Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Ni7Z5kG3deZ1
Ilustracja przedstawia mężczyznę stojącego ze złożonymi rękoma. Ma czarne długie, gładko uczesane włosy, pełną twarz i wzniesione oczy, głowę kieruje w prawą stronę. Ubrany jest w czarny płaszcz do kolan i czarne rajtuzy. Skraj rękawów zdobi biały koronkowy materiał. Po szyją ma zawiązaną białą apaszkę. Postać jest podpisana Le Tartuffe.
Tartuffe
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Niektóre postacie literackie stały się tak słynne i okazały się do tego stopnia charakterystyczne, że ich nazwiska spowszedniały. Przestały być wyłącznie nazwami własnymi, a stały się rzeczownikami pospolitymi. Należy do nich Robinson Crusoe03Robinson Crusoe (tytułowa postać z powieści Daniela Defoe04Daniela Defoe) – od jego imienia powstało słowo 'robinsonada'. Jest wśród nich również Don Kichot (stworzony przez Miguela Cervantesaj0000007VCB3v28_000tp001Miguela Cervantesa) – dziś używamy wyrazu 'donkiszoteria'. Podobnie stało się z Tartuffe’emj0000007VCB3v28_000tp002Tartuffe’em

Już wiesz
  1. Przeczytaj komedię Moliera Świętoszek.

  2. Przeczytaj poniższy tekst Michaiła Bułhakowa. Już w pierwszym zdaniu przytoczonego fragmentu opisano Tartuffe’a. Wybierz jedno z określeń i przygotuj się w toku lekcji do udowodnienia, że zostało ono użyte zasadnie.

RLNyZtFVhfWxB
(Uzupełnij).
Życie pana Moliera
Michaił Bułhakow Życie pana Moliera

W sztuce tej został przedstawiony skończony drań, kłamca, niegodziwiec, donosiciel i szpicel, obłudnik, rozpustnik i uwodziciel cudzych żon. […] Wszystko, co mówił, roiło się od słodkich i pełnych nabożnej pokory słówek i co więcej, jego ohydnym poczynaniom nieodmiennie towarzyszyły na każdym kroku cytaty z Pisma Świętego.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Michaił Bułhakow, Życie pana Moliera, tłum. Witold Dąbrowski, Irena Lewandowska, Warszawa 1987.
j0000007VCB3v28_000tp001
j0000007VCB3v28_000tp002
03
04
j0000007VCB3v28_0000000P

Świętoszek i inni bohaterowie utworu

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Nazwisko głównego bohatera Świętoszka wciąż jest traktowane jako nazwa własna (to oczywiste). Można go jednak używać także w szerszym znaczeniu (zapisując małą literą: tartuffe). Wówczas słowo to oznacza każdego świętoszka.

R19jn6RiRQ0k8
Strona tytułowa książki Tartuffe oszustem, Molier, 1664, Shaynez
Źródło: William C. Minor, 1664 r., druk, domena publiczna.

Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczeń, przeczytaj lekturę Świętoszek.

Ćwiczenie 1

Podaj trzy synonimy słowa 'świętoszek'.

Rs6YvjTtCRrqI
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R131F6BK3XXnq1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Oceń, która z postaci budzi twoją sympatię, a która sprzeciw i oburzenie. Odpowiedź uzasadnij.

RqzoxaesNgzH6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
RAKj734uTQiFq1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Relacje w rodzinie Orgona zmieniły się, gdy pan domu poznał Tartuffe’a. Opowiedz, w jakich okolicznościach się poznali.

RJDTuSse6kviQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Relacje w rodzinie Orgona zmieniły się, gdy pan domu poznał Tartuffe’a. Opisz, w jakich okolicznościach się poznali.

RF7CxMviXscd4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Odszukaj cytat, w którym jest mowa o tym, jaki był Orgon przed poznaniem Tartuffe’a. Określ, jaki wniosek można wyciągnąć z takiego zachowania.

RhUSVmEMUzTe3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
R1EKGWJvwR9TL1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Uzasadnij, dlaczego określenia wybrane w poprzednim ćwiczeniu trafnie oddają postawę Orgona wobec Tartuffe'a.

R145V1qu4lZPL
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Ojciec i dzieci

Świętoszek
Molier Świętoszek

akt II, scena 1 i 2
ORGON
Marianno!
MARIANNA
Czego żądasz, ojcze?
ORGON
[…]
Ceniłem w tobie zawsze posłuszeństwa cnotę
I zawszem w tobie widział swą córkę kochaną.
MARIANNA
Wdzięczność ci za to, ojcze, winnam niekłamaną.
ORGON
I słusznie, słusznie; toteż mając to w pamięci,
Możesz dzisiaj odpłacić me ojcowskie chęci.
MARIANNA
Uległość – oto dziecka największa ozdoba.
ORGON
Ślicznie. Powiedz, jak ci się pan Tartuffe podoba?
MARIANNA
Co, mnie?
ORGON
Tak. Powiedz, ale po dobrej rozwadzej0000007VCB3v28_000tp003po dobrej rozwadze!
MARIANNA
Powiem, co każesz, ojcze – szanuję twą władzę.
ORGON
Oto roztropne słowa. Zatem, powiedz sobie,
Że mnóstwo zalet widzisz w tej godnej osobie
I że zaszczyt spostrzegasz w tym wielki i szczęście,
By z mej ojcowskiej woli z nim wstąpić w zamęście.
Cóż?
Marianna cofa się zdumiona
MARIANNA
Ja?
ORGON
No?
MARIANNA
Co?
ORGON
Hę? Gadaj!
MARIANNA
Chyba słuch mnie myli?
ORGON
Jak to?
MARIANNA
Tyś mnie zapytał, mój ojcze, w tej chwili,
Że w czym zaszczyt największy mam widzieć i szczęście
I z kim z ojcowskiej woli mam wstąpić w zamęście?
ORGON
Tartuffem.
MARIANNA
Nie, mój ojcze, mam sumienie czyste,
Czemuż więc kłamstwo we mnie wmawiać oczywiste?
ORGON
Ale ja chcę, by prawdą stało się niebawem,
A, jak wiesz, wola ojca jest dla córki prawem.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Molier, Świętoszek, red. Anna Popławska, tłum. Tadeusz Żeleński (Boy), Kraków 2008, s. 26–28.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Po przeczytaniu powyższego fragmentu Świętoszka wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 8

Określ, czego o relacji Orgona i Marianny można dowiedzieć się z ich rozmowy.

R1amoL1TIAmB6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
ROD65WJbyPfuZ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Uzasadnij, dlaczego wybrane przez ciebie odpowiedzi w powyższym ćwiczeniu uważasz za manipulacyjne.

R1J58SsJNuKAA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Określ, czy Marianna, wyrażając swoją wdzięczność wobec ojca, jest szczera. A może wynika to ze strachu? Odpowiedź uzasadnij.

R6d6RJc7RsDOw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Napisz, czym kierował się Orgon, podejmując decyzję o zamążpójściu córki.

RjKUNMeSPNYPX
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, czy zgadzasz się ze zdaniem Marianny: 'Uległość – oto dziecka największa ozdoba'. Odpowiedź uzasadnij.

R15v62vvXQr3l
(Uzupełnij).
Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy - konwencje - poglądy
Paweł Kaczyński Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy - konwencje - poglądy

Orgon działa na zasadzie: 'Ma być tak, bo… ma być tak!'. Nie liczy się z opinią innych, chce, żeby wszystko działo się tak, jak on sobie zażyczy – można go nazwać domowym tyranem. O tym, że nie był odosobniony w swoim postępowaniu, świadczy następujący cytat: 'Niezależnie od płci niektórzy domowi despoci bardziej lub mniej głęboko uzasadniają przed dziećmi czy pozostałymi członkami rodziny swoje decyzje, ale zwykle najważniejszy jest argument wolicjonalnyj0000007VCB3v28_000tp004wolicjonalny: »taka jest wola ojca twojego« […], czasem z dodaniem czegoś o mądrości właściwej wiekowi, którą nie mogą dysponować młodzi: »Ja wiem, z czym ci lepiej, a z czym gorzej« […] lub: »Ja twoim ojcem; lepiej wiem, co dla ciebie dobrego«'.

unikatowy_nr_id_wpisu_03 Źródło: Paweł Kaczyński, Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy – konwencje – poglądy, Wrocław 2009.

Wykonaj następujące polecenia.

Ćwiczenie 14

Podaj synonimy i antonim słowa 'tyran'.

R1GEFXSDMltzY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Utwórz przymiotnik od wyrazu 'tyran', a od wyrazu 'okrutny' – rzeczownik.

R19ZD2eDNDKuB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Ustal, którą scenę ze Świętoszka Moliera przedstawia poniższa ilustracja. Wyjaśnij, czego ona dotyczy.

R1T1yTGwzpeSz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Przeczytaj opis poniższej ilustracji i napisz, którą scenę ze Świętoszka ona przedstawia.

R1N7ByY2hw1i7
(Uzupełnij).
j0000007VCB3v28_000tp003
j0000007VCB3v28_000tp004
j0000007VCB3v28_0000003E
R1TipMB8B8wIk
Ilustracja pochodzi z tytułowej strony dzieł zebranych Moliera wydanych w 1682 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Teksty kultury

Świętoszek
Molier Świętoszek

Akt II, scena 3
DORYNA
Cóż to, czy nagle język coś odjęło pannie?
Ja mam za nią nadstawiać karku nieustannie?
A panna znosi ojca szalone konceptaj0000007VCB3v28_000tp005koncepta
I najlżejszego słówka nawet nie wyszepta?
MARIANNA
Cóż wyrzec przeciw ojca woli tak surowej?
[…]
Cóż, gdy na widok ojca taki strach mnie zbiera,
Że wprost na ustach słówko mi każde zamiera.

unikatowy_nr_id_wpisu_04 Źródło: Molier, Świętoszek, red. Anna Popławska, tłum. Tadeusz Żeleński (Boy), Kraków 2008, s. 26–28.

Po przeczytaniu powyższego fragmentu Świętoszka wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 17

Na podstawie wypowiedzi Marianny zinterpretuj, jakie są relacje domowników z Orgonem.

R16ByyPjte2Mq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18
RjkoCQgA8irr41
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, co Doryna ma na myśli, mówiąc, że 'nadstawia karku'.

Rxg2eZRWSMrhH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Poszukaj w całym utworze fragmentów, w których członkowie rodziny Orgona (poza panią Pernelle) jawnie przeciwstawiają się panu domu. Następnie napisz, czego one dotyczą, uwzględniając numery aktów i scen.

R2CPLsCvGVxEx
(Uzupełnij).
Świętoszek
Molier Świętoszek

Akt III, scena 6 i 7
DAMIS
Jak to?
ORGON
Cicho, żmijo!
[…]
Żona, dzieci i służba — wszyscy przeciw niemu:
[…]
Lecz im więcej będziecie trwać w swoim uporze,
Tym więcej, by go złamać, ja starań dołożę
I aby was zawstydzić, krótkim przedsięwzięciem
Dzisiaj ten godny człowiek zostanie mym zięciem.
DAMIS
Siostra ma oddać rękę temu jegomości?
ORGON
Tak, łotrze, dziś wieczorem, a zaś wy ze złości
Możecie pęknąć wszyscy! Ja wam wnet pokażę,
Żem tu panem i słuchać macie, gdy ja każę.
Dalej, szelmo, odwołaj, padnij na kolana
I za wszystkie oszczerstwa przeproś mi tu pana!
[…]
do syna
Precz! Niechaj w domu twego widoku nie znoszę!
Ruszaj i niech mi noga twoja nie postanie.
[…]
Prędzej! Ruszaj stąd, mospanie!
Wydziedziczam cię, łotrze, za twe bezeceństwo,
A na przydatek daję ojcowskie przekleństwo!
[…]
ORGON
biegnąc cały we łzach ku drzwiom, którymi wypędził syna
Łotrze! Żałuję teraz, żem cię puścił cało,
Bo ubić cię na miejscu jedynie przystało!

unikatowy_nr_id_wpisu_05 Źródło: Molier, Świętoszek, red. Anna Popławska, tłum. Tadeusz Żeleński (Boy), Kraków 2008, s. 26–28.

Po przeczytaniu powyższego fragmentu Świętoszka wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 21

Wybierz z przytoczonego dialogu te fragmenty, które potwierdzają opinię o Orgonie jako domowym tyranie. Uzasadnij swoje zdanie.

R10lIpaaD6wv7
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 22

Wypisz wyrazy, którymi Orgon określa Damisa. Ustal, jaki niosą przekaz. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 23

Określ, jaką widzisz różnicę w podejściu ojca do syna i córki. Z czego – twoim zdaniem – ona wynika?

R1UEkVh54kmb6
(Uzupełnij).
j0000007VCB3v28_000tp005
j0000007VCB3v28_000tp006
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Świętoszek to komedia

Twórca komedii może wykorzystywać różne sposoby wywoływania śmiechu u czytelników czy widzów. Co bawi odbiorcę dzieła wystawianego na scenie? Komizm może wynikać:

  • z zabawnych, zaskakujących sytuacji,

  • z budzących uśmiech charakterów,

  • ze sposobu mówienia (np. doboru słów, akcentowania).

Z tego względu wyróżnia się komizm:

  • sytuacyjny (intrygi),

  • komizm postaci (charakterów),

  • językowy (słowny).

Wśród postaci przedstawionych w Świętoszku mamy godnego potępienia dewotaj0000007VCB3v28_000tp006dewota oraz okrutnego ojca. Jednak nie zawsze są powody do śmiechu… Wiele scen w utworze jest właściwie bliższych tragedii, choć utwór bezsprzecznie zalicza się do gatunku komedii.

Oglądając sztuki Moliera, często śmiejemy się przez łzy, ale to właśnie umiejętne połączenie komizmu i tragizmu sprawia, że jego dzieła są tak popularne, chociaż od ich napisania upłynęło około 350 lat!

Ćwiczenie 24

Znajdź w Świętoszku sceny, które cię śmieszą i uzasadnij swój wybór.

RU2rd6NYxsWRK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 25

Znajdź w całym tekście Świętoszka fragmenty, w których występuje komizm:

  • sytuacyjny;

  • charakterów;

  • językowy.

Podaj przykład każdego z powyższych rodzajów komizmu.

RVNqFsimKNSys
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Konteksty

Rodzice i dzieci

Molier jest autorem kilku komedii, które na stałe weszły do repertuaru teatrów na całym świecie. Należy do nich Skąpiec. Główny bohater – tytułowy skąpiec – to Harpagon, człowiek, dla którego pieniądze są o wiele ważniejsze od jego dzieci i, co wynika z poniższej rozmowy ojca z córką Elizą, jest gotowy poświęcić ich dobro dla osiągnięcia swoich celów. Wcześniej oznajmia synowi Kleantowi, że zamierza poślubić piękną młodą dziewczynę. Harpagon, mówiąc to, nie wie, że tę dziewczynę kocha (z wzajemnością) Kleant. Teraz przychodzi pora na poinformowanie córki, jakie plany ojciec ma wobec niej…

SkąpiecMolier
Molier Skąpiec

Akt I, scena 6

HARPAGON
Co do Kleanta, przeznaczam dlań pewną wdowę, o której mi właśnie mówiono dziś rano; ciebie zaś wydam za pana Anzelma.
ELIZA Za pana Anzelma?
HARPAGON
Tak; jest to człowiek dojrzały, rozsądny i doświadczony; nie ma więcej nad pięćdziesiąt lat i słynie ze swoich dostatków.
ELIZA
kłaniając się
Ja nie pragnę wyjść za mąż, mój ojcze, jeżeli pozwolisz.
HARPAGON
przedrzeźniając Elizę
A ja, moja córeczko, moja duszyczko, pragnę, abyś wyszła za mąż, jeżeli pozwolisz.
ELIZA
kłaniając się powtórnie
Wybacz mi, ojcze.
HARPAGON
przedrzeźniając Elizę
Wybacz mi córko.
ELIZA
Jestem najuniżeńszą sługą pana Anzelma, ale, z przeproszeniem ojca, (kłaniając się znowu) żoną jego nie zostanę.
HARPAGON
Jestem twoim najniższym podnóżkiem, ale, (przedrzeźniając Elizę) z przeproszeniem panny, żoną jego zostaniesz jeszcze dziś wieczór.
ELIZA
Dziś wieczór?
HARPAGON
Dziś wieczór.
ELIZA
kłaniając się znowu
To być nie może, ojcze.
HARPAGON
przedrzeźniając Elizę
Będzie, moja córko.
ELIZA
Nie.
HARPAGON
Tak.
ELIZA
Nie, powiadam.
HARPAGON
Tak, powiadam.
ELIZA
Nie zmusisz mnie do tego, ojcze.
HARPAGON
Zmuszę, moja córko.
ELIZA
Raczej się zabiję, niż przyjmę takiego męża.
HARPAGON
Nie zabijesz się i przyjmiesz. Widział kto takie zuchwalstwo? Słyszał kto, aby córka w ten sposób przemawiała do ojca?
ELIZA
A słyszał kto, aby ojciec w ten sposób chciał wydawać córkę za mąż?
HARPAGON
To partia bez zarzutu: założę się, że każdy tylko pochwalić może mój wybór.

unikatowy_nr_id_wpisu_06 Źródło: Molier, Skąpiec, tłum. Tadeusz Żeleński (Boy), Łódź 1978, s. 49–51.

Po przeczytaniu powyższego fragmentu Skąpca wykonaj ćwiczenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 26

Określ, co w zachowaniu Harpagona upodabnia go do Tartuffe’a. Odpowiedź uzasadnij.

R1SZ8tbKUITkm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 27

Wymień argumenty, jakie przedstawił Harpagon córce, przemawiające za wyborem Anzelma na jej męża. Wyjaśnij, o czym świadczy takie zachowanie Harpagona wobec Elizy.

RqY5t3Ivz0KyP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 28

Harpagon, zwracając się do córki, używa m.in. zdrobnień. Wypisz je.

RI6OMTkyfkYyE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 29

Wyjaśnij, co przemawia za tym, że użycie zdrobnień przez Harpagona nie wynika z sympatii do córki.

R1WIOHb5BJBdd
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 30

Przyjrzyj się didaskaliom w tej scenie. Wytłumacz, co one mówią o charakterze Harpagona oraz Elizy.

RFUFK2QNwMOSK
(Uzupełnij).
j0000007VCB3v28_0000006E
JPOL_E3_E4_Konteksty

Męki dorastania

Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4
Sue Townsend Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4

[Luty] 6 Piątek
Wstąpienie królowej na tron, 1952
Mieć pracującą matkę to koszmar. Wpada z wielkimi torbami zakupów, robi kolację, potem szybko się odpicowuje. Ale w dalszym ciągu nic nie sprząta, zanim nie pocieszy pana Lucasa. O ile wiem, już od trzech dni pomiędzy kuchenką a lodówką leży kawałek bekonu!
Zapytałem ją dzisiaj o mój dodatek rodzinny, odpowiedziała ze śmiechem, że wydała go na dżin i papierosy. Gdyby dowiedziała się o tym opieka społeczna, miałaby za swoje!
7 Sobota
Rodzice wrzeszczą na siebie od paru godzin bez przerwy. Zaczęło się od tego plasterka bekonu w szparze obok lodówki, a skończyło na kosztach reperacji samochodu ojca. Poszedłem na górę do swojego pokoju i nastawiłem 'Abbę'. Ojciec miał czelność otworzyć drzwi i zażądać, żebym ściszył adapter. Ściszyłem. Jak zszedł na dół, znowu nastawiłem głośniej.
Nikt mi nie ugotował kolacji, więc poszedłem do chińskiej restauracji, kupiłem porcję gorących frytek i torebkę sosu sojowego. Usiadłem pod daszkiem na przystanku autobusowym i zjadłem frytki, a potem trochę pochodziłem, ale czułem się bardzo przygnębiony. Wróciłem do domu. Nakarmiłem psa. Przeczytałem kawałek „Żeńskiego eunucha”. Poczułem się dziwnie. Poszedłem spać.

unikatowy_nr_id_wpisu_08 Źródło: Sue Townsend, Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4, tłum. Hanna Pawlikowska, Warszawa 1991, s. 36–37.
Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4
Sue Townsend Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4

[Marzec] 21 Niedziela
Czwarta w Wielkim Poście. Dzień Matki
11.30. Nic nie kupiłem mamie, więc całe rano była w złym humorze.
13.00. Ojciec powiedział: 'Na twoim miejscu, chłopcze, pobiegłbym do pana Cherry’ego01Cherry’ego i kupił mamie kartę i prezent'. Dał mi dwa funty, więc kupiłem kartę z napisem 'Kocham cię, mamusiu' (jedyna, jaka została; wiadomo, mój pech) i pięć pudełek lukrecji (taniej, bo pudełka były zgniecione). Mamie poprawił się humor i nawet nie miała za złe, że ojciec poszedł do babci z bukietem tulipanów i wrócił po pięciu godzinach, roztaczając wokół woń alkoholu.
Mama Pandory02Pandory tymczasem rozpieszczana była w restauracji. Zrobię to samo dla mojej mamy, kiedy już będę sławny.

unikatowy_nr_id_wpisu_09 Źródło: Sue Townsend, Sekretny dziennik Adriana Mole'a lat 13 i 3/4, tłum. Hanna Pawlikowska, Warszawa 1991, s. 261.
Adrian Mole. Męki dorastania
Sue Townsend Adrian Mole. Męki dorastania

poniedziałek 12 kwietnia, Poniedziałek Wielkanocny
Myślę, że matce odbiło; zachowuje się jeszcze dziwniej niż zwykle. Ostatnio weszła do mojego pokoju, żeby zmienić pościel, i popiół z jej papierosa spadł na mapę kampanii falklandzkiej. Kiedy zaprotestowałem, zawołała:
– Na litość boską, Adrianie, ten pokój wygląda jak jakaś cholerna kaplica! Czemu nie rzucasz ubrań na podłogę jak normalny nastolatek?
Odparłem, że lubię, kiedy jest schludnie i czysto, na co oświadczyła:
– Masz, kurde, obsesję – i wyszła.
Matka i ojciec bez przerwy kłócą się o porządek w sypialni. Po stronie ojca panuje niesamowity ład, ale strona matki jest wręcz obrzydliwa – przepełnione popielniczki, stare pożółkłe numery 'Observera', książki, czasopisma, zwały nylonowych majtek na podłodze. Półki po jej stronie łóżka są pełne obleśnej tandety, kupowanej w sklepach ze starzyzną – jednorękich posążków, pękniętych wazoników, śmierdzących starych książek itd. Żal mi ojca, że musi z nią dzielić pokój; on ma na półce tylko poradnik Towarzystwa Pomocy Drogowej i zdjęcie matki w ślubnej sukni. To jedyna znana mi panna młoda, z której nozdrzy bucha dym tytoniowy.
Po prostu nie rozumiem, dlaczego ojciec się z nią ożenił.

unikatowy_nr_id_wpisu_07 Źródło: Sue Townsend, Adrian Mole. Męki dorastania, tłum. Barbara Kopeć-Umiastowska, Warszawa 2005, s. 14.
01
02
05
06

Po przeczytaniu fragmentów utworów Sue Towsend06Sue Towsend wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 31

Porównaj ze sobą następujące postaci:
− Orgona z matką Adriana Mole'a05Adriana Mole'a;
− Damisa lub Mariannę z Adrianem Mole'em.

RtbMQJTdGUNQ6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 32

Omów rolę ojca i matki w rodzinie. Wskaż podobieństwa i różnice między nimi.

RSHDt2VVhiF4B
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Stare przysłowie mówi: 'Dzieci i ryby głosu nie mają'. Czy jest ono słuszne? Odpowiedź uzasadnij.

R1QaZxha2BEZS
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Napisz opowiadanie, w którym przedstawisz swoją wizję współczesnego ideału ojca.

R8cwd2lCHHxRh
(Uzupełnij).
Polecenie 4

We fragmencie komedii Moliera Skąpiec ojciec (Harpagon) również ma poczucie, że może decydować o losie swoich dzieci wbrew ich woli. Na przykład rozkazuje córce wyjść za mąż za człowieka, którego ona nie kocha (bo darzy uczuciem młodego i szlachetnego Walerego).

Po przeczytaniu fragmentu dzieła Moliera napisz do Harpagona list, w którym spróbujesz przekonać opętanego żądzą bogactwa mężczyznę, aby nie unieszczęśliwiał córki.

RPoZTFsLuj6Op
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Ułóż hasła do krzyżówki, które będą związane z wyrazem 'komedia'.

R1cx7JzmbPGCB
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wypisz synonimy do słowa 'komedia'.

R1N3wX5g0Qi2u
(Uzupełnij).
R12z1Vsef4i7D1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: komizm sytuacyjny, komizm charakterów, komizm językowy, komedia, tragedia, didaskalia.

R3hr1lSGU3Cyx
(Uzupełnij).