Średnia arytmetyczna zestawu danych
Analizując przykłady zawarte w tym materiale dowiesz się, jak obliczyć średnią arytmetyczną zestawu danych, również w sytuacji praktycznej.
Aby obliczyć średnią arytmetyczną zestawu danych, należy je do siebie dodać i otrzymaną sumę podzielić przez ich liczbę.
Poniższe animacje pokazują jak obliczyć średnią ocen ze sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie.
Poniższe animacje pokazują jak obliczyć średnią ocen ze sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie.
Poniższa animacja pokazuje jak obliczyć średnią ocen ze sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie.
Poniższa animacja pokazuje jak obliczyć średnią ocen ze sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie.
W tabeli przedstawionych zostało sześć zestawów danych uporządkowanych rosnąco.
Nr | Zestaw danych |
---|---|
, , , , , , , , , , , , , , | |
, , , , , , , , , , , , , , , , , | |
, , , , , , , , , , , , , | |
, , , , , , , , , , , , | |
, , , , , , , , , , , , , | |
, , , , , , , , , , , |
W tabeli podano liczby książek znajdujących się na półkach w szkolnej bibliotece.
Liczba książek na półce | Liczba półek |
---|---|
Zapytano uczniów dwóch klas pierwszych, ile książek czytają w ciągu miesiąca. Otrzymane odpowiedzi umieszczono w tabelach:
Klasa
Liczba książek | Liczba uczniów |
---|---|
Klasa
Liczba książek | Liczba uczniów |
---|---|
Oblicz średnią arytmetyczną liczby książek czytanych w ciągu miesiąca:
dla każdej z klas,
dla grupy złożonej z uczniów obu klas.
Wykres przedstawia wyniki biegu, który odbył się w czasie szkolnych zawodów.
Połącz w pary zestawy liczb z pojedynczymi liczbami tak, aby średnia arytmetyczna nowego zestawu wyniosła .
<span aria-label="dwa" role="math"><math><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="cztery" role="math"><math><mn>4</mn></math></span>, <span aria-label="dziewięć" role="math"><math><mn>9</mn></math></span>, <span aria-label="jeden" role="math"><math><mn>1</mn></math></span>, <span aria-label="trzydzieści dziewięć" role="math"><math><mn>39</mn></math></span>
Na wykresie przedstawiono podział pracowników –osobowej firmy w zależności od wysokości pensji, jaką otrzymują.
W pięciu pojemnikach znajduje się średnio po cukru. Połącz w pary zdania z liczbami odpowiadającymi średniej arytmetycznej ilości cukru w pojemnikach.
<span aria-label="sto pięćdziesiąt pięć g" role="math"><math><mn>155</mn><mtext>g</mtext></math></span>, <span aria-label="sto pięćdziesiąt trzy g" role="math"><math><mn>153</mn><mtext>g</mtext></math></span>, <span aria-label="sto dziewięćdziesiąt g" role="math"><math><mn>190</mn><mtext>g</mtext></math></span>, <span aria-label="sto sześćdziesiąt dwa g" role="math"><math><mn>162</mn><mtext>g</mtext></math></span>, <span aria-label="sto pięćdziesiąt g" role="math"><math><mn>150</mn><mtext>g</mtext></math></span>
Do trzech pojemników dosypano po cukru. | |
Do dwóch pojemników dosypano po , a z jednego odsypano cukru. | |
Do zestawu dołączono jeszcze jeden pojemnik, w którym jest cukru. | |
Do każdego pojemnika dosypano po cukru. | |
Z jednego pojemnika przesypano do pozostałych cukru. |