Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RPG2HlVW0Besp1
Kolorowa fotografia przedstawia Wielki Mur Chiński wijący się przez szczyty i grzbiety gór. To podłużna budowla, w której co kilkadziesiąt metrów znajdują się nieco szersze punkty - wieże wartownicze w kształcie sześcianów. Góry, przez które biegnie mur, są zielone, pokryte bujną roślinnością, trawą lub niskimi krzewami. Na murze gdzieniegdzie widać bardzo małe sylwetki ludzi. Pagórki w oddali mają trochę chłodniejszy kolor, lekko zamglony.
Wielki Mur Chiński
Źródło: Severin.stalder, licencja: CC BY-SA 3.0.

Liczba siedem jest uznawana przez wiele starożytnych cywilizacji za liczbę szczególną. Pitagoras twierdził, że siódemka, jako suma trójki i czwórki, jest liczbą cudowną (trójkąt i kwadrat starożytni uważali za figury doskonałe). Według Biblii Bóg tworzył świat przez sześć dni, a w siódmym odpoczywał. Miasto Rzym zostało wzniesione na siedmiu wzgórzach. Kościół katolicki uznaje siedem sakramentów świętych. W islamie jest mowa o siedmiu rajach i piekłach. Siedem cudów świata to siedem słynnych starożytnych budowli i dzieł sztuki, które Grecy wyróżnili ze względu na wyjątkowe walory artystyczne i niezwykłe rozwiązania techniczne.

Przeczytaj informacje zawarte w tabeli, a następnie wykonaj polecenia.

Cuda starożytnego świata

Cud

Data

Budowniczy

Zniszczone

Przyczyna

Piramida Cheopsa

2550 p.n.e.

Egipcjanie

ciągle istnieje

brak

Wiszące ogrody Semiramidy

600 p.n.e.

Babilończycy

po I wieku p.n.e.

trzęsienie ziemi

Świątynia Artemidy w Efezie

550 p.n.e.

Persowie, Grecy

356 p.n.e.

ogień

Posąg Zeusa w Olimpii

435 p.n.e.

Grecy

V–VI wiek n.e.

ogień

Mauzoleum w Halikarnasie

351 p.n.e.

Persowie, Grecy

w 1494 n.e.

trzęsienie ziemi

Kolos Rodyjski

292–280 p.n.e.

Grecy

224 p.n.e.

trzęsienie ziemi

Latarnia morska na Faros

III wiek p.n.e.

Egipcjanie

1303–1480 n.e.

trzęsienie ziemi

1
Ćwiczenie 1

Ustal, który cud starożytnego świata przetrwał do dzisiaj i gdzie on się znajduje. Zapisz swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wymień najczęstszą przyczynę zniszczeń zabytków uznanych za siedem cudów świata. Wyjaśnij, dlaczego ten kataklizm niszczył zabytki.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego najwięcej wymienionych obiektów znajdowało się w Grecji.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego spośród wielu innych budowli wybrano tylko siedem. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Ustal, co decyduje o tym, że powyższe budowle nazywamy cudownymi.

uzupełnij treść
R14JVBVgjcNET
Ćwiczenie 6
Kolorowe ilustracje przedstawiająca siedem cudów świata. 1 ilustracja: Piramida Cheopsa; 2 ilustracja: Wiszące ogrody Semiramidy; 3 ilustracja: Świątynia Artemidy w Efezie; 4 ilustracja: Posąg Zeusa w Olimpii; 5 ilustracja: Mauzoleum w Halikarnasie; 6 ilustracja: Kolos Rodyjski; 7 ilustracja: Latarnia morska na Faros.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wybierz trzy spośród siedmiu cudów świata i ułóż zdania z ich nazwami.

REFawddEKVTBP
(Uzupełnij).
Rjq4x8xKOqrEd
Ćwiczenie 7
Cud gospodarczy Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Cud‑dziewczyna Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Cuda przyrody Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Dokonywać, dokazywać cudów męstwa, odwagi, zręczności Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Opowiadać, słyszeć cuda o czymś Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Siedem cudów świata Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Ósmy cud świata Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Cud piękności, cud doskonałości Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego Cuda wyrabiać, wyczyniać Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. robić coś dziwnego, nietypowego, 4. , 5. o kimś, o czymś nieprzeciętnie pięknym, 6. , 7. siedem cudów architektonicznych świata starożytnego, 8. , 9. coś bardzo pięknego
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Ułóż zdania z powyższymi związkami wyrazowymi.

RQ7VcuhsN9FNk
(Uzupełnij).

Przeczytaj część artykułu hasłowego wyrazu 'cud', a następnie wykonaj ćwiczenie 9.

cud
Definicja: cud

m IV, D. -u, Ms. cudzie; lm M. -a (-y)
1. «zjawisko, które według wierzeń religijnych nie wynika z praw przyrody, lecz daje się wytłumaczyć tylko interwencją Boga»
2. «rzecz, zjawisko niepospolite, niezwykłe, wywołujące zdumienie, podziw; także osoba lub rzecz doskonała, bardzo piękna»

1
Ćwiczenie 9

Ułóż dwa zdania ze słowem 'cud' tak, aby w każdym z nich ujęte zostało jedno jego znaczenie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 10

Znajdź fragmenty w Nowym Testamencie opisujące cuda czynione przez Jezusa. Na ich podstawie określ, w jakim znaczeniu zostało tam użyte słowo 'cud'.

  • Łk 5,1–11

  • Mt 8,1–4

  • J 2,1–11

  • Mk 4,35–41

  • Łk 22,49–51

Wskazówka: W odnośnikach do tekstów biblijnych podaje się najpierw skrót księgi, następnie rozdział tej księgi i na koniec wersety tego rozdziału. Pamiętaj, poszczególne Ewangelie oznaczone są odpowiednimi skrótami:

  • Mateusz – Mt,

  • Marek – Mk,

  • Łukasz – Łk,

  • Jan – J.

R84I2aUmW8WTP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
RWFXzayvCaJYw1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Wypisz trzy synonimy do wyrazu 'cud'.

RiNCfO8V5chlJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12
RlNjysyjotbfe1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Stwórz własną listę siedmiu cudów Polski, które warto zobaczyć. Możesz dołączyć do niej zdjęcia, krótkie opisy i zachętę do obejrzenia wybranych przez ciebie cudów Polski.

RkbsN0GRRVR6W
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Ustal, co według ciebie mogłoby być ósmym cudem starożytnego świata. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RA7aVA9hmme0d
(Uzupełnij).