Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mnożenie oraz dzielenie liczb dziesiętnych przez 10, 100, 1000,

Przypomnijmy ogólne zasady mnożenia i dzielenia przez 10, 100, 1000,

RfjIkrjgoLi8S1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy wykonywać różne działania.
R11WtcePfKp7x1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 2,35·10= Tu uzupełnij2,35·1000= Tu uzupełnij56,7·100= Tu uzupełnij5,67·100= Tu uzupełnij1,789·1000= Tu uzupełnij178,9·1000= Tu uzupełnij10·3,247= Tu uzupełnij100·3,247= Tu uzupełnij1000·0,371= Tu uzupełnij1067·10= Tu uzupełnij1348·100= Tu uzupełnij9,999·1000= Tu uzupełnij10·0,001= Tu uzupełnij100·0,0003= Tu uzupełnij1000·0,0001= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRImNIHyferis1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij działanie, wpisz poprawny wynik w zapisie dziesiętnym. 2,35:10= Tu uzupełnij2,35:100= Tu uzupełnij15,79:1000= Tu uzupełnij567:100= Tu uzupełnij789:10= Tu uzupełnij178:1000= Tu uzupełnij123,24:10= Tu uzupełnij123,4:100= Tu uzupełnij321,371:10= Tu uzupełnij106,7:10= Tu uzupełnij134,8:100= Tu uzupełnij999,9:1000=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsGo47JUc8kPH1
Ćwiczenie 3
Zamień ułamek zwykły na ułamek dziesiętny. Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 234100= Tu uzupełnij 3591000= Tu uzupełnij 9876100= Tu uzupełnij 55410= Tu uzupełnij 41000= Tu uzupełnij 34100= Tu uzupełnij 210= Tu uzupełnij 122341000= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dVCE4RmvvcN2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij działania składnikami tak, aby podana równość była prawdziwa. 2,35: Tu uzupełnij =0,23523,31: Tu uzupełnij =0,23319,891· Tu uzupełnij =98911,0001· Tu uzupełnij =1000,12727,27: Tu uzupełnij =27,272798789,8· Tu uzupełnij =9878980765: Tu uzupełnij =0,7658,7· Tu uzupełnij =8700
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKOu03qrYOGgH2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak działania, aby otrzymana równość była prawdziwa. 26,73 1. :, 2. ·, 3. :, 4. :, 5. ·, 6. :, 7. ·, 8. · 10=267,3241,87 1. :, 2. ·, 3. :, 4. :, 5. ·, 6. :, 7. ·, 8. · 100=2,41875679,8 1. :, 2. ·, 3. :, 4. :, 5. ·, 6. :, 7. ·, 8. · 1000=5,679865,64 1. :, 2. ·, 3. :, 4. :, 5. ·, 6. :, 7. ·, 8. · 1000=0,06564111,111 1. :, 2. ·, 3. :, 4. :, 5. ·, 6. :, 7. ·, 8. · 100=1,1111122,222 1. :, 2. ·, 3. :, 4. :, 5. ·, 6. :, 7. ·, 8. · 10=222,22
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQoYbKDM79XQK2
Ćwiczenie 6
Jaką liczbę trzeba pomnożyć przez 1000, żeby otrzymać 234,65? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2,3456, 2. 0,23465, 3. 0,23465, 4. 23,456
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rj5lNyPhzdsYW2
Ćwiczenie 7
Przez jaką liczbę trzeba pomnożyć 34,897, aby otrzymać wynik 348970? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. przez 100, 2. przez 1000, 3. przez 10000, 4. przez 100000
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RaPwPa2eFUesq2
Ćwiczenie 8
O ile miejsc przesunięto w lewo przecinek w liczbie, dzieląc ją przez 100000? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. O 5., 2. O 4., 3. O 6., 4. O 7.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14McUkVguWoV2
Ćwiczenie 9
Która liczba jest wynikiem działania 3,45:1000? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 0,000345, 2. 0,00345, 3. 0,0345, 4. 0,345
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 10

Oto cennik przesyłek listowych Poczty Polskiej z roku 2021. Wykorzystaj dane zawarte w tabeli i odpowiedz na pytania.

Poz.

Nazwa usługi

Opłata (w złotych)

1

Przesyłka listowa nierejestrowana, w tym kartka pocztowa, nadane również na poste restante

ekonomiczna

priorytetowa

Format S

Format M

Format L

Format S

Format M

Format L

do 500 g

3,30
4,00
6,60
4,10
4,70
7,30

ponad 500 g do 1000 g

4,00
6,60
4,70
7,30

ponad 1000 g do 2000 g

6,60
7,30
R1OfafPym0mrN
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Wysłanie 10 listów priorytetowych o formacie S i wadze do 500 g kosztuje Tu uzupełnij .Wysłanie 100 listów ekonomicznych o formacie M i wadze ponad 500 g do 1000 g kosztuje Tu uzupełnij .Wysłanie 1000 listów priorytetowych o formacie L i wadze ponad 1 kg do 2 kg kosztuje Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Tabela do ćwiczeń 11, 12, 13

Tabela przedstawia informacje o wartości energetycznej bułki pszennej o masie 100 g60 g oraz zawartości w niej tłuszczu, węglowodanów, błonnika i białka.

Tabela wartości odżywczych

Masa bułki

100 g
60 g

Wartość energetyczna

296 kcal
178 kcal

Zawartość tłuszczu

3,6 g
2,2 g

Zawartość węglowodanów

58,6 g
35,2 g

Zawartość błonnika

1,9 g
1,1 g

Zawartość białka

8,4 g
5 g
R1FQHrvBth6SD2
Ćwiczenie 11
Ile kilogramów węglowodanów znajduje się w 100 dziesięciodekagramowych bułkach? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: W bułkach znajduje się 1. 7,86, 2. 5,68, 3. 5,86, 4. 7,68 kg węglowodanów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1cmlxb7bRY9n1
Ćwiczenie 12
Możliwe odpowiedzi: 1. Bułki zjedzone przez Krzysztofa łącznie ważyły 0,6 kg., 2. Dzienne zapotrzebowanie Krzysztofa na energię wynosi 1800 kcal. Zjadając 10 bułek Krzysztof {nie przekroczył go}.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 13

Dzienne zapotrzebowanie człowieka na białko wynosi 1 g na 1 kg masy ciała. Ile stugramowych bułek powinieneś zjeść, aby zaspokoić potrzebę twojego organizmu na białko? Możesz skorzystać z kalkulatora.

Zaleca się, aby dostarczać organizmowi od 20 do 40 gram błonnika dziennie. Czy obliczona przez ciebie liczba bułek zawiera odpowiednią ilość błonnika?

RzRilQOpF6LkX
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 14

Liczbę 345,67 pomnożono przez 10 (otrzymano liczbę 3456,7), a potem wynik jeszcze pomnożono przez 100 (otrzymano 345670). Następnie kolejny wynik podzielono przez1000 (otrzymano liczbę 345,67) i jeszcze wynik tego dzielenia podzielono przez 10 (otrzymano liczbę 34,567). W wyniku tych działań, w porównaniu z początkową liczbą, przecinek przesunął się o jedno miejsce w lewo.

Zbadaj, o ile miejsc w porównaniu z pierwszą swoją pozycją i w którą stronę – w lewo czy w prawo – przesunął się przecinek w danej liczbie dziesiętnej, gdy kolejno, tak jak w przykładzie, mnożono ją: przez 10, przez 100, przez 100 i przez 1000, a następnie podzielono kolejno: przez 100, przez 1000, przez 1000, przez 10 i przez 10.

RmnWbPWuLDOjd
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.