Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1XfKR5kqdc02
Obraz przedstawia scenę, w której spotykają się najważniejsze dla insurekcji kościuszkowskiej postaci pośród tłumu bezimiennych bohaterskich chłopów kosynierów. Tłum ludzi ukazany został w promieniach chylącego się ku zachodowi słońca, padających zza lewej krawędzi obrazu. Kompozycję obrazu malarz podzielił na trzy poziome pasy: środkowy ukazujący wiwatujących zwycięstwo, dolny ofiary rozegranej właśnie bitwy, a górny sztandary kościelny z prawej strony na tle nieba, a z lewej narodowy, mający za tło las. W środkowym pasie wyróżnia się, zgromadzona przy dwóch zdobycznych armatach, grupa ubranych w białe sukmany kosynierów. Z lewej strony otwierają ją, wyznaczając swoimi postaciami centrum obrazu, dwaj chłopi. Po ich lewej stronie na gniadym koniu postać Tadeusza Kościuszki na gniadym koniu. Mężczyzna ubrany w mundur, trzyma w prawej dłoni oficerską rogatywkę, którą zdjął z głowy w geście pozdrowienia.

Co to znaczy „bohater”?

Bitwa pod Racławicami
Źródło: Jan Matejko, olej na płótnie, 1888 r., domena publiczna.
1
Polecenie 1

Przed zajęciami zbierz informacje na temat ważnych dla Polaków wydarzeń historycznych w 1794 roku. Pomogą ci w tym pytania:

  • O jakie zdarzenie chodzi? Jak je nazywamy?

  • Jakie postaci historyczne są z nim związane?

  • Jakie bitwy wtedy stoczono? Kto w nich uczestniczył? Czyim zwycięstwem się zakończyły?

  • Jakie znaczenie dla Polaków miały te wydarzenia w tamtym czasie i później?

RoZrOhXBQuVZU
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zapoznaj się z informacjami na temat kilku polskich bohaterów historycznych.

1
1
Ciekawostka

Tadeusz Kościuszko to niezwykle ciekawa postać historyczna, znana na całym świecie. Napoleon nazwał go bohaterem północy, Tomasz Jeffersonj0000008OKB6v21_000tp00ITomasz Jefferson − 'najczystszym synem wolności, jakiego poznałem […] i to wolności dla wszystkich, a nie tylko dla nielicznych i bogatych', zaś caryca Katarzyna Wielka mówiła o nim, że jest bestią.
Juliusz Vernej0000008OKB6v21_000tp00JJuliusz Verne uhonorował Tadeusza Kościuszkę, umieszczając jego portret w gabinecie Kapitana Nemo w książce 20 000 mil podmorskiej żeglugi.
Aby uczcić pamięć bohatera, Paweł Edmund Strzelecki nazwał odkryty przez siebie najwyższy szczyt Australii Górą Kościuszki (2228 m n.p.m.).

1
Ćwiczenie 1

Uzupełnij mapę myśli, podając przykład bohaterskiego czynu każdej z powyżej przedstawionych postaci.

R1Q5S2zpRFlft
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Element 0Elementy należące do kategorii Element 0Nazwa kategorii: AElementy należące do kategorii ANazwa kategorii: A1Nazwa kategorii: A2Nazwa kategorii: A3Koniec elementów należących do kategorii ANazwa kategorii: BElementy należące do kategorii BNazwa kategorii: B1Nazwa kategorii: B2Koniec elementów należących do kategorii BNazwa kategorii: CNazwa kategorii: DElementy należące do kategorii DNazwa kategorii: D1Koniec elementów należących do kategorii DNazwa kategorii: EKoniec elementów należących do kategorii Element 0
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Podaj, jakimi bohaterskimi czynami odznaczyli się Tadeusz Kościuszko, Jan Kiliński, Jan Henryk Dąbrowski, Bartosz Głowacki.

RXZvjbvpfEIY6
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Oceń, na czym polega bohaterstwo Bartosza Głowackiego, Jana Henryka Dąbrowskiego, Jana Kilińskiego i Tadeusza Kościuszki.

RnPDgkjeXCKS9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Przeczytaj fragment opowiadania Marii Krügerj0000008OKB6v21_000tp001Marii Krüger. Kto relacjonuje wydarzenia? W której osobie prowadzona jest narracja? Zapisz swoją odpowiedź.

R1RPtA3W6Mht3
(Uzupełnij).
Więcej niż królMaria Krüger
Maria Krüger Więcej niż król

Dziwna i niespokojna była wiosna w 1794 roku. Wiadomo, co prawda, że w marcu, jak w garncu – śnieg i słońce na zmianę, ale takiego marca to jeszcze ludzie w Rzędowicach nie pamiętali. Bo albo mróz, ostry, lutowy – albo za chwilę słońce zaczynało grzać mocno, jak w czerwcu. Toteż dziewuszki od Bartoszów, te dwie starsze, Helenka i Cecylka, wybiegały co chwila z chaty zwabione ciepłem, a potem, kiedy znów sypnęło śniegiem i zimno się zrobiło, ze śmiechem wracały do domu. Aż matka zaczęła się na nie gniewać, że od trzaskania drzwiami opadnie ciasto w dzieżyj0000008OKB6v21_000tp002dzieży zaczynionej0000008OKB6v21_000tp003zaczynione na chleb.
– Lepiej byście Justynkę zabawiły i Felisia pokołysały zamiast tych psot! – wołała za nimi.
– A pozwoli nam mama pomagać przy pieczeniu? Będziemy mogły upiec wyskrobekj0000008OKB6v21_000tp004wyskrobek? – dopytywały się dziewczynki.
– Pozwolę, pozwolę – zgodziła się. Ale najwidoczniej nie była skora do przekomarzania się, tylko chodziła zamyślona, jakby zatroskana. I chociaż przed chwilą przykazywała dziewczynkom, by drzwi nie otwierały ze względu na to ciasto w dzieży, to przecież sama co jakiś czas otwierała je i wyglądała na drogę, co wiodła przed chatą.
Aż wreszcie już o późnym zmierzchu dało się słyszeć radosne ujadanie Burka i zanim mama zdążyła podejść do drzwi, aby wyjrzeć – do chaty wszedł ojciec.
– Tatulko! – pisnęły radośnie dziewczynki i podbiegły do niego, a mama wołała uszczęśliwiona: – Wojtuś! Przecież jesteś nareszcie. Czemu tak późno! Gdzieżeś chodził?
A Wojciech Bartosz stał przez chwilę w progu, oświetlony czerwonym blaskiem buchającym z pieca. Krzepki był, rozrośnięty w ramionach. Jasne włosy, prawie do ramienia długie i przycięte nad czołem w równą grzywkę, wyglądały w tym świetle jak złote, wąsy miał jasne, bujne jak dwa kłosy pszeniczne. Stał tak, a w ręce trzymał kosę. Dziewczynki zaś zadziwiły się, czemu ta kosa wyglądała inaczej niż wtedy, kiedy ojciec brał ją do kośbyj0000008OKB6v21_000tp005kośby? Czemu jej srebrem połyskujące ostrze postawione jest teraz do góry, sztorcem? Nie śmiały jednak pytać. Zresztą ojciec zaraz sam zaczął opowiadać mamie, że musiał długo czekać u kowala Ambroża, aby kosę odkuł jak należy, na sztorc. I stuknął drzewcem kosy o polepęj0000008OKB6v21_000tp006polepę, aby pokazać, jak to teraz ostrze się mocno trzyma. Potem jeszcze powiedział, że chłopi ze wsi, którzy razem z nim idą do Naczelnika Kościuszki, to wszyscy mają tak samo kosy odkute.
– Na wojnę idziecie? Jezu, na wojnę! – mama przestraszyła się i zaczęła płakać.
Ojciec pokiwał tylko głową.
– Ano tak trzeba, Jaguś, tak trzeba. Idą młodzi i idą starsi gospodarze. Wieczorem każdy z nas cichcem się z chaty wymknie. Nie pójdziemy dużą gromadą, tylko tak po kilku. Chyłkiem, aby chyłkiem, bo ruskie wojska stoją wokoło. Tormasowj0000008OKB6v21_000tp007Tormasow, jak powiadają, samych kozaków ma dwa pułki i jazdy więcej niż dziesięć szwadronówj0000008OKB6v21_000tp008szwadronów. A jeszcze za Denisowemj0000008OKB6v21_000tp009Denisowem idą jego wojska… Na Skalmierzj0000008OKB6v21_000tp00ASkalmierz będziemy się przedzierać!

RV4bK1PtOqFRc1
Kosynier
Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Kosynier, akwarela, 1843 r., domena publiczna.

I zaraz zaczął szykować się do drogi. Ale odświętnie, jakby na odpust. Wziął nową sukmanęj0000008OKB6v21_000tp00Bsukmanę z czerwonym i czarnym wyszywaniem i buty nowe, a na głowę wcisnął czerwoną krakuskęj0000008OKB6v21_000tp00Ckrakuskę, tę, co ją niedawno kupił na jarmarku. Kazał też mamie naszykować zawiniątko, a były w nim dwie koszule, prześcieradło z grubego płótna i kawał chleba (…). Jeszcze tylko zjadł trochę zacierek01zacierek, które mama przed nim postawiła, aby nie szedł głodny na tę wyprawę, a potem wąsy otarł, mamę objął i przytulił.
– Nie płacz, Jagna – powiedział. – Nie płacz! Muszę iść. Tak trzeba. Naczelnik wzywa ku ojczyzny ratowaniu. Wygonimy carskie wojska.
Pocałował mamę w czoło, dziewczynki pogłaskał po włosach i wziął tę swoją kosę na sztorc odkutą, zawiniątko i szybko wyszedł z chaty.
– Reta! – jęknęła mama – jakże dadzą radę? Z kosą na armaty? Zginie niechybnie! – i rozpłakała się gorzko, a za nią wszystkie dzieci: Helenka, Cecylka, Justynka i ten mały Feliś w kołysce.
W dwa dni później przyszła wiosna, taka już prawdziwa. I słońce przygrzało na dobre, i sady zaczęły rozkwitać, i łąki nagle pozieleniały. A zaraz potem do Rzędowic, do dworu, przybył jakiś gość. Po wsi od razu rozeszło się, że to młody oficer z wieściami od Kościuszki. A wieści były nie byle jakie: pod Racławicamij0000008OKB6v21_000tp00DRacławicami bitwa była ogromna, carscy mieli armaty i z nimi ruszyli na polskie szeregi. Ale Naczelnik Kościuszko, widząc tę przewagę nieprzyjaciela, wezwał do ataku kosynierówj0000008OKB6v21_000tp00Ekosynierów.
– Kosynierów? Na armaty? – pytali z niedowierzaniem ludzie we wsi.

RdbAf8AkbwvJq1
Pomnik Bartosza Głowackiego w Janowiczkach
Źródło: WikimediaCommons/Przykuta, licencja: CC BY-SA 3.0.

– Ano tak! A wiecie, kto szedł pierwszy do ataku? Nasz Bartosz! Zaś za nim ławą ruszyli chłopi z kosami i pikami. I zabrali te armaty! A Bartosz to jedną zatkał swoją krakuską.
– Mój Wojtek? – dopytywała się Jagna, bo pobiegła do dworu posłuchać nowin. – A czy aby nie ranny?
Cecylka i Helka, trzymając się maminego fartucha, słuchały tylko tego, co mówili dorośli, i już nie wiedziały, czy płakać, czy cieszyć się, bo takie to wszystko wydało się im niezwykłe.
Tymczasem ten oficer, który od Naczelnika przyjechał z wieściami, stał teraz na ganku i opowiadał ludziom, jak to Naczelnik, sam też w chłopską sukmanę przyodziany, zawiesił szarfę na piersi Bartosza i zrobił go dowódcą regimentu grenadierówj0000008OKB6v21_000tp00Fregimentu grenadierów krakowskich. I szlachectwo mu nadał, i do herbu swojego przyjął. 'Jako, żeś urodzony we wsi Głowacz, będziesz się teraz zwał Bartosz Głowacki, herbu Korczak!' — tak mówił Naczelnik. I jeszcze list przysłał do dziedzica w Rzędowicach, 'aby o żonie i dzieciach oficera Bartosza Głowackiego miał staranie'. I pisał też Naczelnik do dziedzica, aby Bartosza od pańszczyzny02pańszczyzny uwolnił.
– Nie tylko uwalniam, ale i tę zagrodę, w której mieszkał, na wieczne czasy jemu, jego żonie i dzieciom na własność oddam – powiedział na to dziedzic. A tymczasem już cała wieś szykowała się na przyjęcie Naczelnika Kościuszki i jego wojska, bo właśnie przez posła zapowiedział swoje przybycie.
Potem już było jak w bajce, która się dobrze kończy. Wszyscy zabrali się do roboty. Dziewczęta i chłopcy niedorośli zabrali się do strojenia świerkowymi gałązkami chat i płotów. Starsi, ci, co na wojnę pójść nie mogli, ustawili stoły i ławki, kobiety zabrały się do szykowania jedzenia i pieczenia chleba i mięsa, bo nikt niczego nie żałował na tak wielkie święto. A kiedy na białym koniu przyjechał na czele kosynierów pan Kościuszko w krakowskiej sukmanie, to potem razem z Bartoszem Głowackim i jego żoną za jednym ze stołów siadł i winem z dworu przyniesionym pił zdrowie Bartosza. A wszyscy żołnierze, a także ludzie z wioski i ze dworu wołali:
– Vivat! Niech żyje nasz Naczelnik! Vivat! Niech żyje Bartosz Głowacki! Niech żyje nasz bohater! (…)
Zaś Helka i Cecylka, wyszorowane, przystrojone odświętnie, z warkoczykami pięknie splecionymi, patrzyły na to wszystko, siedząc z boku na zydelkuj0000008OKB6v21_000tp00Gzydelku i pojadając słodkie placuszki. Nie wszystko jeszcze tak dobrze rozumiały, bo przecież Helka miała dopiero osiem lat, a Cecylce szło na siódmy. Były jednak bardzo szczęśliwe.
A wieczorem Helka, senna już po tak niezwykłym dniu, kiedy Bartoszowa układała ją do spania, zapytała:
– Matulko, a co to znaczy bohater?
Jagna Bartoszowa uśmiechnęła się.
– Bohater, córciu, to znaczy bardzo dużo, to znaczy więcej niż król…
– Więcej niż król? – powtórzyła Helcia. I zasnęła spokojnie.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Maria Krüger, Więcej niż król, [w:] tejże, Złota korona: opowiadania z historii Polski, Wrocław 2001, s. 249–253.
Ćwiczenie 4

Przedstaw rodzinę Wojciecha Bartosza. W tym celu wykorzystaj formę drzewa genealogicznego.

R1QSiTHayzZNw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Opisz wiosnę 1794 roku.

R19owG90AaWDM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

W jaki sposób Wojciech przygotowywał się na wojnę? Wymień w punktach kolejne działania.

R1AfKo3hs8P6D
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak argumentuje swoją decyzję mąż, który idzie na wojnę.

R1E61qgGSMQ65
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Opisz krótko uczucia, które przeżywały żona i dzieci Bartosza przed wyruszeniem na wojnę, jak również po jego powrocie.

R8ntoLF6pHN7S
. Co czuły żona i dzieci Bartosza?. Dobro. Zło. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Opisz krótko uczucia, które przeżywały żona i dzieci Bartosza przed wyruszeniem na wojnę, jak również po jego powrocie.

RLeT2jWqdm98b
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Opisz zasługi chłopskiego bohatera oraz to, jak go nagrodzono.

RQO4kLYmwioW2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Jagny Bartoszowej: 'bohater to więcej niż król'.

RO3H50LBYkwkS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Wymień postacie historyczne występujące w tekście Marii Krüger.

R40AlUyedAmio
(Uzupełnij).
R13YldgaMwy1O
Ćwiczenie 12
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. Bohater wieczoru. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater masowej wyobraźni. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Cichy bohater. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater naszych czasów Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater awantury. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater mojej bajki. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater liryczny. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LRyZWbMugzH
Ćwiczenie 13
Uzupełnij zdania poniższymi związkami wyrazowymi. Na urodzinach cioci 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru stał się Maciuś, który obie rączki włożył po łokcie w urodzinowy tort.
W tamtych latach to polski piłkarz, dzięki swoim umiejętnościom stał się 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru zastępowani są po chwili przez następne pokolenia.
Na koniec pojawił się w nieco sfatygowanym stroju 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru prowadzony przez policję.
Niewątpliwie Agata, która utarła nos Halinie, stała się 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Los zwierząt przede wszystkim leżał na sercu 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Szczególna odwaga Bartosza Głowackiego sprawiła, że stał się naszym 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Przyjrzyj się zdjęciom, które przedstawiają fragmenty obrazu Bitwa pod Racławicamij0000008OKB6v21_000tp00HBitwa pod Racławicami namalowanego pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Następnie odpowiedz na pytania:

  • Czy można na nich odnaleźć bohaterów opowiadania lub postaci do nich podobne?

  • Jakie uczucia budzą w tobie te obrazy?

RgErN51V5zHUr
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Przeczytaj opisy fragmentów obrazów 'Bitwa pod Racławicami' namalowanych pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Opisz, jakie uczucia budzą w tobie te teksty.

RN9HAFO2fXBgM
(Uzupełnij).
j0000008OKB6v21_000tp001
j0000008OKB6v21_000tp002
j0000008OKB6v21_000tp003
j0000008OKB6v21_000tp004
j0000008OKB6v21_000tp005
j0000008OKB6v21_000tp006
j0000008OKB6v21_000tp007
j0000008OKB6v21_000tp009
j0000008OKB6v21_000tp008
j0000008OKB6v21_000tp00A
j0000008OKB6v21_000tp00B
j0000008OKB6v21_000tp00C
j0000008OKB6v21_000tp00D
j0000008OKB6v21_000tp00E
j0000008OKB6v21_000tp00F
j0000008OKB6v21_000tp00G
j0000008OKB6v21_000tp00H
j0000008OKB6v21_000tp00I
j0000008OKB6v21_000tp00J
01
02