko dla danego cechu lub gildii, kaplicy w miejskim kościele. Indywidualizm pozostawał cechą rycerza, życie we wspólnocie – mieszczanina.

Średniowieczne gildie kupców i cechy rzemieślników łączyły wspólne praktyki religijne. Wspólnie obchodzono ważne święta, wspólnie grzebano zmarłych. Religijne symbole patronów były wprowadzane przez członków tych stowarzyszeń zarówno jako elementy zdobiące ich wyroby, jak i do ich dokumentów i ksiąg.

R1HEj8ZVJxSzH11
Ćwiczenie 11
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij rolę cechów rzemieślniczych w miastach średniowiecznych.

RXNUMOaC9PTEi
(Uzupełnij).

Zamiast podsumowania

Zgodnie z nauczaniem Jezusa zapisanym w Nowym Testamencie, przed Bogiem wszyscy ludzie są równi. Średniowieczni nigdy o tym nie zapominali. Ale też widzieli różnice między różnymi grupami.

W materiale wskazano na różnorodność społeczeństw średniowiecznych. Warto spojrzeć, w jaki sposób starano się je scharakteryzować u progu wielkich zmian XII wieku. Cytowany niżej fragment dzieła biskupa Adalberona z LaontKEJP6Ed1e_000tp001Adalberona z Laon uważany jest za pierwszy, w którym wspomniany został trójpodział społeczeństwa średniowiecznego.

RQcR8utnW9ZPV1
Ćwiczenie 12
Zaznacz w tekście biskupa Adalberona fragmenty, które są rozwinięciem poniższych zdań. Król: Czy jeden dom [lud] Boży jednym rządzi się prawem? Duchowny: Porządek wiary jest prosty, lecz charakter stanu [społecznego] jest potrójny. / Prawo ludzkie wskazuje dwa stany: / szlachetny i sługa [którzy] nie podlegają temu samemu prawu. / Wśród tych pierwszych są dwa [rodzaje]: jeden zarządza, drugi rozkazuje. / Sądzi się, że dzięki ich radom społeczność jest stabilna. / Są też inni, których nie ogranicza żadna władza [...] / Ci są wojownikami, opiekunami kościołów / chronią cały lud, zamożny i prosty, / oraz siebie tym samym sposobem./ Inny [jest] udział kondycji sług: / ten rodzaj [ludzi] nie ma nic, poza troską. / Kto mógłby z pomocą liczydła obliczyć / sług troski, starania, tak wielkie prace? / Skarb [królewski], [bogate] ubiory, wszystkie [rzeczy] żywią się sługami. / Żaden mieszkaniec [wolny królestwa] nie mógłby przeżyć bez sług. [...] / Pan żywiony jest przez sługę, którego miał nadzieję żywić. / Nie ma końca łzom sług, / Potrójny jest zatem dom Boży, który uważa się za jeden / ci się modlą, inni walczą, inni w końcu pracują. / Owe trzy [stany] istnieją jednocześnie i nie cierpią z powodu kłótni, / obowiązki jednego służą dwóm pozostałym [...] / Jest bowiem proste to potrójne połączenie [społeczności]. / Tak prawo zwycięża, w ten sposób świat trwa w pokoju.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RjmVyFnFyKDhA
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Czytając powyższy tekst zwróć uwagę, czy dla Adalberona trójpodział był jedynym podziałem społeczności oraz w czym upatrywał jego silnej strony. Napisz swoją odpowiedź.

R1P42tdhG8r3s
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Czym mieli zajmować się według Adalberona chłopi, czym rycerze i czym duchowni? Spróbuj powiązać przedstawione w tekście przedmioty ze stanami społecznymi. Czy możesz stwierdzić, że celem jednego ze stanów było kształtowanie kultury, a pozostałych tylko jej konsumpcja? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rr48HrG9XUme3
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Według angielskiego kronikarza, Jana z Worcester, król Henryk I miał pewnego razu doświadczyć strasznych snów. W tych snach mieszkańcy, poddani, chcieli go gryźć, pociąć ciało, pobić insygniami władzy. Wszystko to – jak wyjaśniał potem kronikarz – za przewinienia, jakich dopuszczał się król.

Ćwiczenie 13
Rxm7j9HzYL15U1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY NC SA 4.0.
RlKbtb76sMX6B
Ćwiczenie 13
Rycerstwo Możliwe odpowiedzi: 1. Krzyż, 2. Widły, 3. Radło, 4. Miecz, 5. Księga, 6. Tarcza Chłopstwo Możliwe odpowiedzi: 1. Krzyż, 2. Widły, 3. Radło, 4. Miecz, 5. Księga, 6. Tarcza Duchowieństwo Możliwe odpowiedzi: 1. Krzyż, 2. Widły, 3. Radło, 4. Miecz, 5. Księga, 6. Tarcza

Dzięki temu spotkaniu z historią uzyskałem lub rozwinąłem:

  • umiejętność:

Roags8nVMvzHw
(Uzupełnij).
  • wiedzę:

R1NJ08auXMlz3
(Uzupełnij).
  • zrozumienie:

R11K6qF3XXC2Z
(Uzupełnij).