Po zaprojektowaniu tabel w arkuszu kalkulacyjnym możesz je wydrukować. Operacja ta będzie jednak od ciebie wymagała odpowiedniego przygotowania dokumentu. Do ważnych czynności przygotowujących arkusz do wydruku należą:
określenie obszaru wydruku,
określenie orientacji poziomej lub pionowej wydruku,
zaprojektowanie stopki i nagłówka drukowanej strony ze szczególnym uwzględnieniem wstawienia numeracji stron; w obszarze stopki i nagłówka możesz umieścić różne elementy, np.: numer strony, datę, godzinę, nazwę pliku lub inne, własne teksty, które będą powtarzały się na wszystkich stronach dokumentu,
zaznaczenie wierszy i kolumn, które powinny być drukowane na każdej stronie w przypadku wydruku tabeli na kilku stronach,
określenie, na ilu stronach powinien zmieścić się wydruk (jeśli jest to konieczne).
Ważne!
W tym materiale słowo nagłówek będzie odnosić się do nagłówka całego arkusza wstawianego za pomocą narzędzia Nagłówek i stopka lub Układ strony we wstążce Widok, a NIE do wiersza nagłówkowego tabeli.
2
Ćwiczenie 1
Przygotuj do wydruku tabelę zawierającą informacje na temat najwyższych szczytów Tatr. W tym celu pobierz załączony plik, a następnie:
W nagłówku wprowadź tytuł Tatrzańskie szczyty, tak aby znajdował się na środku strony.
W prawej części stopki dokumentu wprowadź numerację stron.
Załóż powtarzalność wiersza nagłówkowego tabeli, tak aby był obecny na każdej stronie wydruku.
Wyśrodkuj wydruk tabeli w pionie i poziomie.
R1ZPmHXRrKZZZ
R1IrwcW1M7tBP
R6GkMF9S2lEJW
RUN1FoCzm6hQO
R1SZ0lE2gn1v0
Aby wykonać to zadanie, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
Odszukaj w programie odpowiednie narzędzia do projektowania nagłówka. Następnie wpisz w nagłówku tytuł Tatrzańskie szczyty.
W analogiczny sposób dokonaj edycji stopki. Wprowadź do niej, z prawej strony, znak specjalny numeru strony.
Zaprojektuj wydruk, tak aby wiersz nagłówkowy tabeli był obecny na każdej stronie wydruku.
(Microsoft Excel 2019 lub nowszy) Aby wyrównać tabelę na stronie, w oknie Ustawienia strony przejdź do zakładki Marginesy i zaznacz odpowiednie opcje.
(LibreOffice Calc 7.0 lub nowszy) Aby wyrównać tabelę na stronie, w zakładce Format, wybierz opcję Styl strony. Następnie w zakładce Strona zaznacz odpowiednie opcje.
Microsoft Excel 2019 lub nowszy:
R37EcE8Fv8RKk
LibreOffice Calc 7.0 lub nowszy:
R1GIBpFyhxYoR
3
Ćwiczenie 2
Przygotuj tabelę, prezentującą polskie drzewa, do wydruku, w następujący sposób:
Określ orientację pionową dla wydruku.
W nagłówku wprowadź tytuł Rodzaje drzew występujących w Polsce.
W stopce dokumentu wprowadź datę wykonania dokumentu.
Załóż powtarzalność wiersza zawierającego opisy kolumn na każdej stronie wydruku.
Wyśrodkuj wydruk tabeli w pionie i poziomie.
R1O6vepuscGeQ
R1NBGq5q70kGH
R8ODW2C1r1INk
R1bTArmjKpn9z
R19bNB8so5IAF
Aby wykonać to zadanie, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
Przejdź do miejsca, gdzie znajdują się narzędzia projektowania nagłówka. Wpisz do nagłówka tytuł Rodzaje drzew występujących w Polsce.
W analogiczny sposób dokonaj edycji stopki. Wprowadź do niej datę wykonania dokumentu.
Zaprojektuj wydruk, tak aby wiersz zawierający opisy kolumn był obecny na każdej stronie.
(Microsoft Excel 2019 lub nowszy) Aby wyrównać tabelę na stronie, w oknie Ustawienia strony przejdź do zakładki Marginesy i zaznacz odpowiednie opcje.
(LibreOffice Calc 7.0 lub nowszy) Aby wyrównać tabelę na stronie, w zakładce Format, wybierz opcję Styl strony. Następnie w zakładce Strona zaznacz odpowiednie opcje.
Wszystkie potrzebne opcje znajdziesz w zakładkach i ustawieniach zaprezentowanych na filmach w Ćwiczeniu 1, znajdują się tuż obok opcji, które wykorzystywałeś w poprzednim ćwiczeniu.
Przykładowa odpowiedź:
R1T0vJOrFZzJS
Zapamiętaj!
Programy służące do projektowania arkuszy kalkulacyjnych pozwalają na zdefiniowanie ich sposobu drukowania. Umożliwiają one, między innymi, określenie obszaru drukowania, wprowadzenie powtarzalnych na wydrukach wierszy i kolumn nagłówkowych, zaprojektowanie stopek i nagłówków stron i orientacji stron.
Wykorzystaj poniższy dzienniczek do zapisywania swoich notatek lub przemyśleń.