Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1EEY6Gk7ODy21
Centralna część obrazu przedstawia Marcina Lutra, który pali potępiającą go bullę papieską. Ma krótkie włosy w kolorze brązowym. Jest ubrany w czarną, długą szatę. Ma brązowe buty. W lewej dłoni trzyma rozwijający się rulon papieru nad palącym się ogniskiem. Unosi się czarna chmura dymu. Prawa ręka jest wzniesiona delikatnie do góry i wysunięta do przodu. Jego twarz wyraża zdumienie. Patrzy on na ludzi po drugiej stronie ogniska. Obok niego stoi Filip Melanchton. To najbliższy współpracownik Lutra i współtwórca reformacji. Ma on krótkie włosy i brodę w kolorze brązowym. Jest ubrany w zielony żupan i fioletowy kontusz z niebieską lamówką. Na głowie znajduje się bordowa czapka. Prawą dłonią obejmuje zwinięty w rulon papier. Trzyma go niedaleko ciała. Lewa ręka jest uniesiona do góry. Wygląda tak, jakby chciał nią przykryć zawiniątko.  Na stopach ma brązowe buty. Jego twarz jest skupiona. Za Melanchtonem stoi Gustav Adolf. Ma włosy i brodę w kolorze brązowym. Jest ubrany w zieloną tunikę i jasne spodnie. Ma brązowe buty. Ramiona okrywa bordowy płaszcz. Na głowie znajduje się fioletowa czapka. W prawej ręce trzyma szablę ze złotą rękojeścią. Za nim znajduje się tłum, który trzyma szable uniesione do góry. Przy Gustavie Adolfie kucają dwaj mężczyźni. Młodzieniec, który znajduje się z przodu, ma bluzkę z długim rękawem w kolorze fioletowym i zielone spodnie. Głowę zdobi bordowa czapka. Na stopach ma brązowe buty. W rękach trzyma kij. Patrzy w kierunku ludzi po drugiej stronie ogniska. Za nim znajduje się chłopiec. Jest ubrany w niebieską bluzkę i czapkę w tym samym kolorze. W lewym rogu obrazu  widnieje napis w języku niemieckim: Ein feste Burg ist unser Gott, co znaczy solidny zamek naszym Bogiem. Jest to hymn, którego tekst napisał Marcin Luter. Po prawej stronie znajdują się ludzie, którzy klęczą. Stoi rycerz w zbroi, który w prawej dłoni trzyma topór. Ma włosy i brodę w kolorze brązowym. Obok znajduje się mężczyzna ubrany na czarno.  Ma na głowie czapkę w tym samym kolorze. Unosi prawą rękę z zaciśniętą pięścią. Po prawej stronie stoi mężczyzna w fioletowej  szacie. W prawej ręce trzyma kij, o który się opiera. Lewą dłonią chwyta się za czoło, obok niego klęczą dwaj chłopcy. Jeden ma zieloną czapkę na głowie, a drugi jest ubrany w niebieską szatę. Prawą ręką dotyka ramienia. Jego twarz wyraża przerażenie. Z przodu klęczy mężczyzna na jednym kolanie. Ma włosy i brodę w czarnym kolorze. Jest ubrany w biało‑żółtą koszulę.  Jej rękawy są zawinięte. Na biodrach jest bordowa przepaska. Łamie on w rękach grubą gałąź. Nad głowami zebranych powiewa baner, na którym widnieje napis w języku niemieckim: Das Wort Gottes bleibt in Ewigkeit, który oznacza Słowo Boże pozostaje na wieki. W tle znajduje się Wittenberga. Obraz jest podpisany napisem w języku angielskim:  Life of Martin Luther and the heroes of the reformation, co znaczy życie Marcina Lutra i bohaterowie reformacji. Nad główną częścią zostały umieszczone trzy rzeźby. W środku stoi Marcin Luter, który trzyma w ręku książkę. Po lewej stronie znajduje się Jan Hus z uniesionym mieczem do góry,  a po prawej Gustav Adolf. Wokół centralnej części obrazu znajdują się mniejsze ilustracje, które przedstawiają sceny z życia Lutra i osoby związane z reformacją. Każdy obrazek jest podpisany w języku niemieckim. W lewym górnym rogu znajduje się portret Melanchtona, poniżej jest Luter, który ucieka z klasztoru, następnie jest obraz Jana Husa i Girolama Savonaroli,  w dolnym rogu znajduje się John Wiklef, później są sceny z życia Lutra: od dzieciństwa aż do  śmierci. W prawym górnym rogu znajduje się portret Jana Bugenhangena, poniżej obraz Gustava Adolfa i Herzoga z Weimaru. W dolnym prawym rogu jest portret Kaspra Crucigera.
Życie Marcina Lutra
Źródło: H. Breul, litografia, domena publiczna.

Odrodzenie koncentrowało się na człowieku i jego ziemskiej egzystencji. Nie oznacza to jednak, że w renesansowej Europie kwestie religijne przestały mieć znaczenie. Przeciwnie - dominowało przekonanie, że Bóg istnieje i że jest to Bóg chrześcijan.
Jak się okazało, sprawy religii na tyle rozpaliły renesansowe umysły, że odrodzenie
na zachodzie Europy upłynęło pod znakiem wojen religijnych.

Już wiesz

1) Przypomnij sobie, czym był średniowieczny teocentryzm.

2) Sprawdź, które wyznania chrześcijańskie mają swoje świątynie w twojej miejscowości.

RXm5v5x1ek11k
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Droga do reformacji (I)

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Przed epoką odrodzenia Kościół chrześcijański nie był monolitem. Już w IV wieku zaczął się proces podziału na chrześcijaństwo zachodnie i wschodnie. Symboliczną datą ostatecznego rozpadu Kościoła na dwa wyznania był rok 1054. Papież po wielkiej schizmie przewodził więc chrześcijanom żyjącym w zachodniej i środkowej Europie. Wewnątrz zachodniego Kościoła wciąż dochodziło do konfliktów, jednak do początku XVI wieku udawało się utrzymać jego jedność. Zmiany rozpoczęły się w 1517 roku,
gdy swój sprzeciw wobec postępowania papieża wyraził niemiecki zakonnik Marcin Luter.

Luteranizm

RPkpwlKpdzJSu1
Portret Marcina Lutra
Źródło: Lucas Cranach młodszy, domena publiczna.
Marcin Luter15461483

Marcin Luter

Przez ponad 30 lat życia był członkiem Kościoła zachodniego, podległego papieżowi, a ponad 10 lat – mnichem należącym do zakonu augustianów. Narastał w nim jednak opór wobec postępowania Rzymu, co doprowadziło do wywieszenia 95 tez na drzwiach świątyni w Wittenberdze 31 października 1517 roku. Luter wytknął w nich różne błędy Kościoła, w tym m.in. praktykę 'sprzedawania' odpustów, czyli uzależniania możliwości uzyskania zbawienia od wysokości świadczeń pieniężnych. Papież wytoczył Lutrowi proces o kacerstwo i nakazał odwołanie twierdzeń, ale zakonnik publicznie spalił papieską bullę, za co z kolei został ekskomunikowany w 1521 roku. Nie zaprzestał jednak głoszenia haseł wskazujących na konieczność powrotu do prawdziwej Ewangelii (stąd nazwa: ewangelicy). Do kroków manifestujących odrzucenie władzy papieża należało m.in. małżeństwo (1525) z byłą zakonnicą (mieli siedmioro dzieci). Były augustianin znalazł opiekę u części niemieckich książąt, którzy kilka lat później (1529) zaprotestowali przeciw zakazowi szerzenia reformacji (odnowienia) w Kościele (stąd nazwa: protestanci). W 1530 roku podczas sejmu w Augsburgu przedstawiono zasady reformacji spisane przez najważniejszego współpracownika Lutra – Filipa Melanchtonaj0000007X7B1v38_000tp001Filipa Melanchtona. Otrzymały one nazwę Wyznania augsburskiego (Confessio Augustana). Marcin Luter przewodził nowemu wyznaniu aż do swojej śmierci.

j0000007X7B1v38_000tp001

Główne zasady luteranizmu

  • Źródłem objawienia jest wyłącznie Biblia, a dokumenty papieskie czy soborowe nie mają mocy prawd wiary.

  • Głową Kościoła jest Jezus Chrystus, a nie papież.

  • Zbawienie uzyskuje się wyłącznie dzięki wierze (dobre uczynki to efekt owej wiary).

  • Spośród siedmiu sakramentów uznawane są wyłącznie: chrzest i eucharystia udzielana pod dwiema postaciami.

  • Niebo człowiek osiąga tylko za sprawą ofiary Jezusa – śmiertelnik nie może na nie zasłużyć samodzielnie, a zdobywa je dzięki łasce Boga.

  • Nie ma kultu świętych oraz Matki Bożej (której oddaje się jednak szacunek jako rodzicielce Chrystusa).

  • Nie istnieje czyściec.

  • Duchownych luterańskich nie obowiązuje celibat.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Droga do reformacji (II)

Kalwinizm

RahF5JilO9CG81
Portret Jana Kalwina
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Jan Kalwin15641509

Jan Kalwin

Pochodził z francuskiej rodziny katolickiej. Już jako jedenastolatek został studentem paryskiej Sorbony, której ukończenie miało otworzyć przed nim karierę kościelną. Podczas nauki poznał jednak idee luteranizmu. Porzucił myśli o studiowaniu teologii i ukończył w 1531 roku prawo. Po powrocie do Paryża przeszedł na protestantyzm. W obawie przed represjami przeniósł się do Szwajcarii. Przebywał m.in. w Strasburgu i Genewie. W 1535 roku ukazało się jego Institutio christianae religionis (Ustanowienie religii chrześcijańskiej), w którym Kalwin przedstawił m.in. propozycje zmian w protestantyzmie i podstawy kalwinizmu. Choć formalnie nie pełnił żadnej funkcji, był jednak duchowym przywódcą genewskiej społeczności aż do swojej śmierci.

Główne zasady kalwinizmu

  • Jedynym źródłem prawd wiary jest Biblia, a przede wszystkim – Ewangelie.

  • Zbawienie uzyskuje się jedynie dzięki łasce Boga, a nie za sprawą uczynków.

  • Chrzest i komunię świętą uznaje się za jedyne sakramenty.

  • Nazywanie komunii świętej ciałem i krwią Jezusa ma znaczenie symboliczne: chleb nie staje się prawdziwym ciałem a krew nie jest prawdziwą krwią.

  • Uznaje się naukę o predestynacji, czyli przeznaczeniu danego człowieka do zbawienia lub do potępienia: człowiek trafia do piekła albo nieba (czyśćca nie ma) niezależnie od własnych zasług.

  • Chrystus umarł nie za wszystkich ludzi, ale za wybranych.

  • Odrzuca się kult świętych i Matki Bożej.

  • Wprowadza się nakaz surowej moralności i rezygnacji z wszelkich form rozrywki.

  • Nakazuje się usunięcie ze świątyń wszelkich obrazów, a nawet postaci Jezusa z krzyża.

  • Duchownych kalwińskich nie obowiązuje celibat.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Droga do reformacji (III)

Anglikanizm

RyJzlZieMn69K1
Król Henryk VIII
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Henryk VIII15471491

Henryk VIII

Król Anglii z dynastii Tudorów. Zasiadł na tronie w wieku 18 lat. Po wystąpieniu Marcina Lutra król opowiedział się zdecydowanie przeciwko jego doktrynie, za co został uhonorowany przez papieża tytułem Fidei defensor (obrońca wiary). Jednak w 1533 roku nastąpiło zerwanie z Kościołem katolickim. Jego przyczyną była papieska odmowa udzielenia Henrykowi VIII rozwodu z królową Katarzyną Aragońską. Henryk planował nowy związek małżeński (w sumie miał sześć żon), więc postanowił odłączyć się od Rzymu. W 1534 roku ogłoszono akt niezależności od papieża i uznano króla za głowę Kościoła anglikańskiego. Mimo że Henryk VIII był niechętny innym niekatolickim wyznaniom, a teologia anglikańska początkowo niewiele różniła się od katolicyzmu, jego decyzja o oderwaniu się od 'papizmu' i zwalczaniu wiernych Rzymowi umożliwiła wpływy luteranizmu i kalwinizmu w Anglii.

Główne zasady anglikanizmu:

  • Źródłem prawd wiary jest Biblia, ale interpretowana w myśl tradycji wczesnochrześcijańskiej.

  • Człowiek może zostać zbawiony tylko dzięki wierze – tzw. dobre uczynki są jedynie potwierdzeniem prawdziwej wiary.

  • To Bóg ma suwerenną moc wybrania człowieka do zbawienia lub potępienia.

  • W eucharystii Chrystus jest obecny w sposób symboliczny.

  • Głową Kościoła jest władca Anglii, który m.in. mianuje biskupów.

  • Duchownych anglikańskich nie obowiązuje celibat.

j0000007X7B1v38_0000003Q
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Humanizm a reformacja

R1G6B3ObVcBlT1
Erazm z Rotterdamu
Źródło: Albrecht Dürer, 1526, olej na płótnie, domena publiczna.

Oba główne ruchy intelektualne renesansowej Europy, czyli humanizm i reformacja, musiały się spotkać. Można wskazać elementy, które je łączą, i takie, które je dzielą. Tym, co łączyło humanistów i reformatorów, było przekonanie o konieczności powrotu do źródeł – w tym przypadku do Biblii. Renesans postanowił przetłumaczyć Biblię na nowo. Jeden z włoskich humanistów (Lorenzo Valla) wykazał, jak wiele nieścisłości znalazło się w Wulgacie, tzn. używanym powszechnie w Kościele łacińskim przekładzie św. Hieronima. Humanistom i reformatorom towarzyszyło optymistyczne przekonanie, że Biblię rozumie niemal każdy i hierarchia kościelna tłumacząca nauczanie Chrystusa jest niepotrzebna. Szybko jednak drogi reprezentantów obu nurtów się rozeszły. Reformatorzy (np. Luter) dostrzegli w humanistycznym zamiłowaniu do antyku niebezpieczeństwo powrotu do pogaństwa, humaniści natomiast zrozumieli, że reformacja nie jest zwycięstwem wolności w myśleniu: po prostu dogmaty katolickie zostały zastąpione kalwińskimi lub anglikańskimi. Takie przekonanie można znaleźć m.in. w dziełach największego myśliciela doby renesansu – Erazma z Rotterdamu.

Reformacja i literatura polskiego renesansuPiotr Wilczek
Piotr Wilczek Reformacja i literatura polskiego renesansu

[…] Erazm z Rotterdamu, uważany dziś za najwybitniejszego humanistę epoki Renesansu, postawił słynne pytanie: Ciceronianus vel Christianus?” Co jest ważniejsze – niewolnicze naśladowanie Cycerona czy też wierność wobec chrześcijańskich ideałów, która godzi jednak z nimi uwielbienie dla starożytności. Erazm oczywiście wybrał postawę chrześcijanina, nie cyceronianisty. Mimo to był nieufnie traktowany przez teologów Kościoła katolickiego, do którego całe życie należał. Bywał zwalczany też przez przedstawicieli Reformacji, zwłaszcza Lutra, za to, że nie przyłączył się do radykalnych działań, które miały odnowić chrześcijaństwo. Sam był zwolennikiem irenizmu, czyli pokoju religijnego. […] Największym osiągnięciem Erazma jako uczonego – filologa i teologa – było […] krytyczne wydanie greckiego tekstu Nowego Testamentu. Erazm ukazał trudności, które wynikają z lektury różnych greckich rękopisów Nowego Testamentu: autentyczność licznych wersetów biblijnych, nawet tych mających fundamentalne znaczenie, została podważona.

reformacja_literatura Źródło: Piotr Wilczek, Reformacja i literatura polskiego renesansu, dostępny w internecie: http://staropolska.pl/renesans/opracowania/Reformacja_literatura.html [dostęp 5.06.2021].
Ćwiczenie 1

W tekście Piotra Wilczka pojawiło się pojęcie irenizmu oznaczające pokojową egzystencję różnych wyznań chrześcijańskich. Wyjaśnij, co mogło w tej propozycji przeszkadzać przedstawicielom katolicyzmu, luteranizmu czy kalwinizmu.

R17bfVVPlgX3l
(Uzupełnij).
j0000007X7B1v38_00000048
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Biblia Gutenberga

RBqvv0VAC4QJ5
Jan Gutenberg (1399–1468) ,wynalazca ruchomej czcionki
Źródło: a. nn., drzeworyt, domena publiczna.
R124ql6n9hCSi
Karta z Biblii wydrukowanej przez Jana Gutenberga
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Idee humanistów i reformatorów nie miałyby szansy tak szybko rozprzestrzenić się w całej Europie, gdyby nie wynalazek, który całkowicie odmienił przepływ informacji. Ruchoma czcionka pozwalała na szybkie ułożenie matrycy tekstu i powielanie go w dowolnej ilości egzemplarzy. Druk stał się sposobem na stosunkowo tanie i łatwe docieranie do coraz liczniejszych czytelników. Pierwszą książką, jaką wydrukował Gutenberg, była Biblia (1452–1455). To właśnie Pismo Święte należało do najczęściej drukowanych dzieł.

Cywilizacja OdrodzeniaJean Delumeau
Jean Delumeau Cywilizacja Odrodzenia

Rosnącą popularyzację Biblii w epoce prereformacji stwierdza Sebastian Brant w swoim Das Narrenschiff (1494)j0000007X7B1v38_000tp002Das Narrenschiff (1494): 'W całych Niemczech roi się od Biblii, doktryn zbawienia, wydań Ojców Kościoła i tym podobnych książek. Wielkie błędy zagnieździły się w naszym kraju. Wertuje się Biblię na wszystkie strony, każe się jej mówić, co się komu podoba, i w ten sposób jest na szwank wystawiona i wiara, i Biblia, która jest podstawą wiary… Pismo Święte jest więc niejako ukazane na odwrót i całkiem inaczej objaśniane, niż tego chciały usta prawdy Bożej. […] przed rokiem 1520, w języku niemieckim […] ukazało się wydań Biblii – 22 […]. Przekład Biblii dokonany przez Lutra sytuuje się więc w obrębie ruchu, który zaczął się znacznie wcześniej. Otoczył się uczonymi, wśród których szczególną rolę odegrał hellenista Melanchton […]. Jego niemczyzna, poprawna i jednocześnie prosta, była zrozumiała dla ludu. To wyjaśnia niezwykłe powodzenie Biblii Lutra. Już za życia reformatora ukazało się 84 wydania oryginalne i 253 przedruki.

j0000007X7B1v38_00000_BIB_002 Źródło: Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Eligia Bąkowska, Warszawa 1987, s. 410.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij powody niezwykłej popularności Biblii Marcina Lutra.

R1WS831a5VQDD
(Uzupełnij).
j0000007X7B1v38_000tp002
j0000007X7B1v38_00000058
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 3
R1FTWigWwFg2g1
Wyobraź sobie spór przedstawicieli czterech największych Kościołów chrześcijańskich w XVI-wiecznej Europie: katolicyzmu, luteranizmu, kalwinizmu i anglikanizmu. Zastanów się, który z nich: 1. anglikanin, 2. katolik, 3. luteranin, 4. kalwinista mógłby wypowiedzieć poniższe zdania: 1. Opamiętajcie się, jeśli będziecie dalej tak postępować, to Matka Boża straci cierpliwość, a Jej Syn surowo was ukarze. I od razu pójdziecie do piekła – nie możecie nawet liczyć na czyściec. 2. Oczywiście, przecież czyśćca nie ma. A zresztą: wprawdzie szanuję rodzicielkę Chrystusa, ale wiem, że niebo osiągnę tylko dzięki szczerej wierze. 3. Tak, wiara jest najważniejsza. I nie papież będzie nam mówić, jaka ona powinna być. Wszystko na jej temat powiedziane jest w Biblii i w pismach Kościoła z początku jego istnienia. 4. Możecie mówić, co wam się podoba. A Bogu spodobało się, żeby już przed wiekami przeznaczyć was do piekła lub nieba. Słuchając tych wypowiedzi, mam pewność, że wszyscy znajdziecie się w tej pierwszej krainie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RG8Y0jgKNVR5s1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: reformacja, protestantyzm, luteranizm, kalwinizm, anglikanizm, irenizm, renesans, odrodzenie.

RPyJfHIgMO577
(Uzupełnij).