Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Mky2Nq5wmEt
Na ilustracji znajduje się witraż, który przedstawia świętego Aleksego. Jest on ubrany w habit. Na głowie ma krótkie wlosy. Nosi brodę. Patrzy w górę. Jego twarz jest skupiona. Obok św. Aleksego znajduje się kij, do którego przymocowane jest gliniane naczynie. W czerwonym półokręgu nad jego głową widnieje biały napis: Sanctus Alexis. Półokrąg jest ozdobiony białymi kamykami. Tło czarnego witrażu zdobią niebieskie ornamenty.

Święty Aleksy – dyskusyjny model świętości

Święty Aleksy
Źródło: Père Igor [czyt. pier igo], witraż, Église Saint-Pierre-ès-Liens [czyt. pier eglis sę pier es lie] (Pomport), licencja: CC BY-SA 3.0.

'Pamiętajcie o swych przełożonych, którzy głosili wam słowo Boże, i rozpamiętując koniec ich życia, naśladujcie ich wiarę' (Hbr 13,7).

Na początku chrześcijanie nie czynili obiektem kultu żadnych stworzeń. W Piśmie Świętym znaleźć można jednak słowa uznania dla ofiary, jaką ponieśli podczas pełnienia swej misji Jan Chrzciciel czy św. Szczepan. Ponieważ w pierwszych wiekach chrześcijanie doświadczali licznych prześladowań, przybywało znaczących postaci, które zmarły śmiercią męczeńską. Dostrzegano analogie pomiędzy ofiarą męczenników Kościoła a ofiarą Chrystusa. Obok otoczonej czcią grupy 'deesis', obejmującej obrazowym przedstawieniem Chrystusa, Marię i Jana Chrzciciela, niebawem, bo już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa rozpoczęto kultem otaczać również groby, a później wizerunki męczenników. Męczeństwo w oczach wiernych czyniło podstawy Kościoła wiarygodnymi. Idąc za myślą Tertuliana, podkreślano,
że 'Sanguis martyrum – semen christianorum' (krew męczenników – posiewem chrześcijan), a istotą kultu świętych jest zjednoczenie w Chrystusie poprzez powtórzenie jego ofiary, udział w niej. W wiekach późniejszych, gdy prześladowania osłabły, naśladowanie ofiary męczeństwa Syna Bożego symbolizował ascetyczny tryb życia. Naśladownictwo stanowiło – i nadal stanowi – istotny aspekt kultu świętych, gdyż to ich życie pełni rolę przykładu wskazującego wiernym, czym mają się kierować, by przez udział w ofierze Chrystusa dojść do zjednoczenia z Bogiem. Z czasem
wybór drogi skomplikowało ukształtowanie się dwóch wzorów postępowania: ascetycznego, uosabianego z postacią św. Aleksego i przeciwnego mu, wiązanego
ze św. Franciszkiem z Asyżu, wzoru afirmującego świat stworzony. Asceza podkreślała marność pełnego cierpienia świata doczesnego przeciwstawianego wizji zbawienia w Bogu, podczas gdy św. Franciszek w świecie doczesnym dostrzegał piękno dzieła Bożego, a drogę ku zbawieniu poprzez niesienie ulgi w cierpieniu związanym z życiem wszystkich stworzeń, a zatem i nas samych. Wierni mogą liczyć na wstawiennictwo świętych, należy jednak podkreślić, że niezależnie od wybranej drogi do zbawienia, możliwe jest wzajemne wstawiennictwo wszystkich uczestników wspólnoty Kościoła - zarówno żyjących, jak i zmarłych i nie ogranicza się tej możliwości jedynie do tych, których otaczano szczególnym kultem świętości.

Już wiesz

Skorzystaj z dostępnych źródeł i wymień warunki, jakie należy dziś spełnić,
aby zostać uznanym za świętego przez Kościół katolicki. Rozważ, czy zasady te były zawsze takie same.

R5vw6j1Vwpbwd
(Uzupełnij).
j0000000C7B1v38_0000000E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wzorzec świętego

Rqa3r4E7ndyXT
Prawosławna Ikona Aleksego z Rzymu, Rosja, XIX w.
Źródło: Sibeaster, domena publiczna.

Sztuka średniowieczna w znaczącym stopniu miała charakter parenetycznyj0000000C7B1v38_000tp001parenetyczny. Jej funkcja polegała na tworzeniu wzorców osobowych: władcy, rycerza i świętego, które należało naśladować. Do połowy IV wieku rozpowszechniony był wzorzec męczennika jako świętego. Przyjęcie chrześcijaństwa przez cesarstwo rzymskie ukształtowało nowy model świętości. Jednym z nich był wzorzec świętego, który inaczej niż męczennik naśladował Chrystus, nie przelewając krwi. Nie groziła mu więc męczeńska śmierć za wiarę, ponieważ służenie Bogu polegało na wyrzeczeniu się dóbr doczesnych i umartwianiu ciała oraz duszy. Gdy chrześcijaństwo stało się religią oficjalną, śmierć w imię wiary nie należała już do podstawowych dróg prowadzących do kanonizacjij0000000C7B1v38_000tp002kanonizacji. Kolejnym sposobem realizowania modelu świętości okazało się odpowiednie, czyli bogobojne, życie, zgodne z zasadami Dekalogu.

Jednak do kanonizacji potrzebne było coś jeszcze – dążenie do doskonałości duchowej lub zbawienia duszy przez ascezę tak jak św. Aleksy.

Anonimowa legenda

Legenda o św. Aleksym, wydawana też pod tytułem Vita sancti Allexii rikmicej0000000C7B1v38_000tp003Vita sancti Allexii rikmice, jest obszernym, wierszowanym dziełem hagiograficznymj0000000C7B1v38_000tp004hagiograficznym. Tytuł wskazuje
na przynależność gatunkową dzieła: to legenda. Wyraz ten pochodzi od łacińskiego czasownika lego, legere – czytam, czytać. Był to przede wszystkim utwór do czytania (lub do słuchania). Podstawową cechą legendy jest obecność fantastyki, cudowności. Święci przecież czynili cuda.

Pierwsze wersje Legendy o św. Aleksym powstały prawdopodobnie już w V w. n.e.
Na zachód Europy utwór dotarł z Bizancjum, w kolejnych stuleciach zyskiwał coraz większą popularność. Polska wersja tekstu pochodzi z połowy XV wieku.

R6PSsh7qWDaQT1
Ilustracja przedstawia Kolegiatę w Tumie, która  jest trójnawową świątynią. Zbudowana jest z cegły. Ma małe okna. Dwa absydowe zamknięcia nawy są uwidocznione w postaci dwóch półwalców. Po stronie wschodniej do półkolistej bryły przylega dużo mniejsza figura w kształcie półwalca. Po obu stronach absydy znajdują się wieże.
Kolegiata w Tumie pod Łęczycą nosi wezwanie Najświętszej Maryi Panny i św. Aleksego. Tum był jednym z najwcześniejszych miejsc kultu Aleksego w Polsce.
Źródło: Chrumps [czyt. czramps], licencja: CC BY-SA 4.0.
Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)
Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)

Ach, krolu wieliki nasz,
Coż Ci dzieją Męszyjaszj0000000C7B1v38_000tp005Coż Ci dzieją Męszyjasz,
Przydaj rozumu k mej rzeczyj0000000C7B1v38_000tp006rzeczy,
Me sierce bostwem obleczyj0000000C7B1v38_000tp007obleczy,
Raczy mię mych grzechow pozbawić,
Bych mogł o twych świętych prawić.
Żywot jednego świętego,
Cożj0000000C7B1v38_000tp008Coż miłował Boga swego,
Cztęj0000000C7B1v38_000tp009Cztę w jednych księgach o nim.
Kto chce słuchać, ja powiem.
[...]

j0000000C7B1v38_00000_BIB_001 Źródło: Legenda o świętym Aleksym, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/legenda-o-sw-aleksym.html.
Ćwiczenie 1

Określ, kto i do kogo zwraca się w przywołanym fragmencie Legendy....

REne8LXAXntxg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, czego pragnie autor tekstu.

R1NhmK8B0Cmjr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Omów, czy autor Legendy o św. Aleksym był naocznym świadkiem wydarzeń, które opisuje.

R1SIF6GlR1NHI
(Uzupełnij).
Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

GospodzinieGospodzinieGospodzinie wszechmogący,
Nade wszytko stworzenie więcszy,
Pomoży mi to działodziałodziało słożyć,
Bych je mogł pilnie wyłożyćwyłożyćwyłożyć
Ku twej fałyfałafały rozmnożeniu,
Ku ludzkiemu polepszeniu!
Wszytcy ludzie, posłuchajcie,
Okrutność śmirci poznajcie! –
Wy, co jej nizacznizacznizacz nie macie,
Przy skonaniu ją poznacie.
Bądź to stary albo młody,
Żadny nie ujdzie śmiertelnej szkody;
Kogo koliKogo koliKogo koli śmierć udusi,
Każdy w jej szkole być musi;
Dziwno się swym żakom stawi,
Każdego żywota zbawi.
Przykład o tem chcę powiedzieć,
Słuchaj tego, kto chce wiedzieć!

Dialog_Mistrza Źródło: Dialog mistrza Polikarpa ze Śmiercią, [w:] Wojciech Ryszard Rzepka, Wiesław Wydra, Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1995, s. 268.
Ćwiczenie 4

Przeczytaj fragment Dialogu Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Wskaż podobieństwa między oboma tekstami. Sformułuj wniosek, jaki można wysnuć z tego porównania.

RICcKUWJb1MVL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Na podstawie Legendy o świętym Aleksym wymień cechy legendy hagiograficznej.

RLIugzZtAjVDr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Określ, w jaki sposób utwór docierał do odbiorców.

R17vGft43xmbT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jaki sposób Legenda o świętym Aleksym wpisuje się w średniowieczny nurt literatury parenetycznej.

R16Bk6NZaRgom
(Uzupełnij).
j0000000C7B1v38_000tp003
j0000000C7B1v38_000tp004
j0000000C7B1v38_000tp005
j0000000C7B1v38_000tp006
j0000000C7B1v38_000tp007
j0000000C7B1v38_000tp008
j0000000C7B1v38_000tp009
j0000000C7B1v38_000tp001
j0000000C7B1v38_000tp002
Gospodzinie
działo
wyłożyć
fała
nizacz
Kogo koli
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Skąd pochodził Aleksy?

RVOxenTQeXvur1
Św. Aleksy, zwany Mężem Bożym, XVII wiek. Miasto, na którego tle uwieczniono sylwetkę świętego, z pewnością nie przypomina Rzymu. Być może jest to Laodycea albo Edessa (inne miejsce pobytu Aleksego), ale niewykluczone, że twórca tak wyobrażał sobie właśnie Rzym. Typowo wschodnia architektura miasta przypomina, że Aleksy to święty, który jest do dziś ważny dla prawosławia.
Źródło: a. nn., ikona, domena publiczna.
Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)
Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)

W Rzymie jedno panię było,
Coż Bogu rado służyło.
A miał barzo wielki dwor,
Procz panoszj0000000C7B1v38_000tp00AProcz panosz trzysta rycerzow,
Co są mu zawżdy służyli,
Zawżdy k jego stołu byli.
Chował je na wielebności i na krasiej0000000C7B1v38_000tp00BChował je na wielebności i na krasie,
Jimiał kożdy swe złote pasy.
Chował siroty i wdowy,
Dał jim osobne trzy stoły.
Za czwartym pielgrzymi jedli,
Ci jij0000000C7B1v38_000tp00Cji do Boga przywiedli.
Eufamijan jemu dzianoj0000000C7B1v38_000tp00Ddziano
Wielkiemu temu panu,
A żenie jego dziano Aglijas;
Ta była ubostwu w czasj0000000C7B1v38_000tp00ETa była ubostwu w czas.
Był wysokiego rodu,
Nie miał po sobie żadniego płoduj0000000C7B1v38_000tp00Fpłodu.
Więc‑ci jęli Boga prosić,
Aby je tym darował,
Aby jim jedno plemięj0000000C7B1v38_000tp00Gplemię dał –
Bog tych prośby wysłuchał.
A gdy się mu syn narodził,
Ten się w lepsze przygodziłj0000000C7B1v38_000tp00HTen się w lepsze przygodził:
Więc mu zdziano Aleksy,
Ten był oćca barzo lepszyj0000000C7B1v38_000tp00Ibył oćca barzo lepszy.

j0000000C7B1v38_00000_BIB_001 Źródło: Legenda o świętym Aleksym, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/legenda-o-sw-aleksym.html.
Ćwiczenie 8
RUa1FtM8AmVYp
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.. Aleksy pochodził z zamożnej rodziny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Eufamijan był bogatym kupcem rzymskim.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rodzice przekazali Aleksemu chrześcijańskie wartości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Aglijas zmarła przy porodzie Aleksego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, w jaki sposób Eufamijan i Aglijas wypełniają Boże przykazanie.

RgzCqm8dcvcbf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Rozważ, czy pochodzenie Aleksego stanowiło dla niego przeszkodę na drodze
do świętości.

REaZKP7GfG50b
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, dlaczego narodziny św. Aleksego są cudem. Przywołaj podobne przykłady z Biblii.

RGfiZnh5nhBsU
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Polecenie 1

Stwórz w formie mapy myśli katalog wartości chrześcijańskich, które przekazali rodzice Aleksemu.

R2PPioz3UVeEB
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Wartości chrześcijańskieElementy należące do kategorii Wartości chrześcijańskieNazwa kategorii: godność osobyKoniec elementów należących do kategorii Wartości chrześcijańskie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Stwórz katalog wartości chrześcijańskich, które przekazali rodzice Aleksemu.

Rpujx2lpUNFNy
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j0000000C7B1v38_000tp00A
j0000000C7B1v38_000tp00B
j0000000C7B1v38_000tp00C
j0000000C7B1v38_000tp00D
j0000000C7B1v38_000tp00E
j0000000C7B1v38_000tp00F
j0000000C7B1v38_000tp00G
j0000000C7B1v38_000tp00H
j0000000C7B1v38_000tp00I
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Początek drogi ku świętości

Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)
Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)

Ten więc służył Bogu rad.
Iże był star dwadzieścia k temu cztyrzy lataj0000000C7B1v38_000tp00JIże był star dwadzieścia k temu cztyrzy lata,
Więc k niemu rzekł ociec słowa ta:
'Miły synu, każę tobie,
Pojim zajegoćj0000000C7B1v38_000tp00KPojim zajegoć żonę sobie;
Której jedno będziesz chcieć,
[…]
Syn odpowie oćcu swemu,
Wszeko słuszaj0000000C7B1v38_000tp00LWszeko słusza starszemu:
'Oćcze, wszekom ja twoje dziecię,
Wiernie dałbych swoj żywot prze cię.
Cokolej0000000C7B1v38_000tp00MCokole mi chcesz kazać,
Po twej woli ma się to zstać'.
A więc mu cesarz dziewkęj0000000C7B1v38_000tp00Ndziewkę dał –
papieżj0000000C7B1v38_000tp00Opapież ji s nią oddałj0000000C7B1v38_000tp00Pji s nią oddał.
[…]
K[t]orej krolewnie Famijana dziano,
Co ją Aleksemu dano,
[…].
A gdy się s nią pokładał,
Tej nocy s nią gadał.
Wrocił zasięj0000000C7B1v38_000tp00Qzasię pirścień jej,
A rzekł tako do niej:
'Ostawiam cię przy twym dziewstwie,
Wroć mi jij0000000C7B1v38_000tp00RWroć mi ji, gdy będziewa oba w niebieskim krolewstwie.
Jutroć się bierzę od ciebiej0000000C7B1v38_000tp00Ssię bierzę od ciebie
Służy[ć] temu, coż ci jest w niebie;
[…]
Miła żono, każę tobie,
Służy Bogu w każdej dobie,
Ubogie karmi i odziewa[j],
Swych starszych nigdy nie gniewa[j];
[Chowa[j] się w[e] czci i w kaźni],
Nie traci nijednejj0000000C7B1v38_000tp00Tnijednej przyjaźni'.
Krolewna odpowie jemu:
'Mam też dobrą wolę k temu,
Namilejszy mężu moj,
Tego się po mnie nic nie boj;
Każdy członek w mym żywocie
Chcę chować w kaźni i w cnocie;
Jinako po mnie nie wzwieszj0000000C7B1v38_000tp00UJinako po mnie nie wzwiesz,
Dojąd ty żyw, ja też'.
A jeko zajutraj0000000C7B1v38_000tp00VA jeko zajutra wstał,
Od obiada się precz brał;
O tym nikt nie wiedział,
Jedno żona jego,
Ta wiedziała od niego.
Nabrał sobie śrebra, złota dosyć,
Co go mogł piechotą nosić;
Więc się na morze wezbrał,
A ociec w żałośc[i] ostał.
[…]
Rozdał swe ruchoj0000000C7B1v38_000tp00Wrucho żebrakom,

Śrebro, złoto popom, żakom.
Więc sam pod kościołem siedział,
A o jego księstwiej0000000C7B1v38_000tp00Xksięstwie nikt nie wiedział.
[…]
Eż się zstało w jeden czas,
Wstał z obraza Matki Bożej obrazj0000000C7B1v38_000tp00YWstał z obraza Matki Bożej obraz.
Szedł do tego człowieka,
Jen się kluczem opiekaj0000000C7B1v38_000tp00ZJen się kluczem opieka,
I rzekł jest tako do niego:
'Wstań, puści człowieka tego,
Otemkni mu kościoł Boży,
j0000000C7B1v38_000tp010 na tym mrozie nie leży'.
Żak sie tego barzo lęknął,
Wstawszy, kościoł otemknął.
To się nie jedno dziejało,
Ale się często dziejało.
Więc żak powiedał każdemu,
I staremu, i młodemu.
A gdyż to po nim uznali,
Wieliką mu fałęj0000000C7B1v38_000tp011fałę dali.
Za świętego ji trzymanoj0000000C7B1v38_000tp012Za świętego ji trzymano
I wiele mu prze Bogj0000000C7B1v38_000tp013prze Bog dawano.

j0000000C7B1v38_00000_BIB_001 Źródło: Legenda o świętym Aleksym, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/legenda-o-sw-aleksym.html.
RPdSYlf92SH8e1
Ślub św. Aleksego,1541
Źródło: Garcia Fernandes, domena publiczna.
Ciekawostka

Imiona bohaterów Legendy… są tzw. 'nazwami mówiącymi', tzn. zawierają pewną informację. Aleksy (z gr. alexis) oznacza 'ten, który pomaga'; Eufamijan (Eufemian) wywodzi się od gr. éuphemos, czyli 'pomyślny, święty'; Aglijas (Aglae) natomiast ma źródła w przymiotniku aglaós, oznaczającym 'świetny, wspaniały, szlachetny'.

Ćwiczenie 12
R1eUKm3qtNexZ1
Ułóż poniższe zdania opisujące wydarzenia z życia św. Aleksego w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Aleksy rozdaje swój majątek biednym ludziom., 2. Aleksy w tajemnicy przed rodzicami opuszcza miasto., 3. Mieszkańcy miasta, w którym zatrzymał się Aleksy, uważają go za świętą osobę., 4. Ojciec zwraca się do syna, aby ten wybrał sobie żonę., 5. Famijana zgadza się wyjazd męża., 6. Aleksy żeni się z cesarską krewniaczką., 7. W noc poślubną Aleksy oznajmia żonie, że zamierza opuścić dom rodzinny i poświęcić się służbie Bogu, a ją pozostawić w cnocie., 8. Aleksy zostaje żebrakiem i cierpi niewygody., 9. Maryja interweniuje w sprawie Aleksego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Ustal, czy interwencja Matki Bożej w sprawie Aleksego jest wyznacznikiem legendy hagiograficznej.

R1P0nEWvQVtN0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, z jakich wartości zrezygnował św. Aleksy, aby przybliżyć się do Boga.

RO9a3TxxZpA9e
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, jak można rozumieć ucieczkę Aleksego od świata.

RJCMzM6plDYZ6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16
R2tJedsVudN2A
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Zaznacz pole w tabeli, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe lub fałszywe.. Żona św. Aleksego obiecała żyć cnotliwie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Św. Aleksy oddał małżonce pierścień i pozostawił majątek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Św. Aleksy zaufał Bogu, powierzając mu swoje życie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Św. Aleksy roztrwonił majątek i powrócił do rodziców.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17
RQhBmDVfPcXHs1
Określ postawę, jaką przyjął Aleksy. Wybierz tylko jeden wyraz z poniższego zestawu. Możliwe odpowiedzi: 1. epikureizm, 2. sceptycyzm, 3. stoicyzm, 4. asceza, 5. neutralność
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Polecenie 2

Rozważ, czy postawa ascetyczna zapewniła Aleksemu szczęście. Przedstaw swoje ustalenia w formie mapy myśli.

R14O3NnSVjdBh
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Postawa ascetyczna św. Aleksego
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Rozważ, czy postawa ascetyczna zapewniła Aleksemu szczęście.

R4eQQ9Pg7c43W
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RqXXuhIF0p85Z
Św. Aleksy i św. Maria Egipcjanka, XVII wiek.
Źródło: a. nn., ikona, domena publiczna.
Ćwiczenie 18

Wyjaśnij, co łączy ikonę Św. Aleksy i św. Maria EgipcjankaLegendą o św. Aleksym. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do obu dzieł.

R1LXXOuIxhAzH
(Uzupełnij).
asceza
Definicja: asceza

(gr. áskēsis – ’ćwiczenie‘) – postawa życiowa polegająca na dobrowolnej rezygnacji z określonych dóbr oraz praktykach umartwiania ciała (np. odmawianie sobie pokarmu, biczowanie, ograniczanie snu); celem życia ascetycznego jest dążenie
do wewnętrznej doskonałości, której warunkiem jest odwrócenie się
od materialnych i doczesnych przyjemności na rzecz rozwoju duchowego; wszelkie umartwienia mają zostać nagrodzone np. życiem wiecznym w niebie

j0000000C7B1v38_000tp00J
j0000000C7B1v38_000tp00K
j0000000C7B1v38_000tp00L
j0000000C7B1v38_000tp00M
j0000000C7B1v38_000tp00N
j0000000C7B1v38_000tp00O
j0000000C7B1v38_000tp00P
j0000000C7B1v38_000tp00Q
j0000000C7B1v38_000tp00R
j0000000C7B1v38_000tp00S
j0000000C7B1v38_000tp00T
j0000000C7B1v38_000tp00U
j0000000C7B1v38_000tp00V
j0000000C7B1v38_000tp00W
j0000000C7B1v38_000tp00X
j0000000C7B1v38_000tp00Y
j0000000C7B1v38_000tp00Z
j0000000C7B1v38_000tp010
j0000000C7B1v38_000tp011
j0000000C7B1v38_000tp012
j0000000C7B1v38_000tp013
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Powrót do ojca

Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)
Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)

Steskszyj0000000C7B1v38_000tp014Steskszy sobie ociec jego,
Przej0000000C7B1v38_000tp015Prze swego syna jedynego,
Rozsłał po wszym ziemiam lud
I zadał jim wielki trud,
Strawili wieliki pieniądz,
Swego księdzaj0000000C7B1v38_000tp016księdza szuk[aj]ąc.
Tu ji nadjelij0000000C7B1v38_000tp017Tu ji nadjeli
W jednym mieście, w Jelidocnij0000000C7B1v38_000tp018w Jelidocni.
Nie znał go jeden, jekoj0000000C7B1v38_000tp019jeko drugi,
 […]
A nie poznał żadny jego,
A oćcu są powiedzieli:
'Nigdziejsmy go nie widzieli'.
 […]
A więc świętemu Aleksemu,
Temu księdzuj0000000C7B1v38_000tp01Aksiędzu wielebnemu,
Nieluba mu fała była,
Co się mu ondziej0000000C7B1v38_000tp01Bondzie wodziła.
Tu się wezbrał jeko mogęj0000000C7B1v38_000tp01Cjeko mogę,
Wsiadł na morze w kogęj0000000C7B1v38_000tp01Dw kogę,
Brał się do ziemie, do jednej,
Do miasta Tarsa w Syryjejj0000000C7B1v38_000tp01EDo miasta Tarsa w Syryjej.
[…]
Więc się wietr obrocił,
Ten ci [ji] zasię nawrocił.
A gdy do Rzyma przyjąłj0000000C7B1v38_000tp01Fprzyjął, Bogu dziękował,
Iż do swej ziemie przygnał.
A rzekąc: 'Już tu chcę cirzpieć
Mękę i wsztki złe file jimiećj0000000C7B1v38_000tp01Gjimieć.
U mego oćca na dworze,
Gdym nie przebył za morze'.
Potkał na żorawiuj0000000C7B1v38_000tp01Hna żorawiu oćca swego
Przed grodem i jął go prosić:
'W jimię Syna Bożego
I dla syna twego, Aleksego,
A racz mi swą jełmużnę dać,
Bych mogł ty odrobiny brać,
Co będą z twego stoła padać'.
 […]
Tu pod wschodemj0000000C7B1v38_000tp01Ipod wschodem leżał,
Każdy nań pomyje złą wodęj0000000C7B1v38_000tp01Jzłą wodę lał.
A leżał tu sześćnaćcie lat,
Wsztko cirpiał Bog rad;
Siodmegonaćciej0000000C7B1v38_000tp01KSiodmegonaćcie lata zamorzon był,
Co sobie nic nie czynił.
A więc gdy już umrzeć miał,
Sam sobie list napisał
I ścisnął ji twardo w ręce,
Popisawszy swoje wsztki męki
wsztki skutkij0000000C7B1v38_000tp01Lwsztki skutki, co je płodził,
Jako się na świat narodził.

j0000000C7B1v38_00000_BIB_001 Źródło: Legenda o świętym Aleksym, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/legenda-o-sw-aleksym.html.
Ćwiczenie 19
RqpndUIhTrCya1
Po lekturze przywołanego fragmentu Legendy… określ, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe: 1. Aleksy wrócił do Rzymu przez przypadek., 2. Aleksy zmarł, nie zostawiwszy po sobie żadnej wiadomości., 3. Ojciec Aleksego uznał, że syn nie chce, aby go poszukiwać., 4. Aleksy chciał dotrzeć do Rzymu., 5. W Rzymie pierwszą napotkaną przez Aleksego osobą był jego ojciec., 6. Aleksy nie pozwolił rozpoznać się sługom swego ojca., 7. Aleksy postanowił opuścić Laodyceę, bo nie odpowiadała mu tamtejsza aura., 8. Słudzy Eufamijana spotkali Aleksego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Polecenie 3

Stwórz mapę myśli. Ustal, czy Aleksy realizował wzorzec świętego‑ascety.

R16QyaLIzNf1q
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: AleksyElementy należące do kategorii AleksyNazwa kategorii: Wzorzec świętegoKoniec elementów należących do kategorii Aleksy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Ustal i wyjaśnij, czy Aleksy realizował wzorzec świętego‑ascety.

Rwa5RGlRs7pzB
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j0000000C7B1v38_000tp014
j0000000C7B1v38_000tp015
j0000000C7B1v38_000tp016
j0000000C7B1v38_000tp017
j0000000C7B1v38_000tp018
j0000000C7B1v38_000tp019
j0000000C7B1v38_000tp01A
j0000000C7B1v38_000tp01B
j0000000C7B1v38_000tp01C
j0000000C7B1v38_000tp01D
j0000000C7B1v38_000tp01E
j0000000C7B1v38_000tp01F
j0000000C7B1v38_000tp01G
j0000000C7B1v38_000tp01H
j0000000C7B1v38_000tp01I
j0000000C7B1v38_000tp01J
j0000000C7B1v38_000tp01K
j0000000C7B1v38_000tp01L
j0000000C7B1v38_0000008P
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Śmierć świętego

Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)
Legenda o św. Aleksym (Vita sancti Allexii rikmice)

A gdy Bogu duszę dał,
Tu się wielki dziw zstał:
Samy zwony zwoniły,
Wsztki, co w Rzymie były.
Więc się po nim pytano,
Po wsztkich domiech szukano;
Nie mogli go nigdziej najć,
A wżdy nie chcieli przestać.
Jedno młode dziecię było,
To jim więc wzjawiłoj0000000C7B1v38_000tp01Mwzjawiło,
A rzekąc: 'Azaj0000000C7B1v38_000tp01NAza wy nie wiecie o tym,
Kto to umarł? Jać wam powiem.
U Eufamijanać leży,
O jimże ta fała bieży;
Pod wschodem ji najdziecie,
Acz go jedno szukać chcecie'.
Więc tu papież z kardynały,
Cesarz z swymi kapłany
Szli są k niemu z chorągwiami,
A zwony wżdy zwoniły samy;
Tu więc była ludzi siłaj0000000C7B1v38_000tp01Osiła,
Silno wielka ciszczba była.
Kogokole para zaleciałaj0000000C7B1v38_000tp01PKogokole para zaleciała
Od tego świętego ciała,
Ktory lej0000000C7B1v38_000tp01QKtory le chorobę miał,
Natemieściej0000000C7B1v38_000tp01RNatemieście zdrow ostał.
 […]
Chcieli mu list z ręki wziąć,
Nie mogli go mu wziąć:
Ani cesarz, ani papież,
Ani [wsz[y]tko kapłaństwo takież]

j0000000C7B1v38_00000_BIB_001 Źródło: Legenda o świętym Aleksym, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/legenda-o-sw-aleksym.html.
Ćwiczenie 20
R424jeeJktHIj
Przyporządkuj do przykładów z tekstu środki stylistyczne i ich funkcje.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 21

Ustal, jakie wydarzenia po śmierci Aleksego świadczą o jego świętości.

R1CradgxOHbLU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22
Rz7zk603nH2Mu
Spośród podanych cudów wybierz te, których dokonał Aleksy. Możliwe odpowiedzi: 1. oddanie listu żonie, 2. rozmnożenie pokarmów, 3. uspokojenie burzy, 4. uzdrowienia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23

Wyjaśnij, na czym polega ars moriendi św. Aleksego.

R1C0OwzBtWXjf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 24

Rozważ, na czym polega świętość Aleksego.

RmUFmh07Y6NSW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 25

Na podstawie podanego fragmnetu Legendy... ułóż krzyżówkę, której rozwiązaniem będzie 'święty'. Zredaguj hasła wraz z pytaniami.

RdF6xNfIRolEV
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 25

Na podstawie podanego fragmentu Legendy... zredaguj hasła do krzyżówki, której rozwiązaniem będzie święty.

RLdWD6nrwj3Wb
(Uzupełnij).
j0000000C7B1v38_000tp01M
j0000000C7B1v38_000tp01N
j0000000C7B1v38_000tp01O
j0000000C7B1v38_000tp01P
j0000000C7B1v38_000tp01Q
j0000000C7B1v38_000tp01R
j0000000C7B1v38_000tp01S
j0000000C7B1v38_000tp01T
j0000000C7B1v38_000tp01U
j0000000C7B1v38_000tp01V
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Dyskusyjny model świętości

Ważne!

Proces kanonizacji polega na uznaniu osoby zmarłej za świętą. Aktu tego dokonuje papież.

Polecenie 4

Zredaguj głos w dyskusji na temat: 'W czym tkwi dyskusjny model postawy świętego Aleksego?'.

R2gjLZhzzmw6s
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Już w średniowieczu uważano, że św. Aleksy zasługuje na podziw za hart ducha i wytrwałość, ponieważ bezgranicznie ufa Bogu, powierzając swoje życie w jego ręce. Świadomie cierpi nędzę oraz głód. Wiara Aleksego jest głęboka i żarliwa, całkowicie pozbawiona wątpliwości. Życie doczesne, będące w jego przekonaniu jedynie etapem na drodze do zbawienia, nie ma żadnej wartości, stąd pogarda dla wszystkich dóbr.

Samotność Famijany

Legenda o św. Aleksym ma wiele wersji. Część z nich określa się wspólnym mianem: wersja małżeńska. Podkreślają one wielką rolę żony Aleksego, Famijany. Wskazują
nie tyle na znaczenie sakramentu małżeństwa, ile na godność kobiety. W tzw. wersjach kanonicznych była to rola niewielka – małżonka świętego jest tam niemal bezwolna i wszystko dzieje się poza nią.

Ćwiczenie 26

Scharakteryzuj zachowanie żony Aleksego. Przywołaj właściwy cytat.

RGvSC3sVx4sm4
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę na temat postępowania Famijany w konteście historycznym i społecznym epoki.

RHTj2A2W8mVrT
(Uzupełnij).
Dla zainteresowanych

Nie znamy zakończenia polskiej Legendy o św. Aleksym. W niektórych wersjach zachodnich niedługo po mężu umiera Famijana, która zostaje pochowana blisko swego małżonka. To wydaje się oczywiste, ale należy pamiętać, iż Aleksy był już wówczas czczony jako święty, a jego kości traktowano jak relikwie. W przekonaniu średniowiecznych chrześcijan grób znajdujący się niedaleko relikwii to niemal gwarancja dostania się do nieba. Famijana leży najbliżej, jak tylko można.

Tak więc nie przypadkiem na początku dzieła opowiadający historię Aleksego prosi o łaskę Boga, argumentując: 'Bych mogł o twych świętych prawić'. 'Świętych',
a nie – 'świętym'. Choć najbardziej spektakularne było postępowanie samego Aleksego, to na wieczność w niebie zasłużyli również jego rodzice oraz żona.

JPOL_E3_E4_Konteksty

Rozważania na temat ascezy

Opowieść małżonki świętego AleksegoKazimiera Iłłakowiczówna
Kazimiera Iłłakowiczówna Opowieść małżonki świętego Aleksego

Zostawiona sama śród nocy w oczekiwaniu,
spędziłam czas od rana na pustym bez ciebie posłaniu,
owinięta twego płaszcza rycerską purpurą
o Aleksy.

Czekałam na ciebie lat dziesięć i dwadzieścia, i trzydzieści z górą,
młoda, piękna, pachnąca – potem zimna, twarda, z zeschłą,
pomarszczoną skórą.
Na wezgłowiu mym pozostał pas i płaszcz twój purpurowy zwinięty
o Aleksy.

Wysyłałam po ciebie sługi i wysyłałam po ciebie okręty...
...Nie przywiedziono cię... Lecz wieść głosiła, żeś święty...
I zagasła mi twoja twarz, i tysiączne miałeś dla mnie lica
o Aleksy.

Ja – miłująca cię, ja – ślubowana ci oblubienica...
Lecz tyś odszedł... Stopy bose, sakwy, kij i włosiennicaj0000000C7B1v38_000tp01Wwłosiennica,
I mrowie robactwa, i dokoła twarze plugawe żebraków
o Aleksy.

I chwytałam się nadziei jak odlatujących ptaków,
i biegłam do wróżbitów, i szukałam na niebie znaków,
i biłam głową o mur, i wzywałam cię w imię Jezu Chrysta
o Aleksy.

Zamieszkał w dwudziestym roku stwór, płaz, zjawa nieczysta
w komorze zimnej u bramy, włóczęga obmierzły jak glista,
jeden z gadów, dla których opuściłeś mnie – z rodu królewską
o Aleksy.

Sypiał na kawałku drewna drugą przykryty deską,
by za odpadki z kuchni, za drwiny, za rany nieopatrzone wysłużyć koronę niebieską.
I tak mieszkał lat dziesięć i więcej, aż śmiertelnie wreszcie zachorzałj0000000C7B1v38_000tp01Xzachorzał
o Aleksy.

Zbudzono mnie nad ranem, bo zdawało się, że ze wszech stron pożar
ogarnął Rzym; coś się tłukło po powietrzu jak orzeł
dzwony biły i latały światła, i ludzie wylegli z domów
o Aleksy.

Ruszyły zewsząd procesje z lasem gromnic i feretronówj0000000C7B1v38_000tp01Yferetronów,
papież z cesarzem wyszli na bruk śród modlitw i bicia dzwonów
i wszystkie ulice poczęły iść jak nagle zbudzone rzeki
o Aleksy.

A gdym się ocknęła ze strachu i przetarłam zdumione powieki,
tom ujrzała i posłyszała, że zbliżał się grom, zrazu daleki,
śpiew, jęk, bełkotanie bębnów, mieczów szczęk o kolczugi
o Aleksy.

Już są... już tutaj doszli, już popadały w proch sługi,
już znikli w bramie – papież pierwszy, a cesarz drugi,
już dziedziniec pełen świty mocarzów, gdy oni w komorze
o Aleksy.

Zbiegłam w dół... Klęczą... płacz... migotanie świec... I w pokorze
modlący się owi dwaj... I żebrak umarły – o Boże! –
i teść mój, i świekraj0000000C7B1v38_000tp01Zświekra leżący krzyżem tuż przy barłogu
o Aleksy.

I spytał się Ojciec Święty: 'Kto zacz, kto oddał Bogu
w tym domu czystą swą duszę?' – I nie ozwał się nikt. U progu
byłam wówczas już i ujrzałam na ciele umarłego stojące rzędem anioły
o Aleksy.

Milczenie... A w ręku trup trzymał kartę, ukrytą na poły,
więc sięgnął po nią cesarz, lecz cofnął się wnet, jakby goły
miecz ujrzał, i papież tknąć jej nie mógł ni żaden z księży
o Aleksy.

Tedy teść mój jął próbować, czyli zwoju sam nie dosięże,
jako gospodarz trupa... I już strach w ich sercach się lęże,
bo i świekra pergaminu nie mogła z dłoni zimnego wziąć trupa
o Aleksy.

Przeleciał szept po obecnych, od ciuryj0000000C7B1v38_000tp020ciury aż do biskupa
zbledli wszyscy... Lecz jam ujrzała światła snop na kształt słupa,
który wołał mnie po imieniu twoim umiłowanym głosem
o Aleksy.

Więc przeszłam pośród klęczących, zakrywszy oblicze włosem,
i poznałam cię, jakeś leżał obdarty, sczerniały i bosy,
i wzięłam twoim pismem kreśloną z twej ręki kartę
o Aleksy.

Przeczytałam im dziesięćkroć imię twe, po wieczność niestarte,
całowałam ręce twoje, oczy twe szeroko otwarte...
...Ojciec twój, matka twoja legli na twym ciele płaczący
o Aleksy.

Oto papież z cesarzem sławią cię ponad tysiące,
oto ciżby wokoło klęczące, oto dzwony w niebo bijące,
chorągwie – w pokłonach, monstrancje idą ku tobie ze wszystkich kościołów
o Aleksy.

Jako rybak mądry wyszedłeś wczesnym rankiem z siecią na połów;
powróciłeś z chwałą w twej sieci, w chórze aniołów...
...Lecz moje serce – rozdarte, rozdarte, ciężkie, ciężkie jak ołów,
o Aleksy, Aleksy, Aleksy!

j0000000C7B1v38_00000_BIB_002 Źródło: Opowieść małżonki świętego Aleksego, [w:] Kazimiera Iłłakowiczówna, Poezja naszego wieku. Antologia wierszy publikowanych po 1918 roku, oprac. Witold Kaliński, Warszawa 1982, s. 29–32.
Ćwiczenie 27

Wytłumacz, w jaki sposób XX‑wieczna poetka nawiązuje do średniowiecznej legendy.

RptpSU0NseWub
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 28

Określ, kto jest podmiotem lirycznym, a kto – adresatem w przywołanym wierszu.

RgMKwUjjEe8ow
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 29

Opisz uczucia małżonki św. Aleksego.

R1YUXNYDoAfHj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 30

Określ funkcję apostrofy zamykającej każdą strofę.

R1e1Vob9IpxRw
(Uzupełnij).
Święty Szymon SłupnikStanisław Grochowiak
Stanisław Grochowiak Święty Szymon Słupnik

Powołał go Pan
Na słup.
Na słupie miał dom
I grób.

A ludzie chłopaka na szafot przywiedli,
Unieśli mu głowę w muskularnej pętli.
Powołał go Pan na stryk.

Powołał go Pan,
By trwał.
By śpiewał mu pieśń
I piał.

A ludzie dziewczynę wśród przekleństw gwałcili
I włosy jej ścięli, i ręce spalili.
Powołał ją Pan
Na gnój.

Powołał go Pan
Na słup.
Na słupie miał dom
I grób.

A ludzie mych wierszy słuchając powstają
I wilki wychodzą żerującą zgrają...
Powołał mnie Pan
Na bunt.

j0000000C7B1v38_00000_BIB_003 Źródło: Stanisław Grochowiak, Święty Szymon Słupnik, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Warszawa 2021, s. 9–10.
Ćwiczenie 31

Wyszukaj w dowolnym źródle informacje o św. Szymonie Słupniku.

REInpK91otBDs
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 32

Wyjaśnij, jaki model świętości przedstawia wiersz Stanisława Grochowiaka Święty Szymon Słupnik.

R1VGtCP3GtAxl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 33

Wytłumacz, dlaczego wiersz Święty Szymon Słupnik można nazwać polemiką
ze średniowiecznym ascetyzmem.

R13t9to2PazvS
(Uzupełnij).
j0000000C7B1v38_000tp01W
j0000000C7B1v38_000tp01X
j0000000C7B1v38_000tp01Y
j0000000C7B1v38_000tp01Z
j0000000C7B1v38_000tp020
JPOL_E3_E4_Preteksty

Współczesna asceza

Polecenie 6

Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Czy we współczesnym świecie dostrzegasz realizację postaw ascetycznych?'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • Legendy o świętym Aleksym,

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • wybranych kontekstów.

Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć
co najmniej 400 wyrazów.

R1HI0dRnkFkWw
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Czy droga do świętości świętego Aleksego jest całkowicie słuszna?'. W pracy odwołaj się do:

  • Legendy o świętym Aleksym,

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • wybranych kontekstów.

Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć
co najmniej 400 wyrazów.

R6XNhAwEzRP07
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 8

Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Jaki model świętości przedstawia polska poezja współczesna?'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • wiersza Święty Szymon Słupnik Stanisława Grochowiaka,

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • wybranych kontekstów.

Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć
co najmniej 400 wyrazów.

RXsudw1TyovPw
(Uzupełnij).
R27eai9zDTVrw
Święty Aleksy, 1653. Sceny na drugim planie przedstawiają epizody z życia Aleksego.
Źródło: José Juárez [czyt.: hose huarez], olej na płótnie, Museo Nacional de Arte, Meksyk, domena publiczna.
Polecenie 9

Porównaj wizerunek Aleksego w Legendzie o świętym Aleksym z obrazem Święty Aleksy José Juáreza.

RdPskS8SSBPfL
(Uzupełnij).
RXIg8cbKgwfoY1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: hagiografia, legenda, asceza, pareneza, wzorzec osobowy.

R5GdY2c7gSTZT
(Uzupełnij).