Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Woda jest najbardziej rozpowszechnionym, najbardziej znanym i jednocześnie najbardziej zagadkowym płynem na Ziemi, a możliwe, że nie tylko na tej planecie. Jej właściwości znacznie odbiegają od właściwości innych substancji o podobnej budowie. Z tego powodu woda w temperaturze pokojowej jest cieczą, co warunkuje właściwe funkcjonowanie organizmów żywych. Jakim cechom wody zawdzięczamy jej powszechną obecność w naszym życiu?

R38sHwSRZfdiK
Woda jest substancją niezwykłą, a my, przyzwyczajeni do niej, nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Nawet tak oczywista rzecz jak to, że lód unosi się na powierzchni wody w stanie ciekłym, jest w świecie materii czymś bardzo wyjątkowym
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zrozumieć zagadnienia poruszane w tym materiale, przypomnij sobie:

  • właściwości fizyczne wody;

  • budowę cząsteczki wody;

  • stany skupienia wody.

Nauczysz się
  • wyjaśniać polarną budowę cząsteczki wody;

  • przedstawiać zależność między stanami skupienia wody a oddziaływaniami pomiędzy cząsteczkami wody;

  • badać rozpuszczalność niektórych substancji w wodzie;

  • odróżniać roztwory właściwe, koloidalne i zawiesiny.

iDFfj4ut1d_d5e146

1. Budowa cząsteczki wody

Woda jest substancją zbudowaną z cząsteczek, a każdą z nich tworzą dwa atomy wodoru połączone z jednym atomem tlenu. Pomiędzy tymi atomami występują wiązania kowalencyjne spolaryzowane. Atomy wodoru i tlenu nie leżą w jednej linii, zaś wiązania pomiędzy nimi tworzą kąt około 104,5°.

R1B4JrXOKw1KA
Model czaszowy cząsteczki wody
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dENK6oUr90n
Budowa cząsteczki wody: wzór elektronowy kropkowy (a), wzór elektronowy kreskowy (b), rodzaje par elektronowych w cząsteczce wody (c)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iDFfj4ut1d_d5e216

2. Polarność cząsteczki wody

W cząsteczce wody, pomiędzy atomami wodoru i tlenu, występują wiązania kowalencyjne spolaryzowane.

Atom tlenu ma silniejsze zdolności do przyciągania elektronów niż atom wodoru, dlatego wspólne pary elektronowe są przesunięte w jego kierunku. Z tego względu jądro atomu wodoru jest częściowo „odsłonięte”, a jego dodatni ładunek nie jest w pełni „zobojętniony” przez ujemny ładunek elektronu.

Atom wodoru uzyskuje ładunek dodatni, którego wartość jest mniejsza od elementarnego ładunku dodatniego (ładunku protonu), stanowi tylko jego część.

Dlatego mówi się, że wokół atomu wodoru gromadzi się cząstkowy ładunek dodatni (oznaczany jako delta+ (czytaj: delta plus)). Natomiast wokół atomu tlenu gromadzi się cząstkowy ładunek ujemny (oznaczany jako delta- (czytaj: delta minus)), ponieważ jego wartość jest mniejsza od ładunku elektronu. Taka budowa powoduje, że cząsteczka wody jest biegunowa (polarnasubstancja polarnapolarna), czyli jest dipolemdipoldipolem elektrycznym.

R1JAthWRfKCFG
Cząstkowe ładunki – ujemny na atomie tlenu i dodatnie na atomach wodoru – równoważą się, stąd cząsteczka wody jest elektrycznie obojętna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Obejrzyj poniższy film, a następnie narysuj lub zbuduj, przy użyciu modeli pręcikowo‑kulkowych lub plasteliny, model cząsteczki wody (ze wskazaniem cząstkowych ładunków delta+ oraz delta-).

R5uaTv70LwB4e
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
RJCdVybhdkGVo
Spośród podanych poniżej wybierz i zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. W cząsteczce wody cząstkowy ładunek ujemny ulokowany jest na atomie tlenu, natomiast cząstkowy ładunek dodatni na atomach wodoru, w związku z czym cząsteczka wody jest polarna., 2. W cząsteczce wody cząstkowy ładunek dodatni ulokowany jest na atomie tlenu, natomiast cząstkowy ładunek ujemny na atomach wodoru, w związku z czym cząsteczka wody jest polarna., 3. W cząsteczce wody nie występują cząstkowe ładunki na poszczególnych atomach, w związku z czym cząsteczka jest niepolarna.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rcxttq8WnzY0s
W animacji przedstawiono cząsteczkę wody i omówiono, czym spowodowana jest jej polarność.
iDFfj4ut1d_d5e287

3. Zachowanie się cząsteczek wody w różnych stanach skupienia

Asocjacja cząsteczek wody

Ładunki różnoimienne (dodatni i ujemny) wzajemnie się przyciągają. Tak dzieje się również w przypadku cząsteczek wody – atom wodoru jednej może oddziaływać z atomem tlenu drugiej. Tworzą się wówczas oddziaływania międzycząsteczkowe.

Zjawisko łączenia się drobin (cząsteczek, jonów, atomów) w większe układy, złożone z dwóch lub większej liczby cząstek w wyniku oddziaływań międzycząsteczkowych, to asocjacjaasocjacja, a skupiska tych cząstek to asocjaty.

R1EW1BLtYkLaK
Asocjacja cząsteczek wody jest możliwa dzięki występowaniu oddziaływań międzycząsteczkowych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iDFfj4ut1d_d5e358

Wpływ polarnej budowy cząsteczek wody na jej temperaturę wrzenia i temperaturę topnienia

Zrozumienie właściwości fizycznych wody będzie łatwiejsze, jeśli przypomnimy sobie kilka faktów na temat stanów skupienia materii. W ciele stałym drobiny substancji są położone blisko siebie i nie przemieszczają się. W cieczy drobiny znajdują się w większych odległościach od siebie, poruszają się i zderzają ze sobą bardzo często. Gdy substancja jest w stanie gazowym, jej drobiny znajdują się daleko od siebie, przemieszczają się po torach prostych i z uwagi na dostępną wolną przestrzeń, rzadziej zderzają niż w stanie ciekłym.

Gdy substancja zmienia swój stan skupienia ze stałego w ciekły, następnie w gazowy, musi być dostarczana energia po to, by zerwane zostały oddziaływania międzycząsteczkowe, a cząsteczki mogły się od siebie oddalić. 

R1dH3Iv1EeL78
Oddziaływania między cząsteczkami wody w różnych stanach skupienia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas topnienia, czyli przechodzenia lodu w ciecz, cząsteczki wody muszą uwolnić się od oddziaływań międzycząsteczkowych, a następnie uzyskać energię, która pozwoli im na przemieszczanie się. Podobnie podczas parowania – cząsteczki wody muszą uzyskać energię niezbędną do oddalenia się od siebie na duże odległości i poruszania się. Dlatego woda ma stosunkowo wysoką temperaturę topnienia i temperaturę wrzenia. Znacznie wyższą niż substancje o podobnej budowie, których cząsteczki oddziałują między sobą w znacznie mniejszym stopniu, np. chlorowodór
(HCl) czy siarkowodór (H2S).

Temperatury wrzenia i topnienia wody, chlorowodoru i siarkowodoru

Nazwa substancji

Wzór sumaryczny

Temperatura topnienia

Temperatura wrzenia

woda

H2O

0 °C

100 °C

chlorowodór

HCl

-114 °C

-85 °C

siarkowodór

H2S

-82 °C

-60 °C

Polecenie 2
R1RDUgmUq3Ved
Uzupełnij luki w schemacie, wybierając właściwe słowa spośród podanych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ułóż w poprawnej kolejności, w jaki sposób zmienia się stan skupienia wody pod wpływem wzrastającej temperatury.

RTlEcqGRxVEDV
1. stan gazowy, 2. topnienie, 3. parowanie, 4. stan stały1. stan gazowy, 2. topnienie, 3. parowanie, 4. stan stałystan ciekły1. stan gazowy, 2. topnienie, 3. parowanie, 4. stan stały1. stan gazowy, 2. topnienie, 3. parowanie, 4. stan stały
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iDFfj4ut1d_d5e550

4. Wpływ polarnej budowy cząsteczek wody na jej gęstość

Polarna budowa cząsteczek wody ma swoje konsekwencje – są nimi właściwości fizyczne wody. Zazwyczaj jest tak, że w ciele stałym drobiny znajdują się bliżej siebie niż w cieczy i substancja w stanie stałym ma większą gęstość niż w stanie ciekłym. W przypadku wody, cząsteczki w fazie stałej tworzą struktury, które pozostawiają dużo wolnej przestrzeni, przez co odległości między cząsteczkami są większe w lodzie niż w wodzie ciekłej. Z tego powodu lód ma mniejszą gęstość niż woda ciekła.

R1EZjcpourYwv
Kry unoszące się na wodzie
Lód ma mniejszą gęstość niż woda ciekła i dlatego unosi się na jej powierzchni
Źródło: Jason Auch, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.
Gęstość wody w różnych temperaturach

Stan skupienia

Gęstość

woda w stanie stałym w temperaturze 0 °C

0,917 gcm3

woda w stanie ciekłym w temperaturze około 4 °C

1,000 gcm3

Niska, w stosunku do gęstości ciekłej wody, gęstość lodu ma bardzo ważne znaczenie dla istnienia życia wodnego na Ziemi. Lód, który tworzy się na powierzchni wody, izoluje jej głębsze warstwy i chroni przed zamarzaniem. Umożliwia w ten sposób egzystencję organizmom wodnym w czasie mrozów.

RvrzJjbG7n6u0
Temperatura wody w jeziorze podczas zimy
W mroźne dni lód chroni życie wodne w zbiorniku. Pod nim temperatura wody wynosi zawsze około 0 °C, a na dnie zaś sięga około 4 °C
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R1VL9tHAFioy6
Uzupełnij luki w zdaniach wybierając właściwe słowa spośród podanych. W cząsteczce wody atomy wodoru są związane z atomami tlenu za pomocą wiązań 1. jonowych, 2. 100, 3. niespolaryzowanych, 4. ciecz i ciało stałe, 5. spolaryzowanych, 6. dwóch, 7. ciecz, gaz i ciało stałe, 8. 0, 9. 4.
Woda występuje w trzech stanach skupienia. Jest to 1. jonowych, 2. 100, 3. niespolaryzowanych, 4. ciecz i ciało stałe, 5. spolaryzowanych, 6. dwóch, 7. ciecz, gaz i ciało stałe, 8. 0, 9. 4. Woda ma największą gęstość w temperaturze 1. jonowych, 2. 100, 3. niespolaryzowanych, 4. ciecz i ciało stałe, 5. spolaryzowanych, 6. dwóch, 7. ciecz, gaz i ciało stałe, 8. 0, 9. 4°C.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Klatraty metanu

Cząsteczki wody mogą tworzyć regularne struktury w postaci klatek, w których uwięzione są inne małe cząsteczki substancji. Powstałe kryształy nazywane są klatratami.

Największe zainteresowanie wzbudzają klatraty metanu, czyli struktury lodu, w których uwięziony jest metan, główny składnik gazu ziemnego. Nazywane są one metanowym lodem. Ich największe pokłady znajdują się na dnie mórz i oceanów, a także pod wieczną zmarzliną. Metanowy lód utworzył się pod wpływem wysokiego ciśnienia wody i metanu pochodzącego z beztlenowego rozkładu materii organicznej.

Podejmowane są próby pozyskania z klatratów metanu jako cennego paliwa. Naukowcy pracują nad nowymi technologiami, które umożliwiłyby jego wydobycie. Jednocześnie ekolodzy ostrzegają, że eksploatacja złóż klatratów mogłaby zaburzyć stabilność dna morskiego i wywołać pośrednio wiele niepożądanych zmian w środowisku.

RP9njYKSchkuJ
Metanowy lód to białe kostki, wyglądem przypominające lód. Takie kryształy zmrożonej wody i gazu mogą w sprzyjających warunkach (pod wysokim ciśnieniem i w niskiej temperaturze) przetrwać na dnie morza miliony lat
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
iDFfj4ut1d_d5e473

5. Składniki roztworu wodnego

REjE6sOJnhJhM1
W mieszaninie wody z cukrem spożywczym, rozpuszczalnikiem jest woda, a substancją rozpuszczoną – sacharoza (główny składnik cukru spożywczego)
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dzięki polarnej budowie cząsteczek wody, stanowi ona doskonały rozpuszczalnik dla innych substancji polarnych. Powstają wówczas roztwory wodne, które składają się z wody jako rozpuszczalnikarozpuszczalnikrozpuszczalnikasubstancji rozpuszczonychsubstancja rozpuszczonasubstancji rozpuszczonych.

Roztwory wodne stanowią mieszaniny jednorodne – takie, których składników nie można rozróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów optycznych. Nazywa się je roztworami właściwymi, rzeczywistymi lub – ogólnie – roztworami. Przykładami roztworów wodnych są: ocet, woda z cukrem, woda z solą kuchenną czy woda z sokiem malinowym.

iDFfj4ut1d_d5e587

6. Badanie rozpuszczalności różnych substancji w wodzie

Badanie zdolności do rozpuszczania się w wodzie różnych substancji
Doświadczenie 1

Przeprowadź doświadczenia chemiczne badania rozpuszczalności różnych substancji w wodzie. Samodzielnie sformułuj obserwacje i wnioski.

Temat: Badanie rozpuszczalności różnych substancji i mieszanin w wodzie

R1AXKY7vQh5am
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Badanie rozpuszczalności różnych substancji i mieszanin w wodzie

Problem badawczy:

Czy wszystkie substancje i mieszaniny rozpuszczają się w wodzie?

Hipoteza:

Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.

Co było potrzebne:

  • 12 probówek z korkami;

  • woda destylowana;

  • chlorek sodu (sól spożywcza);

  • sacharoza (cukier spożywczy);

  • soda oczyszczona;

  • olej;

  • ocet spożywczy;

  • mąka pszenna;

  • mąka ziemniaczana;

  • benzyna;

  • kreda;

  • piasek;

  • białko jaja kurzego;

  • spirytus.

Przebieg doświadczenia

Przygotowano i ponumerowano 12 probówek. Do siedmiu probówek wprowadzono kolejne niewielkie ilości (odrobina substancji na końcu łyżeczki) substancji w stanie stałym: chlorku sodu (1), sacharozy (2), sody oczyszczonej (3), mąki pszennej (4), mąki ziemniaczanej (5), kredy (6), piasku (7). Do pięciu kolejnych probówek wprowadzono niewielkie ilości (ok. 2 cmIndeks górny 3) substancji lub mieszanin w stanie ciekłym: oleju (8), octu spożywczego (9), benzyny (10), białka jaja kurzego (11), spirytusu (12). Do każdej z przygotowanych probówek wlano ok. 3 cmIndeks górny 3 wody. Probówki zamknięto korkami i wstrząśnięto.

Obserwacje:

Numery probówek z mieszaniną, w której składniki można rozróżnić gołym okiem: 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11.

Numery probówek z mieszaniną, w której składników nie można rozróżnić gołym okiem: 1, 2, 3, 9, 12.

Weryfikacja hipotezy:

Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.

Wnioski:

Roztwór właściwy powstał w probówce/probówkach: 1, 2, 3, 9, 12.

Roztwór koloidalny powstał w probówce/probówkach: 11.

Zawiesina powstała w probówce/probówkach: 4, 5, 6, 7, 8, 10.

Chlorek sodu, sacharoza, soda oczyszczona, ocet spożywczy, spirytus rozpuszczają się w wodzie, natomiast mąka pszenna, mąka ziemniaczana, piasek, kreda, benzyna, olej już nie. Olej i benzyna pływają po powierzchni wody, zaś mąka, kreda i piasek opadają na dno zlewki. Białko jaja kurzego tworzy z wodą nieprzezroczysty roztwór.

1
Polecenie 4
RUbQniiNo6caZ
Obserwacje: Numery probówek z mieszaniną, w której składniki można rozróżnić gołym okiem: (Uzupełnij) Numery probówek z mieszaniną, w której składników nie można rozróżnić gołym okiem: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: Roztwór właściwy powstał w probówce/probówkach: (Uzupełnij) Roztwór koloidalny powstał w probówce/probówkach: (Uzupełnij) Zawiesina powstała w probówce/probówkach: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RpMm9g2Jf8Gyl
Spośród poniższych substancji wybierz te, które rozpuszczają się w wodzie. Możliwe odpowiedzi: 1. ocet, 2. etanol, 3. olej, 4.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Różne substancje mają różną zdolność do mieszania się z wodą. Są takie, które rozpuszczają się w wodzie bardzo dobrze i tworzą z nią roztwory właściwe, na przykład chlorek sodu czy sacharoza (główny składnik cukru spożywczego). Istnieją też i takie, które wykazują słabą zdolność do mieszania się z wodą i tworzą w niej zawiesiny, np. skrobia ziemniaczana, krzemionka (piasek) czy kreda. Podczas próby rozpuszczenia białka kurzego w wodzie, otrzymamy roztwór koloidalny.

R1Y0x4Z1LRhS2
Animacja przedstawia rozpuszczanie sacharozy w wodzie. W animacji przedstawiono wzór strukturalny oraz model kulkowy cząsteczki sacharozy oraz mechanizm rozpuszczania substancji.

Nie wszystkie substancje dobrze rozpuszczają się w wodzie i tworzą roztwory właściwe. Niektóre z nich nie ulegają pod wpływem wody rozpadowi do pojedynczych drobin, ale tworzą w wodzie większe skupiska. W zależności od wielkości powstałych cząstek ich mieszaniny z wodą mają różne nazwy: koloid (roztwór koloidalny) lub zawiesina.

iDFfj4ut1d_d5e711
iDFfj4ut1d_d5e758
1
Przykłady mieszanin tworzonych przez wodę i inne substancje i materiały

Rodzaj mieszaniny

Roztwór właściwy

Roztwór koloidalny

Zawiesina

Wielkość cząstek

wielkość cząstek jest mniejsza od 1 nm
(10Indeks górny –9  Indeks górny koniecm)

wielkość cząstek zawiera się w przedziale od 1 nm do 200 nm
(10Indeks górny –9–200 · 10Indeks górny –9  Indeks górny koniecm)

wielkość cząstek jest większa od 200 nm (200 · 10Indeks górny –9  Indeks górny koniecm)

Przykłady

mieszanina wody z: cukrem (sacharozą), glukozą, solą kuchenną, sodą oczyszczoną, sokiem

mieszanina wody z: żelatyną, białkiem jaja kurzego

mieszanina wody z: piaskiem, kredą, trocinami, benzyną, olejem

ocet

mleko

esencja herbaciana

kleik skrobiowy (kisiel z mąki ziemniaczanej otrzymany na gorąco)

atrament

R18NDyDxTtTJD1
Podział mieszanin ze względu na wielkość cząstek substancji rozpuszczonej w cieczy (wodzie)
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Zachowanie się wiązki światła w roztworach: właściwym, koloidalnym i zawiesinie
Doświadczenie 2

Przeprowadź doświadczenia chemiczne badania przechodzenia wiązki światła przez roztwór właściwy, koloidalny oraz zawiesinę. Samodzielnie sformułuj obserwacje i wnioski.

Temat: Badanie przechodzenia wiązki światła przez roztwór właściwy, koloidalny oraz przez zawiesinę

R1b6SHrj3NSiU
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Temat: Badanie przechodzenia wiązki światła przez roztwór właściwy, koloidalny oraz przez zawiesinę

Problem badawczy:

Czy wiązka światła przechodzi w ten sam sposób przez roztwór właściwy, koloidalny oraz przez zawiesinę?

Hipoteza:

Wiązka światła ulega różnym zjawiskom podczas przechodzenia przez roztwór właściwy, koloidalny i przez zawiesinę.

Co było potrzebne:

  • zlewka z roztworem chlorku sodu;

  • zlewka z roztworem koloidalnym żelatyny;

  • zawiesina kredy w wodzie.

Przebieg doświadczenia:

Przez każdą zlewkę z mieszaniną skierowano wąski strumień światła wskaźnika laserowego. Obserwowano zachowanie się wiązki światła podczas przechodzenia przez poszczególne mieszaniny.

Obserwacje:

Zachowanie wiązki światła przechodzącej przez:

  • roztwór właściwy: brak zmian;

  • roztwór koloidalny: charakterystyczny stożek;

  • zawiesinę: odbicie wiązki światła na zawiesinie.

Weryfikacja hipotezy:

  • Wiązka światła ulega różnym zjawiskom podczas przechodzenia przez roztwór właściwy, koloidalny i przez zawiesinę.

Wnioski:

  • Cechą charakterystyczną koloidów jest specyficzne rozproszenie promieni świetlnych z utworzeniem smugi światła w kształcie stożka. Jest to tzw. efekt Tyndalla.

  • W przypadku zawiesin promienie świetlne ulegają odbiciu, co spowodowane jest występowaniem w roztworze cząstek o dużych rozmiarach.

  • W przypadku roztworów właściwych nie obserwuje się rozpraszania ani odbicia promieni świetlnych – jest to spowodowane małymi rozmiarami cząstek.

1
Polecenie 5
Rn1LhV5ww7N7M
Obserwacje: Zachowanie wiązki światła przechodzącej przez: • roztwór właściwy (Uzupełnij) • roztwór koloidalny (Uzupełnij) • zawiesinę (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DFv6EvNYnV1
Wskaż spośród poniższych zdanie, które najlepiej opisuje efekt Tydalla. Możliwe odpowiedzi: 1. Zjawisko fizyczne polegające na rozpraszaniu światła przez koloid z wytworzeniem charakterystycznego stożka świetlnego., 2. Zjawisko chemiczne polegające na rozpraszaniu światła przez koloid z wytworzeniem charakterystycznego stożka świetlnego., 3. Zjawisko fizyczne polegające na rozpraszaniu światła przez roztwór właściwy z wytworzeniem charakterystycznego stożka świetlnego., 4. Zjawisko chemiczne polegające na rozpraszaniu światła przez roztwór właściwy z wytworzeniem charakterystycznego stożka świetlnego.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rvw8KDjpdeKFQ
Oddziaływanie światła z różnymi mieszaninami ciekłymi. W roztworze właściwym wiązka światła ulega załamaniu, w koloidzie dochodzi do rozproszenia światła w formie charakterystycznego stożka świetlnego tzw. efekt Tyndalla, w zawiesinie światło zostało zaabsorbowane
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iDFfj4ut1d_d5e882

Podsumowanie

  • Woda jest substancją polarną. W pobliżu atomu tlenu gromadzi się cząstkowy ładunek ujemny, a w pobliżu atomu wodoru – dodatni.

  • Pomiędzy cząsteczkami wody w fazie ciekłej występują oddziaływania międzycząsteczkowe. W ciekłej wodzie tworzą się dzięki temu asocjaty („skupiska”) cząsteczek wody.

  • Cząsteczki wody w lodzie tworzą uporządkowane struktury, w których są od siebie oddalone na większą odległość niż w wodzie w stanie ciekłym. Lód ma mniejszą gęstość niż woda.

  • Mieszaniny można podzielić ze względu na wielkość cząsteczek substancji rozpuszczonej. Wyróżnia się roztwory właściwe, koloidalne oraz zawiesiny.

  • Woda rozpuszcza substancje, które tak jak ona są polarne. Rozpuszcza też większość związków jonowych.

Praca domowa
Polecenie 6.1
R1cXOG2iMlJmG
Substancje i mieszaniny rozpuszczalne w wodzie: Możliwe odpowiedzi: 1. węglan wapnia, 2. chlorek potasu, 3. mąka pszenna, 4. cukier, 5. kwasek cytrynowy, 6. żelatyna, 7. ocet, 8. piasek, 9. sól, 10. nafta, 11. olej rzepakowy Substancje i mieszaniny nierozpuszczalne/bardzo słabo rozpuszczalne w wodzie: Możliwe odpowiedzi: 1. węglan wapnia, 2. chlorek potasu, 3. mąka pszenna, 4. cukier, 5. kwasek cytrynowy, 6. żelatyna, 7. ocet, 8. piasek, 9. sól, 10. nafta, 11. olej rzepakowy Substancje i mieszaniny tworzące z wodą koloidy: Możliwe odpowiedzi: 1. węglan wapnia, 2. chlorek potasu, 3. mąka pszenna, 4. cukier, 5. kwasek cytrynowy, 6. żelatyna, 7. ocet, 8. piasek, 9. sól, 10. nafta, 11. olej rzepakowy
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iDFfj4ut1d_d5e941

Słownik

asocjacja
asocjacja

zjawisko łączenia się drobin (cząsteczek, jonów, atomów) w wyniku oddziaływań międzycząsteczkowych w większe układy złożone z dwóch lub większej liczby cząstek

dipol
dipol

układ różnoimiennych ładunków elektrycznych (dodatniego i ujemnego); cząsteczka o nierównomiernym rozłożeniu cząstkowych ładunków dodatnich i ujemnych powstałych na skutek przesunięcia wspólnych par elektronowych pomiędzy atomami tworzącymi cząsteczkę

rozpuszczalnik
rozpuszczalnik

składnik roztworu; najczęściej jest to substancja występująca w przewadze

substancja polarna
substancja polarna

substancja zbudowana z cząsteczek, które są dipolami

substancja rozpuszczona
substancja rozpuszczona

składnik roztworu, substancja rozpuszczona w rozpuszczalniku

iDFfj4ut1d_d5e1049

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R8nJjQSV27AIR1
Zadanie interaktywne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1CxB4HMSYKmC1
Zadanie interaktywne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RzltBkv5pLnwR1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. . . Możliwe odpowiedzi: Woda w stanie stałym
(Lód), Woda w stanie ciekłym. A. Możliwe odpowiedzi: Woda w stanie stałym
(Lód), Woda w stanie ciekłym
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RJIXEtOm7uYm01
Zadanie interaktywne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1KJydnkvYGJL1
Zadanie interaktywne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RR1woL8MalHvV1
Zadanie interaktywne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
RDaGl32DvBWCq
Spośród poniższych mieszanin wybierz te, które tworzą roztwory właściwe. Możliwe odpowiedzi: 1. cukier i woda, 2. cukier, sól kuchenna i woda, 3. woda i piasek, 4. woda, sól kuchenna i piasek, 5. olej i woda
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R1e5qSoBeCeeq1
Zadanie interaktywne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10MoIOSeuiEY3
Ćwiczenie 9
Choose the correct answer. Tyndall effect can be observed in: Możliwe odpowiedzi: 1. solution, 2. colloid, 3. suspension
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bRN5XXiSIvb3
Ćwiczenie 10
Arrange the packing model of water molecules to the state of aggregation.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RiDcQ4kRNqM3O
Ćwiczenie 10
Połącz w pary opis agregacji cząsteczek z odpowiednim stanem skupienia Cząsteczki położone są blisko siebie, połączone są wiązaniami wodorowymi tworząc uporządkowaną strukturę Możliwe odpowiedzi: 1. Ciecz, 2. Gaz (Para wodna), 3. Ciało stałe (Lód) Czasteczki znajdują się dość blisko siebie, połączone są wiązaniami wodorowymi, Cząsteczki poruszają się swobodnie i zderzają się ze sobą. Możliwe odpowiedzi: 1. Ciecz, 2. Gaz (Para wodna), 3. Ciało stałe (Lód) Cząsteczki są od siebie znacznie oddalone, nie występują między nimi wiązania wodorowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ciecz, 2. Gaz (Para wodna), 3. Ciało stałe (Lód)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.

bg‑gray3

Notatnik

R1PSPEfHTjAyr
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.