Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jeśli wiesz już co to ogniskowa, normalna, kąt odbicia, krótkowzroczność czy soczewka, to jesteś gotowy sprawdzić swoją wiedzę; gdybyś jednak chciał coś powtórzyć, szczegółowe omówienie zagadnień potrzebnych do rozwiązania poniższych zadań znajdziesz w materiałach:

Przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań w ramach sprawdzianu przygotuj kartkę papieru i przybory do pisania. Może przydać się również kalkulator.

R1WKUmSppQVlR1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
W pewnej odległości od płaskiego lustra ustawiono świecącą diodę. Obraz tej diody powstanie po Możliwe odpowiedzi: 1. drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się promienie padające na lustro po odbiciu., 2. drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się promienie padające na lustro., 3. drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się przedłużenia promieni odbitych od lustra., 4. tej samej stronie lustra, gdzie jest dioda, w miejscu, gdzie przetną się promienie odbite od lustra.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R4SVbx5dfpFzT1
Ćwiczenie 2
Jakie zjawiska optyczne wykorzystujemy, wykonując poniższe czynności? Przeciągnij czynność do odpowiedniej grupy lub wejdź w pole i wybierz odpowiednie elementy grupy z listy rozwijalnej. załamanie światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych odbicie światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych prostoliniowe rozchodzenie się światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R1ZH2tXrbchnO21
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz Prawda albo Fałsz.. Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi 80° to kąt padania wynosi 50°.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi 80° to kąt padania wynosi 40°.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Światło odbite od zwierciadła wklęsłego ulega skupieniu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przy użyciu soczewki rozpraszającej nie można uzyskać obrazu rzeczywistego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za pomocą soczewki skupiającej można otrzymać między innymi obraz pozorny, pomniejszony i odwrócony.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gdy na Słońcu dochodzi do rozbłysku, to jest on natychmiast widoczny na Ziemi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiązka światła biegnąca równolegle do osi optycznej soczewki rozpraszającej po przejściu przez soczewkę skupia się w ognisku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Światło białe składa się z wielu barw, co widać po jego przejściu przez pryzmat.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prędkość światła jest w przybliżeniu równa prędkości dźwięku w powietrzu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
RMETUECk8jtB82
Ćwiczenie 4
Przedmiot świecący znajduje się bardzo daleko od soczewki. Jak będzie zmieniała się wielkość obrazu tego przedmiotu w soczewce, gdy będziemy zbliżać go do soczewki? Zbliżanie zakończymy przed ogniskiem soczewki. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielkość obrazu będzie rosła., 2. Wielkość obrazu będzie początkowo rosła, a następnie malała., 3. Wielkość obrazu będzie początkowo malała, a następnie rosła., 4. Wielkość obrazu będzie cały czas malała.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 5

Soczewka skupiająca ma ogniskową 20 cm. W odległości 50 cm od tej soczewki postawiono świecący przedmiot. Narysuj konstrukcję obrazu tego przedmiotu, który powstał przy użyciu tej soczewki. Podaj cechy tego obrazu.

RIpJWedTocYS3
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R1RXtdiLW3MTf
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.

Soczewka skupiająca ma ogniskową 20 cm. W odległości 50 cm od tej soczewki postawiono świecący przedmiot. Opisz konstrukcję obrazu tego przedmiotu, który powstał przy użyciu tej soczewki. Podaj cechy tego obrazu.

R1Pu6vcxpFRIX
(Uzupełnij) .
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Promień światła lasera pada na pierwszą ścianę pryzmatu trójkątnego, równolegle do podstawy.

  1. Narysuj dalszy bieg światła.

  2. Opisz ważne elementy rysunku.

  3. Zapisz nazwy zjawisk, którym podlega światło lasera, przechodząc przez pryzmat.

  4. Opisz, co by się stało, gdyby na pryzmat padał promień światła białego.

RnBZ1pfGhdAEC
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R1Mq4xhHpgn0P
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.

Promień światła lasera pada na pierwszą ścianę pryzmatu równolegle do podstawy.

  1. Opisz, jaki będzie dalszy bieg światła.

  2. Opisz ważne elementy rysunku.

  3. Zapisz nazwy zjawisk, którym podlega światło lasera, przechodząc przez pryzmat.

R1TldXRkMxPi4
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Dentysta używa lusterka, które jest zwierciadłem kulistym wklęsłym. Ogniskowa takiego zwierciadła wynosi 10 cm. Lusterko umieszczono w odległości 1 cm od zęba.

  1. Skonstruuj obraz zęba powstający w lusterku.

  2. Zapisz cechy tego obrazu.

RUiEtgsVr2gmt
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R11PaJZMak0YE
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.

Dentysta używa lusterka, które jest zwierciadłem kulistym wklęsłym. Ogniskowa takiego zwierciadła wynosi 10 cm. Lusterko umieszczono w odległości 1 cm od zęba.

  1. Opisz, jak skonstruować obraz zęba powstający w lusterku.

  2. Zapisz cechy tego obrazu.

R1a5Hq32RDsk0
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.