Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jeżeli dwie osoby podnoszą ciało o ciężarze 100   N , to mówimy, że są jednakowo silne. Jeżeli podniosą je na wysokość jednego metra, to wykonają taką samą pracę. A jeżeli jedna z nich podniesie ten ciężar w czasie 1 sekundy, a druga w czasie 2 sekund, to czym się różnią prace wykonane przez te osoby? Która osoba jest silniejsza i czy oznacza to, że jest ona mocniejsza?

RoLEZK1ogUIOT
Kupując elektronarzędzia lub sprzęt AGD, często bierze się pod uwagę ich moc. Czy wiesz jednak, co tak naprawdę oznacza ten termin?
Źródło: Pete, dostępny w internecie: flickr.com [dostęp 30.06.2022], licencja: CC 0 1.0.
Przed przystąpieniem do zapoznania się z tematem, należy znać poniższe zagadnienia
Przed przystąpieniem do zapoznania się z tematem, należy znać poniższe zagadnienia
  • jaka siła wykonuje pracę;

  • co to jest praca i jaka jest jej wartość i jednostka.

Więcej na ten temat możesz się dowiedzieć z materiału: Praca jako wielkość fizycznaPRu1sOy1TPraca jako wielkość fizyczna

Nauczysz się
  • podawać definicję mocy i jej jednostki;

  • przeliczać jednostki mocy;

  • obliczać moc urządzenia wykonującego pracę.

Co to znaczy, że jakieś urządzenie ma większą mocmocmoc? Oznacza to, że taką samą pracę może wykonać w krótszym czasie, czyli szybciej niż urządzenie o mniejszej mocy. Inaczej mówiąc, urządzenie o większej mocy w tym samym czasie wykona większą pracę.

Jednostką mocy jest watwatwat. Nazwa ta pochodzi od nazwiska szkockiego inżyniera i konstruktora Jamesa WattaJames WattJamesa Watta.

W przypadku występowania dużych mocy używamy jednostki tysiąc razy większej, czyli kilowatów (np. moc silnika tramwajowego wynosi 200   k W ) lub milion razy większej, czyli megawatów (np. elektrownia ma moc 1200   M W ). Natomiast małe moce możemy wyrazić w miliwatach (moc lecącej muchy ma wartość 0,3 mW - miliwat to jedna tysięczna wata).

Ciekawostka

W motoryzacji jako jednostki mocy tradycyjnie używa się jeszcze koni mechanicznych KM. Zbliżoną co do wartości do konia mechanicznego jednostkę mocy zdefiniował James Watt. Jest to tzw. koń parowy HP. Zależność pomiędzy tymi jednostkami jest następująca:

1 KM=735,49875 W=0,9863 HP

Moc 1   K M odpowiadała mocy zaprzęgu z jednym koniem, 2   K M – z dwoma końmi itd. Jest to tzw. moc brutto konia, liczona z pominięciem rozmaitych strat. Do zapisu wartości mocy używa się też często skrótu niemieckiego – (Pferdestärke).

R11cyE9ekntHw
Fizyka inspiruje również artystów
Źródło: jhritz, dostępny w internecie: flickr.com [dostęp 30.06.2022], licencja: CC BY 2.0.
RnIyION4j0cjP2
Ćwiczenie 1
Poniższej przedstawiono pewne liczby mianowane. Połącz w pary te, które wyrażają tę samą moc. 0,3 mW Możliwe odpowiedzi: 1. 0,03 W, 2. 3000000 W, 3. 0,0003 W, 4. 300000 W 3 MW Możliwe odpowiedzi: 1. 0,03 W, 2. 3000000 W, 3. 0,0003 W, 4. 300000 W 30 mW Możliwe odpowiedzi: 1. 0,03 W, 2. 3000000 W, 3. 0,0003 W, 4. 300000 W 300 kW Możliwe odpowiedzi: 1. 0,03 W, 2. 3000000 W, 3. 0,0003 W, 4. 300000 W
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Kto jest mocniejszy?
Doświadczenie 1
Problem badawczy
  • Czy to, jak szybko człowiek wykonuje pracę, zależy od jego masy?

  • Czy szybkość wykonywania pracy (moc), przypadająca na 1   k g masy ciała człowieka jest zawsze taka sama?

Hipoteza
  • Człowiek o większej masie szybciej wykona taką samą pracę (ma większą moc).

  • Moc przypadająca na 1   k g masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama.

Co będzie potrzebne
  • linijka;

  • stoper;

  • waga łazienkowa.

Instrukcja
  1. Wybierz mało uczęszczaną klatkę schodową o różnicy wysokości dwóch pięter.

  2. Policz liczbę schodów między dwoma piętrami. Oznacz tę liczbę symbolem N.

  3. Linijką zmierz wysokość jednego stopnia schodów h. Najlepiej zmierz wysokość kilku różnych stopni h1, h2h3 i oblicz średnią wysokość pojedynczego stopnia hśr. Wysokość tę wyraź w metrach. Pamiętaj o zaokrągleniu wyników obliczeń do dwóch miejsc po przecinku (dokładność pomiaru nie powinna przekraczać jednego centymetra).

  4. Wyznacz swoją masę m i wyraź ją w kilogramach kg.

  5. Stoperem zmierz czas t, w którym wbiegasz na drugie piętro. Wyraź go w sekundach s z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

  6. Po odpoczynku możesz powtórzyć pomiar czasu, a do dalszych obliczeń wziąć jego wartość średnią. Pamiętaj o zaokrągleniu wyników obliczeń do jednego miejsca po przecinku.

  7. Oblicz pokonaną wysokość H, mnożąc liczbę schodów N i wysokość pojedynczego stopnia: H=N·h. Wynik podaj w metrach m z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

    Rvo7PEeFrCWb2
    Jak zmierzyć wysokość schodów?
    Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
  8. Oblicz pracę wykonaną podczas biegu: W = m g H. Wynik podaj w dżulach z dokładnością do jednego dżula J.

  9. Oblicz moc, z jaką pracowałaś/eś podczas biegu: P = W t . Wynik podaj w watach z dokładnością do jednego wata W.

  10. Oblicz moc przypadającą na 1 kilogram twojej masy: P m . Wynik podaj w watach na kilogram kg z dokładnością do jedności.

  11. Wyniki pomiarów i obliczeń wpisz do tabeli pomiarów, którą możesz pobrać w formacie XLSX lub LIBRE z linku poniżej.

RFPrwwgBMayQs

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie XLSX.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik XLSX o rozmiarze 11.88 KB w języku polskim
R1UWabqwrmYTM

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie ODS.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik ODS o rozmiarze 3.79 KB w języku polskim
Podsumowanie
  1. Poproś rówieśników o powtórzenie tego doświadczenia. Zbierz informacje o wynikach pomiarów uzyskanych przez inne osoby i przedstaw je w formie tabeli, którą możesz pobrać w formacie XLSX lub LIBRE z linku poniżej. Wpisuj wyniki, zaczynając od osoby o najmniejszej, a kończąc na osobie o największej masie.

  2. Przeanalizuj liczby w tabeli i zapisz wnioski:

    1. Jeśli wraz ze wzrostem masy ciała (druga kolumna tabeli) rośnie moc (trzecia kolumna tabeli), zapisz, że pierwsza z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Człowiek o większej masie ma większą moc. Jeśli wyniki w tabeli tego nie potwierdzają – napisz, że pierwsza z hipotez nie została potwierdzona.

    2. Jeśli liczby zawarte w ostatniej kolumnie są w przybliżeniu takie same, zapisz, że druga z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Moc przypadająca na 1   k g masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama. Jeśli liczby w ostatniej kolumnie znacznie się różnią, zapisz, że druga z hipotez nie została potwierdzona. Pamiętaj, że wyniki pomiarów obarczone są niepewnością pomiarową i do potwierdzenia hipotezy liczby w ostatniej kolumnie nie muszą być idealnie takie same.

  3. Jeśli zebrane przez ciebie dane nie potwierdzają żadnej z postawionych hipotez, zastanów się, co może być tego przyczyną. Może należy rozdzielić pomiary chłopców od pomiarów dziewczynek? Może nie wszyscy mają tyle samo lat? A może są wśród was utalentowani, wytrenowani sportowcy i to ich wyniki znacząco odbiegają od wyników przeciętnego nastolatka? Zapisz w dwóch, trzech zdaniach swoje przemyślenia.

Rn2a3wZSwZSti

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie XLSX.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik XLSX o rozmiarze 11.73 KB w języku polskim
RoqZQEnrbcliA

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie ODS.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik ODS o rozmiarze 3.51 KB w języku polskim

Przeprowadzono doświadczenie.

Kto jest mocniejszy?
Doświadczenie 1
Problem badawczy
  • Czy to, jak szybko człowiek wykonuje pracę, zależy od jego masy?

  • Czy szybkość wykonywania pracy (moc), przypadająca na 1   k g masy ciała człowieka jest zawsze taka sama?

Hipoteza
  • Człowiek o większej masie szybciej wykona taką samą pracę (ma większą moc).

  • Moc przypadająca na 1   k g masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama.

Co będzie potrzebne
  • linijka;

  • stoper;

  • waga łazienkowa.

Instrukcja
  1. Wybrano mało uczęszczaną klatkę schodową o różnicy wysokości dwóch pięter.

  2. Policzono liczbę schodów między dwoma piętrami. Oznaczono tę liczbę symbolem N.

  3. Linijką zmierzono wysokość jednego stopnia schodów h. Najlepiej zmierzyć wysokość kilku różnych stopni h1, h2h3 i obliczyć średnią wysokość pojedynczego stopnia hśr. Wysokość tę wyrażono w metrach, z uwzględnieniem zaokrąglenia wyników obliczeń do dwóch miejsc po przecinku (dokładność pomiaru nie powinna przekraczać jednego centymetra).

  4. Wyznaczono masę eksperymentatora m i wyrażono ją w kilogramach.

  5. Stoperem zmierzono czas t, w którym eksperymentator wbiegł na drugie piętro. Wyrażono go w sekundach z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

  6. Po odpoczynku powtórzono pomiar czasu, a do dalszych obliczeń wzięto jego wartość średnią, pamiętając o zaokrągleniu wyników obliczeń do jednego miejsca po przecinku.

  7. Obliczono pokonaną wysokość H, mnożąc liczbę schodów N i wysokość pojedynczego stopnia: H=N·h. Wynik podano w metrach, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

    Rvo7PEeFrCWb2
    Jak zmierzyć wysokość schodów?
    Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
  8. Obliczono pracę wykonaną podczas biegu: W = m g H. Wynik podano w dżulach, z dokładnością do jednego dżula.

  9. Obliczono moc, z jaką eksperymentator pracował podczas biegu: P = W t . Wynik podano w watach, z dokładnością do jednego wata.

  10. Obliczono moc przypadającą na 1 kilogram masy eksperymentatora: P m . Wynik podano w watach na kilogram, z dokładnością do jedności.

  11. Wyniki pomiarów i obliczeń wpisano do tabeli pomiarów.

RFPrwwgBMayQs

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie XLSX.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik XLSX o rozmiarze 11.88 KB w języku polskim
R1UWabqwrmYTM

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie ODS.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik ODS o rozmiarze 3.79 KB w języku polskim
Podsumowanie
  1. Aby móc porównać wyniki, potrzebnych jest kilku eksperymentatorów, zebranie informacji o wynikach pomiarów uzyskanych przez inne osoby i przedstawienie ich w formie tabeli, wpisywanie wyników zaczynając od osoby o najmniejszej, a kończąc na osobie o największej masie.

  2. Analiza liczb w tabeli i wnioski:

    1. Jeśli wraz ze wzrostem masy ciała rośnie moc, pierwsza z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Człowiek o większej masie ma większą moc. Jeśli wyniki tego nie potwierdzają – pierwsza z hipotez nie została potwierdzona.

    2. Jeśli wartości mocy na kilogram masy ciała są w przybliżeniu takie same, druga z hipotez jest prawdziwa. Wniosek będzie więc brzmiał: Moc przypadająca na 1 kg masy ciała człowieka jest w przybliżeniu taka sama. Jeśli wartości mocy na kilogram masy ciała znacznie się różnią – druga z hipotez nie została potwierdzona. Należy pamiętać, że wyniki pomiarów obarczone są niepewnością pomiarową i do potwierdzenia hipotezy wartości mocy na kilogram masy ciała nie muszą być idealnie takie same.

  3. Jeśli dane nie potwierdzają żadnej z postawionych hipotez, należy zastanowić się, co może być tego przyczyną. Może należy rozdzielić pomiary chłopców od pomiarów dziewczynek? Może nie wszyscy mają tyle samo lat? A może są wśród eksperymentatorów utalentowani, wytrenowani sportowcy i to ich wyniki znacząco odbiegają od wyników przeciętnego nastolatka? Zapisz w dwóch, trzech zdaniach swoje przemyślenia

Rn2a3wZSwZSti

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie XLSX.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik XLSX o rozmiarze 11.73 KB w języku polskim
RoqZQEnrbcliA

Plik zawiera tabelę pomiarową w formacie ODS.

Tabela pomiarowa
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik ODS o rozmiarze 3.51 KB w języku polskim

Przejdźmy teraz do obliczeń. Oto przykłady.

Przykład 1

Z jaką mocą pracuje człowiek, który w ciągu pół godziny wykonuje pracę 360   k J ?
Analiza zadania:
Moc, z jaką pracuje człowiek, obliczamy według wzoru: P = W t .
Wymagane wielkości:
W – wykonywana praca;
t – czas wykonania pracy.
Dane:
W = 360   k J = 360000   J
t = 0 , 5   h = 1800   s
Szukane:
P=? 
Zwróć uwagę, że przed przystąpieniem do obliczeń należało zamienić jednostki czasu z godzin na sekundy. Teraz przystąpmy do obliczeń.
Obliczenia:
P = W t = 360000   J 1800   s = 200   W .
Odpowiedź:
Człowiek pracował z mocą 200   W .

Przykład 2

Oblicz pracę, jaką wykona silnik odkurzacza o mocy 1 , 2   k W w ciągu 20 minut.
Analiza zadania:
Moc silnika odkurzacza obliczymy ze wzoru: P = W t .
Wzór ten po przekształceniu pozwoli nam obliczyć pracę.
P = W t | t 
P t = W t t 
W = P t 
Pracę silnika odkurzacza obliczymy więc ze wzoru: W = P t.
Wymagane wielkości:
P – moc odkurzacza,
t – czas pracy odkurzacza.
Dane:
P = 1 , 2   k W = 1200   W
t = 20   min = 1200   s
Szukane:
W=? 
Możemy zatem przystąpić do obliczeń.
Obliczenia:
W = P t = 1200   W 1200   s = 1440000   J = 1 , 44   M J .
Odpowiedź:
Silnik wykonał pracę 1 miliona 440 tysięcy dżuli, czyli 1 , 44 megadżula.

Ćwiczenie 2

Obejrzyj film i wzorując się na rozumowaniu Młodego Fizyka, odpowiedz na pytanie: czy silniejszy zawsze oznacza to samo co mocniejszy?

R1QsJMaVuwzmr
Materiał filmowy dotyczący różnic między mocą a siłą.
Przykład 3

Aby jechać po poziomym torze ze stałą szybkością 5   m s , rowerzysta musi pokonywać opory ruchu o wartości 50   N . Z jaką mocą musi pracować rowerzysta?
Analiza zadania:
Moc rowerzysty: P = W t .
Droga przebyta przez rowerzystę: s = v t.
Praca rowerzysty: W = F s = F v t.
Wymagane wielkości:
F – siła,
v – prędkość.
Dane:
F = 50   N ,
v = 5   m s
Szukane:
P=? 
Obliczenia:
Moc można obliczyć, korzystając ze wzoru:
P =   W t .
Wzór na pracę można podstawić do wzoru na moc. Otrzymujemy wówczas zależność:
P = F s t = F s t .
Zwróć uwagę, że wyrażenie s t oznacza wartość prędkości, zatem otrzymujemy zależność:
P = F v.
A zatem:
P = F v = 50   N 5   m s = 250   W
Odpowiedź:
Rowerzysta pracował z mocą 250 watów.

Podsumowanie

  • Moc to szybkość wykonywania pracy, czyli jest równa liczbowo pracy wykonanej w jednostce czasu. Moc P jest równa ilorazowi pracy W i czasu t, w którym ta praca została wykonana:
    P = W t

  • Jednostką mocy w układzie SI jest wat. Urządzenie ma moc jednego wata, jeśli w ciągu sekundy wykonuje pracę jednego dżula:
    1   W = 1   J 1   s

Zadania podsumowujące lekcję

2
Ćwiczenie 3
R7HxRv6K8u6pv
Aby rozładować towar z samochodu dostawczego, trzeba wykonać pracę 900 MJ. Oblicz czas, w jakim pracę tę wykona maszyna o mocy P1=300 kW, a w jakim maszyna o mocy P2=450000 W? Wyniki wpisz w puste miejsca w sekundach oraz w minutach. Odpowiedź:
t1=Tu uzupełnij s=Tu uzupełnij min
t2=Tu uzupełnij s=Tu uzupełnij minTu uzupełnij sekund
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
RlPoAe4RcpB8R
Uzupełnij tekst przeciągając prawidłowe odpowiedzi w puste luki tekstu lub wejdź w pole i wybierz odpowiedni element z listy rozwijalnej. Traktor ma większą moc niż koń, dlatego w tym samym czasie wykona 1. krótszym, 2. większą, 3. mniejszą, 4. krótszym, 5. dłuższym, 6. dłuższym pracę niż koń. Lokomotywa spalinowa ma mniejszą moc niż elektryczna, dlatego tę samą pracę wykona w 1. krótszym, 2. większą, 3. mniejszą, 4. krótszym, 5. dłuższym, 6. dłuższym czasie. Silnik o większej mocy rozpędzi samochód do tej samej prędkości w 1. krótszym, 2. większą, 3. mniejszą, 4. krótszym, 5. dłuższym, 6. dłuższym czasie.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

moc
moc

– wielkość fizyczna wyrażona liczbowo jako iloraz pracy i czasu jej wykonania:

moc= pracaczas wykonania tej pracy

lub

P=Wt

Moc informuje nas, ile pracy może wykonać dane urządzenie lub osoba w określonej jednostce czasu, np. w ciągu sekundy. Jeżeli w poszczególnych sekundach wykonana praca jest różna, to z powyższej zależności obliczymy średnią moc.

wat
wat

– jednostka mocy oznaczana literą W; urządzenie ma moc 1 wata W jeśli w ciągu 1 sekundy s wykona pracę 1 dżula J, czyli:

1   W = 1   J 1   s

Biogram

James Watt25‑07‑1819Handsforth, Wielka Brytania19‑01‑1736Greenock, Wielka Brytania
RpqhNjMAjaffn
James Watt – szkocki konstruktor i wynalazca
Źródło: National Portrait Gallery, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

James Watt

James Watt urodził się w rodzinie cieśli i już w szkole ujawniły się jego wielkie zdolności matematyczne oraz techniczne. Pracował jako wytwórca i konstruktor przyrządów precyzyjnych najpierw w Londynie, a następnie na Uniwersytecie w Glasgow. Zasłynął jako twórca znaczących ulepszeń maszyny parowej: wydzielił komorę kondensacji pary, opracował zespół przekładni umożliwiających zastosowanie silnika parowego w pojazdach, zbudował regulator prędkości obrotowej silnika parowego (zwany regulatorem Watta).

James Watt25‑07‑1819Handsforth, Wielka Brytania19‑01‑1736Greenock, Wielka Brytania
RpqhNjMAjaffn
James Watt – szkocki konstruktor i wynalazca
Źródło: National Portrait Gallery, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

James Watt

James Watt urodził się w rodzinie cieśli i już w szkole ujawniły się jego wielkie zdolności matematyczne oraz techniczne. Pracował jako wytwórca i konstruktor przyrządów precyzyjnych najpierw w Londynie, a następnie na Uniwersytecie w Glasgow. Zasłynął jako twórca znaczących ulepszeń maszyny parowej: wydzielił komorę kondensacji pary, opracował zespół przekładni umożliwiających zastosowanie silnika parowego w pojazdach, zbudował regulator prędkości obrotowej silnika parowego (zwany regulatorem Watta).