Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R19Rlbo4oNtnJ
Na zdjęciu przedstawiono manifestację ludzi kroczących ulicami miasta. Część z nich w rękach trzyma flagi. W tle znajdują się zabytkowe budynki Wrocławia.

Obywatele w działaniu

Manifestacja ludności
Źródło: Lukas Plewnia, licencja: CC BY-SA 2.0.

„Znowu, znowu to samo!” Staszek nie umie ukryć zdenerwowania. „Już trzeci raz musimy odwołać trening. Są wszyscy – a na boisku lód i śnieg”. Pan Jan, zajmujący się szkolnym boiskiem, jest ciężko chory. A do tego śnieg spadł już w połowie listopada. Chłopcy martwią się coraz bardziej – za tydzień finałowe rozgrywki. Obiecali wszystkim, że tym razem mistrzowski puchar trafi do ich szkoły.

Polecenie 1

Po przeczytaniu powyższego tekstu wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.

  • Wyjaśnij, jak rozwiązać przedstawiony w tekście problem. Zapisz propozycje rozwiązań i przedstaw je pozostałej części klasy.

  • Wybierzcie jedno z przedstawionych rozwiązań i wskażcie jego słabe i mocne strony.

R1aqmvqrvjXWU
ILUSTRACJA: Przykład wykonania zadania
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
R1A7G1YDGvfqc
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Po zapoznaniu się z tekstem wykonajcie zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.

1. Zastanówcie się, jak rozwiązać przedstawiony w tekście problem. Zbierzcie propozycje rozwiązań i przedstawcie je pozostałej części klasy.

2. Wybierzcie jedno z przedstawionych rozwiązań i omówcie jego słabe i mocne strony.

R1Qyq3pdXu1dy
(Uzupełnij).
tmvA03wG1B_0000000S

Obywatele w działaniu

Ro2r0MzNBHvkw
Procesja
Źródło: Happa, licencja: CC BY 3.0.
Co potrafię?
  • przedstawić wpływ instytucji edukacyjnych, religijnych i kulturalnych na rozwój człowieka;

  • wymieniać korzyści wynikające z działalności w organizacjach pozarządowych;

  • wyjaśnić, kim jest obywatel i jakie są jego obowiązki.

Nauczysz się
  • poznawać różnorodne formy uczestnictwa obywateli w życiu publicznym;

  • charakteryzować, jaką rolę odgrywa społeczna aktywność uczniów w szkole;

  • wyjaśniać, jakie korzyści wynikają z aktywności publicznej obywateli.

tmvA03wG1B_000EX001

Formy aktywności obywatelskiej

Funkcjonowanie demokratycznego społeczeństwa można przedstawić na kilku płaszczyznach.

Prywatne życie człowieka, funkcjonowanie rodzin, wspólnot sąsiedzkich czy grup rówieśniczych. Państwo demokratyczne gwarantuje wszystkim członkom społeczeństwa możliwość samodzielnego kształtowania więzi społecznych i samorządnej aktywności obywatelskiej.

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Państwo, jego instytucje i organy władzy zobowiązane są do realizacji potrzeb społeczeństwa oraz przestrzegania zasady praworządności (powinny działać zgodnie z systemem prawnym państwa).

Instytucje współtworzące ekonomiczne podstawy życia społecznego, np. państwowe i prywatne przedsiębiorstwa, które działają w ramach wolnego rynku.

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Różnorodne organizacje, w których ramach obywatele podejmują społeczno‑polityczną aktywność. Aktywność polityczna polega na uczestniczeniu w sprawowaniu władzy państwowej (partie polityczne, ruchy społeczno‑polityczne) bądź wywieraniu na nią wpływu (np. związki zawodowe, organizacje pozarządowe, media).

Sprawny aparat państwowy i gospodarka jest koniecznym, ale niewystarczającym warunkiem stabilności i efektywności współczesnych demokracji. Nie istnieje państwo, które jest w stanie rozwiązać wszystkie istotne problemy i konflikty społeczne. Niezbędna jest indywidualna i grupowa aktywność obywateli w środowisku lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Jest ona konieczna zwłaszcza w tych sferach życia społecznego, w których materialne, socjalne, kulturowe, edukacyjne i zdrowotne potrzeby ludzi nie zostały zaspokojone.

R1bqON3NKgIbS
Przykłady obywatelskiej aktywności
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tmvA03wG1B_00000022

Społeczna aktywność uczniów

Dlaczego aktywność uczniów jest cenna?A. Pacewicz
A. Pacewicz Dlaczego aktywność uczniów jest cenna?

Szkoła nie może dobrze funkcjonować bez aktywności uczniów, podobnie jak demokracja bez uczestnictwa obywateli. Ale kompetencji społecznych i obywatelskich nie da się zdobyć słuchając, gdy o nich mówi nauczyciel. Aby je w sobie wykształcić, trzeba naprawdę coś robić – samodzielnie, w małych zespołach, z całą klasą, z uczniami z innych klas. To w szkole młodzi ludzie uczą się współdziałania, planowania zadań i odpowiedzialności za ich wykonanie. To właśnie szkoła stanowi główną scenę życia publicznego, gdzie mogą przygotować się do pełnienia obywatelskich ról, które wszyscy (bez wyjątku!) będą w mniejszym lub większym zakresie pełnić.

poCB4qqNjN_00000_RGZ_001 Źródło: dostępny w internecie: http://www.npseo.pl/data/various/files/alicja_pacewicz_dlaczego_aktywnosc_uczniow_jest_cenna.pdf [dostęp 12.06.2020].
Polecenie 2

Wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Przygotuj schemat przedstawiający przykłady społecznej aktywności uczniów na terenie szkoły.

ROhv66aYE4C6K
(Uzupełnij) -.
Polecenie 3

Podaj wybrane przez ciebie trzy argumenty uzasadniające tezę, że ludzie zorganizowani w grupy mają lepiej.

R1edV3sRRPtqY
(Uzupełnij) -.

Czy możesz pomóc innym?

R1MpkLITHRS9Y
W filmie występuje Janina Ochojska, prezes Polskiej Akcji Humanitarnej. Jest ubrana w bordowy sweter. Siedzi w pokoju, za nią stoi regał z książkami. Janina Ochojska wypowiada się na temat skutków globalizacji. Pomiędzy jej wypowiedziami pokazywane są zdjęcia.
R11OVDx8lRIay
Nagranie wideo. Na początku czarna plansza z białym napisem: „Wolontariusze w Polskiej Akcji Humanitarnej”. Następnie pojawia się kobieta, ubrana w bordowy sweter, pod którym widoczny jest fragment szarej koszulki. Do kołnierza przypięty ma czarny mikrofon. Ma krótkie, brązowe włosy. Siedzi w pokoju, za nią stoi regał z książkami. W lewym dolnym rogu pojawia się podpis: „Janina Ochojska, założycielka i prezes Polskiej Akcji Humanitarnej”. Na końcu filmu pojawia się czarna plansza z białymi napisami: „Wystąpiła: Janina Ochojska, scenariusz i realizacja: Contentplus.pl, na zlecenie: Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu: „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014”.
tmvA03wG1B_0000002P

Formy uczestnictwa politycznego

Ważnym elementem sprawnego funkcjonowania demokratycznego państwa jest uczestnictwo polityczne jego obywateli. Polega ono na podejmowaniu działań, które wpływają na wybór rządzących, wspierają lub przeciwstawiają się instytucjom władzy oraz ustalonym przez nie decyzjom i ich skutkom.

Podstawowe formy uczestnictwa politycznego obywateli w Polsce:

  • wybory parlamentarne, prezydenckie i samorządowe;

  • głosowanie w referendach ogólnokrajowych i lokalnych;

  • działalność w partiach politycznych, związkach zawodowych, organizacjach społecznych;

  • publiczne prezentowanie poglądów w mediach;

  • organizowanie i uczestniczenie w publicznych zgromadzeniach.

Wybrane formy uczestnictwa politycznego w Polsce - partie polityczne

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 11.

  1. Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania partii politycznych. Partie polityczne zrzeszają na zasadach dobrowolności i równości obywateli polskich w celu wpływania metodami demokratycznymi na kształtowanie polityki państwa.

tmvA03wG1B_00000_BIB_002 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia [w:] Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 1997 roku.

Partie polityczne, których komitety wyborcze zdobyły mandaty do Sejmu RP w wyborach przeprowadzonych w 2019 r.:

  • Prawo i Sprawiedliwość/Zjednoczona Prawica;

  • Platforma Obywatelska/Koalicja Obywatelska;

  • Nowa Lewica;

  • Polskie Stronnictwo Ludowe/Koalicja Polska;

  • Konfederacja.

Do Sejmu RP weszli także przedstawiciele mniejszości niemieckiej.

Wybrane formy uczestnictwa politycznego w Polsce - pokojowe zgromadzenia

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 57.
Każdemu zapewnia się wolność organizowania pokojowych zgromadzeń i uczestniczenia w nich. Ograniczenie tej wolności może określać ustawa.

tmvA03wG1B_00000_BIB_002 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia [w:] Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 1997 roku.
manifestacja
Definicja: manifestacja

inaczej demonstracja; to wystąpienie zbiorowe, mające na celu wyrażenie opinii w ważnej społecznie sprawie; może być zarówno formą poparcia, jak i sprzeciwu, np. wobec rządzących, podjętych decyzji, zjawisk społecznych; manifestacje mogą przybierać różne formy: wieców, marszów, czy pikiet

R1VJI1HJ2Ahfk
Pikieta przed sejmem
Źródło: Piotr VaGla Waglowski, domena publiczna.
pikieta
Definicja: pikieta

forma społecznego protestu; zorganizowana grupa osób manifestuje, najczęściej przed gmachem jakiegoś urzędu, wykrzykując hasła z żądaniami i obnosząc je na transparentach

tmvA03wG1B_0000004Q

Wybrane formy uczestnictwa politycznego w Polsce - związki zawodowe

Związki zawodowe to organizacje reprezentujące pracowników, działające w zakładach pracy. Związki zawodowe negocjują z pracodawcą wysokość płac i warunki pracy, udzielają swoim członkom różnorodnych form wsparcia, np. porad prawnych, pomocy materialnej.

Polecenie 4

Zastanów się, co chciałbyś zmienić w swojej szkole. Przedstaw swój pomysł kolegom i koleżankom z klasy.

Spośród przedstawionych problemów wybierzcie jeden i napiszcie w tej sprawie petycję skierowaną do dyrekcji szkoły.

INSTRUKCJA DO WYKONANIA ZADANIA

Petycja to pismo skierowane do władz, które zawiera prośby lub postulaty określonej społeczności.

Petycja powinna zawierać:

  • informację o miejscu i dacie jej sporządzenia;

  • dane adresata, czyli osoby, do której jest kierowana (imię, nazwisko, funkcja/stanowisko);

  • opis problemu, którego dotyczy;

  • spis postulatów;

  • uzasadnienie przedstawionych postulatów, wskazanie korzyści wynikających z ich realizacji;

  • podpisy osób, które są autorami petycji.

Pamiętajcie o zachowaniu właściwych form grzecznościowych oraz o jasnym i zwięzłym przedstawianiu problemów.

R1VOPzVyi4Rt5
(Uzupełnij) -.
tmvA03wG1B_0000005G

Podsumowanie

Aktywne społeczeństwo, zaangażowane w życie publiczne to filar państwa demokratycznego i gwarant jego stabilnego funkcjonowania.

Uczestnictwo w życiu politycznym  jest naszym zarówno prawem, jak i obywatelskim obowiązkiem. Od nas zależą losy państwa i lokalnej społeczności.

Kompetencje obywatelskie, połączone z umiejętnościami współpracy czy rozwiązywania problemów, zaangażowaniem we wspólne sprawy, poczuciem odpowiedzialności za siebie i innych, odwagą prezentowania własnego stanowiska decydują o obywatelskiej dojrzałości.

Niezależnie od wieku, działając wspólnie budujemy wzajemne zaufanie i zmieniamy otaczającą nas rzeczywistość.

R1D1gABTdG2u1
ILUSTRACJA: Wykres z centrum badania opinii społecznej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., dostępny w internecie: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_060_14.PDF [dostęp 5.11.2015 r.], licencja: CC BY 3.0.

Na ilustracji przedstawiono wykres przedstawiający wyniki badania przeprowadzonego przez centrum badania opinii społecznej. Respondentom zadano pytanie: Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy poświęcił(a) Pan(i) swój wolny czas na dobrowolną i nieodpłatną pracę w ramach jakiejś organizacji pozarządowej  (stowarzyszenia lub fundacji), instytucji kościoła czy innej organizacji (np. w komitecie rodzicielskim, kole parafialnym, ochotniczej straży pożarnej, związku zawodowym, klubie, kole gospodyń wiejskich, wspólnocie mieszkaniowej, partii lub stronnictwie politycznym itp.)?

- IV 2011: tak, wiele razy - 7%; tak, kilka razy - 8%; tylko raz - 1%; nie - 84%;

- III 2014: tak, wiele razy - 8%; tak, kilka razy - 9%; tylko raz - 2%; nie - 81%.

Ćwiczenie 1
R1OiXvmzH6MUZ
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zapoznaj się z celami i formami działalności dowolnie wybranej przez Ciebie organizacji pozarządowej. Zastanów się, jakie organizacje działają lokalnie w Twoim miejscu zamieszkania. Wybierz dwie z nich i wpisz ich cele i formy działania. Poniżej podano: przykład instytucji oraz ilustrację pomocną do stworzenia tabeli.

R10wLe8Nf5tzW
zadanie interaktywne
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1dOsYGWaIRLl
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zapoznaj się z celami i formami działalności dowolnie wybranej przez ciebie organizacji pozarządowej. Zastanów się, jakie organizacje działają lokalnie w twoim miejscu zamieszkania. Wybierz dwie z nich i wpisz ich cele i formy działania. Poniżej podano: przykład instytucji.

Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Podstawowym celem Fundacji jest działalność w zakresie ochrony zdrowia polegająca na ratowaniu życia chorych osób, w szczególności dzieci, i działanie na rzecz poprawy stanu ich zdrowia, jak również na działaniu na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Fundacja organizuje ogólnopolskie zbiórki pieniędzy, kończące się co roku wielkim finałem, w który zaangażowane są media. Finał ma formę szeregu lokalnych imprez artystycznych połączonych z licytacją różnych podarowanych przedmiotów. Za uzyskane w postaci zbiórek i licytacji pieniądze Fundacja kupuje specjalistyczny sprzęt medyczny.

R1DZpjbv26DUb
Miejsca na notatki ucznia.
Polecenie 6
RN9fwamgGei4q
zadanie interaktywne
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RilbBVnhMQEW2
(Uzupełnij).
1
Polecenie 6

Zastanów się, jakie lokalne inicjatywy finansowane z budżetów obywatelskich są podejmowane przez mieszkańców twojej miejscowości. Wypisz je poniżej.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7
RsSBQbnEMfe2u
zadanie interaltywne
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Zorientuj się, jakie przedsięwzięcia są podejmowane przez młodzieżową radę twojego miasta lub gminy. Wypisz je poniżej.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
Ry9MfNBZWNV7B
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R16g8lqw6pSSW
Ćwiczenie 2
Możliwe odpowiedzi: 1. zdobycie władzy., 2. wsparcie ekonomiczne ludzi biednych i potrzebujących pomocy., 3. kształtowanie i rozwój umiejętności społecznych ludności wsi., 4. obrona praw pracowniczych zrzeszonych w niej robotników.
RWiJUHz7OrKX7
Ćwiczenie 3
Połącz w pary przykłady zjawiska związane z łamaniem praw etycznych z ich definicjami: nadużywanie stanowiska, by uzyskać prywatne korzyści Możliwe odpowiedzi: 1. dyskryminacja pracownika, 2. nepotyzm, 3. mobbing, 4. korupcja faworyzowanie członków rodziny przy obsadzaniu stanowisk Możliwe odpowiedzi: 1. dyskryminacja pracownika, 2. nepotyzm, 3. mobbing, 4. korupcja ocenianie pracy przez pryzmat płci, wieku czy pochodzenia Możliwe odpowiedzi: 1. dyskryminacja pracownika, 2. nepotyzm, 3. mobbing, 4. korupcja nękanie, zastraszanie i obrażanie pracownika Możliwe odpowiedzi: 1. dyskryminacja pracownika, 2. nepotyzm, 3. mobbing, 4. korupcja
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ro0FDgTZGtGrr
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Gdy wywiera się presję na politykach w celu osiągnięcia lepszych warunków dla swego biznesu, jest to nieuczciwy ..., 2. Gdy dziennikarze przekazują nieprawdziwe informacje, jest to ... opinii publicznej., 3. Gdy podaje się jedynie dobre cechy produktu, jest to nieuczciwa ..., 4. Pracodawca stosujący mobbing wobec pracowników to ..., 5. Ukrywają dochody, by nie płacić podatków - to ... się od płacenia podatków.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Zadanie: projekt edukacyjny

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
  1. Przygotujcie prezentację multimedialną na temat działalności wybranej organizacji pozarządowej lub społecznej (np. stowarzyszenie, fundacja lub związek zawodowy).

  2. Zadanie: w prezentacji zdefiniujcie wymienione organizacje, podajcie podstawy prawne ich funkcjonowania, omówcie działalność prezentowanej organizacji oraz znaczenie tego rodzaju organizacji dla rozwoju demokracji.

  3. Zasady realizacji:

    • praca w grupach;

    • czas trwania: 5 tygodni;

    • prezentacja na forum klasy.