Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJOjLOPpkvQ2G
Grafika przedstawia mężczyznę o siwych włosach z grzywką opadającą na czoło. Jego brwi są wyraźnie zaznaczone. Usta są otwarte. Mężczyzna jest ubrany w białą koszulę z kołnierzykiem stójkowym i czarną marynarkę. Palec wskazujący ma uniesiony do góry. Lewą rękę trzyma z tyłu. Postać jest przedstawiona do pasa. Otacza ją pomarańczowe tło.

Jak komponować logiczną i skuteczną wypowiedź?

Orator
Źródło: pixaby, domena publiczna.

Retoryka (oratorstwo, krasomówstwo, sztuka wymowy) na ogół jest utożsamiana z pięknym, ozdobnym mówieniem. Należy ją jednak rozumieć szerzej – jako umiejętność poprawnego, logicznego i skutecznego komunikowania się. Ważne jest zatem nie to, by mówić dużo i pięknie, ale przede wszystkim, by wypowiedź była zrozumiała, zwięzła, bogata w treść i przekonująca. Choć zasady retoryczne sformułowano w antyku, to większość z nich wykorzystywana jest również współcześnie: w szkole, w codziennych rozmowach, w publicystyce, polityce, duszpasterstwie, handlu czy marketingu.

Już wiesz

Zapoznaj się z krótkimi, błyskotliwymi wypowiedziami na temat przemawiania, których autorem jest Winston Churchillj0000007Y5B2v23_000tp001Winston Churchill.

  1. 'Niektórzy mówcy, zanim staną na mównicy, nie wiedzą, co mają mówić, kiedy już mówią, to nie wiedzą, o czym, a kiedy skończyli, nie wiedzą w istocie, co powiedzieli'.

  2. 'Na przygotowanie dziesięciominutowego przemówienia potrzebuję dwóch godzin, ale na dwugodzinne przemówienie – dziesięciominutowe przygotowanie jest w zupełności wystarczające'.

  3. 'Dobre wystąpienie powinno wyczerpać temat, nie słuchaczy'.

j0000007Y5B2v23_000tp001

O sztuce słowa

Początki retoryki przypadają na czasy starożytne (tu warto wymienić takich teoretyków, jak Grecy – Arystotelesj0000007Y5B2v23_000tp002ArystotelesGorgiaszj0000007Y5B2v23_000tp003Gorgiasz, lub Rzymianie – Kwintylianj0000007Y5B2v23_000tp004KwintylianCyceronj0000007Y5B2v23_000tp005Cyceron). W Polsce retoryka narodziła się w średniowieczu, jej rozkwit przypada jednak na czasy renesansu i jest łączony z powstaniem instytucji parlamentarnych. Retoryka I Rzeczypospolitej związana była nie tylko z działalnością polityczną, lecz także kaznodziejską. Do najsłynniejszych polskich mówców można zaliczyć Stanisława Orzechowskiegoj0000007Y5B2v23_000tp006Stanisława Orzechowskiego, Piotra Skargęj0000007Y5B2v23_000tp007Piotra Skargę, Fabiana Birkowskiegoj0000007Y5B2v23_000tp008Fabiana BirkowskiegoKazimierza Nestora Sapiehęj0000007Y5B2v23_000tp009Kazimierza Nestora Sapiehę. Wielkim popularyzatorem retoryki był Stanisław Konarskij0000007Y5B2v23_000tp00AStanisław Konarski – działacz oświecenia. Z talentu oratorskiego słyną również przedstawiciele XIX, XX i XXI wieku, np. Joachim Lelewelj0000007Y5B2v23_000tp00BJoachim Lelewel, Józef Piłsudskij0000007Y5B2v23_000tp00CJózef PiłsudskiJan Paweł IIj0000007Y5B2v23_000tp00DJan Paweł II.

Oscar
Eugene
Miguel
Szekspir
Josef
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj sentencje, których tematem jest mówienie, milczenie i słuchanie. Wybierz trzy, które uważasz za najbardziej trafne, i wyjaśnij, jak je rozumiesz.

  • 'Miarą mowy nie jest ten, który mówi, lecz ten, który słucha'. (Platon)

  • 'Bardzo trudno jest mówić dużo i nie powiedzieć za dużo'. (Ludwik XIV)

  • 'Mówić – to mało, trzeba mówić do rzeczy'. (William ShakespeareSzekspirWilliam Shakespeare)

  • 'Mówić trzeba prosto, a myśleć w sposób skomplikowany'. (Josef Franz StraussJosefJosef Franz Strauss)

  • 'Im mniej ludzie myślą, tym więcej mówią'. (Monteskiusz)

  • 'Mówić, nie myśląc – to strzelać, nie celując'. (Miguel de CervantesMiguelMiguel de Cervantes)

  • 'Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali, niż mówili'. (Sokrates)

  • 'Nie mówi się nigdy za długo, gdy się mówi to, co powiedzieć trzeba'. (Eugѐne DelacroixEugeneEugѐne Delacroix)

  • 'Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa'. (Julian Tuwim)

  • 'Mówienie prawdy jest bolesne. Lecz być zmuszonym do kłamstwa jest czymś o wiele gorszym'. (Oscar WildeOscarOscar Wilde)

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
R1Z80blqLSII4
Propozycje Nie mówi się nigdy a długo, gdy się mówi to, co trzeba powiedzieć., Mówić, nie myśląc — to strzelać, nie celując., Im mniej ludzie myślą, tym więcej mówią., Mówić to mało — trzeba mówić do rzeczy., Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa., Nie mówi się za długo, gdy mówi się to, co powiedzieć trzeba., Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali, niż mówili., Mówienie prawdy jest bolesne. Lecz być zmuszonym do kłamstwa jest czymś o wiele gorszym., Bardzo trudno jest mówić dużo i nie powiedzieć za dużo., Mówić trzeba prosto, a myśleć w sposób skomplikowany., Miarą mowy nie jest ten, który mówi, lecz ten, który słucha., Tutaj wpisz tekst., Tutaj wpisz tekst., Tutaj wpisz tekst., Tutaj wpisz tekst., Tutaj wpisz tekst., Tutaj wpisz tekst.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Przeczytaj podane poniżej sentencje, a następnie pogrupuj je w taki sposób, aby w każdej z nich znalazły się złote myśli przekazujące podobne treści. Każdej grupie nadaj tytuł.

  • Nie mówi się nigdy za długo, gdy się mówi to, co trzeba powiedzieć.

  • Mówić, nie myśląc — to strzelać, nie celując.

  • Im mniej ludzie myślą, tym więcej mówią.

  • Mówić – to mało, trzeba mówić do rzeczy.

  • Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.

  • Nie mówi się nigdy za długo, gdy się mówi to, co powiedzieć trzeba.

  • Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali, niż mówili.

  • Mówienie prawdy jest bolesne. Lecz być zmuszonym do kłamstwa jest czymś o wiele gorszym.

  • Bardzo trudno jest mówić dużo i nie powiedzieć za dużo.

  • Mówić trzeba prosto, a myśleć w sposób skomplikowany.

  • Miarą mowy nie jest ten, który mówi, lecz ten, który słucha.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Ułóż kodeks dobrego mówcy, składający się z minimum siedmiu zasad.

uzupełnij treść
j0000007Y5B2v23_000tp002
j0000007Y5B2v23_000tp003
j0000007Y5B2v23_000tp004
j0000007Y5B2v23_000tp005
j0000007Y5B2v23_000tp006
j0000007Y5B2v23_000tp007
j0000007Y5B2v23_000tp008
j0000007Y5B2v23_000tp009
j0000007Y5B2v23_000tp00A
j0000007Y5B2v23_000tp00B
j0000007Y5B2v23_000tp00C
j0000007Y5B2v23_000tp00D

Rodzaje retoryczne

Ze względu na cel wystąpienia możemy wyróżnić poniższe rodzaje retoryczne:

R3BiiAq4kzTGg
Rodzaj sądowy (osądzający) Odnosi się do przeszłości, a jego celem jest oskarżenie lub obrona osoby (akt oskarżenia, mowa obrońcy). Ilustracja przedstawia mężczyznę z brodą i krótkimi włosami. Jest ubrany w togę. Stoi przed stołem, na którym leżą ułożone kartki. Prawą rękę ma uniesioną delikatnie do góry, a lewą opiera o krawędź stołu., Rodzaj doradczy (deliberatywny) Odnosi się do przeszłości, a jego celem jest namawianie lub odradzanie (mowa sejmowa, wystąpienie na wiecu wyborczym, zachęta do skorzystania z oferty, list motywacyjny). Ilustracja przedstawia czarną postać mężczyzny bez zarysów twarzy. Jest ubrany w białą koszulę z zawiązanym czarnym krawatem i garnitur. Mężczyzna stoi mównicy przed mikrofonem. Postać jest przedstawiona do pasa., Rodzaj demonstratywny (popisowy, okolicznościowy) Odnosi się do teraźniejszości, a celem jest pochwała, rzadziej zganienie (nekrolog, mowa weselna, recenzja). Ilustracja przedstawia ludzi siedzących przy okrągłym zastawionym stoliku. Mężczyzna z krótkimi włosami i w garniturze wznosi toast. Stoi w środku, między dwiema siedzącymi po dwóch stronach kobietami. Kobieta, siedząca po lewej stronie, z upiętymi włosami i ubrana w suknię unosi kieliszek do góry. Dama, siedząca z prawej strony, z upiętym włosami i w sukni, jest zasłonięta przez mężczyznę siedzącego naprzeciwko w garniturze. Podnosi on kieliszek do góry. Przy jego lewej nodze stoi wiaderko z butelką w środku.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Mowy, czyli dłuższe wypowiedzi na określony temat, nazywane są też przemówieniami, wystąpieniami (wystąpieniami publicznymi) lub oracjami. Mówcy
nie zawsze przyświeca ten sam zamiar komunikacyjny. W związku z tym – ze względu na cel – wyróżniamy następujące rodzaje wystąpień:

  • informacyjne, które polegają na przekazaniu w sposób uporządkowany pewnych faktów i na ich zinterpretowaniu;

  • okolicznościowe, których zadaniem jest uświetnienie uroczystości, oddziaływanie na uczucia odbiorców;

  • perswazyjne, których celem jest pobudzenie odbiorców do działania lub do ukształtowania poglądów na określony temat.

RJfbfm18jt90i
Ćwiczenie 4
Dopasuj mowy na poniższe tematy do rodzaju wystąpienia. Mowy informacyjne Możliwe odpowiedzi: 1. Przemówienie z okazji 50-lecia szkoły., 2. Współczesny system podatków w Polsce., 3. Należy zaostrzyć kary nawet za najdrobniejsze przestępstwa., 4. Mowa pogrzebowa., 5. O istocie świąt Bożego Narodzenia., 6. Exposé premiera RP., 7. Przemówienie prezydenta RP podczas obchodów rocznicy odzyskania niepodległości., 8. List otwarty środowisk twórczych domagających się utrzymania Programu II PR., 9. Sprawozdanie z działalności fundacji., 10. Laudacja przed nadaniem tytułu doktora honoris causa uczelni., 11. Wniosek o wyrażenie votum nieufności wobec ministra finansów złożony na posiedzenie Sejmu RP., 12. Autoprezentacja wygłoszona podczas ubiegania się o pracę., 13. Współczesny system podatków w Polsce wymaga zmian. Mowy okolicznościowe Możliwe odpowiedzi: 1. Przemówienie z okazji 50-lecia szkoły., 2. Współczesny system podatków w Polsce., 3. Należy zaostrzyć kary nawet za najdrobniejsze przestępstwa., 4. Mowa pogrzebowa., 5. O istocie świąt Bożego Narodzenia., 6. Exposé premiera RP., 7. Przemówienie prezydenta RP podczas obchodów rocznicy odzyskania niepodległości., 8. List otwarty środowisk twórczych domagających się utrzymania Programu II PR., 9. Sprawozdanie z działalności fundacji., 10. Laudacja przed nadaniem tytułu doktora honoris causa uczelni., 11. Wniosek o wyrażenie votum nieufności wobec ministra finansów złożony na posiedzenie Sejmu RP., 12. Autoprezentacja wygłoszona podczas ubiegania się o pracę., 13. Współczesny system podatków w Polsce wymaga zmian. Mowy perswazyjne Możliwe odpowiedzi: 1. Przemówienie z okazji 50-lecia szkoły., 2. Współczesny system podatków w Polsce., 3. Należy zaostrzyć kary nawet za najdrobniejsze przestępstwa., 4. Mowa pogrzebowa., 5. O istocie świąt Bożego Narodzenia., 6. Exposé premiera RP., 7. Przemówienie prezydenta RP podczas obchodów rocznicy odzyskania niepodległości., 8. List otwarty środowisk twórczych domagających się utrzymania Programu II PR., 9. Sprawozdanie z działalności fundacji., 10. Laudacja przed nadaniem tytułu doktora honoris causa uczelni., 11. Wniosek o wyrażenie votum nieufności wobec ministra finansów złożony na posiedzenie Sejmu RP., 12. Autoprezentacja wygłoszona podczas ubiegania się o pracę., 13. Współczesny system podatków w Polsce wymaga zmian.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1

Zgromadź jak najwięcej wyrażeń, których możesz użyć:

  • wygłaszając toast na przyjęciu z okazji 60. urodzin twojej babci,

  • wygłaszając przemówienie otwierające bal maturalny,

  • zachęcając do skorzystania z jakiejś oferty.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Zgromadź cytaty i sentencje przydatne podczas:

  • wygłaszania – w imieniu wszystkich uczniów – przemówienia na zakończenie roku szkolnego;

  • wygłaszania krótkiej mowy na przyjęciu zorganizowanym z okazji pierwszych urodzin twojego chrześniaka lub twojej chrześnicy.

uzupełnij treść
Jean Piaget
Daniel Boorstin
Phil Bosmans
Lucy
Karl

Jak należy przemawiać

Elementy kompozycji mowy, czyli stałe elementy treści, to:

  • wstęp (zwany też wprowadzeniem lub exordium);

  • rozwinięcie, na które mogą składać się: opowiadanie, argumentacja i odparcie zarzutów;

  • zakończenie (podsumowanie).

RLwWftGeQAi6Q
Retoryka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 2

W pięciu dowolnych mowach pochodzących ze zbioru Wielkie mowy historii, t. 1‑4, wybór i opracowanie T. Zawadzki, redakcja M. Gumkowski, Warszawa 2006, wyodrębnij i nazwij poszczególne części wystąpienia.

uzupełnij treść
Ciekawostka

Charakter każdej części kompozycji mowy zależy od wielu czynników – tematu wystąpienia, celu mówcy, jego wiedzy i umiejętności. Najważniejszym czynnikiem jest jednak rodzaj publiczności, czyli słuchaczy – np. ich liczba, wiek, pochodzenie społeczne i wykształcenie. Mówca powinien liczyć się z tym, że zachowanie odbiorców wpływa na jego wystąpienie. Powinien więc obserwować reakcje audytorium i uwzględniać je w trakcie wygłaszania swojej mowy. Gdy zaobserwuje znudzenie lub zniecierpliwienie, może dążyć do skupienia uwagi publiczności. Służą temu następujące zabiegi:

  1. Posłużenie się anegdotą lub elementami humorystycznymi, wprowadzenie wątków sensacyjnych, uświadomienie słuchaczom ważności omawianych problemów – wszystkie łączą się z treścią wystąpienia.

  2. Zmiana intonacji, zwiększenie dynamiki wypowiedzi, zawieszenie głosu lub zmniejszenie dystansu dzielącego mówcę od słuchaczy – które łączą się z formą wypowiedzi.

1
Polecenie 3

Oto lista gości zaproszonych na inaugurację roku szkolnego: miejscowy burmistrz, poseł na Sejm RP, przedstawiciel kuratorium oświaty, pracownik biblioteki miejskiej, dyrektor gminnego ośrodka kultury, radny, radna, komendant miejscowej policji, proboszcz parafii, na terenie której znajduje się szkoła, dyrektor zaprzyjaźnionej szkoły, przewodniczący rady rodziców, redaktor naczelny lokalnej gazety.

Ułóż listę zwrotów grzecznościowych skierowanych do słuchających, pamiętając, by wyliczenie zacząć od osób najwyższych rangą. Weź pod uwagę, że w gronie audytorium, poza gośćmi, są również uczniowie, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły.

Pamiętaj, że przemówienie wygłoszone z tej okazji należy rozpocząć od zwrotów skierowanych imiennie do poszczególnych osób lub grup składających się na audytorium.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Stwórz mapę myśli przedstawiającą przydatne wyrażenia stosowane we wstępie i zakończeniu.

R1GgBUJdKYfr2
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: WstępElementy należące do kategorii WstępNazwa kategorii: Przydatne wyrażeniaKoniec elementów należących do kategorii Wstęp
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Wypisz przydatne wyrażenia, których można użyć we wstępnie i zakończeniu.

uzupełnij treść
R16eDXWpnQE2O
Ćwiczenie 6
Dopasuj właściwą formułę grzecznościową do funkcji adresata. Wasza Ekscelencjo Możliwe odpowiedzi: 1. patriarcha prawosławny, 2. rektor, 3. biskup, 4. kardynał Wasza Eminencjo Możliwe odpowiedzi: 1. patriarcha prawosławny, 2. rektor, 3. biskup, 4. kardynał Wasza Magnificencjo Możliwe odpowiedzi: 1. patriarcha prawosławny, 2. rektor, 3. biskup, 4. kardynał Wasza Świątobliwość Możliwe odpowiedzi: 1. patriarcha prawosławny, 2. rektor, 3. biskup, 4. kardynał
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Kompozycja przemówienia – wstęp

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ważne!

Wstęp, czyli exordium, to pierwsza część wypowiedzi, której celem jest:

  • nawiązanie kontaktu ze słuchaczami, przyciągnięcie ich uwagi oraz wzbudzenie zainteresowania audytorium tematem wystąpienia i osobą mówcy;

  • zapowiedź tematu wystąpienia, czyli uprzedzenie słuchacza o przedmiocie wystąpienia;

  • pozyskanie życzliwości słuchaczy.

1
Polecenie 5

Ze zbioru Wielkie mowy historii (t. 1‑4, wybór i opracowanie T. Zawadzki, redakcja M. Gumkowski, Warszawa 2006) wynotuj po trzy przykłady przemówień reprezentujących następujące rodzaje wystąpień:

  • zaprezentowanie anegdoty ilustrującej tezę;

  • zaprezentowanie i zinterpretowanie cytatu, sentencji wiążących się z argumentowaną tezą;

  • zakwestionowanie powszechnego sądu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Za pośrednictwem internetu zapoznaj się z treścią dowolnej nauki rekolekcyjnej i omów chwyty służące przyciągnięciu uwagi odbiorcy oraz stosowane przez duszpasterzy chwyty we wstępie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Przenalizuj wstępy artykułów poświęconych wybranemu problemowi zamieszczone w różnych pismach. Napisz, jakie strategie rozpoczynania stosują autorzy. Uzasadnij, który wstęp jest twoim zdaniem najtrafniejszy.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj i oceń poniższe teksty, które pełnią funkcję wstępów do wystąpień. Z czego wynika ich niestosowność?

Ry4FtZ3wlIcMK
1.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7DTjLw3A3zqJ
2.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1CYAcacfVZJ9
3.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Zaproponuj inne wersje wstępów przemówień, których okoliczności określono w poprzednim ćwiczeniu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Napisz trzy krótkie wstępy do tekstu na temat: 'Czy warto szczepić się przeciw grypie?'. Za każdym razem wykorzystaj inny sposób rozpoczynania tekstu.

uzupełnij treść
internet

Kompozycja przemówienia – rozwinięcie

Na rozwinięcie składają się zwykle opowiadanie, argumentacja i odparcie zarzutów.

Opowiadanie
Definicja: Opowiadanie

opowiadanie to historia ilustrująca zaprezentowaną tezę; może przybierać jedną z niżej wymienionych form:

  • stronnicze przedstawienie faktów (taka forma zwykle pojawia się w mowach sądowych);

  • dygresja nieodnosząca się ściśle do sprawy;

  • fabuła, która odnosi się do zdarzeń (jest wówczas relacją) lub osób (jest wówczas ich psychologiczną charakterystyką). Opowiadanie sprawia,
    że słuchacze lepiej zapamiętują treść wystąpienia, łatwiej jest im zrozumieć tok argumentacyjny. Zaletą opowiadania jest bowiem konkret, który porusza zmysły i wyobraźnię oraz ułatwia interpretację abstrakcji. Opowiadanie uwiarygodnia więc argumentację

'Mówią, że opowiadam wiele historyjek. Pewnie tak, ale doświadczenie mówi mi, że łatwiej przemówić do prostych ludzi za pomocą humorystycznej paraleli niż w jakikolwiek inny sposób'. (Abraham Lincoln)

Argumentacja
Definicja: Argumentacja

argumentacja to dowiedzenie tezy postawionej w przemówieniu; na dowodzenie mogą składać się argumenty logiczne (wykorzystujące takie schematy wnioskowania, jak dedukcja – wnioskowanie z jakiegoś stwierdzenia, które zawiera pewną prawdę ogólną, czy indukcja – wnioskowanie od przykładów, czyli od szczegółów do ogółu), rzeczowe (opisywanie faktów, ilustrowanie ich danymi liczbowymi, powoływanie się na wypowiedzi autorytetów) lub emocjonalne (odwoływanie się do uczuć słuchaczy, np. do litości, strachu, próżności, nieśmiałości)

'Jeśli sprawisz słuchaczom przyjemność, to uczyniłeś wielki krok w kierunku przekonania ich do swych racji'. (Lord Chesterfield)

Odparcie zarzutów
Definicja: Odparcie zarzutów

część mowy, w której formułuje się argumenty przeciwne do wcześniej przedstawionych (kontrargumenty) po to, by je zbić; ten zabieg uprzedza wystąpienia oponentów; inaczej mówiąc: orator broni swojego stanowiska przed atakami przeciwników

Polecenie 7

Od kilku lat duże emocje budzi żywność genetycznie modyfikowana (GMO). Poniżej znajduje się lista argumentów wysuwanych przez jej zwolenników. Oceń siłę i przydatność każdego z argumentów, a następnie podaj do każdego z nich odpowiedni kontrargument.

Od kilku lat duże emocje budzi żywność genetycznie modyfikowana (GMO). Poniżej znajduje się lista argumentów wysuwanych przez jej zwolenników. Oceń siłę i przydatność każdego z argumentów, a następnie napisz do każdego z nich odpowiedni kontrargument.

R16KCt45RDwDa
Miejsce na notatki ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 11

Sformułuj cztery argumenty przemawiające za jedną z dwóch tez:

  1. Wakacje najlepiej spędzać w Polsce.

  2. Wakacje najlepiej spędzać w ciepłych krajach.

Następnie spróbuj przewidzieć kontrargumenty, jakie mogą sformułować osoby, reprezentujące przeciwny pogląd na temat miejsca spędzania wakacji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 8

Ułóż kilkuzdaniowe opowiadanie, które uwiarygodni tezę i argumentację w wystąpieniu na jeden z poniższych tematów. W opowiadaniu wykorzystaj wątki autobiograficzne.

  • Co dwie głowy, to nie jedna.

  • Człowiek dla drugich ma rozum, a dla siebie głupi.

  • I na równiej drodze można się potknąć.

  • Jak się człowiek śpieszy, to się diabeł cieszy.

  • Kto się czubi, ten się lubi.

uzupełnij treść

Kompozycja przemówienia – zakończenie

recapitulatio
Zakończenie
Definicja: Zakończenie

w tradycji retorycznej określane jako peroratioperoratioperoratio, połączone jest często z podsumowaniem (recapitulatiorecapitulatiorecapitulatio) i/lub apelem do uczuć audytorium; zakończenie wystąpienia musi być bardzo przemyślane, ponieważ najsilniej zapada w pamięć odbiorcy; może ono przybierać jedną z podanych niżej form:

  • powtórzenie głównej tezy przemówienia, ale w taki sposób, by odbiorcy nie mieli wątpliwości, jakie stanowisko zajmuje mówca – tak skonstruowany finał wystąpienia często zawiera przesłanie do audytorium;

  • cytat, sentencja, które pełnią funkcję podsumowania lub puenty wywodu;

  • nawiązanie do słów wypowiedzianych na początku przemówienia; kompozycję, w której wstęp jest powiązany z zakończeniem, nazywamy klamrową;

  • zaprezentowanie osobistych przeżyć mówcy, mających związek z tematem wystąpienia

peroratio
1
Polecenie 9

Ze zbioru Wielkie mowy historii wynotuj po trzy przykłady przemówień reprezentujących poszczególne rodzaje zakończeń.

uzupełnij treść
R10ZY10jV1KZG
Ćwiczenie 12
Zdecyduj, dla której części wystąpienia charakterystyczne są przytoczone formuły metatekstowe (czyli takie wyrazy i wyrażenia, które odnoszą się do organizacji wypowiedzi, które ją komentują). Oceń ich poprawność. Zaproponuj zastąpienie form reasumując, kolejny przykład innymi. Wstęp Możliwe odpowiedzi: 1. konkluzja jest następująca, 2. i ostatni problem, 3. po pierwsze, po drugie, po trzecie, 4. zmierzając do puenty, 5. reasumując, 6. kolejny przykład, 7. niemniej jednak, 8. zanim przejdę do sedna, 9. wreszcie nasuwa się pytanie, 10. następne zagadnienie to, 11. ściśle mówiąc, 12. przedmiotem mojego wystąpienia Rozwinięcie Możliwe odpowiedzi: 1. konkluzja jest następująca, 2. i ostatni problem, 3. po pierwsze, po drugie, po trzecie, 4. zmierzając do puenty, 5. reasumując, 6. kolejny przykład, 7. niemniej jednak, 8. zanim przejdę do sedna, 9. wreszcie nasuwa się pytanie, 10. następne zagadnienie to, 11. ściśle mówiąc, 12. przedmiotem mojego wystąpienia Zakończenie Możliwe odpowiedzi: 1. konkluzja jest następująca, 2. i ostatni problem, 3. po pierwsze, po drugie, po trzecie, 4. zmierzając do puenty, 5. reasumując, 6. kolejny przykład, 7. niemniej jednak, 8. zanim przejdę do sedna, 9. wreszcie nasuwa się pytanie, 10. następne zagadnienie to, 11. ściśle mówiąc, 12. przedmiotem mojego wystąpienia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 13

Zaproponuj zastąpienie form 'reasumując', 'kolejny przykład' innymi.

uzupełnij treść
1
Polecenie 10

Zredaguj i wygłoś na forum klasy trzyminutowe przemówienie okolicznościowe. Wybierz jedną z poniższych sytuacji:

  • przyjęcie rodzinne z okazji rocznicy ślubu twoich rodziców;

  • przyjęcie dla młodzieży z okazji 18. urodzin twojej przyjaciółki lub twojego przyjaciela;

  • przemówienie rozpoczynające bal półmetkowy w szkole.

uzupełnij treść
RKFT40ALafhxJ1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: retoryka, argumenty, kompozycja przemówienia.

RC0L32LWkeA5L
(Uzupełnij).
zasoby internetu