Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RiCcmmQbGwel4
Ilustracja przedstawia liczne monety o różnych odcieniach złota. Zostały one wysypane ze szklanego dzbanka na ciemnoniebieskie sukno.

Wszystkie skarby świata

Skarb
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 1

Na podstawie fragmentu Przygód Sindbada Żeglarza Bolesława Leśmiana01Bolesława Leśmiana odpowiedz na pytania.

  • Gdzie znalazł się Sindbad Żeglarz?

  • Co tam ujrzał i jakie wywarło to na nim wrażenie?

  • Co zrobił?

  • Co go przeraziło?

uzupełnij treść
Przygody Sindbada ŻeglarzaBolesław Leśmian
Bolesław Leśmian Przygody Sindbada Żeglarza

Była to, zda się, jedna z najgłębszych, bezdennych niemal kotlin, szczelnie otoczona stromymi górami, które, kojarząc się
w zwarte kolisko02kolisko, ukazywały jeden tylko stosownie okrągły szmat nieba, jak to bywa u wylotu studni. Nikt chyba bez pomocy Roka nie potrafiłby ani wejść, ani wyjść z tej kotliny.

Spojrzałem na jej dno i oczy moje wypełniły się nagle tysiącem skier03skier, gdyż oto dno dziwacznej kotliny było nabite przemieszanymi ze szczerkiem04szczerkiem diamentami. Nigdy jeszcze nie widziałem tylu naraz diamentów. […] Oczarował mnie widok zaklętego dna Kotliny Diamentowej. […]

Postanowiłem i ja ową zdobycz pozyskać. […].

[…]

Pozostałem sam w kotlinie.

[…] Zacząłem w poskokach05poskokach biegać tu i tam po kotlinie, upajając się złotym skrzeniem06skrzeniem i mżeniem07mżeniem diamentów. Przyglądałem się im z dziecięcą radością, aż wreszcie, przeskakując z miejsca na miejsce, zacząłem zbierać największe i najbłyskotliwsze. Objuczyłem08Objuczyłem nimi wszystkie kieszenie i skrytki mego ubrania, wypełniłem po brzegi torbę podróżną oraz sakiewkę. Zdawało mi się, że straciłem na owo zbieranie diamentów zaledwo godzinę czasu. Aliści09Aliści słońce już zachodzić poczęło. Nadszedł wieczór. Pomyślałem, iż czas już wydostać się z kotliny. Daremnie jednak obmyślałem środki wydostania się z owej pułapki szatańskiej! Nie było żadnych środków! Teraz dopiero zacząłem żałować błędu, który popełniłem, zwabiony połyskiem i bliskością diamentów. Co pocznę teraz w tej kotlinie, objuczony diamentami? Przyjdzie mi tu chyba skonać z głodu.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Bolesław Leśmian, Przygoda druga, [w:] tegoż, Przygody Sindbada Żeglarza, Kraków 2019.
1
Ćwiczenie 2

Wypisz przykłady bohaterów książek lub filmów, którzy z chciwości popadli w kłopoty.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3
Rge0OwZafzOgp
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RAmNBakqLoAmP
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R7JtfFv1cLu5W
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1SW9bq1BbHww
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1ExtW6LTbAJ7
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wymień, jakie skarby można gromadzić w swoim życiu? Zwróć uwagę, że mogą to być skarby materialne, np. pieniądze, złoto, dzieła sztuki lub skarby duchowe, np. koleżeństwo, rodzina, rozum.

R1EKCVFiTaNnw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Narysuj poniżej lub w zeszycie sznur pereł. W każdej perle zapisz nazwę wartości duchowych, które pomagają człowiekowi osiągnąć szczęście.

R1RZwCGL3IS1H
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wypisz nazwy wartości duchowych, które, według ciebie, pomagają człowiekowi osiągnąć szczęście.

R1bmO0zxeOL8j
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przyjrzyj się fotografii i na jej podstawie napisz krótkie opowiadanie pt. Skarb malucha.

R1OEK4mVyMLr9
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przeczytaj opis poniższej fotografii. Napisz na jego podstawie krótkie opowiadanie pt. Skarb malucha.

ReWSDaJgrO2hD
(Uzupełnij).
R1dYzpyzo9pyZ1
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RtvRABSRA7pwp
Ćwiczenie 9
Zastanów się, jak ważne dla ciebie są podane niżej wartości. Co postawisz na pierwszym miejscu, a co jest mniej istotne? Jeżeli chcesz, możesz to zadanie wykonać z przyjaciółmi – stwórzcie waszą wspólną listę najważniejszych pojęć. Elementy do uszeregowania:
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Porównajcie swoje listy słów kluczowych. Stwórzcie wspólną, klasową listę najważniejszych wartości. Powieście ją w klasopracowni. Podyskutujcie o wartościach ważnych w waszej klasie.

R1eb0DCoPRsnC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij znaczenie podanych poniżej słów.

  • filantropia,

  • charytatywny,

  • wolontariusz,

  • altruizm.

RXSQU05qyFPI1
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Jakie znasz organizacje charytatywne? Wymień kilka.

R196ynBXi8SJS
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Napisz, czym zajmuje się wybrana organizacja charytatywna.

Rfct4a3MS1kXw
(Uzupełnij).
01
02
03
04
05
06
07
08
09