Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Ryej3A9xnSA7a
Kolorowa fotografia przedstawiająca taflę błękitnej wody, na której ukazane zostały krople deszczu. Tworzą one różnej wielkości kółka na wodzie. Gdzieniegdzie widać bąbelek na wodzie, który powstał w wyniku uderzenia kropli o nią. Po prawej stronie i bardziej na środku woda jest ciemniejsza.

Marzenia

Krople deszczu na wodzie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R5Ki9zizmUQtL
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Xt9YEfMsFNn
Ćwiczenie 2
nawałnica Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się kapuśniaczek Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się ulewa Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się deszczyk Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się deszcz Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się mżawka Możliwe odpowiedzi: 1. rosi, sączy się, 2. siąpi, mży, 3. zacina, szumi, 4. pada, leje, 5. kropi, szemrze, 6. przetacza się, rozpętała się
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RBw5f1JWPLsbk
Ćwiczenie 3
Wskaż w podanych poniżej zdaniach odpowiedni rodzaj deszczu. Nastąpił gwałtowny wzrost prędkości wiatru, rozpętała się nawałnicamżawka. Siąpił wiosenny, drobny deszczyk kapuśniaczekulewa. Wieczorem wielka ulewamżawka przeszła nad miastem. Rzęsisty deszczykopad spadł na liście i kwiaty. Już od rana zanosi się na deszczchlapa. Jesienna mżawka burza spowodowała korki w mieście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Przypomnij sobie, jakie dźwięki wydaje padający deszcz. Naśladuj stukaniem odgłosy gwałtownej ulewy oraz szmer kapuśniaczka.

RTSVMihvfIzhO
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Opisz krótko, co odczuwasz, gdy pada gwałtowny i silny deszcz.

RpQ7Y2Rj7iq0j
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Narysuj wybrany rodzaj deszczu.

RVyCdFyXG2UI8
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Napisz, po czym odróżniasz różne rodzaje deszczu.

R1XmBoRJMFOXm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R12rYIJ1q24B41
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Instrukcja zabawy w kalambury
Wybierz, w tajemnicy przed innymi, jeden ze związków wyrazowych z poprzedniego ćwiczenia. Przygotuj pantomimę ilustrującą jego treść i zaprezentuj ją całej klasie. Zakończ przedstawienie w momencie, kiedy widzowie wypowiedzą na głos rozpoznany związek wyrazowy.

Wskazówka: Pantomima to przekazywanie informacji bez użycia słów, za pomocą mimiki, gestów i ruchów ciała.

RLJO2fEr4mVrA
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Ułóż zdanie z jednym ze związków wyrazowych z poprzedniego ćwiczenia.

R1Qz4eWbYtcd6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Zilustruj w zeszycie obrazy poetyckie zawarte we fragmencie wiersza Wincentego Fabera Pogoda.

'Nie gniewaj się na deszcz.
On otwiera śpiące piąstki liści
i na drutach szklane nuty wiesza,
żeby ptaki wiedziały jak śpiewać'.

R19CtQ3yMhwWD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Określ, jakie obrazy poetyckie zostały przedstawione we fragmencie  wiersza Wincentego Fabera Pogoda.

'Nie gniewaj się na deszcz.
On otwiera śpiące piąstki liści
i na drutach szklane nuty wiesza,
żeby ptaki wiedziały jak śpiewać'.

RwPNGpbTJCffp
(Uzupełnij).
KapuśniaczekJulian Tuwim
Julian Tuwim Kapuśniaczek
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Julian Tuwim, Kapuśniaczek, [w:] tegoż, Wiersze dla dzieci, Kraków 2017.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnychj0000008ILB5v22_000tp001wilgnych muszek,
Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,
Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,
Rośnyj0000008ILB5v22_000tp002Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.
Słabe to, maleńkie, ledwo samo kropi,
Nawet w blachy bębnić nie potrafi jeszcze,
Ot, młodziutki deszczyk, fruwające kropki,
Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem.
Chciałyby ulewą lunąć w gromkiej burzy,
Miasto siec na ukos chlustającą chłostą,
W rynnach się rozpluskać, rozlać się w kałuży,
Szyby dziobać łzawą i zawiłą ospąj0000008ILB5v22_000tp003ospą...
Tak to sobie marzy kapanina biedna,
Sił ostatkiem pusząc się w ostatnim dreszczu...
Lecz cóż? Spójrz: na drucie jeździ kropla jedna
Już ją wróbel strząsnął. Już po całym deszczu.

RGGJLb4n0FqXL
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj do odpowiedniej komórki tabeli podane poniżej fragmenty utworu Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Zachowaj taką kolejność, jaka jest w wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

W wierszu Juliana Tuwima Kapuśniaczek użyto środków stylistycznych, takich jak: porównania, przenośnie, epitety. Wypisz po jednym przykładzie tych środków. Wyjaśnij, jak rozumiesz każdy z nich.

R7K5Qxw5aexf4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Podaj przykłady animizacji (ożywienia) i uosobienia w utworze Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Wyjaśnij, jak je rozumiesz.

R1EX4lVRWsxUD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wypisz z utworu Juliana Tuwima czasowniki i określ, w jakiej formie zostały użyte.

Re3P3JAtJtfhZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
R14cRpOu2yaxc
Na podstawie wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek uzupełnij tabelę tak, by powstało zestawienie rzeczowników wraz z określeniami (epitetami).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1cYXknzlgdYP
Ćwiczenie 11
Wskaż, jaki to środek stylistyczny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1wo9GkHamaAI11
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12

Jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do bohatera wiersza? Uzasadnij swojej zdanie, wykorzystując wiedzę o zdrobnieniach.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 13

O czym marzy bohater wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek?

R10HVdxCilLuc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Określ, o czym marzy bohater wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek.

Rh3N6AUPd4eMI
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przypomnij sobie przedszkolne marzenia. Opisz w kilku zdaniach, czy były podobne do tych, jakie miał kapuśniaczek.

RRLGgnx6k3obf
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek.

Wskazówka: Pamiętaj o dostosowaniu intonacji, natężenia głosu i tempa do intencji tekstu. Czytaj: głośno i dynamicznie, z politowaniem, wesoło, z czułością.

RRLGgnx6k3obf
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Czytając wiersz, ilustruj go mimiką i gestykulacją. Pokaż różnice nastroju, okazując politowanie, wesołość, czułość, smutek, grozę itp.

RRLGgnx6k3obf
(Uzupełnij).
j0000008ILB5v22_000tp001
j0000008ILB5v22_000tp002
j0000008ILB5v22_000tp003