Ryej3A9xnSA7a
Kolorowa fotografia przedstawiająca taflę błękitnej wody, na której ukazane zostały krople deszczu. Tworzą one różnej wielkości kółka na wodzie. Gdzieniegdzie widać bąbelek na wodzie, który powstał w wyniku uderzenia kropli o nią. Po prawej stronie i bardziej na środku woda jest ciemniejsza.

Marzenia

Krople deszczu na wodzie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R5Ki9zizmUQtL
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Xt9YEfMsFNn
Ćwiczenie 2
nawałnica Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się kapuśniaczek Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się ulewa Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się deszczyk Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się deszcz Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się mżawka Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RBw5f1JWPLsbk
Ćwiczenie 3
Wskaż w podanych poniżej zdaniach odpowiedni rodzaj deszczu. Nastąpił gwałtowny wzrost prędkości wiatru, rozpętała się nawałnicamżawka. Siąpił wiosenny, drobny deszczyk kapuśniaczekulewa. Wieczorem wielka ulewamżawka przeszła nad miastem. Rzęsisty deszczykopad spadł na liście i kwiaty. Już od rana zanosi się na deszczchlapa. Jesienna mżawka burza spowodowała korki w mieście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Przypomnij sobie, jakie dźwięki wydaje padający deszcz. Naśladuj stukaniem odgłosy gwałtownej ulewy oraz szmer kapuśniaczka.

RTSVMihvfIzhO
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Opisz krótko, co odczuwasz, gdy pada gwałtowny i silny deszcz.

RpQ7Y2Rj7iq0j
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Narysuj wybrany rodzaj deszczu.

RVyCdFyXG2UI8
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Napisz, po czym odróżniasz różne rodzaje deszczu.

R1XmBoRJMFOXm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R12rYIJ1q24B41
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Instrukcja zabawy w kalambury
Wybierz, w tajemnicy przed innymi, jeden ze związków wyrazowych z poprzedniego ćwiczenia. Przygotuj pantomimę ilustrującą jego treść i zaprezentuj ją całej klasie. Zakończ przedstawienie w momencie, kiedy widzowie wypowiedzą na głos rozpoznany związek wyrazowy.

Wskazówka: Pantomima to przekazywanie informacji bez użycia słów, za pomocą mimiki, gestów i ruchów ciała.

RLJO2fEr4mVrA
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Ułóż zdanie z jednym ze związków wyrazowych z poprzedniego ćwiczenia.

R1Qz4eWbYtcd6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Zilustruj w zeszycie obrazy poetyckie zawarte we fragmencie wiersza Wincentego Fabera Pogoda.

'Nie gniewaj się na deszcz.
On otwiera śpiące piąstki liści
i na drutach szklane nuty wiesza,
żeby ptaki wiedziały jak śpiewać'.

R19CtQ3yMhwWD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Określ, jakie obrazy poetyckie zostały przedstawione we fragmencie  wiersza Wincentego Fabera Pogoda.

'Nie gniewaj się na deszcz.
On otwiera śpiące piąstki liści
i na drutach szklane nuty wiesza,
żeby ptaki wiedziały jak śpiewać'.

RwPNGpbTJCffp
(Uzupełnij).
KapuśniaczekJulian Tuwim
Julian Tuwim Kapuśniaczek
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Julian Tuwim, Kapuśniaczek, [w:] tegoż, Wiersze dla dzieci, Kraków 2017.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnychj0000008ILB5v22_000tp001wilgnych muszek,
Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,
Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,
Rośnyj0000008ILB5v22_000tp002Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.
Słabe to, maleńkie, ledwo samo kropi,
Nawet w blachy bębnić nie potrafi jeszcze,
Ot, młodziutki deszczyk, fruwające kropki,
Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem.
Chciałyby ulewą lunąć w gromkiej burzy,
Miasto siec na ukos chlustającą chłostą,
W rynnach się rozpluskać, rozlać się w kałuży,
Szyby dziobać łzawą i zawiłą ospąj0000008ILB5v22_000tp003ospą...
Tak to sobie marzy kapanina biedna,
Sił ostatkiem pusząc się w ostatnim dreszczu...
Lecz cóż? Spójrz: na drucie jeździ kropla jedna
Już ją wróbel strząsnął. Już po całym deszczu.

RGGJLb4n0FqXL
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj do odpowiedniej komórki tabeli podane poniżej fragmenty utworu Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Zachowaj taką kolejność, jaka jest w wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

W wierszu Juliana Tuwima Kapuśniaczek użyto środków stylistycznych, takich jak: porównania, przenośnie, epitety. Wypisz po jednym przykładzie tych środków. Wyjaśnij, jak rozumiesz każdy z nich.

R7K5Qxw5aexf4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Podaj przykłady animizacji (ożywienia) i uosobienia w utworze Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Wyjaśnij, jak je rozumiesz.

R1EX4lVRWsxUD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wypisz z utworu Juliana Tuwima czasowniki i określ, w jakiej formie zostały użyte.

Re3P3JAtJtfhZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
R14cRpOu2yaxc
Na podstawie wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek uzupełnij tabelę tak, by powstało zestawienie rzeczowników wraz z określeniami (epitetami).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1cYXknzlgdYP
Ćwiczenie 11
Wskaż, jaki to środek stylistyczny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1wo9GkHamaAI11
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12

Jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do bohatera wiersza? Uzasadnij swojej zdanie, wykorzystując wiedzę o zdrobnieniach.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 13

O czym marzy bohater wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek?

R10HVdxCilLuc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Określ, o czym marzy bohater wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek.

Rh3N6AUPd4eMI
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przypomnij sobie przedszkolne marzenia. Opisz w kilku zdaniach, czy były podobne do tych, jakie miał kapuśniaczek.

RRLGgnx6k3obf
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek.

Wskazówka: Pamiętaj o dostosowaniu intonacji, natężenia głosu i tempa do intencji tekstu. Czytaj: głośno i dynamicznie, z politowaniem, wesoło, z czułością.

RRLGgnx6k3obf
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Czytając wiersz, ilustruj go mimiką i gestykulacją. Pokaż różnice nastroju, okazując politowanie, wesołość, czułość, smutek, grozę itp.

RRLGgnx6k3obf
(Uzupełnij).
j0000008ILB5v22_000tp001
j0000008ILB5v22_000tp002
j0000008ILB5v22_000tp003