Jakie państwo nosiło nazwę Rzeczpospolita Obojga Narodów.
Jakie były postanowienia konfederacji warszawskiej. Kiedy i w jakich okolicznościach została zawarta.
Rzeczpospolita Obojga Narodów krajem 'wielu religii'
W chwili powstania Rzeczypospolita Obojga Narodów obejmowała powierzchnię 870 tys. km kw. i liczyła około 8 mln mieszkańców. Oficjalną religią państwową był katolicyzm, który największe wpływy miał na terenach etnicznie polskich: w Wielkopolsce, Małopolsce, na Mazowszu i w Prusach Królewskich oraz na tzw. Litwie etnicznej. W państwie funkcjonowały legalnie również inne religie i Kościoły. Prawosławie dominowało na terenach wschodnich, natomiast od lat 20. XVI wieku w miastach pruskich i wielkopolskich szerzył się luteranizm. Liczące wpływy zyskali też zwolennicy kalwinizmu oraz mniejszych, często prześladowanych w innych krajach europejskich wyznań protestanckich, wśród nich bracia polscy, czyli arianiearianie, oraz bracia morawscybracia morawscy.
Na terenie całego państwa rozproszeni byli również Żydzi, zaś absolutną mniejszość stanowili muzułmańscy Tatarzy na Litwie, Ormianie czy Karaimowie.
Sytuacja wyznaniowa Rzeczypospolitej w drugiej połowie XVI wieku. Na mapie zaznaczone jest:
- tereny na których dominowali katolicy, luteranie, prawosławni, kalwini,
- ważniejsze ośrodki reformacji,
- ośrodki protestantyzmu,
- większe skupiska ludności Żydów, Ormian, Karaimów, Tatarów (muzułmanów),
- arcybiskupstwa i biskupstwa.
Tereny na których dominowali katolicy:
- Prusy Królewskie, Wielkopolska, Małopolska, Mazowsze, Litwa.
Tereny na których dominowali luteranie:
- Prusy Książęce, Inflanty, Kurlandia, Wielkopolska.
Tereny na których dominowali prawosławni:
- Białoruś, Polesie, Podole, Ukraina.
Tereny na których dominowali kalwini:
- okolice Lublina, okolice Kowna.
Miejsca ważniejszych ośrodków reformacji:
- Ryga, Wilno, Kiejdany, Wilno, Nowogródek, Królewiec, Gdańsk, Elbląg, Ostroróg, Skoki, Toruń, Poznań, Leszno, Koźminek, Lewartów, Lublin, Raków, Pińczów, Kraków, Łańcut, Lusławice.
Ośrodki luteranizmu:
- Dorpat, Wenden, Elbląg, Gdańsk, Chełmża, Toruń, Poznań, Grodzisk, Łańcut.
Ośrodki kalwinizmu:
- Birże, Kiejdany, Wilno, Troki, Węgrów, Kock, Grodno, Nowogródek, Baranów, Koźminek, Leszno, Kraków.
Ośrodki arian (braci polskich):
- Troki, Kisielin, Hoszcza, Beresteczko, Lusławice, Raków, Pińczów.
Ośrodki braci czeskich:
- Zabłudów, Skoki, Ostroróg, Poznań, Leszno, Bojanowo, Koźminek, Kraków.
Miasta, skupiska Żydów:
- Witebsk, Słuck, Grodno, Tykocin, Chełm, Kamieniec Podolski, Przemyśl, Jarosław, Bydgoszcz.
Miasta, skupiska Ormian:
- Mohylew, Kijów, Kamieniec Podolski, Jazłowiec, Stanisławów, Halicz, Lwów, Zamość.
Miasta, skupiska Karaimów:
- Poniewież, Halicz.
Miasta skupiska Tatarów (muzułmanów):
- Mińsk, Nowogródek, Grodno, Wilno, Troki, Brześć Litewski, Węgrów, kock, Lewartów, Kraków, Secemin, Koźminek.
Miejsca arcybiskupstw (metropolii) rzymskokatolickich:
- Lwów, Gniezno.
Miejsce siedziby metropolii prawosławnej:
- Kijów.
Miejsce siedziby arcybiskupstwa prawosławnego:
- Połock.
Miejsca biskupstw rzymskokatolickich:
- Dyneburg, Wornice, Wilno, Kijów, Kamieniec Podolski, Lwów, Przemyśl, Chełm, Kraków, Płock, Poznań, Chełmża, Włocławek.
Miejsca biskupstw ormiańskich:
- Lwów.
Miejsce biskupstw prawosławnych:
- Turów, Łuck, Włodzimierz, Chełm, Lwów, Przemyśl.
Na podstawie powyższej mapy wypisz, na jakich obszarach zamieszkiwali głównie wyznawcy:
luteranizmu,
kalwinizmu,
prawosławia.
Na podstawie opisu mapy wypisz, na jakich obszarach zamieszkiwali głównie wyznawcy: luteranizmu, kalwinizmu, prawosławia.
Wypisz, do jakich organizmów państwowych należały ziemie w przeszłości, na których były duże skupiska wyznawców luteranizmu, kalwinizmu i prawosławia.
Podaj, jakim językiem mówili mieszkańcy Litwy, Polski i terenów Zakonu krzyżackiego.
Na terenie Rzeczpospolitej Obojga Narodów żyli wyznawcy katolicyzmu, luteranizmu, kalwinizmu, prawosławia. Wypisz w punktach zasady wybranej religii.
Kościół katolicki a zasada jedności religijnej
Nie chcąc dopuścić do wojen religijnych, sejm konwokacyjny przyjął w 1573 roku uchwałę, nazwaną później aktem konfederacji warszawskiej, zapewniającą innowiercom zrównanie praw z katolikami i zabraniającą prześladowań religijnych. Kolejni królowie akt ten uroczyście potwierdzali. Król Zygmunt August deklarował, że nie jest panem ludzkich sumień. W Polsce znajdowali schronienie wygnani z innych krajów dysydenci religijni, którzy gdzie indziej byli prześladowani jako heretycy. Pod aktem konfederacji warszawskiej podpisał się tylko jeden biskup katolicki – Kościół był przeciwny tolerancji religijnej. Struktury tylko tego Kościoła splatały się z administracją państwową, a jego hierarchowie byli senatorami i ministrami. Również w miastach lokacyjnych rajcamirajcami czy członkami władz cechówcechów mogli być tylko katolicy. Wszystkie ważniejsze wydarzenia polityczne rozpoczynały się od uroczystości religijnych – tak było z sejmem, inauguracją panowania (koronacją), szczęśliwym zakończeniem elekcjielekcji.
Już w średniowieczu utrwaliła się struktura Kościoła katolickiego. Dwie prowincje kościelne: arcybiskupstwa gnieźnieńskie i lwowskie, z wchodzącymi w ich skład diecezjami stanowiły stały element Kościoła.
Wypisz, jakie grupy społeczne zostały przedstawione na powyższym obrazie.
Wyjaśnij, dlaczego na powyższym obrazie, wokół króla i królewicza jest tak duża liczba duchownych.
Zapoznaj się z opisem powyższej ilustracji. Następnie wyjaśnij, dlaczego wokół króla i królewicza jest tak duża liczba duchownych.
Prawosławni – bracia tolerowani, ale nie równoprawnie traktowani
Największą grupą religijną obok katolików byli wyznawcy prawosławia. Kościół ten był dla wschodnich regionów Rzeczypospolitej kultem rodzimym, posiadał zwarte struktury, liczne cerkwiecerkwie i klasztory. Hierarchowie prawosławni nie posiadali jednak przywilejów, jakimi cieszyli się dostojnicy katoliccy. Problemy wynikały z faktu podporządkowania Cerkwi patriarszepatriarsze Konstantynopola, tymczasem od 1589 r. (po ustanowieniu patriarchatu w Moskwie) również tamtejsi dostojnicy dążyli do objęcia swoją jurysdykcją prawosławia na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej.
System parafialny był w prawosławiu dużo mniej sformalizowany (brakowało sztywnych reguł ustanawiania nowych cerkwi). Parafie były liczniejsze, a fundatorzy często nie dbali o dostateczne uposażenie duchownych prawosławnych, czyli popówpopów. Prowadziło to do ich skrajnego ubóstwa. Wiązało się to z gorszym wykształceniem kleru oraz słabym wyposażeniem budynków cerkiewnych.
Najważniejszym miejscem kultu prawosławnego z pewnością był Kijów z jego licznymi cerkwiami i słynnym klasztorem, tzw. Ławrą Peczerską, powstałą jeszcze w XI w. Druga pod względem ważności była Ławra Uspienska w Poczajowie na Wołyniu.
Unia w Brześciu i próby równouprawnienia
Prawosławne elity, które związały się z Litwą, a później również z Polską, nie chciały podległości patriarsze moskiewskiemu, stąd pomysł 'przywrócenia' jedności religijnej i doprowadzenia do unii z Kościołem katolickim. Udało się to zrealizować w 1596 r. dzięki zawarciu porozumienia w Brześciu Litewskim nad Bugiem.
Tzw. 'unia brzeska' podpisana została przy aprobacie króla Zygmunta III Wazy przez niemal wszystkich władyków (biskupów). Jednocześnie przeciw niej występowali główni świeccy protektorzy Cerkwi, np. Konstanty Ostrogski (najbogatszy magnat w Rzeczypospolitej) oraz bractwa religijne.
Sytuacja wyznaniowa Rzeczypospolitej. Na mapie zaznaczone jest:
- tereny na których dominowali katolicy, luteranie, prawosławni, kalwini,
- większe skupiska ludności Żydów, Ormian, braci czeskich, Karaimów, Tatarów (muzułmanów),
- miejsce zawarcia unii lubelskiej i podpisania aktu konfederacji warszawskiej.
Tereny na których dominowali katolicy:
- Prusy Królewskie, Wielkopolska, Małopolska, Mazowsze, Litwa.
Tereny na których dominowali luteranie:
- Prusy Książęce, Inflanty, Kurlandia, Wielkopolska.
Tereny na których dominowali prawosławni:
- Białoruś, Polesie, Podole, Ukraina.
Tereny na których dominowali kalwini:
- okolice Lublina, okolice Kowna.
Ośrodki arian (braci polskich):
- Kisielin, Lusławice, Raków, Pińczów, Secemin, Lewartów.
Ośrodki braci czeskich:
- Leszno, Bojanowo, Ostroróg.
Miasta, skupiska Żydów:
- Kowno, Wilno, Nowogródek, Słuck, Grodno, Kijów, Kamieniec Podolski, Lwów, Kraków, Lublin, Węgrów, Poznań.
Miasta, skupiska Ormian:
- Kamieniec Podolski, Halicz, Lwów, Kijów.
Miasta, skupiska Karaimów:
- Poniewież, Troki, Łuck, Halicz.
Miasta skupiska Tatarów (muzułmanów):
- Nowogródek, Wilno, Grodno, Troki.
Miejsce podpisania unii lubelskiej:
- 1569 r., Lublin.
Miejsce podpisania aktu konfederacji warszawskiej:
- 1573 r., Warszawa.
Zwolennicy luteranizmu w Polsce
Ferment, jaki wywołało w umysłach elit europejskich wystąpienie Marcina Lutra i sformułowanie przez niego programu reformatorskich zmian w dotychczasowych sposobach sprawowania kultu religijnego, nie ominął również Polski. Jednak podobnie jak we Francji, w Rzeczypospolitej mieliśmy do czynienia z barierami w recepcji luteranizmu. Wynikało to z jednej strony ze względów językowych, a z drugiej z braku zainteresowania władcy przeprowadzaniem zmian. Polski król już wcześniej bowiem zdobył prawo do decydowania o obsadzie najwyższych stanowisk Kościoła katolickiego.
Czynniki te spowodowały, że doktryna luterańska rozwinęła się jedynie na dawnych ziemiach należących do Zakonu Krzyżackiego, szczególnie w miastach Prus Królewskich, w których dominował jako urzędowy język niemiecki: Gdańsku, Toruniu i Elblągu. Zygmunt August w latach 1557‑1558 wydał dla tych ośrodków przywileje swobody kształtowania stosunków religijnych. Wsparciem rozwoju nowego wyznania było z pewnością przejście na luteranizm zsekularyzowanegozsekularyzowanego Księstwa Pruskiego (1525) i założenie w jego stolicy, Królewcu, w 1544 r. luterańskiego uniwersytetu. W 1561 r. podobne do pruskich przywileje zdobył luteranizm na terenie inkorporowanychinkorporowanych do Rzeczypospolitej Inflant.
Poszukaj informacji na temat Kościołów Pokoju. Wyjaśnij, dlaczego powstały i czym się charakteryzowały?
Kalwinizm w Polsce
W elitach politycznych Polski zdecydowaną przewagę miała magnateria oraz średnia szlachta, wśród której największe zainteresowanie wzbudziła doktryna kalwińska. Wynikało to z kilku powodów. Po pierwsze, zapewniała zwiększenie ich władzy kosztem stanu duchownego. Po drugie, kolejne dziedziny życia lokalnego mogły podlegać bezpośrednio właścicielowi ziemskiemu: szkoła, parafia, instytucje opieki społecznej. Równie ważnym elementem było stworzenie zwartej organizacji bez zastrzeżeń wspierającej swojego patrona. Wreszcie oddziaływanie psychologiczne, które na gruncie ideowym wzmacniało dumę i przekonanie o wyjątkowości oraz zasłużonej pozycji zajmowanej przez szlachcica.
Szczególne zainteresowanie poglądami Kalwina wykazywały wielkie rody na Litwie: Radziwiłłowie, Pacowie, Chodkiewiczowie, Hlebowicze. Pozwalało im to z pewnością na rekompensatę strat wpływów spowodowanych unią z Polską na warunkach 'średniej szlachty'. Również w innych prowincjach możnowładcy porzucali katolicyzm: w Wielkopolsce rodziny Górków, Leszczyńskich, w Małopolsce Oleśnickich, Stadnickich, Tęczyńskich.
W okresie największych sukcesów na kalwinizm przeszło blisko 20% szlachty.
Dziennik:
Modlitwy
O Krześciańskie potrzeby,
NALEZACE LV
DZIOM POWSZECHNEY WIARY APOSPOLSKIEY,
Na każdy dzień.
Przez
X. KRZYSZTOFA KRAINSKIEGO,
poprawiony, rozfzerzony, y znowu wydany,
W WILNIE, Roku 1605.
Żydzi
Pod względem liczebności największą niechrześcijańską grupą religijną w Rzeczypospolitej byli Żydzi. Na początku XVI w. stanowili około 0,5% ogółu mieszkańców zaś w roku 1559 r. 2,0%, czyli mniej więcej 150 tys. Do połowy XVII wieku ich liczba doszła do 450 tysięcy – 4% całej populacji. W wyniku powstania Chmielnickiego i potopu szwedzkiego, między rokiem 1648 a 1656 zginęło ponad
100 tysięcy Żydów. W latach 1764 1765 przeprowadzono spis Żydów w Rzeczypospolitej. Na tej podstawie historycy oszacowali liczbę Żydów na ok.
750 tys., z tego w Koronie 550 tys., a na Litwie 200 tys. Stanowili oni wówczas
5,7% ogółu mieszkańców Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
Żydzi różnili się nie tylko religią, którą był judaizm, najstarsza z religii monoteistycznych, ale też kulturą i językiem. Mówili w języku jidysz, powstałym w XII wieku na bazie jednego z dialektów niemieckich z elementami języków słowiańskich i hebrajskiego, choć większość z nich znała języki miejscowe – polski czy ruski. Żyli w zamkniętym kręgu współbraci, w niewielkim stopniu ulegając asymilacjiasymilacji. Z pewnością wynikało to ze specyficznego usytuowania Żydów w strukturach społeczności stanowej, w której tworzyli praktycznie niemal osobny stan, z własnym sądownictwem, samorządnością i administracją. Wytworzyły się nawet niespotykane w innych krajach centralne organy władzy samorządowej, tzw. Sejm Czterech Ziem, który zajmował się, między innymi, poborem podatków nakładanych na Żydów przez Rzeczpospolitą.
W dostępnych źródłach znajdź informacje na temat judaizmu. Scharakteryzuj czym się charakteryzuje ta religia.
Ludność żydowska w I Rzeczypospolitej w 1764. Na mapie zaznaczone jest:
- województwa o liczbie ludności powyżej 50 tysięcy, od 20 do 50 tysięcy, od 10 do 20 tysięcy oraz poniżej 10 tysięcy.
Województwa o liczbie ludności powyżej 50 tysięcy:
- województwo wołyńskie,
- województwo lwowskie.
Województwa o liczbie ludności od 20 do 50 tysięcy:
- województwo bracławskie,
- województwo podolskie,
- województwo brzesko‑litewskie,
- województwo nowogródzkie,
- województwa trockie,
- województwo wileńskie,
- województwo podlaskie,
- województwo lubelskie,
- województwo sandomierskie,
- województwo poznańskie.
Województwa o liczbie ludności od 10 do 20 tysięcy:
- województwo kaliskie,
- województwo mazowieckie,
- województwo krakowskie,
- województwo bełskie,
- województwo żmudzkie,
- województwo witebskie.
Województwa o liczbie ludności poniżej 10 tysięcy:
- województwo połockie,
- województwo mińskie,
- województwo mścisławskie,
- województwo pomorskie,
- województwo malborskie,
- księstwo warmińskie,
- województwo chełmskie,
- województwo inowrocławskie,
- województwo brzesko‑kujawskie,
- województwo połockie,
- województwo rawskie,
- województwo łęczyckie,
- województwo sieradzkie.
Rozróżnienie w wierze, a kultura polska
Religijna różnorodność miała pozytywny wpływ na rozwój kultury polskiej, szczególnie na język literacki. Postulowane studiowanie Biblii i nacisk na słowo mówione w postaci modlitw, śpiewu kościelnego, kazań, literatury komentującej Pismo Święte - wszystko to niebywale przyspieszyło kształtowanie i wzbogacanie polszczyzny. Powstały liczne drukarnie. W 1563 r. wydano tzw. 'Biblię brzeską' (pojawiła się pod protektoratem Radziwiłłów, stąd też jej inna nazwa 'Biblia radziwiłłowska'), ponoć pierwszy przekład na polski z hebrajskiego. Dziesięć lat później wydano tzw. 'Biblię nieświeską' w tłumaczeniu wybitnego arianina Szymona Budnego.
Dzięki poglądom reformacyjnym rozwinęło się szkolnictwo, zwłaszcza gimnazja humanistyczne. Powstały w miastach pruskich (Gdańsku, Toruniu i Elblągu), ale też w Poznaniu czy Krakowie. Odpowiedzią na to było podniesienie poziomu szkolnictwa katolickiego, szczególnie niebywały rozwój akademii jezuickich.
Wielu najwybitniejszych polskich pisarzy i myślicieli było zwolennikami reformacji. Mikołaj Rej był wyznawcą kalwinizmu, podobnie jak Andrzej Frycz Modrzewski czy Jan Łaski.
W dowolnym źródle wyszukaj wiadomości o wydarzeniu: Colloquium Charitativum [czyt.: kollokujum charitatiwum] (rozmowa przyjacielska) w Toruniu. Wypisz czego dotyczyło spotkanie.