Obrazek przedstawiający wnętrze pomieszczenia o szarych ścianach i suficie, gdzieniegdzie widać spękania. Jest to widok przez okno do wnętrza. W dwóch górnych rogach na pierwszym planie pnie się roślina, jej pnącza wychodzą przez okno, z lewej strony na liściu siedzi czarny pająk. W centrum stoi jasnoszary pękaty robot z trzema krótkimi antenkami na czubku, prawą rękę unosi do góry, nad jego głową wisi żarówka na kablu. Przed nim stoi czarny teleskop skierowany w stronę okna po lewej stronie. Za oknem widać niebo, kilka białych chmurek i duży czerwony balon z koszem. W głębi przez otwarte drzwi zagląda łysy mężczyzna, ma białe wyłupiaste oczy i długą cienką szyję, nie widać reszty ciała. Na prawo od drzwi na ścianie widać 7 różnej wielkości kół zębatych. Po prawej stronie drugie okno, przez które widać niebo, chmurki oraz niebieską planetę z dwoma pierścieniami. Widać też fragment zewnętrznej ściany budynku w kolorze ceglastym, z prawej strony siedzi duży czarny pająk.
Już od wielu wieków czas był przedmiotem refleksji, analiz i badań. Interesowali się nim filozofowie, artyści oraz naukowcy. Niektórzy starożytni oraz wczesnośredniowieczni myśliciele sądzili, że czas ma charakter cykliczny, podobnie jak pory roku czy fazy Księżyca. Wierzono, że pewne zdarzenia, narodziny i śmierć człowieka są powtarzalne, zataczają koła.
W niektórych kulturach wierzono w obecność bogów czasu, np. w starożytnej Grecji był to Chronos, w starożytnej Persji – Zurwan, a w w starożytnym Egipcie – Aah.
Na przełomie VII i VI w. p.n.e. w Persji zaczęto rozgraniczać przeszłość, teraźniejszość i przyszłość porównując czas do linii biegnącej w określonym kierunku. Ten nowy sposób postrzegania przyjęli Żydzi. Stał się on podstawą ich religii – judaizmu. Następnie chrześcijanie oznaczyli ważne wydarzenia na tej linii czasu, a mianowicie początek – narodzenie Chrystusa (stąd oznaczenia p.n.e.p.n.e.p.n.e. oraz n.e.n.e.n.e.) oraz koniec – Sąd Ostateczny.
Wraz z próbami ustalenia definicji czasu ludzie podejmowali starania, aby odliczać, porządkować i opisać jego bieg. Takie były początki kalendarza. Obserwowano ruch ciał niebieskich (kalendarz księżycowo‑słoneczny) i cykle zmian w przyrodzie (kalendarz agrarny). Za podstawową jednostkę czasu uznali dzień, czyli okres obrotu Ziemi wokół własnej osi. Kolejną jednostką czasu był miesiąc, który odpowiadał cyklowi Księżyca – jego obiegowi wokół orbity Ziemi (od pełni do pełni). Za kolejną jednostkę mniejszą od miesiąca uznano tydzień. Z kolei rok odnosił się do okresu, jakiego potrzebuje Ziemia, aby okrążyć Słońce, ustalono, że składa się z dwunastu miesięcy. Taki kalendarz stosowali już Babilończycy ok. XII wieku p.n.e.
Obecnie nadal bazujemy na kalendarzu księżycowo‑słonecznym, a właściwie na jego unowocześnionej wersji z 1582 roku, kiedy to papież Grzegorz VIII doprecyzował kwestię lat przestępnych i równonocy wiosennejrównonocrównonocy wiosennej.
Skoro najmniejszą jednostką czasu stosowaną w kalendarzach był dzień, zapewne ciekawi cię, jak zaczęto odmierzać godziny. Zanim skonstruowano pierwsze zegary mechaniczne napędzane sprężyną (Chiny – VIII w., Europa – X w.), wykorzystywano m.in. takie urządzenia:
gnomon, zegar słoneczny – wynaleziony prawdopodobnie w Chinach około 3000 lat p.n.e., stosowany w tamtym czasie również w Egipcie, Mezopotamii i Indiach; był to pionowo ustawiony słup lub pręt, u jego podstawy oznaczano godziny, w zależności od kąta padania promieni słonecznych, cień gnomona przesuwał się i pełnił rolę wskazówki;
zegar wodny – wynaleziony w Egipcie (XIV w. p.n.e.), najpierw składał się z naczynia napełnionego wodą, z którego poprzez mały otwór sączyła się woda, później miał postać klepsydry;
klepsydra – wynaleziona przez Greków, działała na tej samej zasadzie co zegar wodny, tylko wypełniona była piaskiem;
zegar ogniowy – wynaleziony w Chinach (ok. XX w. p.n.e.), na początku miał formę świecy, której czas spalania oznaczał określoną ilość czasu, powstał nawet budzik ogniowy.
RsxMiJsnGM34P
RnKxJ95ng32T9
R1BjFjlHVbQfm
Co przychodzi ci na myśl, kiedy słyszysz słowo 'wynalazek'? Co według ciebie było największym – jak dotąd – wynalazkiem człowieka? Terry PratchetttMbZX8i4jy_000tp001Terry Pratchett uważa, że to ludzie wymyślili czas i dlatego uważają, że jest ważny. Jakie jest twoje zdanie?
Polecenie 1
Zapisz, jak rozumiesz słowo 'czas'.
Możesz także porównać swoją definicję z propozycjami koleżanek i kolegów z klasy.
R1Y6x3fNZ3LN3
Polecenie 2
Usiądź wygodnie. Zamknij oczy, zrelaksuj się i spróbuj wyobrazić sobie czas. Jak wygląda? Co robi? Opisz swoje wyobrażenie tutaj lub w zeszycie.
R1DZs4NimNPbH
R1RwCQKRTwhGv1
Ćwiczenie 1
R1EuFMPUM8Hfl
Ćwiczenie 1
R1Wzzu0Kg916J1
Ćwiczenie 2
RAtv7ERQrcQMi
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Zapisz tutaj lub w zeszycie wyrazy pokrewne do rzeczownika 'czas'.
RMz4D7BO4Typm
Wyrazy pokrewne to takie, które należą do tej samej rodziny wyrazów, czyli mają wspólną cząstkę znaczeniową (może to być cały wyraz lub jego część). Wzór: czas – czasochłonny.
Wyrazy pokrewne do rzeczownika 'czas' to np.: ponadczasowy, czasami, czasomierz.
RrbTYEUrU2H65
Ćwiczenie 4
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Z wyrazem „czas” wiąże się wiele powiedzeń. Dopasuj słowa, by utworzyły znane związki wyrazowe.
temu czas, czas, czasu, czasów, i atłasu, leczy rany, czasie, zębem czasu, czasu nie liczą, na czasie
nadgryziony
kwestia
czas
zabić
zyskać
komu w drogę
za naszych
w swoim
szkoda czasu
szczęśliwi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Zapisz związki wyrazowe z poprzedniego zadania i samodzielnie lub w parze z koleżanką bądź kolegą wyjaśnij ich znaczenie. Podaj przykładowe sytuacje, w których można ich użyć.
R1at6dUf6kgry
Odwołaj się do wiedzy na temat tego, w jaki sposób sformułowania te używane są w mowie potocznej i w jakim kontekście najczęściej się je przywołuje.
Wyjaśnienie i przykłady zastosowania związków wyrazowych zawierających wyraz 'czas':
nadgryziony zębem czasu – stary i zniszczony; zastosowanie: gdy mówimy o starym i uszkodzonym meblu;
kwestia czasu – pewność, że coś prędzej czy później nastąpi; zastosowanie: gdy zimą ktoś nie nosi czapki, to przeziębienie jest kwestią czasu;
czas leczy rany – wraz z upływem czasu cierpienie staje się mniej dotkliwe; zastosowanie: gdy pocieszamy osobę, która doświadczyła cierpienie, np. straciła kogoś bliskiego;
zabić czas – znaleźć sobie zajęcie, aby się nie nudzić; zastosowanie: gdy ktoś musi czekać godzinę na wizytę lekarską i porządkuje galerię zdjęć w telefonie;
zyskać na czasie – uzyskać więcej czasu poprzez celowe działanie; zastosowanie: gdy uczniowie przed oddaniem zeszytów nauczycielowi zadają dodatkowe pytania;
komu w drogę temu czas – nadeszła pora, by wyjść, wyruszyć; zastosowanie: gdy kończy się przyjęcie i pora wracać do domu;
za naszych czasów – o okresie, w którym żyje lub żyła osoba mówiąca; zastosowanie: gdy babcia wspomina swoją naukę w szkole i chce podkreślić, że wtedy było lepiej;
w swoim czasie – bez pośpiechu, w odpowiednim momencie; zastosowanie: gdy uczeń spóźnia się z wykonaniem ćwiczenia, ale nie jest ono pilne, więc nauczyciel nie pospiesza go;
szkoda czasu i atłasu – określenie działania pozbawionego sensu, które niepotrzebnie zabiera czas i wymaga wysiłku; zastosowanie: gdy mama układa ubrania w szafie dziecka i przykleja na półkach kolorowe symbole, gdzie powinny leżeć poskładane np. bluzki z krótkim rękawem;
szczęśliwi czasu nie liczą – jeśli ktoś jest szczęśliwy, to nie zwraca uwagi na upływ czasu, tylko cieszy się życiem; zastosowanie: żartobliwie, gdy ktoś się spóźnia.
Polecenie 3
Obejrzyj zamieszczone poniżej fotografie. Czy rozpoznajesz te przedmioty? Nazwij je.
RPy0nv59I65dJ1
Rw1K1Tss8CuZJ1
RaLbnMfBBwgzf1
R1WW5jot78pc81
R3WQ5evzLpQ6m1
RRq6tY8w5p3cV1
RixmA1m7fIc6w
Polecenie 3
Wypisz znane ci urządzenia służące do pomiaru czasu. Podaj, które z nich można nadal kupić w sklepie. Opowiedz o jednym z nich.
R1PuU2lk3ME7n
Polecenie 4
Odpowiedz na pytania.
Do czego służą zegary pokazane na zdjęciach?
Czym się różnią?
Czy powstały w tym samym czasie?
Jak sądzisz, które są najstarsze, a które najnowocześniejsze?
O czym świadczy ta ekspozycja?
RcTpVLHNv00st
Polecenie 4
Odpowiedz na pytania. – Do czego służą: budzik, klepsydra, stoper, zegarek kieszonkowy, zegar dworcowy i zegar słoneczny? – Czym się różnią? – Czy powstały w tym samym czasie? – Które według ciebie są najstarsze, a które najnowocześniejsze?
R6xZ1WFLx6MVx
1
R1ItaZZSYSxXl1
Ćwiczenie 6
R105VqHrKLwI11
Ćwiczenie 6
tMbZX8i4jy_000tp001
Terry Pratchett [czyt. tery praczet]
Rftfh0UmToeTa1
O autorze
Ludwik Jerzy Kern20101920
R1ZzsHpRox5HC
Ludwik Jerzy Kern
Polski poeta i satyryk, a także autor wielu utworów muzycznych, choćby znanej wielu uczniom piosenki pt. Lato, lato. Napisał wiele bajek, opowiadań i wierszy dla najmłodszych; na podstawie wielu z nich zrealizowano dobranocki, np. Ferdynand Wspaniały czy Proszę słonia.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej wierszem Ludwika Jerzego Kerna pt. Historia wynalazcy. Możesz go odsłuchać lub odczytać.
R1EPu1xhlpgWT
Historia wynalazcyLudwik Jerzy Kern
Ludwik Jerzy KernHistoria wynalazcy
Żeby zaoszczędzić czas, czas o wiele cenniejszy niż złoto, człowiek, jako że nie jest idiotą, wynalazł te rzeczy oto: koło, jazdę konną, druk, kilka krótszych morskich dróg, zestaw szybkich dań barowych, pralkę, silnik spalinowy, long‑playlong‑playlong‑play (pół godziny graniapół godziny graniapół godziny grania), zegarek bez nakręcania, golenie się elektryczne, tablice logarytmicznetablice logarytmicznetablice logarytmiczne, aeroplanaeroplanaeroplan, puszki groszku, motorówkę, kawę w proszku, koszulę, co schnie raz dwa, aż w końcu któregoś dnia podparł się z tyłu w szyję i wynalazł telewizję. Teraz godzinami przed niewielkim ekranem siedzi, nachodzi go rodzina, znajomi, sąsiedzi, i trwoni razem z nimi, razem z dziećmi, żoną, ten czas, co przez wieki zaoszczędzono.
tMbZX8i4jy_00000_BIB_001 Źródło: Ludwik Jerzy Kern, Historia wynalazcy, [w:] Ludwik Jerzy Kern, Stańczyk, czyli śmiejemy się przez cały rok, Warszawa 1970.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, co jest myślą przewodnią wiersza.
RyyN8VT6ADem1
Jakiego tematu dotyczy utwór? Zwróć uwagę na związek między tytułem wiersza a podsumowaniem - ostatnimi czterema wersami.
Główną myślą utworu są starania człowieka, aby ułatwić sobie życie i zaoszczędzić czas. Jednak okazuje się, że nie do końca świadomie nadal marnuje dużo czasu.
R1DPPESsF1FvM
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Wypisz z tekstu wiersza wynalazki, dzięki którym człowiek mógł zaoszczędzić czas.
R1Q4k4WWUbd5E
Przy nazwach czynności zwróć uwagę na przedmioty, dzięki którym stały się one możliwe, np. jazda konna – siodło.
Wynalazki, które zostały wymienione w wierszu: koło, jazda konna, druk, mapy i urządzenia do nawigacji, szybkie dania barowe, golarka elektryczna, tablice logarytmiczne, aeroplan, puszki groszku, motorówka, kawa w proszku, koszule ze specjalnego materiału, telewizja.
Polecenie 5
Zastanów się nad odpowiedziami na poniższe pytania. Porozmawiaj o nich z koleżanką lub kolegą, a następnie zapisz swoje wnioski poniżej.
Jakie inne wynalazki zmieniły życie ludzi? Dlaczego?
Przeczytaj wers, w którym poeta określił człowieka. Jak rozumiesz te słowa?
Jak można określić tych, którzy zbyt dużo czasu spędzają przed telewizorem?
Na co można przeznaczyć wolny czas?
Co sądzisz o osobach, które mówią: 'Nudzi mi się'?
Czym są 'pożeracze czasu'? W jaki sposób 'zjadają' sekundy, minuty i godziny?
RDXJW3JbrRUtX
Polecenie 6
Jak wykorzystujesz wolny czas? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie. Podziel się z koleżankami i kolegami swoimi doświadczeniami.
R14T0vR4EtlQK
Polecenie 7
Zamień się w wynalazcę i wymyśl coś pożytecznego, co w jakiś sposób ułatwi, ulepszy życie człowieka albo pozwoli mu zaoszczędzić czas. Zaprezentuj swój wynalazek, opisz go i poddaj koleżeńskiej ocenie na forum klasy.
RfWsLy7IWrpHc
p.n.e.
p.n.e. – skrót od wyrażenia 'przed naszą erą', czyli przed początkiem ery chrześcijańskiej – rzekomą datą narodzenia Jezusa Chrystusa
n.e.
n.e. – skrót od wyrażenia 'naszej ery', czyli od początku chrześcijaństwa – od rzekomej daty narodzenia Jezusa Chrystusa
równonoc
równonoc wiosenna – na naszej półkuli przypada około 20‑21 marca i rozpoczyna kalendarzową wiosnę; zjawisko równonocy występuje 2 razy do roku na każdej półkuli; jeśli na półkuli północnej jest równonoc wiosenna, to na południowej jesienna i na odwrót; wiąże się to z następstwem pór roku, a więc w wyniku wędrówki Ziemi wokół Słońca
long‑play
long‑play – [czyt. lonkplej], poprawna pisownia to longplay; płyta gramofonowa z drobnymi rowkami, której odtwarzanie (jednej strony) trwa do 30 minut
pół godziny grania
Czas odtwarzania muzyki z płyty gramofonowej to pół godziny.
tablice logarytmiczne
tablice logarytmiczne – logarytm to funkcja matematyczna; tablice to zestawienie przybliżonych wartości logarytmów liczb, ułatwiające wykonywanie skomplikowanych obliczeń; były pomocne i chętnie stosowane zanim nie rozpowszechniły się kalkulatory elektroniczne i komputery