Słowniczek: Podstawowe pojęcia związane z edycją dokumentów tekstowych
Zaznaczony fragment tekstu.
Program komputerowy, służący do tworzenia i modyfikacji dokumentów tekstowych.
Nadanie dokumentowi czytelnego i estetycznego wyglądu poprzez zmianę ustawień tekstu, zgodnego z treścią dokumentu.
Umieszczenie pewnej informacji w specjalnie wydzielonej, zarezerwowanej pamięci w systemie operacyjnym. Operację kopiowania wykonuje się przeważnie poprzez wywołanie menu podręcznego dla zaznaczonego elementu, który chcemy skopiować oraz wybranie opcji Kopiuj
. Można również skorzystać ze skrótu klawiszowego - Ctrl + C
(Ubuntu, Windows) lub Command + C
(MacOS).
Lista często wykorzystywanych opcji (inna nazwa to menu kontekstowe). Aby je uruchomić, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu dokumentu.
W dokumencie tekstowym obszar u góry strony, w obrębie górnego marginesu. Tekst lub znaki specjalne umieszczone w obszarze nagłówka, powtarzane są na kolejnych stronach dokumentu.
Orientacja strony to kierunek, w którym będzie wyświetlany dokument. Rozróżniamy orientację pionową i poziomą.
Poprawianie jego treści oraz wprowadzanie zmian w wyglądzie poprzez zmianę ustawień dokumentu, zmierzające do osiągnięcia jego ostatecznej postaci, zgodnej z jego treścią.
To rozmiary arkusza papieru. Najbardziej popularnym formatem jest ( x ). Długości boków formatu są tak dobrane, że jego powierzchnia wynosi . Kolejne, mniejsze formaty tworzone są poprzez podzielenie dłuższego boku arkusza na pół. Zatem format jest połową , połową itd.
Część pamięci komputera, która służy do przechowywania informacji (tekstu lub grafiki), które mają zostać wstawione w inne miejsce.
W dokumencie tekstowym obszar u dołu strony, w obrębie dolnego marginesu. Tekst lub znaki specjalne umieszczone w obszarze stopki powtarzane są na kolejnych stronach dokumentu.
Szablon to gotowy wzorzec dokumentu o odpowiedniej strukturze, zawierający określone parametry np.: układ strony, ustawienia marginesów, format akapitów, użyte czcionki.
Pobieranie pewnej informacji ze specjalnie wydzielonej, zarezerwowanej pamięci w systemie operacyjnym oraz wstawienie jej w wybranym miejscu. Operację wklejania wykonuje się przeważnie wskazując kursorem docelowe miejsce elementu, a następnie wywołanie menu podręcznego oraz wybranie opcji Wklej
. Można również skorzystać ze skrótu klawiszowego - Ctrl + V
(Ubuntu, Windows) lub Command + V
(MacOS).
Usunięcie pewnej informacji z oryginalnego miejsca i umieszczenie jej w specjalnie wydzielonej, zarezerwowanej pamięci w systemie operacyjnym. Operację wycinania wykonuje się przeważnie poprzez wywołanie menu podręcznego dla zaznaczonego elementu, który chcemy wyciąć oraz wybranie opcji Wytnij
. Można również skorzystać ze skrótu klawiszowego - Ctrl + X
(Ubuntu, Windows) lub Command + X
(MacOS). Wycinanie do schowka pozwala na przeniesienie informacji z jednego miejsca do drugiego bez konieczności tworzenia jej kopii.
To znaki wprowadzone do tekstu za pomocą klawiatury lub automatycznie przez program do pisania tekstów, widoczne tylko na ekranie monitora, niewidoczne w gotowym dokumencie i na wydruku.