Dręczenie rówieśnicze jako przedmiot analiz nastolatków. Perspektywa uczniów identyfikowanych przez rówieśników jako sprawcy przemocy, ofiary i uczniowie prospołeczni
Artykuł naukowo‑badawczy przedstawiający wyniki badań (z perspektywy uczniów) dotyczące problematyki dręczenia rówieśniczego. W części teoretycznej zaprezentowano podstawowe informacje na temat zjawiska dręczenia rówieśniczego, podejmowanych przez uczniów ról społecznych w sytuacji dręczenia rówieśniczego (sprawca, ofiara, wzmacniacz, outsider). Przedstawiono również przegląd badań nad zagadnieniem dręczenia rówieśniczego. Ciekawa jest propozycja rozpoznania zjawiska poprzez wywiady fokusowe wśród uczniów. Rekomendacja: materiał wzbogaca wiedzę na temat zjawiska dręczenia rówieśniczego w szkole. Często jest to problem nie do końca identyfikowany przez nauczycieli, pedagogów. Wartościowe wydaje się poznanie opinii uczniów na temat zjawiska. Tekst wpiera kompetencje wychowawcze nauczycieli, pedagogów.