Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kiedy słodzimy herbatę lub solimy zupę, już odruchowo mieszamy. Codzienna praktyka uczy nas, że dzięki tej czynności herbata szybciej stanie się słodka, a zupa – doprawiona. Czy zabieg ten można stosować wobec wszystkich substancji, które chcemy rozpuścić w wodzie?

RepYzIJ2aUtLu
Rozpuszczanie cukru
Dlaczego rozdrobniony cukier szybciej rozpuszcza się w gorącej herbacie niż ten posklejany w grudki
w zimnej? Jak to się dzieje, że mieszanie łyżeczką przyspiesza ten proces?
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • pojęcie mieszaniny jednorodnej;

  • definicję roztworów właściwychroztwór właściwyroztworów właściwych;

  • różnicę pomiędzy rozpuszczalnikiem a substancją rozpuszczoną.

Nauczysz się
  • wymieniać czynniki, które wpływają na szybkość rozpuszczania substancji stałych w wodzie;

  • przeprowadzać doświadczenie, którego celem jest zbadanie, w jaki sposób mieszanie, rozdrobnienie substancji i temperatura wpływają na szybkość rozpuszczania.

i5OyQsJfC9_d5e158

1. Rozpuszczanie jako zjawisko fizyczne

W codziennym życiu zdążyliśmy już zauważyć, że po dodaniu soli kuchennej czy cukru spożywczego do wody, po pewnym czasie substancje te „zanikają”. Wiemy już, że powstają wtedy mieszaniny zwane roztworami. Proces ich powstawania nazywa się rozpuszczaniemrozpuszczanierozpuszczaniem. Polega on na wymieszaniu się drobin rozpuszczalnika (wody) z drobinami substancji rozpuszczanej (np. cukru spożywczego lub soli kamiennej).

RzTpwzBsP4ypd
Rozpuszczanie ciała stałego. Podczas rozpuszczania drobiny ciała stałego mieszają się z drobinami rozpuszczalnika
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozpuszczanie to zjawisko fizycznezjawisko fizycznezjawisko fizyczne. Oznacza to, że właściwości chemiczne substancji nie ulegają zmianie, nic nowego nie powstaje. Otrzymane w wyniku rozpuszczania roztwory są klarowne i stanowią mieszaninę jednorodną.

RQLBSsPeMrUKA
Roztwór właściwy można uzyskać przez rozpuszczenie soli kuchennej w wodzie
Źródło: dostępny w internecie: https://images.pexels.com, domena publiczna.

2. Wpływ mieszania na proces rozpuszczania

Wpływ mieszania na proces rozpuszczania się substancji stałych – na przykładzie siarczanu(VI) miedzi(II)
Doświadczenie 1

Badanie wpływu procesu mieszania na szybkość rozpuszczania uwodnionego siarczanu(VI) miedzi(II).

Uwaga!

Uwodniony siarczan(VI) miedzi(II) to sól, która w sieci krystalicznej zawiera cząsteczki wody. Nazywamy ją hydratem. Siarczan(VI) miedzi(II) tworzy hydrat o wzorze CuSO 4 5 H 2 O, co oznacza, że na każdy kation miedzi oraz anion siarczanowy(VI) w krysztale przypada pięć cząsteczek wody. Hydrat ten ma intensywne niebieskie zabarwienie, natomiast bezwodny CuSO4 jest biały. W dalszych etapach edukacji dowiesz się więcej na temat hydratów.

RGp94DDr5deR1
Problem badawczy: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy

Jaki wpływ na szybkość rozpuszczania uwodnionego siarczanu(VI)
miedzi(II) ma mieszanie?

Hipoteza

Mieszanie zwiększa szybkość rozpuszczania uwodnionego siarczanu(VI) miedzi(II).

Co było potrzebne do przeprowadzenia doświadczenia?

  • dwie zlewki;

  • pręcik szklany;

  • łyżeczka;

  • woda;

  • uwodniony siarczan(VI) miedzi(II) ( CuSO 4 5 H 2 O).

Jak przeprowadzono doświadczenie?

Do dwóch zlewek wlano jednakową objętość wody (około 20 cm3). Do każdej ze zlewek wsypano taką samą ilość CuSO 4 5 H 2 O – około 1–2   g. Zawartość jednej zlewki mieszano za pomocą pręcika szklanego. Obserwowano szybkość rozpuszczania substancji stałej w obu mieszaninach.

Obserwacje:

W zlewce, w której zawartość mieszano, kryształki rozpuszczanej substancji stałej zanikały szybciej, a powstały roztwór szybciej barwił się na niebiesko.

Wnioski:

Mieszanie przyspiesza proces rozpuszczania.

1
Polecenie 1
RMVXeLg5Mnr9x
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1
R114sMMbonk6r
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Zmierz czas rozpuszczania cukru w wodzie – podczas mieszania i bez zastosowania tego zabiegu. W tym celu do dwóch jednakowych naczyń wlej identyczną objętość wody. Do każdej z nich wrzuć taką samą ilość cukru (np. kostkę). Zamieszaj zawartość jednego naczynia. Porównaj szybkość rozpuszczania cukru w obu naczyniach. Jakie są obserwacje, a jakie wnioski z przeprowadzonego doświadczenia?

R131il1NWzrIo
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Przeprowadzono doświadczenie, w którym w dwóch zlewkach z wodą destylowaną rozpuszczano po jednej kostce cukru. Zawartość pierwszej zlewki była mieszana, natomiast zawartość drugiej pozostawiona została bez mieszania

R1CExkgYaQf32
Zaznacz zdanie będące poprawnie opisujące obserwacje do przeprowadzanego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Cukier szybciej rozpuścił się w zlewce, której zawartość była mieszana., 2. Cukier szybciej rozpuścił się w zlewce, której zawartość nie była mieszana., 3. Cukier rozpuścił się w obu zlewkach w tym samym czasie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Mieszanie wpływa korzystnie na rozpuszczanie się substancji stałych w wodzie, dlatego podczas słodzenia herbaty mieszamy ją za pomocą łyżeczki. W czasie rozpuszczania drobiny rozpuszczalnika wyrywają drobiny ciała stałego z kryształu i powoli przenoszą je w głąb roztworu. Bez mieszania, usunięte drobiny stosunkowo długo przebywają w pobliżu kryształu i niejako blokują dostęp drobinom rozpuszczalnika. Mieszanie usuwa je z okolic kryształu i przyspiesza ich rozprzestrzenianie się w całej objętości roztworu. Z tego względu zabieg ten znacznie przyspiesza rozpuszczanie substancji stałych.

i5OyQsJfC9_d5e299

3. Wpływ rozdrobnienia substancji na proces rozpuszczania

Wpływ rozdrobnienia na proces rozpuszczania się substancji stałych na – przykładzie siarczanu(VI) miedzi(II)
Doświadczenie 2

Badanie wpływu rozdrobnienia uwodnionego siarczanu(VI) miedzi(II) na szybkość jego rozpuszczania w wodzie.

RSGrFqUrucoaP
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy

Jaki wpływ na szybkość rozpuszczania się ma rozdrobnienie substancji?

Hipoteza

Rozdrobnienie zwiększa szybkość rozpuszczania uwodnionego
siarczanu(VI) miedzi(II).

Co było potrzebne?

  • dwie zlewki;

  • dwa pręciki szklane;

  • łyżeczka;

  • moździerz;

  • woda;

  • uwodniony siarczan(VI) miedzi(II) ( CuSO 4 5 H 2 O).

Instrukcja przeprowadzonego doświadczenia

Do dwóch zlewek wlano jednakową objętość wody (około 20 cm3). Do każdej z nich wsypano taką samą ilość CuSO 4 5 H 2 O – około 1 2   g – do pierwszej zlewki – w formie kryształów, do drugiej zlewki – po utarciu kryształów w moździerzu na proszek. Zawartość obu zlewek mieszano za pomocą pręcika szklanego. Obserwowano szybkość rozpuszczania substancji stałej w obu mieszaninach.

Obserwacje:

W zlewce, w której substancja była rozdrobniona wcześniej w moździerzu, kryształki rozpuszczanej substancji stałej znikały szybciej, a powstały roztwór od razu zabarwił się na niebiesko.

Wnioski:

Rozdrobnienie substancji przyspiesza proces jej rozpuszczania.

RAhlAcUBlOnd0
Film pod tytułem "Wpływ rozdrobnienia na proces rozpuszczania substancji stałych na przykładzie siarczanu(VI) miedzi(II)"
1
Polecenie 3
R8Z2sDgGgxl6C
Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQHn3IGPeOkCT
Przygotowano 3 zlewki z taką samą ilością wody. Do pierwszej z nich wsypano 5 g soli kuchennej w formie kryształów. Do drugiej wrzucono bryłkę soli o masie 5 g. Do 3 zlewki wsypano 5 g soli, którą wcześniej utarto w moździerzu. Ułóż w kolejności zlewki od tej, gdzie sól rozpuściła się najszybciej do tej, gdzie sól rozpuszczała się najwolniej. Elementy do uszeregowania: 1. Zlewka 1. — z solą w formie kryształów., 2. Zlewka 3. — z solą utartą w moździerzu., 3. Zlewka 2. — z solą w formie bryłki.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jednym z etapów rozpuszczania jest odrywanie drobin ciała stałego od kryształu przez drobiny rozpuszczalnika. Rozdrobnienie zwiększa obszar kryształu dostępnego dla drobin rozpuszczalnika. Im większa jest powierzchnia kryształu, tym większa liczba drobin substancji rozpuszczanej może zostać jednocześnie oderwana i przejść do roztworu.

RDl0XTrDavY90
Wpływ rozdrobnienia na szybkość rozpuszczania substancji
Rozdrobnienie zwiększa powierzchnię kryształu, która staje się dostępna dla drobin rozpuszczalnika.
W określonej jednostce czasu więcej drobin rozdrobnionego ciała stałego przechodzi do roztworu niż
w przypadku substancji nierozdrobnionej
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
i5OyQsJfC9_d5e402

4. Wpływ temperatury na proces rozpuszczania

Wpływ temperatury na proces rozpuszczania się substancji stałych – na przykładzie siarczanu(VI) miedzi(II)
Doświadczenie 3

Badanie wpływu temperatury na szybkość rozpuszczania uwodnionego
siarczanu(VI) miedzi(II).

R1DOlCCcqgNyF
Problem badawczy: Jaki wpływ na szybkość rozpuszczania substancji ma temperatura? Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Wzrost temperatury zwiększa szybkość rozpuszczania uwodnionego siarczanu(VI) miedzi(II). Hipoteza 2: Wzrost temperatury nie ma wpływu na szybkość rozpuszczania uwodnionego siarczanu(VI) miedzi(II). Hipoteza 3: Wzrost temperatury zmniejsza szybkość rozpuszczania uwodnionego siarczanu(VI) miedzi(II). Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2., Hipoteza 3.). Co będzie potrzebne: zlewka z wodą o temperaturze pokojowej; zlewka z wodą o temperaturze powyżej 50°C; dwa pręciki szklane; łyżeczka; uwodniony siarczan(VI) miedzi(II) (CuSO4·5 H2O);. Instrukcja: 1. Do dwóch zlewek należy wlać jednakową objętość wody (około 20 cm3). – do pierwszej zlewki – o temperaturze pokojowej; – do drugiej zlewki – o temperaturze powyżej 50°C. 2. Do każdej z nich należy wsypać taką samą ilość CuSO4·5 H2O – około 1-2 g: 3. Zawartość obu zlewek należy mieszać za pomocą pręcika szklanego w ten sam sposób i w tym samym tempie. 4. Należy obserwować szybkość rozpuszczania substancji stałej w obu mieszaninach.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy

Jaki wpływ na szybkość rozpuszczania substancji ma temperatura?

Hipoteza

Wzrost temperatury zwiększa szybkość rozpuszczania uwodnionego siarczanu(VI) miedzi(II).

Co było potrzebne?

  • zlewka z wodą o temperaturze pokojowej;

  • zlewka z wodą o temperaturze powyżej 50   C;

  • dwa pręciki szklane;

  • łyżeczka;

  • uwodniony siarczan(VI) miedzi(II) ( CuSO 4 5 H 2 O).

Instrukcja wykonania doświadczenia

Do dwóch zlewek wlano jednakową objętość wody (około 20 cm3). Do pierwszej zlewki – o temperaturze pokojowej, do drugiej zlewki – o temperaturze powyżej 50   C. Do każdej z nich wsypano taką samą ilość CuSO 4 5 H 2 O – około
1 2   g. Zawartość obu zlewek mieszano za pomocą pręcika szklanego w ten sam sposób i w tym samym tempie. Obserwowano szybkość rozpuszczania substancji stałej w obu mieszaninach.

Obserwacje:

W zlewce z gorącą wodą kryształy rozpuszczały się szybciej i roztwór zabarwił się na niebiesko w krótszym czasie.

RT6t7niBcp9Sm
Film pod tytułem "Wpływ temperatury na proces rozpuszczania substancji stałych na przykładzie siarczanu(VI) miedzi(II)"
1
Polecenie 4
RPwPNQdUzrClx
Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4
RY2lmfffS95hH
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5
RCsOH5HkMw3xB
Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Zmierzono czas rozpuszczania cukru w zimnej i gorącej wodzie. W tym celu do dwóch jednakowych naczyń wlano identyczną objętość wody. Do jednego – zimną wodę z kranu, a do drugiego – gorącą wodę. Do każdego z nich wrzucono łyżeczkę cukru. Zamieszano zawartość każdego naczynia. Porównano szybkość rozpuszczania cukru w obu naczyniach.
W naczyniu z gorącą wodą kryształy cukru rozpuszczały się szybciej.

RbURc6xc1rFMt
Dopasuj czynności do odpowiedniej grupy. Czynniki sprzyjające rozpuszczaniu się Możliwe odpowiedzi: 1. użycie substancji w formie nierozdrobnionej, 2. pozostawienie roztworu bez mieszania, 3. ogrzanie roztworu, 4. rozdrobnienie substancji, 5. mieszanie roztworu, 6. ochłodzenie roztworu Czynniki ograniczające rozpuszczanie się Możliwe odpowiedzi: 1. użycie substancji w formie nierozdrobnionej, 2. pozostawienie roztworu bez mieszania, 3. ogrzanie roztworu, 4. rozdrobnienie substancji, 5. mieszanie roztworu, 6. ochłodzenie roztworu
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wzrost temperatury przyspiesza ruch drobin. Dzięki temu drobiny rozpuszczalnika częściej zderzają się z kryształem i tym samym odrywają od niego większą liczbę drobin substancji stałej, a usunięte drobiny są szybciej przenoszone w głąb roztworu.

Przykład 1

Pewien lek należy przyjąć po rozpuszczeniu połowy tabletki w szklance wody. Czy wówczas można zastosować wszystkie czynności, które przyspieszają rozpuszczanie substancji stałych w wodzie?

Rozwiązanie

1. Zanim przystąpimy do sporządzania leku, powinniśmy zawsze zapoznać się z jego ulotką.

R9aBBWe7Lr0HH
Fragment ulotki dołączonej do leku
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.

2. Z informacji na temat przechowywania leku wynika, że nie może być on przechowywany w temperaturze powyżej 25   C. Oznacza to, że w wyższych temperaturach lek może tracić swoje właściwości. Nie można go więc rozpuszczać w gorącej wodzie.

3. Podczas sporządzania dawki leku możemy pokruszyć tabletkę (rozdrobnić ją), wrzucić do wody o temperaturze pokojowej i mieszać, aż ulegnie rozpuszczeniu.

i5OyQsJfC9_d5e535

Podsumowanie

  • Rozpuszczanie jest procesem fizycznym i polega na wymieszaniu drobin substancji rozpuszczanej z drobinami rozpuszczalnika.

  • Mieszanie przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie.

  • Im bardziej rozdrobniona jest substancja, tym szybciej ulega rozpuszczeniu.

  • Temperatura ma wpływ na szybkość rozpuszczania substancji w wodzie – wraz z jej wzrostem rośnie szybkość rozpuszczania.

i5OyQsJfC9_d5e597

Słownik

rozpuszczanie
rozpuszczanie

proces powstawania roztworu polegający na mieszaniu się drobin substancji rozpuszczanej z drobinami rozpuszczalnika

zjawisko fizyczne
zjawisko fizyczne

przemiana, w wyniku której właściwości chemiczne substancji nie ulegają zmianie; nie powstaje żadna nowa substancja

roztwór właściwy
roztwór właściwy

mieszanina jednorodna składająca się z co najmniej dwóch składników: rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej

i5OyQsJfC9_d5e642

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1OpzZTf8BVR8
Uzupełnij luki w tekście. Wybierz właściwe określenia spośród podanych. W wyniku rozpuszczania cukru w wodzie otrzymuje się 1. rozpuszczalnikiem, 2. fizycznej, 3. chemicznej, 4. roztwór właściwy, 5. zawsze, 6. nie zawsze, 7. substancją rozpuszczoną, 8. mieszaninę niejednorodną, 9. jest mniejsza, 10. jest większa. Rozpuszczanie jest przykładem przemiany 1. rozpuszczalnikiem, 2. fizycznej, 3. chemicznej, 4. roztwór właściwy, 5. zawsze, 6. nie zawsze, 7. substancją rozpuszczoną, 8. mieszaninę niejednorodną, 9. jest mniejsza, 10. jest większa. W roztworze wodnym soli kamiennej, woda jest 1. rozpuszczalnikiem, 2. fizycznej, 3. chemicznej, 4. roztwór właściwy, 5. zawsze, 6. nie zawsze, 7. substancją rozpuszczoną, 8. mieszaninę niejednorodną, 9. jest mniejsza, 10. jest większa. Mieszanie 1. rozpuszczalnikiem, 2. fizycznej, 3. chemicznej, 4. roztwór właściwy, 5. zawsze, 6. nie zawsze, 7. substancją rozpuszczoną, 8. mieszaninę niejednorodną, 9. jest mniejsza, 10. jest większa zwiększa szybkość rozpuszczania. Im większe kryształy substancji stałej są rozpuszczane, tym szybkość rozpuszczania 1. rozpuszczalnikiem, 2. fizycznej, 3. chemicznej, 4. roztwór właściwy, 5. zawsze, 6. nie zawsze, 7. substancją rozpuszczoną, 8. mieszaninę niejednorodną, 9. jest mniejsza, 10. jest większa.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R6wb9sOUikH0J
Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe. W wyniku rozpuszczenia cukru w wodzie, otrzymuje się roztwór. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Im bardziej rozdrobniona jest substancja, tym szybciej ulegnie rozpuszczeniu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oziębienie wody, przed sporządzeniem roztworu, przyspieszy rozpuszczanie cukru w wodzie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas rozpuszczania substancji stałej, bez mieszania, nie otrzyma się roztworu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rre8aoR2oW7YP1
Ćwiczenie 3
Zaznacz czynności, które przyspieszą rozpuszczanie cukru w wodzie oraz te, które nie wpłyną dodatkowo na proces rozpuszczania.. Mieszanie cukru w wodzie. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie. Ogrzanie mieszaniny podczas sporządzania roztworu. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie. Ochrona mieszaniny cukru i wody przed światłem słonecznym. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie. Dodawanie kroplami wody do cukru. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie. Ogrzanie wody przed sporządzeniem roztworu. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie. Wystawienie mieszaniny cukru i wody na światło. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie. Rozdrobnienie cukru. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie. Ogrzewanie i mieszanie mieszaniny cukru i wody podczas rozpuszczania. Możliwe odpowiedzi: Czynniki przyspieszające rozpuszczanie cukru w wodzie, Czynniki, które nie przyspieszą rozpuszczania cukru w wodzie
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R12CVsqUlw0px
Pięcioro uczniów — A, B, C, D, E — rozpuszczało jednakową ilość pewnej substancji w identycznej ilości wody. Każdy z nich wykonywał inne czynności. Zaznacz, który uczeń mógł najszybciej otrzymać klarowny roztwór po wrzuceniu substancji do wody.
Uczeń A: Przesypał substancję do zlewki z wodą, którą wcześniej schłodził. Mieszał do momentu otrzymania przezroczystego roztworu.
Uczeń B: Wrzucił substancję do wody w zlewce, a następnie mieszał jej zawartość do momentu rozpuszczenia substancji.
Uczeń C: Wsypał substancję do wody w zlewce. Ogrzał zawartość zlewki, a potem mieszał.
Uczeń D: Rozdrobnił substancję w moździerzu, wrzucił ją do gorącej wody w zlewce, a następnie mieszał zawartość zlewki aż do rozpuszczenia.
Uczeń E: Przesypał rozdrobnioną substancję do zlewki z wodą i mieszał aż do uzyskania przezroczystego roztworu. Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D, 5. E, 6. Wszyscy uczniowie jednocześnie rozpuścili substancję w wodzie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RYZkLpBrnotJj
Grupa uczniów zaplanowała eksperyment, którego celem ma być zbadanie wpływu temperatury na szybkość rozpuszczania substancji w wodzie. Postanowili ją wrzucić do zlewki z gorącą wodą i zmierzyć czas, po którego upływie ulegnie rozpuszczeniu.
Oceń, czy eksperyment został zaplanowany poprawnie. Wskaż odpowiedni komentarz. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie powinni jednocześnie przeprowadzić próbę, umieszczając identyczną porcję substancji w wodzie o niższej temperaturze i mierząc czas, po upływie którego uległa rozpuszczeniu., 2. Zaplanowany eksperyment pozwoli ocenić wpływ temperatury na szybkość rozpuszczania się substancji., 3. Uczniowie powinni jednocześnie przeprowadzić próbę, umieszczając identyczną porcję substancji w wodzie o takiej samej temperaturze i mieszając otrzymaną mieszaninę. Następnie powinni zmierzyć czas, po którym substancja się rozpuści., 4. Uczniowie powinni jednocześnie przeprowadzić rozpuszczanie identycznej porcji substancji w dwukrotnie większej objętości wody o tej samej temperaturze i mierzyć czas, po którym substancja ulegnie rozpuszczeniu., 5. Uczniowie powinni przeprowadzić doświadczenie, wrzucając dwukrotnie większą porcję substancji do zimnej wody o identycznej objętości. Następnie powinni zmierzyć czas, po którym substancja uległa rozpuszczeniu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzano, czy stopień rozdrobnienia substancji ma wpływ na szybkość jej rozpuszczania się. W tym celu do trzech zlewek, zawierających tyle samo wody o tej samej temperaturze, dodano:

  • do pierwszej zlewki duże kryształy soli kuchennej;

  • do drugiej zlewki drobno zmieloną sól kuchenną;

  • do trzeciej zlewki małe kryształy soli kuchennej.

Zauważono, że sól kuchenna całkowicie rozpuściła się we wszystkich probówkach, ale proces przebiegał z różnymi szybkościami – sól rozpuściła się w różnych czasach, oznaczonych jako t1, t2t3.

R2QPV4bTPQOU3
Przeanalizuj warunki doświadczenia i przyporządkuj czasy przebiegu procesów rozpuszczania soli (t1, t2 i t3), zachodzących w naczyniach 1, 2, 3, jeżeli wiadomo, że t1>t2>t3.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Z3nEM9YrN2J3
Ćwiczenie 7
Zaplanuj doświadczenie pozwalające zbadać wpływ rozdrobnienia cukru na szybkość rozpuszczania w wodzie. W tym celu ułóż elementy eksperymentu w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Weryfikacja hipotezy: Hipoteza była fałszywa. Rozdrobnienie zwiększa szybkość rozpuszczania., 2. Hipoteza: Rozdrobnienie zmniejsza szybkość rozpuszczania., 3. Obserwacje: W zlewce, w której był cukier puder, najszybciej powstał klarowny roztwór. W zlewce, w której był cukier w kostkach, klarowny roztwór powstawał najwolniej., 4. Instrukcja: Do trzech zlewek należy wlać jednakową objętość wody. Do każdej wsypać taką samą ilość cukru, czyli po 2 g: do pierwszej zlewki — cukier puder, do drugiej zlewki — cukier w kostkach, do trzeciej zlewki — cukier rozdrobniony. Zawartość zlewek należy mieszać za pomocą pręcika szklanego w ten sam sposób i w tym samym tempie. Obserwować szybkość rozpuszczania substancji stałej w każdej ze zlewek., 5. Szkło laboratoryjne i odczynniki: trzy zlewki, trzy pręciki szklane, łyżeczka, cukier, woda., 6. Temat: Badanie wpływu rozdrobnienia cukru na szybkość jego rozpuszczania, 7. Problem badawczy: Jaki wpływ na szybkość rozpuszczania ma rozdrobnienie cukru?
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
RnvrVG6nWuqmO
Choose, which factor would not affect the solubility of sugar in water. Możliwe odpowiedzi: 1. stir the water and sugar, 2. add salt to the water, 3. heat the water and sugar, 4. grind the sugar to make it finer
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
3
Ćwiczenie 9

Imagine that you performed an experiment in which you dissolved different samples of sugar (sugar cubes, extra fine sugar and regular table sugar) into water samples to compare how long they took to dissolve.

R96wYIxSWmCOu
Choose the appropriate conclusion of this chemical experiment. Możliwe odpowiedzi: 1. Mixing accelerates the dissolution of the substance in water., 2. The more fragmented the substance, the faster it dissolves., 3. The temperature has an effect on the rate of dissolution of the substance in water – the rate of dissolution increases with its increase.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.

bg‑gray3

Notatnik

R1dogDPP0yr4s
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.