Przyjrzyj się ilustracji do bajki Lis i kozieł. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść?
RhHhhEcDtPDsv
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem ilustracji Lis i kozieł. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść? Zapisz swoją odpowiedź.
R1FfPOC3c2ZOG
R1Zw1ykB9uq7D
Przeczytaj bajkę Adama Mickiewicza Lis i kozieł z podziałem na role.
Lis i koziełAdam Mickiewicz
Adam MickiewiczLis i kozieł
Już był w ogródku, już witał się z gąską; Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną, Gdzie wodę zbierano; Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząskoj0000008I7B5v22_000tp001grząsko: Studnia na półczwarta łokciaj0000008I7B5v22_000tp002półczwarta łokcia, Za wysokie progi Na lisie nogi; Zrąbj0000008I7B5v22_000tp003Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibićj0000008I7B5v22_000tp004wścibić paznokcia. Postaw się teraz w tego lisa położeniu! Inny zwierz pewno załamałby łapy I bił się w chrapyj0000008I7B5v22_000tp005chrapy, Wołając gromu, ażeby go dobił: Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła. Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła, Stojącego tuż nad zrębem I patrzącego z ciekawością w studnię. Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce I tak sam do siebie szepce: 'Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukaćj0000008I7B5v22_000tp006zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!' Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać: 'Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryżyj0000008I7B5v22_000tp007ryżykudłaj0000008I7B5v22_000tp008kudła, Waraj0000008I7B5v22_000tp009Wara od źródła!' I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Adam Mickiewicz, Lis i kozieł, [w:] tegoż, Antologia bajki polskiej, Wrocław 1983, s. 436–437.
Ćwiczenie 1
Opisz sytuację, która miała miejsce przed punktem zwrotnym (zanim lis ujrzał kozła).
RLxUJpgKInDI0
Punktem zwrotnym określa się na przykład jakieś wydarzenie, po którym sytuacja ulega zmianie.
Lis wybrał się do wsi, aby złapać gęś na obiad. Zobaczył ją w ogrodzie, zakradł się bardzo blisko. Wystarczyło tylko wykonać skok. Niestety nie zauważył beczki wkopanej w ziemię. Skoczył i wpadł do niej. Nie mógł się wydostać, gdyż ściany były śliskie, gładkie i wysokie.
R6Mx6eSAdcTt0
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Określ, na czym polegał pomysł lisa.
RleubUMPp4cre
Zwróć uwagę na to, czyją obecność wykorzystał lis.
Lis wykorzystał pojawienie się kozła. Wymyślił, że, skacząc mu na kark, a później na rogi, będzie w stanie wydostać się z beczki.
Ćwiczenie 4
Podaj inne rozwiązania, które można by było zastosować w sytuacji, w jakiej znalazł się lis.
R1XNEAMpEXzs7
Zastanów się nad tym, czy lis miał inne możliwości, aby wydostać się z beczki.
Przykładowe rozwiązania, które mógłby zastosować lis:
wzywać pomocy,
rozpocząć rozmowę z kozłem, która mogłaby zaowocować pomysłem, jak go uwolnić,
zapytać kozła, czy nie mógłby sprowadzić pomocy.
Ćwiczenie 5
Oceń, który z pomysłów jest najbardziej prawdopodobny.
R14J8KNF4bAEA
Zastanów się, co w takiej sytuacji mogłoby być dla lisa najbardziej rozsądne.
Najbardziej realnym pomysłem wydaje się rozmowa lisa z kozłem. Nie wiemy, co mógłby dać taki dialog i jakimi pomysłami zaowocować, ale na pewno lis mógłby poprosić o pomoc kozła.
1
Rtu8jTbMLHwIX
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 6
Na podstawie bajki Adama Mickiewicza określ cechy lisa i kozła.
RWjpQiUv9pluX
Zastanów się, jakim zwierzęciem okazał się w bajce lis, a jakim kozioł.
Cechy kozła:
naiwny,
bezmyślny,
nieprzewidujący,
impulsywny,
samolubny,
dający się wykorzystywać,
ciekawski.
Cechy kozła:
cwany,
bystry,
sprytny,
niepoddający się,
ucieka się do kłamstwa.
RywxRGh4LOIYz
Ćwiczenie 7
Rzw0OK7a87re2
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Wyjaśnij, dlaczego lis nie wpada w panikę w trudnej sytuacji.
RgNc5uCCWozsV
Zwróć uwagę na zdanie w utworze mówiące o lisie: 'Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła'.
Lis nie wpada w panikę w trudnej sytuacji, ponieważ nie chce jej jeszcze bardziej pogarszać oraz przysparzać sobie dodatkowych problemów.
1
Ćwiczenie 10
Znajdź w tekście Adama Mickiewicza złotą myśl i ją zinterpretuj.
Złota myśl jest to krótka, mądra sentencja wyrażająca jakąś ogólną prawdę np. o człowieku i jego naturze.
Złotą myślą w tekście Adama Mickiewicza jest zdanie: '[...] rozpaczać jest to zło przydawać do zła'. Ta sentencja wskazuje na to, że nie wolno poddawać się rozpaczy, ponieważ wtedy można wpaść w jeszcze większe tarapaty.
Ćwiczenie 10
Wyszukaj w tekście Adama Mickiewicza zdanie, które mogłoby być złotą myślą. Zapisz je poniżej, a następnie zinterpretuj.
R1bOgOJI0iOBG
Złota myśl jest to krótka, mądra sentencja wyrażająca jakąś ogólną prawdę np. o człowieku i jego naturze.
Złotą myślą w tekście Adama Mickiewicza jest zdanie: '[...] rozpaczać jest to zło przydawać do zła'. Ta sentencja wskazuje na to, że nie wolno poddawać się rozpaczy, ponieważ wtedy można wpaść w jeszcze większe tarapaty.
Ćwiczenie 11
Wypisz z utworu epitety i określ ich funkcję.
R5nSNwgEavPqm
Epitet to wyraz będący określeniem rzeczownika.
Epitety występujące w bajce: wysokie progi, lisie nogi, ryży kudła, beczka wkopana, zrąb gładki. Epitety, określając rzeczowniki, pomagają nam wyobrazić sobie, jak ktoś lub coś wygląda.
Ćwiczenie 12
Wypisz z utworu wyraz dźwiękonaśladowczy i określ jego funkcję.
R92w9E3YSsuAP
Wyraz dźwiękonaśladowczy naśladuje dźwięk lub go opisuje.
Wyraz dźwiękonaśladowczy użyty w utworze: 'hop'. Zastępuje on czasownik.
Rt8Ga0T6NTUAe
Ćwiczenie 13
R10ItblJWynD5
Ćwiczenie 14
RvVNdIJ61Qvc9
Ćwiczenie 15
R1S924UkVoZMm
Ćwiczenie 16
Polecenie 2
Przygotuj wraz z koleżankami i kolegami scenki teatralne na podstawie wybranej bajki. W tym celu wykonajcie działania opisane w kolejnych punktach:
zaprojektujcie afisz teatralny, scenografię, kostiumy i rekwizyty,
zaplanujcie ruch na scenie,
przydzielcie sobie role,
opanujcie pamięciowo tekst,
przeprowadźcie próby,
zaprezentujcie scenki przed klasową widownią.
RDUlE26wacDGF
Polecenie 2
Na podstawie opisów poniższych afiszów teatralnych stwórz własny na wybrane przez ciebie przedstawienie. Wypisz wszystkie elementy, które powinny się na nim znaleźć.
RC9hulsqg30J5
R1bUfSk3a20Eg
RgHnjKGh1YRbW
j0000008I7B5v22_000tp002
półczwarta łokcia – trzy i pół łokcia; łokieć ma około 0,5 metra
j0000008I7B5v22_000tp003
zrąb – brzeg, krawędź czegoś
j0000008I7B5v22_000tp006
zbrukać – zbrudzić, zanieczyścić
j0000008I7B5v22_000tp007
ryży – rudy
j0000008I7B5v22_000tp008
kudła – tu: zwierzę, o długiej, potarganej sierści; kudłacz
j0000008I7B5v22_000tp001
grząski – taki, w którym się grzęźnie, zapada; bagnisty, błotnisty
j0000008I7B5v22_000tp004
wścibić – wetknąć
j0000008I7B5v22_000tp005
chrapa – część górnej wargi okalająca nozdrza u niektórych zwierząt
j0000008I7B5v22_000tp009
Wara! – wykrzyknik wyrażający zakaz zbliżania się do kogoś lub czegoś