Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R6L8nt5sUdfSE
Obraz przedstawia targ. Ludzie są w ścisku. Jedni siedzą przy straganach, a drudzy idą z rzeczami na sprzedaż. W tle znajduje się Paryż.

Realizm + 30%

Les Halles , [czyt.: le ale] w drugiej połowie XIX wieku
Źródło: Léon Lhermitte (1844-1925) [czyt.: leon lermit]; francuski malarz, domena publiczna.

Sztukę pozytywizmu zdominował realizm. Obok tego nurtu pojawił się jednak także nurt drugi – bardziej surowy, skrajny: naturalizm. Naturaliści oskarżani byli o celowe wywoływanie skandalu i demoralizowanie czytelników. Epatowanie brzydotą i ukazywanie człowieka jako bezwzględnej bestii, kierującej się instynktami, dla wielu było oburzające. Pisarze tworzący w tym nurcie widzieli siebie natomiast jako wiernych dokumentalistów rzeczywistości – uznawali się za badaczy pracujących przy stole sekcyjnym i ściągających kolejne warstwy tkanki, pod którą kryje się zgnilizna i ohyda otaczającego świata...

Już wiesz

1) Na podstawie dowolnego źródła zredaguj  krótką notatkę na temat założeń naturalizmu.

RjZdgUVw7awmn
(Uzupełnij).

2) Wybierz się na spacer. Obserwuj mijanych ludzi i miejsca. Zrób zdjęcia (telefonem lub aparatem fotograficznym) tym fragmentom rzeczywistości, które wzbudzą twój niesmak, lęk lub obrzydzenie.

RjZdgUVw7awmn
(Uzupełnij).

3) Przeczytaj fragment powieści GerminalGerminalGerminal.

RjZdgUVw7awmn
(Uzupełnij).
Już wiesz

1) Na podstawie dowolnego źródła zredaguj  krótką notatkę na temat założeń naturalizmu. 

RjZdgUVw7awmn
(Uzupełnij).

2) Przygotuj wirtualny wywiad z osobą, która wzbudza w tobie lęk.

RjZdgUVw7awmn
(Uzupełnij).

3) Przeczytaj zamieszczony w lekcji fragment powieści Germinal zamieszczony w lekcji.

RjZdgUVw7awmn
(Uzupełnij).
Germinal
j0000000EIB2v23_0000000K
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Emil Zola – Germinal

Emil Zola (1840‑1902), francuski pisarz, jest autorem cyklu dwudziestu powieści powstałych w latach 70. i 80. XIX wieku, którym nadał wspólny tytuł: Rodzina Rougon‑MacquartówRougon‑MacquartRougon‑Macquartów. Historia naturalna i społeczna rodziny z czasów II cesarstwa. Powieści układają się wyraźnie w dwa podcykle, z których jeden koncentruje się na tzw. linii małżeńskiej (Macquartów), a drugi - na 'bękarciej' (Rougonów) wspomnianej rodziny. Druga linia – w opinii znawców – uchodzi za literacko 'lepszą'; należą do niej m.in. W matni (1876), GerminalGerminalGerminal (1885) i Nana (1880).

Utwory te wykorzystują poetykę naturalizmu. Jej główne założenia to ukazanie biologicznej i społecznej natury człowieka, wskazanie na prawo dziedziczności. Naturalizm szuka 'praw obiektywnych' (naukowych). W poetyce przejmuje w 70% zasady realizmu klasycznego; pozostałe 30% to: skrajny obiektywizm narracji ('obojętność narratora'), prezentacja zdarzeń i faktów z pozycji środowiska. Pojawiają się także nowe elementy: brzydota, okrucieństwo, seksualizm.

Germinal jest trzynastą powieścią cyklu Zoli. Pisarz przygotowywał do niej materiał przez kilka miesięcy, przyglądając się strajkującym robotnikom w Anzin – niewielkiej miejscowości na północy kraju w regionie Nord Pas de CalaisNord Pas de CalaisNord Pas de Calais (zagłębiu górniczym). Obserwował głód, choroby, wyzysk i śmierć i na tej podstawie sporządzał skrupulatne notatki. Poznawał również ideologię socjalizmu, z którą częściowo się zgadzał.

Powieść Zoli staje się szczególnym świadectwem życia górników, prezentacją przyczyn wybuchu rewolucji, kontekstem politycznym i społecznym czasów, których dotyczy. Akcja utworu rozgrywa się między 1886 a 1887 rokiem. Bezrobotny Stefan LantierStefan LantierStefan Lantier przybywa do MontsouMontsouMontsou i znajduje pracę w kopalni. Wynajmuje pokój u rodziny MaheuMaheuMaheu – pracowników kopalni. Zakochuje się, jednak porażają go warunki życia i pracy, nie rozumie brutalności oraz agresji, a także przytłacza go głód. Szuka idei i znajduje ją w hasłach rodzącego się socjalizmu, co doprowadza do powstania pierwszej komórki Międzynarodówki w Montsou. Nawołuje do strajku…

Rougon‑Macquart
Nord Pas de Calais
Stefan Lantier
Montsou
Maheu
GerminalEmil Zola
Emil Zola Germinal

Noc była głęboka, na niebie nie błyszczała ani jedna gwiazda, nie można było rozróżnić przedmiotów na odległość kilku kroków. Drogą z Marchiennes do MontsouMarchiennes do MontsouMarchiennes do Montsou, biegnącą prosto jak strzelił, przez pola zarosłe burakami szedł człowiek. [...]

Człowiek ów wyszedł z Marchiennes około drugiej w nocy, ubrany tylko w cienki bawełniany kaftan i spodnie z wełnianego pluszu, i do tej pory szedł szybkim krokiem, drżąc z zimna. [...] Miał tylko jedną myśl, nadzieję biednego, bezdomnego robotnika bez pracy, że ze świtem wiatr przycichnie i zrobi się nieco cieplej. Tak szedł i szedł, aż wreszcie dwa kilometry przed Montsou ujrzał światło trzech palących się na wolnym powietrzu stosów węgla. [...] Na płaskim terenie ujrzał olbrzymią, bezkształtną masę chaotycznie zbitych w jeden kłąb domów, ponad które sterczały w górę kominy. Słabe, zamglone światła łyskały przez szyby, pięć czy sześć latarń chwiało się na belkowaniach, zębatymi czarnymi sylwetkami rysujących się w ciemności niby potworne szkielety. Pogrążona w ciemności, otulona chmurą dymu masa ta wydawała z siebie jeden tylko odgłos, ciężkie, głuche dyszenie niewidzialnej maszyny parowej.

Wędrownik rozpoznał nareszcie kopalnię. I zaraz opanowała go myśl przykra, natrętna, że nic mu z tego, bo i tutaj z pewnością roboty nie znajdzie. [...]

– Nazywam się Stefan Lantier001Stefan Lantier, jestem maszynistą, nie wie pan, może mógłbym tutaj znaleźć pracę? [...]

– Pracę… tutaj… maszynista? Nie… nie! Wczoraj dopiero zgłaszało się dwu. Nie ma pracy.

[…]

Ciemno było jeszcze wokół, ale gest starego rozwiał niejako wszędzie całun nędzy. Rozpościerał on się daleko milami, a Stefanowi zdało się, że podmuchy marcowego wichru hulające po rozłogach niosą na skrzydłach wołanie o ratunek tysięcy ginących z głodu.

Zrywały się coraz to gwałtowniejsze, niosąc śmierć, dusząc życie słabo tlejące w piersiach wygłodzonych. Stefan opanowany strachem wbił się oczyma w pomrokę, usiłując przedrzeć ją, dostrzec zło, co tam gryzło życie u podstaw, i bojąc się zarazem ujrzeć straszne widziadło. Ale dal czarna była jeszcze nicością, nie miała konturów, czym się stanie, w co obróci, nie można było przewidzieć. [...]

– Pan może z Belgii?

Poganiacz wrócił i rozpoczął na nowo przerwaną rozmowę. [...]

– Nie, pochodzę z południa – odparł Stefan. [...]

– Ja zaś – rzekł – pochodzę z Montsou i nazywam się BonnemortBonnemortBonnemort.

Wypadające od czasu do czasu z żelaznego kosza węgle, tląc na ziemi, rzucały na jego bladą twarz purpurową łunę. [...]

– [...] Widzi pan, tam na dole dokucza bardzo woda. Wlazła mi bestia pod skórę i są dni teraz, kiedy nie mogę ruszyć nogą, bym nie krzyczał na całe gardło z bólu.

Przerwał mu nowy atak kaszlu.

– I z tego pan także kaszle? – spytał Stefan.

Ale stary pokręcił przecząco głową. Potem, gdy mógł znowu mówić, objaśnił:

– Nie, nie z tego. Zeszłego miesiąca przeziębiłem się trochę. Nigdy dotąd nie kaszlałem, teraz nie mogę się tego pozbyć. I co komiczne, to to, że ciągle muszę pluć, ciągle pluć.

Odchrząknął i splunął znów czarno.

– Czy to krew? – spytał Stefan.

– Nie, to węgiel. Mam tego tyle w środku, że mógłbym do końca życia w piecu palić. A przecież już od pięciu lat nie byłem krokiem tam na dole. Muszę mieć ładny zapas, nie ma co mówić! Ale to człowieka trzyma, ha?

Zapanowało milczenie. Z głębi kopalni dochodził głuchy tętent kujących młotów, wicher wył jakąś wielką, żałobną skargę, krzyczał, że ciemno, że głód, że znużenie ciążą ziemi. Ogień w koszu żelaznym przygasał, a przy jego słabych blaskach stary ciągnął dalej. [...]

Kolonia robotnicza, położona wśród pól obsianych zbożem i burakami, spała dotąd. [...] Pod numerem szesnastym, w mieszkaniu rodziny Maheuów, cisza panowała, ciemność nieprzebita zaległa izbę sypialną na piętrze, gdzie spało w ciasnocie mnóstwo ludzi zmęczonych śmiertelnie, ledwo mając czym oddychać. Mimo zimna panującego na świecie powietrze miało tu wysoką, dławiącą ciepłotę, jaką mają wszelkie ciasne pomieszczenia napełnione ludźmi.

Kukułka zegara w izbie parterowej odezwała się cztery razy. Ale nikt się nie ruszył. Rozlegały się tylko oddechy i przyciszone chrapanie. Nagle zerwała się z łóżka Katarzyna. Z przyzwyczajenia przez sen policzyła cztery uderzenia zegara dolatujące z sąsiedztwa i podniosła się, nie mając jednak siły rozbudzić się zupełnie. Wysunęła spod kołdry nogi, poszukała zapałek i zapaliła świecę. Ale nie wstała z łóżka. Głowa jej leciała w tył, chwiała się między ramionami instynktownie, usiłując opaść na poduszki.

Przy blasku świecy widać było izbę o dwu oknach. Stały w niej trzy łóżka, szafa, stół i dwa krzesła. Poczerniałe od zużycia i starości meble jaskrawo odcinały się od żółto lakierowanych ścian. Prócz tego umeblowania nie było nic. [...]W łóżku na lewo spał najstarszy Zachariasz, chłopak dwudziestoletni, wraz ze swym jedenastoletnim bratem JeanlinemJeanlinJeanlinem. Na prawo leżało dwoje malców, Lenora i Henryś, objąwszy się za szyję. Dziewczynka miała sześć lat, chłopak cztery. Wreszcie trzecie łóżko zajmowała Katarzyna wraz z dziewięcioletnią Alzirą, która była na swój wiek tak mała i wątła, że gdyby nie wielki garb kaleki, który uciskał Katarzynę w nocy, byłaby nie czuła jej nawet obok siebie. Przez szklane otwarte drzwi widać było wąską sionkę, w której stało czwarte łóżko zajęte przez ojca i matkę, a obok niego kołyska z najmłodszą, dopiero trzymiesięczną Estellą.

Katarzyna, siedząc na łóżku, czyniła rozpaczliwe wysiłki, by się rozbudzić, przeciągała się, prostowała, zanurzała dłonie w rudych włosach, spadających jej na czoło i na kark. Była na swe piętnaście lat szczupła. Z wąskiej koszuli wysuwały się tylko sinawe, jakby plamami węgla pokryte nogi i ramiona śnieżnej białości, odcinające się wyraźnie od ziemistego koloru twarzy, której skóra codziennie gryziona czarnym, ostrym mydłem pokryła się zmarszczkami i zniszczyła. [...] W szarych jej oczach mających wyraz bólu i wyczerpania ukazały się łzy. Łamało się całe jej ciało, usiłując opaść na pościel. [...]

– Wybiła czwarta! – powtarzała Katarzyna. – Dalej, wstawajcie! Ojciec będzie się gniewał!

Jeanlin zwinął się w kłębek, zamknął oczy i rzekł:

– Idź sobie… chce mi się spać!

Zaśmiała się dobrodusznie. Jeanlin był mały, członki jego o nabrzmiałych skutkiem skrofułówskrofułyskrofułów stawach były tak drobne, dziecięce, że objąwszy go ramionami podniosła bez trudu z łóżka. Począł się wyrywać, ziemista twarz jego, na której świeciły zielone oczy, pobladła ze złości. Czuł się upokorzony, słaby. Nie rzekł nic, tylko wilczkiem ukąsił ją w prawą pierś.

– Szkaradniku jakiś! – zawołała, tłumiąc okrzyk bólu, i postawiła go na ziemi.

Alzira, podciągnąwszy kołdrę pod samą brodę, spoglądała dokoła. Mądrymi oczyma śledziła każde poruszenie braci i siostry, ubierających się teraz. Powstał na nowo spór przy miednicy. Chłopcy szturchali dziewczynę, gdyż za długo się myła. Bez ceremonii podnosili koszule i posługiwali się nocnikiem, z obojętnością psów chowających się razem. [...]

Od chwili w sąsiednim mieszkaniu ruszać się poczęto. Domki robotnicze wystawiono możliwie najtaniej, mury były więc tak cienkie, że słychać było każde słowo, każdy szelest. Rodziny trącały się przeto niejako łokciami i żaden szczegół życia nie został w ukryciu. Nawet dzieci wiedziały wszystko szczegółowo. [...]

Maheu zerwał się nagle z pościeli. Cóż to mu się znowu stało? Znowu zaspał jak ostatni nicpoń. Począł kląć tak dosadnie, że dzieci umilkły, nie śmiejąc ust otworzyć. [...]

– Stulisz ty gębę, bębnie! – wrzasnął Maheu rozwścieczony ustawicznym krzykiem Estelli.

Małego wzrostu, jak stary Bonnemort, podobny był doń zresztą zupełnie. Taką samą miał wielką głowę, płaską ziemistą twarz i żółte, krótko ostrzyżone włosy. Dziecko przerażone wielkim muskularnym ramieniem, które ujrzało ponad sobą, krzyczało jeszcze mocniej.

– Daj jej spokój! Wiesz, że to na nic! – odezwała się jego żona i rozłożyła się na środku łóżka.

Zbudziła się po chwili i poczęła narzekać, że nigdy nie dadzą jej się wyspać. Czyż nie mogą wstać cicho i iść do roboty? Zatonęła cała pod kołdrą i widać było tylko jej twarz o grubych rysach. Musiała być niegdyś piękna, ale dziś ta trzydziestodziewięcioletnia kobieta skutkiem długich lat niedostatku i siedmiorga dzieci była ruiną.

Z oczyma utkwionymi w sufit mówiła do ubierającego się męża. Żadne zresztą nie zwracało uwagi na małą, siniejącą od krzyku.

– Wiesz – mówiła pani Maheu – że nie ma w domu ni grosza, a dziś dopiero poniedziałek. Sześć dni jeszcze do wypłaty dwutygodniowej. Tak iść dalej nie może. Wszyscy razem przynosicie do domu dziewięć franków. Jakże ma to wystarczyć? Przecież nas jest dziesięcioro?

– O – zawołał Maheu – jak to? Dziewięć franków? Ja i Zachariasz po trzy, to znaczy sześć, Katarzyna i ojciec po dwa, to jest cztery… sześć i cztery to dziesięć, a Jeanlin franka, to razem czyni jedenaście!

– Tak, jedenaście, ale nie liczysz świąt i niedziel. Nigdy nie dostaję więcej jak dziewięć… rozumiesz? [...] Mój Boże, co ja pocznę? Sześć dni jeszcze, to okropność. MaigratMaigratMaigrat pokazał mi wczoraj drzwi, winniśmy mu już sześćdziesiąt franków. Ha, cóż robić, pójdę do niego jeszcze raz, ale jeśli się uprze i odmówi nam kredytu?

I skarżyła się dalej, nie ruszając się z pościeli, przymykając tylko chwilowo oczy, gdyż ją raziło światło. Opowiadała szeroko o pustej szafarni, o tym, że malcy domagają się podwieczorku, że kaszy już nawet nie ma w domu, że z wody tutejszej dostają ludzie kolek, że wreszcie chyba przez te sześć dni żyć będą chyba liśćmi kapusty gotowanymi w wodzie. Musiała podnieść głos, gdyż krzyk Estelki głuszył jej słowa. Krzyk ten stał się wreszcie niemożliwym do zniesienia. [...]

– Jestem gotowa… Czy dzieci ubrane? – spytała z dołu matka.

W izbie parterowej otwarła okiennice, rozdmuchała ogień, dołożyła węgla. Miała nadzieję, że stary może nie wszystką zupę połknął, ale w garnku nie znalazła nic. Był jak wylizany. Ugotowała więc garść klusek, które miała w zapasie z dnia poprzedniego. Ugotowała je w czystej wodzie bez masła, sądząc, że z tej odrobiny, która została w szafarni, nie zostało nic po zrobieniu czterech kanapek rano. Zdumiała się jednak, otwarłszy szafę. Okazało się, że Katarzyna potrafiła dokonać tego cudu i zostawić jeszcze kawałek masła wielkości orzecha laskowego. Prócz tego nic jednak więcej nie znalazła, ani skórki chleba, ani nawet kości do ogryzienia. Cóż zrobią, jeśli Maigrat trwał będzie dalej w uporze i nie da im kredytu, a mieszkańcy PiolainePiolainePiolaine odmówią pięciu franków? Gdy wrócą z kopalni mężczyźni i Katarzyna, musi im przecież dać jeść, bo nieszczęściem nie wynaleziono dotąd sposobu, by żyć, nie jedząc. […]

– Prędzej, prędzej! – zamruczała MaheudeMaheudeMaheude, szarpiąc za ręce dzieci, które zapatrzone z otwartymi ustami stanęły w błocie na środku drogi, nie myśląc się ruszyć.

Znalazła się wreszcie u Maigrata w usposobieniu bardzo podnieconym. Maigrat sąsiadował z willą dyrektora, oddzielony od niej tylko murem. Dom jego był niski, bardzo długi i po stronie drogi miał sklep bez wystawowego okna. Dostać tu można było drobiazgów różnego rodzaju, kiełbas, jarzyn, chleba, piwa, rondli, garnków, słowem wszystkiego. [...]

– Przychodzę jeszcze raz, panie Maigrat! – odezwała się Maheude pokornie, ujrzawszy go przed drzwiami sklepu.

Spojrzał na nią i nie odpowiedział nic. Był otyły, sztywny, oziębły i miał ambicję nie odstępowania od tego, co raz postanowił. [...] Chciała go przekonać o konieczności otrzymania chleba. Mówiła z trudnością urywanymi zdaniami. Dług powstał w czasie ostatniego strajku. Już ze dwadzieścia razy obiecała go zapłacić, ale było niepodobieństwem ani czterdzieści soussoussous spłacać co dwa tygodnie. [...]

– Proszę, daj mi pan tylko dwa bochenki chleba. Nie mam zachcianek nierozumnych, nie chcę kawy… tylko dwa funtowe bochenki chleba codziennie do soboty.

– Nie dam! – wrzasnął wreszcie na całe gardło.

Ze sklepu wyjrzała pani Maigrat, osoba o chorowitym wyglądzie, która dnie całe spędzała nad książkami handlowymi, nie śmiejąc podnieść znad ich kart głowy. Cofnęła się zaraz przerażona spostrzegłszy, że Maheude zwraca się do niej z błagalnym spojrzeniem. Opowiadano sobie, że łoże małżeńskie ustępować musi córkom odbiorców, przesuwaczkom. I było ogólnie znaną rzeczą, że jeśli górnik chciał uzyskać przedłużenie kredytu, to wystarczyło, by posłał do sklepu swą córkę albo żonę, bez względu czy była ładna, czy brzydka, byle nie zanadto surowa na punkcie cnoty niewieściej.

Maheude żebrząca jeszcze o chleb, pod bezczelnym, zimnym spojrzeniem jego poczęła się nagle mieszać. Wreszcie zawrzał w niej gniew. Byłaby może jeszcze wybaczyła mu to dawniej, nim miała siedmioro dzieci, gdy była młoda, ale teraz!… I zdecydowała się odejść, zabierając dzieci, które znalazłszy w rynsztoku garść łupin z orzechów, poczęły je zbierać i badać skrupulatnie. [...] Ostatnią nadzieją byli teraz właściciele Piolaine. Jeśli oni nie dadzą pięciu franków, to wszyscy członkowie rodziny Maheu mogli się położyć i czekać śmierci głodowej. [...]

Niosła dzieci na przemian. Na gościńcu stały kałuże wody, podgięła więc wysoko spódnicę z obawy, by nie przyjść nadto zabłoconą. Trzy razy ledwo nie upadła, tak śliski był grunt. Gdy wreszcie znalazła się u bramy Piolaine, rzuciły się na nią dwa psy tak gwałtownie, że malcy poczęli krzyczeć na całe gardła ze strachu. Rozbestwione zwierzęta musiał odpędzić furman batogiem.

– Zostawcie w sieni saboty i wejdźcie! – powiedziała Honorka.

W jadalni matka i dzieci stanęły oniemiałe przy drzwiach. Mieszał ich widok niespodziany, ciepło, wzrok tej pani i pana wygodnie rozpartych w fotelach.

– Moja córko, spełń swe zadania zwyczajne.

Gregoire'owieGregoireGregoire'owie powierzyli córce wydzielanie jałmużny. Było to częścią integralną troskliwego wychowania, jakie jej dawali. Powinno się być dobroczynnym i państwo Gregoire byli dobroczynni, mawiali nawet, że dom ich jest domem Pana Boga. Obok tego pochlebiali sobie, że są rozsądnie dobroczynni, dręczyła ich zawsze obawa, że zostaną oszukani i wesprą występnego. Dlatego nie dawali nigdy pieniędzy. [...] Jałmużnę dawali państwo Gregoire w naturze, zazwyczaj w postaci ciepłych sukien, rozdzielanych w zimie pomiędzy dzieci biednych robotników. [...]

Łzy napłynęły jej do oczu, była pewna swych pięciu franków, rozmyślała tylko, jak o nie poprosi, jeśli sami państwo nie dadzą. Pokojowa nie wracała, nastała chwila kłopotliwego milczenia. Uczepieni do spódnicy matki Henryś i Lenora stali z wlepionymi w brioszkibrioszkabrioszki oczami.

– Macie tylko dwoje dzieci? – spytała pani Gregoire, by przerwać milczenie.

– O nie, wielmożna pani, mam siedmioro!

Pan Gregoire, który siedział zasłonięty dziennikiem, żachnął się.

– Siedmioro? Ależ na co, miły Boże!

– To lekkomyślność! – mruknęła pani.

Maheude uczyniła gest, jakby się tłumaczyła. Ha, cóż robić! Człowiek nie myśli o tym, samo jakoś przychodzi do tego! A zresztą, gdy to dorośnie, przynosi do domu pieniądze, pomaga. Mimo to żyliby jeszcze jakoś, ale mają dziadka, który nie może chodzić, i także spośród wszystkich dzieci troje tylko, to jest córka i dwaj synowie, są w tym wieku, że mogą pracować w kopalni. A malcy, choć z nich nie ma korzyści, jeść też wołają. [...]

Pan Gregoire [...] spojrzał na tę kobietę i strasznie wyglądające dzieci, o woskowych twarzach, wypłowiałych jakby włosach, zmarniałych skutkiem zwyrodnienia od całych pokoleń członkach, na te istoty niedokrewne i brzydkie, jak wszyscy bliscy śmierci z wycieńczenia i głodu. [...]

[...]

To były skutki życia wspólnego obok siebie robotników w kolonii.

Chłopcy i dziewczęta widywali się ciągle, dojrzewali razem i bez przeszkody, gdy tylko noc nadeszła, mogli z zupełną swobodą obcować z sobą. Ulubionym miejscem był płaski dach stajni króliczej.

Wszystkie przesuwaczki przynosiły sobie stamtąd swe pierwsze dziecko, o ile nie wolały w tym samym celu udać się na starą kopalnię w RequillartRequillartRequillart lub ulokować się w zbożu. Nie było w tym nic zdrożnego, pobierano się potem, tylko matki gniewały się, gdy chłopcy poczynali za wcześnie, gdyż syn żeniący się był stracony dla rodziny.

– Na twoim miejscu skończyłabym już raz z tym! – poczęła znowu pani PierronPierronPierron głosem nabrzmiałym świętym oburzeniem. – Mają już dwoje dzieci, a nie przestaną jeszcze rychło zadawać się z sobą. Zresztą krzyżyk już i tak musisz położyć na jego pieniądze.

Maheude wzniosła do góry pięści.

– Słuchaj! Przeklnę ich, jeśli nie przestaną!… Czyż Zachariasz nie jest obowiązany szanować rodziców? Kosztował nas tyle! Teraz musi nam odrobić choć trochę, nim sobie weźmie na kark żonę. Powiedz sama, co byśmy poczęli, gdyby dzieci, gdy tylko nauczą się pracować, pracowały zaraz na siebie? Lepiej by położyć się i zdechnąć!

[…]

Tymczasem poczęła się kąpiel w służącym za wannę półbeczku. Pierwsza kąpała się Katarzyna. Napełniła beczkę letnią wodą i rozebrała się. [...] Umywszy się, zupełnie naga poszła po schodach na górę, zostawiwszy brudne i przemoczone ubranie na ziemi. Teraz począł się spór między braćmi o to, który z nich ma się pierwszy kąpać. Jeanlin, pod pozorem, że Zachariasz jeszcze je, wskoczył pierwszy do wody, ale Zachariasz go odepchnął, twierdząc, że dość już zrobił, odstępując pierwszeństwa Katarzynie, a wodą, w której by się wykąpał taki brudas jak Jeanlin, można by napełniać kałamarze w szkole. Wreszcie odwróceni do ognia poczęli się kąpać razem, pomagając sobie nawet wzajemnie i nacierając sobie plecy mydłem. [...] Słychać było klątwy mężczyzny i płacz kobiety, potem łoskot bójki, tupanie nóg i głuche uderzenia, jakby bił ktoś pięścią w wydrążoną dynię.

– O, biedna LevaqueLevaqueLevaque dostaje swą porcję! – powiedziała Maheude spokojnie zajęta wyskrobywaniem łyżką garnka.

[...]

Zapach mięsa zwabił Henrysia i Lenorę zajętych do tej pory robieniem rzek z kałuży stojącej na podłodze. Przybiegli zaraz i stanęli przed ojcem, śledząc oczyma każdy kawałek. Gdy ojciec brał go z talerza, oczy malców połyskiwały nadzieją, ale zasłaniały się chmurą rozczarowania, gdy ginął w jego ustach. W końcu spostrzegł ich żarłoczne miny i pobladłe twarze.

– Czy dzieci jadły mięso? – spytał.

Maheude zawahała się.

– Wiesz – ciągnął dalej – że nie lubię niesprawiedliwości. Odbiera mi apetyt, gdy stoją tak, żebrząc o kęs jedzenia.

– Ależ naturalnie! – zawołała z gniewem. – Miały, rozumie się. Cóż to, czy ich nie znasz? Połknęłyby wszystko i jeszcze by chciały więcej! Alziro, powiedz… wszak prawda, że wszyscy jedliśmy mięso?

– Jedliśmy wszyscy, ojcze! – odparła garbuska, kłamiąc w takich razach ze spokojem dorosłej osoby.

Lenora i Henryś zdrętwieli ze zdumienia i oburzenia na kłamstwo bezczelne, za co zawsze dostawali rózgi. Małe ich dusze poczęły się buntować, chciały zaprotestować i powiedzieć, że może ktoś jadł, ale ich przy tym nie było.

– Wynoście mi się precz! – krzyknęła matka i odpędziła dzieci w drugi kąt izby. – Wstydzić się powinniście jak psy natrętnie cisnąć się do ojca, gdy je. A gdyby nawet sam tylko miał mięso, to czyż za to nie pracuje, gdy wy nicponie, gałgany kosztujecie tylko rodziców… i to więcej nawet jak dorośli.

Maheu przywołał dzieci do siebie, posadził każde na jednym kolanie i podzielił się z nimi resztą głowizny. Każde dostało swą porcję. Krajał im mięso w małe kostki, a malcy połykali je chciwie.

Zola_Germinal Źródło: Emil Zola, Germinal, tłum. Franciszek Mirandola, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/germinal.html.
Ćwiczenie 1.1

Wyjaśnij, czy w powyższym fragmencie powieści pojawiają się nawiązania do determinizmu.

RId3sEaRaUG97
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.2

Na podstawie fragmentów 'Germinal' E. Zoli podaj dwa wyznaczniki naturalizmu i każdy z nich zilustruj przykładem z utworu.

R17h2gDMcbvcc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.3

Ustal, czy narracja pojawiająca się we fragmentach 'Germinal' Zoli jest zgodna z założeniami poetyki naturalistycznej. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RqXSZc8Qt3dfG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.4

Na podstawie fragmentów powieści 'Germinal' Zoli sformułuj dwa argumenty potwierdzające słuszność tezy: każdy z bohaterów jest istotą zwierzęcą.

RXd9JXejp8mb8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.5

Wyjaśnij sens użytego w powieści Zoli sformułowania zło, co tam gryzło życie u podstaw.

R1B2eXbMKMS0b
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Ćwiczenie 2
R1dISeW6cvAUp1
Na podstawie przeczytanego fragmentu wskaż reguły, którymi powinien kierować się pisarz-naturalista. Wybierz prawidłowe odpowiedzi: 1. analiza fragmentów rzeczywistości, 2. rzetelny obraz całości, 3. pogłębiona analiza psychologiczna postaci i środowisk, 4. szczegółowość opisów, 5. drobiazgowość prezentacji, 6. prezentacja indywidualności, wybitnych jednostek, 7. prezentacja bohatera – wytworu swego środowiska, 8. ukazanie biologiczności i fizyczności człowieka, 9. brak opinii narratora, 10. unikanie wartościowania zachowań i wyborów bohatera, 11. wprowadzenie do literatury tematów kulturowego tabu, 12. ukazanie bohatera z różnych punktów widzenia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Polecenie 1

Odszukaj na fotografiach wykonanych przed lekcją cech naturalistycznych. Wymień je.

RV0gQFhI7jh4k
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Wskaż cechy naturalizmu w zrobionym przed lekcją wywiadzie.

R1XYcKKbZingq
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Pogrupuj zdjęcia pod względem ilości pojawiających się elementów naturalistycznych i stwórz na ten temat prezentację. Przygotuj ekspozycję swojej pracy – wejdź w rolę muzealnego przewodnika.

R1R01Ren5MDHS
Polecenie 2

Przygotuj kolejny wywiad z osobą, który będzie miał jeszcze większe cechy naturalistyczne.

RA3HB1RsN83pH
(Uzupełnij).
Marchiennes do Montsou
Bonnemort
Jeanlin
skrofuły
Maigrat
Piolaine
Maheude
sous
Gregoire
brioszka
Requillart
Pierron
Levaque
001
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wypłata żniwiarzy

JPOL_E3_E4_Konteksty
RT5dF93x9gCcH1
Wypłata żniwiarzy
Źródło: Léon Lhermitte [czyt.: eon lermit] (1844–1925); francuski malarz, 1882, olej na płótnie, Musée d'Orsay [czyt: muzi de orse], Paryż, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ćwiczenie 3

Wskaż na obrazie elementy typowe dla naturalizmu. Przedstaw, jak ukazano człowieka.

R14Pwe6EZdmlB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wymień cechy naturalizmu.

RqrpCr9TQ0zNA
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Preteksty

Ludzka menażeria

Jedna z powieści Zoli nosi tytuł Bestia ludzka (1888). Zola zwraca w niej uwagę
na mordercze instynkty tkwiące w ludziach, wielokrotnie przywołując motyw zwierzęcia wpisanego w psychikę człowieka. Utwór wykorzystuje poetykę i przekonania typowe dla naturalistów, ale motyw człowieka‑bestii jest chętnie wykorzystywany także w innych poetykach, np. w horrorze lub fantasy.

Obraz człowieka poddanego zwierzęcym instynktom lub wręcz przechodzącego przemianę w zwierzę zaczerpnięty został z mitów i legend, w których funkcjonuje
np. postać wilkołaka.

JPOL_E3_E4_Preteksty
R1a4JGweWGftj1
Wilkołak
Źródło: Lucas Cranach [czyt.: lukas kranach] starszy, drzeworyt, Herzogliche Museum[herzogliche miuzeum], Gotha, Niemcy, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Preteksty
Ćwiczenie 4

Wymień znane ci teksty kultury, w których pojawia się bohater mający zwierzęce instynkty. Określ, jaką funkcję pełni przypisanie człowiekowi takich instynktów.

R1UcIC4b3Kbp3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Omów, jak przedstawiono człowieka‑wilkołaka na drzeworycie Lucasa Cranacha starszego.

REZZmeZH9Z8rm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jakie cechy należy podkreślić w potworach, aby budziły lęk.

RxjckswFGsyOf
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Zredaguj dwa opisy wybranej przez ciebie postaci książkowej. Posłuż się najpierw konwencją realistyczną, a następnie naturalistyczną.

R16juXjrKoCqQ
(Uzupełnij).
Henryk Sienkiewicz O naturalizmie w powieści

Człowiek nauki opiera się na faktach od siebie niezależnych, nie przez siebie stworzonych. Fakta istnieją pozytywnie w naturze, on zaś bada, dostrzega, odkrywa prawidłowość zjawisk i na tych pozytywnych danych buduje naukę. Jest to istotnie analiza pozytywna. Niedawno słyszeliśmy wykład o smole i jej zastosowaniach, a widząc wody zafarbowane na różne kolory przez produkta smoły, nie mogliśmy przecie mniemać, że kolory te są wytworem fantazji wykładającego i że inny wykładający wymyśliłby inne kolory. Nie tak się ma rzecz z powieściopisarzem. Romans, jakkolwiek może mieć związek z badaniem, może mieć związek tylko uboczny – przede wszystkim zaś jest tworzeniem. Od czegóż zaczyna i Zola, i każdy inny powieściopisarz? Oto od wymyślenia faktów samych. Jakaż to tedy dowolność, jaki brak pozytywnej podstawy, jaka łatwość dojścia do rezultatów czysto fantastycznych! Gdzie tu owa prawidłowa niezmienność, na mocy której każdy przyrodnik wykaże nam zawsze też same rezultaty doświadczeń? Doktor Lucas np. stwierdza nam teorię dziedziczności przykładami obserwowanymi w naturze Zola przykładami z fantazji. Adelajda FouqueAdelajda FouqueAdelajda Fouque była córką wariata i sama wariatką, a zatem synowie jej, Piotr i Józef, stali się dziedzicami pewnych zboczeń umysłowych, które objawiły się i w ich potomstwie w taki to a taki sposób.

wpis_01 Źródło: Henryk Sienkiewicz, O naturalizmie w powieści, [w:] Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. Janina Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985, s. 438–439.
Polecenie 4

Henryk Sienkiewicz w przygotowanych w 1880 roku odczytach zatytułowanych O naturalizmie w powieści skrytykował poetykę naturalizmu. Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Naturalizm źródło naukowości czy fantazji'. W pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • fragmentu O naturalizmie w powieści H. Sienkiewicza,

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

R17V2z9arMEQZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Podaj przykłady scen naturalistycznych obecnych w innych utworach pozytywistycznych. Odwołaj się do Lalki Bolesława Prusa oraz wybranego tekstu kultury.

R1RcbHtMq7m6W
(Uzupełnij).
Polecenie 5
R19W98vh2bRHD1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: naturalizm, obiektywizm, biologizm, Emil Zola.

R15nhZcnWMHcj
(Uzupełnij).
Adelajda Fouque