Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1J6CfE3lU7uv
Zdjęcie przedstawia dworek szlachecki. Na zdjęciu widoczna jest fasada dwupiętrowego budynku. Elewacja parteru jest w kolorze białym, a w oknach są drewniane, brązowe okiennice. Nad wejściem do dworku znajduje się drewniane zadaszenie przytrzymywane dwoma białymi kolumnami. Piętro dworku jest obudowane drewnianą dachówką. W centralnym miejscu, nad wejściem, znajduje się okrągłe okno. Na środku dachu biały komin. Pierwsze piętro i dach tworzą ostrosłup. Przed dworkiem zasadzone zostały niskie krzewy z czerwonymi kwiatami. Przed krzewami rośnie zielona trawa. Z obu stron dworku rosną duże, zielone drzewa. Niebo jest błękitne, częściowo zachmurzone. Zdjęcie było robione w świetle dziennym.

Soplicowska codzienność w gawędzie obyczajowej

Szlachecki dworek
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Słowo codzienność, zarówno w języku, jak i w kulturze, dopiero od niedawna nabrało nowych znaczeń. Kiedy pytamy o codzienność w utworze literackim, chodzi nam o metodę opowiadania o życiu codziennym, obyczajach czy zwykłym porządku dnia. W przypadku Pana Tadeusza codzienne bytowanie w dworku szlacheckim w powiecie nowogródzkim zostało ujęte w formę gawędy, czyli opowieści adresowanej do wszystkich odbiorców, nawet takich, którzy nie lubią czytać, lecz wolą słuchać.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

1) Jakie elementy staropolskiej tradycji obyczajowej możemy odnaleźć w Panu Tadeuszu.

R7ArAOa775wd7
Miejsce na notatki ucznia.

2) Jakie środki stylistyczne są charakterystyczne dla stylu gawędy (apostrofy, wykrzyknienia, przysłowia, itp.).

R13PqgVxPgTur
Miejsce na notatki.

3) Epizody fabuły Pana Tadeusza, które związane są z tradycją polskiego dworu i zaścianka.

R1TzBXnInNlQK
Miejsce na notatki ucznia.

4) Jakie motywy podkreślające status dawnej szlachty (np. echa złotej wolności szlacheckiej, liberum veto) można odnaleźć w Panu Tadeuszu.

RV8ovrV3iHY8W
Miejsce na notatki ucznia.
j0000000DYB2v23_0000000Q
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Gatunek Pana Tadeusza

Pan Tadeusz jest utworem synkretycznymj0000000DYB2v23_000tp001utworem synkretycznym, zawierającym cechy gawędy neosarmackiej. Pokolenie Adama Mickiewicza, wychowane w duchu filozofii i literatury oświeceniowej, początkowo dystansowało się od pojęcia sarmatyzmuj0000000DYB2v23_000tp002sarmatyzmu. Utwory gawędowe (zwane „kontuszowymi”) opiewały republikanizmj0000000DYB2v23_000tp003republikanizmapologizowałyj0000000DYB2v23_000tp004apologizowały rody szlacheckie oraz ich udział w utrwalaniu więzi społecznych. W gawędach na pierwszy plan wysuwał się stosunek autora do przeszłości, natomiast wartości artystyczne schodziły na plan dalszy. Jednocześnie neosarmatyzmj0000000DYB2v23_000tp005neosarmatyzm (zainspirowany przez etos rycerski) zawierał ogromny ładunek emocji patriotycznych. Istotnym impulsem do ukazywania szlacheckiej przeszłości była tradycja konfederacji barskiej, zawiązanej 29 lutego 1768 roku. Uznawana ona była za symboliczny akt zbrojny przeciw obcej interwencji (Rosji), podjęty w obronie niepodległości Polski.

Dla zainteresowanych

Rozwój gawędy szlacheckiej w literaturze polskiej nastąpił po 1848 roku. Powstała wówczas liczna grupa utworów o podobnym schemacie fabularnym. Nie były to utwory na wysokim poziomie artystycznym. Narrator gawędy pragnie jedynie wykreować duchowy klimat środowiskowy i koloryt lokalny epoki. Adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, twórczość gawędowa miała również utwierdzać w konformistycznychj0000000DYB2v23_000tp006konformistycznych postawach tych, którzy nie akceptowali haseł demokratyzmu społecznego (rozpowszechnianych po klęsce powstania listopadowego).

Zarówno sami romantycy, jak ich oświeceniowi adwersarze odnosili się z dystansem do gawędy jako gatunku i formy wypowiedzi literackiej. Jędrzej Śniadecki zaatakował gadulstwo polskiej szlachty w osobach mieszkańców fikcyjnej wyspy ze stolicą o nazwie Gawędopol, Mickiewicz ironicznie charakteryzował Wojskiego: „Sam gawęda i lubił niezmiernie gaduły”. Sformułowania „gawęda”, „gawędka”, „gawędzić” miały wyrażać styl luźnej rozmowy w kręgu przyjaciół. Twórcy romantyczni nie uważali gawędy za formę czysto literacką. Stefan Witwicki określał gawędziarzy mianem „poetów ustnych”. „Wiernym zwierciadłem swojego czasu” nazwał gawędę Kazimierz Władysław Wójcicki, badacz folkloru, doceniający rolę tradycji ustnej w ukształtowaniu tego gatunku.

Zainteresowanie XIX‑wieczną gawędą mówioną zainicjowane zostało niemal równolegle z popularnością zachodnioeuropejskiej powieści realistycznej.

Ewolucję gawędy zainspirowały Pamiątki Soplicy Henryka Rzewuskiego, gatunek ten uprawiali m.in. Wincenty Pol, Władysław Syrokomla, Ignacy Chodźko, Mieczysław Romanowski.

W opowieściach gawędowych obowiązuje przewaga zdarzeń konkretnych nad treściami abstrakcyjnymi. Język środowiskowy musi być dynamiczny i ekspresyjny – dlatego dla wypowiedzi gawędziarza charakterystyczne są przysłowia, powiedzenia, idiomy1idiomy, dosadne zwroty oddziałujące na wyobraźnię, skojarzenia wyrazowe oparte na współbrzmieniu (rymy w prozie), gra słów, apostrofy do słuchaczy, wykrzyknienia, zwroty onomatopeiczne, swoboda składni nieskrępowanej konwencjami języka literackiego, ujawniająca się w luźnym operowaniu elipsąj0000000DYB2v23_000tp007elipsą w celu nadania zwrotom dynamiczności, w częstych powtórzeniach spójników oraz zaimków wskazujących w funkcji rodzajników. Gawędy, wpisujące się w konwencje estetyczne piśmiennictwa staropolskiego, dokumentują historię mentalności czy też historię socjokulturową epoki, z uwzględnieniem zbiorowych postaw i zachowań, wrażliwości i sposobu myślenia.

1
Polecenie 1

Narysuj schematyczny plan architektoniczny dworu w Soplicowie i zaścianka w Dobrzyniu (z wyodrębnieniem odległości przestrzennej dzielącej zaścianek od dworu).

R1HQ6fULRpXay
Zadanie interaktywne polega na narysowaniu planu architektonicznego.
Polecenie 1

Przypomnij sobie fragmenty o dworku w Soplicowie oraz zaścianku Dobrzyńskich. Opisz je własnymi słowami.

Rqk73ECsaeld6
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 1.1

Określ, do jakiego gatunku literackiego zaliczamy Pana Tadeusza. Uzasadnij swój wybór.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.2

Napisz, jakie cechy neosarmatyzmu możemy odnaleźć w Panu Tadeuszu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1.3
RY8b1vNrippV71
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1.4
R8xOHyyG5t03q
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Warto zwrócić uwagę na istotny aspekt funkcjonowania tradycji literackiej w utworach gawędowych. Początkowe apostrofy słynnej inwokacji z Pana Tadeusza (Ty jesteś jak zdrowie), nawiązujące do fraszki Jana Kochanowskiego, potwierdzają kwestię tzw. długiego trwania wybranych motywów literackich i paradygmatówj0000000DYB2v23_000tp008paradygmatów ideowych. W Epilogu pojawiła się lipaj0000000DYB2v23_000tp009lipa udzielająca schronienia przed słońcem, a w księdze IV poeta poświęcił drzewom znamienną inwokację, akcentującą upływ czasu:

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga IV. Dyplomatyka i łowy, w. 23‑25
Drzewa moje ojczyste! Jeśli Niebo zdarzy,
Bym wrócił was oglądać przyjaciele starzy,
Czyli was odnajdę jeszcze, czy dotąd żyjecie?

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
1
Ćwiczenie 2.1

Na podstawie przywołanych fragmentów określ, jakie wyznaczniki stylu zachowań kształtują atmosferę dworu w Soplicowie.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga I. Gospodarstwo, w. 142‑159
Tymczasem na folwarku nie uszło baczności,
Że przed ganek zajechał któryś z nowych gości.
Już konie w stajnią wzięto, już im hojnie dano,
Jako w porządnym domu, i obrok, i siano:
Bo Sędzia nigdy nie chciał, według nowej mody,
Odsyłać koni gości Żydom do gospody.
Słudzy nie wyszli witać; ale nie myśl wcale,
Aby w domu Sędziego służono niedbale:
Słudzy czekają, nim się pan Wojski ubierze,
Który teraz za domem urządzał wieczerzę.
On pana zastępuje i on, w niebytności
Pana, zwykł sam przyjmować i zabawiać gości
(Daleki krewny pański i przyjaciel domu).
Widząc gościa, na folwark dążył po kryjomu,
Bo nie mógł wyjść spotykać w tkackim pudermanie;
Wdział więc jak mógł najprędzej niedzielne ubranie
Nagotowane z rana, bo od rana wiedział,
Że u wieczerzy będzie z mnóstwem gości siedział.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga I. Gospodarstwo, w. 210‑216
Właśnie z lasu wracało towarzystwo całe,
Wesołe, lecz w porządku. Naprzód dzieci małe
Z dozorcą, potem Sędzia szedł z Podkomorzyną,
Obok pan Podkomorzy otoczon rodziną;
Panny tuż za starszymi, a młodzież na boku;
Panny szły przed młodzieżą o jakie pół kroku
(Tak każe przyzwoitość).

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga I. Gospodarstwo, w. 300‑307
Goście weszli w porządku i stanęli kołem.
Podkomorzy najwyższe brał miejsce za stołem;
Z wieku mu i z urzędu ten zaszczyt należy,
Idąc kłaniał się damom, starcom i młodzieży.
Przy nim stał kwestarz, Sędzia tuż przy bernardynie.
Bernardyn zmówił krótki pacierz po łacinie;
Mężczyznom dano wódkę; wtenczas wszyscy siedli,
I chołodziec litewski milcząc żwawo jedli.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga II. Zamek, w. 493‑512
Różne też były dla dam i mężczyzn potrawy:
Tu roznoszono tace z całą służbą kawy,
Tace ogromne, w kwiaty ślicznie malowane,
Na nich kurzące wonnie imbryki blaszane
I z porcelany saskiej złote filiżanki;
Przy każdej garnuszeczek mały do śmietanki.
Takiej kawy, jak w Polszcze, nie ma w żadnym kraju:
W Polszcze, w domu porządnym, z dawnego zwyczaju,
Jest do robienia kawy osobna niewiasta,
Nazywa się kawiarka; ta sprowadza z miasta,
Lub z wicin bierze ziarna w najlepszym gatunku
I zna tajne sposoby gotowania trunku,
Który ma czarność węgla, przejrzystość bursztynu,
Zapach moki i gęstość miodowego płynu.
Wiadomo, czym dla kawy jest dobra śmietana;
Na wsi nietrudno o nią: bo kawiarka z rana,
Przystawiwszy imbryki, odwiedza mleczarnie
I sama lekko świeży nabiału kwiat garnie
Do każdej filiżanki w osobny garnuszek,
Aby każdą z nich ubrać w osobny kożuszek.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga XII. Kochajmy się, w. 621‑636
Bo na dziedzińcu zamku już stali parami
Oficery z damami, wiara z wieśniaczkami.
«Poloneza!» krzyknęli wszyscy w jedno słowo.
Oficerowie wiodą muzykę wojskową;
Ale pan Sędzia w ucho rzekł do jenerała:
«Każ pan, żeby się jeszcze kapela wstrzymała.
Wiesz, że dzisiaj synowca mego zaręczyny;
A dawnym obyczajem jest naszej rodziny,
Zaręczać się i żenić przy wiejskiej muzyce.
Patrz, stoi cymbalista, skrzypak i kozice,
Poczciwi muzykanci; już się skrzypak zżyma,
A kobeźnik kłania się i żebrze oczyma.
Jeżeli ich odprawię, biedni będą płakać;
Lud przy innej muzyce nie potrafi skakać.
Niechaj ci zaczną; niech się i lud podweseli;
Potem będziem wybornej twej słuchać kapeli».

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
uzupełnij treść
Ćwiczenie 2.2

Sprawdź swoją wiedzę na temat Pana Tadeusza i rozwiąż poniższe zadania.

RZWSa0wPguuMy
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RWb39jphLhwHJ
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
REG8WvqlFx0gG
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RcsS7qKibdgQL
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RMT5fEQlC7S8X
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R2iQcKacTnjBE
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RkZ4udi10b7A3
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rlt4qxLsJZNXq
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RLO2rZ0HJrPsB
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000000DYB2v23_000tp001
j0000000DYB2v23_000tp002
j0000000DYB2v23_000tp003
j0000000DYB2v23_000tp004
j0000000DYB2v23_000tp005
j0000000DYB2v23_000tp006
j0000000DYB2v23_000tp007
j0000000DYB2v23_000tp008
j0000000DYB2v23_000tp009
j0000000DYB2v23_000tp00A
j0000000DYB2v23_000tp00B
j0000000DYB2v23_000tp00C
j0000000DYB2v23_000tp00D
j0000000DYB2v23_000tp00E
j0000000DYB2v23_000tp00F
j0000000DYB2v23_000tp00G
j0000000DYB2v23_0000003I
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Codzienność na Litwie

R1HjsYZlSMs7r
Ilustracja do Księgi VII Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, Gerwazy Rębajło, 1881, domena publiczna.
R167coh06u2Vg
Ilustracja do III Księgi Pana Tadeusza
Źródło: Franciszek Kostrzewski, Grzybobranie, 1860, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 3.1

Przeczytaj poniższy fragment tekstu. Wskaż, co jeszcze, oprócz realizmu i plastyczności obrazowania, jest charakterystyczne dla tej metody pokazywania życia codziennego w Panu Tadeuszu.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga IV. Dyplomatyka i łowy, w. 835‑842
Przecież i bez tych przypraw potrawą nie lada
Jest bigos, bo się z jarzyn dobrych sztucznie składa.
Bierze się doń siekana, kwaszona kapusta,
Która, wedle przysłowia, sama idzie w usta;
Zamknięta w kotle, łonem wilgotnym okrywa
Wyszukanego cząstki najlepsze mięsiwa;
I praży się, aż ogień wszystkie z niej wyciśnie
Soki żywne, aż z brzegów naczynia żar pryśnie
I powietrze dokoła zionie aromatem.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3.2

Na podstawie poniższego fragmentu Pana Tadeusza napisz, jaką tradycję obyczajową i w jakiej epoce zakorzenioną krytykuje w zachowaniu młodych Polaków Podkomorzy. Wyjaśnij, w jakim celu wyjeżdżano poza granice Litwy w 1811 roku.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga I. Gospodarstwo, w. 481‑496
Chwała Bogu, że teraz, jeśli nasza młodzież
Wyjeżdża za granicę, to już nie po odzież,
Nie szukać prawodawstwa w drukarskich kramarniach
Lub wymowy uczyć się w paryskich kawiarniach.
Bo teraz Napoleon, człek mądry a prędki,
Nie daje czasu szukać mody i gawędki.
Teraz grzmi oręż, a nam starym serca rosną,
Że znowu o Polakach tak na świecie głośno;
Jest sława, a więc będzie i Rzeczpospolita!
Zawżdy z wawrzynów drzewo wolności wykwita.
Tylko smutno, że się nam ach! Tak się lata wleką
W nieczynności! A oni tak zawsze daleko!
Tak długo czekać! nawet tak rzadka nowina!
Ojcze Robaku (ciszej rzekł do Bernardyna),
Słyszałem, żeś znad Niemna odebrał wiadomość;
Może też co o naszym wojsku wie Jegomość?

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 20.01.2022].
uzupełnij treść
R10uWAcxjSCEj
Ilustracja do Księgi I Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, Ksiądz Robak, 1881, domena publiczna.

Mickiewicz ukazał historię zwykłej codzienności na Litwie, ale sugerował, że tradycja staropolska, ciągle jeszcze zakorzeniona w świadomości uczestników przedstawionych zdarzeń, odchodzi już w przeszłość, a młode pokolenie (reprezentowane przez Tadeusza i Zosię) zaprowadzi w Soplicowie nowe porządki. Bohaterowie poematu z nostalgią odnoszą się do tradycji kulturowej i historycznej, są uosobieniem zarówno zalet, jak i wad staroszlachetczyzny ukazanej w krzywym zwierciadle: z ironią i humorem. Rzeczywistość przedstawioną współtworzą sceny związane z codziennym funkcjonowaniem dworu: zajęcia gospodarskie, rozrywki, zainteresowania mieszkańców. Wszystko to zostało przedstawione realistycznie i sugestywnie, ale też z dużą dozą ciepła i tkliwości, dzięki czemu wzbudza sympatię odbiorcy.

Pan Tadeusz był poematem terapeutycznym. Z jednej strony eksponował obraz szlacheckiej przeszłości i życia w ustroju feudalnym, z drugiej – sygnalizował jej kres i konieczność wprowadzenia reform społecznych.

j0000000DYB2v23_0000004J
JPOL_E3_E4_Konteksty

Pamiątki Soplicy

Pamiątki SoplicyHenryk Rzewuski
Henryk Rzewuski Pamiątki Soplicy

[…] Po obiedzie wszyscy poszliśmy na dziedziniec bernardynów, gdzie, lubo dobrze byliśmy pijani, de noviter repertaj0000000DYB2v23_000tp00Hde noviter reperta piliśmy. Już tam była mieszanina. Jaśnie wielmożni i okoliczna szlachta, magnaci i zaścianki byli brat za brat. Książę, napotkawszy jakiegoś szlachcica z obdartą czapką, zdjął mu ją, na swoją głowę włożył, a dał mu swoją aksamitną. Na to hasło wszyscyśmy zaczęli zmieniać sobie czapki, a pić, ale tak, że co momentu inną czapkę nosiliśmy. Potem książę, dobrze pijany, zaczął się rozbierać, besztając szlachtę z dobrego serca. I tak jednemu dał pas złoty, mówiąc: Darujęć, durniu! – drugiemu kontusz: Na, świnio! – a temu szpinkę brylantową: Trzymaj, ośle! – a innemu żupan: Weź kpie! – tak, że został w hajdawerachj0000000DYB2v23_000tp00Ihajdawerach amarantowych i w koszuli, na której wisiał ogromny szkaplerz, i tak siadł na wozie, na którym była ogromna beczka napełniona winem. On siadł na beczce, a wóz szlachta ciągnęła po ulicach Nowogródka. Wóz co kilkanaście kroków zatrzymywał się, a kto chciał, kielich lub garnek nastawiał, a książę czopj0000000DYB2v23_000tp00Jczop od beczki odtykał i perorowałj0000000DYB2v23_000tp00Kperorował, prosząc szlachtę, aby mu dopisała, żeby pana Michała Rejtena na pisarii utrzymać, a nie dać Radziwiłła na pastwę nieprzyjaciół jego […].

j0000000DYB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Henryk Rzewuski, Pamiątki Soplicy, oprac. Zygmunt Szweykowski, Wrocław 2009, s. 79–80.
1
Ćwiczenie 4

W tekście Henryka Rzewuskiego wskaż cechy charakterystyczne dla stylu gawędy.

uzupełnij treść
j0000000DYB2v23_000tp00H
j0000000DYB2v23_000tp00I
j0000000DYB2v23_000tp00J
j0000000DYB2v23_000tp00K
j0000000DYB2v23_00000059
JPOL_E3_E4_Preteksty

Młoda kobieta z dzbanem wody

R1AhgGv2TJZJb
Młoda kobieta z dzbanem wody
Źródło: Johannes Vermeer [czyt. johanes fermir], 1662, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art [czyt. metropolitan mjuzium of art], domena publiczna.
1
Ćwiczenie 5

Zastanów się i określ, w jaki sposób sztuka uwzniośla codzienność. Odwołaj się do obrazu Vermeera.

uzupełnij treść
j0000000DYB2v23_0000005Q
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Ćwiczenie 6.1

Przeczytaj poniżej podane sformułowania, a następnie określ funkcję powtarzającego się epitetu „ostatni”.

ostatnia uczta staropolska, ostatni zjazd na Litwie, ostatni z Horeszków, ostatnia woźnieńska protestacja, ostatni z dworzan, ostatni Woźny Trybunału

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.2

Przypomnij sobie i zapisz, jakie obyczaje i zwyczaje szlacheckie zostały ukazane w Panu Tadeuszu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6.3
RPADnyQrX8pqb1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6.4

Napisz rozprawkę na temat: „Literatura odkrywa przed człowiekiem piękno codzienności”. W pracy odwołaj się do:

  • Pana Tadeusza Adama Mickiewicza;

  • innego utworu literackiego;

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

RQvCGncNf697w
Miejsce na wypracowanie ucznia.
RLZ5VFoiC8iLo1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słowa klucze

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Soplicowo, neosarmatyzm, gawęda, codzienność.

RNx5Kh39zN7n2
Miejsce na notatki ucznia.