W poniższych zadaniach są wykorzystane różne informacje dotyczące Polski w roku 2013 , opracowane przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
R1X9JWsC4L7Ed 1 Animacja przedstawia różne dane statystyczne związane z Polską i całym światem.
Animacja przedstawia różne dane statystyczne związane z Polską i całym światem.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1X9JWsC4L7Ed
Zastosowanie pisemnego dodawania i odejmowania liczb do rozwiazywania zadan tekstowych_atrapa_animacja_1060
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia różne dane statystyczne związane z Polską i całym światem.
1
Ćwiczenie 1
Poniższa tabela przedstawia liczbę szkół podstawowych w wybranych latach (dane z „Rocznika statystycznego”).
Liczba szkół podstawowych
RSBxvkSOQYBCd Wykorzystaj dane z tabeli i oblicz odpowiednie wielkości. Uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. O ile zmniejszyła się liczba szkół podstawowych w Polsce od roku szkolnego 2005 / 2006 do roku szkolnego 2012 / 2013 ?Odpowiedź: Liczba szkół podstawowych zmniejszyła się o Tu uzupełnij. O ile zmniejszyła się liczba szkół podstawowych w Polsce od roku szkolnego 2010 / 2011 do roku szkolnego 2012 / 2013 ?Odpowiedź: Liczba szkół podstawowych zmniejszyła się o Tu uzupełnij.
Wykorzystaj dane z tabeli i oblicz odpowiednie wielkości. Uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. O ile zmniejszyła się liczba szkół podstawowych w Polsce od roku szkolnego 2005 / 2006 do roku szkolnego 2012 / 2013 ?Odpowiedź: Liczba szkół podstawowych zmniejszyła się o Tu uzupełnij. O ile zmniejszyła się liczba szkół podstawowych w Polsce od roku szkolnego 2010 / 2011 do roku szkolnego 2012 / 2013 ?Odpowiedź: Liczba szkół podstawowych zmniejszyła się o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z wysokościami siedmiu szczytów w polskich Tatrach (wzniesienie nad poziom morza podane jest w metrach).
RSW8JcRcMLVJo 1 Animacja przedstawia wysokości szczytów w polskich Tatrach.
Animacja przedstawia wysokości szczytów w polskich Tatrach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RSW8JcRcMLVJo
Zastosowanie pisemnego dodawania i odejmowania liczb do rozwiazywania zadan tekstowych_atrapa_animacja_147
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia wysokości szczytów w polskich Tatrach.
Wielka Koszysta 2193 m n.p.m.
Żółta Turnia 2087 m n.p.m.
Kozi Wierch 2291 m n.p.m.
Świnica 2301 m n.p.m.
Kasprowy Wierch 1987 m n.p.m.
Giewont 1894 m n.p.m.
Małołączniak 2096 m n.p.m.
R9XtR8skkzT36 Wykorzystaj powyższe dane i oblicz odpowiednie wielkości. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby. O ile metrów Kozi Wierch jest wyższy od Kasprowego Wierchu?Odpowiedź: Kozi Wierch jest wyższy o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m . O ile metrów Giewont jest niższy od Świnicy?Odpowiedź: Giewont jest niższy o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m . O ile metrów Małołączniak jest wyższy od Żółtej Turni?Odpowiedź: Małołączniak jest wyższy o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m . O ile metrów niższa jest Wielka Koszysta od Gerlacha (2655 m n.p.m.) – najwyższego szczytu Tatr słowackich?Odpowiedź: Wielka Koszysta jest niższa o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m .
Wykorzystaj powyższe dane i oblicz odpowiednie wielkości. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby. O ile metrów Kozi Wierch jest wyższy od Kasprowego Wierchu?Odpowiedź: Kozi Wierch jest wyższy o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m . O ile metrów Giewont jest niższy od Świnicy?Odpowiedź: Giewont jest niższy o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m . O ile metrów Małołączniak jest wyższy od Żółtej Turni?Odpowiedź: Małołączniak jest wyższy o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m . O ile metrów niższa jest Wielka Koszysta od Gerlacha (2655 m n.p.m.) – najwyższego szczytu Tatr słowackich?Odpowiedź: Wielka Koszysta jest niższa o 1. 411 , 2. 12 , 3. 407 , 4. 462 , 5. 308 , 6. 9 , 7. 472 , 8. 304 m .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
W końcu 2012 r . w ewidencji Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Turystyczno‑Krajoznawczego znajdowało się 67375 km szlaków turystycznych. Długości poszczególnych szlaków turystycznych przedstawiono w poniższej tabeli.
Szlaki piesze na terenach nizinnych
Szlaki piesze na terenach górskich
R1Q2s7zsuLLWu 2 Na podstawie powyższej tabeli, uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. O ile kilometrów długość szlaków pieszych na terenach nizinnych była większa od długości szlaków pieszych na terenach górskich?Odpowiedź: Długość szlaków pieszych na terenach nizinnych jest większa o Tu uzupełnij km .O ile kilometrów długość szlaków pieszych na terenach górskich była większa od długości szlaków narciarskich?Odpowiedź: Długość szlaków pieszych na terenach górskich była większa o Tu uzupełnij km .Jaką łączną długość miały pozostałe, niewymienione w treści zadania szlaki turystyczne?Odpowiedź: Łączna długość pozostałych szlaków wynosi Tu uzupełnij km .
Na podstawie powyższej tabeli, uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. O ile kilometrów długość szlaków pieszych na terenach nizinnych była większa od długości szlaków pieszych na terenach górskich?Odpowiedź: Długość szlaków pieszych na terenach nizinnych jest większa o Tu uzupełnij km .O ile kilometrów długość szlaków pieszych na terenach górskich była większa od długości szlaków narciarskich?Odpowiedź: Długość szlaków pieszych na terenach górskich była większa o Tu uzupełnij km .Jaką łączną długość miały pozostałe, niewymienione w treści zadania szlaki turystyczne?Odpowiedź: Łączna długość pozostałych szlaków wynosi Tu uzupełnij km .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
Tabela przedstawia liczbę wybranych sekcji i dyscyplin sportowych oraz liczbę osób trenujących w danych sekcjach (według danych z 2012 roku).
Wybrane dyscypliny sportowe
R4zdq7rpeZqLp Wykorzystaj dane z tabeli i odpowiedz na pytania. Obliczenia wykonaj sposobem pisemnym. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby. Jaka była łączna liczba sekcji w wymienionych dyscyplinach sportowych?Odpowiedź: Łączna liczba sekcji wynosiła 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 .Ile osób łącznie trenowało wymienione dyscypliny?Odpowiedź: Łącznie trenowało 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 osób.O ile więcej osób trenowało piłkę nożną niż razem: piłkę siatkową, koszykówkę i hokej na lodzie?Odpowiedź: Piłkę nożną trenowało 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 osób więcej.O ile mniej osób trenowało koszykówkę niż piłkę siatkową?Odpowiedź: Koszykówkę trenowało 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 osób mniej.O ile więcej było sekcji piłki siatkowej niż koszykówki?Odpowiedź: Sekcji piłki siatkowej było więcej o 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 .
Wykorzystaj dane z tabeli i odpowiedz na pytania. Obliczenia wykonaj sposobem pisemnym. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby. Jaka była łączna liczba sekcji w wymienionych dyscyplinach sportowych?Odpowiedź: Łączna liczba sekcji wynosiła 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 .Ile osób łącznie trenowało wymienione dyscypliny?Odpowiedź: Łącznie trenowało 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 osób.O ile więcej osób trenowało piłkę nożną niż razem: piłkę siatkową, koszykówkę i hokej na lodzie?Odpowiedź: Piłkę nożną trenowało 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 osób więcej.O ile mniej osób trenowało koszykówkę niż piłkę siatkową?Odpowiedź: Koszykówkę trenowało 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 osób mniej.O ile więcej było sekcji piłki siatkowej niż koszykówki?Odpowiedź: Sekcji piłki siatkowej było więcej o 1. 5760 , 2. 396 , 3. 319241 , 4. 230313 , 5. 10460 , 6. 5870 , 7. 31841 , 8. 10355 , 9. 230616 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RJDZVoUmjlMyS Najdłuższe rzeki Polski to kolejno: Wisła, Odra, Warta, Bug i Narew. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trudniejsze obliczenia wykonaj sposobem pisemnym. Łączna długość Wisły i Odry wynosi 1862 km . Wisła jest o 182 km dłuższa od Odry. Długość Odry wynosi Tu uzupełnij km , a długość Wisły wynosi Tu uzupełnij km . Rzeka Bug ma długość 774 km . Warta jest o 21 km dłuższa od Bugu, a Narew jest 275 km krótsza od Bugu. Długość Warty wynosi Tu uzupełnij km , a długość Narwi wynosi Tu uzupełnij km . Łączna długość pięciu najdłuższych rzek w Polsce wynosi Tu uzupełnij km .
Najdłuższe rzeki Polski to kolejno: Wisła, Odra, Warta, Bug i Narew. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trudniejsze obliczenia wykonaj sposobem pisemnym. Łączna długość Wisły i Odry wynosi 1862 km . Wisła jest o 182 km dłuższa od Odry. Długość Odry wynosi Tu uzupełnij km , a długość Wisły wynosi Tu uzupełnij km . Rzeka Bug ma długość 774 km . Warta jest o 21 km dłuższa od Bugu, a Narew jest 275 km krótsza od Bugu. Długość Warty wynosi Tu uzupełnij km , a długość Narwi wynosi Tu uzupełnij km . Łączna długość pięciu najdłuższych rzek w Polsce wynosi Tu uzupełnij km .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pokaż rozwiązanie
1862 - 182 : 2 = 1680 : 2 = 840 km – długość Odry,840 + 182 = 1022 km – długość Wisły
774 + 21 = 795 km – długość Warty,774 - 275 = 499 km – długość Narwi
1022 + 840 + 795 + 774 + 499 = 3930 km
3
Ćwiczenie 6
RPNrKMh2M1Xim W miejscowości Łosośno są 4 szkoły podstawowe. Tabela przedstawia liczbę uczniów w poszczególnych szkołach. Wykonaj obliczenia i uzupełnij liczbę uczniów w SP nr 3 . Wpisz odpowiedź w lukę.
W miejscowości Łosośno są 4 szkoły podstawowe. Tabela przedstawia liczbę uczniów w poszczególnych szkołach. Wykonaj obliczenia i uzupełnij liczbę uczniów w SP nr 3 . Wpisz odpowiedź w lukę.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HvcTCp5IJjR Oblicz i wstaw poprawne wartości w luki w zdaniach. Różnica liczby uczniów w najliczniejszej szkole i w najmniej licznej wynosi Tu uzupełnij
Oblicz i wstaw poprawne wartości w luki w zdaniach. Różnica liczby uczniów w najliczniejszej szkole i w najmniej licznej wynosi Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GNHKeV4nMAx W sąsiedniej miejscowości Sarno w szkołach podstawowych uczy się o uczniów więcej niż w Łosośnie. Oblicz liczbę uczniów szkół podstawowych w Sarnie. Wpisz w luki prawidłową odpowiedź. W sąsiedniej miejscowości Sarno w szkołach podstawowych uczy się o uczniów więcej niż w Łosośnie. Oblicz liczbę uczniów szkół podstawowych w Sarnie.
W sąsiedniej miejscowości Sarno w szkołach podstawowych uczy się o uczniów więcej niż w Łosośnie. Oblicz liczbę uczniów szkół podstawowych w Sarnie. Wpisz w luki prawidłową odpowiedź. W sąsiedniej miejscowości Sarno w szkołach podstawowych uczy się o uczniów więcej niż w Łosośnie. Oblicz liczbę uczniów szkół podstawowych w Sarnie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7
RHAuXhmM0W0EG Na podstawie „Rocznika statystycznego” z 2021 roku uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. W 2020 roku liczba urodzeń wyniosła Tu uzupełnij tysięcy, a liczba zgonów Tu uzupełnij tysięcy. Oznacza to, że przyrost naturalny był ujemny i wynosił Tu uzupełnij tysiące.
Na podstawie „Rocznika statystycznego” z 2021 roku uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. W 2020 roku liczba urodzeń wyniosła Tu uzupełnij tysięcy, a liczba zgonów Tu uzupełnij tysięcy. Oznacza to, że przyrost naturalny był ujemny i wynosił Tu uzupełnij tysiące.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pokaż podpowiedź Roczniki statystyczne możesz znaleźć na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego. Dane potrzebne do rozwiązania tego ćwiczenia znajdziesz w dziale Ludność.