Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3IDuyCBEd2mf
Grafika przedstawia cztery kolorowe rysunki: zielony młoteczek, pod nim znajduje się uśmiechnięta, dziecięca główka, obok młoteczka jest otwarta książka, która unosi się w powietrzu, a pod nią zielony megafon. Tło jest jednolite, szare.

Zdania złożone są różnie podzielone

Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RCeuy8v5wKet2
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RzU5rHJXdCOk2
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Dz245pZ1Si811
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 2

Gdzie w podanych zdaniach jest granica między zdaniami składowymi? Co pomaga ci rozpoznać tę granicę? Swoje obserwacje zapisz w polu poniżej lub w zeszycie.

Modli się pod figurą, a diabła ma za skórą.

Nie taki diabeł straszny, jak go malują.

Gdzie diabeł nie może, tam babę pośle.

Czart anioła uda, ale anioł czarta nie potrafi.

Kto słowika zabija, zasmuci aniołów.

RYr6C76pVaoiF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1LoKFNk9txAd11
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R1CF6FMUYJpWQ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
R16qbGrcjwOE01
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na przeniesieniu elementów w odpowiednie miejsca na ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

W poniższych zdaniach wskaż zdania podrzędne. Zwróć uwagę na podane pytania.

Co zasiejesz, (co?) to ci wyrośnie.

Włosa z dłoni nie wyrwiesz, (dlaczego?) bo on tam nie rośnie.

R1XEJFVIEVSjY
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ćwiczenie 5

Narysuj w zeszycie lub poniżej wykresy podanych zdań złożonych podrzędnie.

  1. Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one.

  2. Gdzie kura gdacze, tam kogut milczy.

  3. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki.

  4. Gęś zazdrości, gdy orzeł buja.

R1OvAIXprTsd5
Miejsce na rysunki ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wskaż w podanych zdaniach złożonych człony nadrzędne. Zadaj odpowiednie pytania.

  1. Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one.

  2. Gdzie kura gdacze, tam kogut milczy.

  3. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki.

  4. Gęś zazdrości, gdy orzeł buja.

RfiyOrUHrNFG8
(Uzupełnij).
Dla zainteresowanych

Zdania składowe mogą być wobec siebie w stosunku współrzędności, gdy nie określają się wzajemnie, np.
Świeci słońce i pada deszcz.
Takie zdania nazywamy złożonymi współrzędnie.

Wyróżnia się cztery typy zdań współrzędnie złożonych:

  • łączne – połączone spójnikami: i, oraz, a, ani, ni, albo bezspójnikowo;
    Śmiał się i płakał.

  • przeciwstawne – połączone spójnikami: a, ale, lecz, jednak, zaś;
    Zjadłem obiad, ale nie jestem głodny.

  • wynikowe – połączone spójnikami: więc, toteż, dlatego.
    Trenowałem, więc wygrałem.

  • rozłączne – połączone spójnikami: albo, lub, czy, bądź;
    Czytasz czy oglądasz?

Przecinkami oddzielamy zdania składowe w zdaniach współrzędnie złożonych przeciwstawnych, wynikowych oraz zdaniach łącznych połączonych bezspójnikowo.

R139QvlAb0pPo
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpGpZOj0twKCb
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się poniższym wykresom zdań współrzędnych. Wykres oznaczony literą A przedstawia schemat zdania złożonego współrzędnie łącznie, B – przeciwstawnie, C – wynikowo, D – rozłącznie.
Ułóż po jednym zdaniu do każdego schematu. Swoje wypowiedzenia zapisz tutaj lub w zeszycie.

Rcm5vK2UgUTDh11
Źródło: a. nn., domena publiczna.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Ułóż po jednym zdaniu złożonym współrzędnie: łącznym, rozłącznym, przeciwstawnym i wynikowym.

R10gHHtm7n1rs
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

W podanych zdaniach złożonych współrzędnie znajdź orzeczenia i narysuj wykresy w zeszycie lub poniżej.

  1. Nie wiedziałem nic o chorobie Holmesa i przeraziła mnie ta wiadomość.

  2. Jest zawsze śmiertelna i niesłychanie zaraźliwa, więc jedno dotknięcie wystarczy.

  3. Holendrzy znają się na tym lepiej od nas, ale dotychczas nie wprowadzili środków zaradczych.

  4. Położył się w środę po południu i od tego czasu nie ruszał się z łóżka.

  5. Mogłem zarazić się przez dotyk, więc Holmes żądał ode mnie natychmiastowego oddalenia się.

  6. Podszedłem do łóżka detektywa, lecz cofnąłem się natychmiast przed jego groźnym spojrzeniem.

R1HRCjgIbZIU5
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

W podanych zdaniach znajdź orzeczenia, a następnie określ typ zdań złożonych współrzędnie.

  1. Nie wiedziałem nic o chorobie Holmesa i przeraziła mnie ta wiadomość.

  2. Jest zawsze śmiertelna i niesłychanie zaraźliwa, więc jedno dotknięcie wystarczy.

  3. Holendrzy znają się na tym lepiej od nas, ale dotychczas nie wprowadzili środków zaradczych.

  4. Położył się w środę po południu i od tego czasu nie ruszał się z łóżka.

  5. Mogłem zarazić się przez dotyk, więc Holmes żądał ode mnie natychmiastowego oddalenia się.

  6. Podszedłem do łóżka detektywa, lecz cofnąłem się natychmiast przed jego groźnym spojrzeniem.

RxkClqPyfuZAT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ciekawostka

Artur Conan Doylej0000008P4B6v21_000tp001Artur Conan Doyle stworzył postać genialnego detektywa, któremu towarzyszy doktor Watsonj0000008P4B6v21_000tp002Watson,  np. w powieści 'Studium w szkarłacie'. Sherlock Holmesj0000008P4B6v21_000tp003Sherlock Holmes posługiwał się metodą dedukcjij0000008P4B6v21_000tp004dedukcji do rozwiązywania zagadek kryminalnych.

Kiedy autor uśmiercił swego bohatera w opowiadaniu 'Ostatnia zagadka', brytyjscy czytelnicy nosili czarne przepaski na znak żałoby i protestowali tak gorliwie, że sir Artur Conan Doyle po kilku latach cudownie ocalił Sherlocka (opowiadanie 'Pusty dom').

R1TcNLCxO4f4811
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 10

Zaznacz orzeczenia w podanych niżej zdaniach i narysuj wykresy.

  1. Nemeczek stał przed nimi z podniesioną głową i czuł się tak silny, jakby mógł pokonać całą ich armię.

  2. Feri Acz zaproponował Nemeczkowi, że przyjmie go do Czerwonoskórych, którzy będą walczyć o plac.

  3. Gereb okazał się zdrajcą, więc pomyślałem, że go ukażę.

RFm6lXgtd1XIx
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

W poniższych zdaniach wskaż orzeczenia. Podaj, ile zdań składowych tworzy każde z wypowiedzeń.

  1. Nemeczek stał przed nimi z podniesioną głową i czuł się tak silny, jakby mógł pokonać całą ich armię.

  2. Feri Acz zaproponował Nemeczkowi, że przyjmie go do Czerwonoskórych, którzy będą walczyć o plac.

  3. Gereb okazał się zdrajcą, więc pomyślałem, że go ukażę.

R1RKs8DVt7cN2
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 11

Przepisz zdania w wyznaczone miejsca, wstawiając przecinki w odpowiednie miejsca.

RqO3V5DjaJeQV
Miejsca na odpowiedzi ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12

Sformułuj zasadę odpowiadającą na pytanie: kiedy wstawiamy przecinki w zdaniu złożonym?

uzupełnij treść
j0000008P4B6v21_000tp001
j0000008P4B6v21_000tp002
j0000008P4B6v21_000tp003
j0000008P4B6v21_000tp004