Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RZabvVYte6WMP1

Jak wyczarować sny?

Ilustracja przedstawiająca dwa śpiące sępy siedzące na skałach po przeciwnych stronach kanionu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Lustra mogą mieć różne funkcje. Panu Kleksowi służyły jako łapacze snów jego wychowanków. Dzięki temu mógł robić kolorowe pastylki i wzmacniać dobre sny u swoich uczniów. Przekonaj się, w jaki sposób.

Polecenie 1

Przypomnij sobie różne powierzchnie, które mogą mieć funkcję lustra. W czym jeszcze, oprócz zwierciadła, możesz się przeglądać?

RxdZaoTqCkiKj
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Podaj trzy charakterystyczne cechy powierzchni lustra. W razie potrzeby skorzystaj z dostępnych źródeł.

R18TqlASzfZ1l
(Uzupełnij).
Polecenie 2

W wielu opowieściach lustro ma magiczną moc. Przypomnij sobie kilka takich historii. Wybierz jedno z magicznych luster, a następnie opisz poniżej jego wygląd
i właściwości.

R17yoblCNXzrm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Wysłuchaj nagrania lub przeczytaj tekst pt. Senne lusterka. Określ, w jaki sposób pan Kleks dbał o to, aby uczniowie mieli coraz ładniejsze i ciekawsze sny.

Ri3QjE78kYWgn
Fragment powieści Akademia pana Kleksa czyta Bartosz Woźny. W tekście została opisana pobudka chłopców z Akademii pana Kleksa oraz senne lusterka, które znajdują się przy ich łóżkach i rejestrują sny.
RJ8ooGED1lhdK
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Przyjrzyj się ilustracji. Czy tak mogłoby wyglądać senne lusterko? O czym śniłaby osoba, której sen został w nim odbity? Opisz, jak ty je sobie wyobrażasz. Co pokazywałoby twoje lusterko?

R11HRA6N0Puqq
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz, w jaki sposób wyobrażasz sobie senne lusterko. Co ono mogłoby pokazywać?

R1VkWVCVcHs1M
(Uzupełnij).
R120X8DMix16W1
Zorientowana poziomo fotografia barwna, której centralną część wypełnia, od górnej do dolnej krawędzi, okrągłe lustro z odbiciem ciemnobłękitnego nieba pokrytego gęsto białymi, drobnymi, wełnistymi obłokami. Powierzchnia ziemi, na której leży zwierciadło jest szara, przetykana kępkami suchej trawy i resztkami zmurszałych liści, a także innych drobnych roślinnych okruchów, jak to się zdarza napotkać w czasie suszy albo podczas bezśnieżnej zimy.
Co odbija senne lusterko?
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 2

Sporządź listę nazw miejsc i mebli służących do wypoczynku.

RJMxBYMZnG6B2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
R16CfrUJoFOEU
Należy połączyć nazwy miejsc do spania z nazwami osób, które z nich korzystają.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Przeczytaj tekst Senne lusterka i zaznacz w nim dowolnym kolorem opis miejsca służącego chłopcom do spania.

Polecenie 4

Przeczytaj tekst Senne lusterka. Zwróć uwagę na opis miejsc służących chłopcom do spania.

Senne lusterkaJan Brzechwa
Jan Brzechwa Senne lusterka

Co rano punktualnie o piątej Mateusz otwiera tak zwane śluzy.
Są to niewielkie otwory w suficie, poumieszczane akurat
nad łóżkami chłopców. Otworów takich jest tyle, ile łóżek, czyli ogółem dwadzieścia cztery. Gdy je Mateusz otwiera, zaczyna przez nie sączyć się zimna woda, która kapie prosto na nasze nosy. [...]
O godzinie szóstej rano Mateusz chwyta w dziób mały srebrny dzwoneczek i dzwoni na apel. Biegniemy wówczas wszyscy
do gabinetutZbGLnPPnL_000tp001gabinetu pana Kleksa, gdzie pan Kleks już na nas czeka
i na dzień dobry całuje każdego w czoło.
Po apelu pan Kleks wchodzi do dużej szafy stojącej w rogu gabinetu i przez okienko w jej drzwiach odbiera od nas senne lusterka. Mają one swoje szczególne przeznaczenie. Na nocnych stolikach przy każdym z łóżek stoi takie lusterko przez całą noc. Odbijają się w nich nasze sny i rano, gdy lusterka oddajemy panu Kleksowi, ogląda on dokładnie, co śniło się każdemu z nas. Sny niedobre, niedokończone, głupie i nieodpowiednie idą do śmietnika, a pozostają tylko te, które spodobały się panu Kleksowi.
Za pomocą waty przesyconej sennym kwasem pan Kleks zbiera z lusterek wszystkie sny i wyciska je do porcelanowej miseczki. Tam suszą się one jakiś czas. Gdy wyschną one już na proszek, pan Kleks na specjalnej maszynce wytłacza z nich kolorowe pastylkitZbGLnPPnL_000tp002pastylki, które wszyscy zażywamy na noc. Dzięki temu mamy coraz ładniejsze i coraz ciekawsze sny, a najpiękniejsze z nich
pan Kleks zapisuje w sennikutZbGLnPPnL_000tp003senniku swojej Akademii.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa, Warszawa 1990.
Ćwiczenie 4

Odpowiedz na pytania dotyczące tekstu Senne lusterka. Wybierz jedną odpowiedź. Możesz przez cały czas zaglądać do tekstu.

R19GVUs4hzJRu
O której godzinie w Akademii Pana Kleksa jest pobudka? Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RS0diNeIoxHNT
Ilu chłopców nocuje w jednej sypialni? Możliwe odpowiedzi: 1. O 5 rano., 2. O 5 wieczorem., 3. O 2 w nocy., 4. O 9 rano.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1aHvzPlh65y5
Co budzi chłopców? Możliwe odpowiedzi: 1. Woda kapiąca na nos., 2. Dźwięk dzwoneczka., 3. Budzik., 4. Pokrzykiwania Pana Kleksa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R63Ao9eRJeo4n
Gdzie znajdują się śluzy? Możliwe odpowiedzi: 1. Na suficie., 2. Na ścianie., 3. Na strychu., 4. W zagłówku łóżek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R2CLuIErLfcIE
Ile jest otworów? Możliwe odpowiedzi: 1. Tyle, ile łóżek., 2. Tyle, ile skarpetek., 3. Tyle, ile ścian., 4. Tyle, ile butów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RpC4G4nCI0h3s
Co pan Kleks robi z wysuszonych snów?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Przeczytaj jeszcze raz tekst i opowiedz jego treść według planu:

  1. Pobudka.

  2. Apel.

  3. Oddawanie sennych lusterek.

  4. Wyciskanie snów.

  5. Kolorowe pastylki.

R8T2cG5eg05M3
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Przeczytaj tekst Osobliwości pana Kleksa. Napisz, co, według ciebie, jest najbardziej charakterystyczne w wyglądzie pana Kleksa.

R7zIPHPc7gGNQ
(Uzupełnij).
Osobliwości pana KleksaJan Brzechwa
Jan Brzechwa Osobliwości pana Kleksa

Po pierwszym śniadaniu pan Kleks przytwierdza do twarzy swoje piegi i zaczyna się ubierać.

Warto tutaj opisać strój pana Kleksa i jego wygląd.

Pan Kleks jest średniego wzrostu, ale nie wiadomo zupełnie, czy jest gruby, czy chudy, albowiem cały tonie po prostu w swoim ubraniu. Nosi szerokie spodnie, które chwilami, zwłaszcza podczas wiatru, przypominają balon; niezwykle obszerny, długi surdut01surdut koloru czekoladowego lub bordo; aksamitną cytrynową kamizelkę, zapinaną na szklane guziki wielkości śliwek; sztywny, bardzo wysoki kołnierzyk oraz aksamitną kokardkę zamiast krawata. Szczególną osobliwość stroju pana Kleksa stanowią kieszenie, których ma niezliczoną po prostu ilość. W spodniach jego zdołałem naliczyć szesnaście kieszeni, w kamizelce zaś dwadzieścia cztery. W surducie natomiast jest tylko jedna kieszeń, i to w dodatku z tyłu. Przeznaczona jest ona dla Mateusza, który ma prawo przebywać w niej, kiedy mu się tylko spodoba.

Dlatego też, gdy pan Kleks przychodzi rano do pracy i ma już usiąść w fotelu, z tylnej kieszeni jego surduta rozlega się nagle głos:

– Aga, ak!

Co znaczy:

– Uwaga, szpak!

Wówczas pan Kleks rozsuwa poły surduta i siada ostrożnie, ażeby nie przygnieść Mateusza.

Zresztą nie zawsze ostrożność ta jest potrzebna, gdyż zdarza się nieraz, że wchodząc rano do klasy pan Kleks mówi:

– Adasiu, zabierz ten fotel.

Gdy zaś fotel jest zabrany, pan Kleks siada sobie wygodnie w powietrzu, akurat w tym miejscu, gdzie przypadało siedzenie fotela.

W kieszeniach kamizelki pana Kleksa mieszczą się rozmaite przedmioty, które budzą podziw i zazdrość wszystkich uczniów Akademii. Jest tam flaszka z zielonym płynem, tabakierka z zapasowymi piegami, powiększająca pompka, senny kwas, o którym jeszcze opowiem, kolorowe szkiełka, kilka płomyków świec, pigułki na porost włosów, złote kluczyki oraz rozmaite inne osobliwości pana Kleksa.

Kieszenie spodni są, moim zdaniem, bez dna. Pan Kleks może schować w nich, co tylko zechce, i nigdy nie znać, że cokolwiek w nich się znajduje. Mateusz opowiadał mi, że przed pójściem spać pan Kleks opróżnia wszystkie kieszenie spodni i układa ich zawartość w sąsiednim pokoju, przy czym nieraz zdarza się tak, że w jednym pokoju miejsca nie wystarcza i trzeba otworzyć dodatkowo drugi, a niekiedy nawet trzeci pokój.

Głowa pana Kleksa nie przypomina żadnej spośród głów, które się kiedykolwiek w życiu widziało. Pokryta jest ogromną czupryną, mieniącą się wszystkimi barwami tęczy, i okolona bujną zwichrzoną brodą, czarną jak smoła.

Nos zajmuje większą część twarzy pana Kleksa, jest bardzo ruchliwy i przekrzywiony w prawo albo w lewo, w zależności od pory roku. Na nosie tkwią srebrne binokle, bardzo przypominające mały rower, pod nosem zaś rosną długie sztywne wąsy koloru pomarańczy. Oczy pana Kleksa są jak dwa świderki i gdyby nie binokle, które je osłaniają, na pewno przekłuwałby nimi na wylot. Pan Kleks widzi absolutnie wszystko, a kiedy chce zobaczyć to, czego nie widzi, też ma na to sposób. Otóż w jednej z piwnic przechowywane są stale różnokolorowe baloniki z przyczepionymi do nich małymi koszyczkami. Dopiero przed paru tygodniami dowiedziałem się, do czego służą one panu Kleksowi.

Było to tak: w chwili gdy wstawaliśmy od obiadu, przybiegł z miasta Filip i opowiedział, że przy zbiegu ulic Rezedowej i Śmiesznej zepsuł się tramwaj, całkowicie zatarasował drogę i nikt go nie potrafi naprawić. Pan Kleks kazał przynieść sobie natychmiast jeden balonik, do koszyczka przytwierdzonego pod nim włożył prawe swoje oko, nastawił odpowiednio blaszany ster i po chwili balonik poleciał w kierunku miasta.

– Przygotujcie się, chłopcy, do drogi – rzekł do nas pan Kleks. – Za chwilę już będę widział, co stało się tramwajowi, i pójdziemy go ratować.

W istocie, po pięciu minutach balonik wrócił i spadł prosto pod nogi pana Kleksa. Pan Kleks wyjął z koszyka oko, włożył je na swoje miejsce i powiedział z uśmiechem:

– Teraz wszystko już widzę: tramwajowi zabrakło smaru w lewym tylnym kole, a ponadto do przedniej osi dostał się piasek. Niezależnie od tego na dachu przetarły się druty, a motorniczemu spuchła wątroba. Ruszamy! Anastazy, otwieraj bramę! Żwawo! Maszerujemy!

[...]

Wracając do codziennych zwyczajów pana Kleksa, chciałbym jeszcze wspomnieć tutaj, że rano, gdy tylko pan Kleks się ubierze, schodzi na dół na lekcje. Właściwie nie można powiedzieć, że pan Kleks schodzi, gdyż zjeżdża po poręczy, siedząc na niej jak na koniu i przytrzymując sobie oburącz binokle na nosie. Nie byłoby w tym zresztą nic szczególnego, gdyby nie to, że pan Kleks równie łatwo wjeżdża po poręczy na górę. W tym celu nabiera pełne usta powietrza, wydyma policzki i staje się lekki jak piórko. W ten sposób pan Kleks nie tylko wjeżdża po poręczy, ale może również unosić się swobodnie w górę, gdzie i kiedy zechce, a zwłaszcza wtedy, gdy udaje się na połów motyli. Motyle stanowią nieodzowną część pożywienia pana Kleksa, a na drugie śniadanie nie jada nic innego.

– Zapamiętajcie sobie, moi chłopcy – oświadczył nam kiedyś pan Kleks – że smak mieści się nie tylko w samym pożywieniu, lecz również w jego barwie. Na pożywieniu mi nie zależy, gdyż dostatecznie nasycam się pigułkami na porost włosów, ale podniebienie mam bardzo wybredne i lubię różne smaczne rzeczy. Dlatego też jadam tylko to, co jest kolorowe, a więc motyle, kwiaty, różne kolorowe szkiełka oraz potrawy, które sam sobie pomaluję na jakiś smaczny kolor.

Zauważyłem jednak, że jedząc motyle pan Kleks wypluwa pestki takie same, jakie są w czereśniach lub wiśniach.

Zgadując moje myśli pan Kleks mi wyjaśnił, że jada tylko specjalny gatunek motyli, które mają wewnątrz pestki i które można sadzić na grządkach jak fasolę.

Wszyscy uczniowie pana Kleksa myślą, że to bardzo łatwo unosić się w powietrzu tak jak on.

Nadymają się więc z całych sił, wydymąją policzki, naśladując ruchy pana Kleksa, ale mimo to nic im się nie udaje. Arturowi z wysiłku krew poszła z nosa, a jeden z Antonich o mało nie pękł.

Na równi z mymi kolegami przeprowadzałem te same próby, ale upływał dzień za dniem i chociaż pan Kleks udzielał nam pewnych wskazówek, wysiłki moje pozostały bez rezultatu.

Aż naraz w niedzielę po południu wciągnąłem w siebie powietrze tak jakoś dziwnie, że poczułem wewnątrz niezwykłą lekkość, a gdy nadto jeszcze wydąłem policzki, ziemia poczęła mi się usuwać spod nóg i uniosłem się w górę.

Oszołomiony z wrażenia, leciałem coraz wyżej i wyżej, aż spotkała mnie owa niezapomniana przygoda, która wprawiła w zdumienie nawet samego pana Kleksa.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Jan Brzechwa, Osobliwości pana Kleksa, [w:] tegoż, Akademia pana Kleksa. Pan Kleks, Warszawa 1990.
R1K4YFYBOdtku
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj w odpowiednie wyrazy i związki wyrazowe związane z wyglądem zewnętrznym pana Kleksa i z jego niespotykanymi właściwościami. Wygląd zewnętrzny pana Kleksa Możliwe odpowiedzi: 1. możliwość unoszenia się w powietrzu, 2. ruchliwy, przekrzywiony w prawo albo w lewo, nos, 3. sztywny wysoki kołnierzyk, 4. spożywanie motyli i wypluwanie po nich pestek, 5. długie, sztywne wąsy koloru pomarańczy, 6. piegi, 7. dwadzieścia cztery kieszenie w kamizelce na różnorodne przedmioty, 8. obszerny, długi surdut, 9. okrągłe binokle, 10. średni wzrost, 11. aksamitna cytrynowa kamizelka, 12. dużo warstw ubrań, 13. szklane guziki wielkości śliwek, 14. czupryna mieniąca się kolorami tęczy, 15. 1 kieszeń w surducie, 16. różnokolorowe koszyczki, w których wysyłane jest oko, 17. bujna, czarna, zwichrzona broda, 18. szesnaście kieszeni w spodniach, będących bez dna, 19. ani gruby, ani chudy, 20. aksamitna kokarda, 21. szerokie spodnie Niespotykane właściwości pana Kleksa Możliwe odpowiedzi: 1. możliwość unoszenia się w powietrzu, 2. ruchliwy, przekrzywiony w prawo albo w lewo, nos, 3. sztywny wysoki kołnierzyk, 4. spożywanie motyli i wypluwanie po nich pestek, 5. długie, sztywne wąsy koloru pomarańczy, 6. piegi, 7. dwadzieścia cztery kieszenie w kamizelce na różnorodne przedmioty, 8. obszerny, długi surdut, 9. okrągłe binokle, 10. średni wzrost, 11. aksamitna cytrynowa kamizelka, 12. dużo warstw ubrań, 13. szklane guziki wielkości śliwek, 14. czupryna mieniąca się kolorami tęczy, 15. 1 kieszeń w surducie, 16. różnokolorowe koszyczki, w których wysyłane jest oko, 17. bujna, czarna, zwichrzona broda, 18. szesnaście kieszeni w spodniach, będących bez dna, 19. ani gruby, ani chudy, 20. aksamitna kokarda, 21. szerokie spodnie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Narysuj pana Kleksa. Możesz wykorzystać opisy zgromadzone w poprzednim ćwiczeniu.

Rnuxud8Kh9zJv
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Korzystając z wyrażeń określających pana Kleksa, opisz jego postać.

RCDfDfTytG1zL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Przedstaw postać pana Kleksa tak, by osobę, która jeszcze nie czytała książki Jana Brzechwy Akademia pana Kleksa, przekonać do jej lektury. Użyj argumentów, podkreślających oryginalność i wyjątkowość tytułowego bohatera.

R1Af6ym022nXN
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Pomóż panu Kleksowi, który zaczyna tracić pamięć, i wymyśl sposób na pozyskiwanie pastylek zapewniających kolorowe sny.

RC52JU6KlgoxA
(Uzupełnij).
RWrE2W4Me2RmP
Łapacz snów
Źródło: domena publiczna.
Ciekawostka

Łapacz snów to talizman w formie ręcznie splecionej obręczy wierzbowej z utkaną na niej z nitek siecią, często naśladującą pajęczynę. Ozdabiany był również koralikami i piórkami. Indianie Ameryki Północnej zawieszali go nad kołyską lub łóżkiem dla ochrony niemowląt przed złem. Łapacz wywodzi się od Indian Anichinaabe, którzy nazywali go asubakacin – urok pajęczej sieci.

RKwZvMKkWbeOn
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj do każdej fotografii odpowiednie zdanie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 8

Ułóż zdania z wyrażeniami:

  • ułożyć się do snu,

  • zapaść w zimowy sen,

  • ufnie zasnąć,

  • przespać spokojnie.

RXp3ggAtUrADa
(Uzupełnij).
Ciekawostka

W języku polskim słowo 'sen' oznacza nie tylko czynność spania, ale także to, co nam się śni. Śnić z kolei znaczy: widzieć i przeżywać coś tak, jakby to się działo naprawdę, rzeczywiście.

Sen jest niezbędny, by podczas wypoczynku zregenerować organizm
i uporządkować zapamiętane informacje.

Uważa się, że potrzeba snu u dzieci spada wraz z wiekiem:

  • Noworodki do 3. miesiąca życia śpią od 14 do 17 godzin na dobę.

  • Niemowlęta od 4 do 11 miesiąca śpią 12‑15 godzin na dobę.

  • Przedszkolaki, czyli dzieci w wieku od 3 do 5 lat muszą spać od 10 do 13 godzin na dobę. Dzieci do 5. roku życia śpią zarówno w nocy, jak i podczas drzemek
    w ciągu dnia.

  • Dzieci starsze od 6 do 13 lat potrzebują od 9 do 11 godzin snu na dobę.

  • Dorośli potrzebują od 7 do 9 godzin snu.

Niektóre zwierzęta, jak choćby niedźwiedzie brunatne albo nietoperze, przesypiają zimę, nie budząc się wcale w ciągu doby przez kilka miesięcy.

Jeśli to, co nam się śniło, sprawdziło się w przyszłości, to wtedy mówimy, że to był sen proroczy.

RWXeMwNEk6VUh
Ćwiczenie 9
Określ, jaki może być sen. Zaznacz odpowiednie wyrazy. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rn4fsbLQytqwW
Ćwiczenie 10
Uzupełnij zdania poniższymi wyrazami. Krótki sen w ciągu dnia to 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg, natomiast długi i głęboki sen to 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg.„śpi”
Gdy ktoś wydaje podczas snu charakterystyczny, nieprzyjemny dla uszu dźwięk, to mówimy, że 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg.
W języku potocznym słowo „śpi” zastępujemy też słowami 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg lub 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg.

1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg niesłychane rzeczy, bo mogłem latać jak mewa i godzinami nurkować.
Gdy zasnąłem, to 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg tatę, jak latał helikopterem po pokoju.
Rano nie byłam pewna, czy byłam nad morzem naprawdę, czy to było 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg.
Chciałbym jeszcze raz 1. senne widzenie, 2. kima, 3. widziałem we śnie, 4. chrapie, 5. We śnie roiłem, 6. lula, 7. drzemka, 8. mieć sen, 9. letarg, w którym chodzę po suficie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LLlHJ9xn8is
Ćwiczenie 11
Zaznacz wyrazy, które określają, w jaki sposób możemy spać. Możliwe odpowiedzi: 1. Mocno., 2. Długo., 3. Źle., 4. Głęboko., 5. Spokojnie., 6. Ufnie., 7. Zabawnie., 8. Niepewnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14cikAuyhJy2
Ćwiczenie 12
Uzupełnij zdania poniższymi wyrazami. 1. widziałem we śnie, 2. przysypiałam, 3. We śnie roiłem, 4. mieć sen, 5. senne widzenie niesłychane rzeczy, bo mogłem latać jak mewa i godzinami nurkować.
Gdy zasnąłem, to 1. widziałem we śnie, 2. przysypiałam, 3. We śnie roiłem, 4. mieć sen, 5. senne widzenie tatę, jak latał helikopterem po pokoju.
Rano nie byłam pewna, czy byłam nad morzem naprawdę, czy to było 1. widziałem we śnie, 2. przysypiałam, 3. We śnie roiłem, 4. mieć sen, 5. senne widzenie.
Chciałbym jeszcze raz 1. widziałem we śnie, 2. przysypiałam, 3. We śnie roiłem, 4. mieć sen, 5. senne widzenie, w którym chodzę po suficie.
Już prawie 1. widziałem we śnie, 2. przysypiałam, 3. We śnie roiłem, 4. mieć sen, 5. senne widzenie, gdy nagle ktoś obudził mnie, pukając do drzwi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8

Przeczytaj w przypisach, co znaczy słowo 'sennik'. Opisz jeden ze swoich snów, który mógłby się znaleźć w senniku Akademii pana Kleksa.

R138Fj7kyd49q
(Uzupełnij).
tZbGLnPPnL_000tp001
tZbGLnPPnL_000tp002
tZbGLnPPnL_000tp003
01