Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RDXNxBWockX5L
Ilustracja przedstawia scenę rodzajową odbywającą się na wiejskim podwórku. Na pierwszym planie z prawej strony starszy mężczyzna siedzi na ławie, opartej o ścianę domu i opowiada coś gromadce zasłuchanych dzieci siedzących w skupieniu wokół niego. Ma uniesioną rękę, gestykuluje. Dzieci patrzą na niego z zainteresowaniem. Na dalszym planie siedzi starsza kobieta, zajęta pracą. Na kolanach ma miskę, nad którą trzyma coś w rękach. W oddali po lewej stronie, zza rogu domu, na podwórko wchodzi kobieta, która trzyma naczynie. Po podwórku przechadzają się kury. W lewym dolnym rogu obrazu znajduje się drewniany wózek, na którym leży brązowy worek.

Czasownik rządzi w opowiadaniu

Dziadek opowiada bajkę
Źródło: Albert Anker, 1884, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1TOsQitjqish
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu odpowiednimi formami czasowników w czasie przeszłym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Ułóż zdania z ćwiczenia 1. w odpowiedniej kolejności tak, aby utworzyły logiczny wstęp do opowiadania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Ułóż zdanie z rozsypanych wyrazów. Zapisz je poniżej w trzech różnych wersjach. Każde zdanie zacznij od podanego wyrazu: A. dzisiaj, B. wczoraj, C. jutro. W każdej z wersji dopasuj odpowiednio formy czasowników.

opalać się, z piasku, być, dzieci, dzień, na plaży, i, zamki, cały, budować, kąpać się

Rc1C9M9tMacER
A. Dzisiaj (Uzupełnij) B. Wczoraj (Uzupełnij) C. Jutro (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Rzx4Y7T8cc3hY
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk, które są we wniosku dotyczącego czasów, w których może występować czasownik.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Rf7skqVt1tH5e
Zadanie interaktywne. Należy uzupełnić diagram formami 1 osoby liczby pojedynczej czasu teraźniejszego podanych bezokoliczników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!
R1aogVmczVSEf1
Źródło: a. nn., Czasownik zapamiętaj, domena publiczna.
RyICGdsWBoRfe1
Czasownik – rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Rf2KJcrUcUz
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu czasowników w luki na ilustracjach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Odmień w czasie przeszłym w liczbie pojedynczej i mnogiej czasownik „myć”.

R10KHMtgBAU5e
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 7

Poniżej umieszczono fragment strony Słownika ortograficznego. Wypisz wszystkie czasowniki. W jakiej formie są te czasowniki?

uzupełnij treść

Słownik ortograficzny

Czarna kropka między literami w wyrazach podanych w słowniku oznacza miejsce podziału wyrazu.
Skrót „ndm” oznacza wyraz nieodmienny.

ROCBFTpCdHNgQ1
Fragment ze słownika
Źródło: a. nn.
Ćwiczenie 8
RbqZ5QE7VGMja
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w puste pola bezokoliczników utworzonych od podanych form czasowników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
R12iVjiPY27XZ
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu czasowników w podanych zdaniach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wypisz z podanych przysłów czasowniki.

Czas nauczy człowieka wszystkiego.
Dom kłamcy spalił się i nikt w to nie uwierzył.
Okazje przemijają jak chmury.
Czasu rękami nie zatrzymasz.
Biedniejesz – głupiejesz.
Ostatnia godzina jest jednakowa dla wszystkich.
Dopiero po wyschnięciu studni doceniamy jej wartość.

RCh7wJFk5spI1
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Do każdego przysłowia dopasuj jego pochodzenie. Skorzystaj z podpowiedzi: w przysłowiu:
- armeńskim – występuje czasownik w 1.os. lm., cz. teraź.;
- japońskim – występują dwa czasowniki w 2.os. lp., cz. teraź.;
- arabskim – występuje czasownik w 3.os. lm., cz. teraź.;
- gruzińskim – występują dwa czasowniki w 3.os. lp., cz. przesz.;
- hiszpańskim – występuje czasownik w 3.os. lp., cz. teraź.;
- bengalskim – występuje czasownik w 2.os. lp., cz. przysz.;
- tureckim – występuje czasownik w 3.os. lp., cz. przysz.

RKix3AEBnt7iI
Zadanie interaktywne polega na rozpoznaniu pochodzenia przysłów dzięki wskazówkom i połączeniu w pary przysłów i informacji o ich pochodzeniu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RxWRnFf2MfkOc1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu do odpowiednich pól czasowników dokonanych i niedokonanych.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
RPdgnckQxOOB21
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w przysłowiach odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 13

Poniżej lub w zeszycie zapisz regułę pisowni „nie” z czasownikami.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 14
R18VFamVCeUeU1
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu kolorem pomarańczowym czasowników w podanych zdaniach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RTWLYM0szHVhN1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luki w zdaniu dotyczącym aspektu użytych w poprzednim ćwiczeniu czasowników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Z podanych zdań wypisz czasowniki.

Kasia cały dzień sprzątała swój pokój.
Marcin długo czytał lekturę.
Szymon od rana robił karmnik dla ptaków.
Alicja wybierała prezent dla mamy.
Sąsiedzi całą sobotę kosili trawnik w swoim ogrodzie.

R1SYmpB6XGB5W
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 15
R15d6tlsLSJF6
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk właściwymi formami czasowników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.