Turystyczne walory wybranych regionów Polski – prezentacje
Środowisko przyrodnicze i jego zagospodarowanie przez człowieka składa się na całościowy obraz terenu, czyli krajobraz. Wiele składników krajobrazu to cenne walory turystyczne, których w jednych regionach jest więcej, a w innych mniej. Człowiek – turysta – ma swój gust i jedne walory podobają mu się bardziej, a inne mniej. Czy wiesz już, które regiony Polski podobają się tobie?
czym są walory turystyczne – kulturowe, krajoznawcze, wypoczynkowe;
jakie są główne atrakcje turystyczne naszego kraju;
które regiony Polski zaliczają się do najbardziej atrakcyjnych pod względem turystycznym.
opracujesz na podstawie różnych źródeł charakterystykę turystyczną wybranego regionu Polski;
stworzysz prezentacje multimedialne przy użyciu odpowiedniego oprogramowania komputerowego;
ocenisz wybrane regiony Polski pod względem ich atrakcyjności turystycznej.
1. Wybór regionu turystycznego
Wybór regionu turystycznego do prezentacji to kwestia niemal wyłącznie waszego gustu. Najlepiej jest opracowywać prezentację tego regionu, który ciekawi was najbardziej, który chcielibyście poznać bliżej. W e‑materiałach Turystyczne walory Polski, Krajobrazy Polski – krajobraz wielkomiejski w Warszawie czy krajobraz nizinny na Nizinie Mazowieckiej – i innych mieliście możliwość zapoznać się z głównymi walorami turystycznymi całej Polski. Oprócz tego macie też swoje własne doświadczenia z wakacyjnych podróży, wycieczek szkolnych lub innych wyjazdów, a także z literatury, filmów, zdjęć czy opisów słownych. A zatem wybór należy do was. Pomocna może w tym być poniższa mapa.
2. Opracowanie charakterystyki turystycznej wybranego regionu
By zrobić prezentację trzeba przedtem zebrać i opracować treści, które będą się na nią składać. W tym celu należy skorzystać z różnych źródeł informacji – regionalnych stron internetowych, monografii, przewodników i map turystycznych, folderów i katalogów biur podróży. Najpierw pobieżnie przeglądamy dostępne źródła, a następnie wybieramy interesujące nas treści i tworzymy własny tekst prezentacji oraz dodajemy elementy multimedialne (zdjęcia, filmy), które zostaną wykorzystane. Zwracamy uwagę przede wszystkim na walory krajoznawcze, tj. kulturowe i przyrodnicze; walory wypoczynkowe mają drugorzędne znaczenie. W prezentacji warto też wspomnieć o zagospodarowaniu turystycznym regionu, czyli infrastrukturze komunikacyjnej, hotelowej, gastronomicznej czy też handlowej.
Adresy wybranych stron internetowych dotyczących poszczególnych regionów Polski znajdują się poniżej. Prezentacja nie może jednak wykorzystywać tylko treści znajdujących się na tych stronach – należy użyć również innych źródeł informacji.
Adresy przykładowych stron internetowych dotyczących poszczególnych regionów Polski:
Atrakcje Podlasia http://www.atrakcjepodlasia.pl/,
Bory Tucholskie http://www.borytucholskie.pl/,
Jura Polska http://jurapolska.com/,
Karpaty Turystyka https://karpaty.turystyka.pl/,
Kraków Travel http://www.krakow.pl/,
Piękne Kaszuby http://www.pieknekaszuby.pl/,
Region Wielkopolska http://regionwielkopolska.pl/,
Serwis Turystyczny Dolnego Śląska http://www.dolnyslask.org/,
Warszawa http://www.warsawtour.pl/.
3. Prezentacja
Do stworzenia prezentacji multimedialnej turystycznych walorów wybranego regionu Polski użyć można rozmaitego oprogramowania komputerowego. Po zakończeniu wykonywania prezentacji należy ją obejrzeć w całości i poprawić ewentualne niedociągnięcia. Możliwe, że konieczne będzie wielokrotne jej oglądanie i poprawianie. Gotową prezentację możemy opublikować w internecie albo zgrać na nośnik danych (np. pendrive) i zademonstrować na lekcji.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac należy uzgodnić, czy prezentacje wykonujemy indywidualnie czy w grupach. Trzeba też wiedzieć, w jaki sposób prezentacje mogą być przedstawione, co zależy od posiadanego sprzętu projekcyjnego.
Zaleca się przeznaczyć na ten temat dwie godziny lekcyjne. Na pierwszej zapadają wszelkie uzgodnienia organizacyjne, po czym uczniowie zaczynają zbierać i opracowywać treści. W domach kończą wykonywanie prezentacji. Na następnej lekcji są one oglądane i omawiane przez klasę. Każda prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut (wskazane jest 5 minut). Ze względu na ograniczenia czasowe sugerowana jest tu praca w grupach.
Do stworzenia wystąpienia prezentującego pozostałym osobom z klasy turystyczne walory wybranego regionu Polski potrzebujesz dobrego planu. Zbierz informacje, które chcesz przekazać klasie. Zapoznaj się z literaturą przedmiotu, z informacjami dostępnymi w internecie. Porozmawiaj z bliskimi i spytaj ich o miejsca i atrakcje godne polecenia. Sięgnij także do swoich wspomnień związanych z pobytem w danym regionie. Uporządkuj je według klasycznego podziału na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zastanów się, co w wybranym przez ciebie regionie jest twoim zdaniem najistotniejsze. Zaskocz swoich słuchaczy. Nie zapomnij o ciekawostkach, o których mogli nie słyszeć. Jednocześnie też odnieś się do informacji dobrze im znanych, takich, z których słynie wybrany przez ciebie region – dzięki temu lepiej skupisz ich uwagę i zachęcisz ich do zgłębiania wiedzy.
Kiedy twój plan będzie już gotowy, zadbaj o to, by próbnie zaprezentować go innej osobie. Sprawdź wówczas, czy czas, który masz na prezentację, nie został przekroczony. Spytaj swojego życzliwego słuchacza, które fragmenty były dla niego najbardziej interesujące, a które można by skrócić. Nie zapomnij o odpowiedniej postawie – wyprostowana sylwetka, zaangażowanie w opowiadanie o regionie i uśmiech pozwolą ci pokonać tremę i przykuć uwagę słuchaczy.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac należy uzgodnić, czy prezentacje wykonujemy indywidualnie, czy w grupach. Trzeba też wiedzieć, w jaki sposób prezentacje mogą być przedstawione.
Zaleca się przeznaczyć na ten temat dwie godziny lekcyjne. Na pierwszej zapadają wszelkie uzgodnienia organizacyjne, po czym uczniowie zaczynają zbierać i opracowywać treści. W domach kończą wykonywanie prezentacji. Na następnej lekcji są one odsłuchiwane i omawiane przez klasę. Każda prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut (wskazane jest 5 minut). Ze względu na ograniczenia czasowe sugerowana jest tu praca w grupach.
Podsumowanie
Wykonanie prezentacji multimedialnej jest dużym wyzwaniem, gdyż wymaga wszechstronnych umiejętności – zebrania i opracowania odpowiednich treści, zilustrowania ich właściwie dobranymi obrazami i wreszcie prawidłowego umieszczenia wszystkich treści w odpowiednim programie komputerowym, który opublikuje prezentację w ostatecznej postaci. W trakcie tych prac możemy wykazać się pomysłowością i kreatywnością, a także swoimi zdolnościami manualnymi. Jednocześnie nabywamy nowych umiejętności organizacyjnych i redakcyjnych. Rozwiązujemy problemy dotyczące sposobów pokazania wybranych treści. Uczymy się logicznego i spójnego myślenia obejmującego jeden duży temat (region) w kompleksowym, wielowątkowym ujęciu. Podczas oglądania gotowych prezentacji po prostu poznajemy walory turystyczne różnych regionów Polski.
Przygotowanie prezentacji będącej wystąpieniem publicznym jest dużym wyzwaniem, gdyż wymaga wszechstronnych umiejętności – zebrania i opracowania odpowiednich treści, zilustrowania ich właściwie dobranymi przykładami i ciekawostkami i wreszcie atrakcyjnego przekazania ich rówieśnikom. W trakcie tych prac możemy wykazać się pomysłowością i kreatywnością, a także swoimi zdolnościami oracyjnymi. Jednocześnie nabywamy nowych umiejętności organizacyjnych i redakcyjnych. Rozwiązujemy problemy dotyczące sposobów prezentowania wybranych treści. Uczymy się logicznego i spójnego myślenia obejmującego jeden duży temat (region) w kompleksowym, wielowątkowym ujęciu. Podczas słuchania prezentacji innych osób po prostu poznajemy walory turystyczne różnych regionów Polski.
Przygotuj prezentację multimedialną turystycznych walorów wybranego regionu Polski.
Przygotuj wystąpienie dotyczące turystycznych walorów wybranego regionu Polski.
Ćwiczenia:
Przyporządkuj odpowiednie aktywności do typu turystyki.