Czy Orgon rozśmieszał swoją rodzinę?
Niektóre postacie literackie stały się tak słynne i okazały się do tego stopnia charakterystyczne, że ich nazwiska spowszedniały. Przestały być wyłącznie nazwami własnymi, a stały się rzeczownikami pospolitymi. Należy do nich Robinson CrusoeRobinson Crusoe (tytułowa postać z powieści Daniela DefoeDaniela Defoe) – od jego imienia powstało słowo 'robinsonada'. Jest wśród nich również Don Kichot (stworzony przez Miguela CervantesaMiguela Cervantesa) – dziś używamy wyrazu 'donkiszoteria'. Podobnie stało się z Tartuffe’emTartuffe’em…
Przeczytaj komedię Moliera Świętoszek.
Przeczytaj poniższy tekst Michaiła Bułhakowa. Już w pierwszym zdaniu przytoczonego fragmentu opisano Tartuffe’a. Wybierz jedno z określeń i przygotuj się w toku lekcji do udowodnienia, że zostało ono użyte zasadnie.
Życie pana MolieraW sztuce tej został przedstawiony skończony drań, kłamca, niegodziwiec, donosiciel i szpicel, obłudnik, rozpustnik i uwodziciel cudzych żon. […] Wszystko, co mówił, roiło się od słodkich i pełnych nabożnej pokory słówek i co więcej, jego ohydnym poczynaniom nieodmiennie towarzyszyły na każdym kroku cytaty z Pisma Świętego.
Świętoszek i inni bohaterowie utworu
Nazwisko głównego bohatera Świętoszka wciąż jest traktowane jako nazwa własna (to oczywiste). Można go jednak używać także w szerszym znaczeniu (zapisując małą literą: tartuffe). Wówczas słowo to oznacza każdego świętoszka.
Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczeń, przeczytaj lekturę Świętoszek.
Podaj trzy synonimy słowa 'świętoszek'.
Dopasuj cechy do bohaterów i przeciągnij do odpowiedniej kolumny.
Tartuffe | Orgon | Pani Pernelle | Elmira | Marianna | Damis | Doryna |
---|---|---|---|---|---|---|
Oceń, która z postaci budzi twoją sympatię, a która sprzeciw i oburzenie. Odpowiedź uzasadnij.
Kto jest kim dla Orgona? Kierując się stopniem pokrewieństwa, połącz w pary; osoba z rodziny Orgona (lewa) imię lub nazwisko (prawa).
Marianna, Nieznane, Kleant, Elmira, Damis, Pani Pernelle
Matka | |
Pierwsza żona | |
Druga żona | |
Syn | |
Córka | |
Szwagier |
Relacje w rodzinie Orgona zmieniły się, gdy pan domu poznał Tartuffe’a. Opowiedz, w jakich okolicznościach się poznali.
Relacje w rodzinie Orgona zmieniły się, gdy pan domu poznał Tartuffe’a. Opisz, w jakich okolicznościach się poznali.
Odszukaj cytat, w którym jest mowa o tym, jaki był Orgon przed poznaniem Tartuffe’a. Określ, jaki wniosek można wyciągnąć z takiego zachowania.
Uzasadnij, dlaczego określenia wybrane w poprzednim ćwiczeniu trafnie oddają postawę Orgona wobec Tartuffe'a.
Ojciec i dzieci
Świętoszekakt II, scena 1 i 2
ORGON
Marianno!
MARIANNA
Czego żądasz, ojcze?
ORGON
[…]
Ceniłem w tobie zawsze posłuszeństwa cnotę
I zawszem w tobie widział swą córkę kochaną.
MARIANNA
Wdzięczność ci za to, ojcze, winnam niekłamaną.
ORGON
I słusznie, słusznie; toteż mając to w pamięci,
Możesz dzisiaj odpłacić me ojcowskie chęci.
MARIANNA
Uległość – oto dziecka największa ozdoba.
ORGON
Ślicznie. Powiedz, jak ci się pan Tartuffe podoba?
MARIANNA
Co, mnie?
ORGON
Tak. Powiedz, ale po dobrej rozwadzepo dobrej rozwadze!
MARIANNA
Powiem, co każesz, ojcze – szanuję twą władzę.
ORGON
Oto roztropne słowa. Zatem, powiedz sobie,
Że mnóstwo zalet widzisz w tej godnej osobie
I że zaszczyt spostrzegasz w tym wielki i szczęście,
By z mej ojcowskiej woli z nim wstąpić w zamęście.
Cóż?
Marianna cofa się zdumiona
MARIANNA
Ja?
ORGON
No?
MARIANNA
Co?
ORGON
Hę? Gadaj!
MARIANNA
Chyba słuch mnie myli?
ORGON
Jak to?
MARIANNA
Tyś mnie zapytał, mój ojcze, w tej chwili,
Że w czym zaszczyt największy mam widzieć i szczęście
I z kim z ojcowskiej woli mam wstąpić w zamęście?
ORGON
Z Tartuffem.
MARIANNA
Nie, mój ojcze, mam sumienie czyste,
Czemuż więc kłamstwo we mnie wmawiać oczywiste?
ORGON
Ale ja chcę, by prawdą stało się niebawem,
A, jak wiesz, wola ojca jest dla córki prawem.
Po przeczytaniu powyższego fragmentu Świętoszka wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania.
Określ, czego o relacji Orgona i Marianny można dowiedzieć się z ich rozmowy.
Uzasadnij, dlaczego wybrane przez ciebie odpowiedzi w powyższym ćwiczeniu uważasz za manipulacyjne.
Określ, czy Marianna, wyrażając swoją wdzięczność wobec ojca, jest szczera. A może wynika to ze strachu? Odpowiedź uzasadnij.
Napisz, czym kierował się Orgon, podejmując decyzję o zamążpójściu córki.
Wyjaśnij, czy zgadzasz się ze zdaniem Marianny: 'Uległość – oto dziecka największa ozdoba'. Odpowiedź uzasadnij.
Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy - konwencje - poglądyOrgon działa na zasadzie: 'Ma być tak, bo… ma być tak!'. Nie liczy się z opinią innych, chce, żeby wszystko działo się tak, jak on sobie zażyczy – można go nazwać domowym tyranem. O tym, że nie był odosobniony w swoim postępowaniu, świadczy następujący cytat: 'Niezależnie od płci niektórzy domowi despoci bardziej lub mniej głęboko uzasadniają przed dziećmi czy pozostałymi członkami rodziny swoje decyzje, ale zwykle najważniejszy jest argument wolicjonalnywolicjonalny: »taka jest wola ojca twojego« […], czasem z dodaniem czegoś o mądrości właściwej wiekowi, którą nie mogą dysponować młodzi: »Ja wiem, z czym ci lepiej, a z czym gorzej« […] lub: »Ja twoim ojcem; lepiej wiem, co dla ciebie dobrego«'.
Wykonaj następujące polecenia.
Podaj synonimy i antonim słowa 'tyran'.
Utwórz przymiotnik od wyrazu 'tyran', a od wyrazu 'okrutny' – rzeczownik.
Ustal, którą scenę ze Świętoszka Moliera przedstawia poniższa ilustracja. Wyjaśnij, czego ona dotyczy.
Przeczytaj opis poniższej ilustracji i napisz, którą scenę ze Świętoszka ona przedstawia.
Teksty kultury
ŚwiętoszekAkt II, scena 3
DORYNA
Cóż to, czy nagle język coś odjęło pannie?
Ja mam za nią nadstawiać karku nieustannie?
A panna znosi ojca szalone konceptakoncepta
I najlżejszego słówka nawet nie wyszepta?
MARIANNA
Cóż wyrzec przeciw ojca woli tak surowej?
[…]
Cóż, gdy na widok ojca taki strach mnie zbiera,
Że wprost na ustach słówko mi każde zamiera.
Po przeczytaniu powyższego fragmentu Świętoszka wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.
Na podstawie wypowiedzi Marianny zinterpretuj, jakie są relacje domowników z Orgonem.
Wyjaśnij, co Doryna ma na myśli, mówiąc, że 'nadstawia karku'.
Poszukaj w całym utworze fragmentów, w których członkowie rodziny Orgona (poza panią Pernelle) jawnie przeciwstawiają się panu domu. Następnie napisz, czego one dotyczą, uwzględniając numery aktów i scen.
ŚwiętoszekAkt III, scena 6 i 7
DAMIS
Jak to?
ORGON
Cicho, żmijo!
[…]
Żona, dzieci i służba — wszyscy przeciw niemu:
[…]
Lecz im więcej będziecie trwać w swoim uporze,
Tym więcej, by go złamać, ja starań dołożę
I aby was zawstydzić, krótkim przedsięwzięciem
Dzisiaj ten godny człowiek zostanie mym zięciem.
DAMIS
Siostra ma oddać rękę temu jegomości?
ORGON
Tak, łotrze, dziś wieczorem, a zaś wy ze złości
Możecie pęknąć wszyscy! Ja wam wnet pokażę,
Żem tu panem i słuchać macie, gdy ja każę.
Dalej, szelmo, odwołaj, padnij na kolana
I za wszystkie oszczerstwa przeproś mi tu pana!
[…]
do syna
Precz! Niechaj w domu twego widoku nie znoszę!
Ruszaj i niech mi noga twoja nie postanie.
[…]
Prędzej! Ruszaj stąd, mospanie!
Wydziedziczam cię, łotrze, za twe bezeceństwo,
A na przydatek daję ojcowskie przekleństwo!
[…]
ORGON
biegnąc cały we łzach ku drzwiom, którymi wypędził syna
Łotrze! Żałuję teraz, żem cię puścił cało,
Bo ubić cię na miejscu jedynie przystało!
Po przeczytaniu powyższego fragmentu Świętoszka wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.
Wybierz z przytoczonego dialogu te fragmenty, które potwierdzają opinię o Orgonie jako domowym tyranie. Uzasadnij swoje zdanie.
Wypisz wyrazy, którymi Orgon określa Damisa. Ustal, jaki niosą przekaz. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Określ, jaką widzisz różnicę w podejściu ojca do syna i córki. Z czego – twoim zdaniem – ona wynika?
Świętoszek to komedia
Twórca komedii może wykorzystywać różne sposoby wywoływania śmiechu u czytelników czy widzów. Co bawi odbiorcę dzieła wystawianego na scenie? Komizm może wynikać:
z zabawnych, zaskakujących sytuacji,
z budzących uśmiech charakterów,
ze sposobu mówienia (np. doboru słów, akcentowania).
Z tego względu wyróżnia się komizm:
sytuacyjny (intrygi),
komizm postaci (charakterów),
językowy (słowny).
Wśród postaci przedstawionych w Świętoszku mamy godnego potępienia dewotadewota oraz okrutnego ojca. Jednak nie zawsze są powody do śmiechu… Wiele scen w utworze jest właściwie bliższych tragedii, choć utwór bezsprzecznie zalicza się do gatunku komedii.
Oglądając sztuki Moliera, często śmiejemy się przez łzy, ale to właśnie umiejętne połączenie komizmu i tragizmu sprawia, że jego dzieła są tak popularne, chociaż od ich napisania upłynęło około 350 lat!
Znajdź w Świętoszku sceny, które cię śmieszą i uzasadnij swój wybór.
Znajdź w całym tekście Świętoszka fragmenty, w których występuje komizm:
sytuacyjny;
charakterów;
językowy.
Podaj przykład każdego z powyższych rodzajów komizmu.
Rodzice i dzieci
Molier jest autorem kilku komedii, które na stałe weszły do repertuaru teatrów na całym świecie. Należy do nich Skąpiec. Główny bohater – tytułowy skąpiec – to Harpagon, człowiek, dla którego pieniądze są o wiele ważniejsze od jego dzieci i, co wynika z poniższej rozmowy ojca z córką Elizą, jest gotowy poświęcić ich dobro dla osiągnięcia swoich celów. Wcześniej oznajmia synowi Kleantowi, że zamierza poślubić piękną młodą dziewczynę. Harpagon, mówiąc to, nie wie, że tę dziewczynę kocha (z wzajemnością) Kleant. Teraz przychodzi pora na poinformowanie córki, jakie plany ojciec ma wobec niej…
SkąpiecAkt I, scena 6
HARPAGON
Co do Kleanta, przeznaczam dlań pewną wdowę, o której mi właśnie mówiono dziś rano; ciebie zaś wydam za pana Anzelma.
ELIZA Za pana Anzelma?
HARPAGON
Tak; jest to człowiek dojrzały, rozsądny i doświadczony; nie ma więcej nad pięćdziesiąt lat i słynie ze swoich dostatków.
ELIZA
kłaniając się
Ja nie pragnę wyjść za mąż, mój ojcze, jeżeli pozwolisz.
HARPAGON
przedrzeźniając Elizę
A ja, moja córeczko, moja duszyczko, pragnę, abyś wyszła za mąż, jeżeli pozwolisz.
ELIZA
kłaniając się powtórnie
Wybacz mi, ojcze.
HARPAGON
przedrzeźniając Elizę
Wybacz mi córko.
ELIZA
Jestem najuniżeńszą sługą pana Anzelma, ale, z przeproszeniem ojca, (kłaniając się znowu) żoną jego nie zostanę.
HARPAGON
Jestem twoim najniższym podnóżkiem, ale, (przedrzeźniając Elizę) z przeproszeniem panny, żoną jego zostaniesz jeszcze dziś wieczór.
ELIZA
Dziś wieczór?
HARPAGON
Dziś wieczór.
ELIZA
kłaniając się znowu
To być nie może, ojcze.
HARPAGON
przedrzeźniając Elizę
Będzie, moja córko.
ELIZA
Nie.
HARPAGON
Tak.
ELIZA
Nie, powiadam.
HARPAGON
Tak, powiadam.
ELIZA
Nie zmusisz mnie do tego, ojcze.
HARPAGON
Zmuszę, moja córko.
ELIZA
Raczej się zabiję, niż przyjmę takiego męża.
HARPAGON
Nie zabijesz się i przyjmiesz. Widział kto takie zuchwalstwo? Słyszał kto, aby córka w ten sposób przemawiała do ojca?
ELIZA
A słyszał kto, aby ojciec w ten sposób chciał wydawać córkę za mąż?
HARPAGON
To partia bez zarzutu: założę się, że każdy tylko pochwalić może mój wybór.
Po przeczytaniu powyższego fragmentu Skąpca wykonaj ćwiczenia i odpowiedz na pytania.
Określ, co w zachowaniu Harpagona upodabnia go do Tartuffe’a. Odpowiedź uzasadnij.
Wymień argumenty, jakie przedstawił Harpagon córce, przemawiające za wyborem Anzelma na jej męża. Wyjaśnij, o czym świadczy takie zachowanie Harpagona wobec Elizy.
Harpagon, zwracając się do córki, używa m.in. zdrobnień. Wypisz je.
Wyjaśnij, co przemawia za tym, że użycie zdrobnień przez Harpagona nie wynika z sympatii do córki.
Przyjrzyj się didaskaliom w tej scenie. Wytłumacz, co one mówią o charakterze Harpagona oraz Elizy.
Męki dorastania
Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4[Luty] 6 Piątek
Wstąpienie królowej na tron, 1952
Mieć pracującą matkę to koszmar. Wpada z wielkimi torbami zakupów, robi kolację, potem szybko się odpicowuje. Ale w dalszym ciągu nic nie sprząta, zanim nie pocieszy pana Lucasa. O ile wiem, już od trzech dni pomiędzy kuchenką a lodówką leży kawałek bekonu!
Zapytałem ją dzisiaj o mój dodatek rodzinny, odpowiedziała ze śmiechem, że wydała go na dżin i papierosy. Gdyby dowiedziała się o tym opieka społeczna, miałaby za swoje!
7 Sobota
Rodzice wrzeszczą na siebie od paru godzin bez przerwy. Zaczęło się od tego plasterka bekonu w szparze obok lodówki, a skończyło na kosztach reperacji samochodu ojca. Poszedłem na górę do swojego pokoju i nastawiłem 'Abbę'. Ojciec miał czelność otworzyć drzwi i zażądać, żebym ściszył adapter. Ściszyłem. Jak zszedł na dół, znowu nastawiłem głośniej.
Nikt mi nie ugotował kolacji, więc poszedłem do chińskiej restauracji, kupiłem porcję gorących frytek i torebkę sosu sojowego. Usiadłem pod daszkiem na przystanku autobusowym i zjadłem frytki, a potem trochę pochodziłem, ale czułem się bardzo przygnębiony. Wróciłem do domu. Nakarmiłem psa. Przeczytałem kawałek „Żeńskiego eunucha”. Poczułem się dziwnie. Poszedłem spać.
Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4[Marzec] 21 Niedziela
Czwarta w Wielkim Poście. Dzień Matki
11.30. Nic nie kupiłem mamie, więc całe rano była w złym humorze.
13.00. Ojciec powiedział: 'Na twoim miejscu, chłopcze, pobiegłbym do pana Cherry’egoCherry’ego i kupił mamie kartę i prezent'. Dał mi dwa funty, więc kupiłem kartę z napisem 'Kocham cię, mamusiu' (jedyna, jaka została; wiadomo, mój pech) i pięć pudełek lukrecji (taniej, bo pudełka były zgniecione). Mamie poprawił się humor i nawet nie miała za złe, że ojciec poszedł do babci z bukietem tulipanów i wrócił po pięciu godzinach, roztaczając wokół woń alkoholu.
Mama PandoryPandory tymczasem rozpieszczana była w restauracji. Zrobię to samo dla mojej mamy, kiedy już będę sławny.
Adrian Mole. Męki dorastaniaponiedziałek 12 kwietnia, Poniedziałek Wielkanocny
Myślę, że matce odbiło; zachowuje się jeszcze dziwniej niż zwykle. Ostatnio weszła do mojego pokoju, żeby zmienić pościel, i popiół z jej papierosa spadł na mapę kampanii falklandzkiej. Kiedy zaprotestowałem, zawołała:
– Na litość boską, Adrianie, ten pokój wygląda jak jakaś cholerna kaplica! Czemu nie rzucasz ubrań na podłogę jak normalny nastolatek?
Odparłem, że lubię, kiedy jest schludnie i czysto, na co oświadczyła:
– Masz, kurde, obsesję – i wyszła.
Matka i ojciec bez przerwy kłócą się o porządek w sypialni. Po stronie ojca panuje niesamowity ład, ale strona matki jest wręcz obrzydliwa – przepełnione popielniczki, stare pożółkłe numery 'Observera', książki, czasopisma, zwały nylonowych majtek na podłodze. Półki po jej stronie łóżka są pełne obleśnej tandety, kupowanej w sklepach ze starzyzną – jednorękich posążków, pękniętych wazoników, śmierdzących starych książek itd. Żal mi ojca, że musi z nią dzielić pokój; on ma na półce tylko poradnik Towarzystwa Pomocy Drogowej i zdjęcie matki w ślubnej sukni. To jedyna znana mi panna młoda, z której nozdrzy bucha dym tytoniowy.
Po prostu nie rozumiem, dlaczego ojciec się z nią ożenił.
Po przeczytaniu fragmentów utworów Sue TowsendSue Towsend wykonaj polecenia.
Porównaj ze sobą następujące postaci:
− Orgona z matką Adriana Mole'aAdriana Mole'a;
− Damisa lub Mariannę z Adrianem Mole'em.
Omów rolę ojca i matki w rodzinie. Wskaż podobieństwa i różnice między nimi.
Stare przysłowie mówi: 'Dzieci i ryby głosu nie mają'. Czy jest ono słuszne? Odpowiedź uzasadnij.
Zadaniowo
Napisz opowiadanie, w którym przedstawisz swoją wizję współczesnego ideału ojca.
We fragmencie komedii Moliera Skąpiec ojciec (Harpagon) również ma poczucie, że może decydować o losie swoich dzieci wbrew ich woli. Na przykład rozkazuje córce wyjść za mąż za człowieka, którego ona nie kocha (bo darzy uczuciem młodego i szlachetnego Walerego).
Po przeczytaniu fragmentu dzieła Moliera napisz do Harpagona list, w którym spróbujesz przekonać opętanego żądzą bogactwa mężczyznę, aby nie unieszczęśliwiał córki.
Ułóż hasła do krzyżówki, które będą związane z wyrazem 'komedia'.
Wypisz synonimy do słowa 'komedia'.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: komizm sytuacyjny, komizm charakterów, komizm językowy, komedia, tragedia, didaskalia.