Moc jako szybkość wykonywania pracy
Jeżeli dwie osoby podnoszą ciało o ciężarze , to mówimy, że są jednakowo silne. Jeżeli podniosą je na wysokość jednego metra, to wykonają taką samą pracę. A jeżeli jedna z nich podniesie ten ciężar w czasie sekundy, a druga w czasie sekund, to czym się różnią prace wykonane przez te osoby? Która osoba jest silniejsza i czy oznacza to, że jest ona mocniejsza?
jaka siła wykonuje pracę;
co to jest praca i jaka jest jej wartość i jednostka.
Więcej na ten temat możesz się dowiedzieć z materiału: Praca jako wielkość fizycznaPraca jako wielkość fizyczna
podawać definicję mocy i jej jednostki;
przeliczać jednostki mocy;
obliczać moc urządzenia wykonującego pracę.
Co to znaczy, że jakieś urządzenie ma większą mocmoc? Oznacza to, że taką samą pracę może wykonać w krótszym czasie, czyli szybciej niż urządzenie o mniejszej mocy. Inaczej mówiąc, urządzenie o większej mocy w tym samym czasie wykona większą pracę.
Jednostką mocy jest watwat. Nazwa ta pochodzi od nazwiska szkockiego inżyniera i konstruktora Jamesa WattaJamesa Watta.
W przypadku występowania dużych mocy używamy jednostki tysiąc razy większej, czyli kilowatów (np. moc silnika tramwajowego wynosi ) lub milion razy większej, czyli megawatów (np. elektrownia ma moc ). Natomiast małe moce możemy wyrazić w miliwatach (moc lecącej muchy ma wartość - miliwat to jedna tysięczna wata).
W motoryzacji jako jednostki mocy tradycyjnie używa się jeszcze koni mechanicznych . Zbliżoną co do wartości do konia mechanicznego jednostkę mocy zdefiniował James Watt. Jest to tzw. koń parowy . Zależność pomiędzy tymi jednostkami jest następująca:
Moc odpowiadała mocy zaprzęgu z jednym koniem, – z dwoma końmi itd. Jest to tzw. moc brutto konia, liczona z pominięciem rozmaitych strat. Do zapisu wartości mocy używa się też często skrótu niemieckiego – (Pferdestärke).
Połącz w pary te liczby mianowane, które wyrażają tę samą moc.
0,0003 W, 0,03 W, 300000 W, 3000000 W
0,3 mW | |
3 MW | |
30 mW | |
300 kW |
Czy to, jak szybko człowiek wykonuje pracę, zależy od jego masy?
Czy szybkość wykonywania pracy (moc), przypadająca na masy ciała człowieka jest zawsze taka sama?
Człowiek o większej masie szybciej wykona taką samą pracę (ma większą moc).
Moc przypadająca na masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama.
linijka;
stoper;
waga łazienkowa.
Wybierz mało uczęszczaną klatkę schodową o różnicy wysokości dwóch pięter.
Policz liczbę schodów między dwoma piętrami. Oznacz tę liczbę symbolem .
Linijką zmierz wysokość jednego stopnia schodów . Najlepiej zmierz wysokość kilku różnych stopni , i i oblicz średnią wysokość pojedynczego stopnia . Wysokość tę wyraź w metrach. Pamiętaj o zaokrągleniu wyników obliczeń do dwóch miejsc po przecinku (dokładność pomiaru nie powinna przekraczać jednego centymetra).
Wyznacz swoją masę i wyraź ją w kilogramach .
Stoperem zmierz czas , w którym wbiegasz na drugie piętro. Wyraź go w sekundach z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
Po odpoczynku możesz powtórzyć pomiar czasu, a do dalszych obliczeń wziąć jego wartość średnią. Pamiętaj o zaokrągleniu wyników obliczeń do jednego miejsca po przecinku.
Oblicz pokonaną wysokość , mnożąc liczbę schodów i wysokość pojedynczego stopnia: . Wynik podaj w metrach z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
Rvo7PEeFrCWb2 Oblicz pracę wykonaną podczas biegu: . Wynik podaj w dżulach z dokładnością do jednego dżula .
Oblicz moc, z jaką pracowałaś/eś podczas biegu: . Wynik podaj w watach z dokładnością do jednego wata .
Oblicz moc przypadającą na kilogram twojej masy: . Wynik podaj w watach na kilogram z dokładnością do jedności.
Wyniki pomiarów i obliczeń wpisz do tabeli pomiarów, którą możesz pobrać w formacie XLSX lub LIBRE z linku poniżej.
Poproś rówieśników o powtórzenie tego doświadczenia. Zbierz informacje o wynikach pomiarów uzyskanych przez inne osoby i przedstaw je w formie tabeli, którą możesz pobrać w formacie XLSX lub LIBRE z linku poniżej. Wpisuj wyniki, zaczynając od osoby o najmniejszej, a kończąc na osobie o największej masie.
Przeanalizuj liczby w tabeli i zapisz wnioski:
Jeśli wraz ze wzrostem masy ciała (druga kolumna tabeli) rośnie moc (trzecia kolumna tabeli), zapisz, że pierwsza z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Człowiek o większej masie ma większą moc. Jeśli wyniki w tabeli tego nie potwierdzają – napisz, że pierwsza z hipotez nie została potwierdzona.
Jeśli liczby zawarte w ostatniej kolumnie są w przybliżeniu takie same, zapisz, że druga z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Moc przypadająca na masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama. Jeśli liczby w ostatniej kolumnie znacznie się różnią, zapisz, że druga z hipotez nie została potwierdzona. Pamiętaj, że wyniki pomiarów obarczone są niepewnością pomiarową i do potwierdzenia hipotezy liczby w ostatniej kolumnie nie muszą być idealnie takie same.
Jeśli zebrane przez ciebie dane nie potwierdzają żadnej z postawionych hipotez, zastanów się, co może być tego przyczyną. Może należy rozdzielić pomiary chłopców od pomiarów dziewczynek? Może nie wszyscy mają tyle samo lat? A może są wśród was utalentowani, wytrenowani sportowcy i to ich wyniki znacząco odbiegają od wyników przeciętnego nastolatka? Zapisz w dwóch, trzech zdaniach swoje przemyślenia.
Przeprowadzono doświadczenie.
Czy to, jak szybko człowiek wykonuje pracę, zależy od jego masy?
Czy szybkość wykonywania pracy (moc), przypadająca na masy ciała człowieka jest zawsze taka sama?
Człowiek o większej masie szybciej wykona taką samą pracę (ma większą moc).
Moc przypadająca na masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama.
linijka;
stoper;
waga łazienkowa.
Wybrano mało uczęszczaną klatkę schodową o różnicy wysokości dwóch pięter.
Policzono liczbę schodów między dwoma piętrami. Oznaczono tę liczbę symbolem .
Linijką zmierzono wysokość jednego stopnia schodów . Najlepiej zmierzyć wysokość kilku różnych stopni , i i obliczyć średnią wysokość pojedynczego stopnia . Wysokość tę wyrażono w metrach, z uwzględnieniem zaokrąglenia wyników obliczeń do dwóch miejsc po przecinku (dokładność pomiaru nie powinna przekraczać jednego centymetra).
Wyznaczono masę eksperymentatora i wyrażono ją w kilogramach.
Stoperem zmierzono czas , w którym eksperymentator wbiegł na drugie piętro. Wyrażono go w sekundach z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
Po odpoczynku powtórzono pomiar czasu, a do dalszych obliczeń wzięto jego wartość średnią, pamiętając o zaokrągleniu wyników obliczeń do jednego miejsca po przecinku.
Obliczono pokonaną wysokość , mnożąc liczbę schodów i wysokość pojedynczego stopnia: . Wynik podano w metrach, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
Rvo7PEeFrCWb2 Obliczono pracę wykonaną podczas biegu: . Wynik podano w dżulach, z dokładnością do jednego dżula.
Obliczono moc, z jaką eksperymentator pracował podczas biegu: . Wynik podano w watach, z dokładnością do jednego wata.
Obliczono moc przypadającą na kilogram masy eksperymentatora: . Wynik podano w watach na kilogram, z dokładnością do jedności.
Wyniki pomiarów i obliczeń wpisano do tabeli pomiarów.
Aby móc porównać wyniki, potrzebnych jest kilku eksperymentatorów, zebranie informacji o wynikach pomiarów uzyskanych przez inne osoby i przedstawienie ich w formie tabeli, wpisywanie wyników zaczynając od osoby o najmniejszej, a kończąc na osobie o największej masie.
Analiza liczb w tabeli i wnioski:
Jeśli wraz ze wzrostem masy ciała rośnie moc, pierwsza z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Człowiek o większej masie ma większą moc. Jeśli wyniki tego nie potwierdzają – pierwsza z hipotez nie została potwierdzona.
Jeśli wartości mocy na kilogram masy ciała są w przybliżeniu takie same, druga z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Moc przypadająca na masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama. Jeśli wartości mocy na kilogram masy ciała znacznie się różnią – druga z hipotez nie została potwierdzona. Należy pamiętać, że wyniki pomiarów obarczone są niepewnością pomiarową i do potwierdzenia hipotezy wartości mocy na kilogram masy ciała nie muszą być idealnie takie same.
Jeśli dane nie potwierdzają żadnej z postawionych hipotez, należy zastanowić się, co może być tego przyczyną. Może należy rozdzielić pomiary chłopców od pomiarów dziewczynek? Może nie wszyscy mają tyle samo lat? A może są wśród eksperymentatorów utalentowani, wytrenowani sportowcy i to ich wyniki znacząco odbiegają od wyników przeciętnego nastolatka? Zapisz w dwóch, trzech zdaniach swoje przemyślenia
Przejdźmy teraz do obliczeń. Oto przykłady.
Z jaką mocą pracuje człowiek, który w ciągu pół godziny wykonuje pracę ?
Analiza zadania:
Moc, z jaką pracuje człowiek, obliczamy według wzoru: .
Wymagane wielkości:
– wykonywana praca;
– czas wykonania pracy.
Dane:
,
.
Szukane:
Zwróć uwagę, że przed przystąpieniem do obliczeń należało zamienić jednostki czasu z godzin na sekundy. Teraz przystąpmy do obliczeń.
Obliczenia:
.
Odpowiedź:
Człowiek pracował z mocą .
Oblicz pracę, jaką wykona silnik odkurzacza o mocy w ciągu minut.
Analiza zadania:
Moc silnika odkurzacza obliczymy ze wzoru: .
Wzór ten po przekształceniu pozwoli nam obliczyć pracę.
Pracę silnika odkurzacza obliczymy więc ze wzoru: .
Wymagane wielkości:
– moc odkurzacza,
– czas pracy odkurzacza.
Dane:
,
.
Szukane:
Możemy zatem przystąpić do obliczeń.
Obliczenia:
.
Odpowiedź:
Silnik wykonał pracę miliona tysięcy dżuli, czyli megadżula.
Obejrzyj film i wzorując się na rozumowaniu Młodego Fizyka, odpowiedz na pytanie: czy silniejszy zawsze oznacza to samo co mocniejszy?
Aby jechać po poziomym torze ze stałą szybkością , rowerzysta musi pokonywać opory ruchu o wartości . Z jaką mocą musi pracować rowerzysta?
Analiza zadania:
Moc rowerzysty: .
Droga przebyta przez rowerzystę: .
Praca rowerzysty: .
Wymagane wielkości:
– siła,
– prędkość.
Dane:
,
.
Szukane:
Obliczenia:
Moc można obliczyć, korzystając ze wzoru:
.
Wzór na pracę można podstawić do wzoru na moc. Otrzymujemy wówczas zależność:
.
Zwróć uwagę, że wyrażenie oznacza wartość prędkości, zatem otrzymujemy zależność:
.
A zatem:
.
Odpowiedź:
Rowerzysta pracował z mocą watów.
Podsumowanie
Moc to szybkość wykonywania pracy, czyli jest równa liczbowo pracy wykonanej w jednostce czasu. Moc jest równa ilorazowi pracy i czasu , w którym ta praca została wykonana:
Jednostką mocy w układzie SI jest wat. Urządzenie ma moc jednego wata, jeśli w ciągu sekundy wykonuje pracę jednego dżula:
Zadania podsumowujące lekcję
Słownik
– wielkość fizyczna wyrażona liczbowo jako iloraz pracy i czasu jej wykonania:
lub
Moc informuje nas, ile pracy może wykonać dane urządzenie lub osoba w określonej jednostce czasu, np. w ciągu sekundy. Jeżeli w poszczególnych sekundach wykonana praca jest różna, to z powyższej zależności obliczymy średnią moc.
– jednostka mocy oznaczana literą ; urządzenie ma moc wata jeśli w ciągu sekundy wykona pracę dżula , czyli:
Biogram
James Watt
James Watt urodził się w rodzinie cieśli i już w szkole ujawniły się jego wielkie zdolności matematyczne oraz techniczne. Pracował jako wytwórca i konstruktor przyrządów precyzyjnych najpierw w Londynie, a następnie na Uniwersytecie w Glasgow. Zasłynął jako twórca znaczących ulepszeń maszyny parowej: wydzielił komorę kondensacji pary, opracował zespół przekładni umożliwiających zastosowanie silnika parowego w pojazdach, zbudował regulator prędkości obrotowej silnika parowego (zwany regulatorem Watta).