Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RnmSthUV8rZmp1
Zdjęcie przedstawia głowę jasnobrązowej kozy. Tło jest zielone, rozmyte.
Koza
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 1

Przyjrzyj się ilustracji do bajki Lis i kozieł. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść?

RhHhhEcDtPDsv
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Zapoznaj się z opisem ilustracji Lis i kozieł. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść? Zapisz swoją odpowiedź.

R1FfPOC3c2ZOG
(Uzupełnij).
R1Zw1ykB9uq7D
Ilustracja do bajki Ezopa Lis i kozieł w przekładzie i parafrazie J. Ogilby
Źródło: Wenceslas Hollar, Londyn 1668, 1673 lub 1675, domena publiczna.

Przeczytaj bajkę Adama Mickiewicza Lis i kozieł z podziałem na role. 

Lis i koziełAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Lis i kozieł

Już był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyśleć o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząskoj0000008I7B5v22_000tp001grząsko:
Studnia na półczwarta łokciaj0000008I7B5v22_000tp002półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąbj0000008I7B5v22_000tp003Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibićj0000008I7B5v22_000tp004wścibić paznokcia.
Postaw się teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapyj0000008I7B5v22_000tp005chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Za czym maca wkoło zębem,
A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
'Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukaćj0000008I7B5v22_000tp006zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!'
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
'Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryżyj0000008I7B5v22_000tp007ryży kudłaj0000008I7B5v22_000tp008kudła,
Waraj0000008I7B5v22_000tp009Wara od źródła!'
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Adam Mickiewicz, Lis i kozieł, [w:] tegoż, Antologia bajki polskiej, Wrocław 1983, s. 436–437.
Ćwiczenie 1

Opisz sytuację, która miała miejsce przed punktem zwrotnym (zanim lis ujrzał kozła).

RLxUJpgKInDI0
(Uzupełnij).
R6Mx6eSAdcTt0
Ćwiczenie 2
Dopasuj do cytatów odpowiednie zdania lub wyrażenia. określił wysokość beczki Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” ocenił, że nie da się wyskoczyć Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” sprawdził gładkość ścian Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” uspokoił się i zaczął myśleć, jak wydostać się z beczki Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” zobaczył kozła Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” zorientował się, że chce mu się pić Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” udał, że pije wodę Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” wychwalał, niby do siebie, smak wody Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” wyskoczył Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Określ, na czym polegał pomysł lisa.

RleubUMPp4cre
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Podaj inne rozwiązania, które można by było zastosować w sytuacji, w jakiej znalazł się lis.

R1XNEAMpEXzs7
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Oceń, który z pomysłów jest najbardziej prawdopodobny.

R14J8KNF4bAEA
(Uzupełnij).
1
Rtu8jTbMLHwIX
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj cechy lisa i kozła do odpowiedniej fotografii, a następnie ułóż je w kolejności alfabetycznej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Na podstawie bajki Adama Mickiewicza określ cechy lisa i kozła.

RWjpQiUv9pluX
(Uzupełnij).
RywxRGh4LOIYz
Ćwiczenie 7
naiwny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bezmyślny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. cwany Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. sprytny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieprzewidujący Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. niepoddający się Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. impulsywny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bystry Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieumiejący ocenić sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. dający się wykorzystywać Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. ucieka się do kłamstwa Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rzw0OK7a87re2
Ćwiczenie 8
naiwny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bezmyślny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. cwany Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. sprytny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieprzewidujący Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. niepoddający się Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. impulsywny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bystry Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieumiejący ocenić sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. dający się wykorzystywać Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. ucieka się do kłamstwa Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, dlaczego lis nie wpada w panikę w trudnej sytuacji.

RgNc5uCCWozsV
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 10

Znajdź w tekście Adama Mickiewicza złotą myśl i ją zinterpretuj.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 10

Wyszukaj w tekście Adama Mickiewicza zdanie, które mogłoby być złotą myślą. Zapisz je poniżej, a następnie zinterpretuj.

R1bOgOJI0iOBG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Wypisz z utworu epitety i określ ich funkcję.

R5nSNwgEavPqm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Wypisz z utworu wyraz dźwiękonaśladowczy i określ jego funkcję.

R92w9E3YSsuAP
(Uzupełnij).
Rt8Ga0T6NTUAe
Ćwiczenie 13
znaleźć się w sytuacji bez wyjścia Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. znaleźć się w rozpaczliwej sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. szukać wyjścia z trudnej sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. znaleźć się w opłakanej sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. pogorszyć swoją sytuację Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. spojrzeć trzeźwo na sytuację Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. czuć się panem sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. panować nad sytuacją Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10ItblJWynD5
Ćwiczenie 14
Nauczyciel całkowicie 1. panował nad sytuacją w klasie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RvVNdIJ61Qvc9
Ćwiczenie 15
beznadziejna sytuacja|
groźna sytuacja|
poważna sytuacja|
komiczna sytuacja|
niebezpieczna sytuacja|
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1S924UkVoZMm
Ćwiczenie 16
Zaznacz synonimy wyrazu „rozpacz”.

Synonim jest to wyraz o podobnym lub takim samym znaczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. załamanie, 2. lament, 3. uczuciowość, 4. żałość, 5. beznadziejność, 6. trudność
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Przygotuj wraz z koleżankami i kolegami scenki teatralne na podstawie wybranej bajki. W tym celu wykonajcie działania opisane w kolejnych punktach:

  • zaprojektujcie afisz teatralny, scenografię, kostiumy i rekwizyty,

  • zaplanujcie ruch na scenie,

  • przydzielcie sobie role,

  • opanujcie pamięciowo tekst,

  • przeprowadźcie próby,

  • zaprezentujcie scenki przed klasową widownią.

RDUlE26wacDGF
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie opisów poniższych afiszów teatralnych stwórz własny na wybrane przez ciebie przedstawienie. Wypisz wszystkie elementy, które powinny się na nim znaleźć.

RC9hulsqg30J5
(Uzupełnij).
R1bUfSk3a20Eg
Afisz informujący o przedstawieniu Kot w butach
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgHnjKGh1YRbW
Afisz teatralny informujący o przedstawieniu „Pinokio”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000008I7B5v22_000tp002
j0000008I7B5v22_000tp003
j0000008I7B5v22_000tp006
j0000008I7B5v22_000tp007
j0000008I7B5v22_000tp008
j0000008I7B5v22_000tp001
j0000008I7B5v22_000tp004
j0000008I7B5v22_000tp005
j0000008I7B5v22_000tp009