Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RDIa161ysb4fN1
Zdjęcie przedstawia widok z poziomu podłogi autobusu na siedzących w nim ludzi. Widoczne jest przejście, po bokach którego znajdują się siedzący pasażerowie ukazani od dołu. Widoczne są ich nogi i buty. W tle widoczna jest niewyraźnie kabina kierowcy autobusu.
Buty
Źródło: Matthew Wiebe, fotografia barwna, domena publiczna.
Ciekawostka

Człowiek wymyślił obuwie około 5000 lat temu.  Od początku miało ono chronić stopy przed ranami związanymi z poruszaniem się po różnych podłożach oraz przed chłodem. Pierwsze buty miały więc funkcję podobną do dzisiejszej, jednak ich wygląd znacznie odbiegał od wyglądu współczesnych butów - wykonane były z twardych skór zwierzęcych. Dziś istnieje mnóstwo rodzajów butów o przeróżnym przeznaczeniu. Oprócz obuwia codziennego produkuje się specjalistyczne buty do pracy, do uprawiania różnego rodzaju sportów, dostosowane do różnych warunków pogodowych, a nawet specjalistyczne obuwie medyczne.

Ćwiczenie 1
R1LtXKk9DTlcG
Ćwiczenie interaktywne polega na przeciągnięciu podpisów do elementów na ilustracji.
Źródło fotografii: Pixabay, domena publiczna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Wypisz nazwy pięciu znanych ci rodzajów obuwia.

R1TCZmCpAo2IS
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się zdjęciom butów zamieszczonych w poniższej galerii. Ustal, co można wywnioskować na podstawie wyglądu butów o ich właścicielach.

R1EZlQWNDzSBZ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z opisami butów znajdującymi się poniżej. Napisz, co można powiedzieć o ich właścicielach. Kim są?

R1R14JA4lkDz6
Miejsce na odpowiedź
1
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się zamieszczonemu poniżej obrazowi Vincenta van GoghaVincenta van Gogha przedstawiającemu parę butów. Wypisz określenia, którymi można by scharakteryzować ich właściciela. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Wysłuchaj opisu i historii butów przedstawionej na stronie Czytanie obrazów.buty panny młodejCzytanie obrazów. Opisz swoje spostrzeżenia i wrażenia.

RWBM6hBpSBdv2
Miejsce na notatkę
Vincenta van Gogha
buty panny młodej
R1eOXEu9ww8oI1
Para butów
Źródło: Vincent van Gogh, 1887, olej na płótnie, Baltimore Museum of Art, domena publiczna.
Ćwiczenie 4
R19alGqwL0Rok
Tabela harmonia zawiera definicje i przykłady epitetu, porównania i przenośni.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RrlZL1BpDcsbx
Epitet (Uzupełnij) Porównanie (Uzupełnij) Przenośnia (Uzupełnij).

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Mieczysława Jastruna i wykonaj ćwiczenia.

BuciczkiMieczysław Jastrun
Mieczysław Jastrun Buciczki

Stoją pomięte, zmarszczone,
Połatane buciczki chłopczyka.
Kiedyś były całe i czerwone,
Dziś – prawy skrzelami oddycha,
A lewy – jak zwiędły liść klonu,
Przez wiatr i słotę rozpruty;
Stoją starte, pogięte
Siedmiomilowe buty
Czteroletniego chłopczyka.
A w nich ścieżki zbiegnięte,
Gliniasta ziemia,
Droga w czerwonych głogach,
Nabazgrany zawzięcie poemat,
Godny buciorów van Gogha.

j0000008OMB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Mieczysław Jastrun, Buciczki, „Rodzina, tygodnik katolicki” Warszawa 5.08.1979, nr 31 (989), s. 16.
1
Ćwiczenie 5

Zwróć uwagę na środki stylistyczne użyte w tym utworze (epitety, porównania, przenośnie). Wynotuj ich przykłady.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6
RZ4G6GjfTmveb
Ćwiczenie interaktywne polega na odnalezieniu wyrazów ukrytych w wykreślance.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Odszukaj  w tekście wiersza zgrubienie oraz zdrobnienie wyrazu buty. Zapisz przykłady.

RYEOXcdaWrRcU
Miejsce na odpowiedź
1
Ćwiczenie 7

W kilku zdaniach opisz właściciela butów z  wiersza Mieczysława Jastruna 'Buciczki'.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Na podstawie wiersza wyjaśnij, czego w opisanych w wierszu butach doświadczył ich właściciel.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Wybierz jedno z podanych poleceń, odwołujących się do treści wiersza 'Buciczki' lub obrazu 'Para butów', i wykonaj je.

  • I – POEZJA
    Wyjaśnij w formie kilkuzdaniowej notatki, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości poety.

  • II – MALARSTWO
    Wyjaśnij w kilkuzdaniowej notatki, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości malarza.

uzupełnij treść
Polecenie 1
R1SOJHUFY3wos
Zadanie polega na wypełnieniu pól informacjami dotyczącymi butów ucznia i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Źródło: Pixbay, domena publiczna.
Polecenie 1

Opisz swoje ulubione buty - takie, w których jest twój 'nabazgrany poemat'. Napisz na przykład, jaki mają kolor, krój, gdzie z tobą były.

R13cl9lY8vZ7j
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10
RnB3tNigxYY5x
Zadanie interaktywne polega na podpisaniu wskazanych elementów na ilustracji.
Źródło fotografii: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Wypisz znane ci nazwy części budowy buta.

R1He4Tk0cbygC
Miejsce na odpowiedź
R1Ysaofl07XFR
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na rozpoznaniu elementów budowy buta i przyporządkowaniu ich do odpowiedniego pola.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14gmgCBwQ0hs
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem przysłowia "do panny Katarzyny nowych butów obłóczyny".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LvSNTxGQOo8
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na połączeniu związków frazeologicznych z wytłumaczeniem ich znaczenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RF4eJmcnlEtau
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega no uporządkowaniu wyrazów bliskoznacznych i pokrewnych do wyrazu "buty".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Zapoznaj się ze zdjęciami butów zamieszczonymi w galerii powyżej lub ich opisem. Wybierz jedną parę i napisz krótkie opowiadanie o drodze, którą przeszły pewnego dnia. Narratorem uczyń wybraną przez ciebie parę butów.

R1DZpi2GEFAT4
(Uzupełnij).