Pokaż mi swoje buty, a powiem ci, kim jesteś
Człowiek wymyślił obuwie około 5000 lat temu. Od początku miało ono chronić stopy przed ranami związanymi z poruszaniem się po różnych podłożach oraz przed chłodem. Pierwsze buty miały więc funkcję podobną do dzisiejszej, jednak ich wygląd znacznie odbiegał od wyglądu współczesnych butów - wykonane były z twardych skór zwierzęcych. Dziś istnieje mnóstwo rodzajów butów o przeróżnym przeznaczeniu. Oprócz obuwia codziennego produkuje się specjalistyczne buty do pracy, do uprawiania różnego rodzaju sportów, dostosowane do różnych warunków pogodowych, a nawet specjalistyczne obuwie medyczne.
Wypisz nazwy pięciu znanych ci rodzajów obuwia.
Przyjrzyj się zdjęciom butów zamieszczonych w poniższej galerii. Ustal, co można wywnioskować na podstawie wyglądu butów o ich właścicielach.
Zapoznaj się z opisami butów znajdującymi się poniżej. Napisz, co można powiedzieć o ich właścicielach. Kim są?
Przyjrzyj się zamieszczonemu poniżej obrazowi Vincenta van Gogha przedstawiającemu parę butów. Wypisz określenia, którymi można by scharakteryzować ich właściciela. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wysłuchaj opisu i historii butów przedstawionej na stronie Czytanie obrazów.Czytanie obrazów. Opisz swoje spostrzeżenia i wrażenia.
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Mieczysława Jastruna i wykonaj ćwiczenia.
BuciczkiStoją pomięte, zmarszczone,
Połatane buciczki chłopczyka.
Kiedyś były całe i czerwone,
Dziś – prawy skrzelami oddycha,
A lewy – jak zwiędły liść klonu,
Przez wiatr i słotę rozpruty;
Stoją starte, pogięte
Siedmiomilowe buty
Czteroletniego chłopczyka.
A w nich ścieżki zbiegnięte,
Gliniasta ziemia,
Droga w czerwonych głogach,
Nabazgrany zawzięcie poemat,
Godny buciorów van Gogha.
Zwróć uwagę na środki stylistyczne użyte w tym utworze (epitety, porównania, przenośnie). Wynotuj ich przykłady.
Odszukaj w tekście wiersza zgrubienie oraz zdrobnienie wyrazu buty. Zapisz przykłady.
W kilku zdaniach opisz właściciela butów z wiersza Mieczysława Jastruna 'Buciczki'.
Na podstawie wiersza wyjaśnij, czego w opisanych w wierszu butach doświadczył ich właściciel.
Wybierz jedno z podanych poleceń, odwołujących się do treści wiersza 'Buciczki' lub obrazu 'Para butów', i wykonaj je.
I – POEZJA
Wyjaśnij w formie kilkuzdaniowej notatki, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości poety.II – MALARSTWO
Wyjaśnij w kilkuzdaniowej notatki, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości malarza.
Opisz swoje ulubione buty - takie, w których jest twój 'nabazgrany poemat'. Napisz na przykład, jaki mają kolor, krój, gdzie z tobą były.
Wypisz znane ci nazwy części budowy buta.
Zapoznaj się ze zdjęciami butów zamieszczonymi w galerii powyżej lub ich opisem. Wybierz jedną parę i napisz krótkie opowiadanie o drodze, którą przeszły pewnego dnia. Narratorem uczyń wybraną przez ciebie parę butów.