R1WWb1IjIriLl
Ilustracja przedstawia pięciu brodatych mężczyzn w fantazyjnych strojach. Stoją w szeregu, ubrani są w obcisłe kaftany z bufiastymi rękawami, bufiaste spodnie do kolan. Na głowach mają kapelusze z szerokimi rondami i piórami. Drugi od lewej gra na flecie. Trzeci gra na bębnie, za nim stoi kudłaty pies średniej wielkości – do kolan. Wszyscy oprócz jednego mają przypasane miecze, mężczyzna pierwszy z lewej trzyma swój miecz oparty o ramię, a pierwszy z prawej trzyma halabardę.

Wszystko na sprzedaż

Pięciu landsknechtów, ok. XVI w.
Źródło: Daniel Hopfer, miedzioryt, domena publiczna.
Polecenie 1

Zaproponuj, w jaki sposób można sprzedać coś, czego nikt nie chce kupić. Przedstaw dwie propozycje.

R80gwuEgHJWEU
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Przypomnij sobie, czy zdarzyło ci się kupić coś, co zaraz po powrocie do domu okazało się niepotrzebne. Podaj przykład takiej sytuacji.

RoaUNBs0FAXpJ
Miejsce na notatki

Biogram

Sławomir Mrożek20131930
Rhm0z8xO0thES
Sławomir Mrożek
Źródło: Michał Kobyliński, 2006, fotografia, licencja: CC BY-SA 2.5.

Sławomir Mrożek

– polski dramaturg, pisarz, rysownik i eseistaj0000008S4B6v21_000tp001eseista. Jego literackim debiutem były wydane w 1953 roku dwa zbiory satyrycznychj0000008S4B6v21_000tp010satyrycznych opowiadań: Opowiadania z Trzmielowej Góry oraz Półpancerze praktyczne. Znaczną część swojego życia spędził na emigracji, m.in. we Francji, Stanach Zjednoczonych, Meksyku. Do Polski wrócił w 1996 roku. Na świecie znany jest przede wszystkim jako twórca dramatów. Do najbardziej znanych należą m.in. Tango (1964), Emigranci (1974), Miłość na Krymie (1993).

Przeczytaj opowiadanie Sławomira Mrożka, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Półpancerze praktyczneSławomir Mrożek
Sławomir Mrożek Półpancerze praktyczne

Jestem starym subiektemj0000008S4B6v21_000tp002subiektem i widziałem w swoim życiu wiele towarów niechodliwych, ale żeby aż tak… Gdy otwieraliśmy paczki z ostatniego transportu – błysk metalu pozwalał przypuszczać, że są to aluminiowe garnki. Tymczasem – diabli wiedzą, co się stało w dystrybucjij0000008S4B6v21_000tp003dystrybucji czy planowaniu. Nasz Dom Towarowy otrzymał czterysta nowych półpancerzy, model XVI wiek używany swego czasu przez landsknechtówj0000008S4B6v21_000tp004landsknechtów. Zdaje się, że były one przeznaczone do rekwizytorni jakiegoś teatru, ale nawet gdyby tak było, to po co jednemu teatrowi tyle półpancerzy?
Nie było jednak rady. Towar jest towarem i musi być sprzedany. Kolega nasz, Eugeniusz, którego uważaliśmy za specjalistę od reklamy, umieścił kilka półpancerzy na wystawie, zaopatrując je sloganamij0000008S4B6v21_000tp009sloganami:

„Półpancerz w każdym domu”

„Jeśliś harcerz – kup półpancerz”

„Nie pomoże koń ni wieża – jeśli nie masz
Półpancerza” (Hasło dla szachistów)

Na razie jednak nikt nie żądał półpancerzy. Przeciwnie – klienci odnosili się do półpancerzy z lekceważeniem, a nawet z wesołością. Nie pomogły dalsze pociągnięcia kolegi Eugeniusza, który ogłosił, że co dziesiąty półpancerz, nabyty w naszym Domu – wygrywa w charakterze premii czapeczkę krakowską z pawim piórem, a co dwunasty – piórnik z napisem: „Pamiątka z Zakopanego”. Tymczasem zbliżał się okres remanentów i sytuacja stawała się poważna.
Wtedy właśnie zgłosił się do nas staruszek, który w zamian za udostępnienie mu kupna czajniczka do herbaty podjął się sprzedać cały zapas półpancerzy. Propozycja została przyjęta.
Staruszek zaczął od tajnej konferencji z panem Eugeniuszem, a nazajutrz, w godzinach największego ruchu, zjawił się w PDTj0000008S4B6v21_000tp005PDT, podszedł do lady i rzekł do kolegi Genia:
– Proszę o dwadzieścia półpancerzy.
– Niestety, sprzedajemy tylko po dwie sztuki.
– Ale ja potrzebuję dwadzieścia sztuk.
– Niestety, wykluczone.
Jako pierwszy zwrócił na nich uwagę posępny blondyn ze złamanym nosem. Zatrzymał się obok i słuchał ciekawie.
– Panie, chociaż piętnaście sztuk, ja mam dzieci – błagał staruszek.
– Nie mogę, łaskawy panie, nie mogę – bił się w piersi sprzedawca.
Już po chwili otaczał ich mały tłumek. Pośrodku klęczał staruszek i ze łzami w oczach prosił o pięć sztuk półpancerzy. Eugeniusz zasłaniał oczy rękoma, lecz nie ustępował.
– Gdzie się pani pcha?! – zawołał nagle posępny blondyn.
Na drugi dzień, gdy przechodziłem koło tandetyj0000008S4B6v21_000tp006tandety, zauważyłem posępnego blondyna, który wołał monotonnie:
– Plastyczne, elastyczne, półpancerze praktyczne!!!
W czasie przerwy obiadowej przybiegł do mnie kolega Eugeniusz, zadyszany, w przekręconym krawacie i prosił o pomocnika. Sprzedano pierwsze partie półpancerzy. Niektórzy wychodzili od nas błyszcząc kadłubami odzianymi w stal, z wyrazem zadowolenia na twarzach, inni natomiast, tylko w marynarkach, wymykali się upokorzeni, obiecując sobie jednak przyjść nazajutrz.
Zapas był na wyczerpaniu. W parku, na ulicach, zaczęli pojawiać się młodzi ludzie w eleganckich półpancerzach, którzy spotkawszy znajomych mrużyli jedno oko i mówili niedbale:
– Gdzie kupiłem? Prywatnie. Kosztowało? Nooo, naturalnie…
Staruszek został moim przyjacielem i chętnie spędzaliśmy czas na pogawędkach. I pewnego razu, kiedy łowiliśmy ryby w Wiśle, usłyszeliśmy taką rozmowę:
– Dokąd to pani idzie, pani Modrzejewska?
– Do PeDeTu!
– Po co! Tam nic nima! Byłam wczoraj, pytałam się o te półpancerze. Nima, słyszała pani? Nima, nima!

j0000008S4B6v21_00000_BIB_001 Źródło: Sławomir Mrożek, Półpancerze praktyczne, [w:] Sławomir Mrożek, Wybór dramatów i opowiadań, Kraków 1975, s. 6.
Ćwiczenie 1

Wskaż i opisz pierwszoplanowych bohaterów opowiadania Sławomira Mrożka.

RbRs5xIqCEgO4
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2
R1OVbTfTyXGxh
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1TKpK2oiZeV9
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Określ, w jakich czasach rozgrywa się akcja opowiadania. Wskaż elementy, które na to wskazują.

RPuS8eT3eReGg
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 5

Ustal, co mieli sprzedać bohaterowie tekstu. Oceń trudność tego zadania.

RF89iFADmIp4z
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6

Wymień wszystkie sposoby reklamowania półpancerzy przez bohaterów opowiadania.

RbDjrRLakDrVC
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7
RbvbhWycH05de
Zadanie interaktywne, należy zaznaczyć prawidłową odpowiedź - ilustrację.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

W dostępnych źródłach odszukaj informacje na temat półpancerza. Opisz krótko jego wygląd.

Rb34xQ2wKXEvF
Miejsce na notatki

Zanim odpowiesz na kolejne pytania, zapoznaj się z wypowiedziami prof. Jerzego Bralczykaj0000008S4B6v21_000tp007Jerzego Bralczyka i prof. Leszka Pułkij0000008S4B6v21_000tp008Leszka Pułki na temat reklamy.

R1anm5aY806xa
Nagranie wideo. Film w formie wywiadu na temat metod przekonywania i manipulowania stosowanych przez reklamodawców. Na początku wyświetla się plansza z pojawiającymi się i znikającymi wyrazami, m.in. retoryka, kultura, teatr, wartości. Kolejna plansza zawiera tytuł „Przekonująca moc reklamy” oraz logotypy: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Następnie pojawiają się 2 osoby: kobieta i mężczyzna, przy nich podpisy: Barbara Lekarczyk‑Cisek, polonistka oraz prof. Jerzy Bralczyk, językoznawca. Rozmówcy siedzą w sali, na tle okien, przy szkolnych ławkach. Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RAsgQIyMcT1lT
Nagranie wideo. Film, w którym prelegent przedstawia tezę, że w tekstach literackich, reklamowych i informacyjnych są elementy zabawy językiem. Przedstawia tezę, że w tekstach literackich, reklamowych i informacyjnych są elementy zabawy językiem. Omawia różnice między trzema konwencjami porozumiewania się z odbiorcą. Na początku wyświetla się plansza z pojawiającymi się i znikającymi wyrazami, m.in. retoryka, kultura, teatr, wartości. Kolejna plansza zawiera tytuł „Zabawy językiem” oraz logotypy: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Następnie pojawia się dziennikarz i podpis: prof. Leszek Pułka w okularach, ciemnej marynarce i białej koszuli. Mężczyzna stoi wśród maszyn drukarskich. Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ćwiczenie 8
R151CBNLKB3Ma
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R96IWc4THUU5Y
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, na czym polega przekonująca moc reklamy.

RSH7sOySZ43Dp
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 11

Na podstawie wypowiedzi profesora Pułki wyjaśnij różnice między literaturą, tekstem informacyjnym a reklamą.

R6oBg23hQoCqT
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 12

Wymień zabiegi reklamowe, które zastosował Eugeniusz – bohater opowiadania Sławomira Mrożka, by sprzedać kłopotliwy towar.

RiymWZ9yocyO6
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 13

Wypisz z tekstu slogany reklamowe wymyślone przez Eugeniusza. Jak zostały zbudowane? Wskaż kilka istotnych cech.

R1GV7vaMv1Wmc
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, w jaki sposób staruszkowi udało się zainteresować klientów kłopotliwym towarem. Nazwij chwyt psychologiczny, jaki zastosował.

RBqBs7KABvCzN
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Wymyśl własny slogan reklamowy zachęcający do kupna półpancerzy.

RbD5PFic2oec9
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Przygotuj reklamę jednego z przedmiotów widocznych na poniższym zdjęciu. Swoją wypowiedź sformułuj tak, by nie użyć jego nazwy. Wykorzystaj chwytliwe porównania, przenośnie i inne zabiegi stylistyczne.

RuY3lyGcoQuOD
Pchli targ
Źródło: Jorge Royan, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

W dostępnych źródłach znajdź określenie „pchli targ”, zaplanuj stoisko, na którym mógłby sprzedawać posępny blondyn z opowiadania. Jakie przedmioty mogłyby się tam znaleźć?

RaIbekACtE4vD
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 15

Przedstaw projekt własnej kampanii reklamowej jakiegoś „dziwacznego produktu”. W swojej propozycji uwzględnij slogany, plakaty reklamowe, promocje itp. Możesz skorzystać z dostępnego poniżej szkicownika.

R16zuDgaL9SJo
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Zaplanuj kampanię reklamową jakiegoś dziwacznego produktu lub wydarzenia. Opisz, w jakich mediach zamieściłbyś reklamy, jaka forma byłaby najskuteczniejsza – ulotki, plakaty. Co zawierałby tekst?

RTxY5ixRSCFyU
(Uzupełnij).
Polecenie 5
RfDjicopt9JBI
Pola do uzupełnienia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Utwórz po jednym rzeczowniku i przymiotniku z tej samej rodziny wyrazów.

  • reklama,

  • handel,

  • sprzedaż,

  • cena,

  • kram,

  • klient,

  • usługa,

  • sklep.

R188Htd0gZoC2
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17
RdMBULwcZQr5q
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18
R1bsgB0oEJwSX
Zadanie interaktywne - krzyżówka.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000008S4B6v21_000tp001
j0000008S4B6v21_000tp010
j0000008S4B6v21_000tp003
j0000008S4B6v21_000tp006
j0000008S4B6v21_000tp002
j0000008S4B6v21_000tp004
j0000008S4B6v21_000tp005
j0000008S4B6v21_000tp007
j0000008S4B6v21_000tp008
j0000008S4B6v21_000tp009