Zwykłe i niezwykłe miejsca. Opis miejsca, sytuacji i przeżyć
Wiele osób czuje się związanych z miejscem swojego urodzenia lub zamieszkania. Region, z którym łączy nas silna więź emocjonalna nazywany jest 'małą ojczyzną'. Czujemy się w nim jak u siebie w domu: swojsko, dobrze, bezpiecznie. Małą ojczyznę tworzą nie tylko domy, ulice, zabytki, parki czy ogrody, ale także ludzie, których codziennie spotykamy na swojej drodze.
1) Zgromadź jak najwięcej informacji na temat miejsca, w którym mieszkasz oraz przynieś na lekcję związane z nim foldery, ulotki, zdjęcia, mapy itp.
2) Przeprowadź krótki wywiad z osobą, która mieszka w twojej okolicy od urodzenia. Postaraj się tak prowadzić rozmowę, by twój rozmówca opisywał ciekawe zdarzenia, ulubione miejsca oraz uczucia, jakimi je darzy.
Krótko o opisie
Opis – to tekst użytkowy, forma wypowiedzi pisemnej lub ustnej, polegająca
na przedstawieniu wyglądu i charakterystycznych cech zewnętrznych osób, przedmiotów, zjawisk czy sytuacji.
Rodzaje opisów:
Statyczny – opis przedmiotów, zwierząt, roślin, ludzi, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, wnętrza, miejsca takiego jak na przykład dom rodzinny czy szkolna biblioteka.
Dynamiczny - opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych. Pierwszy obejmuje różne wydarzenia, które przypominają kadr wycięty z filmu. Może to być opis wypadku, nieoczekiwanego zdarzenia lub uroczystości rodzinnej. Autor staje się wówczas świadkiem zdarzenia lub jego uczestnikiem. Natomiast opis przeżyć wewnętrznych dotyczy stanów psychicznych, które odczuwamy pod wpływem zaistniałej sytuacji, np. smutku, miłości, bólu, zdziwienia.
Elementy opisu:
1. Wstęp – zawiera prezentację przedmiotu, miejsca, zjawiska, osoby, wydarzenia, przeżycia.
2. Rozwinięcie – przedstawia wygląd i cechy charakterystyczne opisywanego przedmiotu, miejsca, zjawiska, osoby, sytuacji, przeżycia.
3. Zakończenie – zawiera podsumowanie oraz opinię o opisywanym przedmiocie, miejscu, zjawisku, osobie, sytuacji, przeżyciu.
Jak napisać dobry opis?
Podczas tworzenia opisu statycznego, używaj jak największej liczby przymiotników i porównań, dzięki którym czytelnik wyobrazi sobie wygląd przedstawianego przedmiotu, miejsca itp.
Podczas tworzenia opisu dynamicznego, używaj jak największej liczby czasowników oraz wyrazów takich jak: 'wtem', 'nagle', 'niespodziewanie', które pozwolą wiernie oddać przebieg wydarzeń.
Zadaniowo
Przyporządkuj poniższe zdania do odpowiednich grup.
Po chwili rozpętała się burza., Uderzyła się w głowę i zemdlała., Nagle stanął w drzwiach ktoś nieznajomy., Strach chwycił ją za gardło., Miasto wyglądało, jakby zapadło w głęboki sen., Pokój był duży i słoneczny., Spaliłbym się ze wstydu., Przeszedł mnie dreszcz., Plaża była szeroka i piaszczysta., Nieoczekiwanie wybuchł groźny pożar., Wzruszył się do głębi serca., Na biurku leżały niedbale porozrzucane książki i zeszyty.
Opis miejsca | |
---|---|
Opis sytuacji | |
Opis przeżyć |
Podaj po dwa przykłady słownictwa neutralnego oraz wartościującego pozytywnie i negatywnie do wyrazu dom.
Zapoznaj się z tekstem piosenki pt. Moje miasto Włodka Górskiego. Następnie odszukaj w niej sformułowania związane z opisem miejsca i przeżyć wewnętrznych.
Moje miastoKiedy słyszę, jak przejeżdża
Stary tramwaj tuż za oknem,
Do uśmiechu coś mnie zmusza,
Jakże cieszę się stukotem.I już wiem, że jestem w domu,
W którym wszystko jest cudowne,
W którym żyję po swojemu,
W którym znika zło okrutne.
Nazwij uczucia osoby wypowiadającej się w piosence.
Wyjaśnij, co sprawia, że miasto ukazane w piosence jest miejscem niezwykłym.
Opisz miejsce przedstawione na fotografii zamieszczonej na początku lekcji.
Opisz miejsce, w którym chciałabyś lub chciałbyś zamieszkać.
Opisz ciekawą sytuację, która ostatnio wydarzyła się w Twojej szkole.
Wyobraź sobie, że Twoi rodzice wygrali wycieczkę do egzotycznego kraju dla całej rodziny. Opisz swoje przeżycia związane z tą sytuacją.
Stwórzcie w grupach nieoficjalną stronę WWW waszego regionu. Pamiętajcie o miejscach wam bliskich, tajemniczych, niedostępnych dla innych.
Macie za zadanie stworzyć projekt strony WWW swojego regionu. Pracujcie metodą projektu, częściowo w klasie, częściowo w domu. Waszym zadaniem
jest opisanie interesujących miejsc i ciekawych wydarzeń związanych z turystyką, sportem, rekreacją, kulturą, nauką itp.
Poproście waszego nauczyciela o ustalenie zakresu prac każdej grupy oraz czasu na wykonanie zadań:
I. Etap pierwszy (do zrealizowania na lekcji):
zapoznanie z ideą projektu,
podział na grupy,
przydział tematów do opracowania,
burza mózgów, czyli zgłaszanie pomysłów na realizację tematów.
II. Etap drugi (praca domowa):
zbieranie materiału językowego i pomocniczego,
redagowanie strony, projektowanie opisów miejsc i związanych z nimi zdarzeń.
III. Etap trzeci (do zrealizowania na kolejnej lekcji):
prezentacja zaplanowanych stron WWW (np. w formie plakatu, prezentacji multimedialnej lub szczegółowego opisu).
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: tekst użytkowy, rozwinięcie, wprowadzenie, zakończenie, opis miejsca, opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych, opis statyczny, opis dynamiczny.