Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10K5T1f7S23k
Na zdjęciu widać fragmenty kominów na tle nieba. Z kominów unosi się dym.

Ziemia - wspólny dom ludzkości. Szanse i zagrożenia

Teren przemysłowy z elektrownią nad Starym Wielkim Kanałem w Chinach, na południe od centrum Yangzhou, 2012
Źródło: Vmenkov, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

Zapoznaj się ze zmianami, jakie zachodzą w roślinności Ziemi w ciągu roku. Czy zmiany ograniczają się do jednego kraju? Jednego kontynentu?

Zadanie na rozgrzewkę

Ćwiczenie 1
RAYC4cH4ZKOHd1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008O0B6v32_0000000F

Coraz bliżej do przyjaciół...

Wyobraź sobie, że jesteś średniowiecznym władcą, XIX‑wiecznym bankierem i współczesnym nam obywatelem Europy. Mieszkając w Madrycie musisz pilnie odwiedzić swojego kolegę przebywającego w Pekinie. Dzieli was około 9220 km.

W każdej epoce możesz posłużyć się najszybszym wówczas środkiem transportu:

  • W średniowieczu – koniem, którego średnia szybkość podróży wynosi 20 km/h.

  • W XIX w. – pociągiem, którego średnia szybkość podróży wynosi 120 km/h.

  • W XXI w. – samolotem pasażerskim, którego średnia prędkość podróży wynosi 920 km/h.

Polecenie 1

Policz i zapisz, ile czasu – w godzinach – zajęłaby Ci podróż między tymi samymi ośrodkami w różnych epokach.

RxXkDClliTlP2
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Podzielcie się na 3 grupy i wypiszcie dobre strony podróżowania wskazanymi wyżej środkami lokomocji. Sprawdźcie, czy wszystkie trzy grupy wskazały podobne korzyści.

RC2wvXpPm8Tv2
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Patrząc na szybkość podróży i korzyści z niej płynące, wytłumacz sens powiedzenia 'świat stał się globalną wioską'.

RIzAIJTDh0SP0
(Uzupełnij).
j0000008O0B6v32_00000012

Szybkość obiegu czy zalew informacji?

W średniowieczu skopiowanie jednej książki trwało kilka miesięcy, czasami nawet ponad rok. Pierwsze, nowożytne drukarnie produkowały kilka‑kilkanaście kopii książki w miesiącu. W XIX w. parowa prasa drukarska umożliwiła produkcję do 300 kopii dziennie. Półautomatyczne prasy drukarskie w połowie XIX w. produkowały nawet kilka tysięcy kopii druków dziennie. Rozpowszechnienie radia i telewizji w XX w. wyeliminowało konieczność posługiwania się pismem do przekazu informacji. Dostęp do informacji wytwarzanej przez wielkich producentów – stacje radiowe i telewizyjne stał się powszechny. Ograniczał ją jednak zasięg nadajników. Poszczególne stacje przekazywały programy najczęściej dla konkretnej społeczności narodowej. Obecnie informacja elektroniczna wytworzona i wprowadzona do obiegu z pomocą sieci Internet zarówno przez firmę, jak i osobę prywatną może dotrzeć w ciągu jednego dnia do kilkuset milionów odbiorców. W średniowieczu osób umiejących czytać i pisać było nie więcej niż 1‑2% społeczeństwa. W okresie nowożytnym liczba ta wzrosła do 5‑20%. W XIX w. dzięki szkolnictwu powszechnemu procent ten wzrósł do 25‑50%. Dopiero po zakończeniu I wojny światowej uczenie czytania i pisania nabrało szybkości i objęło zdecydowaną większość społeczeństwa. Dziś umiejętności czytania i pisania należą do podstawowych w Europie i większości krajów na świecie.

Polecenie 4

Podzielcie się na dwie grupy. W jednej z nich opiszcie z pomocą krótkich haseł zalety powszechnego, szerokiego, pozbawionego ograniczeń w skali całej Ziemi dostępu do informacji. Członkowie drugiej grupy wskażą w podobny sposób wady współczesnego sposobu korzystania z informacji globalnej. Porównajcie wasze zestawienia i spróbujcie określić 3‑5 reguł, które wyeliminują negatywne zjawiska w zakresie korzystania z informacji.

RYS1HdfFjQiwT
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Pamiętając o rozwoju sposobów przekazu informacji między ludźmi wyjaśnij, w jaki sposób wytłumaczyłbyś twierdzenie, że wraz z rozwojem radia i telewizji Ziemia stała się globalną wioską.

R11gaq5IZbVxx
(Uzupełnij).
j0000008O0B6v32_0000001B

Rachunek za rozwój?

Rozwój cywilizacji łączy się z wykorzystywaniem wciąż nowych rzeczy produkowanych w dużej liczbie w fabrykach. Do podtrzymywania produkcji, a później użytkowania wytworzonych produktów konieczna jest energia. Produkuje się ją w elektrowniach wykorzystujących przede wszystkim węgiel (tzw. elektrownie konwencjonalne) i rudę uranu (elektrownie atomowe). Mniejsze znaczenie mają elektrownie zamieniające siłę spadku wody, energię słoneczną i siłę wiatru na energię elektryczną. Elektrownie węglowe produkują najwięcej energii na świecie – około 75%. Dawniej wytwarzały wiele zanieczyszczeń, dziś w krajach bogatszych są wyposażane w specjalne filtry. Nadal produkują jednak dużo dwutlenku węgla – efekt spalania węgla – którego zwiększająca się obecność w atmosferze sprzyja ocieplaniu klimatu. Poza tym korzystają z zasobów naturalnych (węgiel) niszcząc je bezpowrotnie. Z kolei elektrownie atomowe, w których powstaje około 16% ogółu energii, nie produkują wielu szkodliwych odpadów. Radioaktywne substancje wytwarzane w procesie produkcyjnym w przypadku awarii mogą trwale skazić ogromny obszar ziemi i doprowadzić do śmierci wielu ludzi. Elektrownie słoneczne i wiatrowe są bezpieczne. Wykorzystują też odnawialne surowce naturalne (promienie słoneczne, wiatr). Koszt ich budowy jest niestety bardzo wysoki i wymaga dużych nakładów energii oraz surowców.

Polecenie 6

Podzielcie się na trzy grupy i spróbujcie zapisać zalety i wady elektrowni konwencjonalnych (korzystają z zasobów naturalnych np. węgla, niszcząc je), atomowych i korzystających z Odnawialnych Zasobów Energii (OZE), na przykład promienie słoneczne, wiatr, ciepło skał we wnętrzu Ziemi.

RCuUc3sxAI5qP
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Jak sądzisz, dlaczego Światowa Organizacja Energetyki uważa, że do 2035 r. większość energii pochodzić będzie z OZE?

R3mWtCcdPStk3
(Uzupełnij).
j0000008O0B6v32_0000001M

Czy można dbać tylko o swój kawałek Ziemi?

Człowiek zanieczyszcza Ziemię od początku swojego istnienia. Podobnie czynią zwierzęta. Zdolność rasy ludzkiej do przekształcania natury powoduje, że jego działalność ma szybciej następujące i groźniejsze konsekwencje, niż w przypadku aktywności zwierząt.

24 marca 1989 r. tankowiec Exxon Valdez uległ awarii u wybrzeży Alaski. Plama ropy, która wydobywała się z ładowni statku, sięgnęła 750 km na południe od miejsca katastrofy. Plaże zostały zanieczyszczone, a śmierć poniosło setki tysięcy ptaków, ryb i ssaków morskich.

Ponad 20 lat później, 20 kwietnia 2010 r. doszło do awarii na platformie wiertniczej Deepwater Horizon [czyt.: dipłoter horajzon] w Zatoce Meksykańskiej. W jej wyniku ropa z podwodnego odwiertu płynęła bezpośrednio do Oceanu Atlantyckiego przez 87 dni. Do dziś w promieniu około 80 kilometrów od odwiertu morze jest pozbawione oznak życia. Nie oszacowano liczby stworzeń, które poniosły i ponoszą nadal śmierć w wyniku zanieczyszczenia. W samym 2013 r. w wodach objętych skażeniem odnaleziono 650 martwych delfinów, czterokrotnie więcej, niż średnio rocznie przed katastrofą.

R20O4BHFAD0Qw
Wyciek ropy z platformy Deepwater Horizon, 2010, zdjęcie satelitarne, NASA
Źródło: NASA, domena publiczna.

Te wielkie katastrofy stały się znane także dlatego, że wydarzyły się w USA, zamożnym kraju dbającym o czystość środowiska naturalnego. Stany Zjednoczone zaczęły wprowadzać prawa dotyczące czystości powietrza i wody dopiero w latach 60. XX w. W krajach, które dopiero rozwijają się gospodarczo, skala codziennych zanieczyszczeń jest dużo większa. Szacuje się, że około 70% odpadów przemysłowych trafia tam bezpośrednio do rzek i zbiorników wodnych, z których następnie pobiera się wodę do spożycia.

Polecenie 8

Jak myślisz, dlaczego uboższe kraje nie koncentrują się na ochronie środowiska naturalnego? Napisz swoją odpowiedź.

RAiAbwGiz3QGt
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Patrząc na skalę dwóch opisanych wyżej katastrof napisz, czy można dbać o czystość tylko swojego kraju. Czy zamożne kraje mogą skupić się na bezpieczeństwie ekologicznym wyłącznie w swoich granicach?

R5ZIP89P9U7gy
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Poszukaj informacji w dowolnych źródłach (np. w Internecie, w pogramach edukacyjnych w TV) o wycinaniu lasów deszczowych w dorzeczu Amazonii i wyjaśnij, dlaczego tak wiele osób i krajów całego świata stara się temu zapobiec.

RjLwUSywT57Mn
(Uzupełnij).
j0000008O0B6v32_00000029

Podsumowanie

Zapamiętaj!

Wszyscy zgadzają się, że Ziemia jest naszym wspólnym domem. Istnieje jednak wiele sporów o to, jak zadbać o naszą planetę. Konflikty dotyczą przepisów ograniczających zanieczyszczenie ziemi i powietrza, ochrony zwierząt i krajobrazu naturalnego. Niestety przeciw przepisom, które mają chronić ziemię, występują zarówno uboższe, bogacące się i bardzo zamożne kraje.