Przykłady zastosowania funkcji liniowej. Część II
W zadaniach tekstowych opisywane są zależności między wielkościami niewiadomymi. Analiza tych zależności powinna doprowadzić do zapisania związków między tymi wielkościami w postaci równania, nierówności, układu równań bądź układu nierówności. Zadanie uważa się za rozwiązane, kiedy wyznaczymy wszystkie wartości niewiadomych, spełniające warunki zadania.
W poniższych przykładach będziemy rozwiązywać zadania tekstowe za pomocą równań, nierówności oraz układów równań liniowych.
Analiza poniższych przykładów jest bardzo dobrym wprowadzeniem do rozwiązywania zadań z jednostek:
Równania - zadania tekstowe. Część IRównania - zadania tekstowe. Część I,
Równania - zadania tekstowe. Część IIRównania - zadania tekstowe. Część II.
Wskazówki na tarczy zegara pokazują godzinę . Obliczmy, za ile minut obie wskazówki zegara utworzą kąt :
po raz pierwszy,
po raz drugi.
Ruch po okręgu opisujemy za pomocą prędkości kątowej. Dla zegara prawidłowo odmierzającego czas prędkość wskazówki godzinowej to stopni na godzinę (), a wskazówki minutowej to stopni na godzinę ().
Oznaczmy przez czas (w godzinach), po którym wskazówki po raz pierwszy od godziny utworzyły kąt . Zauważmy, że kąt, zakreślony przez wskazówkę minutową jest o większy niż kąt zakreślony przez wskazówkę godzinową.
Wobec tego:
A zatem po raz pierwszy wskazówki utworzą kąt po upływie minut.
Oznaczmy przez czas (w godzinach), po którym wskazówki po raz drugi od godziny utworzyły kąt . Zauważmy, że kąt, zakreślony przez wskazówkę minutową jest o większy, niż kąt zakreślony przez wskazówkę godzinową. Wobec tego
Stąd wniosek, że wskazówki po raz drugi utworzą kąt po upływie minuty.
Na szkolną akademię z okazji Święta Niepodległości przyszło uczniów. Można było usiąść na krześle lub w czteroosobowej ławce. Uczniowie zajęli w sumie krzesła i ławki. Uczniów, którzy zajęli miejsca siedzące było razy więcej niż pozostałych. Ustalimy, ile krzeseł było zajętych.
Obliczymy najpierw, ilu uczniów zajęło miejsca siedzące. Z treści zadania wynika, że było to , czyli osób.
Oznaczmy przez liczbę zajętych krzeseł, a przez – liczbę zajętych ławek.
Wówczas
skąd
Wobec tego , czyli podczas akademii było zajętych krzeseł.
Dwie maszyny tłoczą detale tego samego typu. W poniedziałek pierwsza maszyna pracowała godzin, a druga godzin i razem maszyny wyprodukowały detali. We wtorek pierwsza maszyna pracowała godziny, a druga godzin i razem wyprodukowały takie detale. Ustalimy, ile godzin potrzebuje oddzielnie każda z maszyn, aby wyprodukować detali.
Oznaczmy:
– liczba detali produkowanych przez pierwszą maszynę w ciągu godziny,
– liczba detali produkowanych przez drugą maszynę w ciągu godziny.
Otrzymujemy układ równań
Zatem
skąd
Czyli
Stąd wniosek, że pierwsza maszyna wykona detali w ciągu godzin, a druga – w ciągu godzin.
W pierwszym naczyniu znajduje się dwudziestoprocentowy roztwór wodny soli, w drugim – roztwór wodny soli o stężeniu . Do trzeciego, początkowo pustego naczynia, przelano pewną ilość pierwszego roztworu, po czym dolano taką ilość roztworu z drugiego naczynia, że w trzecim naczyniu otrzymano roztwór o stężeniu . W ten sposób do trzeciego naczynia przelano z pierwszego o więcej roztworu niż z drugiego naczynia.
Obliczymy .
Opis wszystkich wielkości ujętych w zadaniu zaprezentowano w poniższej tabeli.
Odlane z pierwszego naczynia | Odlane z drugiego naczynia | Razem w trzecim naczyniu | |
---|---|---|---|
Ilość roztworu | |||
Ilość soli |
Rozwiązujemy równanie
Stąd , a zatem , co znaczy, że .
Ala spytała starszą koleżankę Olę: „Ile masz lat, Olu?”. Ola odpowiedziała: „Gdy ty będziesz w moim wieku, mój ojciec będzie od ciebie razy starszy. Gdy ja byłam w twoim wieku, mieliśmy razem z moim ojcem lata, a twój wiek stanowił dwie trzecie mojego.” Obliczymy, ile lat ma Ola.
Oznaczmy:
– aktualny wiek Ali,
– aktualny wiek Oli.
W poniższej tabelce opisujemy fakty podane w treści zadania.
gdy Ola była | teraz | gdy Ala będzie | |
---|---|---|---|
wiek Ali | |||
wiek Oli | |||
wiek ojca Oli |
Zauważmy, że , czyli .
Ponownie wypełniamy tabelkę.
gdy Ola była | teraz | gdy Ala będzie | |
---|---|---|---|
wiek Ali | |||
wiek Oli | |||
wiek ojca Oli |
Mamy w tabelce komórkę z równaniem , skąd . To znaczy, że , czyli Ola ma lat.
Znajdziemy wszystkie liczby czterocyfrowe, które po skreśleniu ostatniej cyfry zmniejszają się o .
Oznaczmy:
– cyfra jedności szukanej liczby czterocyfrowej,
– liczba trzycyfrowa, która powstaje po skreśleniu ostatniej cyfry szukanej liczby czterocyfrowej.
Wtedy liczba czterocyfrowa to .
Zapisujemy równanie
skąd
Zauważmy, że:
liczba może przyjmować jedną z wartości: , , , , , , , , , ,
liczba jest podzielna przez .
Ponieważ , zatem lub ,
, , szukana liczba czterocyfrowa ,
, , szukana liczba czterocyfrowa .
Ustalimy, ile jest liczb trzycyfrowych, które mają następującą własność: jeżeli pomiędzy cyfrę jedności a cyfrę dziesiątek tej liczby wpiszemy znak mnożenia, to po wykonaniu mnożenia otrzymamy liczbę o mniejszą od danej liczby trzycyfrowej.
Dla szukanej liczby trzycyfrowej wprowadzamy następujące oznaczenia:
– cyfra jedności,
– liczba dwucyfrowa otrzymana po skreśleniu cyfry jedności.
Wtedy dana liczba trzycyfrowa to , a iloczyn, o którym mowa w treści zadania, to .
Otrzymujemy równanie
skąd
Jeżeli teraz od obu stron równania odejmiemy , to lewą stronę będziemy mogli zapisać w postaci iloczynu dwóch liczb całkowitych.
Ponieważ liczba jest dwucyfrowa, to liczba jest dodatnia, a skoro iloczyn jest równy , to liczba jest również dodatnia. Obie liczby i są zatem całkowitymi i dodatnimi dzielnikami liczby .
Zauważmy, że liczba może przyjmować jedną z wartości: , , , , , , , , , .
Liczba jest dzielnikiem liczby w dwóch przypadkach:
, wtedy oraz ,
, wtedy oraz .
W pierwszym przypadku liczba nie jest dwucyfrowa (), czyli warunki zadania nie są spełnione.
W drugim przypadku , skąd wniosek, że jedyną liczbą trzycyfrową o zadanych własnościach jest .