Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1A0oOeUmVTUc

Czas: jak go bronić przed pożeraczami

Obrazek przedstawiający wnętrze pomieszczenia o szarych ścianach i suficie, gdzieniegdzie widać spękania. Jest to widok przez okno do wnętrza. W dwóch górnych rogach na pierwszym planie pnie się roślina, jej pnącza wychodzą przez okno, z lewej strony na liściu siedzi czarny pająk. W centrum stoi jasnoszary pękaty robot z trzema krótkimi antenkami na czubku, prawą rękę unosi do góry, nad jego głową wisi żarówka na kablu. Przed nim stoi czarny teleskop skierowany w stronę okna po lewej stronie. Za oknem widać niebo, kilka białych chmurek i duży czerwony balon z koszem. W głębi przez otwarte drzwi zagląda łysy mężczyzna, ma białe wyłupiaste oczy i długą cienką szyję, nie widać reszty ciała. Na prawo od drzwi na ścianie widać 7 różnej wielkości kół zębatych. Po prawej stronie drugie okno, przez które widać niebo, chmurki oraz niebieską planetę z dwoma pierścieniami. Widać też fragment zewnętrznej ściany budynku w kolorze ceglastym, z prawej strony siedzi duży czarny pająk.
Paralaksa - wynalazcy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Paralaksa - wynalazcy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Już od wielu wieków czas był przedmiotem refleksji, analiz i badań. Interesowali się nim filozofowie, artyści oraz naukowcy. Niektórzy starożytni oraz wczesnośredniowieczni myśliciele sądzili, że czas ma charakter cykliczny, podobnie jak pory roku czy fazy Księżyca. Wierzono, że pewne zdarzenia, narodziny i śmierć człowieka są powtarzalne, zataczają koła.

W niektórych kulturach wierzono w obecność bogów czasu, np. w starożytnej Grecji był to Chronos, w starożytnej Persji  – Zurwan, a w w starożytnym Egipcie  – Aah.

Na przełomie VII i VI w. p.n.e. w Persji zaczęto rozgraniczać przeszłość, teraźniejszość i przyszłość porównując czas do linii biegnącej w określonym kierunku. Ten nowy sposób postrzegania przyjęli Żydzi. Stał się on podstawą ich religii – judaizmu. Następnie chrześcijanie oznaczyli ważne wydarzenia na tej linii czasu, a mianowicie początek – narodzenie Chrystusa (stąd oznaczenia p.n.e.p.n.e.p.n.e. oraz n.e.n.e.n.e.) oraz koniec – Sąd Ostateczny.

Wraz z próbami ustalenia definicji czasu ludzie podejmowali starania, aby odliczać, porządkować i opisać jego bieg. Takie były początki kalendarza. Obserwowano ruch ciał niebieskich (kalendarz księżycowo‑słoneczny) i cykle zmian w przyrodzie (kalendarz agrarny). Za podstawową jednostkę czasu uznali dzień, czyli okres obrotu Ziemi wokół własnej osi. Kolejną jednostką czasu był miesiąc, który odpowiadał cyklowi Księżyca – jego obiegowi wokół orbity Ziemi (od pełni do pełni). Za kolejną jednostkę mniejszą od miesiąca uznano tydzień. Z kolei rok odnosił się do okresu, jakiego potrzebuje Ziemia, aby okrążyć Słońce, ustalono, że składa się z dwunastu miesięcy. Taki kalendarz stosowali już Babilończycy ok. XII wieku p.n.e.

Obecnie nadal bazujemy na kalendarzu księżycowo‑słonecznym, a właściwie na jego unowocześnionej wersji z 1582 roku, kiedy to papież Grzegorz VIII doprecyzował kwestię lat przestępnych i równonocy wiosennejrównonocrównonocy wiosennej.

Skoro najmniejszą jednostką czasu stosowaną w kalendarzach był dzień, zapewne ciekawi cię, jak zaczęto odmierzać godziny. Zanim skonstruowano pierwsze zegary mechaniczne napędzane sprężyną (Chiny – VIII w., Europa – X w.), wykorzystywano m.in. takie urządzenia:

  • gnomonzegar słoneczny – wynaleziony prawdopodobnie w Chinach około 3000 lat p.n.e., stosowany w tamtym czasie również w Egipcie, Mezopotamii i Indiach; był to pionowo ustawiony słup lub pręt, u jego podstawy oznaczano godziny, w zależności od kąta padania promieni słonecznych, cień gnomona przesuwał się i pełnił rolę wskazówki;

  • zegar wodny – wynaleziony w Egipcie (XIV w. p.n.e.), najpierw składał się z naczynia napełnionego wodą, z którego poprzez mały otwór sączyła się woda, później miał postać klepsydry;

  • klepsydra – wynaleziona przez Greków, działała na tej samej zasadzie co zegar wodny, tylko wypełniona była piaskiem;

  • zegar ogniowy – wynaleziony w Chinach (ok. XX w. p.n.e.), na początku miał formę świecy, której czas spalania oznaczał określoną ilość czasu, powstał nawet budzik ogniowy.

RsxMiJsnGM34P
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar słoneczny z punktami 1, 2 i 3, które objaśniają jego elementy. Jest umieszczony na podniszczonej ścianie budynku. Tarcza również również jest zniszczona. Ma kształt kwadratu z ukruszonymi brzegami. Na środku przymocowany jest wygięty pręt, na nim punkt nr 1, pod nim: gnomon – pręt wskazujący Gwiazdę Polarną i kierunek północny. Na tarczy wyryte są cienkie rowki w kształcie promieni wychodzących z miejsca przymocowania pręta, na jednym z nich punkt nr 2, pod nim: tarcza – zawiera podziałkę godzinową. Pręt rzuca cień w stronę lewego dolnego rogu ilustracji, na nim punkt nr 3, pod nim: cień – pełni funkcję wskazówki.
Zegar słoneczny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnKxJ95ng32T9
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zabytkowy zegar wodny z punktami: 1, 2 i 3, które zawierają opisy jego elementów. Ujęcie z góry na jasną wzorzystą tkaninę ozdobioną wzorami w zielonym, czerwonym i czarnym kolorze oraz brązowymi postaciami saren, na którą postawiono okrągłą tacę. Ma ozdobny srebrny brzeg, środek jest brązowy. Na niej srebrna metalowa, o średnicy mniejszej niż taca, miska, jest porysowana i ma przebarwienia. Punkt nr 1, pod nim tekst: dolny zbiornik na wodę – zbiera wodę spływającą z górnego naczynia. W nim stoi mała metalowa miseczka w kolorze brązowym. Punkt nr 2, pod nim tekst: górny zbiornik na wodę – miał mały otwór na dnie woda powoli przelewała się do drugiego pojemnika. Punkt nr 3, pod nim tekst: woda – czas jej przesączania się do drugiego zbiornika jest miarą długości trwania danej czynności.
Zegar wodny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1BjFjlHVbQfm
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zegar piaskowy, czyli klepsydrę z punktami: 1, 2, 3 i 4, które zawierają opisy jego elementów. Stoi na zewnątrz, na starym drewnianym stole o deskach wyblakłych od słońca. W tle mały placyk wyłożony kostką brukową, z której gdzieniegdzie wyrasta trawa, łączy się z kamiennym murkiem. Klepsydra ma okrągłą drewnianą podstawkę, do której przykręcone są trzy metalowe rurki. Zabezpieczają szklane wnętrze oraz łączą się z taką samą okrągłą częścią na górze urządzenia. Punkt nr 1, pod nim tekst: górny zbiornik - z niego piasek przesypuje się w dół; wykonany ze szkła. Punkt nr 2, pod nim tekst: dolny zbiornik – do niego wsypuje się piasek z górnego zbiornika, gdy ten będzie już pusty należy obrócić klepsydrę, aby móc ponownie zmierzyć czas. Punkt nr 3, pod nim tekst: piasek – czas, w jakim wysypuje się z górnego zbiornika oznacza długość trwania danej czynności. Punkt nr 4, pod nim tekst: wąski otwór między zbiornikami – od jego średnicy zależy, jak szybko piasek się przesypuje.
Zegar piaskowy (klepsydra)
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Co przychodzi ci na myśl, kiedy słyszysz słowo 'wynalazek'? Co według ciebie było największym – jak dotąd – wynalazkiem człowieka? Terry PratchetttMbZX8i4jy_000tp001Terry Pratchett uważa, że to ludzie wymyślili czas i dlatego uważają, że jest ważny. Jakie jest twoje zdanie?

Polecenie 1

Zapisz, jak rozumiesz słowo 'czas'.

Możesz także porównać swoją definicję z propozycjami koleżanek i kolegów z klasy.

R1Y6x3fNZ3LN3
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Usiądź wygodnie. Zamknij oczy, zrelaksuj się i  spróbuj wyobrazić sobie czas. Jak wygląda? Co robi? Opisz swoje wyobrażenie tutaj lub w zeszycie.

R1DZs4NimNPbH
Miejsce na notatki
R1RwCQKRTwhGv1
Ćwiczenie 1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1EuFMPUM8Hfl
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Wzzu0Kg916J1
Ćwiczenie 2
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RAtv7ERQrcQMi
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Zapisz tutaj lub w zeszycie wyrazy pokrewne do rzeczownika 'czas'.

RMz4D7BO4Typm
Miejsce na notatki
RrbTYEUrU2H65
Ćwiczenie 4
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Zapisz związki wyrazowe z poprzedniego zadania i samodzielnie lub w parze z koleżanką bądź kolegą wyjaśnij ich znaczenie. Podaj przykładowe sytuacje, w których można ich użyć.

R1at6dUf6kgry
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Obejrzyj zamieszczone poniżej fotografie. Czy rozpoznajesz te przedmioty? Nazwij je.

RixmA1m7fIc6w
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Wypisz znane ci urządzenia służące do pomiaru czasu. Podaj, które z nich można nadal kupić w sklepie. Opowiedz o jednym z nich.

R1PuU2lk3ME7n
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Odpowiedz na pytania.

  • Do czego służą zegary pokazane na zdjęciach?

  • Czym się różnią?

  • Czy powstały w tym samym czasie?

  • Jak sądzisz, które są najstarsze, a które najnowocześniejsze?

  • O czym świadczy ta ekspozycja?

RcTpVLHNv00st
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 4

Odpowiedz na pytania.
– Do czego służą: budzik, klepsydra, stoper, zegarek kieszonkowy, zegar dworcowy i zegar słoneczny?
– Czym się różnią?
– Czy powstały w tym samym czasie?
– Które według ciebie są najstarsze, a które najnowocześniejsze?

R6xZ1WFLx6MVx
Miejsce na notatki
1
R1ItaZZSYSxXl1
Ćwiczenie 6
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R105VqHrKLwI11
Ćwiczenie 6
Zaznacz, które z podanych urządzeń do pomiaru czasu nie ma tarczy. Możliwe odpowiedzi: 1. budzik, 2. klepsydra, 3. stoper, 4. zegarek kieszonkowy, 5. zegar dworcowy, 6. zegar słoneczny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tMbZX8i4jy_000tp001

O autorze

Ludwik Jerzy Kern20101920
R1ZzsHpRox5HC
Ludwik Jerzy Kern
Źródło: Mariusz Kubik, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ludwik Jerzy Kern

Polski poeta i satyryk, a także autor wielu utworów muzycznych, choćby znanej wielu uczniom piosenki pt. Lato, lato. Napisał wiele bajek, opowiadań i wierszy dla najmłodszych; na podstawie wielu z nich zrealizowano dobranocki, np. Ferdynand Wspaniały czy Proszę słonia.

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej wierszem Ludwika Jerzego Kerna pt. Historia wynalazcy. Możesz go odsłuchać lub odczytać.

R1EPu1xhlpgWT
Wiersz Historia wynalazcy Ludwika Jerzego Kerna czytany przez Elżbietę Golińską
Historia wynalazcyLudwik Jerzy Kern
Ludwik Jerzy Kern Historia wynalazcy

Żeby zaoszczędzić czas, czas o wiele cenniejszy niż złoto,
człowiek, jako że nie jest idiotą, wynalazł te rzeczy oto:
koło,
jazdę konną,
druk,
kilka krótszych morskich dróg,
zestaw szybkich dań barowych,
pralkę,
silnik spalinowy,
long‑playlong‑playlong‑play (pół godziny graniapół godziny graniapół godziny grania),
zegarek bez nakręcania,
golenie się elektryczne,
tablice logarytmicznetablice logarytmicznetablice logarytmiczne,
aeroplanaeroplanaeroplan,
puszki groszku,
motorówkę,
kawę w proszku,
koszulę, co schnie raz dwa,
aż w końcu
któregoś dnia
podparł się z tyłu w szyję
i wynalazł telewizję.
Teraz godzinami przed niewielkim ekranem siedzi,
nachodzi go rodzina, znajomi, sąsiedzi,
i trwoni razem z nimi, razem z dziećmi, żoną,
ten czas, co przez wieki zaoszczędzono.

tMbZX8i4jy_00000_BIB_001 Źródło: Ludwik Jerzy Kern, Historia wynalazcy, [w:] Ludwik Jerzy Kern, Stańczyk, czyli śmiejemy się przez cały rok, Warszawa 1970.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, co jest myślą przewodnią wiersza.

RyyN8VT6ADem1
Miejsce na notatki
R1DPPESsF1FvM
Ćwiczenie 8
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wypisz z tekstu wiersza wynalazki, dzięki którym człowiek mógł zaoszczędzić czas.

R1Q4k4WWUbd5E
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Zastanów się nad odpowiedziami na poniższe pytania. Porozmawiaj o nich z koleżanką lub kolegą, a następnie zapisz swoje wnioski poniżej.

  • Jakie inne wynalazki zmieniły życie ludzi? Dlaczego?

  • Przeczytaj wers, w którym poeta określił człowieka. Jak rozumiesz te słowa?

  • Jak można określić tych, którzy zbyt dużo czasu spędzają przed telewizorem?

  • Na co można przeznaczyć wolny czas?

  • Co sądzisz o osobach, które mówią: 'Nudzi mi się'?

  • Czym są 'pożeracze czasu'? W jaki sposób 'zjadają' sekundy, minuty i godziny?

RDXJW3JbrRUtX
Miejsce na notatki
Polecenie 6

Jak wykorzystujesz wolny czas? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie. Podziel się z koleżankami i kolegami swoimi doświadczeniami.

R14T0vR4EtlQK
Miejsce na notatki
Polecenie 7

Zamień się w wynalazcę i wymyśl coś pożytecznego, co w jakiś sposób ułatwi, ulepszy życie człowieka albo pozwoli mu zaoszczędzić czas. Zaprezentuj swój wynalazek, opisz go i poddaj koleżeńskiej ocenie na forum klasy.

RfWsLy7IWrpHc
Miejsce na notatki
p.n.e.
n.e.
równonoc
long‑play
pół godziny grania
tablice logarytmiczne
aeroplan