Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rbsu4LiFZ7YB1
Obraz przedstawia mężczyznę pochylającego się nad leżącymi w trumnie zwłokami dziewczynki. Troskliwie obejmuje i całuje jej główkę. Ma krótko ostrzyżone włosy, wąsy brodę. Ubrany jest w ciemny kaftan z białą kryzą i mankietami. Na jego szyi wisi złoty łańcuch. Twarz mężczyzny wyraża smutek. Dziewczynka ubrana jest w białą sukienkę, na głowie ma wianek, a w rękach trzyma krzyż. Postacie ojca i dziecka namalowane są wyrazistymi kolorami, natomiast tło jest niewyraźne - po lewej stronie widać zapaloną gromnicę i krucyfiks.

Czy można się pogodzić ze śmiercią dziecka?

Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki
Źródło: Jan Matejko, Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki, 1862, olej na płótnie, domena publiczna.

Jan KochanowskiJan KochanowskiJan Kochanowski – jak zgodnie twierdzą badacze kultury dawnej – to największy polski poeta epoki renesansu, która w Polsce trwała od XVI do lat 30. XVII wieku.
Za jego najwybitniejsze dzieło uznaje się wydane w 1580 roku w Krakowie Treny.
Ten piękny cykl dziewiętnastu wierszy poeta poświęcił przedwcześnie zmarłej córce.

Wskazówka

Na temat genezy Trenów wypowiedział się m.in. Adam KarpińskiAdam KarpińskiAdam Karpiński - badacz i znawca literatury staropolskiej.

Adam Karpiński Renesans

Geneza Trenów, które Kochanowski 'złzami', czyli łzami, napisał po śmierci swej 30‑miesięcznej córeczki Orszulki, jest głęboko wpisana w biografię poety, lecz się przez nią w pełni nie objaśnia. […] Od końca lat 70.j00000000FB1v50_000tp00Xlat 70. w rodzinie Kochanowskiego było wiele śmierci. W 1577 roku umarł najstarszy brat Kasper, w 1578 roku odszedł siostrzeniec Piotr Tynicki, około 1580 roku kolejno umarły córki Orszula i Hanna, w 1582 roku zmarł brat Mikołaj. Cykl ogłoszonych drukiem w 1580 roku 19 trenów w pewnym stopniu wyrasta więc z wielu tragicznych doświadczeń i nic dziwnego, że niektóre wątki myślowe, najdobitniej wyartykułowane w Trenach, odnajdujemy już w tekstach wcześniejszych, jak choćby w oracji Przy pogrzebie rzecz, napisanej po śmierci brata Kaspra.

wpis_01 Źródło: Adam Karpiński, Renesans, Warszawa 2007, s. 131.
Adam Karpiński
j00000000FB1v50_000tp00X
Już wiesz

1) Poszukaj w prasie przykładów nekrologów. Sprawdź, jakie elementy powtarzają się w ich treści.

1) Odszukaj trzy przykłady nekrologów. Porównaj ich treść. Zapisz informacje, które pojawiają się we wszystkich przykładach.

R1LHpknYlQHgU
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Ustal na podstawie dowolnego źródła wiedzy, jaka jest różnica między nekrologiem a epitafiumepitafiumepitafium.

REHqWt9veaTCc
Miejsce na notatkę ucznia.
Jan Kochanowski
epitafium
j00000000FB1v50_0000000I
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Urszulka‑oliwka…

RYsD0hKWDQFTw
Jan Kochanowski z Urszulką
Źródło: Władysław Łuszczkiewicz, Jan Kochanowski z Urszulką, domena publiczna.
RubEQhHjcLSao
Nagranie recytacji wiersza.
Tren VJan Kochanowski
Jan Kochanowski Tren V

Jako oliwka mała pod wysokim sadem
Idzie z ziemiez ziemiez ziemie ku górze macierzyńskim szlademmacierzyńskim szlademmacierzyńskim szladem,
Jeszcze ani gałązek, ani listków rodząc,
Sama tylko dopiroj00000000FB1v50_000tp001dopiro szczupłym prątkiemj00000000FB1v50_000tp002prątkiem wschodząc;
jeslijeslijesli, ostre ciernie lub rodnej00000000FB1v50_000tp003rodne pokrzywy
Uprzątając, sadownik podciął ukwapliwyj00000000FB1v50_000tp004ukwapliwy,
Mdleje za raz, a zbywszy siły przyrodzonejj00000000FB1v50_000tp005zbywszy siły przyrodzonej,
Upada przed nogami matki ulubionej.
Tak ci siej00000000FB1v50_000tp006sie mej namilszej Orszuli dostało:
Przed oczyma rodziców swoich rostącj00000000FB1v50_000tp007rostąc, mało
Od ziemie sie co wzniózwszy, duchem zaraźliwym
Srogiej śmierci otchnionaj00000000FB1v50_000tp008otchniona, rodzicom troskliwymj00000000FB1v50_000tp009troskliwym
U nóg martwa upadła. O zła PersefonoPersefonaPersefono,
Mogłażeś tak wielu łzam dać upłynąćupłynąćupłynąć płonoj00000000FB1v50_000tp00Apłono?

j00000000FB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kochanowski, Tren V, [w:] tegoż, Treny, oprac. Janusz Pelc, Wrocław 1986, s. 13.
z ziemie
macierzyńskim szladem
jesli
Persefona
upłynąć

Po przeczytaniu Trenu V wykonaj następujące polecenia:

Rhskc4a4TMjEP
Ćwiczenie 1.1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1.2

Wskaż w utworze porównanie, omów jego budowę i nazwij typ. Następnie określ, jaką funkcję pełni ten środek stylistyczny.

Re5P0cmcqpRcW
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1.3

Wskaż w utworze metaforę i określ jej funkcję.

R13VmxKIif1h2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1.4
R1AVaeaHvZk3Y1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wyrazów będących zdrobnieniami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1.5

Określ, jaką funkcję w utworze pełnią zdrobnienia.

R1bXwawHBN2tH
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1.6

Na podstawie wykładu Urszuli GlenskUrszula GlenskUrszuli Glensk oraz dostępnych źródeł informacji streść mit o Persefonie.

R8e5V9DCkdj19
Na początku wyświetlana jest czołówka w postaci unoszących się w powietrzu wyrazów: kultura, teatr, poezja, retoryka, gramatyka, sztuka, proza, literatura, wartości, narracja, które po chwili zbijają się w mały punkt i znikają. Pojawia się plansza: "Persefona”. U dołu widnieją logotypy: Kapitał Ludzki, ORE Ośrodek Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unia Europejska oraz podpis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Funduszu Społecznego. Następnie pojawia się dr Urszula Glensk. Kobieta siedzi na zewnątrz, za nią widać drzewa, krzewy, niewyraźny zarys budynku. Na końcu pojawia się kadr z czołówki filmu: widać zawieszone w powietrzu wyrazy: literatura, gramatyka, sztuka, logotypy oraz podpis na temat realizatorów projektu.
RT3gAAuEiWGPL
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RoGtWcZJhFWSI
Ćwiczenie 1.7
Zadanie interaktywne polega na połączeniu imion bogów greckich z objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1.8

Odszukaj w utworze apostrofę do Persefony. Zastanów się i odpowiedz, dlaczego postać bogini została przywołana w utworze Kochanowskiego.

R1IhBOR6vvUGP
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1.9

Zastanów się i odpowiedz, dlaczego poeta zrezygnował w utworze z bezpośredniego mówienia o śmierci.

R1DJVgrcGMHp5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R7vrl7R4RNLTm
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Urszula Glensk
j00000000FB1v50_000tp001
j00000000FB1v50_000tp002
j00000000FB1v50_000tp003
j00000000FB1v50_000tp004
j00000000FB1v50_000tp005
j00000000FB1v50_000tp006
j00000000FB1v50_000tp007
j00000000FB1v50_000tp008
j00000000FB1v50_000tp009
j00000000FB1v50_000tp00A
eufemizm
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jak zapomnieć o nieszczęściu?

RuKkZE90KPdVZ
Nagranie recytacji wiersza.
R1SQkNXORSeYx1
Jan Kochanowski po stracie Urszuli
Źródło: Jan Matejko, Jan Kochanowski po stracie Urszuli, rysunek ołówkiem, domena publiczna.
Tren VIIJan Kochanowski
Jan Kochanowski Tren VII

NieszczęsnenieszczęsneNieszczęsne ochędóstwoj00000000FB1v50_000tp00Bochędóstwo, żałosneżałosneżałosne ubiory
Mojej namilszej corycorycory,
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecieciągniecieciągniecie?
Żalu mi przydajecie.
Już ona członeczkówczłoneczkówczłoneczków swych wami nie odziejenie odziejenie odzieje
Nie masz, nie masz nadziejej00000000FB1v50_000tp00Cnadzieje!
Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany.
Już letniczek pisanyj00000000FB1v50_000tp00Dletniczek pisany
uploteczki wniweczj00000000FB1v50_000tp00Euploteczki wniwecz, i paski złocone –
Matczyne dary płonepłonepłone.
Nie do takiej łóżnicej00000000FB1v50_000tp00Fłóżnice, moja dziewkodziewkodziewko droga,
Miała cię mać ubogaj00000000FB1v50_000tp00Gmać uboga
Doprowadzić; nie takąćtakąćtakąć dać obiecowałaobiecowałobiecowała
Wyprawęj00000000FB1v50_000tp00HWyprawę, jakąćjakąćjakąć dała.
Giezłeczkoćj00000000FB1v50_000tp00IGiezłeczkoć tylko dała a lichą tkaneczkęj00000000FB1v50_000tp00Jtkaneczkę;
OciecociecOciec ziemiej00000000FB1v50_000tp00Kziemie bryłeczkę
W główki włożył. Niestetyż, i posag, i ona
W jednej skrzyncej00000000FB1v50_000tp00Lskrzynce zamknionazamknionazamkniona.

j00000000FB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Jan Kochanowski, Tren VII, [w:] tegoż, Treny, oprac. Janusz Pelc, Wrocław 1986, s. 15–16.
żałosne
nieszczęsne
cory
ciągniecie
członeczków
nie odzieje
płone
dziewko
takąć
obiecował
jakąć
ociec
zamkniona

Po przeczytaniu Trenu VII wykonaj polecenia:

Ćwiczenie 3.1

Określ, kto jest podmiotem lirycznym w tym utworze. W odpowiedzi przywołaj odpowiednie cytaty.

R1SKJPsc8VgEq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3.2

Określ, kto jest adresatem utworu. Wskaż odpowiednie fragmenty tekstu potwierdzające twoje ustalenia.

R1IKXd1tXIs6p
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3.3

Wyjaśnij, jaka sytuacja przyczyniła się do wspomnienia zmarłej córki.

R1ZGyNA4oqTMZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1LqB8Zz3PeoY
Ćwiczenie 3.4
zadanie interaktywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3.5

Nazwij środek stylistyczny zastosowany w cytacie: 'Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany'. Następnie zinterpretuj to sformułowanie.

RBaOuKk8ZCHia
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3.6

Scharakteryzuj na podstawie przywołanego trenu stosunek ojca do córki. Zwróć uwagę na to, jakie środki stylistyczne oddają charakter tej relacji.

RyCbjWIB1DhLT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3.7

Rozważ, dlaczego Kochanowski zestawił w Trenie VII motyw ślubu z pogrzebem.

R1E55iH6U2JZK
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3.8

Określ nastrój, w jakim utrzymany jest Tren VII.

Rhvnj22I0mcvG
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000FB1v50_000tp00B
j00000000FB1v50_000tp00C
j00000000FB1v50_000tp00D
j00000000FB1v50_000tp00E
j00000000FB1v50_000tp00F
j00000000FB1v50_000tp00G
j00000000FB1v50_000tp00H
j00000000FB1v50_000tp00I
j00000000FB1v50_000tp00J
j00000000FB1v50_000tp00K
j00000000FB1v50_000tp00L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Pusty dom

R1FZ8yT12Xbfs
Nagranie recytacji wiersza.
R1VLhBuxH79tH1
Jan Kochanowski „Tren X”
Źródło: Juliusz Kossak, Jan Kochanowski „Tren X”, drzeworyt, dostępny w internecie: http://cyfrowyczarnolas.pl/index.php/obiekty/5/369 [dostęp 18.08.2021], domena publiczna.
Tren VIIIJan Kochanowski
Jan Kochanowski Tren VIII

Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim,
Moja droga Orszulo, tym zniknienimj00000000FB1v50_000tp00Mzniknienim swoim.
Pełno nas, a jakobyjakobyjakoby nikogo nie było:
Jedną maluczkąmaluczkąmaluczką dusząj00000000FB1v50_000tp00Nduszą tak wiele ubyło.
Tyś za wszytkiwszytkiwszytki mówiła, za wszytki śpiewała,
WszytkiśwszytkiśWszytkiś w domu kąciki zawżdyj00000000FB1v50_000tp00Ozawżdy pobiegałaj00000000FB1v50_000tp00Ppobiegała.
Nie dopuściłaśnie dopuściłaśNie dopuściłaś nigdy matce się frasowaćj00000000FB1v50_000tp00Qfrasować
Ani ojcu myśleniem zbytnimzbytnimzbytnim głowy psowaćj00000000FB1v50_000tp00Rgłowy psować,
To tego, to owego wdzięcznie obłapiającwdzięcznie obłapiającwdzięcznie obłapiając
onymonymonym swym uciesznymuciesznymuciesznym śmiechem zabawiając.
Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu,
Nie masz zabawkij00000000FB1v50_000tp00SNie masz zabawki, nie masz rozśmiać sięrozśmiać sięrozśmiać się nikomu.
Z każdego kąta żałość człowieka ujmujeżałość człowieka ujmujeżałość człowieka ujmuje,
A serce swej pociechyj00000000FB1v50_000tp00Tswej pociechy darmo upatrujedarmo upatrujedarmo upatruje.

j00000000FB1v50_00000_BIB_003 Źródło: Jan Kochanowski, Tren VIII, [w:] tegoż, Treny, oprac. Janusz Pelc, Wrocław 1986, s. 16–17.
jakoby
wszytki
maluczką
wszytkiś
nie dopuściłaś
zbytnim
wdzięcznie obłapiając
onym
uciesznym
rozśmiać się
żałość człowieka ujmuje
darmo upatruje

Po przeczytaniu Trenu VIII wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 4.1

Wskaż adresata wiersza. Podaj nazwę środka stylistycznego, który pozwala
go zidentyfikować.

RCI2baKytFE29
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4.2

Przedstaw obrazy domu ukazane w utworze. Zwróć uwagę na zastosowane czasowniki - określ ich wymowę oraz czas gramatyczny.

R1Bk8ad4mVHE5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1aW7OrqNxvfg
Ćwiczenie 4.3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanych terminów do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4.4

Przedstaw obraz Urszulki wyłaniający się z tekstu. Oceń, czy zachowanie dziewczynki jest adekwatne do jej wieku (zdaniem wielu biografów dziecko zmarło, mając niespełna trzy lata). Zastanów się, czy w poetyckiej wizji bohaterka ma jakieś wady.

R4IVuUdViNDJQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RdvQf9MVWlcJO
Ćwiczenie 4.5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród podanych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4.6

Wyjaśnij, co łączy przywołane wyżej utwory Jana Kochanowskiego pod względem gatunkowym i tematycznym.

R1YOw90j1eMBp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000FB1v50_000tp00M
j00000000FB1v50_000tp00N
j00000000FB1v50_000tp00O
j00000000FB1v50_000tp00P
j00000000FB1v50_000tp00Q
j00000000FB1v50_000tp00R
j00000000FB1v50_000tp00S
j00000000FB1v50_000tp00T
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Co to jest tren?

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1b4bZtKGnL7j1
Zdjęcie kartki zawierającej odręcznie napisaną wiadomość, podpisaną przez Jana Kochanowskiego. Tekst częściowo nieczytelny, pojawiają się w nim skreślenia. Treść: Tak i my sam na wsi: kiedi już zasieiemi komin wkoło obsiędziemy, a ladaco i mowiemy i piszemy. Tu frontem nugis soluere disce meis Zatem będę W m postaremu laskaw Dar z Czarnolasa 6 8te 1571 W m żiczliwy prziiaciel i sluga J Kochanowski p boszcz pozn. Obok podpisu znajduje się wydrukowany tekst: Autograf Kochanowskiego
Autograf Jana Kochanowskiego (1571 rok)
Źródło: a. nn., domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R12N7mn9lid7J1
Treny - strona tytułowa wydania z 1583 roku
Źródło: PAN Biblioteka Kórnicka, dostępny w internecie: https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/1610/edition/2595? [dostęp 18.08.2021], domena publiczna.

W XVI wieku wykorzystywano różne gatunki literackie, aby upamiętnić zmarłą osobę. Poezja funeralna (pogrzebowa) ma swe źródło w tradycji antycznej (greckiej i rzymskiej). Opublikowanie Trenów Jana Kochanowskiego rozpowszechniło gatunek trenu, czyniąc z niego najczęściej wybieraną formę wyrażenia żalu, smutku z powodu śmierci bliskiej osoby.

tren
Definicja: tren

pieśń żałobna wywodząca się z tradycji starożytnej (hebrajskiej, greckiej i rzymskiej), rozpamiętująca czyny osoby zmarłej, wyrażająca pochwałę dla zasług zmarłej/zmarłego, podkreślająca poczucie straty po śmierci bliskiej osoby, ważnymi cechami trenów są także liryzm i emocjonalność

JPOL_E3_E4_Konteksty

Dziecko w sztuce dawnej

Jeszcze w XIII wieku dzieci – jeśli w ogóle poświęcano im obrazy czy rzeźby – wyglądały jak 'pomniejszone' osoby dorosłe. Nie miały na sobie ubrań typowych
dla wczesnego okresu życia, raczej nie prezentowano ich przy zabawie.

Zmianę w podejściu do realizacji motywu dziecka można dostrzec w XIV wieku. Wówczas to rozpowszechniły się takie artystyczne motywy, jak:
- motyw Jezusa‑dziecka (np. w stajence betlejemskiej, na rękach Matki Bożej lub pomagającego Józefowi w pracach stolarskich),
- motyw anioła‑dziecka z malutkimi skrzydłami,
- motywy duszy ukazanej jako nagie niemowlę.

Warto podkreślić, że twórczość wielu artystów przełomu XV i XVI wieku
(np. Leonarda da Vincij00000000FB1v50_000tp00ULeonarda da Vinci, Michała Aniołaj00000000FB1v50_000tp00VMichała AniołaRafaelaj00000000FB1v50_000tp00WRafaela) umocniła tę tendencję.

j00000000FB1v50_000tp00U
j00000000FB1v50_000tp00V
j00000000FB1v50_000tp00W
JPOL_E3_E4_Konteksty

Różne spojrzenia na problemy twórców i dzieci

RtH0BPWxOudzR1
Jan Kochanowski z Urszulką
Źródło: Zygmunt Trembecki, Jan Kochanowski z Urszulką, 1878, rzeźba, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, Kraków, domena publiczna.
WstępJanusz Pelc
Janusz Pelc Wstęp

Jeszcze w roku 1585, a więc po śmierci Jana Kochanowskiego, wydawca poezji mistrza czarnoleskiego, Jan Januszowski, wysoko oceniając zresztą cykliczny poemat przypisany Urszulce, starał się usprawiedliwić ojca‑poetę, który tak wiele starania poświęcił, by wystawić literacki pomnik maleńkiej dziecinie. 'Ten wielki i zacny Poeta Polski […] zostawił Treny; lekkie rzeką podobno; ja nie wiem – stwierdzał Januszowski – afektuj00000000FB1v50_000tp00Yafektu ojcowskiego przeciw dziatkom w tej mierze upatruję, którego nie widzę, by kiedy kto lepiej wyrazić mógł i umiał'. Odpowiedzią skierowaną pod adresem krytyków wytykających twórcy Trenów, że tak obszerne, rozbudowane dzieło, które byłoby odpowiednie dla uczczenia pamięci jakiegoś bohatera, osoby poważnej, zasłużonej, poświęcił maleńkiej córeczce, były też słowa poety wypowiedziane w Trenie XVII:

Kto zaś na płacz lekkość wkłada,
Słyszę dobrze, co powiada;
Lecz się tym żal nie hamuje,
Owszem, więtszy przystępuje.

(ww. 37–40)

Kochanowski nie protestował wprawdzie wyraźnie, by wiersze poświęcone małemu dziecku zgodnie z kanonami poetyki renesansowej określane były jako 'lekkie rymy', ale tę 'lekkość' sam rozumiał w swoisty sposób. Przede wszystkim więc stwierdzał, iż powszechna opinia określająca wiersze poświęcone dzieciom jako 'lekkie rymy' nie jest w stanie spowodować, by ojciec‑poeta opłakujący w swym dziele zgon ukochanej córeczki mógł pohamować wielki żal i przedstawić fakt śmierci oraz wywołany nim ból, rozpacz jak drobnostkę, błahostkę.

j00000000FB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Janusz Pelc, Wstęp, [w:] Jan Kochanowski, Treny, oprac. Janusz Pelc, Wrocław 1972, s. 73–74.

Po przeczytaniu przywołanego tekstu Janusza Pelcaj00000000FB1v50_000tp00ZJanusza Pelca wykonaj polecenia:

Ćwiczenie 5.1

Wyjaśnij, dlaczego wydawca poezji Kochanowskiego, Janusz Januszowski, usprawiedliwiał ojca‑poetę.

R1PazavTI8XSX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5.2

Rozważ, dlaczego Kochanowski uczynił ze swojej córki Urszuli bohaterkę cyklu Trenów.

R1W6UrI0vGXv8
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5.3

Wyjaśnij, jakie było stanowisko poety wobec określenia Trenów mianem 'lekkich rymów'. W odpowiedzi uwzględnij ocenę postawy Kochanowskiego.

R1SqdTEEkjleX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000FB1v50_000tp00Y
j00000000FB1v50_000tp00Z
JPOL_E3_E4_Preteksty

Urszula Kochanowska Bolesława Leśmiana

Rb9h8P7LI8vRU
Nagranie recytacji wiersza.
Urszula KochanowskaBolesław Leśmian
Bolesław Leśmian Urszula Kochanowska

Gdy po śmierci w niebiosów przybyłam pustkowie,
Bóg długo patrzał na mnie i głaskał po głowie.

'Zbliż się do mnie, Urszulo! Poglądasz, jak żywa...
Zrobię dla cię, co zechcesz, byś była szczęśliwa.'

'Zrób tak, Boże – szepnęłam – by w nieb Twoich krasie
Wszystko było tak samo, jak tam – w Czarnolasie!' – 

I umilkłam zlękniona i oczy unoszę,
By zbadać, czy się gniewa, że Go o to proszę?

Uśmiechnął się i skinął – i wnet z Bożej łaski
Powstał dom kubek w kubek, jak nasz – Czarnolaski.

I sprzęty i donice rozkwitłego ziela
Tak podobne, aż oczom straszno od wesela!

I rzekł: 'Oto są – sprzęty, a oto – donice.
Tylko patrzeć, jak przyjdą stęsknieni rodzice!

I ja, gdy gwiazdy do snu poukładam w niebie,
Nieraz do drzwi zapukam, by odwiedzić ciebie!'

I odszedł, a ja zaraz krzątam się, jak mogę –
Więc nakrywam do stołu, omiatam podłogę –

I w suknię najróżowszą ciało przyoblekam
I sen wieczny odpędzam – i czuwam – i czekam...

Już świt pierwszą roznietą złoci się po ścianie,
Gdy właśnie słychać kroki i do drzwi pukanie...

Więc zrywam się i biegnę! Wiatr po niebie dzwoni!
Serce w piersi zamiera... Nie!... To – Bóg, nie oni!...

j00000000FB1v50_00000_BIB_006 Źródło: Bolesław Leśmian, Urszulka Kochanowska, [w:] tegoż, Poezje wybrane, oprac. Jacek Trznadel, Wrocław 1974, s. 197–198.

Po przeczytaniu utworu Bolesława Leśmianaj00000000FB1v50_000tp010Bolesława Leśmiana wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania:

Ćwiczenie 6.1

Wskaż, kto i do kogo mówi w wierszu. W odpowiedzi przywołaj konkretne cytaty z tekstu.

Rw9F11hoqSwE6
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6.2

Określ, w jaki sposób w wierszu przedstawione zostało niebo.

R1JtptnDwS1mT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6.3

Opisz, jakie relacje łączą mieszkańców nieba: Urszulkę i Boga.

Rt5L6zzXdpMdM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6.4

Rozważ, jaki obraz Boga wyłania się z tekstu. Określ cechy Stwórcy.

RIrN5uQ2GFrUC
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6.5

Wyjaśnij, co oznacza w utworze stwierdzenie: 'Sen wieczny odpędzam'.

RbEcm7QyAfpiZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6.6

Scharakteryzuj obraz Urszulki ukazany w wierszu Leśmiana. Następnie porównaj to poetyckie wyobrażenie z obrazem córki Kochanowskiego, jaki wyłania się z przywołanych trenów.

RYgfutfR4FKhc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6.7

Ustal, czy utwór Leśmiana to również tren. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RzmuFin5d7qSj
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R11jvmKRqeaa5
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
eufemizm
Definicja: eufemizm

środek stylistyczny, słowo lub kilka słów zastępujących określenie, które z jakiś powodów (np. kulturowych, religijnych) nie może zostać użyte

j00000000FB1v50_000tp010
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 1

Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy łatwo pogodzić się ze śmiercią bliskiej osoby. W argumentacji odwołaj się do Trenów Jana Kochanowskiego oraz do innego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

RmN2LYJFyvWV7
Miejsce na wypracowanie ucznia.
Polecenie 2

Wyobraź sobie, że żyjesz w czasach Jana Kochanowskiego. Zredaguj list, w którym postarasz się pocieszyć poetę po stracie dziecka.

RnM9w57b2pwWq
Miejsce na wypracowanie ucznia.
Polecenie 3

Zredaguj opis przeżyć wewnętrznych (maksymalnie 15 zdań) zaczynający się od słów: 'Kiedy łzy rozlewają się w środku i zostają tam już na zawsze…'.

R1QKokilc7vMM
Miejsce na wypracowanie ucznia.
ROsYZdlHdUqz81
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: tren, literatura funeralna, porównanie, zdrobnienie, Jan Kochanowski, śmierć.

RpKebXytDxUPO
Miejsce na notatkę ucznia.