R4tXy7voXcMaO1
Kolorowe zdjęcie przedstawia ciemnoczerwony dom z ze spadzistym dachem i werandą. Budowla  znajduje się nad wodą. Widać skalisty brzeg. Wokół rośnie wiele  drzew, których liście zaczynają się przebarwiać.
Okładka – zwykłe i niezwykłe miejsca
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Wiele osób czuje się związanych z miejscem swojego urodzenia lub zamieszkania. Region, z którym łączy nas silna więź emocjonalna nazywany jest 'małą ojczyzną'. Czujemy się w nim jak u siebie w domu: swojsko, dobrze, bezpiecznie. Małą ojczyznę tworzą nie tylko domy, ulice, zabytki, parki czy ogrody, ale także ludzie, których codziennie spotykamy na swojej drodze.

Już wiesz

1) Zgromadź jak najwięcej informacji na temat miejsca, w którym mieszkasz oraz przynieś na lekcję związane z nim foldery, ulotki, zdjęcia, mapy itp.

R1QWbXtu7j1hh
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Przeprowadź krótki wywiad z osobą, która mieszka w twojej okolicy od urodzenia. Postaraj się tak prowadzić rozmowę, by twój rozmówca opisywał ciekawe zdarzenia, ulubione miejsca oraz uczucia, jakimi je darzy.

R1ei4MfJ50Hyp
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007VMB2v27_0000000H

Krótko o opisie

Opis – to tekst użytkowy, forma wypowiedzi pisemnej lub ustnej, polegająca
na przedstawieniu wyglądu i charakterystycznych cech zewnętrznych osób, przedmiotów, zjawisk czy sytuacji.

Rodzaje opisów:

  1. Statyczny – opis przedmiotów, zwierząt, roślin, ludzi, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, wnętrza, miejsca takiego jak na przykład dom rodzinny czy szkolna biblioteka.

  2. Dynamiczny - opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych. Pierwszy obejmuje różne wydarzenia, które przypominają kadr wycięty z filmu. Może to być opis wypadku, nieoczekiwanego zdarzenia lub uroczystości rodzinnej. Autor staje się wówczas świadkiem zdarzenia lub jego uczestnikiem. Natomiast opis przeżyć wewnętrznych dotyczy stanów psychicznych, które odczuwamy pod wpływem zaistniałej sytuacji, np. smutku, miłości, bólu, zdziwienia.

Elementy opisu:

1. Wstęp – zawiera prezentację przedmiotu, miejsca, zjawiska, osoby, wydarzenia, przeżycia.

2. Rozwinięcie – przedstawia wygląd i cechy charakterystyczne opisywanego przedmiotu, miejsca, zjawiska, osoby, sytuacji, przeżycia.

3. Zakończenie – zawiera podsumowanie oraz opinię o opisywanym przedmiocie, miejscu, zjawisku, osobie, sytuacji, przeżyciu.

Jak napisać dobry opis?

Podczas tworzenia opisu statycznego, używaj jak największej liczby przymiotników i porównań, dzięki którym czytelnik wyobrazi sobie wygląd przedstawianego przedmiotu, miejsca itp.

Podczas tworzenia opisu dynamicznego, używaj jak największej liczby czasowników oraz wyrazów takich jak: 'wtem', 'nagle', 'niespodziewanie', które pozwolą wiernie oddać przebieg wydarzeń.

j0000007VMB2v27_0000000Z
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 1
RD0OQCYOXZez31
Zadanie interaktywne, 12 zdań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: opis miejsca, opis sytuacji oraz opis przeżyć.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RUlAfg559M4d5
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 15 wyrazów do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQONIj2qRePrl
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 10 związków wyrazowych przydatnych podczas opisu przeżyć wewnętrznych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 4

Podaj po dwa przykłady słownictwa neutralnego oraz wartościującego pozytywnie i negatywnie do wyrazu dom.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5.1

Zapoznaj się z tekstem piosenki pt. Moje miasto Włodka Górskiego. Następnie odszukaj w niej sformułowania związane z opisem miejsca i przeżyć wewnętrznych.

Włodek Górski Moje miasto

Kiedy słyszę, jak przejeżdża
Stary tramwaj tuż za oknem,
Do uśmiechu coś mnie zmusza,
Jakże cieszę się stukotem.

I już wiem, że jestem w domu,
W którym wszystko jest cudowne,
W którym żyję po swojemu,
W którym znika zło okrutne.

wpis_01 Źródło: Włodek Górski, Moje miasto, dostępny w internecie: https://www.tekstowo.pl/piosenka,wlodek_gorski,moje_miasto.html [dostęp 28.02.2022].
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5.2

Nazwij uczucia osoby wypowiadającej się w piosence.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5.3

Wyjaśnij, co sprawia, że miasto ukazane w piosence jest miejscem niezwykłym.

uzupełnij treść
j0000007VMB2v27_0000000Z
1
Polecenie 1

Opisz miejsce przedstawione na fotografii zamieszczonej na początku lekcji.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Opisz miejsce, w którym chciałabyś lub chciałbyś zamieszkać.

R1YpxZ0l39RhE
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 2

Opisz ciekawą sytuację, która ostatnio wydarzyła się w Twojej szkole.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że Twoi rodzice wygrali wycieczkę do egzotycznego kraju dla całej rodziny. Opisz swoje przeżycia związane z tą sytuacją.

uzupełnij treść
Polecenie 4
R1VIQMDPAAuOt
Zadanie polega na uzupełnieniu komórek tabeli słownictwem zgromadzonym przez ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Stwórzcie w grupach nieoficjalną stronę WWW waszego regionu. Pamiętajcie o miejscach wam bliskich, tajemniczych, niedostępnych dla innych.

1
Wskazówka

Macie za zadanie stworzyć projekt strony WWW swojego regionu. Pracujcie metodą projektu, częściowo w klasie, częściowo w domu. Waszym zadaniem
jest opisanie interesujących miejsc i ciekawych wydarzeń związanych z turystyką, sportem, rekreacją, kulturą, nauką itp.

Poproście waszego nauczyciela o ustalenie zakresu prac każdej grupy oraz czasu na wykonanie zadań:

I. Etap pierwszy (do zrealizowania na lekcji):

  • zapoznanie z ideą projektu,

  • podział na grupy,

  • przydział tematów do opracowania,

  • burza mózgów, czyli zgłaszanie pomysłów na realizację tematów.

II. Etap drugi (praca domowa):

  • zbieranie materiału językowego i pomocniczego,

  • redagowanie strony, projektowanie opisów miejsc i związanych z nimi zdarzeń.

III. Etap trzeci (do zrealizowania na kolejnej lekcji):

  • prezentacja zaplanowanych stron WWW (np. w formie plakatu, prezentacji multimedialnej lub szczegółowego opisu).

j0000007VMB2v27_0000000Z
R1Lj1SqJu0VQ01
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: tekst użytkowy, rozwinięcie, wprowadzenie, zakończenie, opis miejsca, opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych, opis statyczny, opis dynamiczny.

RxuTT9H5mBCnV
Miejsce na notatkę ucznia.