Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Di5e4DQsQmR1
Na grafice znajdują się niebieskie znaki drogowe nakazu z białymi strzałkami w różnych kierunkach.
Kierunki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Otaczający nas świat to ogromna i nieskończona przestrzeń. Język, którym posługujemy się na co dzień, pokazuje to, co bliskie i dalekie – w tekstach i w strukturze gramatycznej. Na przykład w dłuższych wypowiedziach podkreślamy ważne akapity i fragmenty tekstów, używając wyrażeń „w tym miejscu pokażę”, „tutaj opiszę” itp. Potrafimy wyznaczać kierunki – głównie za pomocą przyimków: „idę do domu”, „idę ze szkoły”, „idę po moście”. Wskazujemy także jakąś – określoną lub nieokreśloną – przestrzeń dzięki zaimkom „gdzieś”, „tu”, „tam” się zdarzyło.

W naszych wyobrażeniach wyrazy odnoszące się do kierunków kojarzą się z ocenami lub metaforami: „sięgnąć nieba” (pozytywne emocje i wartości) czy „spaść na ziemię” (negatywne emocje i wartości), a nawet z pewnymi utartymi przekonaniami (stereotypami). W języku zawarta jest więc „mapa”, której kontury tworzone są przez różne części mowy i znaczenia wyrazów.

Już wiesz

1) Wyobraź sobie, że rysujesz „językową mapę świata”. Poszukaj jak najwięcej określeń, w których pojawiają się pojęcia:

POLSKA – np. polska gościnność,
EUROPA – np. Unia Europejska, europejski porządek,
WSCHÓD – np. kultura Dalekiego Wschodu, Bliski Wschód,
ZACHÓD – np. państwa zachodnie, zachodnie demokracje,
CENTRUM – np. centrum mody, centrum kultury,
PERYFERIE – np. peryferie kultury.

RfLSfNuxoUw3y
Miejsce na notatkę
RBcvzENE2j3lY
Mapa Europy
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

2) Ustal, jakie oceny (wartości) i emocje (uczucia) kojarzą się z tymi pojęciami? Zastanów się i odpowiedz, czy wiążą się z nimi jakieś utarte skojarzenia, zwane stereotypami.

RwicGnnPN2nus
Miejsce na notatkę

3) Znajdź w dowolnym słowniku i w tekstach prasowych (internetowych) kilka wypowiedzi, w których pojawią się:

  • przymiotniki: „europejski”, „globalny”, „światowy”,

  • rzeczownik „świat”,

  • cząstka „euro-”.

RXV8yyZN9J5Tg
Miejsce na notatkę

Zastanów się, jakie dodatkowe skojarzenia mogą wywoływać te określenia.

R1F5UUXseGNyR
Mapa świata
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

4) Często posługujemy się przyimkami, by pokazać ruch i kierunek. Zilustruj na rysunku przestrzeń opisywaną przez podane poniżej przyimki. Możesz posłużyć się strzałkami określającymi ruch.

W, ZA, PRZY, POD, NAD, PRZED, Z, OD, PONAD

Wzór:

RnoF7rlzl7yds
Przed lekcją – rysunek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rp7mUU2T2OtrF
Miejsce na szkic
Już wiesz

Napisz kilka zdań, w których użyjesz słów: W, ZA, PRZY, POD, NAD, PRZED, Z, OD, PONAD określających kierunek i ruch.

RxGDyKrb9HVME
Miejsce na notatkę

5) Zauważ, że podobne graficzne pomysły można wykorzystać do zilustrowania czasowników, które zawierają w sobie cząstki: „wy-”, „do-”, „pod-”, „prze-” itp. Stwórz własną ilustrację lub animację komputerową, w której pokażesz informacje o ruchu i przestrzeni zawarte w wyrazach: WYJECHAĆ, DOJECHAĆ, ROZJECHAĆ, PODJECHAĆ, PRZEJECHAĆ, NAJECHAĆ, ZJECHAĆ, ODJECHAĆ itp. Możesz posłużyć się grafiką samochodu, motoru, roweru lub innego pojazdu (także wymyślonego).

R18yIheh1eZnf
Miejsce na szkic
Już wiesz

Ułóż zdania z czasownikami: WYJECHAĆ, DOJECHAĆ, ROZJECHAĆ, PODJECHAĆ, PRZEJECHAĆ, NAJECHAĆ, ZJECHAĆ, ODJECHAĆ użytymi w formie osobowej.

RN2f4pfxSWkmB
Miejsce na notatkę
j0000007V5B1v50_00000013

Zaimki i ich rodzaje

Gramatycznymi środkami, które opisują kierunek, przestrzeń czynności i zdarzeń opisanych w tekście, są przede wszystkim zaimki.

Zaimki wskazują coś lub służą do łączenia zdań ze sobą, a nawet do budowania pytań. Często zastępują inne części mowy, np.:

  • przysłówki: TU, TAM, GDZIE, GDZIEŚ, GDZIEŻ, GDZIEKOLWIEK, WSZĘDZIE, NIGDZIE – są to zaimki przysłowne;

  • przymiotniki: TEN (TA, TO), TAMTEN (TAMTA, TAMTO), ÓW (OWA, OWO) – są to zaimki przymiotne.

Ważne!

Jeśli zaimki zastępują odmienne części mowy (np. zaimek przymiotny) – odmieniają się w taki sam sposób jak wyrazy, w których roli występują. Jeśli zaimki zastępują nieodmienne części mowy (np. zaimek przysłowny) – pozostają również nieodmienne.

1
Ćwiczenie 1
RnbqyH8USZAhj1
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu i zaznaczeniu, czy dany zaimek jest przymiotny, czy przysłowny, odnosi się do przestrzeni, czy spaja tekst (łączy zdania).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007V5B1v50_0000001N

Przyimek

Przyimek umożliwia wyrażenie zależności między obiektami, m.in. czasowych (po południu, przed północą, za kwadrans), przestrzennych (nad głową, wśród drzew, obok ratusza), przyczynowych (z powodu, za karę, przez nieuwagę), celowych (po radę, na spacer, dla sławy). We współczesnej polszczyźnie występują przyimki:

  • proste: np.: z, nad, o, w, za, po, pod, przy, przed itp.;

  • złożone (połączenia dwóch prostych) np.: znad, popod, zza, ponad, spod, sprzed itp.

Niektóre z nich pojawiają się w formie dłuższej (przed wyrazami trudnymi do wymówienia) lub krótszej (przed wyrazami łatwiejszymi w wymowie), np.: bez – beze, przed – przede, przez – przeze, w – we, z – ze, od – ode, nad – nade.

Przyimki występują w połączeniach z innymi wyrazami (głównie rzeczownikami i zaimkami). Takie połączenia nazywamy wyrażeniami przyimkowymi: „idę do domu”, „wracam ze szkoły”, „dostałem to od siostry”, „zobaczymy się we wtorek”, „jestem wyższy od ciebie”. Przyimki się nie odmieniają, ale pełnią bardzo ważną funkcję w zdaniach. Informują one, które wyrazy są nadrzędne, a które podrzędne:

wyraz nadrzędny (określany) – wyraz podrzędny (określający)
tablet – dla taty
biuro – w Warszawie
prezent – ode mnie

RfTNbHsfNr594
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne. Podpisz strzałki i punkty oznaczone na ilustracji. Podpisy: w środku, pod, nad, w lewo, w prawo, przy, na ukos.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wyobraź sobie, że chcesz wskazać komuś drogę ze swojego domu do szkoły. Ułóż kilka zdań na ten temat. Użyj w nich wyrażeń: w prawo, w lewo, na ukos, przy itp.

R8DOdMtlNXfhO
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Dopisz wyrażenia przyimkowe do podanych wyrazów. Przepisz przykłady do zeszytu wraz ze strzałkami określającymi wyrazy nadrzędne (określane) oraz wyrazy podrzędne (określające):

Wzór: wyjechać ← do Anglii

R1b5cxEp449uV
wracam ................. pracowali ................. płot ................. spotkać się ................. kiosk ................. poczekalnia .................
RctsMsX5kk53g
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4
R1dbNjKTQpNBT1
Zadanie interaktywne polega uzupełnieniu tekstu poprzez wstawienie odpowiednich przyimków.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RxLJonECusCMr1
Zadanie interaktywne polega na rozpoznaniu i zaznaczeniu, czy dane wyrażenie przyimkowe pojawia się w znaczeniu: miejsca, czasu, sposobu, przyczyny, czy celu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RT9icRkI0NQQP
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne. Wskaż na zdjęciu elementy: na stole, w wazonie, przy łóżku, nad łóżkiem, pod łóżkiem, za oknem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Ułóż zdania z wyrażeniami przyimkowymi: za oknem, na stole, nad łóżkiem pod łóżkiem, w wazonie, przy łóżku.

R1cWChoqWd5dD
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7
R1F3BGZRtIelY1
Zadanie interaktywne polega na utworzeniu rzeczowników lub przymiotników od wyrażeń przyimkowych, a następnie określeniu, do jakich części mowy należą.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1ECoueRdBEfT1
Zadanie interaktywne polega na posegregowaniu podanych wyrazów i określeniu czy należą do: rzeczowników, przymiotników, przysłówków, czasowników, przyimków.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007V5B1v50_0000002W

Przestrzeń w języku

Przestrzeń realną również opisujemy za pomocą nazw miejscowych – zarówno pospolitych: „śródmieście”, „miasto”, „wieś”, „ulica”, „plac”, „biuro”, „kawiarnia” itp., jak i własnych: „Europa”, „Ziemia” – nazwa planety, „Polska”, „Warszawa”, „Miasto Królewskie Kraków”, „Hala Stulecia” itp. (te ostatnie pisane są wielkimi literami). Wyznaczamy za pomocą słów kierunki, odległości, a nawet cechy miejsc ze względu na ich geograficzny czy przyrodniczy charakter („górzysty”, „środkowoeuropejski”, „nadmorski”).

Człowiek – nie znając wszystkich miejsc na ziemi lub nigdy wcześniej ich nie zwiedziwszy – potrafi stworzyć mapę świata w swoich myślach. Ta „mentalna mapa” – jak nazywają ją językoznawcy – oddaje skojarzenia na temat świata, jego mieszkańców, a co więcej, pełna jest różnych dodatkowych znaków, w których kryją się wartości (oceny, postawy wobec ludzi) oraz emocje (od radości po niepokój i negatywne odczucia).

Przestrzeń – choć sama niepoznana do końca – pozwala również tłumaczyć zjawiska abstrakcyjne. Nasze myśli związane z uczuciami, postawami, opisami charakteru układają się w figury słowne, tzw. przenośnie. Potrafimy opisywać stany psychiczne, porównując ludzkiego ducha do pojemnika, w którym gromadzą się emocje lub z którego uchodzą uczucia, myśli itp. Potrafimy również oddzielić rzeczy ważne – są one w centrum naszej uwagi – od spraw drugorzędnych – myślimy o nich jak o peryferiach. Ponadto bardzo często korzystamy z metafor, za pomocą których rzeczy ważne, znane, pozytywne opisujemy jako działania ukierunkowane „naprzód” lub „w górę”, a o rzeczach, sytuacjach, zdarzeniach negatywnych, prozaicznych lub błahych mówimy, że zostały „w tyle” lub „sięgnęły dna”.

W tym potocznym myśleniu pojawia się wiele porównań do miejsc geograficznych (także konkretnych lub bezpośrednio wskazanych), np. „himalaje głupoty”, „rzeka pieniędzy”, „zalew korespondencji”, „księżycowy krajobraz”, „paryska moda”, „syberyjskie mrozy”. Często w języku mediów pojawia się także środek stylistyczny zwany peryfrazą. Jest to wyrażenie zastępujące jakieś słowo. Peryfrazy mogą odnosić się do nazw krajów („Kraj Kwitnącej Wiśni” = Japonia), nazw miast i stolic („stolica światowej mody” = Paryż, „Wenecja Północy” = Petersburg), a nawet ważnych instytucji politycznych („Biały Dom” = urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych).

Definicja: metafora
Definicja: metafora

(inaczej przenośnia) to środek artystyczny polegający na zestawieniu wyrazów w taki sposób, że tworzą one nowy sens

Ćwiczenie 9
Rv319QvbY6ZJS1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wyrażeń do odpowiednich pól.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij znaczenie metaforyczne podanych związków wyrazowych dotyczących relacji przestrzennych:

wyjść z siebie, rozważać w duchu, być w centrum uwagi, wyjść przed szereg, pierwszoplanowy, nie wytykać nosa, patrzeć przed siebie, patrzeć w przyszłość, iść przed siebie, wzloty i upadki, zapaść się pod ziemię ze wstydu, być u szczytu sławy, spaść z obłoków na ziemię, niebo w gębie, zajmować najwyższe stanowisko.

R9J1gCl9HJwKc1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przestrzeń, kierunek, ruch, przyimek, zaimek, czynność, opis.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: przestrzeń, kierunek, ruch, przyimek, zaimek, czynność, opis.

R1Lkkom8fElzW
Miejsce na notatkę