Siedem cudów świata
Liczba siedem jest uznawana przez wiele starożytnych cywilizacji za liczbę szczególną. Pitagoras twierdził, że siódemka, jako suma trójki i czwórki, jest liczbą cudowną (trójkąt i kwadrat starożytni uważali za figury doskonałe). Według Biblii Bóg tworzył świat przez sześć dni, a w siódmym odpoczywał. Miasto Rzym zostało wzniesione na siedmiu wzgórzach. Kościół katolicki uznaje siedem sakramentów świętych. W islamie jest mowa o siedmiu rajach i piekłach. Siedem cudów świata to siedem słynnych starożytnych budowli i dzieł sztuki, które Grecy wyróżnili ze względu na wyjątkowe walory artystyczne i niezwykłe rozwiązania techniczne.
Przeczytaj informacje zawarte w tabeli, a następnie wykonaj polecenia.
Cuda starożytnego świata
Cud | Data | Budowniczy | Zniszczone | Przyczyna |
---|---|---|---|---|
Piramida Cheopsa | 2550 p.n.e. | Egipcjanie | ciągle istnieje | brak |
Wiszące ogrody Semiramidy | 600 p.n.e. | Babilończycy | po I wieku p.n.e. | trzęsienie ziemi |
Świątynia Artemidy w Efezie | 550 p.n.e. | Persowie, Grecy | 356 p.n.e. | ogień |
Posąg Zeusa w Olimpii | 435 p.n.e. | Grecy | V–VI wiek n.e. | ogień |
Mauzoleum w Halikarnasie | 351 p.n.e. | Persowie, Grecy | w 1494 n.e. | trzęsienie ziemi |
Kolos Rodyjski | 292–280 p.n.e. | Grecy | 224 p.n.e. | trzęsienie ziemi |
Latarnia morska na Faros | III wiek p.n.e. | Egipcjanie | 1303–1480 n.e. | trzęsienie ziemi |
Ustal, który cud starożytnego świata przetrwał do dzisiaj i gdzie on się znajduje. Zapisz swoją odpowiedź.
Wymień najczęstszą przyczynę zniszczeń zabytków uznanych za siedem cudów świata. Wyjaśnij, dlaczego ten kataklizm niszczył zabytki.
Wyjaśnij, dlaczego najwięcej wymienionych obiektów znajdowało się w Grecji.
Wyjaśnij, dlaczego spośród wielu innych budowli wybrano tylko siedem. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
Ustal, co decyduje o tym, że powyższe budowle nazywamy cudownymi.
Wybierz trzy spośród siedmiu cudów świata i ułóż zdania z ich nazwami.
Ułóż zdania z powyższymi związkami wyrazowymi.
Przeczytaj część artykułu hasłowego wyrazu 'cud', a następnie wykonaj ćwiczenie 9.
m IV, D. -u, Ms. cudzie; lm M. -a (-y)
1. «zjawisko, które według wierzeń religijnych nie wynika z praw przyrody, lecz daje się wytłumaczyć tylko interwencją Boga»
2. «rzecz, zjawisko niepospolite, niezwykłe, wywołujące zdumienie, podziw; także osoba lub rzecz doskonała, bardzo piękna»
Ułóż dwa zdania ze słowem 'cud' tak, aby w każdym z nich ujęte zostało jedno jego znaczenie.
Znajdź fragmenty w Nowym Testamencie opisujące cuda czynione przez Jezusa. Na ich podstawie określ, w jakim znaczeniu zostało tam użyte słowo 'cud'.
Łk 5,1–11
Mt 8,1–4
J 2,1–11
Mk 4,35–41
Łk 22,49–51
Wskazówka: W odnośnikach do tekstów biblijnych podaje się najpierw skrót księgi, następnie rozdział tej księgi i na koniec wersety tego rozdziału. Pamiętaj, poszczególne Ewangelie oznaczone są odpowiednimi skrótami:
Mateusz – Mt,
Marek – Mk,
Łukasz – Łk,
Jan – J.
Wypisz trzy synonimy do wyrazu 'cud'.
Na podstawie definicji odgadnij wyrazy należące do rodziny słowa „cud”.
bardzo piękny, niezwykły, zachwycający, nadzwyczajny, dziwacznie, śmiesznie, ekscentrycznie, człowiek postępujący dziwacznie, śmiesznie; dziwak, oryginał, dziwactwo, śmieszność, wydziwiać, grymasić, kaprysić
Definicja | Wyraz |
---|---|
bardzo piękny, niezwykły, zachwycający, nadzwyczajny | |
dziwacznie, śmiesznie, ekscentrycznie | |
człowiek postępujący dziwacznie, śmiesznie; dziwak, oryginał | |
dziwactwo, śmieszność | |
wydziwiać, grymasić, kaprysić |
Stwórz własną listę siedmiu cudów Polski, które warto zobaczyć. Możesz dołączyć do niej zdjęcia, krótkie opisy i zachętę do obejrzenia wybranych przez ciebie cudów Polski.
Ustal, co według ciebie mogłoby być ósmym cudem starożytnego świata. Uzasadnij swoją odpowiedź.