Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16cgRbUM1f7D1

Czy w szkole uczą czyhania i obrzydzielenia?

Ilustracja przedstawia las nocą. Widać liczne szare pnie drzew. W trzech pniach znajdują się otwory dziupli, a w jednym – dziurka na kluczyk. Z trzech gałęzi zwisają czarne nietoperze. Na trzech pniach widoczne są czarne, trupie ręce. Tło jest ciemnoszare.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Las, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Las, licencja: CC BY 3.0.

Znasz takie przedmioty jak czyhanie i obrzydzielenie? W twojej szkole takich nie ma?! Wystarczy uruchomić wyobraźnię i stworzyć własną szkołę marzeń. Nie ma na co czekać. Do dzieła!

j000000034B2v27_0000004Q
Ćwiczenie 1
RK8GeolESg9Gr
Miejsce na krzyżówkę przygotowaną przez ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1G96owFav4qK
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j000000034B2v27_0000004Q
Rmb9oMNlDyb9L1
Na ilustracji czarno‑biała grafika, która przedstawia długowłosą dziewczynkę ubraną w rozkloszowaną sukienkę i pantofelki. Towarzyszą jej dwie postaci – Gryfon (skrzydlaty stwór o ptasim dziobie i pazurach, upierzonej szyi oraz lwich tylnych łapach) i Fałszywy Żółw (stwór o świńskiej głowie i tylnych racicach oraz pancerzu i płetwach żółwia). Postacie idą ścieżką.
Alicja z Gryfonem i Fałszywym Żółwiem
Źródło: John Tenniel, rysunek tuszem, domena publiczna.

W Krainie Czarów

Poznaj szkołę, która jest zupełnie inna niż twoja. Została wymyślona przez pisarza Lewisa CarrollatdUKnAGbV8_000tp001Lewisa Carrolla. Wybierz się razem z Alicją do Krainy Czarów.

tdUKnAGbV8_000tp001
Lewis Carroll [czyt. luis karol]18981832
Rg170WZPvOIUm1
Źródło: a. nn., Lewis Carroll, domena publiczna.

Lewis Carroll [czyt. luis karol]

Właściwie Charles Lutwidge DodgsontdUKnAGbV8_000tp002Charles Lutwidge Dodgson. Pisarz angielski, fotograf i… matematyk! Sławę przyniosły mu powieść „Alicja w Krainie Czarów” i jej kontynuacja: „Alicja po drugiej stronie lustra”.

Polecenie 1

Przeczytaj uważnie fragment powieści „Alicja w Krainie Czarów”. Zwróć uwagę na to, o czym rozmawiają bohaterowie tekstu.

Lewis Carroll Codziennie lekcej i lekcej

– Kiedy byliśmy mali – podjął wreszcie Fałszywy Żółw, trochę uspokoiwszy się, choć pochlipując jeszcze od czasu do czasu – chodziliśmy do szkoły w morzu. Naszym wychowawcą był pewien stary już Rekin, nazywaliśmy go Piła.
– Dlaczego nazywaliście go Piła, skoro to był Rekin? – zapytała Alicja.
– Bo nas tak piłował – odrzekł z irytacjątdUKnAGbV8_000tp003z irytacją Fałszywy Żółw. – Ależ ty jesteś tępa!
– Wstydziłabyś się zadawać takie głupie pytania! – zawtórował mu Gryfon, a potem siedli obaj w milczeniu i tak wytrzeszczyli się na Alicję, że biedaczka mało pod ziemię się nie zapadła. Wreszcie Gryfon przemówił do Fałszywego Żółwia: – Wal dalej, stary! Nie wałkuj tego cały dzień! – i tamten znów podjął:
– Tak... więc chodziliśmy w morzu do szkoły, choć wydaje ci się to nieprawdopodobne.
– Tego nie powiedziałam! – przerwała mu Alicja.
– Powiedziałaś – rzekł Fałszywy Żółw.
– Ugryź się w język! – zawtórował mu Gryfon, nim Alicja zdążyła się odezwać. Fałszywy Żółw mówił dalej:
– Mieliśmy tam wykształcenie na świetnym poziomie: wystarczy powiedzieć, że nauka odbywała się codziennie.
– Ja też chodziłam do codziennej szkoły – rzekła Alicja. – I czym się tu chwalić?
– Z przedmiotami nadliczbowymi? – spytał z lekkim niepokojem Fałszywy Żółw.
– Tak – odpowiedziała Alicja. – Mieliśmy osobno francuski i muzykę.
– I pranie też? – zapytał Fałszywy Żółw.
– Oczywiście, że nie! – oburzyła się Alicja.
– A! Więc ta twoja szkoła nie należała do najlepszych – rzekł z widoczną ulgą Fałszywy Żółw. – Bo w naszej szkole na końcu rachunku było napisane: francuski, muzyka i pranie; osobno.
– Po co wam to było – rzekła Alicja – skoro i tak mieszkaliście na dnie morza?
– Ja nie mogłem sobie na to pozwolić – westchnął Fałszywy Żółw. – Miałem tylko przedmioty obowiązkowe.
– To znaczy jakie? – zapytała Alicja.
– Przede wszystkim czyhanie i zwisanie, rzecz jasna – odpowiedział Fałszywy Żółw – a następnie różne rodzaje arytmetyki: wodowanie, obejmowanie, mrożenie i obrzydzielenie.
– Co to jest obrzydzielenie? – odważyła się spytać Alicja. – Nigdy o czymś takim nie słyszałam.

Gryfon aż podniósł obie łapy ze zdumienia.
– Nie słyszałaś, co znaczy obrzydzielić! – wykrzyknął. – Ale co to jest wypiękniać, mam nadzieję, słyszałaś?
– Tak – odpowiedziała niepewnie Alicja – wypiękniać to znaczy... starać się... żeby coś było... ładniejsze.
– Więc jeżeli nie wiesz – podchwycił Gryfon – co znaczy obrzydzielić, to jesteś naprawdę tępa.

Nie zachęciło to Alicji do dalszych pytań, więc zwróciła się do Fałszywego Żółwia:
– I czego was jeszcze uczyli?
– No, na przykład histerii – odrzekł Fałszywy Żółw, wyliczając te przedmioty na płetwach – więc histerii starożytnej i nowożytnej z wodografią, poza tym rybunków. Nauczycielem rybunku był pewien stary żarłacztdUKnAGbV8_000tp004żarłacz, przypływający raz na tydzień. Ten dopiero nas uczył rybunku i falowania!
– A to na czym polegało? – spytała Alicja.
– No cóż, nie potrafię ci tego pokazać – odpowiedział jej Fałszywy Żółw – bo już zbytnio zaskorupiałem. A Gryfon nigdy się tego nie uczył.
– Nie miałem na to czasu – rzekł Gryfon. – Ja chodziłem na przedmioty klasyczne. Ten profesor, uch, to było raczysko!
– Ja go raczej unikałem – westchnął Fałszywy Żółw. – Mówili, że u niego się nabywa tylko łysiny i grdykigrdykagrdyki.
– A był taki, był! – powiedział Gryfon i z kolei on westchnął; po czym obaj ukryli paszcze w łapskach.
– A ile mieliście jednego dnia lekcji? – spytała Alicja, żeby prędzej zmienić temat.
– Pierwszego dnia dziesięć – odpowiedział Fałszywy Żółw – a następnego dnia dziewięć i tak dalej.
– Jaki to dziwny plan zajęć! – wykrzyknęła Alicja.
– Dlatego to się nazywa lekcje – wyjaśnił Gryfon – bo codziennie jest lekcej i lekcej.
Ta myśl była dla Alicji zupełnym zaskoczeniem i trochę to rozważyła, zanim się znowu odezwała.

– W takim razie jedenasty musiał być wolny?
– Oczywiście! – rzekł Fałszywy Żółw.
– A co robiliście dwunastego? – dopytywała się w dalszym ciągu Alicja.
– Już dość o tych lekcjach – stanowczo uciął rozmowę Gryfon. – Teraz powiedz jej coś o zabawach.

tdUKnAGbV8_00000_BIB_001 Źródło: Lewis Carroll, Codziennie lekcej i lekcej, [w:] tegoż, Alicja w Krainie Czarów, tłum. Robert Stiller, Warszawa 2000, s. 92–94.
j000000034B2v27_0000004Q
Ćwiczenie 2

Rozwiąż poniższy test.

R12bN6Bzw7Zu51
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R5ycXqB5MT0Ub1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1SBFA3SoZcy81
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RMxxpzQXsnqkc1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RdfsIBumoSVkY1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RmVpFTuYyCUcE1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RgILNeoqf0EHw1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RnXdVkdxBhYzI1
Czarno‑biała grafika przedstawia śpiącego Gryfona, stwora o orlej głowie, dziobie, skrzydłach i przednich szponach oraz lwim tułowiu, tylnych łapach i ogonie. Stworzenie leży na ziemi. Obok widać wzniesienie i małe kępki trawy.
Śpiący Gryfon
Źródło: John Tenniel, rysunek tuszem, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
RvJjkgNAm92RE1
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Zapisz nazwy przedmiotów, jakich uczono w podwodnej szkole. Jeśli ich nie pamiętasz, posłuchaj poniższego nagrania lub ponownie przeczytaj fragment powieści Lewisa Carrolla.

R1U2UkfXvgFAU
Nagranie fragmentu powieści „Alicji w Krainie Czarów”.

– Kiedy byliśmy mali – podjął wreszcie Fałszywy Żółw, trochę uspokoiwszy się, choć pochlipując jeszcze od czasu do czasu – chodziliśmy do szkoły w morzu. Naszym wychowawcą był pewien stary już Rekin, nazywaliśmy go Piła.
– Dlaczego nazywaliście go Piła, skoro to był Rekin? – zapytała Alicja.
– Bo nas tak piłował – odrzekł  z irytacją Fałszywy Żółw. – Ależ ty jesteś tępa!
– Wstydziłabyś się zadawać takie głupie pytania! – zawtórował mu Gryfon, a potem siedli obaj w milczeniu i tak wytrzeszczyli się na Alicję, że biedaczka mało pod ziemię się nie zapadła. Wreszcie Gryfon przemówił do Fałszywego Żółwia: – Wal dalej, stary! Nie wałkuj tego cały dzień! – i tamten znów podjął:
– Tak... więc chodziliśmy w morzu do szkoły, choć wydaje ci się to nieprawdopodobne.
– Tego nie powiedziałam! – przerwała mu Alicja.
– Powiedziałaś – rzekł Fałszywy Żółw.
– Ugryź się w język! – zawtórował mu Gryfon, nim Alicja zdążyła się odezwać. Fałszywy Żółw mówił dalej:
– Mieliśmy tam wykształcenie na świetnym poziomie: wystarczy powiedzieć, że nauka odbywała się codziennie.
– Ja też chodziłam do codziennej szkoły – rzekła Alicja. – I czym się tu chwalić?
– Z przedmiotami nadliczbowymi? – spytał z lekkim niepokojem Fałszywy Żółw.
– Tak – odpowiedziała Alicja. – Mieliśmy osobno francuski i muzykę.
– I pranie też? – zapytał Fałszywy Żółw.
– Oczywiście, że nie! – oburzyła się Alicja.
– A! Więc ta twoja szkoła nie należała do najlepszych – rzekł z widoczną ulgą Fałszywy Żółw. – Bo w naszej szkole na końcu rachunku było napisane: francuski, muzyka i pranie; osobno.
– Po co wam to było – rzekła Alicja – skoro i tak mieszkaliście na dnie morza?
– Ja nie mogłem sobie na to pozwolić – westchnął Fałszywy Żółw. – Miałem tylko przedmioty obowiązkowe.
– To znaczy jakie? – zapytała Alicja.
– Przede wszystkim czyhanie i zwisanie, rzecz jasna – odpowiedział Fałszywy Żółw – a następnie różne rodzaje arytmetyki: wodowanie, obejmowanie, mrożenie i obrzydzielenie.
– Co to jest obrzydzielenie? – odważyła się spytać Alicja. – Nigdy o czymś takim nie słyszałam.

Gryfon aż podniósł obie łapy ze zdumienia.
– Nie słyszałaś, co znaczy obrzydzielić! – wykrzyknął. – Ale co to jest wypiękniać, mam nadzieję, słyszałaś?
– Tak – odpowiedziała niepewnie Alicja – wypiękniać to znaczy... starać się... żeby coś było... ładniejsze.
– Więc jeżeli nie wiesz – podchwycił Gryfon – co znaczy obrzydzielić, to jesteś naprawdę tępa.

Nie zachęciło to Alicji do dalszych pytań, więc zwróciła się do Fałszywego Żółwia:
– I czego was jeszcze uczyli?
– No, na przykład histerii – odrzekł Fałszywy Żółw, wyliczając te przedmioty na płetwach – więc histerii starożytnej i nowożytnej z wodografią, poza tym rybunków. Nauczycielem rybunku był pewien stary żarłacz, przypływający raz na tydzień. Ten dopiero nas uczył rybunku i falowania!
– A to na czym polegało? – spytała Alicja.
– No cóż, nie potrafię ci tego pokazać – odpowiedział jej Fałszywy Żółw – bo już zbytnio zaskorupiałem. A Gryfon nigdy się tego nie uczył.
– Nie miałem na to czasu – rzekł Gryfon. – Ja chodziłem na przedmioty klasyczne. Ten profesor, uch, to było raczysko!
– Ja go raczej unikałem – westchnął Fałszywy Żółw. – Mówili, że u niego się nabywa tylko łysiny i .
– A był taki, był! – powiedział Gryfon i z kolei on westchnął; po czym obaj ukryli paszcze w łapskach.
– A ile mieliście jednego dnia lekcji? – spytała Alicja, żeby prędzej zmienić temat.
– Pierwszego dnia dziesięć – odpowiedział Fałszywy Żółw – a następnego dnia dziewięć i tak dalej.
– Jaki to dziwny plan zajęć! – wykrzyknęła Alicja.
– Dlatego to się nazywa lekcje – wyjaśnił Gryfon – bo codziennie jest lekcej i lekcej.
Ta myśl była dla Alicji zupełnym zaskoczeniem i trochę to rozważyła, zanim się znowu odezwała.

– W takim razie jedenasty musiał być wolny?
– Oczywiście! – rzekł Fałszywy Żółw.
– A co robiliście dwunastego? – dopytywała się w dalszym ciągu Alicja.
– Już dość o tych lekcjach – stanowczo uciął rozmowę Gryfon. – Teraz powiedz jej coś o zabawach.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5
R122vZNjNyTYK1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1PjCQxQh1m9L
Ćwiczenie 6
Zadanie polega na przyporządkowaniu wyrazów do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, czego mogły się uczyć zwierzęta morskie na lekcjach wymienionych przez Fałszywego Żółwia i Gryfona.

R1K9ZYn86Jrjn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, czego mogły się uczyć zwierzęta morskie na lekcjach wymienionych przez Fałszywego Żółwia i Gryfona. Uzupełnij poniższą tabelę.

R1CFuzxg3QrXY
Zdanie polega na uzupełnieniu tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 3

Zaproponuj własne nazwy przedmiotów szkolnych.

  • język polski,

  • język angielski,

  • informatyka,

  • przyroda,

  • plastyka,

  • muzyka,

  • matematyka,

  • wychowanie fizyczne.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Użyj wyobraźni i wymyśl fantastyczną szkołę, jaka nie mogłaby istnieć w realnym świecie. Wybierz dowolną formę wypowiedzi, np. opowiadanie, historyjkę obrazkową, komiks, plakat. Przedstaw najważniejsze informacje:

  • w jakim miejscu znajduje się szkoła,

  • jak wygląda budynek szkolny,

  • jakich przedmiotów można się uczyć w tej szkole,

  • jacy uczniowie do niej chodzą,

  • jacy nauczyciele w niej uczą.

uzupełnij treść
tdUKnAGbV8_000tp002
tdUKnAGbV8_000tp003
tdUKnAGbV8_000tp004
grdyka