Zakładanie konta pocztowego w portalu internetowym

Przed założeniem konta pocztowego oraz poznaniem form komunikacji w postaci forów dyskusyjnych i mediów społecznościowych przedstawionych w poniższym materiale, znane powinny być ci podstawowe zasady bezpieczeństwa oraz zagrożenia wynikające z komunikacji w internecie. Informacje te możesz znaleźć w materiałach Bezpieczeństwo w sieciDr1wIk3bMBezpieczeństwo w sieci oraz Podstawy komunikacji w internecie i poczta elektronicznaDJv5b8OgdPodstawy komunikacji w internecie i poczta elektroniczna.

Odwiedź kilka portali internetowych i poszukaj możliwości założenia na nich własnego konta pocztowego.

RfiUl1dJFSS6c
Ilustracja przedstawiająca loga wybranych serwisów, w których można założyć konto pocztowe: Gmail, Outlook, Yahoo!, Onet oraz WP - Wirtualna Polska.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Jednymi z najbardziej popularnych dostawców usług poczty elektronicznej są:

  • Gmail- którego właścicielem jest Google.

  • Outlook - którego właścicielem jest Microsoft.

  • Yahoo! Mail - którego właścicielem jest Yahoo. Inc.

  • Onet.pl - jeden z największych polskojęzycznych portali internetowych z klientem poczty elektronicznej.

  • Wp.pl - pierwszy polskojęzyczny serwis internetowy z usługami poczty elektronicznej.

Ważne!

Ćwiczenia w tym materiale polegają w głównej mierze na zakładaniu kont i rejestracji w różnych serwisach internetowych. Media społecznościowe i fora mają własne regulaminy i restrykcje dotyczące minimalnego wieku potrzebnego do bezpiecznego korzystania z ich stron. Niejednokrotnie przepisy te regulowane są przez prawo obowiązujące w danym państwie. W Polsce portale społecznościowe wymagają, aby użytkownicy w chwili rejestracji mieli co najmniej 13 lat. Nie ma natomiast odgórnie nałożonego wieku minimalnego wymaganego do zakładania i korzystania z kont pocztowych. Regulaminy serwisów pocztowych, takich jak Gmail, czy Yahoo! z racji zintegrowania z innymi serwisami typu Youtube, mają własne ograniczenia dotyczące wieku. Minimalnym wiekiem wymaganym do samodzielnego zarządzania kontem Google jest 16 lat. Jeśli nie masz pewności, czy spełniasz wymagane kryteria co do wieku, poproś osobę dorosłą - rodzica, nauczyciela lub opiekuna, aby wyraził zgodę i pomógł ci w procedurze rejestracji.

1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z ofertą kont pocztowych wymienionych wyżej dostawców. Korzystając z uzyskanych informacji, wybierz dostawcę usługi pocztowej i załóż konto pocztowe.

Po zakończeniu rejestracji i zalogowaniu się do swojego konta uzyskasz dostęp do utworzonej skrzynki pocztowej. Znajdziesz w niej list z powitaniem. Z jego treścią zapoznasz się po kliknięciu w temat. Zazwyczaj znajduje się w nim kilka porad odnośnie personalizacji konta pocztowego i przechodzenia do innych usług.

Teraz możesz już przystąpić do pracy z programem pocztowym, odbierać listy,  tworzyć nowe wiadomości po kliknięciu w napis lub ikonę Nowa wiadomośćNapisz wiadomość lub Utwórz, wysyłać je, archiwizować oraz dodawać nowe kontakty i adresy.

1
Ciekawostka

Wraz z informacją o adresie użytkownika otrzymasz informację o nazwach serwerów SMTP, POP3 lub IMAP. Serwer POP3 lub jego następca protokół IMAP, będzie odbierał pocztę skierowaną na twój adres pocztowy, a serwer SMTP będzie wysyłał napisane przez ciebie listy. Te nazwy mogą się okazać przydatne przy zaawansowanym konfigurowaniu klienta poczty elektronicznej na twoim komputerze, jednak większość dzisiejszych klientów pocztowych automatycznie konfiguruje usługę poczty e‑mail. Wystarczy posiadać konto pocztowe u jednego z popularniejszych dostawców, do których zaliczyć możemy Outlook, Gmail, Yahoo! lub nasze rodzime serwisy Onet.pl, czy Wirtualna Polska.

Klienci poczty elektronicznej

Niestety, jeśli nie będziesz miał dostępu do internetu, nie będziesz miał również dostępu do swojej skrzynki odbiorczej. Jeśli chcesz mieć dostęp do korespondencji w każdej sytuacji, rozważ używanie programu (klienta pocztowego) służącego do łączenie się z serwerem poczty elektronicznej, np. Mozilla ThunderbirdMozilla ThunderbirdMozilla Thunderbird lub domyślnie zainstalowanego w systemach Windows 10 i 
Windows 11 Microsoft Outlook.

R1CME0eng7mPH
Ilustracja przedstawiająca logo aplikacji Outlook.
Źródło: GroMar, Microsoft, licencja: CC BY 3.0.

Outlook to menedżer informacji osobistych i program komunikacyjny pozwalający odbierać pocztę z wielu kont e‑mail równocześnie oraz zarządzać kalendarzami i kontaktami. Po zalogowaniu się do programu, zasoby twojej skrzynki będą znajdowały się na dysku twojego komputera i będą w każdej sytuacji dostępne. W tym przypadku wykorzystywany jest protokół pocztowy IMAPIMAPIMAP, którego główną zaletą jest to, że nie usuwa wiadomości pocztowej pobieranej z serwera pocztowego i będzie ona dostępna dla ciebie również w przypadku dostępu do skrzynki pocztowej poprzez stronę  WWW. Będąc offline, Outlook wciąż pozwala pisać maile, które zostaną automatycznie wysłane po odzyskaniu dostępu do internetu przy włączonym programie.

Konfigurowanie klienta poczty elektronicznej

Chcąc korzystać z programu pocztowego Outlook firmy Microsoft, powinieneś upewnić się, że masz go zainstalowanego na swoim komputerze. Program powinien  być zainstalowany domyślnie w systemie Windows 10 i Windows 11, jeśli jednak tak nie jest, udaj się do sklepu z aplikacjami Microsoft Store i pobierz darmową wersję. Po zainstalowaniu, przystąp do konfiguracji konta.

1
Ćwiczenie 2

Przygotuj program Outlook do nadawania i odbierania wiadomości twojego konta pocztowego.

Posiadając konto poczty elektronicznej u innego dostawcy niż Microsoft Outlook, możesz skonfigurować ustawienia serwera w zakładce Plik rozwijając menu Ustawienia konta.

R1H01DzgwXURk
Zrzut okna przedstawiający informacje o kontach oraz ustawienia konta w aplikacji Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W celu poprawy bezpieczeństwa, włącz funkcję uwierzytelniania użytkownika serwera poczty wychodzącej (SMTP), zaznaczając opcję Serwer wychodzący (SMTP) wymaga uwierzytelnienia. Wprowadzone zmiany powinieneś zatwierdzić klikając Dalej i przystąpić do korzystania z klienta pocztowego.

Zdjęcie numer 1. Ustawienia konta IMAP dla poczty przychodzącej.

Ilustracja przedstawiająca zrzut okna w którym znajdują się ustawienia konta IMAP dla poczty przychodzącej.
W górnej części okna znajduje się napis Ustawienia konta IMAP. Pod napisem podany jest adres mailowy konta: januszkowalski0205@gmail.com.Pod adresem znajduje się rozwijane pole: Poczta wychodząca. Elementy pola. Nazwa użytkownika: januszkowalski0205@gmail.com, Serwer: imap.gmail.com, Port 993, Metoda szyfrowania SSL lub TLS. Pole metoda szyfrowania jest polem wyboru. Po jego naciśnięciu rozwiną się dodatkowe opcje wyboru. Poniżej pola wyboru znajduje się pole z tekstem: wymagaj logowania przy użyciu bezpiecznego uwierzytelnienia hasła. Pole to jest polem do zaznaczenia: tak lub nie.
Poniżej znajduje się rozwijane pole o nazwie: poczta wychodząca.
W prawym dolnym rogu widać przycisk: Dalej.

Zdjęcie numer 2. Ustawienia konta IMAP dla poczty wychodzącej.

Ilustracja przedstawiająca zrzut okna w którym znajdują się ustawienia konta IMAP dla poczty wychodzącej.
W górnej części okna znajduje się napis Ustawienia konta IMAP. Pod napisem podany jest adres mailowy konta: januszkowalski0205@gmail.com.Pod adresem znajduje się rozwijane pole: Poczta wychodząca. Poniżej umieszczone jest rozwijane pole o nazwie: poczta wychodząca. Elementy pola. Serwer: smtp.gmail.com>, Port 465, Metoda szyfrowania SSL lub TLS. Pole metoda szyfrowania jest polem wyboru. Po jego naciśnięciu rozwiną się dodatkowe opcje wyboru. Poniżej pola wyboru widać suwak określający limit czasu serwera. Pod limitem czasu serwera znajdują się dwa pola tekstowe do ewentualnego wyboru. Pierwsze Pole Wymagaj logowania przy użyciu bezpiecznego uwierzytelnienia hasła. Pole to nie jest zaznaczone. Pole drugie: Serwer wychodzący (SMTP) wymaga uwierzytelnienia. Pole to jest zaznaczone. Poniżej niego znajdują się dwie dodatkowe opcje do zaznaczenia. Pierwsza: Użyj tych samych, ustawień co mój serwer poczty przychodzącej. Pole to jest zaznaczone. Druga: Zaloguj się za pomocą nazwy użytkownika i hasła. Pole to nie jest zaznaczone.
W prawym dolnym rogu widać przycisk: Dalej.

Możliwości klienta poczty elektronicznej

Po przejściu kreatora dodawania konta i zalogowaniu się na swoją skrzynkę e‑mail, aplikacja połączy się z serwerem poczty przychodzącej i wczyta twoje wiadomości. Odebrane listy zapisywane są w folderze Skrzynka odbiorcza.

RJ8626gArDkbI
Zrzut okna przedstawiający panel główny narzędzi aplikacji Microsoft Outlook. 
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu Nowa wiadomość e‑mail w lewym górnym rogu programu, uruchomione zostanie okno tworzenia wiadomości.

RFWHjeIKfATrI
Zrzut okna przedstawiający panel główny narzędzi aplikacji Microsoft Outlook z otwartym oknem pisania nowej wiadomości.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W oknie nowego listu możesz, wykorzystując możliwości zakładki Wiadomość, formatować tekst, wyrównywać akapity, wstawiać listy i odnośniki, sprawdzać pisownię lub dodawać kontakty z książki adresowej.  Ponadto możesz ustalić w niej priorytet, z jakim list ma zostać dostarczony do adresata (Dostarczanie: wysoka lub niska ważność). Po wybraniu zakładki Wstawianie, będzie możliwe dołączanie do listu różnego typu plików, kalendarzy, wizytówek, a także tabel, równań czy symboli. Bardziej zaawansowane opcje dotyczące wyglądu wiadomości znajdziesz w zakładce Formatowanie tekstu.W zakładce Opcje można zmienić motyw i kolor strony wiadomości, dołączyć do listu przyciski głosowania lub zażądać potwierdzenia dostarczenia i przeczytania wiadomości. W każdym z ostatnich trzech wymienionych przypadków dostaniesz zwrotnego maila z odpowiednią informacją.

Zdjęcie numer 1. Sposób pisania wiadomości w aplikacji Microsoft Outlook.

Ilustracja przedstawia zrzut okna na którym pokazany jest sposób pisania wiadomości w aplikacji Microsoft Outlook. W górnej części okna znajdują się zakładki: plik, wiadomość, wstawienie, opcje, formatowanie tekstu, recenzja, pomoc, powiedz mi co chcesz zrobić. Poniżej znajdują się różne opcje edycji tekstu. Poszczególne kategorie edycji: schowek, formatowanie, czcionka, akapit, style, edytowanie, powiększenie. W kategorii schowek znajdują się przyciski: wklej, wytnij, kopiuj, malarz formatów. W kategorii formatowanie znajdują się przyciski: HTML, zwykły tekst, RTF. W kategorii czcionka znajdują się następujące opcje. U góry: informacja o czcionce, wielkość czcionki, przycisk zwiększenia czcionki, przycisk zmniejszenia czcionki, przycisk zmiany wielkości liter, przycisk czyszczenia formatowania. Na dole: przycisk pogrubienia, przycisk kursywy, przycisk podkreślenia, przycisk indeksu dolnego, przycisk indeksu górnego, przycisk podkreślenia, przycisk zmiany koloru czcionki. W kategorii akapit znajdują się następujące przyciski. U góry: punktory, numerowanie, lista wielopoziomowa, zmniejsz wcięcie, zwiększ wcięcie. Na dole: wyrównanie tekstu do lewej, do środka, do prawej, justowanie, interlinia i odstęp, cieniowanie, obramowanie. W kategorii style znajduje się lista zdefiniowanych styli. Na końcu widoczny jest przycisk: zmień style. W kategorii edytowanie znajdują się przyciski: znajdź, zmień, zaznacz. W kategorii powiększenie znajduje się przycisk: powiększ.
Poniżej paska narzędzi umieszczony jest napis: dodano przyciski głosowania do tej wiadomości.
Po lewej stronie okna aplikacji znajduje się przycisk wyślij. Obok niego widoczne są informacje: od, do, do wiadomości, temat. Przykładowe teksty. W polu od: skrzynkaprojektu@outlook.com. W polu do: napis Przyjaciele poprzedzony znakiem plusa. Pole do wiadomości: do uzupełnienia. W polu temat: wzór na równoważność masy i energii.
Pod tematem umieszczony jest plik tekstowy załącznika opisany jako: Einstein. Poniżej znajduje się pole tekstowe wiadomości. W górnej jego części narysowana jest tabela. Tabela składa się z jednego wiersza i dziesięciu kolumn. Kolumna pierwsza, czwarta, siódma i dziesiąta jest cieniowania. Poniżej znajduje się wzór teorii względności. E=m·c2.

Zdjęcie numer 2. Sposób użycia przycisków głosowania w aplikacji Microsoft Outlook.

Ilustracja przedstawia zrzut okna na którym pokazany jest sposób użycia przycisków głosowania w aplikacji Microsoft Outlook. W górnej części okna znajdują się zakładki: plik, wiadomość, wstawienie, opcje, formatowanie tekstu, recenzja, pomoc, równanie, powiedz mi co chcesz zrobić. Poniżej znajdują się różne opcje edycji tekstu. Poszczególne kategorie edycji: motywy, pokazywanie pól, zaszyfruj, śledzenie, więcej opcji. W kategorii motyw znajdują się następujące przyciski: motyw, kolory, czcionki, efekty, kolor strony. W kategorii pokazywanie pól znajduje się przycisk: UDW. W polu zaszyfruj znajduje się przycisk: zaszyfruj. W kategorii śledzenie widoczny jest przycisk: użyj przycisków głosowania oraz zaznaczone opcje: żądaj potwierdzenia dostarczenia, żądaj potwierdzenia przeczytania. W kategorii więcej opcji widoczne są przyciski: zapisz element wysłany w, opóźnij dostarczenie, kieruj odpowiedzi do.
Na zdjęciu z wciśniętego przycisku: użyj przycisków głosowania wysuwa się wstążka z czterema opcjami. Poszczególne opcje to: zaakceptuj lub odrzuć, tak lub nie, tak lub nie lub możliwe, niestandardowy. Opcja Tak lub nie lub możliwe jest zaznaczona. Obok wyświetla się informacja uzupełniająca: umożliwia zatwierdzenie lub odrzucenie tego żądania.
Poniżej paska narzędzi umieszczony jest napis: dodano przyciski głosowania do tej wiadomości.
Po lewej stronie okna aplikacji znajduje się przycisk wyślij. Obok niego widoczne są informacje: od, do, do wiadomości, temat. Przykładowe teksty. W polu od: skrzynkaprojektu@outlook.com. W polu do: napis Przyjaciele poprzedzony znakiem plusa. Pole do wiadomości: do uzupełnienia. W polu temat: wzór na równoważność masy i energii.
Pod tematem umieszczony jest plik tekstowy załącznika opisany jako: Einstein. Poniżej znajduje się pole tekstowe wiadomości. W górnej jego części znajduje się wzór teorii względności. E=m·c2.

Jeżeli chcesz wysłać wiadomość do grupy osób, kolejnych adresatów (tak nazywamy odbiorców wiadomości) możesz dodać, wpisując ich w polach:

  • Do zawiera listę adresów e‑mail osób, do których wiadomość jest bezpośrednio skierowana;

  • Kopia (DW) zawiera listę adresów e‑mail osób, które powinny dostać kopię wiadomości, ale do których nie jest ona bezpośrednio skierowana. Wszyscy adresaci będą widzieć, na jakie adresy wysłane zostały kopie wiadomości;

  • Ukryta kopia (UDW) działa podobnie jak „kopia”, ale adresy z „ukrytej kopii” nie będą ujawnione w wysyłanej wiadomości.

W twojej skrzynce z korespondencją odebraną masz możliwość oznaczenia w sposób graficzny listów ważnych dla ciebie (OflagujOflagowaćOflaguj: włącz lub wyłącz flagę), śledzenia aktualności w danej konwersacji, przenoszenia nadesłanych wiadomości do wybranych folderów oraz pracy w trybie offlineOfflineoffline. Więcej informacji o tych i innych możliwościach zarządzania e- mailami znajdziesz w materiale Bezpieczne publikowanie i zarządzanie stronami WWW w internecieDcQbkKId5Bezpieczne publikowanie i zarządzanie stronami WWW w internecie.

1
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z treścią wiadomości w twojej skrzynce odbiorczej i udziel na nią odpowiedzi, dołączając załącznik w postaci dowolnego pliku graficznego. Jeden z listów znajdujących się w skrzynce odbiorczej oznacz flagą i przekaż go dalej, do innego adresata, korzystając z opcji Prześlij dalej. Na koniec utwórz nowy list, wykorzystując możliwości formatowania wprowadzanego tekstu, dołącz zdjęcie, nadaj mu odpowiedni priorytet, a następnie wyślij go i jego kopię do dwóch wybranych osób. Druga osoba powinna widzieć tylko siebie jako odbiorcę wiadomości.

Treść listu możesz przygotować w poniższym dzienniku.

RoVhMpNnJugvB
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W programie pocztowym poza wyżej wymienionymi funkcjami związanymi z pocztą, znajdziemy także dodatki pośrednio z nią powiązane. W lewym dolnym rogu okna programu znajdziesz dodatkowe funkcje aplikacji, a mianowicie: kalendarz, kontakty, czy listy zadań.

Kalendarz
Ikona Kalendarza w lewym dolnym rogu programu umożliwia podgląd zaplanowanych wydarzeń, świąt, czy urodzin. Możesz dodawać do niego własne wpisy, jak i również wyświetlać terminy spotkań, do których zostałeś zaproszony z pracy lub w szkole. Kalendarz będzie wyświetlony w wybranym przez ciebie widoku: dziennym, tygodniowym lub miesięcznym.

RYwLjaHMLNDUZ
Zrzut okna przedstawiający kalendarz w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Dwukrotne kliknięcie w okienko kalendarza z datą umożliwia w otwartym oknie wpisanie informacji, takich jak: lokalizacja, początek i koniec spotkania. Przydatną opcją jest możliwość wprowadzenia wydarzeń lub spotkań w ustalonym cyklu czasowym.

RusbVGl5bOmcl
Zrzut okna przedstawiający tworzenie wydarzenia w kalendarzu aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Kalendarz synchronizuje się „na żywo” z kontem Microsoft , dzięki czemu wszystkie ważne daty możemy sprawdzić, dodać lub usunąć także online. Pamiętaj,  że Outlook należy do programów rodziny Microsoft, a jego wszystkie funkcjonalności znacznie wykraczają poza zakres tego materiału. Dodatkowo istnieją opcje synchronizacji z innymi aplikacjami, na przykład Microsoft Teams lub TeamViewer.

Korzystając z funkcji Outlook.com możesz udostępnić swój kalendarz innym osobom. W przypadku gdy twoi znajomi dysponują kontem Microsoft (tzn. posiadają adres e‑mail i hasło dostępu do usługi Outlook lub OneDrive) wystarczy, gdy znajdziesz się w kalendarzu, kliknąć Udostępnij kalendarz dostępne w menu u góry i wybrać nazwę jednego z kalendarzy.

RI5NFCKEsaOYq
Zrzut okna przedstawiający udostępnianie kalendarza w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W ukazanym oknie, Dodaj do listy wybrane osoby, którym udostępnisz swój kalendarz. Możesz zezwolić im wyłącznie na wyświetlanie twojego kalendarza lub jego edytowanie, co jest równoważne z udostępnieniem innym osobom możliwości dokonywania wpisów w twoim kalendarzu.

RUoLJpn6coKbq
Zrzut okna przedstawiający dodawanie użytkowników do kalendarza aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z poziomu listy rozwijanej możesz także ustalić poziom dostępu do przesłanego kalendarza. Na koniec kliknij pozycję Zastosuj. Osoba lub osoby, której/którym udostępniasz kalendarz, otrzyma wiadomość e‑mail z zaproszeniem, które po kliknięciu pozwala się zalogować i wyświetlić kalendarz.

Z kolei dowolnej osobie, nie dysponującej kontem Microsoft, możesz przesłać kalendarz wiadomością e‑mail umożliwiający dostęp do kalendarza w trybie tylko do wyświetlania. Możesz wybrać jeden z kilku poziomów dostępu i zakres dat.

Kontakty
W przypadku prowadzenia przez ciebie korespondencji z wieloma osobami bardzo przydatne jest posiadanie książki z kontaktami w postaci adresów e‑mailowych oraz danych takich, jak: imiona, nazwiska, numery telefonów i adresy zamieszkania. Dostęp do listy kontaktów można uzyskać, klikając w ikonę Kontakty w lewym dolnym rogu programu.

Rf6uBS12mb7kE
Zrzut okna przedstawiający Moje kontakty w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Będąc w liście kontaktów, gdy klikniesz w podświetlony adres e‑mail w informacjach kontaktowych na wybranym adresacie, zostanie otwarte okno nowej wiadomości z wpisanym już wybranym adresem poczty elektronicznej.

1
Ćwiczenie 4

Załóż książkę adresową (kontakty) w wykorzystywanym przez ciebie programie pocztowym.

Ciekawostka

Popularnym niegdyś sposobem przekazywania aktualnych informacji z danych stron internetowych był czytnik kanałów RSS (ang. Really Simple Syndication) służący do szybkiego odczytywania wiadomości z nagłówkami z wybranych serwisów. Programy pocztowe takie jak Outlook posiadają funkcje czytnika RSS, a niektóre z popularniejszych stron internetowych wciąż udostępniają odpowiednie pliki RSS, aby podłączenie się do ich źródła było możliwe. Kanały informacyjne RSS znajdziesz w Ustawieniach kont w zakładce Plik.

R1AwCNUaFvzal
Zrzut okna przedstawiający tworzenie nowego kanału informacyjnego RSS.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Klienci poczty elektronicznej to programy do obsługi poczty z poziomu komputera (bez korzystania z przeglądarki). Umożliwiają obsługę wielu kont jednocześnie.

Listy dystrybucyjne

Kiedy liczba adresatów jest bardzo duża (czasami trzeba wysłać maila całej klasie albo szkole), drobiazgowe zarządzanie listami odbiorców robi się kłopotliwe. Problem ten rozwiązuje utworzenie listy dystrybucyjnej, czyli grupy kontaktów. Uzyskuje się wówczas możliwość wysyłania jednocześnie jednego listu do grupy odbiorców. Aby utworzyć grupę, rozwiń menu Nowy kontakt i wybierz opcję Grupa kontaktów.

RB23IhaXgTPN7
Zrzut okna przedstawiający tworzenie grupy kontaktów w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W oknie Grupa kontaktów, wybierz opcję Dodaj członków. Możesz utworzyć nowy kontakt w tym momencie podając nazwę i adres e‑mail lub dodać do grupy już istniejące na twojej liście kontakty. Na wybrany kontakt kliknij dwukrotnie, aby dodać go do listy. Nie zapomnij nazwać grupy oraz zapisać zmian klikając Zapisz i zamknij.

Utworzona przez ciebie grupa pojawi się na liście kontaktów. Teraz przy tworzeniu nowej wiadomości uzyskasz możliwość grupowego zaadresowania listu.

R1eu4Ar1ftMv2
Zrzut okna przedstawiający wybieranie adresatów wiadomości z listy kontaktów w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Na niektórych listach dystrybucyjnych każdy z odbiorców sam może zdecydować, czy chce otrzymywać wiadomości, czy nie. Jednym z takich rodzajów grup są listy subskrybowaneSubskrybcjasubskrybowane, do których można dopisać swój adres. Wszystkie wiadomości wysłane do grupy np. hodowców psów rasowych, rozsyłane są na wszystkie zapisane w tej grupie adresy. Typowym przykładem subskrypcji są listy mailingoweListy mailingowelisty mailingowe - każda lista posiada własny adres pocztowy. Wysłanie na niego jakiejś wiadomości sprawia, że otrzymują ją wszyscy subskrybenci.

Ciekawostka

Innym przykładem mogą być listy federowaneFederowaćfederowane, w których wiadomości gromadzone są na serwerze. Każdy, kto chce przeczytać wiadomości, może obejrzeć je na serwerze. Najstarszym i najbardziej znanym przykładem federowanej grupy dyskusyjnej jest ogólnoświatowy system grup dyskusyjnych tzw. Usenet, który czasy świetności ma za sobą, a dzisiaj zastąpiony został przez fora dyskusyjne i serwisy społecznościowe. W Polsce z możliwości grup dyskusyjnych zaczęto korzystać w 1994 roku.

Usenet był podzielony na ogólne i konkretne tematy tworzące tzw. hierarchię Usenetu. Był również rozproszony - działał jednocześnie na wielu serwerach na całym świecie. Każdy, kto chciał poczytać jego zawartość, mógł podłączyć się do jakiegoś serwera i zacząć pobierać wiadomości. Po wybraniu grupy dyskusyjnej dokonywało się jej subskrypcji, czyli uzyskania możliwości przeglądania zawartych w niej listów. Po wybraniu listu poznawaliśmy jego treść i uzyskiwaliśmy możliwość udzielenia odpowiedzi, która była widoczna dla innych czytelników.

Forum dyskusyjne

Obecnie do komunikacji wykorzystuje się formy grup dyskusyjnych, oparte głównie o przeglądarki internetowe. Są to fora internetowe i sieci społecznościowe. 
Forum ma za zadanie, podobnie jak grupa dyskusyjna, wymianę informacji między osobami o podobnych zainteresowaniach. Nie potrzeba do jego realizacji specjalnego programu, wystarczy przeglądarka internetowa i wyświetlana strona WWW.
Fora można spotkać na wszystkich portalach, są powszechne na stronach instytucji oraz szkół. Chcąc uczestniczyć w dyskusji na forum, wybierz jego tematykę, zapoznaj się z wypowiedziami uczestników dyskusji. Jeżeli zdecydujesz się przesłać na forum swoją wypowiedź, zapoznaj się uprzednio z jego regulaminem i zarejestruj się, jeśli to konieczne. Od tego momentu, po uprzednim zalogowaniu się, będzie możliwe twoje uczestnictwo w dyskusji. Choć można zauważyć, że w ostatnich latach większość dyskusji z forów tematycznych przeniosła się na portale społecznościowe typu Facebook, o którym dowiesz się więcej w następnym podrozdziale, tak fora internetowe wciąż mają swoich zwolenników, a otwarte tematy i rozmowy mogą dostarczyć informacji i odpowiedzi na trapiące nas pytania.

Zapoznaj się z przykładowymi serwisami.

  • Gazeta.pl Forum -  największe w Polsce forum ogólnotematyczne posiadające wiele kategorii tematów z każdej dziedziny życia oraz podział na fora regionalne dla województw i największych miast Polski. Posiada 169,11 milionów postów.

  • Wizaz.pl Forum - drugie co do wielkości forum w Polsce posiadające 59,43 milionów postów, tematycznie wywodzące się z zakresu mody, urody i zdrowia.

  • Elektroda.pl - forum poświęcone przede wszystkim elektronice, komputerom oraz sprzętom RTV i AGD. Posiada 17.22 milionów postów na temat różnych usterek, porad sprzętowych, obsługi programów i schematów elektronicznych.

  • Forum komputerswiat.pl oraz GRY‑OnLine.pl - najpopularniejsze fora komputerowe w Polsce o tematyce sprzętowej oraz grach komputerowych, posiadają ponad 15 milionów postów.

  • Dogomania.pl - forum poświęcone przede wszystkim psom z 14 milionami postów.

Dane, aktualne na pierwszą połowę 2022 roku, pochodzą z serwisu https://infocraft.pl/fora-dyskusyjne-lista-2022/.

  • Reddit.com - największe anglojęzyczne forum dyskusyjne na świecie posiadające 52 miliony aktywnych użytkowników dziennie (dane aktualne na rok 2021, źródło https://backlinko.com/reddit-users). Witryna podzielona jest na kategorie społeczności zwane subredditami  i umożliwia zarejestrowanym użytkownikom zamieszczanie w nich treści w postaci tekstów, obrazów lub filmów na każdy temat.

  • Quora.com - forum dyskusyjne działające na podstawie pytań i odpowiedzi. Choć jego polska wersja nie jest tak popularna jak angielska, ogólnoświatowo serwis posiada około 300 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie (dane aktualne na rok 2021, źródło https://www.demandsage.com/quora-statistics/).

  • Stack Overflow - forum dyskusyjne przeznaczone głównie dla programistów, na którym użytkownicy mogą zadawać pytania dotyczące tworzenia oprogramowania. Posiada 50 milionów użytkowników, 21 milionów zadanych pytań i 31 milionów odpowiedzi  (dane aktualne na rok 2021, źródło https://en.wikipedia.org/wiki/Stack_Overflow).

2
Ćwiczenie 5

Wpisz w oknie wyszukiwarki „Forum dyskusyjne” i słowa charakteryzujące interesującą cię tematykę lub wybierz jedno z forów zaprezentowanych powyżej. Zarejestruj się w wybranym serwisie i dołącz do dyskusji.

R1aM2aAPH0yUV
Ilustracja przedstawiająca uproszczoną komunikację w dymkach oraz na forach dyskusyjnych odbywającą się na różnych urządzeniach typu laptop, komputer i smartfon. 
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Grupa dyskusyjna pozwala na wymianę opinii pomiędzy dowolnymi osobami zainteresowanymi jej tematyką. Jest formą dyskusji, a nie rozmowy w czasie rzeczywistym. Chcąc uczestniczyć w dyskusji, musisz korzystać z serwera grup dyskusyjnych.
Lista dyskusyjna jest rodzajem grupy dyskusyjnej umożliwiającej wymianę e‑maili z konkretnymi osobami, które zapisały się do takiej listy.
Forum dyskusyjne jest formą grupy dyskusyjnej realizowaną na stronach WWW.

Portale społecznościowe

Wiele portali internetowych oferuje miejsce dla znajomych, których łączy jakiś wspólny mianownik, np. konkretne zainteresowania, takie jak książki czy sport. Wokół portalu tworzy się wówczas społeczność użytkowników - ekspertów, amatorów, obserwatorów - stąd też ich nazwa - portale społecznościowe. Istnieją także portale łączące społeczności na podstawie kryteriów innych niż zainteresowania. Pierwsze portale tego rodzaju powstały jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy łącza internetowe dopiero zaczynały pojawiać się w domach. Obecnie panuje wśród nich duża konkurencja i nawet znane portale są często „opuszczane” gdy pojawi się nowa moda. Do najbardziej znanych portali społecznościowych należą:

  • Facebook- opiera się na utrzymywaniu kontaktów ze znajomymi poprzez dołączanie nowinek z życia w postaci wiadomości, zdjęć i filmów. Przypomina portal z wiadomościami, ale wiadomości są w nim pisane przez (lub dotyczą) znajomych i obserwowanych przez nas osób, grup lub marek. Pod każdym postem można pisać komentarze i wystawiać reakcje, możliwym jest również tworzenie wydarzeń i prowadzenie transmisji live. Chcąc być jego użytkownikiem, musisz przejść procedurę rejestracji, podając w niej m. in. informacje o sobie, oraz zapoznać się z treścią regulaminu i go zaakceptować.

  • Instagram - serwis internetowy przeznaczony głównie do dzielenia się treściami w postaci zdjęć, grafik i filmów. Posiada prosty edytor umożliwiający stosowanie autorskich filtrów do swoich treści. Razem z Facebookiem należą do jednego właściciela Meta Platforms, Inc.

  • Twitter - platforma społecznościowa umożliwiająca publikowanie krótkich wiadomości tekstowych na swoich profilach. Znany jest z faktu, że konta w tym serwisie prowadzone są przez konkretne prywatne osoby (w tym celebryci i politycy), a nie grupy administratorów jak w przypadku Facebooka. Również i w tym portalu, chcąc korzystać z jego możliwości, musisz dokonać rejestracji, wypełniając stosowny formularz.

  • Youtube - serwis internetowy umożliwiający bezpłatne umieszczanie, ocenianie i komentowanie filmów wstawionych przez innych użytkowników. Po założeniu konta pozwala tworzyć własne kanały i playlisty.

Ważne!

Chcąc mieć konto na Facebooku, Instagramie czy Twitterze , musisz mieć ukończone 13 lat.

Zwróć uwagę, że dostęp do zasobów portalu będzie możliwy po podaniu specjalnego hasła – innego niż to, którego używasz do logowania do poczty elektronicznej. Tworząc je, pamiętaj, że hasło jest wystarczająco silne, jeżeli będzie zawierało kombinację cyfr, liter małych i dużych oraz znaków interpunkcyjnych.

2
Ćwiczenie 6

Załóż konto na Facebooku i przystąp do korzystania z portalu.

Zapamiętaj!

Czytaj dokładnie regulamin serwisu, do jakiego się zapisujesz. Chroń swoją prywatność i nie udostępniaj innym zbyt wielu informacji o sobie, bo to co opublikujesz na portalu, zostaje w internecie na stałe.

Netykieta i zagrożenia występujące w grupach dyskusyjnych oraz portalach społecznościowych

Fora dyskusyjne są swoistymi społecznościami posiadającymi własne zwyczaje. Dlatego też, zanim zaczniesz sam zabierać głos, wskazane jest zapoznanie się z panującymi w nich prawami i sposobami prowadzenia dyskusji. Te przestrzegane w sieci zwyczaje określane są mianem netykiety. Korzystając z możliwości pisania i odpowiadania na posty na portalach społecznościowych i forach internetowych, przestrzegaj wszystkich zasad netykiety pocztowej, a ponadto:

  • Przed zadaniem pytania na forum lub grupie na portalu społecznościowym, zapoznaj się z podobnymi tematami i sprawdź, czy podobne zapytanie nie zostało już zadane i nie znajduje się do niego odpowiedź;

  • Sprawdź, czy odpowiedź na twoje pytanie nie znajduje się sekcji Najczęściej zadawane pytania (ang. FAQ - Frequently Asked Questions);

  • Posty pisz na właściwych grupach i na temat;

  • Nie udostępniaj wiadomości prywatnych przeznaczonych dla jednej osoby;

  • Precyzyjnie formułuj pytania;

  • Nie wysyłaj tekstów reklamowych;

  • Nie wstawiaj tego samego pytania w wielu wątkach na forum jednocześnie;

Zwróć uwagę, że jedną z możliwych aktywności na portalu Facebook jest korzystanie z osobistego profilu o nazwie Oś czasu. Pozwala on na przedstawianie wydarzeń z twojego życia wzbogaconych o zdjęcia i opisy. Jednak nierozważna aktywność tego rodzaju na portalu może prowadzić do utraty prywatności oraz stworzyć możliwość wykorzystania w przyszłości przedstawionych tam informacji przeciwko tobie.
Portal zapewni ci bezpieczeństwo podczas korzystania z niego jeśli:

  • Z rozwagą akceptować będziesz zaproszenia do grona znajomych, przecież będą mieli dostęp do informacji o tobie;

  • W twoich domyślnych ustawieniach prywatności ukazywane będą tylko te informacje, na które wyrazisz zgodę;

  • Przed opublikowaniem informacji zastanowisz się, czy chcesz, aby każdy się z nią zapoznał;

  • Zmienisz hasło dostępu, jeżeli zaobserwujesz niepokojące cię wydarzenia, np. podejrzaną aktywność, osoby w znajomych, których nie dodawałeś lub posty, których nie publikowałeś;

  • Zwrócisz uwagę na działania cyberprzestępców, którzy podszywając się pod pracowników różnych firm będą nakłaniać cię do podania swoich danych dostępowych;

  • Nigdy nie klikniesz w odnośniki w listach elektronicznych z prośbą o zresetowanie twojego hasła;

  • Zapobiegniesz atakom szkodliwego oprogramowania tzw. robaków (ang. worms), nie klikając w odnośnik prowadzący do „fajnego spotu” a w rzeczywistości zarażającego komputer;

  • Będziesz zgłaszać treści, które wydają ci się niewłaściwe, obraźliwe, podejrzane lub niezgodne z regulaminem;

  • Wylogujesz się z portalu społecznościowego w przypadku korzystania z komputera w pracy czy kawiarence internetowej.

Spoilerowanie

Podczas prowadzenia dyskusji na stronach i forach internetowych oraz portalach społecznościowych spotkać się możesz z tzw. spoilerowaniem (ang. spoil – psuć), czyli otrzymywaniem niepożądanej informacji o szczegółach zakończenia filmu, sztuki teatralnej, telewizyjnej. Termin ten bywa używany również do przypadków, gdy „życzliwa” osoba udziela niechcianej podpowiedzi w prowadzonej grze.

RuKUGMtRH7Zu4
Ilustracja z napisem The End symbolizująca zaspojlerowane zakończenie.
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.

Trolling

W internecie można natknąć się na agresywne, wulgarne komentarze. Mogą one być szczególnie dotkliwe, zwłaszcza gdy znajdą się pod czyimiś zdjęciami albo twórczością. W internecie każdy może być anonimowy, a dla niektórych stwarza to doskonałe miejsce do wyładowywania własnych frustracji i nękania innych. Ludzi, którzy w sieci celowo szukają zaczepki nazywamy trollami. Może i brzmią strasznie, ale nie musisz się ich bać - wystarczy, że zachowasz kilka prostych zasad:

  • Staraj się zachować anonimowość - to najprostsza i najlepsza ochrona. Wymyśl sobie pseudonim i nie dodawaj do niego swoich zdjęć.

  • Unikaj wchodzenia w dyskusje z ludźmi, którzy wyraźnie szukają kłótni i nie są skłonni do dyskusji. To zasada znana powszechnie jako „nie karm trolli”.

R19B7gLKT94gg
Ilustracja przedstawiająca komiksowo trolling przez internet
Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Spam

Przeglądając zasoby grup dyskusyjnych, możesz zauważyć, że zniecierpliwieni użytkownicy mają w zwyczaju wysyłanie wiadomości na wszystkie dostępne grupy. Wiadomości takie nazywamy spamem. Większość forów jasno zabrania wysyłania wiadomości nastawionych na reklamę, ale w świecie poczty e‑mail oraz rzadko moderowanych (zaakceptowanych przez osoby sterujące dyskusją) komentarzy, często dochodzi do prawdziwych powodzi spamu.

Kiedy nie otrzymujesz odpowiedzi, zamiast wysyłać wiadomość na 10 różnych grup dyskusyjnych, zadbaj o to, aby łatwo było udzielić ci odpowiedzi. Dokładnie i zwięźle opisz swój problem i zadaj jasne pytanie. To bardzo ważna zasada. Dzięki niej odnajdziesz się na każdej grupie dyskusyjnej.

Spam, czyli masowa poczta elektroniczna, dzieli się na dwie kategorie:

  • niezamawiana oferta handlowa;

  • maile o charakterze niekomercyjnym, takie jak: apele organizacji, prośby o pomoc czy masowe rozsyłanie ostrzeżeń, np. o wirusach komputerowych.

Możesz spróbować ograniczyć to zjawisko, stosując się do wskazówek dostawców usługi pocztowej. Przykładowo, w Microsoft Outlook, zaznaczając podejrzaną wiadomość i wybierając z menu kontekstowego Wiadomości‑śmieci oraz jedną z udostępnionych opcji Zablokuj nadawcę, oznaczysz wskazanego nadawcę jako spamera.spamerspamera. Zablokowanie go spowoduje, że wszystkie przyszłe wiadomości od tego nadawcy automatycznie lądować będą w folderze Wiadomości‑śmieci.

R1eEt8gNZfEMi
Zrzut okna przedstawiający blokowanie nadawcy wiadomości w menu kontekstowym aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Istnieją również programy i filtry antyspamowe pozwalające na usuwanie niechcianych wiadomości e‑mail będących najczęściej reklamami. Pozwalają one na tworzenie listy adresów poczty elektronicznej, które automatycznie przenoszone będą do folderu spam, jak również na tworzenie listy adresów zaufanych nadawców poczty.

R1T4YFaCuKlNf
Ilustracja przedstawiająca zaśmiecony spamem monitor.
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.

Flooding

Spotkasz się zapewne także ze zjawiskiem zwanym flooding (flood z ang. potop, powódź) polegającym na wielokrotnym otrzymywaniu tej samej wiadomości w bardzo krótkich odstępach czasu (np. 50 razy) lub wiadomości, w których użyto wielokrotnie tego samego znaku interpunkcyjnego, liter, cyfr czy emotikonów. Zachowanie takie uważane jest za nieetyczne i łamiące zasady netykiety np.

  • Czyyyyyyyyyyy jaaaaaaaa jestem fajny?????????

  • Spam spam spam spam spam spam spam spam spam spam spam spam

R1Cv1P3kp1ai6
Ilustracja przedstawiającą szybkie i masowe przychodzenie na laptopa komunikatów i informacji w postaci dymków. 
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Portale społecznościowe mogą zapewnić bezpieczeństwo swoim użytkownikom tylko w przypadku otrzymywania od nich stosownych informacji. Gdy napotkasz jakiekolwiek zagrożenie, skorzystaj z formularza kontaktowego, w którym możesz opisać sytuację i jednocześnie zawrzeć prośbę o przeciwdziałanie.

Facebook1
Facebook

Serwis społecznościowy, który pozwala na dołączanie do grup, wymienianie wiadomości z innymi osobami czy udostępnianie zdjęć.

Windows Live Mail1
Windows Live Mail

Klient pocztowy firmy Microsoft przeznaczony dla systemu Windows 10 umożliwiająca kontrolę nad wiadomościami e‑mail. Obsługiwane są konta Microsoft 365, Exchange, Outlook, Gmail, Yahoo oraz inne popularne konta.

Mozilla Thunderbird1
Mozilla Thunderbird

Klient poczty elektronicznej firmy Mozilla.

IMAP1
IMAP

Protokół internetowy pozwalający na odbiór poczty elektronicznej w sposób zapewniający dwukierunkową wymianę informacji pomiędzy skrzynką a programem pocztowym.

Oflagować1
Oflagować

Oznaczyć wiadomość.

Offline1
Offline

Status informujący o braku dostępności internetu.

Subskrybcja1
Subskrybcja

Mechanizm, który polega na cyklicznym otrzymywaniu treści. Spotykana przy różnego rodzaju serwisach, gdzie użytkownik otrzymuje dostęp do danych treści pod warunkiem cyklicznych opłat. Innym przykładem może być regularne otrzymywanie newslettera.

Listy mailingowe1
Listy mailingowe

Kontakty zebrane na jednej liście dostępne pod jednym adresem e‑mail. Wysyłając e‑mail na adres listy trafi on do całej grupy odbiorców.

Federować1
Federować

Łączyć się, gromadzić.

Spamer1
Spamer

Osoba zajmująca się wysyłaniem spamu (Niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne.)