Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RpYkguOFunyjh
Obraz przedstawia trzy białe kościotrupy, które są ubrane w czarne płaszcze. Stoją przy drewnianych skrzynkach z roślinami w ogrodzie. Na pierwszym planie szkielet podlewa zieloną konewką rośliny z czerwonymi kwiatami. Naprzeciwko stoi wieszak, na którym wisi biała ścierka w paski. Za kościotrupem znajduje się kolejna skrzynka z roślinami. Stoi przy niej uśmiechnięty szkielet. W rękach trzyma niebieski kwiat. Z tyłu znajduje się kościotrup. Jest odwrócony tyłem do widza. W tle są drzewa i ogrodowe aleje.

Sztuka umierania – wołanie do śmierci

Ogród śmierci
Źródło: Hugo Simberg, 1896, olej na płótnie, domena publiczna.

Śmierć stanowi jedną z największych zagadek ludzkiej egzystencji. Stosunek do niej zmieniał się na przestrzeni epok. Wywołuje ona uczucia przerażenia, niepokoju, lęku trudnego do sprecyzowania. Dla jednych stanowi kres istnienia, dla drugich – moment przejścia do innego świata lub wcielenia. Próbuje się ją oswajać, personifikować, zrozumieć. Dekadenccy artyści, znużeni życiem, widzieli w niej wyzwolenie, ukojenie bólu istnienia. Zafascynowani jej fenomenem, z nadzieją i zniecierpliwieniem oczekiwali kresu swojego życia lub teatralnie sami je kończyli z wiarą, że jest to jedyna możliwość ucieczki od wszechobecnego cierpienia.

Już wiesz

1) Na podstawie poznanych już dzieł literackich i plastycznych scharakteryzuj wizerunek śmierci w różnych epokach. Zapisz cechy jej wyglądu i atrybuty.

R1MazXSDGLxzA
(Uzupełnij).

2) Przypomnij znaczenie wyrażeń: memento morimemento morimemento mori, danse macabredanse macabredanse macabre, non omnis moriarnon omnis moriarnon omnis moriar.

RZKWLmZM1eFYB
(Uzupełnij).

3) Wyszukaj w internecie fotografii In Voluptas MorsIn Voluptas MorsIn Voluptas Mors i jej opisu, wykonanej przez Salvadora DalegoSalvador DaliSalvadora DalegoPhilippe'a HalsmanaPhilippe HalsmanPhilippe'a Halsmana w 1951 roku.

4) Odnajdź inne wizerunki śmierci wraz z opisami stworzone przez współczesnych artystów (takich jak Damien Hirst, Marina Abramović, Katarzyna Kozyra).

Salvador Dali
In Voluptas Mors
Philippe Halsman
danse macabre
non omnis moriar
memento mori
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wokół śmierci

Ćwiczenie 1

Wyjasnij, w jaki sposób artysta wyraża sens umierania w swoim dziele. Zanalizuj przykład wybrany przez siebie.

RtJdUGYfIJzMz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Ustal, która epoka literacka przejawiała szczególne zainteresowanie tematem śmierci. Wyjaśnij, w jaki sposób postrzegano to zagadnienie.

RqPEWLXppGTku
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Opisz tytułową bohaterkę Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Rozważ, jakie emocje może budzić taki wizerunek śmierci u współczesnego czytelnika.

R12rRWVBbtAqd
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, kim był mityczny Tanatos i opisz, jak starożytni wyobrażali sobie śmierć.

RhF92r1jH4sje
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Określ, czy młodopolska śmierć była mężczyzną, czy kobietą. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rgu0cGXbqYAOu
(Uzupełnij).
RCU0GaG0rKz0E
Śmierć i grabarz
Źródło: Carlos Schwabe, Luwr, domena publiczna.
Ćwiczenie 6

Opisz wizerunek śmierci przedstawiony na obrazie Śmierć i grabarz Carlosa SchwabegoCarlos SchwabeCarlosa Schwabego .

RJaDmV4m44rvF
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Opisz śmierć przedstawioną na obrazie Śmierć grabarza Carlosa Schwabego.

R11cIPl9mnxIz
(Uzupełnij).
Carlos Schwabe
j0000000F0B2v23_0000001I
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O przyjdź!

Wiersz O przyjdź! pochodzi z wydanego pośmiertnie w 1910 roku tomu poetyckiego Nim serce ucichło Stanisława Koraba‑Brzozowskiego.
W 1901 roku poeta popełnił samobójstwo. Jego przyczyną była prawdopodobnie niespełniona miłość do młodopolskiej femme fatale, żony Stanisława Przybyszewskiego – Dagny. Poeta starannie zaplanował i wyreżyserował swoje samobójstwo. Między innymi o tym wydarzeniu można przeczytać w książce Tadeusza Boya‑Żeleńskiego w Reflektorem w mrok .

O przyjdź!Stanisław Korab‑Brzozowski
Stanisław Korab‑Brzozowski O przyjdź!

O przyjdź, jesienią –
Wdziej szatę lekką, białą, zwiewną,
Pajęczą;
Rzuć na hebanowe swoje włosy
Perły rosy
Lśniące zimnych barw
Tęczą.

O przyjdź, jesienią –
Owiana skargą tęskną, rzewną
Żurawi,
W dal płynących szarą niebios tonią,
Tchnąca wonią
Kwiatów, które mróz
Krwawi.

O przyjdź, jesienią –
W chwilę zmierzchu senną, niepewną –
I dłonie
Swe przejrzyste, miękkie, woniejące
Na cierpiące
Połóż mi skronie –
O Śmierci! …

j0000000F0B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Korab-Brzozowski, O przyjdź!, [w:] tegoż, Nim serce ucichło, Warszawa 1910, s. 1–2.
Ćwiczenie 7

Ustal, czy wymowa wiersza O przyjdź! zmieni się, jeśli zostanie on pozbawiony ostatniego wersu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1M2sdKP9KLbT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, co zmienia się w postrzeganiu przez ciebie sytuacji lirycznej
po przeczytaniu ostatniego wersu oraz nazwij reakcje, które  wzbudza
on w czytelniku.

R13bizUfmzRLm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Scharakteryzuj śmierć w wierszu Stanisława Koraba‑Brzozowskiego.

RD4NqsFStOdqW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wymień i zinterpretuj elementy tworzące nastrój towarzyszący pojawieniu się śmierci.

RjNjrRsb5b3dJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Ustal, jaką rolę ma odegrać wyczekiwana postać śmierci i wyjaśnij, jaką funkcję pełni takie wyobrażenie. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R5EYY5CfSXYqg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Zapoznaj się z trzema obrazami powstałymi na przełomie XIX i XX wieku oraz ich opisami. Wskaż ten, który najlepiej koresponduje z wierszem O przyjdź!. Uzasadnij swój wybór.

RP47aPK6yYAok
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Moją tęsknotą wywołana…

Zygmunt Różycki19301883
Rt3lGFiwehRCT
Zygmunt Różycki
Źródło: autor nieznany, domena publiczna.

Zygmunt Różycki

Poeta młodopolski. Pracował w biurze zarządu Kolei Nadwiślańskiej, a po wojnie – w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Kilka jego wierszy zaadaptowano jako piosenki.

Moją tęsknotą wywołana...
Zygmunt Różycki Moją tęsknotą wywołana...

Z oparów sennych tyś powstała
Taka srebrzysta, taka biała,
Taka promienna i powiewna,
Gdyby zaklęta w snach królewna…

Takie podobne miałaś oczy
Do zwierciadlanych wód przezroczy,
Takie świetliste miałaś dłonie,
Księżyc całował twoje skronie…

I uciszyłaś mego ducha,
Którym miotała boleść głucha…
Stanęłaś przy mnie nieskalana,
Moją tęsknotą wywołana…

j0000000F0B2v23_00000_BIB_002 Źródło: Zygmunt Różycki, Moją tęsknotą wywołana..., [w:] Zygmunt Różycki, Tęsknota, Warszawa 1902, s. 10.
Ćwiczenie 13.1

Znajdź w wierszu fragmenty, które wskazują na podobieństwo postaci kobiecych wykreowanych przez Stanisława Koraba‑Brzozowskiego i Zygmunta Różyckiego. Wypisz cechy kobiety, o której jest mowa w wierszu Różyckiego.

RnFAcEfqqbop2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13.2

Ustal porę odwiedzin kobiety i określ znaczenie tej bohaterki dla podmiotu lirycznego wiersza Różyckiego.

RTUMK8ZgWVTTZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13.3

Ustal, czy bohaterka wiersza Różyckiego jest – jak u Koraba‑Brzozowskiego – uosobieniem śmierci. Wyjaśnij, jak można interpretować fakt, że powstała z 'oparów sennych'.

R1bgLTz7B8eki
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13.4

Określ, jak w kontekście wiersza Stanisława Koraba‑Brzozowskiego O przyjdź! można postrzegać utwór Zygmunta Różyckiego Moją tęsknotą wywołana....

RWCbrLJQWGJRw
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Preteksty

Marność

Jednym z symboli śmierci najczęściej pojawiających się w sztuce jest ludzka czaszka. Artyści używali go także jako pretekstu do mówienia o życiu i rozmaitych problemach ludzkiej egzystencji (np. szekspirowska czaszka YorickaYorickYoricka).

R9ebR1zxvmsWl
All is Vanity (Wszystko jest marnością)
Źródło: Aavindraa, Charles Allan Gilbert, domena publiczna.

Na przełomie XIX i XX wieku popularne było tworzenie wizualnych iluzji, czyli ilustracji, które po dokładnym obejrzeniu odsłaniały 'drugie ujęcie' tego samego tematu. Elementy pojawiające się na nich składały się na kolejny, zaskakujący i często przerażający, obrazek. Był nim nierzadko wizerunek czaszki, mający przypominać ludziom o marności życia w obliczu nieuniknionej śmierci.
Jednym z najsłynniejszych tego typu rysunków było dzieło amerykańskiego ilustratora Charlesa Allana GilbertaCharles Allan GilbertCharlesa Allana Gilberta zatytułowane All is VanityAll is VanityAll is Vanity (Wszystko jest marnością). Przedstawia ono kobietę siedzącą przy toaletce i podziwiającą swą urodę w wielkim lustrze. Kiedy spojrzymy na grafikę z pewnej odległości, naszym oczom ukazuje się wielka trupia czaszka, będąca graficznym wyobrażeniem łacińskiej sentencji memento mori. Wszystko zatem – jak głosi tytuł ilustracji – jest marnością. Młodość i fizyczne piękno przeminą, a cień śmierci towarzyszy człowiekowi podczas całej jego egzystencji.

Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, w jaki sposób dwudziestowieczni twórcy nawiązują do wcześniejszych wyobrażeń śmierci.

Rrt1jz8OyfgBG
(Uzupełnij).
Charles Allan Gilbert
All is Vanity
Yorick
j0000000F0B2v23_0000004L
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 1

Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Oblicza śmierci'. W swojej pracy odwołaj się do funkcjonującej w tekstach kultury dawnej i współczesnej formuły memento mori.

RmhhtZt5CkxYY
(Uzupełnij).
RH8yAKlHQljvU
Śmierć
Źródło: MNW Cyfrowe, Jacek Malczewski, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Dokonaj interpretacji obrazu Jacka Malczewskiego Śmierć (1902) na podstawie reprodukcji lub jego opisu i wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 15

Scharakteryzuj przedstawione osoby na obrazie.

RZv65JFB6XBG8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, dlaczego kobieta zamyka powieki starcowi.

RVEQJBsXWq6m5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Odczytaj symbolikę obrazu.

R7FwkMw5ZGf0p
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij, co symbolizuje kosa.

R2BIVaFy0i6wa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, w jaki sposób obraz koresponduje z wierszem O przyjdź! Stanisława Koraba‑Brzozowskiego.

R58WMYJ3pWqXt
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Odpowiedz, czy kobieta z kosą, stojąca przed mężczyzną, może być jego ukochaną, za którą tęskni.

R1RsEP0rJHMip
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zredaguj swój głos w dyskusji na temat popularności motywu śmierci
we współczesnej literaturze oraz sztuce.

R1pPTBwwHvcmQ
(Uzupełnij).
ROFeCYkp7Xrqo1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami‑kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co Cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa‑klucze: Zygmunt Różycki, erotyk, ból istnienia, miłość, śmierć, kobieta, dekadentyzm, Stanisław Korab‑Brzozowski.

R1Vcw2xn9j85K
(Uzupełnij).